
ISBN: 978-80-244-4966-1 | DOI: 10.5507/ff.16.24449661
Za hranice multikulturalismu
- Andrea Preissová Krejčí
Kloníme se ke kritickému pojímání multikulturalismu a k transkulturnímu přístupu k multikulturní výchově, neboť tento přístup je schopen překonat limity a hranice, které naopak pluralistický koncept multikulturalismu a kulturně-standardní přístup k multikulturní výchově vytvořily. Podstatnou částí knihy je předestření výsledků kvantitativního výzkumu hodnot a postojů žáků a pedagogů ve vztahu k jinakosti a závěrů kvalitativního šetření mezi pedagogy mapujícího jejich pojímání multikulturní výchovy. Zjištění nejsou sice překvapující, ale o to zarážející, že platné i v současnosti. Odhalují totiž, že nejrůznější integrační programy (zaměřené často na Romy v ČR), ale také edukační reformy, včetně multikulturní výchovy, jsou liché, bez výraznějšího dopadu na názorovou orientaci společnosti.
1. vydání, Publikováno: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47
Reference
- BAKOŠOVÁ, Z., a kol. Terminologický vkladový slovník zo sociálnej pedagogiky. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2013. ISBN 978-80-8105-514-0.
- BANKS, J. A. - BANKS, CH. A. M. Multicultural Education: Issues and Perspectives. New York: John Wiley & Sons, 2010. ISBN 978-0-470-48328-2.
- BARŠA, P. Národní stát a etnický konflikt. Politologická perspektiva. Brno: CDK, 1999. ISBN 80-85959-52-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- BARŠA, P. Politická teorie multikulturalismu. 2. vyd. Brno: CDK, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
- BARŠOVÁ, A. - BARŠA, P. Integrační politiky: mezi asimilací a multikulturalismem. In ŠIŠKOVÁ, T. Výchova k toleranci a proti rasismu: Multikulturní výchova v praxi. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-182-4.
- BERNSTEIN, B. Class, Codes and Control, vol. 1: Theoretical Studies towards a Sociology of Language. London: Routledge, 1971.
Přejít k původnímu zdroji...
- BITTNEROVÁ, D. - DOUBEK, D. - LEVÍNSKÁ, M. Funkce kulturních modelů ve vzdělávání. Praha: FHS UK, 2011. ISBN 978-80-87398-18-0.
- BLACK, T. R. Doing Quantitative Research in the Social Sciences. London: Sage Publications, 1999. ISBN 0-7619-5353-1.
- BOBÁKOVÁ, H. L. Interkulturní komunikace, její význam, vývoj a další perspektivy. Opava - Karviná: Slezská univerzita v Opavě - Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné, 2004. ISBN 80-7248-283-1.
- BOGDAN, R. C. - BIKLEN, S. K. Qualitative research for education: An introduction to theories and methods. Boston: Pearson, 2007. ISBN 0-205-48293-7.
- BOURDIEU P. Reproduction culturelle et reproduction sociale. Social Sciences Information, č. 2, 1971.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOURDIEU, P. Teorie jednání. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-518-3.
- BREZINKA, W. Filozofické základy výchovy. Praha: ZVON, 1996. ISBN 80-7113-169-5.
- BUBER, M. Problém člověka. Praha: Kalich, 1997. ISBN 80-7017-109-X.
- BURYÁNEK, J., a kol. Interkulturní vzdělávání: Příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. ISBN 80-903510-5-0.
- CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Votobia, 2004. ISBN 80-7220-195-6.
- CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého, 2009. ISBN 978-80-244-2295-4.
- ČSÚ. Obyvatelstvo podle pohlaví, věku a rodinného stavu [on-line]. 2014 [cit. 2015-11-01]. Dostupné na www: <https://www.czso.cz/documents/10180/20541835/30000414k01.pdf/1a3310e8-ed0f-43f6-a0c7-f5871b963cb2?version=1.1>.
- ČSÚ. Vzdělání. Učitelé na jednotlivých typech a druzích škol podle pohlaví [on-line]. 2015 [cit. 2015-10-17]. Dostupné na www: <https://www.czso.cz/documents/10180/25704419/3000023302.pdf/57eb9a5a-f837-4dc8-87bf-64c3b3fdd33e?version=1.1>.
- DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0139-7.
- DOMNWACHUKWU, Ch. S. An Introduction to Multicultural Education: From Theory to Practice. Lanham: Rowman & Littlefield Publishers, 2010. ISBN 978-1-60709-685-6.
- ERIKSEN, T. H. Antropologie multikulturních společností: rozumět identitě. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-925-2.
- ERIKSEN, T. H. Etnicita a nacionalismus: antropologické perspektivy. Praha:
- SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
- FONG, E. Immigration and its Impacts on Canadian Cities. In PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009, s. 39-55. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- FONTANA, A. - FREY, J. H. The Interview: From Neutral Stance to Political Involvement. In DENZIN, N. K. - LINCOLN, Y. S. (eds.). The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications, 2005, s. 695-727. ISBN 0-7619-2757-3.
- FREIRE, P. Pedagogy of the oppressed. 3rd ed. New York: Continuum, 1986. ISBN 0-82641-276-9.
- GAY, L. R. Educational Research: Competencies for Analysis and Application. Columbus: Charles E. Merrill, 1981. ISBN 0-13404-103-8.
- GREGER, D. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ, P. - STRAKOVÁ, J., a kol. (Ne)rovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. 1. vyd. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4.
- GULOVÁ, L. - ŠTĚPAŘOVÁ, E. (eds.). Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky a Kabinet multikulturní výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, 2004. ISBN 80-86633-14-4.
- GULOVÁ, L. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978-80-210-4724-2.
- GULOVÁ, L. Zakotvená teorie podle Strausse a Corbinové. In GULOVÁ, L. - ŠÍP, R., a kol. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
- GULOVÁ, L., a kol. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6030-2.
- HAYESOVÁ, N. Základy sociální psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-763-9.
- HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
- HIRT, T. Přehled myšlenkových proudů a kritik multikulturalismu. In
- ROSŮLEK, P., a kol. Politická filozofie: Aktuální problémy. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007. ISBN 978-80-7380-080-2.
- HIRT, T. Svět podle multikulturalismu. In HIRT, T. - JAKOUBEK, M., a kol. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
- HLADÍK, J. Konstrukce a modely multikulturních kompetencí. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 4, s. 27-47. ISSN 1211-4669.
- HRDÁ, M. - ŠÍP, R., a kol. Identita v sociálně pedagogickém výzkumu. Role napětí, změn a začlenění. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5761-6.
- CHARMAZ, K. Constructing grounded theory: a guide to design and implementation. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2006. ISBN 07-619-7353-2.
- CHAUDHURI, S. Sharing Cultures: Integration, Assimilation and Interaction in the Indian Urban Context. In PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009, s. 189-200. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
- JAKOUBEK, M. Přemýšlení (rethinking) "Romů" aneb "Chudoba Romů" má povahu Janusovy tváře. In HIRT, T. - JAKOUBEK, M. (eds.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
- JAKOUBEK, M. Romové - konec (ne)jednoho mýtu: tractatus culturo(mo)- logicus. Praha: BMSS-Start, 2004. ISBN 80-86140-21-0.
- JANÁK, D. - STANOEV, M., a kol. Rozšířit řečistě hlavního vzdělávacího proudu. Sociální inkluze žáků a transformace vzdělávacího systému v Krnově a v Sokolově. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-188-4.
- JANEBOVÁ, R. Kritická sociální práce. Praha: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-961-6569-28-6.
- KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-191-4.
- KATRŇÁK, T. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2004. ISBN 80-86429-29-6.
- KLAPKO, D. Diskursivní analýza názorů učitelek ZŠ na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. In GULOVÁ, L., a kol. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 67-105. ISBN 978-80-210-6030-2.
- KLIMENTOVÁ, E. Sociální práce: teorie a metody I, II, III: studijní text pro kombinované studium. Olomouc: UP, 2013. Kolektiv autorů. Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [on-line]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007 [cit. 2014-11-2]. Dostupné na www: <http://www.msmt.cz/file/10427_1_1/>.
- KOTTAK, C. P. Anthropology: An Appreciating Human Diversity. New York: McGraw-Hill, 2011. ISBN 0-07786-154-X.
- KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3.
- KUČEROVÁ, S. Člověk, hodnoty, výchova: Kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: ManaCon, 1996. ISBN 80-85668-34-3.
- LECHTA, V. (ed.). Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
- LÉVI-STRAUSS, C. Antropologie a problémy moderního světa. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2098-5.
- LÉVI-STRAUSS, C. Rasa a dějiny. Brno: Atlantis, 1999. ISBN 80-7108-138-8.
- LIPSITZ, G. How Racism takes places. Philadelphia: Temple University Press, 2011. ISBN 978-1-4399-0256-1. Listina základních práv a svobod [on-line]. 16. 12. 1992 [cit. 2016-03-25]. Dostupné na www: <http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html>.
- LORENZOVÁ, J. - POLÁČKOVÁ, V. Specifika pomáhání v podmínkách školy. In KRAUS, B. (ed.). Člověk - prostředí - výchova: K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001, s. 190-198. ISBN 80-7315-004-2.
- LOUČKOVÁ, I. Integrované výzkumné postupy. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-86429-79-3.
- MACHALOVÁ, M. Preventívna sociálna práca. Edukačná paradigma v sociálnej práci. Prešov: Prešovská univerzita, 2013. ISBN 978-80-555-0932-7.
- MALINA, J., a kol. Antropologický slovník [on-line]. Pojmy: akulturace, kulturní difuze, pedagogika. Dostupné na www: http://is.muni.cz/do/1499/ el/estud/prif/ps09/antropol/web/slovnik.html.
- MANNING, M. L. - BARUTH, L. G. Multicultural Education of Children and Adolescents. Boston: Pearson, 2009. ISBN 0-20559-256-2.
- MAREŠ, P. Sociologie nerovnosti a chudoby. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. ISBN 80-85850-61-3.
- MAY, S. - SLEETER, CH. E. Critical Multiculturalism. New York: Routledge, 2010. ISBN 978-0-41580-285-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- MAYER, D. Young Urban Migrants Between Two Cultures. In PRATO, G. B. (ed.). Beyond Multiculturalism. Views from Anthropology. Farnham: Ashgate, 2009, s. 151-172. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- MERRIAM, S. B. Qualitative Research: A Guide to Design and Implementation. San Francisco: John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-470-28354-7.
- MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
- MOLNAR, S. Human Variation: Races, Types, and Ethnic Groups. New Jersey: Pearson Prentice Hall, 2006. ISBN 0-13-192765-5.
- MORAVCOVÁ, B. Reflexe multikulturalismu ve sdílených hodnotách učitelů a žáků. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého, 2016.
- MORAVEC, Š. Nástin problematiky sociálního vyloučení romských populací. In HIRT, T. - JAKOUBEK, M. (eds.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
- MOREE, D. Základy interkulturního soužití. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
- MOREE, D., a kol. Strategie rozvoje Multikulturní výchovy ve všeobecném vzdělávání. Průřezová témata a čtenářství [on-line]. Rok vydání neznámý. [cit. 2016-03-20]. Dostupné na www: <http://www.ptac.cz/data/ Multikulturni_vychova_ocekavane_vystupy.pdf>.
- MOREE, D., a kol. Než začneme s multikulturní výchovou: od skupinových konceptů k osobnostnímu přístupu. Praha: Člověk v tísni, 2008. ISBN 978-80-86961-61-3.
- MORVAYOVÁ, P. - MOREE, D. Dvakrát měř, jednou řež. Praha: Člověk v tísni, 2009. ISBN 978-80-86961-86-6.
- NAKONEČNÝ, M. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1998. ISBN 978-80-200-1680-5.
- NĚMEČKOVÁ, J. Rom očima dětí. In GULOVÁ, L., a kol. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 142-164. ISBN 978-80-210-6030-2.
- NESVADBOVÁ, L. - ELICHOVÁ, M. Zdravotní stav romského obyvatelstva v 90. letech 20. století a v současnosti - objektivně z hlediska poskytovatelů zdravotní péče a porovnání s mezinárodním výzkumem "Romská populace a zdraví". In DAVIDOVÁ, E., a kol. Kvalita života a sociální determinanty zdraví u Romů v České republice. Praha: Triton, 2010, s. 78-98. ISBN 978-80-7387-428-5.
- OBROVSKÁ, J. - OBROVSKÁ, L. Předsudky a diskriminace vůči romské menšině v postojích studentů pedagogické fakulty. In GULOVÁ, L., a kol. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu. Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 177-193. ISBN 978-80-210-6030-2.
- PELCOVÁ, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0076-5.
- PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009a. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- PRATO, G. B. Introduction - Beyond Multiculturalism: Anthropology at the Intersections Between the Local, the National and the Global. In
- PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009b, s. 1-19. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- PRATO, G. B. Minorities in Italy: The Cases of Arbëresh and Albanian Migrations. In PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009c, s. 79-101. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - CICHÁ, M. - GULOVÁ, L. Jinakost, předsudky, multikulturalismus: Možnosti a limity multikulturní výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3287-8.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - JUÁREZ TOLEDO, R., a kol. Sociální exkluze v multikulturních společnostech. Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, s. 11-45. ISBN 978-80-244-3648-7.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - MÁČALOVÁ, J. Limity českého pojetí multikulturní výchovy. Sociální pedagogika, 2014, roč. 2, č. 2, s. 62-72. ISSN 1805-8825.
Přejít k původnímu zdroji...
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - ŠOTOLA, J. (eds.). Metodika pro realizaci multikulturní výchovy formou zážitkové pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3140-6.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Filozofická antropologie. In CICHÁ, M. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014b. ISBN 978-80-7387-816-0.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturalismus - ztracené paradigma? Olomouc: Univerzita Palackého, 2014a. ISBN 978-80-244-4134-4.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. Multikulturní koncept ve vzdělávání a výchově v České republice. In PREISSOVÁ KREJČÍ, A. - JUÁREZ TOLEDO, R., a kol. Sociální exkluze v multikulturních společnostech. Komparace současné situace v České republice a v Mexiku. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013, s. 11-45. ISBN 978-80-244-3648-7.
- PRUDKÝ, L., a kol. Inventura hodnot: výsledky sociologických výzkumů hodnot ve společnosti České republiky. Praha: Academia, 2009. ISBN 978-80-200-1751-2.
- PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2011. ISBN 2-87116-376-6.
- PUNCH, K. F. Developing Effective Research Poposals. London: Sage Publications, 2012. ISBN 978-1-4129-2125-1.
- RABUŠICOVÁ, M., ŠEĎOVÁ, K., a kol. Škola a (versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3598-6.
- RADOSTNÝ, L. - RŮŽIČKA, M. Masokombinát Kladno: výzkumná zpráva. In HIRT, T. - JAKOUBEK, M. (eds.). "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-86898-76-8.
- RATTANSI, A. Racism: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2007. ISBN 0191584991.
Přejít k původnímu zdroji...
- RICHARDS, L. - MORSE, J. M. Readme first for a user's guide to qualitative methods. Thousand Oaks: Sage Publications, 2007. ISBN 978-1-48333-608-4.
- RUBEL, P. - ROSMAN, A. The Transnational Family Among Urban Diaspora Populations. In PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009, s. 57-77. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- SAK, P. Proměny české mládeže: Česká mládež v pohledu sociologických výzkumů. Praha: Petrklíč, 2000. ISBN 80-72229-042-8.
- SAK, P. - SAKOVÁ, K. Mládež na křižovatce: sociologická analýza postavení mládeže ve společnosti a její úlohy v procesech evropeizace a informatizace. Praha: Svoboda Servis, 2004. ISBN 80-86320-33-2.
- SALDANA, J. The coding manual for qualitative researchers. London: Sage Publications, 2009. ISBN 978-1-84787-549-5.
- SKUTIL, M., a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
- SLEETER, CH. E. - GRANT, C. A. Making Choices for Multicultural Education. Five Approaches to Race, Class, and Gender. New York: John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0470-38369-8.
- SOJÁK, P. - ČECH, T. Cesta do školy aneb Výzkum potřebnosti a uplatnitelnosti sociálního pedagoga ve škole. In NĚMEC, J. (ed.). Výzkum zaměřený na... Základní směry výzkumu Katedry sociální pedagogiky PdF MU. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5391-5.
- SOUKUP, M. Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Praha: Karolinum, 2014. 169 s. ISBN 978-80-246-2567-6.
- STEINBERG, S. R. Diversity and Multiculturalism: A Reader. New York: Peter Lang, 2009. ISBN 978-1-4331-0346-9.
- STROBACHOVÁ, B. MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. In GULOVÁ, L. - ŠÍP, R. (eds.). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4368-4.
- ŠAFKOVÁ, H. Reprodukce vzdělání v moderní společnosti. Diplomová práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, 2015. ISBN 80-7203-124-4.
- ŠIŠKOVÁ, T., a kol. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-182-4.
- ŠVAŘÍČEK, R. - ŠEĎOVÁ, K., a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
- TESAŘ, F. Etnické konflikty. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
- THOMAS, R. M. Blending Qualitative and Quantitative research methods in theses and dissertations. London: Sage Publications, 2003. ISBN 0-7619-3932-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- VÁVRA, M. Nesnáze s měřením postojů. Data a výzkum - SDA info, 2006, č. 1. ISSN 1802-8152.
- VÁZQUEZ, H. - RODRÍGUEZ, G. Socio-Ethnic Interaction and Identity Formation Among the Qom-Toba in Rosario. In PRATO, G. B. (ed.). Beyond multiculturalism: views from anthropology. Farnham, Burlington: Ashgate Publishing Company, 2009, s. 123-139. ISBN 978-0-7546-7173-2.
- ZELINA, M. Výchova tvorivej osobnosti. Bratislava: Univerzita Komenského, 1995. ISBN 80-223-0173-0.
- ŽUMÁROVÁ, M. Základní přístupy ke zkoumání. In SKUTIL, M., a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.