
ISBN: 978-80-244-4507-6 | DOI: 10.5507/pdf.15.24445076
Inquiry-based instruction. Concept, essence, importance and contribution
- Jiří Dostál
Monografie s názvem Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy reaguje na aktuální potřeby vycházející nejen ze vzdělávací praxe a pedagogické teorie, ale i z požadavků společnosti projevujících se v důrazu na rozvoj kompetencí žáků v oblasti myšlení, vyrovnávání se s novými situacemi a v neposlední řadě i řešení problémových situací. Zaměřuje se na řešení relativně ohraničené oblasti pedagogické reality, která má však širší souvislosti projevující se vazbami na příbuzné vědní obory – mj. psychologii, filozofii či techniku. Navazuje na práce předních teoretiků především z oblasti pedagogiky a psychologie. Provádí analýzu již publikovaných poznatků, komparuje je a kriticky hodnotí za účelem vytvoření báze odpovídající současnému stavu poznání. Koncepčně je zaměřena na řešení terminologických problémů vyvstávajících zejména z pedagogické teorie, která je v současnosti limitována nedostatečnou rozpracovaností oblasti zaměřené na badatelsky orientovanou výuku. Provádí definování základních pojmů, řeší podstatu bádání žáka na kognitivní a emotivní úrovni a dílčím způsobem rozpracovává učitelské kompetence zaměřené na realizaci kvalitní badatelsky orientované výuky. Dosažené výsledky nejen že revidují a rozšiřují teorii pedagogiky, ale jejich aplikovatelnost je možná i v rámci oborových didaktik. Současně monografie prezentuje výsledky realizovaného empirického výzkumu tematicky zaměřeného na emoce žáků, projevující se při bádání, a kompetence učitele vázané k realizaci badatelsky orientované výuky.
1. vydání, Publikováno: 2015, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- ABD-EL-KHLALICK, Fouad, Saouma BOUJAOUDE, Richard DUSCHL, Norman G. LEDERMAN, Rachel MAMLOK-NAAMAN, Avi HOFSTEIN, Mansoor NIAZ, David TREAGUST a Hsiao-Lin TUAN. Inquiry in science education: International perspectives. Culture and Comparative Studies. 2004, roč. 88, č. 3, s. 397-419.
Přejít k původnímu zdroji...
- ADAMUS, Milan. Aplikace problémového vyučování při nácviku basketbalu ve školní tělesné výchově. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1997, 144 s. ISBN 80-706-7751-1.
- AMARAL, Olga Maria, Leslie GARRISON a Michael KLENTSCHY. Helping English Learners Increase Achievement Through Inquiry-Based Science Instruction. Bilingual Research Journal. 2002, roč. 26, č. 2, s. 213-239.
Přejít k původnímu zdroji...
- ANDERSON, Myra a Stephen DE SILVA. Active learning. Sedbergh, Cumbria: Me-and-Us, 2007, 25 s. ISBN 9781905801046.
- ANZENBACHER, Arno. Úvod do filozofie. Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-25414-4.
- APPLEFIELD, James M., Richard HUBER a Mahnaz MOALLEM. Constructivism in Theory and Practice: Toward a Better Understanding. High School Journal. 2001, roč. 84, č. 2, s. 35-53.
- ARSAC Gilbert, Nicolas BALACHEFF a Michel MANTE. Teacher's role and reproducibility of didactical situations. Educational Studies in Mathematics [online]. 1992, roč. 23, č. 1, s. 5-29 [cit. 2014-08-02].
Přejít k původnímu zdroji...
- ARTIGUE, Michèle a Morten BLOMHØJ. Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM Mathematics Education. 2013, roč. 45, č. 6, s. 797-810.
Přejít k původnímu zdroji...
- ASHBY, F. Gregory et al. a neuropsychological Theory of Positive Affect and Its Influence on Cognition. Psychological Review. 1999, roč. 106, č. 3, s. 529-550. ISSN 0033-295X.
Přejít k původnímu zdroji...
- ATKINS, Daniel E., William P. BIRMINGHAM, Edmund H. DURFEE, Eric J. GLOVER, Tracy MULLEN, Elke A. RUNDENSTEINER, Elliot SOLOWAY, José M. VIDAL, Raven WALLACE a Michael P. WELLMAN. Toward inquiry-based education through interacting software agents. Computer. 1996, roč. 29, č. 5, s. 69-76. ISSN 0018-9162.
Přejít k původnímu zdroji...
- AUSTRALIAN INSTITUTE FOR TEACHING AND SCHOOL LEADERSHIP. National Professional Standards for Teachers [online]. 2011 [cit. 2014-08-04]. Dostupné z: http://www.aitsl.edu.au/docs/default-source/default-document-library/aitsl_national_professional_standards_for_teachers.
- AVERILL, J. r. a semantic atlas of emotional concepts. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, University of Massachusetts, Amherst, USA. 1975, roč. 5, č. 330, s. 1-64.
- Badatelsky orientované vyučování (= inquiry based education), 2014. Škola BOV [online]. [cit. 2014-11-16]. Dostupné z: http://home.pf.jcu.cz/~bov/co_je_bov.php.
- BADER, Reinhard a Martina MÜLLER. Leitziel der Berufsbildu Handlungskompetenz. Die berufsbildende Schule, 2002, roč. 54, č. 6, s. 176-182.
- BANCHI, Heather a Randy BELL. The Many Levels of Inquiry. Science and Children. 2008, roč. 46, č. 2, s. 26-29.
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 375 s. ISBN 80-7178-479-6.
- BENEŠOVÁ, Pavla. Role emocí při kreativním psaní v cizojazyčné výuce. Brno, 2008. Disertační práce. Masarykova univerzita v Brně.
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd. Praha: Portál, 1998, 247 s. ISBN 80-7178-216-5.
- BÍLEK, Martin, Jiří RYCHTERA a Antonín SLABÝ. Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 31 s. ISBN 978-80-244-1882-7.
- BLECH, Christine a Joachim FUNKE. You cannot have your cake and eat it, too: How induced goal conflicts affect complex problem solving. Open Psychology Journal. 2010, č. 3, s. 42-53.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOROŠ, Július. Motivácia a emocionalita človeka. Vyd. 1. Bratislava: Odkaz, 1995, 183 s. ISBN 80-85193-42-6.
- BOUD, David a Grahame FELETTI. The challenge of problem-based learning. London: Kogan Page, 1997, 344 s. ISBN 9780749425609.
- BRANDER, Patricia, Laure DE WITTE, Nazila GHANEA, Rui GOMES, Ellie KEEN, Anastasia NIKITINA a Justina PINKEVICIUTE. Compass: Manual for human rights education with young people. Strasbourg: Council of Europe Publishing, 2012, 624 s. ISBN 978-92-871-7320-1.
- BREW, Angela. Teaching and Research: New relationships and their implications for inquiry-based teaching and learning in higher education. Higher Education Research & Development. 2003, roč. 22, č. 1, s. 3-18. ISSN 1469-8366.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRICKMAN, Peggy, Cara GORMALLY, Norris ARMSTRONG a Brittan HALLAR. Effects of Inquiry-based Learning on Students' Science Literacy Skills and Confidence. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning. 2009, roč. 3, č. 2, s. 1-22.
Přejít k původnímu zdroji...
- BROTMAN, Jennie S. a Felicia M. MOORE. Girls and Science: a Review of Four Themes in the Science Education Literature. Journal of Research in Science Teaching. 2008, roč. 45, č. 9, s. 971-1002.
Přejít k původnímu zdroji...
- BROUSSEAU, Guy. Theory of didactical situations in mathematics. Boston: Kluwer Academic Publishers, 1997.
- BROWN, J. S., A. COLLINS a P. DUGUID. Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher. 1989, roč. 18. č. 1, s. 32-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRUNER, Jerome S. Actual Minds, Possible Worlds. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1986. ISBN: 978-06-74-0036-68.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRUNER, Jerome Seymour. Actual Minds, Possible Worlds. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1986.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRUNER, Jerome Seymour. Vzdělávací proces. 1. vyd. Praha, 1965.
- CALDERHEAD, James. Reflective teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education. 1989, roč. 5, č. 1, s. 43-51.
Přejít k původnímu zdroji...
- CIPRO, Miroslav. Galerie světových pedagogů I. Vyd. neuvedeno. Praha: Vlastním nákladem, 2002, 592 s. ISBN 80-238-7452-7.
- COBB, Paul. Constructivism in mathematics and science education. Educational Researcher. 1994, roč. 23, č. 4.
Přejít k původnímu zdroji...
- COLBURN, Alan, 2000. An Inquiry Primer. Science Scope. Special issue. roč. 23, č. 6, s. 42-44. ISSN 0887-2376.
- COMMISSION ON TEACHER CREDENTIALING. California Standards for the Teaching Profession (CSTP) [online]. 2009 [cit. 2014-08-04]. Dostupné z: http://www.ctc.ca.gov/educator-prep/standards/CSTP-2009.pdf.
- COTTINGHAM, John. Rationalism. London: Paladin, 1984, 177 s. ISBN 9780586084397.
- CRAHAY, Marcel. Dangers, incertitudes et incomplétude de la logique de la compétence en éducation. Revue française de pédagogie. 2006, roč. 154, č. 1, s. 97-110.
Přejít k původnímu zdroji...
- ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 655 s. ISBN 978-807-3672-737.
- ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: SPN, 1980, 380 s.
- ČÁP, Jan. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997, 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
- čísla Pedagogiky č. 3-4/20101. Pedagogika. 2010, roč. LX, s. 135-147.
- ČTRNÁCTOVÁ, Hana, Hana CÍDLOVÁ, Eva TRNOVÁ, Anna BAYEROVÁ a Gabriela KUBĚNOVÁ. Úroveň vybraných chemických dovedností žáků základních škol a gymnázií. Chemické listy. 2013, č. 107, s. 897-905. ISSN 1213-7103.
- DELHAXHE, Arlette. Přírodovědné vzdělávání v Evropě politiky jednotlivých zemí, praxe a výzkum [online]. Luxembourg: Publications Office, 2012 [cit. 2014-08-04]. ISBN 978-929-2012-465. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice./ documents/thematic_reports/133CS.pdf.
- DEWEY, John. How We Think. Reprint. Buffalo, NY: Prometheus Books, 1991.
- DOMINOVÁ, Daniela. Aktivizující metody ve výuce dějepisu. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008, 74 s. ISBN 978-80-7368-540-9.
- DOPITA, Miroslav, Helena GRECMANOVÁ a Miroslav CHRÁSKA. Zájem žáků základních a středních škol o fyziku, chemii a matematiku. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008, 134 s. ISBN 978-802-4422-428.
- DOSTÁL, Jiří. (a) Experiment jako součást badatelsky orientované výuky. In Trends in Education. Olomouc: UP, 2013, s. 9-19.
- DOSTÁL, Jiří. (b) Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium. 2013, č. 3, s. 81-93.
Přejít k původnímu zdroji...
- DOSTÁL, Jiří. Elektrotechnické stavebnice ve výuce technické výchovy. In: XVIII. DIDMATTECH. Editor Waldemar Furmanek, Wojciech Walat. Prešov: PU, 2005, CD-ROM. ISBN 808068-424-3.
- DOSTÁL, Jiří. (c). Experiment jako součást badatelsky orientované výuky. Trends in Education. 2013, č. 1, s. 9-19. ISSN 1805-8949.
- DOSTÁL, Jiří. Využití jednofaktorové analýzy rozptylu při výzkumu elektrotechnických stavebnic. In: Modernizace vysokoškolské výuky v technicky orientovaných předmětech I. 1. vyd. Hradec Králové: UHK, 2006, s. 44-48. ISBN 80-7041-835-4.
- DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a uplatňování zásady názornosti v moderním vzdělávání. In: International Colloquium on the Management of Educational Process. Editor Eva Hájková, Rita Vémolová. Brno: Univerzita obrany, Fakulta ekonomiky a managementu, 2007, 89 s. ISBN 978-80-7231-228-3.
- DOULÍK, Pavel a Jiří ŠKODA. Základní teoretická paradigmata psychogeneze dětských pojetí. In: Pedagogicko-psychologické aspekty dětských pojetí. Editor Jiří Škoda, Pavel Doulík. Ústí nad Labem: UJEP, 2005. s. 117-131. ISBN 80-7044-740-0.
- DU, XiangYun a Mads Jakob KIRKEBÆK. Exploring task-based PBL in Chinese teaching and learning. Newcasle upon Tyne: Cambridge Scholars Pub., 2012. ISBN 9781443843508.
- DUNCAN, Ravit Golan, Vicky PILITSIS a Melissa PIEGARO. Development of Preservice Teachers' Ability to Critique and Adapt Inquiry-based Instructional Materials. Journal of Science Teacher Education. 2010, roč. 21, č. 1, s. 1-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- DUNCKER, Karl. On Problem Solving. Psychological Monographs. 1945. roč. 58, č. 5, 113 s.
Přejít k původnímu zdroji...
- DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel - příprava na profesi. Praha: Grada Publishing, 2009, 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6.
- EDELSON, Daniel C., Douglas N. GORDIN a Roy D. PEA. Addressing the Challenges of Inquiry-Based Learning Through Technology and Curriculum Design. Journal of the Learning Sciences. 1999, roč. 8, č. 3-4, s. 391-450.
Přejít k původnímu zdroji...
- EKMAN, Paul. Gefühle lesen: wie Sie Emotionen erkennen und richtig interpretieren. 1. Aufl., [Nachdr.]. München [u. a.]: Elsevier, Spektrum, Akad.-Verl, 2005. ISBN 38-274-1494-6.
- ETHEREDGE, Susan a Al RUDNITSKY. Introducing students to scientific inquiry: How do we know what we know? Boston: Pearson Education, 2003, 382 s.
- FAZIO, Xavier, Wayne MELVILLE a Anthony BARTLEY. The Problematic Nature of the Practicum: a Key Determinant of Pre-service Teachers' Emerging Inquiry-Based Science Practices. Journal of Science Teacher Education. 2010, roč. 21, č. 6, s. 665-681.
Přejít k původnímu zdroji...
- FAZIO, Xavier, Wayne MELVILLE, Anthony BARTLEY a Doug JONES. Experience and Reflection: Preservice Science Teachers' Capacity for Teaching Inquiry. Journal of Science Teacher Education. 2008, roč. 19, č.5, s. 477-494.
Přejít k původnímu zdroji...
- FERNANDES, Evaristo. Učení a jeho problémy: mozek, emoce, mysl a činnost. [Česko: s. n.], 2004, 280 s. ISBN 80-239-2797-3.
- FISCHER, Kurt W. a Thomas R. BIDELL. Dynamic Development of Psychological Structures in Action and Thought. In: Handbook of Child Psychology. Editor William Damon a Richard M. Lerner. New York: Wiley, 1998, kap. 9, s. 468-561.
- FLORES-HERNÁNDEZ, Fernando, Adrián MARTÍNEZ-GONZÁLEZ, Melchor SÁNCHEZ-MENDIOLA, Benilde GARCÍA-CABRERO a Lucy M. REIDL. Model of teaching competence in teachers of medicine at UNAM. RELIEVE - e-Journal of Educational Research, Assessment and Evaluation. 2011, roč. 17, č. 2, s. 18.
- FRENSCH, Peter a Joachim FUNKE. Complex problem solving: the European perspective. Hillsdale, N.J.: L. Erlbaum Associates, 1995, xv, 340 p. ISBN 08-058-1783-2.
- FRIEDMANN, Zdeněk a Bohumíra LAZAROVÁ. Emoce v procesu profesní orientace: komparace případových studií žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In: Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: sborník z konference s mezinárodní účastí. Editor Marie Vítková, Věra Vojtová. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-188-1.
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: MU, 1993, 50 s. ISBN 80-210-0764.
- FUNKE, Joachim. Complex problem solving: A case for complex cognition? Cognitive Processing. 2010, roč. 11, č. 2, s. 133-142.
Přejít k původnímu zdroji...
- GARRETT, Don a Edward BARBANELL. Encyclopedia of empiricism. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1997, 455 s. ISBN 9780313289323.
- GERRIG, Richard J. a Philip G. ZIMBARDO. Psychology and life. Boston, Mass.: Pearson/Allyn and Bacon, 2008, 577 s. ISBN 9780205627516.
- GRIMMETT, Peter P. a Gaalen L. ERICKSON. Reflection in teacher education. New York: Teacher College Press, 1988.
- GRISHAM, Dana L. a Paul M. MOLINELLI. Cooperative learning. Westminster, CA: Teacher Created Materials, 1995, 76 s. ISBN 9781557348425.
- GUPTA, Anil. Empiricism and experience. New York: Oxford University Press, 2006, 288 s. ISBN 139780195367263.
- HARTL, Pavel a Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-717-8303-X.
- HAZUKOVÁ, Helena. Didaktika výtvarné výchovy VI.: Tvořivost a výtvarná výchova. Praha: UK, Pedagogická fakulta, 2010, 108 s. ISBN 978-80-7290-434-1.
- HELLER, Daniel. Psychologie jako věda o prožívání a prožívání času. In: Psychologické dny 2006: sborník z konference 24. Psychologické dny, 7.-9. září 2006, Olomouc. Editor Daniel Heller, Václav Mertin, Irena Sobotková. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze ve spolupráci s Českomoravskou psychologickou společností, 2007, 123 s. [Příloha CD-ROM s úplnými texty příspěvků]. ISBN 978-80-7308-185-0.
- HENDRICH, Josef a kol. Didaktika cizích jazyků. 1. vyd. Praha: SPN, 1988.
- HERNANDEZ-RAMOS, Pedro a Susan DE LA PAZ. Learning history in middle school by designing multimedia in a project-based learning in a project-based learning experience. Journal of Research on Technology in Education. 2009, roč. 42, č. 2, s. 151-173.
Přejít k původnímu zdroji...
- HERTEL, Paula T. a RUDE, Stephanie S. Depressive deficits in memory: Focusing attention improves subsequent recall. Journal of Experimental Psychology: General. 1991. roč. 120, Issue 3, 301-309.
Přejít k původnímu zdroji...
- HIRSCHBERGER, Johannes. Geschichte der Philosophie. Köln: Komet Verlag, 2007, 1345 s. ISBN 978-39-33-3660-09.
- HOLUBOVÁ, Renata. Aktuální problémy výuky fyziky na střední škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011, 91 s. ISBN 978-80-244-2740-9.
- HORÁK, František. Kapitoly z obecné didaktiky: (projektování a realizace výuky). Olomouc: Univerzita Palackého, 1992, 153 s. ISBN 80-706-7167-X.
- HUDECOVÁ, Dagmar. Jak modernizovat výuku dějepisu: výchovné a vzdělávací strategie v dějepisném vyučování. 1. vyd. Albra: SPL - Práce, 2007, 92 s. ISBN 978-807-3610-371.
- HUSTLER, David a Donald G. McINTYRE. Developing competent teachers. London: David Fulton Publishers, 1996.
- CHAMBERS, Carl. Multi-Curricular Inquiry-Based Learning. 2002, City College of the City University of New York: condor.admin.ccny.cuny.edu/.../ carlchambers.researchpaper.doc.
- CHÁVEZ-ARVIZO, Enrique. Rationalism. London: Continuum, 2010, 192 s. ISBN 978-1847060983.
- Inquiry and the National Science Education Standards: a guide for teaching and learning. Washington, D. C.: National Academy Press, 2000, xviii, 202 s. ISBN 03-090-6476-7.
- ISEN, Alice M. Some Perspectives on Positive Affect and Self-Regulation. Psychological Inquiry. 2000, roč. 11, č. 3, s. 184-187.
- JACKSON, Lewis a Rosemary S. CAFFARELLA. Experiential learning: a new approach. San Francisco: Jossey-Bass, 1994, 97 s. ISBN 9780787999568.
- JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1334-6.
- JANÍK Tomáš, Marcela JANÍKOVÁ a Kateřina VLČKOVÁ. Výzkum výuky: vymezení pojmu. In: Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Editor Marcela Janíková, Kateřina Vlčková. Brno: Paido, 2009. s. 11-22. ISBN 978-80-7315-180-5.
- JANÍK, Tomáš a Iva STUCHLÍKOVÁ. Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione. 2010, roč. 1, č. 1, s. 5-32. ISSN 1804-7106.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANÍK, Tomáš, Veronika LOKAJÍČKOVÁ a Tomáš JANKO. Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výzkumu: přehled výzkumných zjištění. Orbis scholae. 2012. roč. 6, č. 3, s. 27-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- JANÍK, Tomáš. O potřebě integrace myšlenkových snah zaměřených k profesionalizaci učitelství: diskuse na okraj monotematického čísla pedagogiky č. 3-4/20101. Pedagogika, roč. LX, 135-147. ISSN 2336-2189.
- JANÍKOVÁ, Věra. Emoce a emocionální strategie v cizojazyčné výuce. Komenský. Brno-Šlapanice: Pedagogická fakulta MU. 2005, roč. 130, č. 1, s. 2-7. ISSN 0323-0449.
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. Brno: PdF MU, 2004, 275 s. ISBN 80-210-3495-5.
- JUNG, Eberhard. Aspekte des Kompetenzerwerbs. Unterricht - Arbeit + Technik, 2005, roč. 32, č. 8, s. 53-55.
- JUNGER, Alfons, Jaroslav HAUPT, František HOLEŠOVSKÝ a kol. Metodika přírodopisu. Praha: SPN, 1964, 261 s.
- KÁBRT, Jan, Pavel KUCHARSKÝ, Rudolf SCHAMS, Čestmír VRÁNEK, Drahomíra WITTICHOVÁ a Vojtěch ZELINKA. Latinsko/český slovník. Praha: Leda, 2000, 575 s. ISBN 978-80-85927-82-9.
- KANE, Eva Marie. Urban Student Motivation through Inquiry- Based Learning. Journal of Studies in Education. 2013, roč. 3, č. 1. ISSN 2162-6952.
Přejít k původnímu zdroji...
- KANT, Immanuel. Kritika čistého rozumu. Praha: Oikomenh, 2001, 269 s. ISBN 80-7298-035-1.
- KAŠPAR, Emil a kol. Didaktika fyziky. Praha: SPN, 1978, 355 s.
- KAUFMANN, Geir a Suzanne K. VOSBURG. The Effects of Mood on Early and Late Idea Production. Creativity Research Journal. 2002, roč. 14, č. 3-4, s. 317-330.
Přejít k původnímu zdroji...
- KILTY, James. Experiential learning. Surrey: Human Potential Research Project, Dept. of Educational Studies, University of Surrey, 1982, 23 s.
- KING, Kathleen P. Bringing transformative learning to life. Malabar, Fla.: Krieger Pub., 2005, 205 s. ISBN 9781575242538.
- KIRSCHNER, Paul A., John SWELLER a Richard E. CLARK. Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist. 2006, roč. 41, č. 2, s. 75-86.
Přejít k původnímu zdroji...
- KLIEME, Eckhard. Assessment of cross-curricular problem-solving competencies. In: Comparing Learning Outcomes: International Assessment and Education Policy. Editor Jay H. Moskowitz, Maria Stephens. London: Routledge Falmer, 2004, s. 81-107.
- KOLB, David A. Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, N. J.:Prentice-Hall, 1984, 256 s. ISBN 9780132952613.
- KOMENSKÝ, Jan Amos. Velká didaktika. In: Vybrané spisy Jana Ámose Komenského. Svazek I. Redakce Jan Patočka. 1. vyd. Praha: SPN, 1958. s. 41-281.
- Koncepce řešení problémových úloh ve výzkumu PISA 2003. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2003, 50 s.
- KORCOVÁ, Kateřina. Učí učitelé konstruktivisticky? In: Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. Editor Renata Jandová. České Budějovice: JČU, 2007, s. 85-95. ISBN 978-80-7394-061-4.
- KORT, Barry a Rob REILLY. Theories for Deep Change in Affect-sensitive Cognitive Machines: a Constructivist Model. Educational Technology & Society. 2002, roč. 5, č. 4. ISSN 1436-4522.
- KORTHAGEN, Fred A. J. In search of the essence of good teacher: toward a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education. 2004, roč. 20, č. 1, s. 77-97.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Mezinárodní standard učitele a lektora RWCT. 40 s. Dostupné na: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/Tiskovy_odbor/Mezinarodni_standard_prace_ucitele_a_lektora_RWCT.pdf
- KOTRBA, Tomáš a Lubor LACINA. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Vyd. 1. Brno: Barrister a Principal, 2007, 186 s. ISBN 80-87029-12-7.
- KRATOCHVÍLOVÁ, Jana. Jak vnímají a prožívají projektové vyučování žáci a učitelé? In: Sociální a kulturní souvislosti výchovy a vzdělávání: 11. výroční mezinárodní konference ČAPV: Sborník referátů [CD-ROM]. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2003.
- KROPÁČ, Jiří a Miroslav CHRÁSKA. Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: UP, 2004, 190 s. ISBN 80-244-0897-X.
- KROPÁČ, Jiří a Jitka KROPÁČOVÁ. Didaktická transformace pro technické předměty. Olomouc: UP, 2006, 104 s. ISBN 80-244-1431.
- KROPÁČ, Jiří, Zbyněk KUBÍČEK a Vladimír HAJDA. Vybrané kapitoly z didaktiky technických předmětů. Olomouc: UP, 1996, ISBN 80-7067-617-5.
- Kulatý stůl SKAV a EDUin: Kam povede náš vzdělávací systém Strategie 2020? [video záznam]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=bSZlAUdipVM
- KUPISIEWICZ, Czesław. o efektívnosti problémového vyučovania. Bratislava: SPN, 1964, 126 s.
- KUŘINA, František. Problémové vyučování v geometrii. Praha: SPN, 1976, 205 s.
- LAZAROVÁ, Bohumíra et al. Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-114-6.
- LEE, Okhee, Juliet E. HART, Peggy CUEVAS a Craig ENDERS. Professional development in inquiry-based science for elementary teachers of diverse student groups. Journal of Research in Science Teaching. 2004, roč. 41, č. 10. s. 1021-1043.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEHTINEN, Erno. Lern- und Bewältigungsstrategien im Unterricht. In Lern- und Denkstrategien: Analyse und Intervention. Göttingen: Hogrefe, 1992, s. 125-149. ISBN 978-3-8017-0462-9.
- LEONARD, William H. An experimental study of a BSCS-style laboratory approach for university general biology. Journal of Research in Science Teaching. 1983, roč. 20, č. 9. s. 807-813.
Přejít k původnímu zdroji...
- LERNER, I. J. Didaktické zásady metod výuky. Praha: SPN, 1986, 165 s.
- LESH, Richard a Judith s. ZAWOJEWSKI. Problem solving and modeling. In: The Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning (2nd ed.): a Project of the National Council of Teachers of Mathematics. Editor Frank K. Lester. Reston, Virginia: Information Age Publishing, Charlotte, North Carolina, 2007, s. 763-804.
- LEVINE Laura E. a Joyce MUNSCH. Child development: an active learning approach. Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 2011. ISBN 9781412989183.
- LIN, Li-Fen., Ying-Shao HSU a Yi-Fen YEH. The Role of Computer Simulation in an Inquiry-Based Learning Environment: Reconstructing Geological Events as Geologists. Journal of Science Education and Technology. 2012, roč. 21, č. 3, s. 370-383. ISSN 1573-1839.
Přejít k původnímu zdroji...
- LINHART, Josef. Činnost a poznávání. Praha: Academia, 1976, 574 s.
- LINHART, Josef. Základy psychologie učení. Praha: SPN, 1982, 249 s.
- LORD, Thomas a Terri ORKWISZEWSKI. Moving From Didactic to Inquiry-Based Instruction In a Science Laboratory. The American Biology Teacher. 2006, roč. 68, č. 6, s. 342-345.
Přejít k původnímu zdroji...
- LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, Hana. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů (teorie, výzkum, praxe). Ostrava: PedF OU, 2003, 306 s. ISBN 80-7042-272-6.
- LUNSFORD, Boyd Edward a Mary Jean R. HERZOG. Active learning in anatomy and physiology: Student reactions and outcomes in a nontraditional Anatomy and Physiology course. The American Biology Teacher. 1997, roč. 59, č. 2, s. 80-84.
Přejít k původnímu zdroji...
- MALÁČ, Jaromír a Marta FRANCOVÁ. Problémové vyučování matematice na základní škole. Brno: UJEP Brno, 1975, 95 s.
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 104 s. ISBN 80-210-3123-9.
- MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. ISBN 978-80-210-1880-8.
- Mareike Kunter, Jürgen Baumert, Werner Blum, Uta Klusmann, KRAUSS, Stefan a Michael NEUBRAND. Professionelle Kompetenz von Lehrkräften : Ergebnisse des Forschungsprogramms COACTIV 2011, Münster: Waxmann, 2011, 370 s. ISBN 978-3-8309-2433-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- MAREŠ, Jiří a Peter GAVORA. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999, 215 s. ISBN 978-807178-310-2.
- MARTINELLO, Marian. L. Learning to Question for Inquiry. Educational Forum. 1998, roč. 62, č. 2, s. 164-171.
Přejít k původnímu zdroji...
- MAŤUŠKIN, A. M. Problémové situácie v myslení a vo vyučování. Bratislava: SPN, 1973. s. 211.
- MAYER, Richard E. a Merlin C. WITTROCK. Problem Solving Transfer. In: Handbook of Educational Psychology. Editor Robert C. Calfee, David C. Berliner. New York: Macmillan, 1996, s. 47-62.
- MAYER, Richard E. Problem solving. In: The Blackwell Dictionary of Cognitive Psychology. Editor Michael W. Eysenck. Oxford: Basil Blackwell, 1990. s. 284-288.
- McDONALD, Scott a Nancy Butler SONGER. Enacting classroom inquiry: Theorizing teachers' conceptions of science teaching. Science Education. 2008, roč. 92. č. 6. s. 973-993.
Přejít k původnímu zdroji...
- McKINNON, Joe W. a John W. RENNER. Are colleges concerned with intellectual development? American Institute of Physics. 1971, roč. 39, č. 9, s. 1047-1052.
Přejít k původnímu zdroji...
- MEDIN, Douglas L., Brian H. ROSS, Arthur B. MARKMAN. Cognitive psychology. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, 2005, 557 s. ISBN 9780471458203.
- MINNER, Daphne D., Abigail J. LEVY a Jeanne CENTURY. Inquiry-based science instruction-What is it and does it matter? Results from a research synthesis years 1984 to 2002. Journal of Research in Science Teaching. 2009, roč. 47, č. 4, s. 474-496.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOKREJŠOVÁ, Olga. Praktická a laboratorní výuka chemie. Praha: Triton, 2005, 137 s. ISBN 80-7254-726-7.
- MOLNÁR, Josef, Slavomíra SCHUBERTOVÁ a Vladimír VANĚK. Konstruktivismus ve vyučování matematice. Olomouc: UP, 2007, 79 s. ISBN 978-80-2441-883-4.
- MOLNÁR, Zdeněk. Úvod do základů vědecké práce. In: fsv.cvut.cz [online]. Praha, 2014 [cit. 2014-08-02]. 18. s. Dostupné z: people.fsv.cvut.cz/~dlaskpet/Help/ZakladyVedeckePrace.doc.
- MOSHMAN, David. Exogenous, endogenous, and dialectical constructivism. Development Review. 1982, roč. 2, č. 4, s. 371-384.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOŠNA, František a Zdeněk RÁDL. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: UK, 1996, 96 s. ISBN 80-902166-0-9.
- NAKONEČNÝ, Milan. Lidské emoce. Praha: Academia, 2000. ISBN 80-200-0763-6.
- NAKONEČNÝ, Milan. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1998, 590 s. ISBN 80-200-00689-3.
- NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Standard učitele pro kariérní systém [online]. 2014 http://www.nidv.cz/cs/download/kariera/standard_ucitele/SU-Oblast2-Ucitel_a_jeho_trida.pdf.
- Národní soustava povolání: Učitel druhého stupně základní školy [online]. 2013 [cit. 2014-08-03] Dostupné z: http://katalog.nsp.cz/karta_p.aspx? id_jp=30015&kod_sm1=11.
- National Professional Standards for Teachers in Pakistan. Islamabad: Policy and Planning Wing, Ministry of Education, Government of Pakistan, February 2009, 25 s. Dostupné z: http://unesco.org.pk/education/teachereducation/files/National%20Professional%20Standards%20for%20Teachers.pdf.
- NEISSER, Ulric. Cognitive psychology. New York: Appleton-Century-Crofts, 1967, 351 s. ISBN 9780390665096.
- New Jersey Professional Standards for Teachers and School Leaders [online]. New Jersey: New Jersey Department of Education, 2004. 36 s. [cit. 2014-07-20]. Dostupné z http://www.rowan.edu/colleges/education/programs/teachered/undergraduate/documents/standards.pdf.
- NEZVALOVÁ, Danuše, Martin BÍLEK a Karla HRBÁČKOVÁ. Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. In: Inovace v přírodovědném vzdělávání. Editor Danuše Nezvalová. Olomouc: UP, 2010, s. 67. ISBN 978-80-244-2540-5.
- NEZVALOVÁ, Danuše. Badatelsky orientované přírodovědné vzdělávání. In: Inovace v přírodovědném vzdělávání. Editor Danuše Nezvalová. Olomouc: UP, 2010, s. 55-67. ISBN 978-80-244-2540-5.
- NEZVALOVÁ, Danuše. Pedagogické kompetence. In: Kompetence a standardy v počáteční přípravě učitelů přírodovědných předmětů a matematiky. Editor Martin Bílek. Olomouc: UP, 2007. s. 7-20. ISBN 978-80-244-1693-9.
- NOVOTNÁ, Jarmila, Alena PELANTOVÁ, Hana HRABÁKOVÁ a Magdalena KRÁTKÁ. Příprava a analýza didaktických situací. JČMF, 2006.
- O metodě. 2014. [online]. [cit. 2014-11-16]. c2012-2014. Dostupné z: http://badatele.cz/cz/o-metode
- O'SULLIVAN, Edmund V. Transformative learning: educational vision for the 21st century. New York: Zed Books, 1999, 304 s. ISBN 9780802083098.
- OECD. The Definition and Selection of Key Competencies: Executive Summary [online]. 2005. [cit. 2014-07-20]. s. 20. Dostupné z <http://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf>.
- OCHRANA, František. Metodologie vědy: Úvod do problému. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 978-80-246-1609-4.
- OKOŃ, Wincenty. k základům problémového učení. Praha: SPN, 1966, 222 s.
- OPPER, Scott. Development, Learning and Education. And Mathematical structures and the operational structures of the intellect. In: Concepts on constructionism. Editor W. C. Lemon. 1979, s. 68-77. ISBN 978-051-197-724-4.
- ORGANISATION FOR ECONOMIC CO-OPERATION AND DEVELOPMENT. Evolution of Student Interest in Science and Technology Studies: Policy Report [online]. 2006-05-04 [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://www.oecd.org/science/sci-tech/36645825.pdf.
- PAPÁČEK, Miroslav. Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. In: Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010: sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. Editor Miroslav Papáček. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010, 165 s.
- PARR, Brian a M. Craig EDWARDS. Inquiry-based Instruction in Secondary Agricultural Education: Problem-solving - an old friend revisited. Journal of Agricultural Education. 2004, roč. 45, č. 4.
Přejít k původnímu zdroji...
- PEKRUN, Reinhard. Schüleremotionen und ihre Förderung: Ein blinder Fleck der Unterrichtsforschung. Psychologie in Erziehung und Unterricht. 1998, roč. 44, č. 3. S. 230-248.
- PEKRUN, Reinhard. The Impact of Emotions on Learning and Achievement: Towards a Theory of Cognitive/Motivational Mediators. Applied Psychology. Volume 41, Issue 4, pages 359-376, October 1992.
Přejít k původnímu zdroji...
- PETR, Jan. Biologická olympiáda - inspirace pro badatelsky orientované vyučování přírodopisu a jeho didaktiku. In: Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010: sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. Editor Miroslav Papáček. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010, 165 s. s. 136-144.
- PIAGET, Jean. Behaviour and Evolution. London: Routledge and Kegan Paul, 1975, 158 s. ISBN 978-07-1000-027-9.
- PIAGET, Jean. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997, 143 s. ISBN 80-7178-146-0.
- PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999, s. 168. ISBN 80-7178-309-9.
- PISA 2012 : Koncepční rámec kompetence k řešení problémů. Praha: Česká školní inspekce. [online]. 2013 [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://www.csicr.cz/getattachment/534d7fa9-2360-43f2-84aa-fccea100ffdc.
- PLEVOVÁ, Irena a Alena PETROVÁ. Obecná psychologie. Olomouc: UP, 2012, 136 s. ISBN 978-80-244-3247-2.
- PODROUŽEK, Ladislav. Předměty o přírodě a společnosti v primární škole. Plzeň: ZČU, 1999, 119 s. ISBN 80-7082-536-7.
- Pojem "inquiry". In: TheFreeDictionary [online]. 2014 [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://www.thefreedictionary.com/inquiry.
- Pojem "inquiry". In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001-2014 [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://en.wikipedia.org/.
- POLLARD, Andrew, a Sarah TANN. Reflective Teaching in the Primary school. London: Cassel, 1987.
- PRATER, Mary A. Increasing time-on-task in the classroom: Suggestions for improving the amount of time learners spend in on-task behaviors. Intervention in School and Clinic, 1992, roč. 28, č. 1, s. 22-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Problem Solving for Tomorrow's World. Paris: OECD, 2004, 154. ISBN 92-64-00642-7.
- Professional Standard For Ethiopian School Teachers [online]. 2012-03-20 [cit. 2014-08-04]. Dostupné z: http://www.moe.gov.et/English/Resources/Documents/TeachersProfessionalStandards.pdf.
- PROFILES [online]. 2014 [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://profiles.ped.muni.cz/.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013, 395 s. ISBN 978-80-262-0403-9.
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009, 395 s. ISBN 978-80-7367-649.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002, 488 s. ISBN 80-7178-631-4.
- Přírodovědné vzdělávání v Evropě: politiky jednotlivých zemí, praxe a výzkum. Brusel: Eurydice, 2011, 164 s. ISBN 978-92-9201-246-5.
- RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2009, 340 s. ISBN 978-80-210-4779-2.
- RABUŠICOVÁ, Milada, Markéta KLUSÁČKOVÁ a Lenka KAMANOVÁ. Mezigenerační učení v rámci programů a kurzů neformálního vzdělávání pro děti, rodiče a prarodiče. Studia paedagogica. 2009, roč. 14, č. 2.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání včetně přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. [online] Praha: VÚP, 2007, 92 s. [cit. 2014-08-03] Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/10429_1_1/download/.
- REEFF, Jean-Paul, Anouk ZABAL a Christine BLECH. The Assessment of Problem-Solving Competencies: a Draft Version of a General Framework [online]. Deutsches Institut für Erwachsenbildung, Bonn, 2006 [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://www.die-bonn.de/esprid/dokumente/doc2006/reeff06_01.pdf.
- RENKL, Alexander, Tatjana HILBERT a Silke SCHWORM. Example-Based Learning in Heuristic Domains: a Cognitive Load Theory Account. Educational Psychology Review. 2009, roč. 21, č. 1, s. 67-78. ISSN 1573-336X.report-rocard-on-science-education_en.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- REZBA, Richard J., Teresa AULDRIDGE a Laura RHEA. Teaching & learning the basic science skills. In: Virginia.gov [online]. 1999 [cit. 2014-07-20] Dostupné z: http://www.pen.k12.va.us/VDOE/instruction/TLBSSGuide.doc.
- RIKMANIS, Ilmars, Jazeps LOGINS a Dace NAMSONE. Teacher Views on Inquiry-based Science Education. In Inquiry- based Sience Education in Europe: Reflections from the Profiles Project. Berlin: Freire Universitat Berlin, 2012. s. 14-16. ISBN 978-3-00-039403-4.
- ROESELOVÁ, Věra. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: UK, 2003, 56 s. ISBN 80-7290-121-4.
- ROGOFF, Barbara. Cognition as a collaborative process. In: Handbook of child psychology. Editor Wiliam Damon, Deanna Kuhn a Robert S. Siegler. New York: Wiley, 1998, č. 2. 5th edition.
- ROTTEROVÁ, Božena a Jan ČÁP. k vymezení pojmu aktivita v pedagogice a pedagogické psychologii. Pedagogika. 1967, č. 4, s. 437-454.
- RUBINŠTEJN, Sergej Leonidovič. Základy obecné psychologie. 1. vyd. Praha: SPN, 1964, 762 s.
- RYCHNOVSKÝ, Boris. Badatelsky orientované vyučování v biologii a nadaní. In: Nadaní žáci ve škole. Editor Miroslav Janda, Jan Šťáva. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. s. 85-92, 8 s. ISBN 978-80-210-5760-9.
- SAMKOVÁ, Libuše. Badatelsky orientované vyučování matematiky. In: Sborník 5. konference Užití počítačů ve výuce matematiky. 2011. s. 336-341. ISBN 978-80-7394-324-0.
- Science Education in Europe: National Practices, Policies and Research. Brussels: European Commission, 2011, 166 s. ISBN 978-92-9201-218-2.
- Science Education Now: a renewed Pedagogy for the Future of Europe. Luxembourg: European Communities, 2007, 29 s. ISBN 978-92-79-05659-8. ISSN 1018-5593. Dostupné z: http://ec.europa.eu/research/science-society/document_library/pdf_06/.
- SEMRÁDOVÁ, Ilona. Paradigma komunikace a technologie vzdělávání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2003, 123 s. ISBN 80-7041-629-7.
- SERAFÍN, Čestmír. Evaluace elektrotechnických stavebnic. In Sborník III. Miedzinarodovej Konferencje Naukowe Technika-Informatyka-Edukacja. Iwonicz Zdoj, Rzeszow: UR, 2005, s. 330-334. ISBN 83-88845-56-X.
- SERAFÍN, Čestmír. Virtual Laboratory of Electricity. In Sborník mezinárodní vědecké konference COMAT-TECH 2001. Díl 2. Trnava: TU, 2001, s. 352-355. ISBN 80-227-1591-3.
- SETTLES, Burr. Active learning. San Rafael, Calif.: Morgan & Claypool Publ., 2012, 100 s. ISBN 9781608457250.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHNEIDER, Livingston S. a John W. RENNER. Concrete and formal teaching. Journal of Research in Science Teaching. 1980, roč. 17, č. 6, s. 503-518.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHUNK, Dale H. Learning Theories: Pearson New International Edition. 6 ed. Harlow: Pearson Education Limited, 2013, 570 s. ISBN 978-129-2020-587.
- SCHWARTZ, Reneé S., Norman G. LEDERMAN a Barbara A. CRAWFORD. Developing views of nature of science in an authentic context: An explicit approach to bridging the gap between nature of science and scientific inquiry. Science Teacher Education. 2004, roč. 88, č. 4, s. 610-645.
Přejít k původnímu zdroji...
- SKALKOVÁ, Jarmila. Aktivita žáků ve vyučování. Praha: SPN, 1971.
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: ISV, 1999, 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
- SLAVÍK, Jan a Tomáš JANÍK. Významová struktura faktu v oborových didaktikách. Pedagogika. 2005, č. 4, s. 336-353. Dostupné z: http://userweb.pedf.cuni.cz/wp/pedagogika/?attachment_id=1737 &edmc=1737.
- SOBER, Elliott. Empiricism. In: The Routledge Companion to the Philosophy of Science. Editor Stathis Psillos, Martin Curd. Universtiy of Wisconsin - Madison, 2008, s. 129-138.
- SOLÁROVÁ, Marie. Domácí chemické pokusy. Ostrava: OU, 2011, 24 s.
- SPILKOVÁ, Vladimíra a Radka WILDOVÁ. Potřebujeme kvalitní nebo kvalifikované učitele? Pedagogická orientace. 2014, roč. 24, č. 3, s. 423-432.
Přejít k původnímu zdroji...
- SPILKOVÁ, Vladimíra. Kvalita učitele a profesní standard. In V. Spilková, Vašutová, J. aj. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Výzkumný záměr. Úvodní teoreticko-metodologická studie. Praha: PedF UK, 2008.
- SPILKOVÁ, Vladimíra. Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2004.
- Standard v otázkách a odpovědích [online]. [cit. 2014-07-20]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/standarducitele/standard-v-otazkach-a-odpovedich.
- STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002, s. 632. ISBN 80-7178-376-5.
Přejít k původnímu zdroji...
- STÖRIG, Hans J. Malé dějiny filosofie. 7. přeprac. a rozš. vyd., Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2000, 630 s. ISBN 80-7192-500-4.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva. O badatelsky orientovaném vyučování. In: Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování. DiBi 2010: sborník příspěvků semináře, 25. a 26. března 2010. Editor Miroslav Papáček. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2010, 165 s. s. 129-135. ISBN 978-80-7394-210-6.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9.
- SUP, Jan a Vlastimil ŠVEC. Cvičení vybraných pedagogických dovedností učitele. Brno: VUT Brno, 1988, 165 s.
- SUPREME EDUCATION COUNCIL, EDUCATION INSTITUTE. National Professional Standards for Teachers and School Leaders. State of Qatar. 88 s. Dostupné z: http://www.sec.gov.qa/En/SECInstitutes/EducationInstitute/Offices/Documents/NPSTSLE.pdf
- SVOBODOVÁ, Jindřiška. Perspektivy a koncepce přírodovědného vzdělávání. In: Magnanimitas, Hradec Králové, The Czech Republic. Recenzovaný sborník příspěvků vědecké konference s mezinárodní účastí Sapere Aude 2013. 1. vyd. Hradec Králové: European Insitute of Education, 2013. s. 167-171, 4 s. ISBN 978-80-905243-6-1.
- ŠIROKÝ, Jan a kol. Tvoříme a publikujeme odborné texty. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 208 s. ISBN 978-80-251-3510-5.
- ŠKARDOVÁ, Mirka. Jak jsme na tom s kvalitou učení aneb co pro sebe mohu jako učitel udělat? In: Step by Step ČR [online]. 29 s. Dostupné z: http://www.msmt.cz/standarducitele/ukazky-zahranicnich-standardu.
- ŠKODA Jiří a Pavel DOULÍK. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011, 208 s. ISBN 978-80-247-3341-8.
- ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Lesk a bída školního chemického experimentu. In: Výzkum, teorie a praxe v didaktice chemie XIX. 1. část: Původní výzkumné práce, teoretické a odborné studie. Editor Martin Bílek. Hradec Králové: Gaudeamus, 2009, s. 238-245. ISBN 978-80-7041-827-7.
- Škola badatelsky orientované výuky [online]. [cit. 2014-07-20]. Dostupné z: http://home.pf.jcu.cz/~bov/co_je_bov.php.
- ŠOBÁŇOVÁ, Petra. Kapitoly z didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: UP, 2006, 92 s. ISBN 80-244-1469-4.
- ŠTECH, Stanislav. Když je kurikulární reforma evidence-less. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 5, s. 615-633.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠULCOVÁ, Renata a Hana BÖHMOVÁ. Netradiční experimenty z organické chemie a praktické chemie. Praha: UK, 2007, 113 s. ISBN 978-80-86561-81-3.
- ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova Univerzita. 1998, 178 s. ISBN 80-210-1937-9.
- ŠVEC, Vlastimil. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-70-2.
- Talis 2013 Results: An International Perspective on Teaching and Learning. Paris: OECD, 2014, ISBN 978-92-64-19626-1.
- TAYLOR, Edward W. Teaching for change: fostering transformative learning in the classroom. San Francisco: Jossey-Bass, 2006, 101 s. ISBN 9780787985844.
- TAYLOR, Joanna a Jerry BILBREY. Effectiveness of inquiry based and teacher directed instruction in an Alabama elementary school. Journal of Instructional Pedagogies. 2012, roč. 8. s. 1-6.
- THOMPSON, Alba G. The relationship of teachers' conceptions of mathematics and mathematics teaching to instructional practice. Educational Studies in Mathematics. 1984, roč. 15, č. 2, s. 105-127.
Přejít k původnímu zdroji...
- TOBON, Sergio. Formación Basada en Competencias [online]. 2009. [cit. 2012-12-29]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/ MAESTRIACID/formacion-basada-en-competencias-pdf.
- TONUCCI, Francesco. Vyučovat nebo naučit? Praha, SVI Pedagogická fakulta UK, 1994.
- TORP, Linda a Sara SAGE. Problems as possibilities: problem-based learning for K-16 education. Alexandria, Va.: Association for Supervision and Curriculum Development, 2002, 129 s. ISBN 9780585415284.
- TREIBER, Bernhard a Franz E. WEINERT. Lehr-Lern Forschung. Ein Überblick in Einzeldarstellungen. München: Urban - Schwarzenberg. 1982. 302 s. ISBN 978-3407250681.
- TRNA, Josef a Eva TRNOVÁ. Inovace role přírodovědné úlohy jako vzdělávacího prostředku. In Cesty k tvořivé škole. 1. vyd. Brno: MU, 1998, s. 387-390. ISBN 80-210-1938-7.
- TRNA, Josef. Taxonomy of Physics Experiments in Inquiry-Based Science Education. In: WCPE-The Word Conference on Physics Education. 2012.
- UNESCO. Competency Framework for Teachers. Paris. 95 s. 2011.
- UNESCO. ICT Competency Framework for Teachers. Paris: Unesco, 2011, 89 s. ISBN 978-9230-010539.
- VAN GOG, Tamara a Nikol RUMMEL. Example-Based Learning: Integrating Cognitive and Social-Cognitive Research Perspectives. Educational Psychology Review. 2010, roč. 22, č. 2, s. 155-174. ISSN 1573-336X.
Přejít k původnímu zdroji...
- VAN ZEE, Emily H., David HAMMER, Mary BELL, Patricia ROY a Jennifer PETER. Learning and teaching science as inquiry: A case study of elementary school teachers' investigations of light. Science Education. 2005, roč. 89., č. 6, s. 1007-1042.
Přejít k původnímu zdroji...
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7290-325-2.
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004.
- VERMEERSCH, Jens. Začněme s ODL. Apeldoorn: Garant, 2005, 128 s. ISBN 90-441-1902-8.
- VOTÁPKOVÁ, Dana, Radka VAŠÍČKOVÁ, Hana SVOBODOVÁ a Barbora SEMERÁKOVÁ. Průvodce pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: Tereza, 2013, 32 s. ISBN 978-80-87905-02-9.
- VYGOTSKY, Lev Semyonovich. Thought and Language. Cambridge, MA: M.I.T. Press - Massachusetts Institute of Technology, 1962, 168 s.
- VYMĚTAL, Jan. Akceptace v psychologii a psychoterapii. Československá psychologie. 2000, roč. 44, č. 6, s. 505-514.
- VYŠÍN, Jan. Metodika řešení matematických úloh. Praha: SPN, 1962, 193 s.
- VYŠÍN, Jan. Tři kapitoly o problémovém vyučování matematice. Praha: SPN, 1972, 189 s.
- WAHLA, Arnošt. Didaktika zeměpisu 1. Ostrava: PdF OU, 1973, 121 s.
- WALTEROVÁ, Eliška. Proměny školního kurikula, jeho tvorba a projektování. In: Konferencia o školskom kurikule: Budmerice 18.-19. novembra 2002. Editor Ľudovít Hrdina. Bratislava: Metodicko-pedagogické centrum, 2003. ISBN 80-8052-186-7.
- WALTEROVÁ, Eliška. Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu: výzkumný záměr : výstupy a řešení za rok 2001. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2002, 235 s. ISBN 8072900854.
- WEINERT, Franz E. Concept of Competence: a Conceptual Clarification. In: Defining and Selecting Key Competencies. Editor Dominique Rychen, Laura Salganic. Göttingen: H and H Publishers, 2001. s. 45-65.
- WHEATLEY, Grayson H. Constructivist perspectives on science and mathematics learning. Science Education. 1991, roč. 75, č. 1, s. 9-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- WINDSCHITL, Mark a Helen BUTTEMER. What should the inquiry experience be for the learner? The American Biology Teacher. 2000, roč. 62, č. 5, s. 346-350.
Přejít k původnímu zdroji...
- WIRTH, Joachim a Eckhard KLIEME. Computer-based assessment of problem solving competence. Assessment in Education: Principles, Policy and Practice. 2004, roč. 10, č. 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- YILMAZ, Kaya. Constructivism: Its Theoretical Underpinnings, Variations, and Implications for Classroom Instruction. Educational Horizons. 2008, roč. 86, č. 3, s. 161-172.
- YU Ji H., Yi LUO, Yan SUN a Johannes STROBEL. A Conceptual K-6 Teacher Competency Model for Teaching Engineering. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2012, roč. 56, čís. 8. s. 243-252.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZHANG, Baohui, Joseph S. KRAJCIK, Leeann M. SUTHERLAND, Lei WANG, Junming WU a Yangyi QIAN. Opportunities and challenges of China?s inquiry-based education reform in middle and high schools: Perspectives of science teachers and teacher educators. International Journal of Science and Mathematics Education. 2005, roč. 1, č. 4, s. 477-503.
Přejít k původnímu zdroji...