ISBN: 978-80-244-4860-2 | DOI: 10.5507/pdf.15.24448602

Násilím proti násilí

Divadlo in-yer-face

Andrea Hoffmannová

Kniha se soustřeďuje na téma britské divadelní tradice 90. let divadla in-yer-face. Představuje tento divadelní směr jak v dobovém, tak divadelně-historickém kontextu. V následujících kapitolách se zabývá jeho hlavními představiteli, a to Markem Ravenhillem, Sarah Kaneovou a Martinem McDonaghem. Po představení dramatiků a jejich tvorby následuje podrobnější analýza jednotlivých děl, která sleduje především zobrazované násilí. Práce se staví proti negativní kritice násilí zobrazovaného v těchto dílech, které často bývá vnímáno jako bezpředmětné a prvoplánové s cílem zaujmout a šokovat.

1. vydání, Publikováno: 2015, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Kane, Sarah. Blasted. London: Methuen Drama, 2002.
  2. Kane, Sarah. Faidra (Z lásky). Trans. Jaroslav Achab Haidler. Praha: Národní divadlo, 2003.
  3. Kane, Sarah. Vyčištěno. Trans. Jitka Sloupová. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
  4. Kane, Sarah. Complete Plays. London: Methuen Drama, 2001.
  5. Kane, Sarah. Puzení. Trans. J. A. Haidler. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
  6. Kane, Sarah. Zpustošení. Trans. Ondřej Formánek. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
  7. McDonagh, Martin. Kráska z Leenane. Trans. Lenka Kapsová. Praha: Divadlo na Vinohradech, 2006.
  8. McDonagh, Martin. Lebka z Connemary. Trans. Julek Neumann. Praha: Švandovo divadlo, 2006.
  9. McDonagh, Martin. Osiřelý západ. Trans. Ondřej Sokol. Brno: Národní divadlo v Brně, 2003.
  10. McDonagh, Martin. Plays: 1. London: Methuen Drama, 1999.
  11. McDonagh, Martin. Poručík z Inishmoru. Trans. Matyáš Havrda a Petr Borkovec. Svět a divadlo 4 (2002): 137-167.
  12. Ravenhill, Mark. Experiment. "Living writer's - Mark Ravenhill". YouTube video, 1:00:13. Přednáška Marka Ravenhilla na univerzitě v Colgate, http://www.youtube.com/watch?v=Bv-XxsgJV3U.
  13. Ravenhill, Mark. Faust (Faust je mrtvý). Trans. Jitka Sloupová. Brno: Větrné mlýny, 2000.
  14. Ravenhill, Mark. Nakupování a šoustání. Trans. Jitka Sloupová. Svět a divadlo 4 (2001): 106-144.
  15. Ravenhill, Mark. Over There. London: Methuen Drama, 2009.
  16. Ravenhill, Mark. Pool (no water) and Citizenship. London: Methuen Drama, 2006.
  17. Ravenhill, Mark. Plays: 1. London: Methuen Drama, 2001.
  18. Ravenhill, Mark. Polaroidy. Trans. Martina Schlegelová et al. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
  19. Ravenhill, Mark. Shoot/Get Treasure/Repeat: An Epic Cycle of Short Plays. London: Methuen Drama, 2008. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Ravenhill, Mark. The Cut and Product. London: Methuen Drama, 2006.
  21. Anderson, Monica Fay. "The Lieutenant of Inishmoore". Theatre Journal 60, no. 2 (2008): 294-299. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Arbeit, Marcel. "Creeping into Every Literary Work: Four Forms of Subliterature". Popular Culture and Democracy, American Studies Colloquium Olomouc 2003, eds. Matthew Sweney a Michal Peprník. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
  23. Arendtová, Hana. O násilí. Trans. Jiří Přibáň a Petr Fantys. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995.
  24. Aristoteles. Poetika. Praha: Gryf, 1993.
  25. Artaud, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Trans. Ladislav Šerý. Praha: Hermann a synové, 1994.
  26. Barker, Howard. Arguments for Theatre. 3rd ed. Manchester: Manchester University Press, 1997.
  27. Billington, Michael. Review of The Cut, Guardian, March 1, 2006, http://www.guardian.co.uk/stage/2006/mar/01/theatre1.
  28. Billington, Michael. One Night Stands. Portsmouth: Heinemann, 1993.
  29. Bond, Paul. "An Inarticulate Hope". World Socialist Website, September 14, 1999 http://www.wsws.org/articles/1999/sep1999/look-s14.shtml.
  30. Čermák, Ivo a Ida Kodrlová. Sebevražedná triáda. Praha: Academia, 2009.
  31. Earnest, Steve. Review of Cleansed, Theatre Journal 58, no. 1 (March 2006), http://www.proquest.com/pqdauto. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Ejzenštejn, Sergej M. Umenie mizanscény II. Trans. Viera Mikulášová. Bratislava: Divadelný ústav, 1999.
  33. Esslin, Martin. The Theatre of the Absurd. 3rd ed. London: Peregrine, 1987. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Foakes, R. A. Shakespeare and Violence. Cambridge: Cambridge University Press, 2003. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Fromm, Erich. Lidské srdce. Trans. Miroslav Zůna. Praha: Nakladatelství Josefa Šimona, 1996.
  36. Gaffield-Knight, Richard Lee. "Antonin Artaud In Theory, Process and Praxis or, for Fun and Prophet". Master's thesis, State University of New York, 1993, http://www.cyberpagedd.com/gaffield_knight/academic/antonin_artaud.htm.
  37. Gardner, Lyn. "Of Love and Outrage". Guardian, February 23, 1999, http://www.guardian.co.uk/news/1999/feb/23/guardianobituaries.lyngardner.
  38. "Grand Guignol". Thrillpeddlers theatre company, www.grandguignol.com.
  39. Hančil, Jan. Royal Court Theatre a divadlo dramatických autorů. Praha: AMU, 2007.
  40. Heilpern, John. "Look Back at Osborne". American Theater 59, no. 1 (March 2007): 80-86, http://www.proquest.com/pqdauto.
  41. Hulec, Vladimír. "Jsem cool, říká Ravenhill". Zpravodajský server Lidových novin, January 19, 2009, http://www.lidovky.cz/tiskni.asp?r=ln_kultura&c=A090119_115339_ln_kultura_val.
  42. Chambers, Lillian a Eamon Jordan, eds. The Theatre of Martin McDonagh: A World of Savage Stories. Dublin: Carysfort Press, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Innes, Christopher. Avant-Garde Theatre 1892-1992. London and New York: Routledge, 1993.
  44. - - -. Modern British Drama. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
  45. Iwise, "Elie Wiesel", http://www.iwise.com/N0uYM.
  46. Junod, Jerome. "Gesäubert". trailer, http://www.youtube.com/watch?v=abSHLiHtblQ
  47. Kriegelová, Marie. Záměrné poškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada, 2008.
  48. Les Gutman. Review of Shopping and Fucking, by Mark Ravenhill. CurtainUp, November 4, 1998, http://www.curtainup.com/shopfuk.html.
  49. Lorenz, Konrad. Takzvané zlo. Trans. Alena Veselovská. Praha: Academia, 2002.
  50. Lukeš, Milan. "Irská zabijačka". Svět a divadlo 3 (2002): 61-70.
  51. Mabillard, Amanda. "Violence in Shakespeare's Plays". Shakespeare Online 2000, http://www.shakespeare-online.com/plays/violenceinshakespeare.html.
  52. Markland, Taylor. Review of Some Explicit Polaroids, Variety Review Database, June 28, 2000, http://www.variety.com/review/VE1117787451?refCatId=33.
  53. Morley, Sheridan. "Something nasty in the Basement". Spectator, October 12, 1996, http://www.proquest.com/pqdauto.
  54. Nikcevic, Sanja. "British Brutalism, the 'New European Drama' and the Role of the Director". New Theatre Quarterly 21, no. 3 (August 2005): 255-272. Přejít k původnímu zdroji...
  55. O'Hagan, Sean. "The Wild West". Guardian, March 24, 2001, http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2001/mar/24/weekend.seanohagan.
  56. Online Etymology Dictionary, s. v. "strophe", http://www.etymonline.com/index.php?search=strophe&searchmode=none.
  57. O'Toole, Fintan. "A Mind in Connemara". New Yorker, March 3, 2006, http://www.newyorker.com/archive/2006/03/06/060306fa_fact_otoole.
  58. Oxford Advanced Dictionary. 6th Edition. Oxford: Oxford University Press, 2000.
  59. Pilný, Ondřej. "Martin McDonagh - včera a dnes". Ujetá Ruka ve Spokane (program k divadelnímu představení). Praha: Činoherní klub, 2011.
  60. Quotationbook, "G. B. Shaw", http://quotationsbook.com/quote/20723/.
  61. Ravenhill, Mark. "Obituary - Sarah Kane". Independent, February 23, 1999, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/obituary-sarah-kane-1072624.html.
  62. - - -. "A Tear in the Fabric: the James Bulger Murder and New Theatre Writing in the Nineties". New Theatre Quarterly 20, no. 4 (November 2004): 305-314.
  63. - - -. "Suicide art? She's better than that". Guardian, October 12, 2005, http://www.guardian.co.uk/stage/2005/oct/12/theatre.
  64. - - -. "My Near Death Period". Guardian, March 26, 2008, http://www.guardian.co.uk/stage/2008/mar/26/theatre.
  65. - - -. "What's so great about intimate performances?". Guardian, June 9, 2008, http://www.guardian.co.uk/stage/theatreblog/2008/jun/09/whatssogreataboutintimate.
  66. Rebellato, Dan. "Introduction to Plays 1". by Mark Ravenhill. London: Methuen, 2001.
  67. Rooney, David. "The Lieutenant of Inishmoore". Variety 402, no.3 (2006): 36.
  68. Saunders, Graham. "Love Me or Kill Me": Sarah Kane and the Theatre of Extremes. Manchester: Manchester University Press, 2002.
  69. Sierz, Aleks. In-Yer-Face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber, 2001.
  70. - - -. "Still In-Yer-Face? Towards a Critique and a Summation". New Theatre Quarterly 18, no. 1 (Spring 2002): 17-24.
  71. Singer, Anabelle. "Don't Want to Be This: The Elusive Sarah Kane". The Drama Review 48, no. 2 (Summer 2000): 139-171. Přejít k původnímu zdroji...
  72. Spenser, Jenny. "Shoot/Get Treasure/Repeat". Theatre Journal 60, no. 2 (May 2008): 285-288. Přejít k původnímu zdroji...
  73. Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum, 2005.
  74. Stephens, Simon. "Sarah Kane's debut play Blasted returns". Guardian, October 24, 2010, http://www.guardian.co.uk/stage/2010/oct/24/sarah-kane-blasted.
  75. Stephenson, Heidi a Natasha Landridge, eds. Rage and Reason: Women Playwrights on Playwriting. London: Methuen, 1997. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Styan, J. L. Černá komedie. Trans. František Vrba. Praha: Orbis, 1967.
  77. Taylor, Paul. "Sarah Kane was a writer of shocking and angry talent. At the age of 27, she took her own life. Did her plays foreshadow her death?". Independent, February 23, 1999, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/sarahkanewas-a-writer-of-shocking-and-angry-talent-at-the-age-of-27-she-took-herownlife-did-her-plays-foreshadow-her-death-1072576.html.
  78. Trenský, Pavel. "Nihilistova přitažlivost". Svět a divadlo 4 (2004): 40-52.
  79. Urban, Ken. "An Ethics of Catastrophe: The Theatre of Sarah Kane". PAJ 69 (2001): 36-46. Přejít k původnímu zdroji...
  80. - - -. "Towards a Theory of Cruel Britannia: Coolness, Cruelty, and the Nineties". New Theatre Quarterly 20, no. 4 (November 2004): 354-372.
  81. Vokáč, Tomáš. "Britské drama 90. let 20. století - hrubá šoková terapie". divadlo.cz, http://www.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=11068.
  82. Wallace, Clare. Suspect Cultures: Narrative, Identity, Citation in 1990s New Drama. Praha: Literaria Pragensia, 2006.