
ISBN: 978-80-244-4860-2 | DOI: 10.5507/pdf.15.24448602
Násilím proti násilí
Divadlo in-yer-face
- Andrea Hoffmannová
Kniha se soustřeďuje na téma britské divadelní tradice 90. let divadla in-yer-face. Představuje tento divadelní směr jak v dobovém, tak divadelně-historickém kontextu. V následujících kapitolách se zabývá jeho hlavními představiteli, a to Markem Ravenhillem, Sarah Kaneovou a Martinem McDonaghem. Po představení dramatiků a jejich tvorby následuje podrobnější analýza jednotlivých děl, která sleduje především zobrazované násilí. Práce se staví proti negativní kritice násilí zobrazovaného v těchto dílech, které často bývá vnímáno jako bezpředmětné a prvoplánové s cílem zaujmout a šokovat.
1. vydání, Publikováno: 2015, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Kane, Sarah. Blasted. London: Methuen Drama, 2002.
- Kane, Sarah. Faidra (Z lásky). Trans. Jaroslav Achab Haidler. Praha: Národní divadlo, 2003.
- Kane, Sarah. Vyčištěno. Trans. Jitka Sloupová. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
- Kane, Sarah. Complete Plays. London: Methuen Drama, 2001.
- Kane, Sarah. Puzení. Trans. J. A. Haidler. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
- Kane, Sarah. Zpustošení. Trans. Ondřej Formánek. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
- McDonagh, Martin. Kráska z Leenane. Trans. Lenka Kapsová. Praha: Divadlo na Vinohradech, 2006.
- McDonagh, Martin. Lebka z Connemary. Trans. Julek Neumann. Praha: Švandovo divadlo, 2006.
- McDonagh, Martin. Osiřelý západ. Trans. Ondřej Sokol. Brno: Národní divadlo v Brně, 2003.
- McDonagh, Martin. Plays: 1. London: Methuen Drama, 1999.
- McDonagh, Martin. Poručík z Inishmoru. Trans. Matyáš Havrda a Petr Borkovec. Svět a divadlo 4 (2002): 137-167.
- Ravenhill, Mark. Experiment. "Living writer's - Mark Ravenhill". YouTube video, 1:00:13. Přednáška Marka Ravenhilla na univerzitě v Colgate, http://www.youtube.com/watch?v=Bv-XxsgJV3U.
- Ravenhill, Mark. Faust (Faust je mrtvý). Trans. Jitka Sloupová. Brno: Větrné mlýny, 2000.
- Ravenhill, Mark. Nakupování a šoustání. Trans. Jitka Sloupová. Svět a divadlo 4 (2001): 106-144.
- Ravenhill, Mark. Over There. London: Methuen Drama, 2009.
- Ravenhill, Mark. Pool (no water) and Citizenship. London: Methuen Drama, 2006.
- Ravenhill, Mark. Plays: 1. London: Methuen Drama, 2001.
- Ravenhill, Mark. Polaroidy. Trans. Martina Schlegelová et al. Nepublikováno. Text byl poskytnut v elektronické podobě divadelní agenturou Aura-Pont.
- Ravenhill, Mark. Shoot/Get Treasure/Repeat: An Epic Cycle of Short Plays. London: Methuen Drama, 2008.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ravenhill, Mark. The Cut and Product. London: Methuen Drama, 2006.
- Anderson, Monica Fay. "The Lieutenant of Inishmoore". Theatre Journal 60, no. 2 (2008): 294-299.
Přejít k původnímu zdroji...
- Arbeit, Marcel. "Creeping into Every Literary Work: Four Forms of Subliterature". Popular Culture and Democracy, American Studies Colloquium Olomouc 2003, eds. Matthew Sweney a Michal Peprník. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004.
- Arendtová, Hana. O násilí. Trans. Jiří Přibáň a Petr Fantys. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1995.
- Aristoteles. Poetika. Praha: Gryf, 1993.
- Artaud, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Trans. Ladislav Šerý. Praha: Hermann a synové, 1994.
- Barker, Howard. Arguments for Theatre. 3rd ed. Manchester: Manchester University Press, 1997.
- Billington, Michael. Review of The Cut, Guardian, March 1, 2006, http://www.guardian.co.uk/stage/2006/mar/01/theatre1.
- Billington, Michael. One Night Stands. Portsmouth: Heinemann, 1993.
- Bond, Paul. "An Inarticulate Hope". World Socialist Website, September 14, 1999 http://www.wsws.org/articles/1999/sep1999/look-s14.shtml.
- Čermák, Ivo a Ida Kodrlová. Sebevražedná triáda. Praha: Academia, 2009.
- Earnest, Steve. Review of Cleansed, Theatre Journal 58, no. 1 (March 2006), http://www.proquest.com/pqdauto.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ejzenštejn, Sergej M. Umenie mizanscény II. Trans. Viera Mikulášová. Bratislava: Divadelný ústav, 1999.
- Esslin, Martin. The Theatre of the Absurd. 3rd ed. London: Peregrine, 1987.
Přejít k původnímu zdroji...
- Foakes, R. A. Shakespeare and Violence. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fromm, Erich. Lidské srdce. Trans. Miroslav Zůna. Praha: Nakladatelství Josefa Šimona, 1996.
- Gaffield-Knight, Richard Lee. "Antonin Artaud In Theory, Process and Praxis or, for Fun and Prophet". Master's thesis, State University of New York, 1993, http://www.cyberpagedd.com/gaffield_knight/academic/antonin_artaud.htm.
- Gardner, Lyn. "Of Love and Outrage". Guardian, February 23, 1999, http://www.guardian.co.uk/news/1999/feb/23/guardianobituaries.lyngardner.
- "Grand Guignol". Thrillpeddlers theatre company, www.grandguignol.com.
- Hančil, Jan. Royal Court Theatre a divadlo dramatických autorů. Praha: AMU, 2007.
- Heilpern, John. "Look Back at Osborne". American Theater 59, no. 1 (March 2007): 80-86, http://www.proquest.com/pqdauto.
- Hulec, Vladimír. "Jsem cool, říká Ravenhill". Zpravodajský server Lidových novin, January 19, 2009, http://www.lidovky.cz/tiskni.asp?r=ln_kultura&c=A090119_115339_ln_kultura_val.
- Chambers, Lillian a Eamon Jordan, eds. The Theatre of Martin McDonagh: A World of Savage Stories. Dublin: Carysfort Press, 2006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Innes, Christopher. Avant-Garde Theatre 1892-1992. London and New York: Routledge, 1993.
- - - -. Modern British Drama. 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
- Iwise, "Elie Wiesel", http://www.iwise.com/N0uYM.
- Junod, Jerome. "Gesäubert". trailer, http://www.youtube.com/watch?v=abSHLiHtblQ
- Kriegelová, Marie. Záměrné poškozování v dětství a adolescenci. Praha: Grada, 2008.
- Les Gutman. Review of Shopping and Fucking, by Mark Ravenhill. CurtainUp, November 4, 1998, http://www.curtainup.com/shopfuk.html.
- Lorenz, Konrad. Takzvané zlo. Trans. Alena Veselovská. Praha: Academia, 2002.
- Lukeš, Milan. "Irská zabijačka". Svět a divadlo 3 (2002): 61-70.
- Mabillard, Amanda. "Violence in Shakespeare's Plays". Shakespeare Online 2000, http://www.shakespeare-online.com/plays/violenceinshakespeare.html.
- Markland, Taylor. Review of Some Explicit Polaroids, Variety Review Database, June 28, 2000, http://www.variety.com/review/VE1117787451?refCatId=33.
- Morley, Sheridan. "Something nasty in the Basement". Spectator, October 12, 1996, http://www.proquest.com/pqdauto.
- Nikcevic, Sanja. "British Brutalism, the 'New European Drama' and the Role of the Director". New Theatre Quarterly 21, no. 3 (August 2005): 255-272.
Přejít k původnímu zdroji...
- O'Hagan, Sean. "The Wild West". Guardian, March 24, 2001, http://www.guardian.co.uk/lifeandstyle/2001/mar/24/weekend.seanohagan.
- Online Etymology Dictionary, s. v. "strophe", http://www.etymonline.com/index.php?search=strophe&searchmode=none.
- O'Toole, Fintan. "A Mind in Connemara". New Yorker, March 3, 2006, http://www.newyorker.com/archive/2006/03/06/060306fa_fact_otoole.
- Oxford Advanced Dictionary. 6th Edition. Oxford: Oxford University Press, 2000.
- Pilný, Ondřej. "Martin McDonagh - včera a dnes". Ujetá Ruka ve Spokane (program k divadelnímu představení). Praha: Činoherní klub, 2011.
- Quotationbook, "G. B. Shaw", http://quotationsbook.com/quote/20723/.
- Ravenhill, Mark. "Obituary - Sarah Kane". Independent, February 23, 1999, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/obituary-sarah-kane-1072624.html.
- - - -. "A Tear in the Fabric: the James Bulger Murder and New Theatre Writing in the Nineties". New Theatre Quarterly 20, no. 4 (November 2004): 305-314.
- - - -. "Suicide art? She's better than that". Guardian, October 12, 2005, http://www.guardian.co.uk/stage/2005/oct/12/theatre.
- - - -. "My Near Death Period". Guardian, March 26, 2008, http://www.guardian.co.uk/stage/2008/mar/26/theatre.
- - - -. "What's so great about intimate performances?". Guardian, June 9, 2008, http://www.guardian.co.uk/stage/theatreblog/2008/jun/09/whatssogreataboutintimate.
- Rebellato, Dan. "Introduction to Plays 1". by Mark Ravenhill. London: Methuen, 2001.
- Rooney, David. "The Lieutenant of Inishmoore". Variety 402, no.3 (2006): 36.
- Saunders, Graham. "Love Me or Kill Me": Sarah Kane and the Theatre of Extremes. Manchester: Manchester University Press, 2002.
- Sierz, Aleks. In-Yer-Face Theatre: British Drama Today. London: Faber and Faber, 2001.
- - - -. "Still In-Yer-Face? Towards a Critique and a Summation". New Theatre Quarterly 18, no. 1 (Spring 2002): 17-24.
- Singer, Anabelle. "Don't Want to Be This: The Elusive Sarah Kane". The Drama Review 48, no. 2 (Summer 2000): 139-171.
Přejít k původnímu zdroji...
- Spenser, Jenny. "Shoot/Get Treasure/Repeat". Theatre Journal 60, no. 2 (May 2008): 285-288.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stehlíková, Eva. Antické divadlo. Praha: Karolinum, 2005.
- Stephens, Simon. "Sarah Kane's debut play Blasted returns". Guardian, October 24, 2010, http://www.guardian.co.uk/stage/2010/oct/24/sarah-kane-blasted.
- Stephenson, Heidi a Natasha Landridge, eds. Rage and Reason: Women Playwrights on Playwriting. London: Methuen, 1997.
Přejít k původnímu zdroji...
- Styan, J. L. Černá komedie. Trans. František Vrba. Praha: Orbis, 1967.
- Taylor, Paul. "Sarah Kane was a writer of shocking and angry talent. At the age of 27, she took her own life. Did her plays foreshadow her death?". Independent, February 23, 1999, http://www.independent.co.uk/arts-entertainment/sarahkanewas-a-writer-of-shocking-and-angry-talent-at-the-age-of-27-she-took-herownlife-did-her-plays-foreshadow-her-death-1072576.html.
- Trenský, Pavel. "Nihilistova přitažlivost". Svět a divadlo 4 (2004): 40-52.
- Urban, Ken. "An Ethics of Catastrophe: The Theatre of Sarah Kane". PAJ 69 (2001): 36-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- - - -. "Towards a Theory of Cruel Britannia: Coolness, Cruelty, and the Nineties". New Theatre Quarterly 20, no. 4 (November 2004): 354-372.
- Vokáč, Tomáš. "Britské drama 90. let 20. století - hrubá šoková terapie". divadlo.cz, http://www.divadlo.cz/art/clanek.asp?id=11068.
- Wallace, Clare. Suspect Cultures: Narrative, Identity, Citation in 1990s New Drama. Praha: Literaria Pragensia, 2006.