
ISBN: 978-80-244-4877-0 | ISBN online: 978-80-244-4878-7 | DOI: 10.5507/pdf.16.24448770
Poetry as a learning task
Results of a longitudinal intervention study
- Jaroslav Vala
Publikace přináší výsledky longitudinální intervenční studie, jejímž cílem bylo ověřit efektivitu výuky poezie v experimentálních třídách ve srovnání s třídami kontrolními mezi žáky ve věku 12-15 let. Autor ukazuje, jak lze žákovský vztah k poezii a její výuce ovlivňovat volbou vhodných vyučovacích metod a citlivým přístupem k individuálním žákovským interpretacím. Cílené experimentální aktivity mohou pomoci změnit přetrvávající stav vnímání poezie jako něčeho zidealizovaného, nedostupného, či naopak odmítaného, vysmívaného, zbytečného. Cílem výuky poezie však není stav, kdy si ji všichni oblíbí a stanou se z nich její vášniví čtenáři. Důležité je, aby z ní neměli ostych a strach.
1. vydání, Publikováno: 2016, online: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Atkinson, J. (1985). How children read poems at different ages. English in Education, 19(1), 22-34.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benton, P. (1984). Teaching Poetry: the rhetoric and the reality. Oxford Review of Education, 10(3), 319-327.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benton, P. (1999). Unweaving the Rainbow: poetry teaching in the secondary school I. Oxford Review of Education 4, 521-532.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benton, P. (2000). The Conveyor Belt Curriculum? Poetry teaching in the secondary school II. Oxford Review of Education, 1, 81-93.
Přejít k původnímu zdroji...
- Boughton, D. (2004). Assessing Art Learning in Changing Context: High-Stakes Accountability, International Standards and Changing Conceptions of Artistic Development. In E. W. Eisner & M. D. Day (Eds.), Handbook of Research and Policy in Art Education (s. 585-607). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. http://www.tes.co.uk/article.aspx?storycode=54334.
- Eagleton, T. (2007). How to Read a Poem. Malden: Blackwell Publishing.
- Ewa-Wood, A. L. (2008). Does feeling come first? How poetry can help readers broaden their understanding of metacognition. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(7), 564-576.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fleming, M. (1992). Pupils´preception of the nature of poetry. Cambridge Journal of Education, 22(1), 31-41.
Přejít k původnímu zdroji...
- Foster, V., Kimmel, M. & Skelton, C. (2001). What about the boys? An overview of the debates. In W. Martino & B. Meyenn (Eds.), What about the boys? Issues of masculinity in schools (s. 1-23). Buckingham: Open University Press.
- Gavora, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- Gustafsson, J-E. Longitudinal designs. (2010). In: Creemers, B. P. M., Kyriakides, L. & Sammons, P. (Eds.) Methodological Advances in Educational Effectiveness Research (s. 77-101). Abingdon: Routledge.
- Hennessy J. & McNamara, P. M. (2011). Packaging poetry? Pupils' perspectives of their learning experience within the post-primary poetry classroom. English in Education, 45(3), 206-223.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hník, O. (2010). Současná podoba výuky literární výchovy podle výpovědí studentů. Český jazyk a literatura, 1(61), 33-39.
- Hník, O. (2010b). Inovativní snahy nejen v didaktice literární výchovy. Český jazyk a literatura, 60(3), 130-134.
- Hník, O. (2014). Didaktika literatury: výzvy oboru. Praha: Karolinum.
- Iser, W. (2001). Apelová struktura textů. In Čtenář jako výzva. Výbor prací z kostnické recepční estetiky (s. 31-61). Brno: Host.
- Janík, T., Lokajíčková, V. & Janko, T. (2012). Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění. Orbis Scholae, 6(3), 27-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kelly, A. (2005). "Poetry? Of course we do it. It's in the National Curriculum." Primary children's perceptions of poetry. Literacy, 39(3), 129-134.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kroll, J. & Evans, S. (2008). Metaphor Delivers: An integrate approach to teaching and writing poetry. English in Australia, 41(2), 35-50.
- Kulka, J. (1991). Psychologie umění. Praha: SPN.
- Lederbuchová, L. (1995). Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Maynard, T. (2005). The context: A problem of gender. In K. Topping & S. Maloney (Eds.), The RoutledgeFalmer Reader in Inclusive Education (s. 83-94). Abingdon: RoutledgeFalmer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Miko, F. (1988). Umenie lyriky. Bratislava: Slovenský spisovateľ.
- Peskin, J. & Wells-Jopling, R. (2012). Fostering symbolic interpretation during adolescence. Journal of Applied Developmental Psychology, 33(1), 13-23.
Přejít k původnímu zdroji...
- Peskin, J. (2007). The genre of Poetry: Secondary school student's conventional expectations and interpretative operations. English in Education, (41(3), 20-36.
Přejít k původnímu zdroji...
- Peskin, J. Allen, G. & Wells-Jopling, R. (2010). "The Educated Imagination": Applying Instructional Research to the Teaching of Symbolic Interpretation of Poetry. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 53(6), 498-507.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pike, M. (2000). Keen Readers: adolescents and pre-twentieth century poetry. Educational Review, 52(1), 13-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pike, M. (2000a). Keen Readers: adolescents and pre-twentieth century poetry. Educational Review, 52(1), 13-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pike, M. (2000b). Pupils' Poetics. Changing English: Studies in Reading & Culture1, 1, 45-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pike, M. (2000c). Spirituality, Morality and Poetry. International Journal of Children' s Spirituality, 5(2), 177-191.
Přejít k původnímu zdroji...
- Scott, D. & Usher, R. (1996). Understanding Educational Research. London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K., Švaříček, R. & Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.
- Slavík, J., Dytrtová, K. & Fulková, M. (2010). Konceptová analýza tvořivých úloh jako nástroj učitelské reflexe. Pedagogika, 60(3-4), 223-241.
- Spousta, V. (2008). Krize současné společnosti a proměny hodnot na přelomu tisíciletí. Pedagogika, 58(3), 241-252.
- Svensson, C. (1987). The construction of poetic meaning: A developmental study of symbolic and non-symbolic strategies in the interpretation of contemporary poetry. Poetics, 16, 471-503.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tarleton, R. (1983). Children's thinking and poetry. English in Education, 17(3), 36- 46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Travers, M. (1984). The poetry teacher: behaviour and attitudes. Research in the Teaching of English, 18(4), 367-385.
- Trelawny-Ross, D. (1998). The Forum: Helping Students Respond Meaningfully to Poetry as well as Pass Exams. English in Education, 32(1), 45-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vala, J. (2011). Poezie v literární výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Vala, J. (2013). Poezie, studenti a učitelé. Recepce, interpretace, výuka. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Wade, B. (1981). Assessing pupils´ contributions in appreciating a poem. Journal of Education for Teaching, 7(1), 40-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weiner, G. (1994). Feminisms in education: An introduction. Buckingham: Open University Press.
- Wiseman, A. (2011). Powerful students, powerful words: writing and learning in a poetry workshop. Literacy, 45 (2), 70-77.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wragg, T. (1997). Oh boy. The Times Educational Supplement (TES).
- Young, L. (2007). Portals into poetry: Using generative writing groups to facilitate student engagement with word art. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 51(1), 50-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zlatníček, P., Ducháčková, G. & Janík, T. (2010). Kvalita výuky v oborech školního vzdělávání. In T. Janík, P. Knecht & P. Najvar et al., Nástroje pro monitoring a evaluaci kvality výuky a kurikula (s. 33-42). Brno: Paido.