
ISBN online: 978-80-244-4991-3, 978-80-244-4998-2 | DOI: 10.5507/ff.16.24449913
Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů
- Miroslav Orel, Radko Obereignerů, Andrej Mentel
Monografie kolektivu autorů se zabývá vývojem a souvislostmi položek sebepojetí u dětí a adolescentů. V textu jsou nejprve vymezeny teoretické základy a následně předloženy výstupy zpracování dat od celkem 8111 respondentů ve věku 9-21 let ze základních a středních škol v ČR. Základním diagnostickým nástrojem je Škála sebepojetí dětí a adolescentů Piers Harris 2, která hodnotí celkový skór a dále šest subškál sebepojetí. V publikaci jsou předloženy vývojové křivky celkového skóru a všech subškál sebepojetí podle konceptu Pierse-Harrise. Detailním statistickým zpracováním vycházejícím z Raschova modelu s posouzením p-value i effect size se ukázalo, že téměř všechny subškály sebepojetí jsou prakticky nezávislé na věku a pohlaví.
1. vydání, online: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- * Abbenduto, L. & Elliot, S. (1998). Guide to human development for future educators. Boston: McGraw-Hill.
- * Allport, W. G. (1961). Patter and growth in personality. New York: Holt, Rinehart & Watson.
- * Balcar, K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN.
- * Banaji, M. R. & Prentice, D. A. (1994). The self in social context. Annual Review of Psychology, 45, 297-332.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social-cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
- * Bandura, A. (1997). Self-Efficacy. The Excercise of Control. New York: Freeman.
- * Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanisms in human agency. American Psychologist, 37, 122-147.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Barrett, D. E. (1979). Relations between agressive and prosocial behaviors in children. Journal of Genetic Psychology, 134, 317-318.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Baštecká, B. & Goldman, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.
- * Baštecká, B., eds. (2009). Psychologická encyklopedie. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
- * Beal, C. R. (1994). Boys and Girls: The Development of Gender Roles. Massachusetts: University of Massachusetts at Amhherst, McGrawn Hill, Inc.
- * Berger, K. S. Thompson, R. A. (1998). The Developing Person. New York: Worth Publ.
- * Blatný, M. a kol. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
- * Blatný, M. (2001). Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
- * Blatný, M. & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: PSÚ AV ČR, Sdružení SCAN.
- * Blatný, M., Osecká, L. & Macek, P. (1993). Sebepojetí v současné kognitivní a sociální psychologii. Československá psychologie. XXXVII (5), 444 - 454.
- * Bower, G. H. (1981). The psychology of learning and motivation. New York: Academia Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Bowman, A. W. & Azzalini, A. (2014). R package 'sm': nonparametric smoothing methods (version 2.2-5.4) URL http://www.stats.gla.ac.uk/~adrian/sm, http://azzalini.stat.unipd.it/Book_sm
- * Bracken, B. A. (1992). Examiner's manual for the Multidimensional Self-Concept Scale. Austin, TX: Pro-Ed.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Bracken, B. A., eds. (1996). Handbook of self-concept. New York: Wiley.
- * Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
- * Carver, C. S. & Scheier, M. F. (1990). Origins and functions of positive and negative affect: A control-process view. Psychological Review, 97, 19-35.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Cattel, R. B. (1967). The Scientific Analysis of Personality. London: Penguin Books.
- * Cervone, D. & Shoda, Y., eds. (1999). The coherence of personality. New York/London: The Guilford Press.
- * Cicchetti, D. & Cohen, D. J., eds. (2006). Developmental Psychopathology: Developmental neuroscience. New York: John Wiley & Sons.
- * Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., Dragan & M. P., Przybek, T. R. (1993). A Psychological Model of Temperament and Character. Arch Gen Psychiatry 50, 975-990.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Cole, D. A. et al. (2001). The Development of Multiple Domains of Child and Adolescent Self-Concept: A Cohort Sequential Longitudinal Design (2001). Child Development. 72(6), 1723-1746.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Collins, W. A. & Kutzaj S. A. (1991). Developmental psychology, Childhood and Adolescence. New York: Macmillian Publishing Company.
- * Cooley, C. D. (1992). Human nature and the social order. New York: Scribner´s.
- * Corneau, G. (2000). Anatomie lásky. Praha: Portál.
- * Crain, R. M. & Bracken, B. A. (1994). Age, race, and gender differences in child and adolescent self-concept: Evidence from behavioral-acquisition, context-dependent model. School Psychology Review, 23 (3), 496-511.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Creemers, B. P. M. & Kyriakides, L. (2008). The Dynamics of Educational Effectiveness: A Contribution to Policy, Practice and Theory in Contemporary Schools. Abingdon: Routledge.
- * Csémy, L., Krch, F. D., Provazníková, H., Rážová, J. & Sovincová, H. (2005). Životní styl a zdraví českých školáků? Z výsledků mezinárodní srovnávací studie WHO. Praha: Psychiatrické centrum.
- * Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
- * Damon, W., Kuhn, D. Siegler, R. R., eds. (1998). Handbook of child psychoogy. Cognition, perception and language. New York: J. Wiley.
- * Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
- * Diagnostický a statistický manuál duševních poruch DSM-5. (2015). Praha: Hogrefe - Testcentrum.
- * Dolejš, M. (2010). Efektivní a včasná diagnostika rizikového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Dolejš, M., Skopal, O., Suchá J. et al. (2014). Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Donnellan, M. B., Trzeniewski, K. H., Conger, K. J. & Conger, R. D. (2007). A three-wave longitudinal study of self-evaluations during young adulthood. Journal of Research in Personality, 41, 453-472.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Dusek, J. B. & Flaherty, J. F. (1981). The development of the self-concept during the adolescent years. Monographs of the Society for Research in Child Development, 46 (4), 191.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Eisenberg, N. et al. (2003). The relations of effortful control and ego control to children´s resiliency and social functioning. Developmental Psychology, 39, 761-776.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Elgar, F. J., Craig, W. & Trites, S. J. (2013). Family dinners, communication, and mental health in Canadian adolescents. Journal of Adolescent Health, 52, 433-438.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Erikson, E. H. (1963). Childhood and society. New York: Norton.
- * Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
- * Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
- * Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál.
- * Erol, R. Y. & Orth, U. (2011). Self-Esteem Development From Age 14 to 30 Years: A Longitudinal Study. Journal of Personality and Social Psychology, 101 (3): 607-619.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Fafejta, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz.
- * Fausto-Sterling, A. (1992). Myths of Gender: biological theories about woman and men. New York: Basic Books, A Division of Harper Colins Publishers, Inc.
- * Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
- * Fialová, L. (2001). Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum.
- * Fifková, H., Weiss, P. et al., eds. (2008). Transsexualita a jiné poruchy pohlavní identity. Praha: Grada.
- * Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
- * Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
- * Gastwirth, J. L., Gel, Y. R., Hui, W. L. W., Lyubchich, V., Miao, W. & Noguchi, K. (2015). lawstat: Tools for Biostatistics, Public Policy, and Law. R package version 3.0. Získané z https://CRAN.R-project.org/package=lawstat
- * Gecková, A., Pudenský, M. & Tuinstra, J. (2000). Kontakty s rovesníkmi, sociálna sieť a sociálna opora z pohladu adolescentov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 121-136.
- * Gel, Y. R., & Gastwirth, J. L. (2008). A Robust Modification of the Jarque-Bera Test of Normality. Economic Letters, 99(1), 30-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Gjuričová, Š., Kocourková, J. & Koutek, J. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad.
- * Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
- * Goldstein, H. (1995). Multilevel Models in Educational & Social Research: A Revised Edition. London: Edward Arnold.
- * Grác, J. (1990). Exemplifikácie. Vzory a modely v životě človeka. Bratislava: Obzor.
- * Greenough, W. T. & Black, J. E. (1992). Induction of brain structure by experience: Substrates for cognitive development. In Gunnar, M., Nelson, C., eds. Minnesota Symposia on Child Psychology. Developmental Neuroscience, 24, 155-200.
- * Greenwald, A. G. (1980). The totalitarian ego: Fabrication and revision of personal history. American Psychologist, 35, 603-618.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Gunnar, M. R. & Sroufe, L. A. eds. (1991). Self processes in development: The Minnesota Symposium on Child Development, vol. 23. Hillsdale: Erlbaum.
- * Gur, R. C., Cunning-Dixon, F., Bilker, W. B. et al. (2002). Sex differences in temporo-limbic and frontal brain volumes of healthy adult. Cerebral Cortex, 12, 998-1003.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Halama, P. (2000). Zvládanie existencionálnej úzkosti adolescentov pomocou utvárania zmyslu života. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 222 - 232.
- * Hall, C. S. & Lindsey, G. (1999). Psychológia osobnosti. Úvod do teórií osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
- * Hamer, D. & Copeland, P. (2003). Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál.
- * Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87-97.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Harter, S. (1999). The cognitive and social construction of developing self. New York: Guilford Press.
- * Hartl, P. & Hartlová, H. (2000). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
- * Hellus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing.
- * Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
- * Hewstone, M. & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie - moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.
- * Higgins, E. T. (1989). Continuities and discontinuities in self-regulatory and self-evaluative processes: A developmental theory relating self and affect. Journal of Personality, 57, 407-444.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Hirsch, B. & DuBois, D. (1991). Self-esteem in early adolescence: The identification and prediction of contrasting longitudinal trajectories. Journal of Youth and Adolescence, 20, 53-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Hodáčová, L., Čermáková, E., Šmejkalová J., Hlaváčková, E. & Kalman, M. (2015). Vztah rodiny a životní spokojenosti dětí. Československá psychologie, LIX, 4.
- * Hogg, M. A. & Vaughan, G. M. (2011). Social psychology. Harlow: Pearson Education Limited.
- * Holder, M. D. & Coleman, B. (2008). The contribution of temperament, popularity, and physical appearance to children´s happiness. J Happiness Stud, 9,279-302.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J. Malá, E. et al. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
- * Hrabal, V., Man, F. & Pavelková, I. (1984). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- * Hrabal, V. (1991). Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Univerzita Karlova.
- * Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školní praxi. Praha: Grada Publishing.
- * James, W. (1996). The Principles of Psychology. Chicago: Encyclopedia Britannica.
- * Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada Publishing.
- * Janoušek, J. et al. (1988). Sociální psychologie. Praha: SPN.
- * Kábrt, J. & Kábrt, J. (1988). Lexicon medicum. Praha: Avicenum.
- * Kakamura, T., Ando, J. & Ono, Y. (2007). Genetic environmental effects of stability and change of self-esteem during adolescence. Personality and Individual Differences, 42, 181-190.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Kochanska, G., Coy, K. C. & Murray, K. T. (2001). The development of self-regulation in the first four years of life. Child Development, 72, 1091-1111.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamental of Human Neuropsychology. New York: Worth.
- * Kollárik, T. et al. (2004). Sociálna psychológia. Bratislava: Univerzita Komenského.
- * Kon, I. S. (1988). Hledání vlastního já. Praha: Svoboda.
- * Konečný, J. & Urbanovská, E. (2002). Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Koubeková, E. (2002). Sebaúcta - významný korelát sociálnej opory. Psychol. a patopsychol. dieťaťa, 37, 4, 335-344.
- * Koukolík, F. (2002). Lidský mozek. Praha: Portál.
- * Koukolík, F. (2003). Já - o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum.
- * Koukolík, F. (2010). Lidství. Neuronální koreláty. Praha: Galén.
- * Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál.
- * Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
- * Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
- * Leary, M. R. (2004). The curse of the Self: Self awareness, egism, and the quality of human life. New York: Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Leonard, C. M., Towler, S., Welkcome, S. et al. (2008). Size matters: cerebral volume influences sex differences in neuroanatomy. Cerebral Cortex, 18, 2920-2931.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Lerner, R. M. & Steinberg, L., eds. (2009). Handbook of adolescent psychology. Individual bases of adolescent development. New Jersey: J. Wiley & Hoboken.
- * Levin, K. A. & Currie, C. (2010). Family structure, mother-child communication, father-child communication, and adolescent life-satisfaction. A cross-sectional multilevel analysis. Health Education Research 110, 152-168.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Maccoby, E. E. & Jacklin, C. N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford: Stanford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál.
- * Macek, P. (2008). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In Výrost, J. & Slaměník, I. (Eds.) Sociální psychologie. Praha: Grada.
- * Machů, E., Kočvarová, I. Et al. (2013). Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- * Marcus, H. (1980). The self in thought and memory. In Werner, D. M. & Wallacher, R. R., eds. (1982). The self in social psychology. New York, Oxford: Oxford University Press.
- * Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- * Marsh, H. W. (1987). The hierarchical structure of the self-concept and the application of hierarchical confirmatory factor analysis. Journal of Educational Measurement, 24, 17- 19.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Marsh, H. W. & Jackson, S. A. (1986). Multidimensional self-concepts, masculinity and femininity as a function of women's involvement in athletics. Sex Roles, 15, 391-416.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Marsh, H. W. (1987). The hierarchical structure of the self-concept and the application of hierarchical confirmatory factor analysis. Journal of Educational Measurement, 24, 17- 19.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Marsh, H. W. & Ayotte, V. (2003). Do Multiple Dimension of Self-Concept Become More Differentiated With Age? The Differential Distinctiveness Hypothesis. Journal of Educational Psychology, 95(4), 687-706.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Marsh, H. W., Craven, R. & Debus, R. (1998). Structure, Stability, and Development of Young Children´s Self-Concepts: A Multicohort-Multioccasion Study. Child Development, 69 (4), 1030-1053.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Marsh, H. W., Barnes, J., Cairns, L. & Tidman, M. (1984). The Self-Description Questionnaire (SDQ): Age effects in the structure and level of self-concept for pre-adolescent children. Journal of Educational Psychology, 75, 940-956.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Marsh, H. W., Parker, J. & Barnes, J. (1985). Multidimensional adolescent self-concepts: Their relationship to age, sex, and academic measures. American Educational Research Journal, 22(3), 422-444.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. New York: Evanston.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN.
- * Matějček, Z. & Langmeier, J. (1986). Počátky duševního života. Praha: Panorama.
- * Matějček, Z. & Vágnerová, M. (1992). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti SPAS. Bratislava: Psychodiagnostika.
- * Matlin, M. W. (2005). Cognition. Hoboken: J. Wiley.
- * McGreal, I. P. (1999). Velké postavy západního myšlení: slovník myslitelů. Praha: Prostor.
- * Meeus, W. (2011). The study of adolescent identity formation 2000-2010: A review of longitudinal research. Journal of Research on Adolescence, 21, 75-94.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Miller, L. B., Cummings, J. L., eds. (2007). The Human Frontal Lobes. Function and Disorders. New York, London: The Guilford Press.
- * Mills, R. & Duck, S. (2000). The developmental psychology of personal relationships. New York: J. Wiley.
- * Miovský, M. (2004). Diplomové práce v oboru psychologie. Olomouc: FF UP.
- * Motlová, L. & Koukolík, F. (2006). Citový mozek. Neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén.
- * Muldoon, O. T. (2000). Social group membership and self-perception in northern Irish children: A longitudinal study. British Journal of Developmental Psychology, 18, 65-80.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
- * Nakonečný, M. (1998). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia.
- * Nakonečný, M. (1998b). Základy psychologie. Praha: Academia.
- * Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
- * Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
- * Nussbaum, R. L., McInnes, R. R. & Willard, H. F. (2004). Klinická genetika. Praha: Triton.
- * Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál.
- * Obereignerů, R. et al. (2015). Dotazník sebepojetí dětí adolescentů PHCSCS-2. Praha: Hogrefe TestCentrum.
- * Osborne, W. L., & Legette, H. R. (1982). Sex, race grade level, and social class differences in self-concept. Measurement and Evaluation in Guidance, 14 (4), 195-201.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Orel, M., Obereignerů, R., Reiterová, E., Malůš, M. & Fac, O. (2015). Rozdíly sebepojetí dětí a adolescentů České republiky podle pohlaví a věku. Psychologie a její kontexty, 6 (2), 65-77.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Osborne, W. L. & Legette, H. R. (1982). Sex, race grade level, and social class differences in self-concept. Measurement and Evaluation in Guidance, 14 (4), 195-201.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Papalia, D. E. & Olds, S. W. (1992). Human development. New York: McGraw-Hill, inc.
- * Papica, J. (1985). Sebepojetí, jeho struktura a funkce. In Hudeček, J., Papica, j. et al. (eds.) Autoregulační mechanismy osobnosti. Psychologické zprávy ČSAV, 4, 493 - 505.
- * Pervin, L. A. (1996). The science of personality. New York: Wiley.
- * Petersen, A. C. (1981). The development of self-concept in adolescence. In Lynch, A. A., Norem-hebeisen, K. J. Gergen (Eds.). Selfconcept: Advances in theory and research, 191-202. Cambridge, MA: Ballinger.
- * Piaget, J. (1932). The Moral Judgment of the Child. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.
- * Piaget, J. & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
- * Piaget, J. & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
- * Piers, E. V. (1984). Piers-Harris Children´s Self Concept Scale: Manual (Rev. Ed.) Los Angeles: Western Psychological Services.
- * Piers, E. V. & Herzberg, D. S. (2002). Piers-Harris Children´s Self Concept Scale (2nd ed.) Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
- * Phillips, T. (2012). The influence of family structure vs. Family climate on adolescent well-being. Child and Adolescent Social Work Journal, 29, 103-110.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Plaňava, I. (1998). Spolu každý sám. Praha: Lidové noviny.
- * Pleck, J. H. (1981). The Myth of Masculinity. Massachusetts: MIT Press Cambridge.
- * Procházka, R. (2011). Disociace, alexythymie a self u lidí závislých na alkoholu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Procházka, R. (2014). Vazba, alexithymie v kontextu osobnostních stylů u lidí závislých na psychoaktivních látkách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada Publishing.
- * Procházka, R. (2016). Psychofyziologické souvislosti temperamentu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- * Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
- * Quatman, T., Sampson, K., Robinson, C. & Watson & C. M. (2001). Academic, motivational, and emotional correlates of adolescent dating. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 127 ,211-234.
- * R Core Team (2015). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Dostupné na http://www.R-project.org/
- * Revelle, W. (2015) psych: Procedures for Personality and Psychological Research (version 1.5.8). Northwestern University, Evanston, IL. Získané z http://CRAN.R-project.org/package=psych
- * Ricciardelli, L. A. & McCabe, M. P. (2004). A biopsychosocial model of disordered eating and pursuit of muscularity in adolescent boys. Psychological Bulletin, 130, 179-205.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Roberts, B. W. & Donahue, E. M. (1994). One personality, multiple selves: Integrating Personality and social roles. Journal of Personality, 62, 199-218.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person. A Therapist´s View of Psychotherapy. Boston: Houghton & Mifflin.
- * Rogers, C. R. (1998). Způsob bytí. Praha: Portál.
- * Rosenberg, M. (1979). Conceiving the Self. New York: Basic Books.
- * Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C. & Rosenberg, F. (1995). Global Self-Esteem and Specific Self-Esteem: Different Concepts, Different Outcomes. American Sociological Review, 60 (1), 141-156.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Rosypal. S. et al. (2003). Nový přehled biologie. Praha: Scientia.
- * Rutter, M. & Maughan, B. (2002). School effectiveness finding 1979-2002. Journal of School Psychology 40(6), 451-475.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Říčan, P. (2003). Pojmy já v psychologii osobnosti. Československá psychologie, 14, 209-229.
- * Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
- * Říčan, P. (2007). Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada.
- * Říčan, P., Krejčířová, D. et al. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.
- * Seifert, K. L., Hoffnung, R. J. & Hoffnung, M. (1997). Lifespan Development. New York/Boston: Houghton Mifflin Comp.
- * Sevy, S. et al. (2006). Emotion-based decision-making in healthy subjects: Short-term effects of reducing dopamine levels. Psychopharmacology, 188(2), 228-235.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Shapiro, L. E. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
- * Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Shearer, C., L. & Crouter, A. C. (2005). Parents´perception of changes in mother-child and father-child relationships during adolescence. Journal of Adolescent Reaserch, 20, 662-684.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Sheedyová - Kurcinková, M. (1998). Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál.
- * Scheerens, J. & Creemers, B. (1989). Conceptualizing school effectiveness. International Journal of Educational Research, 13(7), 691-706.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Schoentjes, E., Debouthe, D. & Friedrich, W. (1999). Child sexual behavior inventory. A Dutch-speaking normative sample. Pediatrics, 104, 885-893.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Siegler, R. S., Deloache, J. & Eisenberg, N. (2003). How children develop. New York: Worth publ.
- * Skopal, O., Dolejš, M. & Suchá, J. (2014). Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Smékal, V. (2007). Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
- * Smiley, P. A. & Johnson, R. S. (2006). Self-reffering terms, event transitivity and development of self. Cognitive Development, 21, 266-284.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
- * Sprinthall, N. A. & Sprinthall, R., C. (1990). Educational psychology - a developmental approach. New York: McGraw-hill, Inc.
- * Steinberg, L. & Belsky J. (1991). Infancy, Childhood and Adolescence. New York: McGrawHill.
- * Stern, D. N. (1985). The interpersonal word of the infant. New York: Basic Books.
- * Stern, D. N. (1992). Diary of a baby. New York: Basic Books.
- * Sternberg, R. J. & Davidson, J. E., eds. (1986). Conceptions of giftedness. Cambridge: University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Svoboda, M. (1999, 2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
- * Svoboda, M. & Řehan, V. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně.
- * Svoboda, M. (eds.), Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
- * Svoboda, M. (eds.), Humpolíček, P. & Šnorek, V. (2013). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
- * Swan, W. B. Jr. (1992). Seeking "truth", finding despair: Some unhappy consequences of a negative self-concept. Current Directions in Psychological Science, 1, 15-18.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet: děti dospělými a dospělí dětmi. Praha: Triton.
- * Šmahaj, J. & Cakirpaloglu, P. (2015). Význam motivace v pojketí osobnosti. Teoretický, výzkumný a aplikační rozměr. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Šmarda, J. a kol. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
- * Špatenková, N. (2004). Krize - psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada Publishing.
- * Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
- * Thorová K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
- * Urbánek, T., Denglerová, D. & Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.
- * Urbanovská, E., Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- * Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
- * Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
- * Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
- * Vágnerová, M. & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum.
- * Van der Werff, K. (1990). The problém of self-conceiving. In Bosma, H. & Jackson, S. (Eds.). Cooping and self-concept in adolescence (s. 14-34). Berlin: Springer-Verlag.
Přejít k původnímu zdroji...
- * Veselovský, Z. (2008). Etologie. Biologie chování zvířat. Praha: Academia.
- * Vymětal, J. (1996). Rogersovská psychoterapie. Praha: Český spisovatel.
- * Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.
- * Výrost, J. & Slaměník, I., eds. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.
- * Výrost, J. & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
- * Werner, D. M. & Wallacher, R. R., eds. (1982). The self in social psychology. New York, Oxford: Oxford University Press.
- * West, G. K. (2002). Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál.
- * Wilcox, R.R., & Schönbrodt, F.D. (2015). The WRS package for robust statistics in R (version 0.27.5). Získané z https://github.com/nicebread/WRS
- * Wilcox, R. R. (2005). Introduction to Robust Estimation and Hypothesis Testing (2nd Ed.). Burlington, MA: Elsevier Academic Press.
- * Wilgenbusch, T. & Merrell, K. W. (1999). School Psychology Quarterly. 14(2), 101-120.
- * Witt, S. D. (1997). Parental influence on children´s socialization to gender roles. Adolescence, 126, 253-260.
- * Wylie, R. C. (1989). Measures of self-concept. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
- * Wu, M. L., Adams, R. J., Wilson, M. R., & Haldane, S. A. (2007). ACER ConQuest, Version 2.0. Generalised Item Response Modelling Software. Camberwell: ACER Press.
- * Young, J. F. & Mrozek, D. K. (2003). Preciting intraindividual self-concept trajectories during adolescence. Journal of Adolescence, 26, 586-600.
Přejít k původnímu zdroji...