ISBN: 978-80-244-4665-3 | DOI: 10.5507/pdf.15.24446653

Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání

Jiří Dostál

The monograph  reacts on the modern trends, i. e. the support of technical education with an effort to increase the interest of the younger generation in technology and technical occupations. It focuses on the use of electronic building kits which offer the opportunity to develop the interest of the pupils in the electronics, robotics, and in broader sense also in the information technologies.The issue of electronic building kits has its tradition on the Czech schools, but same as in abroad the top-level technologies are being applied in the education in the recent years, i. a. building kit Arduino or Lego Mindstorms, which shift the opportunities of pupil's development from the manually-skills level to  cognitively-creative level.

1. edition, Published: 2015, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [on-line]. Praha: VÚP, 2004 [cit. 2005-02-09]. 113 s. Dostupné z: <http://www.vuppraha.cz/>.
  2. PRŮCHA, J. a kol. Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál, 2004. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
  3. KUJAL, B. a kol. Pedagogický slovník. 2. díl. Vyd. neuvedeno. Praha: SPN, 1967. 533 s.
  4. MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. 3. vyd. Brno: MU, 2003. 104 s. ISBN 80-210-3123-9.
  5. SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: ISV, 1999. 292 s. ISBN 80-85866-33-1.
  6. DLUHOŠ, J. a K. VANÍČEK. Kapitoly z metodiky využití pomůcek a didaktické techniky ve výuce. 1. vyd. Ostrava: PdF v Ostravě, 1976. 108 s.
  7. PAVELKA, J. Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. 1. vyd. Prešov: FHPV PU, 1999. 199 s. ISBN 80-88-722-68-3.
  8. RAMBOUSEK, V. a kol. Technické výukové prostředky. 1. vyd. Praha: SPN, 1989. 302 s.
  9. GESCHWINDER, J. a kol. Metodika využití materiálních didaktických prostředků. 1. vyd. Praha: SPN, 1987. 262 s.
  10. BOHONY, P. Didaktická technológia. 1. vyd. Nitra: UKF, 2003. 176 s. ISBN 80-8050-653-1.
  11. KALHOUS, Z., O. OBST a kol. Školní didaktika. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-235-X.
  12. ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: SPN, 1983. 380 s.
  13. JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1997. 76 s. ISBN 80-85931-43-5.
  14. VÁŇA, J. Dějiny pedagogiky. 1. vyd. Praha: SPN, 1963. 379 s.
  15. JŮVA, V. Pedagogicky princip názornosti. Vyd. neuvedeno. Brno: UJEP, 1966. 95 s.
  16. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů I. Vyd. neuvedeno. Praha: Vlastním nákladem, 2002. 592 s. ISBN 80-238-7452-7.
  17. PALOUŠ, R. Problém názornosti. In: Názornost ve vyučování a učební pomůcky. (Příloha časopisu Odborná výchova). 1967 - 69. roč. 18 - 19, 124 s. Vydalo SPN. Go to original source...
  18. CIPRO, M. Galerie světových pedagogů II. Vyd. neuvedeno. Praha: Vlastním nákladem, 2002. 636 s. ISBN 80-238-8003-9.
  19. STOFFA, J. Terminológia v technickej výchove. 2. vyd. Olomouc: PdF UP, 2000. 161 s. ISBN 80-244-0139-8.
  20. ŠKÁRA, I. Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy. 1. vyd. Brno: MU, 1993. 33 s. ISBN 80-210-0743-5.
  21. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 2001. 344 s. ISBN 80-7168595-X.
  22. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Národní škola. Praha: Fortuna, 1997. 162 s. ISBN 80-04-26683-5.
  23. Kolektiv autorů. Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál, 1996. 474 s. ISBN 80-7178-107-X.
  24. KROPÁČ, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2004. 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
  25. CHAMILLA, A. Moderné metódy a vyučovacie prostriedky v pracovnom vyučování. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 90 s.
  26. VOJTĚCH, V. Problematika zařazování stavebnice do výuky pracovního vyučování na 1. stupni základní školy. In: Technika. 1. vyd. Praha: SPN, 1988. s. 75 - 81.
  27. HORÁK, V. a kol. Pracovní vyučování : Technické práce v 8. ročníku základní školy. 1. vyd. Praha: SPN, 1983. 144 s.
  28. KŘENEK, M. a kol. Praktické činnosti : Elektrotechnika kolem nás. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997. 120 s. ISBN 80-7168-466-X.
  29. KŘENEK, M. Součinnost technických prací a fyziky v oblasti elektrotechniky na základní škole. Výroba a škola. 32. roč. 1986-87, s. 183 - 185.
  30. NOVÁK, D. Elektrotechnické stavebnice v technické výchově. 1. vyd. Praha: PdF UK, 1997. 56 s. ISBN 80-86039-37-4.
  31. ČANDÍK, M. RC 2000 ve výuce elektrotechniky a mikroelektroniky. In: SEKEL. 1. vyd. Ostrava: VŠB TU, 2004. s. 10 - 14. ISBN 80-248-0619-3.
  32. ROSE, H., T. WERNER a kol. Unterrichtsmethodik Elektrotechnik. 1. vyd. Berlin: VEB Verlag Technik, 1982. 363 s.
  33. ALIGEROVÁ, E. a kol. Technický slovník naučný. Sv. 2, D - F. 1. vyd. Praha: Encyklopedický dům, 2002. 437 s. ISBN 80-86044-18-1.
  34. UHLÍŘ, I. a kol. Elektrotechnika. 2. vyd. Praha: ČVUT, 1998. 284 s. ISBN 80-01-01800-8.
  35. ČSN 01 3300: Výkresy v elektrotechnice, elektrotechnická schémata, roztřídění, názvosloví.
  36. ČSN EN 60617 - 1: Všeobecné informace, celkový rejstřík značek.
  37. ONDRÁČEK, J. Vyvíjíme soupravu pro žákovské pokusy z elektřiny. Učební pomůcky ve škole a osvětě. č. 9, roč. 1961-62, s. 144-147.
  38. NOVOSAD, K. Panel pro pokusy z elektřiny na ZDŠ. Učební pomůcky ve škole a osvětě. roč. 1966-67, s. 71 - 73.
  39. BANÍK, R. Súprava pre pokusy z elektriny na 1. stupni ZDŠ. Učební pomůcky ve škole a osvětě. roč. 1968-69, s. 102 -104.
  40. SACHS, B. a H. FIES. Baukästen im Technik-unterricht : Grundlagen und Beispiele. 1. Aufl. Ravensburg: Otto Maier Verlag, 1977. 177 s. ISBN 3-473-61669-9.
  41. MAREŠ, K. Vyučování ve školních dílnách : Pracovní vyučování - metodická příručka. 1. vyd. Praha: SPN, 1964. 72 s.
  42. ŘEŠÁTKO, M. Vývoj jedné učební pomůcky pro elektroniku. Učební pomůcky ve škole a osvětě. roč. 22, leden 1983, č. 5, s. 74 - 75.
  43. NOVÁK, D. - HNILICA, R. Elektrotechnické stavebnice u nás a ve světě. Odborná výchova. roč. 39, 1988-89, č. 9, s. 268.
  44. MOŠNA, F. a D. NOVÁK. Průzkum a analýza elektrotechnických stavebnic pro technickou výchovu. In: Fyzika a základy techniky. 1. vyd. Hradec Králové: VŠP, 1990. s. 37 - 42. ISBN 80-7041-240-2.
  45. GLASEROVÁ, B. V. ročník pedagogické tvořivosti v učebních pomůckách. Učební pomůcky ve škole a osvětě. Leden 1987, roč. 26, č. 5 s, 71 - 72.
  46. HAVELKA, M. a Č. SERAFÍN. Konstrukční a elektrotechnické stavebnice ve výuce obecně technického předmětu. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2003. 170 s. ISBN 80-244-0692-6.
  47. DOSTÁL, J. Elektrotechnické Stavebnice (teorie a výsledky výzkumu). Olomouc: Votobia, 2008. 74 s. ISBN 978-80-7220-308-6.
  48. SERAFÍN, Č. Role elektrotechnických stavebnic v obecně technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. 80-244-1231-4
  49. SERAFÍN, Č. a M. HAVELKA. Elektrotechnické stavebnice. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011. 78 s. ISBN 978-80-244-2834-5.
  50. ČÁP, J. Psychologie pracovního výcviku. 1. vyd. Praha: SPN, 1964. 165 s.
  51. ČÁP, J. K některým metodologickým otázkám psychologického rozboru pracovních činností. Československá psychologie. 1964, roč. VIII, č. 3, s. 205 - 217.
  52. PARTÍKOVÁ, L. Statistické údaje o předmětu. [on-line]. [cit. 2005-02-08]. Dostupné z: <http://vyzkumelstav.aktualne.cz/statistickeudaje-uvod.htm>.
  53. KRASZEWSKI, K. Podstawy edukaci ogólnotechnicznej uczniów w młodszym wieku szkolnym. 1. vyd. Kraków: Wydawnictwo Naukowe, 2001. 366 s. ISBN 83-7271-123-2.
  54. SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. 1. vyd. Praha: PdF UK, 1991. 67 s. ISBN 80-7066-344-0.
  55. ČÁP, J. Psychologie výchovy a vyučování. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1997. 415 s. ISBN 80-7066-534-3.
  56. BINDER, R. Úvod do pedagogiky tvořivosti v technických odborných předmětech. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1981. 358 s.
  57. KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka. Vyd. neuvedeno. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-0-7.
  58. KRAEMER, E. a kol. Vybrané otázky z didaktiky elektrotechnických předmětů. 1. vyd. Praha: ČVUT, 1975. 170 s.
  59. VACHEK, J. a O. LEPIL. Modelování a modely ve vyučování fyzice. 2. vyd. Praha: SPN, 1980. 208 s.
  60. PETTY, G. Moderní vyučování. 2. vyd. Praha: Portál, 2002. 380 s. ISBN 80-7178-681-0.
  61. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. 1. vyd. Praha: Academia, 1998. 590 s. ISBN 80-200-00689-3.
  62. ONDRÁČEK, J. Názorné vyučování na základní devítileté škole. 2. vyd. Praha: SPN, 1971.
  63. JIRÁNEK, F. Názorné vyučování a rozvoj žákovy osobnosti. Učební pomůcky ve škole a osvětě. 1961 - 62, č. 2, s. 17.
  64. HAPALA, D. Učebné pomůcky : systém a zásady ich používania. 2. vyd. Bratislava: SPN, 1965. 116 s.
  65. PALOUŠ, R. Co je to názornost. In: KUBÁLEK, J. a kol. Práce s pomůckami na školách II. cyklu. 1. vyd. Praha: SPN, 1971. s. 14 - 19.
  66. RIEDL, A. Grundlagen der Didaktik. 1. Auf. Stuttgart: Steiner Verlag, 2004. 160 s. ISBN 3-515-08589-0.
  67. RUBINŠTEJN, S. L. Základy obecné psychologie. 1. vyd. Praha: SPN, 1964. 762 s.
  68. KROPÁČ, J. a M. HAVELKA. Poznámky k pojmu technické myšlení [on-line]. [cit. 2005-02-20]. 9 s. Dostupné z: <http://www.kteiv.upol.cz>.
  69. BLOMDAHL, E. a W. ROGALA. In search of a didactic model for teaching technology in the compulsory school. In Technology as a challenge for school curricula. The Stockholm Library of Curriculum Studies. Stockholm: Institut of Education Press, 2003. s. 30 - 56. ISSN 1403-4972. ISBN 91-7656-543-2.
  70. HILL, B. Technisches denken ausprägen und fördern. Unterricht - Arbeit + Technik, 6, 2004. Heft 24, s. 49 - 57. ISSN 1438-8987.
  71. KUSÁK, P. a P. DAŘÍLEK. Pedagogická psychologie - A. Dotisk 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2000. 234 s. ISBN 80-7067-837-2.
  72. MOŠNA, F. a Z. RÁDL. Problémové vyučování a učení v odborném školství. 1. vyd. Praha: PdF UK, 1996. 96 s. ISBN 80-902166-0-9.
  73. DOSTÁL, J. Badatelsky orientovaná výuka : pojetí, podstata, význam a přínosy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. 151 s. ISBN 978-80-244-4393-5. Go to original source...
  74. LINHART, J. a kol. Základy obecné psychologie. 2. vyd. Praha: SPN, 1987. 686 s.
  75. PARDEL, T. a J. BOROŠ. Základy všeobecnej psychológie. 2. vyd. Bratislava: SPN, 1979. 562 s.
  76. KROPÁČ, J. a kol. Didaktika technických předmětů : vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2004. 223 s. ISBN 80-244-0848-1.
  77. ČÁP, J. Pedagogická psychologie. 1. vyd. Praha: SPN, 1966. 421 s.
  78. HOSKOVEC, J. a J. ŠTIKAR. Modelování a pracovní dovednosti. 1. vyd. Praha: UK, 1977. 108 s.
  79. ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. 1. vyd. Brno: PdF MU, 1998. 178 s. ISBN 80-210-1937-9.
  80. FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2003. 384 s. ISBN 80-7178-626-8.
  81. SMÉKAL, V. Tvořivost a škola. In Tvořivost v práci učitele. 1. vyd. Brno: Paido, 1996. s. 7 - 16. ISBN 80-85931-23-0.
  82. KRUŠPÁN, I. Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In: Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. 1. vyd. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1985. s. 47 - 58.
  83. MAŇÁK, J. Pedagogické otázky tvořivosti. In: Tvořivost v práci učitele. 1. vyd. Brno: Paido, 1996. s. 17 - 22. ISBN 80-85931-23-0.
  84. MAŇÁK, J. Stručný nástin metodiky tvořivé práce ve škole. 1. vyd. Brno: Paido, 2001. 46 s. ISBN 80-7315-002-6.
  85. PAŘÍZEK, V. Jak naučit žáky myslet. 1. vyd. Praha: PdF UK, 2000. 65 s. ISBN 80-7290-006-4.
  86. MARSZAŁEK, A. Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. Rzeszów: Wydawnictwo WSP, 2001. 394 s. ISBN 83-7262-074-1.
  87. Kolektiv autorů. Pedagogická encyklopédia Slovenska. Vyd. neuvedeno. Bratislava: Veda, 1985. 702 s.
  88. MEIER, B. Versuche und Experimente zur Entwicklung technischer Handlungskompetenz. Unterricht - Arbeit + Technik, 6, 2004. Heft 22, s. 4 - 5. ISSN 1438-8987.
  89. BLANDOW, D., A. BÖSENBERG a C. SACHS. Experimente im polytechnischen Unterricht. 1. vyd. Berlin: Volk und Wissen, 1988. 160 s. ISBN 3-06-062227-2.
  90. ABERLE, G. Droth der Elektrotechnik die "Anschiebung"? Arbeit und Technik in der Schule, 7, 1996. Heft 4, s. 143 - 144. ISSN 1438-8987.
  91. LIERMANN A. a B. MEIER. Lampenschaltungen erkennen und entwickeln. Unterricht - Arbeit + Technik, 4, 2004. Heft 24, s. 9 -15. ISSN 1438-8987.
  92. WILKE, G. Schülerexperiment zur Treppenhausschaltung. Polytechnische Bildung und Erziehung, 1978. Heft 6. s. 212 - 213. ISSN 0032-4116.
  93. ČÁP, J. a J. MAREŠ. Psychologie pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 656 s. ISBN 80-7178-463-X.
  94. SEVEROVÁ, M. Hry v raném dětství. 1. vyd. Praha: Academia, 1982. 212 s.
  95. Přírodní vědy v dnešním vzdělávání. Zpravodaj - odborné vzdělávání v zahraničí. XVI, 1/2005. s. 4. Vydavatel: Národní ústav odborného vzdělávání.
  96. FRIEDMAN, Z. Rámcový vzdělávací program a profesní orientace na základních školách. In: Sborník referátů z mezinárodní vědecko-odborné konference Trendy technického vzdělávání 2004. 1. vyd. Olomouc: Nakladatelství Votobia Praha, 2004. s. 41 - 44. ISBN 80-7220-128-4.
  97. SCIGIEL, M. a P. SCIGIELOVÁ. Kapitoly z technické zájmové činnosti. Brno: Paido, 2003. 77 s. ISBN 80-7315-045-X.
  98. MOJŽÍŠEK, L. Pracovní výchova, polytechnické vzdělávání a profesionální orientace. 1. vyd. Praha: SPN, 1981. 266. s.
  99. ROTTEROVÁ, B. a J. ČÁP. Výchova aktivity mládeže ve volném čase. 1. vyd. Praha: UK, 1976. 158 s.
  100. KŘENEK, M. Elektrotechnická funkční a montážní schémata ve výuce technických prací. Výroba a škola. 34. roč., 1988-1989, s. 101 - 104.
  101. KŘENEK, M. Náročnost zapojování universálních elektrotechnických stavebnic v praktických činnostech na ZŠ. In Technické vzdelanie jako súčasť všeobecného vzdelania. 1. vyd. Velká Lomnice: FPV UMB, 2001. s. 439 - 442. ISBN 80-8055-559-1.
  102. MOŠNA, F. a M. KŘENEK. Elektrotechnické a elektronické stavebnice a problematika funkčních a montážních schémat. In: Výukové programy pro didaktickou techniku v přípravě budoucích učitelů. 1. vyd. Praha: UK, 1990. s. 73 - 92. ISBN 80-7066-168-2.
  103. KŘENEK, M. Elektrotechnická žákovská a demonstrační stavebnice pro 8. ročník ZŠ. In: Otázky polytechnického vzdělávání na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: PdF a VUP Praha, 1985. s. 157 - 158.
  104. KŘENEK, M. a A. KOTRBOVÁ. Elektronika v technických pracích 8. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 1985. 160 s.
  105. MOŠNA, Z. - NOVÁK, D. Kategorizace elektrotechnických stavebnic z hlediska technické výchovy. In: Výukové programy pro didaktickou techniku v přípravě budoucích učitelů. 1. vyd. Praha: UK, 1990. s. 101 - 107. ISBN 80-7066-168-2.
  106. PARTÍKOVÁ, L. a Č. SERAFÍN. Kategorizace elektronických stavebnic ve všeobecném vzdělávání. In: Univerzita v novém miléniu. Sborník z mezinárodní konference. 1. vyd. Plzeň: ZČU, 2004. s. 302 - 312. ISBN 80-86473-62-7.
  107. DOSTÁL, J. Elektrotechnické stavebnice v technické výchově. Disertační práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. 204 s.
  108. SERAFÍN, Č. Elektrotechnické stavebnice na základní škole. In Trendy technického vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2005. s. 184 - 187. ISBN 80-7220-227-8.
  109. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. 1. vyd. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-8531-68-0.
  110. PARTÍKOVÁ, L. Tvorba didaktického testu pro elektrotechniku. [on-line]. [cit. 2005-02-08]. Dostupné z: <http://www.vyzkumelstav.aktualne.cz>.
  111. LINDQUIST, E. F. Statistická analýza v pedagogickém výzkumu. 1. vyd. Praha: SPN, 1967. 264 s.
  112. HEBÁK, P., J. HUSTOPECKÝ a kol. Vícerozměrové statistické metody [1]. 1. vyd. Praha: INFORMATORIUM, 2004. 239. ISBN 80-73333-025-3.
  113. CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 2003. 198 s. ISBN 80-244-0765-5.
  114. MAYERHOFER, W. L. Internet-Lexikon der Methoden der empirischen Sozialforschung [on-line]. [cit. 2005-06-03]. Dostupné z: <http://www.lrzmuenchen.de/~wlm/ilmes.htm>.
  115. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. 584 s. ISBN 80-7178-820-1.
  116. DALLAL, G. E. The Little Handbook of Statistical Praktice [on-line]. [cit. 2005-06-03]. Boston: Tufts University. Dostupné z: <http://www.tufts.edu\ ~gdallal\LHSP.htm>.
  117. KOMENDA, S. - KLEMENTA, J. Analýza náhodného v pedagogickém experimentu a praxi. 1. vyd. Praha: SPN, 320 s.
  118. GraphPad QuickCalcs: t test calculator [on-line]. [cit. 2005-06-07]. Dostupné z: <http://www.graphpad.com/quickcalcs/ttest1.cfm>.
  119. KLEMENTA, J., S. KOMENDA a E. KUNERT. Statistické metody v pedagogickém výzkumu. 2. vyd. Olomouc: PdF UP, 1980. 226 s.
  120. MUŽIČ, V. Testy vědomostí. 1. vyd. Praha: SPN, 1971. 130 s.
  121. HNILIČKOVÁ, J., M. JOSÍFKO a A. TUČEK. Didaktické testy a jejich statistické zpracování. 1. vyd. Praha: SPN, 1972. 199 s.
  122. JANDA, O. Základní didaktické a technické požadavky při konstrukci elektronických stavebnic pro výuku učiva z elektroniky na základní škole a při zájmové technické činnosti mládeže. In Výukové programy pro didaktickou techniku v přípravě budoucích učitelů. 1. vyd. Praha: UK, 1990. s. 107 - 111. ISBN 80-7066-168-2.
  123. KLEMENT, M. Možnosti evaluace výukových programů. In Trendy technického vzdělávání 2005. 1. vyd. Olomouc: Votobia, 2005. s. 17 - 29. ISBN 80-7220-227-8.