ISBN online: 978-80-244-4991-3, 978-80-244-4998-2 | DOI: 10.5507/ff.16.24449913

Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů

Miroslav Orel, Radko Obereignerů, Andrej Mentel

Monografie kolektivu autorů se zabývá vývojem a souvislostmi položek sebepojetí u dětí a adolescentů. V textu jsou nejprve vymezeny teoretické základy a následně předloženy výstupy zpracování dat od celkem 8111 respondentů ve věku 9-21 let ze základních a středních škol v ČR. Základním diagnostickým nástrojem je Škála sebepojetí dětí a adolescentů Piers Harris 2, která hodnotí celkový skór a dále šest subškál sebepojetí. V publikaci jsou předloženy vývojové křivky celkového skóru a všech subškál sebepojetí podle konceptu Pierse-Harrise. Detailním statistickým zpracováním vycházejícím z Raschova modelu s posouzením p-value i effect size se ukázalo, že téměř všechny subškály sebepojetí jsou prakticky nezávislé na věku a pohlaví.

1. vydání, online: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. * Abbenduto, L. & Elliot, S. (1998). Guide to human development for future educators. Boston: McGraw-Hill.
  2. * Allport, W. G. (1961). Patter and growth in personality. New York: Holt, Rinehart & Watson.
  3. * Balcar, K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: SPN.
  4. * Banaji, M. R. & Prentice, D. A. (1994). The self in social context. Annual Review of Psychology, 45, 297-332. Přejít k původnímu zdroji...
  5. * Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action: A social-cognitive theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
  6. * Bandura, A. (1997). Self-Efficacy. The Excercise of Control. New York: Freeman.
  7. * Bandura, A. (1982). Self-efficacy mechanisms in human agency. American Psychologist, 37, 122-147. Přejít k původnímu zdroji...
  8. * Barrett, D. E. (1979). Relations between agressive and prosocial behaviors in children. Journal of Genetic Psychology, 134, 317-318. Přejít k původnímu zdroji...
  9. * Baštecká, B. & Goldman, P. (2001). Základy klinické psychologie. Praha: Portál.
  10. * Baštecká, B., eds. (2009). Psychologická encyklopedie. Aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
  11. * Beal, C. R. (1994). Boys and Girls: The Development of Gender Roles. Massachusetts: University of Massachusetts at Amhherst, McGrawn Hill, Inc.
  12. * Berger, K. S. Thompson, R. A. (1998). The Developing Person. New York: Worth Publ.
  13. * Blatný, M. a kol. (2010). Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  14. * Blatný, M. (2001). Sebepojetí v osobnostním kontextu. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  15. * Blatný, M. & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: PSÚ AV ČR, Sdružení SCAN.
  16. * Blatný, M., Osecká, L. & Macek, P. (1993). Sebepojetí v současné kognitivní a sociální psychologii. Československá psychologie. XXXVII (5), 444 - 454.
  17. * Bower, G. H. (1981). The psychology of learning and motivation. New York: Academia Press. Přejít k původnímu zdroji...
  18. * Bowman, A. W. & Azzalini, A. (2014). R package 'sm': nonparametric smoothing methods (version 2.2-5.4) URL http://www.stats.gla.ac.uk/~adrian/sm, http://azzalini.stat.unipd.it/Book_sm
  19. * Bracken, B. A. (1992). Examiner's manual for the Multidimensional Self-Concept Scale. Austin, TX: Pro-Ed. Přejít k původnímu zdroji...
  20. * Bracken, B. A., eds. (1996). Handbook of self-concept. New York: Wiley.
  21. * Cakirpaloglu, P. (2009). Psychologie hodnot. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  22. * Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  23. * Carver, C. S. & Scheier, M. F. (1990). Origins and functions of positive and negative affect: A control-process view. Psychological Review, 97, 19-35. Přejít k původnímu zdroji...
  24. * Cattel, R. B. (1967). The Scientific Analysis of Personality. London: Penguin Books.
  25. * Cervone, D. & Shoda, Y., eds. (1999). The coherence of personality. New York/London: The Guilford Press.
  26. * Cicchetti, D. & Cohen, D. J., eds. (2006). Developmental Psychopathology: Developmental neuroscience. New York: John Wiley & Sons.
  27. * Cloninger, C. R., Svrakic, D. M., Dragan & M. P., Przybek, T. R. (1993). A Psychological Model of Temperament and Character. Arch Gen Psychiatry 50, 975-990. Přejít k původnímu zdroji...
  28. * Cole, D. A. et al. (2001). The Development of Multiple Domains of Child and Adolescent Self-Concept: A Cohort Sequential Longitudinal Design (2001). Child Development. 72(6), 1723-1746. Přejít k původnímu zdroji...
  29. * Collins, W. A. & Kutzaj S. A. (1991). Developmental psychology, Childhood and Adolescence. New York: Macmillian Publishing Company.
  30. * Cooley, C. D. (1992). Human nature and the social order. New York: Scribner´s.
  31. * Corneau, G. (2000). Anatomie lásky. Praha: Portál.
  32. * Crain, R. M. & Bracken, B. A. (1994). Age, race, and gender differences in child and adolescent self-concept: Evidence from behavioral-acquisition, context-dependent model. School Psychology Review, 23 (3), 496-511. Přejít k původnímu zdroji...
  33. * Creemers, B. P. M. & Kyriakides, L. (2008). The Dynamics of Educational Effectiveness: A Contribution to Policy, Practice and Theory in Contemporary Schools. Abingdon: Routledge.
  34. * Csémy, L., Krch, F. D., Provazníková, H., Rážová, J. & Sovincová, H. (2005). Životní styl a zdraví českých školáků? Z výsledků mezinárodní srovnávací studie WHO. Praha: Psychiatrické centrum.
  35. * Čáp, J., Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  36. * Damon, W., Kuhn, D. Siegler, R. R., eds. (1998). Handbook of child psychoogy. Cognition, perception and language. New York: J. Wiley.
  37. * Deci, E. L. & Ryan, R. M. (2000). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum.
  38. * Diagnostický a statistický manuál duševních poruch DSM-5. (2015). Praha: Hogrefe - Testcentrum.
  39. * Dolejš, M. (2010). Efektivní a včasná diagnostika rizikového chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  40. * Dolejš, M., Skopal, O., Suchá J. et al. (2014). Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  41. * Donnellan, M. B., Trzeniewski, K. H., Conger, K. J. & Conger, R. D. (2007). A three-wave longitudinal study of self-evaluations during young adulthood. Journal of Research in Personality, 41, 453-472. Přejít k původnímu zdroji...
  42. * Dusek, J. B. & Flaherty, J. F. (1981). The development of the self-concept during the adolescent years. Monographs of the Society for Research in Child Development, 46 (4), 191. Přejít k původnímu zdroji...
  43. * Eisenberg, N. et al. (2003). The relations of effortful control and ego control to children´s resiliency and social functioning. Developmental Psychology, 39, 761-776. Přejít k původnímu zdroji...
  44. * Elgar, F. J., Craig, W. & Trites, S. J. (2013). Family dinners, communication, and mental health in Canadian adolescents. Journal of Adolescent Health, 52, 433-438. Přejít k původnímu zdroji...
  45. * Erikson, E. H. (1963). Childhood and society. New York: Norton.
  46. * Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
  47. * Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  48. * Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál.
  49. * Erol, R. Y. & Orth, U. (2011). Self-Esteem Development From Age 14 to 30 Years: A Longitudinal Study. Journal of Personality and Social Psychology, 101 (3): 607-619. Přejít k původnímu zdroji...
  50. * Fafejta, M. (2004). Úvod do sociologie pohlaví a sexuality. Věrovany: Nakladatelství Jan Piszkiewicz.
  51. * Fausto-Sterling, A. (1992). Myths of Gender: biological theories about woman and men. New York: Basic Books, A Division of Harper Colins Publishers, Inc.
  52. * Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Praha: Portál.
  53. * Fialová, L. (2001). Body image jako součást sebepojetí člověka. Praha: Karolinum.
  54. * Fifková, H., Weiss, P. et al., eds. (2008). Transsexualita a jiné poruchy pohlavní identity. Praha: Grada.
  55. * Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
  56. * Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál.
  57. * Gastwirth, J. L., Gel, Y. R., Hui, W. L. W., Lyubchich, V., Miao, W. & Noguchi, K. (2015). lawstat: Tools for Biostatistics, Public Policy, and Law. R package version 3.0. Získané z https://CRAN.R-project.org/package=lawstat
  58. * Gecková, A., Pudenský, M. & Tuinstra, J. (2000). Kontakty s rovesníkmi, sociálna sieť a sociálna opora z pohladu adolescentov. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 121-136.
  59. * Gel, Y. R., & Gastwirth, J. L. (2008). A Robust Modification of the Jarque-Bera Test of Normality. Economic Letters, 99(1), 30-32. Přejít k původnímu zdroji...
  60. * Gjuričová, Š., Kocourková, J. & Koutek, J. (2000). Podoby násilí v rodině. Praha: Vyšehrad.
  61. * Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
  62. * Goldstein, H. (1995). Multilevel Models in Educational & Social Research: A Revised Edition. London: Edward Arnold.
  63. * Grác, J. (1990). Exemplifikácie. Vzory a modely v životě človeka. Bratislava: Obzor.
  64. * Greenough, W. T. & Black, J. E. (1992). Induction of brain structure by experience: Substrates for cognitive development. In Gunnar, M., Nelson, C., eds. Minnesota Symposia on Child Psychology. Developmental Neuroscience, 24, 155-200.
  65. * Greenwald, A. G. (1980). The totalitarian ego: Fabrication and revision of personal history. American Psychologist, 35, 603-618. Přejít k původnímu zdroji...
  66. * Gunnar, M. R. & Sroufe, L. A. eds. (1991). Self processes in development: The Minnesota Symposium on Child Development, vol. 23. Hillsdale: Erlbaum.
  67. * Gur, R. C., Cunning-Dixon, F., Bilker, W. B. et al. (2002). Sex differences in temporo-limbic and frontal brain volumes of healthy adult. Cerebral Cortex, 12, 998-1003. Přejít k původnímu zdroji...
  68. * Halama, P. (2000). Zvládanie existencionálnej úzkosti adolescentov pomocou utvárania zmyslu života. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 222 - 232.
  69. * Hall, C. S. & Lindsey, G. (1999). Psychológia osobnosti. Úvod do teórií osobnosti. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
  70. * Hamer, D. & Copeland, P. (2003). Geny a osobnost. Biologické základy psychiky člověka. Praha: Portál.
  71. * Harter, S. (1982). The Perceived Competence Scale for Children. Child Development, 53, 87-97. Přejít k původnímu zdroji...
  72. * Harter, S. (1999). The cognitive and social construction of developing self. New York: Guilford Press.
  73. * Hartl, P. & Hartlová, H. (2000). Velký psychologický slovník. Praha: Portál.
  74. * Hellus, Z. (2007). Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada Publishing.
  75. * Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál.
  76. * Hewstone, M. & Stroebe, W. (2006). Sociální psychologie - moderní učebnice sociální psychologie. Praha: Portál.
  77. * Higgins, E. T. (1989). Continuities and discontinuities in self-regulatory and self-evaluative processes: A developmental theory relating self and affect. Journal of Personality, 57, 407-444. Přejít k původnímu zdroji...
  78. * Hirsch, B. & DuBois, D. (1991). Self-esteem in early adolescence: The identification and prediction of contrasting longitudinal trajectories. Journal of Youth and Adolescence, 20, 53-72. Přejít k původnímu zdroji...
  79. * Hodáčová, L., Čermáková, E., Šmejkalová J., Hlaváčková, E. & Kalman, M. (2015). Vztah rodiny a životní spokojenosti dětí. Československá psychologie, LIX, 4.
  80. * Hogg, M. A. & Vaughan, G. M. (2011). Social psychology. Harlow: Pearson Education Limited.
  81. * Holder, M. D. & Coleman, B. (2008). The contribution of temperament, popularity, and physical appearance to children´s happiness. J Happiness Stud, 9,279-302. Přejít k původnímu zdroji...
  82. * Hort, V., Hrdlička, M., Kocourková, J. Malá, E. et al. (2000). Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
  83. * Hrabal, V., Man, F. & Pavelková, I. (1984). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  84. * Hrabal, V. (1991). Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: Univerzita Karlova.
  85. * Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školní praxi. Praha: Grada Publishing.
  86. * James, W. (1996). The Principles of Psychology. Chicago: Encyclopedia Britannica.
  87. * Janošová, P. (2008). Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada Publishing.
  88. * Janoušek, J. et al. (1988). Sociální psychologie. Praha: SPN.
  89. * Kábrt, J. & Kábrt, J. (1988). Lexicon medicum. Praha: Avicenum.
  90. * Kakamura, T., Ando, J. & Ono, Y. (2007). Genetic environmental effects of stability and change of self-esteem during adolescence. Personality and Individual Differences, 42, 181-190. Přejít k původnímu zdroji...
  91. * Kochanska, G., Coy, K. C. & Murray, K. T. (2001). The development of self-regulation in the first four years of life. Child Development, 72, 1091-1111. Přejít k původnímu zdroji...
  92. * Kolb, B. & Whishaw, I.Q. (2008). Fundamental of Human Neuropsychology. New York: Worth.
  93. * Kollárik, T. et al. (2004). Sociálna psychológia. Bratislava: Univerzita Komenského.
  94. * Kon, I. S. (1988). Hledání vlastního já. Praha: Svoboda.
  95. * Konečný, J. & Urbanovská, E. (2002). Psychologie pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  96. * Koubeková, E. (2002). Sebaúcta - významný korelát sociálnej opory. Psychol. a patopsychol. dieťaťa, 37, 4, 335-344.
  97. * Koukolík, F. (2002). Lidský mozek. Praha: Portál.
  98. * Koukolík, F. (2003). Já - o vztahu mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum.
  99. * Koukolík, F. (2010). Lidství. Neuronální koreláty. Praha: Galén.
  100. * Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál.
  101. * Křivohlavý, J. (2001). Psychologie zdraví. Praha: Portál.
  102. * Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  103. * Leary, M. R. (2004). The curse of the Self: Self awareness, egism, and the quality of human life. New York: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  104. * Leonard, C. M., Towler, S., Welkcome, S. et al. (2008). Size matters: cerebral volume influences sex differences in neuroanatomy. Cerebral Cortex, 18, 2920-2931. Přejít k původnímu zdroji...
  105. * Lerner, R. M. & Steinberg, L., eds. (2009). Handbook of adolescent psychology. Individual bases of adolescent development. New Jersey: J. Wiley & Hoboken.
  106. * Levin, K. A. & Currie, C. (2010). Family structure, mother-child communication, father-child communication, and adolescent life-satisfaction. A cross-sectional multilevel analysis. Health Education Research 110, 152-168. Přejít k původnímu zdroji...
  107. * Maccoby, E. E. & Jacklin, C. N. (1974). The psychology of sex differences. Stanford: Stanford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  108. * Macek, P. (1999). Adolescence. Praha: Portál.
  109. * Macek, P. (2008). Sebesystém, vztah k vlastnímu já. In Výrost, J. & Slaměník, I. (Eds.) Sociální psychologie. Praha: Grada.
  110. * Machů, E., Kočvarová, I. Et al. (2013). Kvalita školy z hlediska péče o nadané žáky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  111. * Marcus, H. (1980). The self in thought and memory. In Werner, D. M. & Wallacher, R. R., eds. (1982). The self in social psychology. New York, Oxford: Oxford University Press.
  112. * Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  113. * Marsh, H. W. (1987). The hierarchical structure of the self-concept and the application of hierarchical confirmatory factor analysis. Journal of Educational Measurement, 24, 17- 19. Přejít k původnímu zdroji...
  114. * Marsh, H. W. & Jackson, S. A. (1986). Multidimensional self-concepts, masculinity and femininity as a function of women's involvement in athletics. Sex Roles, 15, 391-416. Přejít k původnímu zdroji...
  115. * Marsh, H. W. (1987). The hierarchical structure of the self-concept and the application of hierarchical confirmatory factor analysis. Journal of Educational Measurement, 24, 17- 19. Přejít k původnímu zdroji...
  116. * Marsh, H. W. & Ayotte, V. (2003). Do Multiple Dimension of Self-Concept Become More Differentiated With Age? The Differential Distinctiveness Hypothesis. Journal of Educational Psychology, 95(4), 687-706. Přejít k původnímu zdroji...
  117. * Marsh, H. W., Craven, R. & Debus, R. (1998). Structure, Stability, and Development of Young Children´s Self-Concepts: A Multicohort-Multioccasion Study. Child Development, 69 (4), 1030-1053. Přejít k původnímu zdroji...
  118. * Marsh, H. W., Barnes, J., Cairns, L. & Tidman, M. (1984). The Self-Description Questionnaire (SDQ): Age effects in the structure and level of self-concept for pre-adolescent children. Journal of Educational Psychology, 75, 940-956. Přejít k původnímu zdroji...
  119. * Marsh, H. W., Parker, J. & Barnes, J. (1985). Multidimensional adolescent self-concepts: Their relationship to age, sex, and academic measures. American Educational Research Journal, 22(3), 422-444. Přejít k původnímu zdroji...
  120. * Maslow, A. H. (1954). Motivation and personality. New York: Evanston. Přejít k původnímu zdroji...
  121. * Matějček, Z. (1992). Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN.
  122. * Matějček, Z. & Langmeier, J. (1986). Počátky duševního života. Praha: Panorama.
  123. * Matějček, Z. & Vágnerová, M. (1992). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti SPAS. Bratislava: Psychodiagnostika.
  124. * Matlin, M. W. (2005). Cognition. Hoboken: J. Wiley.
  125. * McGreal, I. P. (1999). Velké postavy západního myšlení: slovník myslitelů. Praha: Prostor.
  126. * Meeus, W. (2011). The study of adolescent identity formation 2000-2010: A review of longitudinal research. Journal of Research on Adolescence, 21, 75-94. Přejít k původnímu zdroji...
  127. * Miller, L. B., Cummings, J. L., eds. (2007). The Human Frontal Lobes. Function and Disorders. New York, London: The Guilford Press.
  128. * Mills, R. & Duck, S. (2000). The developmental psychology of personal relationships. New York: J. Wiley.
  129. * Miovský, M. (2004). Diplomové práce v oboru psychologie. Olomouc: FF UP.
  130. * Motlová, L. & Koukolík, F. (2006). Citový mozek. Neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén.
  131. * Muldoon, O. T. (2000). Social group membership and self-perception in northern Irish children: A longitudinal study. British Journal of Developmental Psychology, 18, 65-80. Přejít k původnímu zdroji...
  132. * Nakonečný, M. (1995). Lexikon psychologie. Praha: Vodnář.
  133. * Nakonečný, M. (1998). Encyklopedie obecné psychologie. Praha: Academia.
  134. * Nakonečný, M. (1998b). Základy psychologie. Praha: Academia.
  135. * Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  136. * Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  137. * Nussbaum, R. L., McInnes, R. R. & Willard, H. F. (2004). Klinická genetika. Praha: Triton.
  138. * Oakleyová, A. (2000). Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál.
  139. * Obereignerů, R. et al. (2015). Dotazník sebepojetí dětí adolescentů PHCSCS-2. Praha: Hogrefe TestCentrum.
  140. * Osborne, W. L., & Legette, H. R. (1982). Sex, race grade level, and social class differences in self-concept. Measurement and Evaluation in Guidance, 14 (4), 195-201. Přejít k původnímu zdroji...
  141. * Orel, M., Obereignerů, R., Reiterová, E., Malůš, M. & Fac, O. (2015). Rozdíly sebepojetí dětí a adolescentů České republiky podle pohlaví a věku. Psychologie a její kontexty, 6 (2), 65-77. Přejít k původnímu zdroji...
  142. * Osborne, W. L. & Legette, H. R. (1982). Sex, race grade level, and social class differences in self-concept. Measurement and Evaluation in Guidance, 14 (4), 195-201. Přejít k původnímu zdroji...
  143. * Papalia, D. E. & Olds, S. W. (1992). Human development. New York: McGraw-Hill, inc.
  144. * Papica, J. (1985). Sebepojetí, jeho struktura a funkce. In Hudeček, J., Papica, j. et al. (eds.) Autoregulační mechanismy osobnosti. Psychologické zprávy ČSAV, 4, 493 - 505.
  145. * Pervin, L. A. (1996). The science of personality. New York: Wiley.
  146. * Petersen, A. C. (1981). The development of self-concept in adolescence. In Lynch, A. A., Norem-hebeisen, K. J. Gergen (Eds.). Selfconcept: Advances in theory and research, 191-202. Cambridge, MA: Ballinger.
  147. * Piaget, J. (1932). The Moral Judgment of the Child. London: Kegan Paul, Trench, Trubner & Co.
  148. * Piaget, J. & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  149. * Piaget, J. & Inhelderová, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  150. * Piers, E. V. (1984). Piers-Harris Children´s Self Concept Scale: Manual (Rev. Ed.) Los Angeles: Western Psychological Services.
  151. * Piers, E. V. & Herzberg, D. S. (2002). Piers-Harris Children´s Self Concept Scale (2nd ed.) Los Angeles, CA: Western Psychological Services.
  152. * Phillips, T. (2012). The influence of family structure vs. Family climate on adolescent well-being. Child and Adolescent Social Work Journal, 29, 103-110. Přejít k původnímu zdroji...
  153. * Plaňava, I. (1998). Spolu každý sám. Praha: Lidové noviny.
  154. * Pleck, J. H. (1981). The Myth of Masculinity. Massachusetts: MIT Press Cambridge.
  155. * Procházka, R. (2011). Disociace, alexythymie a self u lidí závislých na alkoholu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  156. * Procházka, R. (2014). Vazba, alexithymie v kontextu osobnostních stylů u lidí závislých na psychoaktivních látkách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  157. * Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada Publishing.
  158. * Procházka, R. (2016). Psychofyziologické souvislosti temperamentu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  159. * Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  160. * Punch, F. F. (2009). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
  161. * Quatman, T., Sampson, K., Robinson, C. & Watson & C. M. (2001). Academic, motivational, and emotional correlates of adolescent dating. Genetic, Social, and General Psychology Monographs, 127 ,211-234.
  162. * R Core Team (2015). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Dostupné na http://www.R-project.org/
  163. * Revelle, W. (2015) psych: Procedures for Personality and Psychological Research (version 1.5.8). Northwestern University, Evanston, IL. Získané z http://CRAN.R-project.org/package=psych
  164. * Ricciardelli, L. A. & McCabe, M. P. (2004). A biopsychosocial model of disordered eating and pursuit of muscularity in adolescent boys. Psychological Bulletin, 130, 179-205. Přejít k původnímu zdroji...
  165. * Roberts, B. W. & Donahue, E. M. (1994). One personality, multiple selves: Integrating Personality and social roles. Journal of Personality, 62, 199-218. Přejít k původnímu zdroji...
  166. * Rogers, C. R. (1961). On Becoming a Person. A Therapist´s View of Psychotherapy. Boston: Houghton & Mifflin.
  167. * Rogers, C. R. (1998). Způsob bytí. Praha: Portál.
  168. * Rosenberg, M. (1979). Conceiving the Self. New York: Basic Books.
  169. * Rosenberg, M., Schooler, C., Schoenbach, C. & Rosenberg, F. (1995). Global Self-Esteem and Specific Self-Esteem: Different Concepts, Different Outcomes. American Sociological Review, 60 (1), 141-156. Přejít k původnímu zdroji...
  170. * Rosypal. S. et al. (2003). Nový přehled biologie. Praha: Scientia.
  171. * Rutter, M. & Maughan, B. (2002). School effectiveness finding 1979-2002. Journal of School Psychology 40(6), 451-475. Přejít k původnímu zdroji...
  172. * Říčan, P. (2003). Pojmy já v psychologii osobnosti. Československá psychologie, 14, 209-229.
  173. * Říčan, P. (2004). Cesta životem. Praha: Portál.
  174. * Říčan, P. (2007). Psychologie osobnosti. Obor v pohybu. Praha: Grada.
  175. * Říčan, P., Krejčířová, D. et al. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.
  176. * Seifert, K. L., Hoffnung, R. J. & Hoffnung, M. (1997). Lifespan Development. New York/Boston: Houghton Mifflin Comp.
  177. * Sevy, S. et al. (2006). Emotion-based decision-making in healthy subjects: Short-term effects of reducing dopamine levels. Psychopharmacology, 188(2), 228-235. Přejít k původnímu zdroji...
  178. * Shapiro, L. E. (1998). Emoční inteligence dítěte a její rozvoj. Praha: Portál.
  179. * Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of Educational Research, 46, 407-441. Přejít k původnímu zdroji...
  180. * Shearer, C., L. & Crouter, A. C. (2005). Parents´perception of changes in mother-child and father-child relationships during adolescence. Journal of Adolescent Reaserch, 20, 662-684. Přejít k původnímu zdroji...
  181. * Sheedyová - Kurcinková, M. (1998). Problémové dítě v rodině a ve škole. Praha: Portál.
  182. * Scheerens, J. & Creemers, B. (1989). Conceptualizing school effectiveness. International Journal of Educational Research, 13(7), 691-706. Přejít k původnímu zdroji...
  183. * Schoentjes, E., Debouthe, D. & Friedrich, W. (1999). Child sexual behavior inventory. A Dutch-speaking normative sample. Pediatrics, 104, 885-893. Přejít k původnímu zdroji...
  184. * Siegler, R. S., Deloache, J. & Eisenberg, N. (2003). How children develop. New York: Worth publ.
  185. * Skopal, O., Dolejš, M. & Suchá, J. (2014). Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  186. * Smékal, V. (2007). Pozvání do psychologie osobnosti: člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
  187. * Smiley, P. A. & Johnson, R. S. (2006). Self-reffering terms, event transitivity and development of self. Cognitive Development, 21, 266-284. Přejít k původnímu zdroji...
  188. * Sobotková, I. (2012). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
  189. * Sprinthall, N. A. & Sprinthall, R., C. (1990). Educational psychology - a developmental approach. New York: McGraw-hill, Inc.
  190. * Steinberg, L. & Belsky J. (1991). Infancy, Childhood and Adolescence. New York: McGrawHill.
  191. * Stern, D. N. (1985). The interpersonal word of the infant. New York: Basic Books.
  192. * Stern, D. N. (1992). Diary of a baby. New York: Basic Books.
  193. * Sternberg, R. J. & Davidson, J. E., eds. (1986). Conceptions of giftedness. Cambridge: University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  194. * Svoboda, M. (1999, 2010). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
  195. * Svoboda, M. & Řehan, V. (2004). Aplikovaná psychodiagnostika v České republice. Brno: Psychologický ústav FF MU v Brně.
  196. * Svoboda, M. (eds.), Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  197. * Svoboda, M. (eds.), Humpolíček, P. & Šnorek, V. (2013). Psychologická diagnostika dospělých. Praha: Portál.
  198. * Swan, W. B. Jr. (1992). Seeking "truth", finding despair: Some unhappy consequences of a negative self-concept. Current Directions in Psychological Science, 1, 15-18. Přejít k původnímu zdroji...
  199. * Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet: děti dospělými a dospělí dětmi. Praha: Triton.
  200. * Šmahaj, J. & Cakirpaloglu, P. (2015). Význam motivace v pojketí osobnosti. Teoretický, výzkumný a aplikační rozměr. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  201. * Šmarda, J. a kol. (2004). Biologie pro psychology a pedagogy. Praha: Portál.
  202. * Špatenková, N. (2004). Krize - psychologický a sociologický fenomén. Praha: Grada Publishing.
  203. * Štech, S. & Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Praha: Portál.
  204. * Thorová K. (2015). Vývojová psychologie. Proměny lidské psychiky od početí po smrt. Praha: Portál.
  205. * Urbánek, T., Denglerová, D. & Širůček, J. (2011). Psychometrika. Měření v psychologii. Praha: Portál.
  206. * Urbanovská, E., Škobrtal, P. (2012). Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  207. * Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
  208. * Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Praha: Karolinum.
  209. * Vágnerová, M. (2012). Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  210. * Vágnerová, M. & Klégrová, J. (2008). Poradenská psychologická diagnostika dětí a dospívajících. Praha: Karolinum.
  211. * Van der Werff, K. (1990). The problém of self-conceiving. In Bosma, H. & Jackson, S. (Eds.). Cooping and self-concept in adolescence (s. 14-34). Berlin: Springer-Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  212. * Veselovský, Z. (2008). Etologie. Biologie chování zvířat. Praha: Academia.
  213. * Vymětal, J. (1996). Rogersovská psychoterapie. Praha: Český spisovatel.
  214. * Vymětal, J. (2003). Lékařská psychologie. Praha: Portál.
  215. * Výrost, J. & Slaměník, I., eds. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada.
  216. * Výrost, J. & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada.
  217. * Werner, D. M. & Wallacher, R. R., eds. (1982). The self in social psychology. New York, Oxford: Oxford University Press.
  218. * West, G. K. (2002). Dobrodružství psychického vývoje. Praha: Portál.
  219. * Wilcox, R.R., & Schönbrodt, F.D. (2015). The WRS package for robust statistics in R (version 0.27.5). Získané z https://github.com/nicebread/WRS
  220. * Wilcox, R. R. (2005). Introduction to Robust Estimation and Hypothesis Testing (2nd Ed.). Burlington, MA: Elsevier Academic Press.
  221. * Wilgenbusch, T. & Merrell, K. W. (1999). School Psychology Quarterly. 14(2), 101-120.
  222. * Witt, S. D. (1997). Parental influence on children´s socialization to gender roles. Adolescence, 126, 253-260.
  223. * Wylie, R. C. (1989). Measures of self-concept. Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
  224. * Wu, M. L., Adams, R. J., Wilson, M. R., & Haldane, S. A. (2007). ACER ConQuest, Version 2.0. Generalised Item Response Modelling Software. Camberwell: ACER Press.
  225. * Young, J. F. & Mrozek, D. K. (2003). Preciting intraindividual self-concept trajectories during adolescence. Journal of Adolescence, 26, 586-600. Přejít k původnímu zdroji...