ISBN: 978-80-244-5022-3 | DOI: 10.5507/ff.16.24450223

Agresivita u českých adolescentů

Martin Dolejš, Jaroslava Suchá, Ondřej Skopal, Lucie Vavrysová

Tato odborná monografie pojednává o jednom velmi významném psychologickém fenoménu a tím je lidská agresivita a agrese. Každý člověk má v sobě určitou míru agresivity, kterou využívá k různým věcem a v různých situacích. Buď ji jedinec aplikuje při ochraně sebe, ostatních nebo svého majetku. Agrese může být také prostředkem pro získání něčeho nebo je využívána při překonání překážek, redukci něčeho nepříjemného či pro vlastní zábavu. V adolescenci může být nástrojem pro získání určité pozice ve vrstevnické skupině či prosazení vlastních zájmů nebo jako činnost, která má přinášet zábavu. Autoři této knihy podbarvují teoretické koncepty a obecné informace rozsáhlou výzkumnou studií, do které bylo zapojeno více než dva tisíce studentů a studentek českých gymnázií.

1. vydání, Publikováno: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Achenbach, T.M., & Rescorla, L.A. (2001). Manual for the ASEBA School-Age Forms & Profiles. Burlington, VT: University of Vermont, Research Center for Children, Youth, & Families.
  2. American Psychological Association. (2002). Glossary of Psychological Terms. Získáno z http://www.apa.org/research/action/glossary.aspx?tab=1.
  3. American Psychological Association. (nedat.). Violence. Získáno 11. července 2016 z http://www.apa.org/topics/violence/index.aspx.
  4. Atkinson, R., C., Atkinson, R. L., Bem, D. J., Nolen-Hoeksema, S., Smith, E. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  5. Baron, R., A. (2013). Human Aggression. New York: Plenum Press.
  6. Barrio, V., Carrasco, M. A., Rodríguez, M. A., & Gordillo, R. (2009). Prevención de la agresión en la infancia y la adolescencia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy 1, 101 - 107.
  7. Blatný, M., & Osecká, L. (1994). Rosenbergova škála sebehodnocení: struktura globálního vztahu k sobě. Československá psychologie, 38 (6), 481-488.
  8. Blatný, M., Hrdlička, M., Sobotková, V., Jelínek, M., Květon, P., Vobořil, D. (2006): Prevalence antisociálního chování v obecné populaci českých adolescentů z městských oblastí. Československá psychologie, 50, 297-310.
  9. Bryant, F. B. & Smith, B. D. (2001). Refining the Architecture of Aggression: A Measurement Model for the Buss-Perry Aggression Questionaire. Journal odf Research in Personality, 35, 138 - 167, doi:10.1006/jrpe.2000.2302. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Buelga, S., Musitu, G. & Murgui, S. (2008). Relaciones entre la reputación social y la agresión relacion en la adolescencia. International Journal of Clinical and Health Psychology, 9, 127 - 141.
  11. Buss, A. H., & Durkee, A. (1957). An inventory for assessing different kinds of hostility. Journal Of Consulting Psychology, 21(4), 343-349. doi:10.1037/h0046900. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal Of Personality And Social Psychology, 63(3), 452-459. doi:10.1037/0022-3514.63.3.452. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Caprara, G. V., & Pastorelli, C. (1989). Toward a reorientation of research on aggression. European Journal Of Personality, 3(2), 121-138. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Caprara, G. V., Barbaranelli, C., Pastorelli, C., & Perugini, M. (1994). Individual differences in the study of human aggression. Aggressive Behavior, 20(4), 291-303. doi:10.1002/1098-2337(1994)20:4<291::AID-AB2480200403>3.0.CO;2-B. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Collins, W. A. & Laursen, B. (2004). Parent - Adolescent Relationships And Influences. In Lerner, R. M. & Steinberg, L. D. (2004) Handbook Of Adolescent Psychology. 2nd ed. Hoboken: Wiley. Pp. 331-362. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Collins, W. A. & Steinberg, L. (2006). Adolescent Development In Interpersonal Context. In Eisenberg, N., Damon, W. & Lerner, R. M. (2006). Handbook Of Child Psychology. Vol 3. Social, Emotional And Personality Development. 6th ed. Hoboken: Wiley. Pp. 1003-1067.
  17. Colman, A., M. (2009). A Dictionary of Psychology. New York: Oxford University Press.
  18. Coyne, S. (2016). Effects of Viewing Relational Aggression on Television on Aggressive Behavior in ADolescents: A Three-Year Longitudinal Study. Developmental Psychology. 52, 284 - 295 http://dx.doi.org/10.1037/dev0000068. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Crick, N. R., Casas, J. F., Mosher, M. (1997). Relational and overt aggression in preschool. Developmental Psychology, 33, pp. 579-588. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Csémy, L., Hrachovinová, T., Čáp, P. & Starostová, O. (2014) Agresivní chování dospívajících: Prevalence a analýza vlivu faktorů z oblasti rodiny, vrstevnických vztahů a školy. Československá psychologie 58, 242 - 253.
  21. Čáp, J. & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.
  22. Čerešník, M., & Dolejš, M. (Eds.). (2015). Spoločný projekt dvoch národov alebo podobnosti a rozdiely v procese a výsledkoch výskumu zameraného na rizikové správanie a osobnostné rysy dospievajúcich na Slovensku a v Českej republike: PHD EXISTENCE 2015 česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  23. Čermák, I. (1995). Osobnostní přístup k agresi: otevřená koncepce. Československá psychologie, 49(3), 219 - 228.
  24. Čermák, I. (1999). Lidská agrese a její souvislosti. Žďár nad Sázavou: Fakta.
  25. Dařílek, P. (2013). Agrese a šikana u dětí a možnosti jejich zvládání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  26. Demirtaş Madran, H. A. (2013). Buss-Perry Saldirganlik Ölçeği'nin Türkçe Formunun Geçerlik ve Güvenilirlik Çalişmasi. = The reliability and validity of the Buss-Perry Aggression Questionnaire (BAQ)-Turkish Version. Türk Psikiyatri Dergisi, 24(2), 124-129. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Dolejš, M., Skopal, O. (2015). Výskyt rizikového chování u adolescentů (VRCHA). Olomouc: Univerzita Palackého.
  28. Dolejš, M., Skopal, O. (2016). Škála impulzivity Dolejš a Skopal. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  29. Dolejš, M., Skopal, O. (v tisku). Škála úzkostnosti Dolejš a Skopal. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  30. Dolejš, M., Skopal, O. Suchá, J. (v tisku). Škála depresivity Dolejš, Skopal a Suchá. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  31. Dolejš, M., Skopal, O., Suchá, J., Cakirpaloglu, P., & Vavrysová, L. (2014). Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  32. Dolejš, M., Suchá, J., Skopal, O. (v tisku). Škála agresivity Dolejš, Suchá a Skopal. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  33. Erikson, E., H. (1996). Osm věků člověka. Praha: Propsy.
  34. Eysenck, S. B. G., & Eysenck, H. J. (1978). Impulsiveness and venturesomeness: Their position in a dimensional system of personality description. Psychological Reports, 43, 1247-1255. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Eysenck, S. B. G., & Eysenck, H. J. (1980). Impulsiveness and venturesomeness in children. Personality and Individual Differences, 1, 73-78. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Fischer, S., &, Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing.
  37. Frankowski, R. & Orpinas, P. (2001). The aggression scale: A self-report measure of aggressive behavior for young adolescents. Journal Of Early Adolescence, 21(1), 50-67. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Freud, S. (1991). Vybrané spisy. Praha: Avicenum, zdravotnické nakladatelství.
  39. Fromm, E. (1969). Lidské srdce. Praha: Mladá fronta.
  40. Fromm, E. (2007). Anatomie lidské destruktivity. Praha: Aurora.
  41. Fuligni, A. J. (2001). Early Adolescent Peer Orientation And Adjustment During High School. Developmental Psychology. 2001, vol. 37, no. 1, pp. 28-36. ISSN 0012-1649. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Gecková, A., Pudelský, M. & Van Dijk, J. P. (2001). Vplyv percipovanej sociálnej opory na subjektívne hodnotenie zdravia aodlescentami a socio-ekonomocké rozdiely v sociálnej opore adolescentov. Československá psychologie. 2001, roč. 45, č. 1. S. 7-18.
  43. Gerevich, J., Bácskai, E., & Czobor, P. (2007). The generalizability of the Buss-Perry Aggression Questionnaire [Electronic version]. International Journal of Methods in Psychiatric Research, 16(3), 124-136. Přejít k původnímu zdroji...
  44. Gillernová, I. (2008) Edukační interakce dospělých a dětí. Nitra: Univerzita Konštantína filozofa. Fakulta sociálných vied a zdravotníctva. Habilitační práce.
  45. Gordillo, R., del Barrio, V., y Carrasco, M.A. (2012). "Análisis longitudinal de la comorbilidad entre depresión y agresión: Cronicidad y severidad en sujetos de 11 a 13 años". Interdisciplinaria, 29(1), 165-185. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Haden, S. C., Scarpa, A., & Stanford, M. S. (2008). Validation of the Impulsive/Premeditated Aggression Scale in College Students. Journal Of Aggression, Maltreatment & Trauma, 17(3), 352-373. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Hartl, P. & Hartlová, H. (2009). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  48. Hartl, P., & Hartlová, H. (2004). Psychologický slovník. Praha: Portál.
  49. Hendry, M. C., Douglas, K. S., Winter, E. A., & Edens, J. F. (2013). Construct measurement quality improves predictive accuracy in violence risk assessment: an illustration using the personality assessment inventory. Behavioral Sciences & The Law, 31(4), 477-493 doi:10.1002/bsl.2066. Přejít k původnímu zdroji...
  50. Honk, J., Harmon-Jones, E., Morgan, B. E., & Schutter, D. J. L. G. (2010). Socially explosive minds: The triple imbalance hypothesis of reactive aggression. Journal of Personality, 78(1), 67-94. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Horovitz, B. (2012). After Gen X, Millennials, what should next generation be? USA Today. 24 2012.
  52. Chum, S. (2013). Současné generace X, Y a Z - krátké seznámení. iDnes.cz. Retrieved 23.7.2016 from: http://sebastianchum.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=372981.
  53. Kast, V. (2010). Hněv a jeho smysl. Praha: Portál.
  54. Kollárik, T., Poliaková, E., Ritomský, A. (1984). Freiburský osobnostní dotazník - Freiburger Personchlichkeits Inventar - FPI. Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy, s.p.
  55. Kopecká, 2015. Psychologie 3. díl: Učebnice pro obor sociální činnost. Praha: Grada Publishing a.s.
  56. Krejčová, L. (2009) Možnosti rozvoje sociálních dovedností dospívajících ve středních školách. Praha: Univerzita Karlova.
  57. Kuepper, Y. , Alexander, N., Osinsky, R., Mueller, E., Netter, P., Hennig, J., & Schmitz, A. (2010). Aggression-Interactions of serotonin and testosterone in healthy men and women. Behavioural Brain Research, 206(1), 93-100. doi:10.1016/j.bbr.2009.09.006. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Kuyck, W. E., de Beurs, E., Barendregt, M., & van den Brink, W. (2013). Psychometric evaluation of the Dutch version of the Impulsive/Premeditated Aggression Scale (IPAS) in male and female prisoners. The International Journal Of Forensic Mental Health, 12(3), 172-179. doi:10.1080/14999013.2013.819396. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Langmeier, J. & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2.vyd . Praha: Grada Publishing.
  60. Larsen, K. S. (1971). Aggression-Altruism: A Scale and Some Data on Its Reliability and Validity. Journal Of Personality Assessment, 35(3), 275. doi:10.1080/00223891.1971.10119664. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Látalová, K. (2013). Agresivita v psychiatrii. Praha: Grada Publishing.
  62. Liu, J., Zhou, Y., & Gu, W. (2009). Reliability and validity of Chinese Version of Buss-Perry Aggression Questionnaire in adolescents. Chinese Journal Of Clinical Psychology, 17(4), 449-451.
  63. Lorenz, K. (2003). Takzvané zlo. Praha: Academia.
  64. Lovaš, L. (2008). Agrese. In Výrost, J., Slaměník, I., Bačová, V., Baumgartner, F., Frankovský, M., Janoušek, J., … Zeľová, A. (Eds.), Sociální psychologie (267- 283). Praha: Grada Publishing a.s.
  65. Macek, P. (1999). Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
  66. Macek, P. (2002.) Utváření a vývoj osobnosti: psychologické, sociální a pedagogické aspekty. Brno: Barrister & Principal. S. 113-128.
  67. Macek, P. (2003) Adolescence. 2. vyd. Praha: Portál.
  68. Madarasová Gecková, A., Dankulincová, Z., Sigmundová, D. & Kalman, M. (2016). Mezinárodní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků na základě výzkumu studie Health Behaviour in School-Aged Children realizované v roce 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci
  69. Marková, M. (2008). Vliv sociálních faktorů na problémové chování adolescentů. Pediatrie pro praxi 9(3):190 - 191
  70. Martínek, Z. (2015). Agresivita a kriminalita školní mládeže: 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, a.s.
  71. Matějček, Z. (1986). Rodiče a děti. Praha: Avicenum.
  72. Mathias, C. W., Stanford, M. S., Marsh, D. M., Frick, P. J., Moeller, F. G., Swann, A. C., & Dougherty, D. M. (2007). Characterizing aggressive behavior with the Impulsive/Premeditated Aggression Scale among adolescents with conduct disorder. Psychiatry Research, 151231-242. doi:10.1016/j.psychres.2006.11.001 Přejít k původnímu zdroji...
  73. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy. (2015). Statistická ročenka školství - výkonové ukazatele. Získáno z http://toiler.uiv.cz/rocenka/rocenka.asp
  74. Moore, T., Scarpa, A., & Raine, A. (2002). A Meta-Analysis of Serotonin Metabolite 5-HIAA and Antisocial Behavior. Aggressive Behavior, 28(4), 299-316. doi:10.1002/ab.90027. Přejít k původnímu zdroji...
  75. Morey, L. C. (1991). Personality Assessment Inventory: Professional manual. Tampa, FL: Psychological Assessment Resources. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Müllner, J., Šebej, F., Farkaš, G. (1983). Škály na meranie hnevlivosti a nahnevanosti ŠHaN (příručka). Bratislava: Psychodiagnostické a didaktické testy.
  77. Nakonečný, M. (2000). Lidské emoce. Praha: Academia.
  78. Novotný, J. S. & Okrajek, P. (2012). Vliv vybraných charakteristik rodinného prostředí na rizikové chování 15tiletých adolescentů. E-psychologie [online], 6 (2), 9-21 [cit. 26.8.2016]. Dostupný z http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1347014675.pdf. ISSN 1802-8853.
  79. Orel, M. & Facová, V. (2009). Agrese v nás a mezi námi - medicínsko-psychologický pohled. In M. Šucha (Ed.), Agresivita na cestách (57-74). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  80. Paulík, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada Publishing.
  81. Pechorro, P., Barroso, R., Poiares, C., Oliveira, J. P., & Torrealday, O. (2016). Validation of the Buss-Perry Aggression Questionnaire-Short Form among Portuguese juvenile delinquents. International Journal Of Law And Psychiatry, 4475-80. doi:10.1016/j.ijlp.2015.08.033 Přejít k původnímu zdroji...
  82. Piko, B. F. & Pinczés, T. (2014). Impulsivity, depression and aggression among adolescents. Personality and Individual Differences, 69, 33 - 37. Přejít k původnímu zdroji...
  83. Policie České republiky. (2015). Statistické přehledy kriminality za rok 2015. Získáno z http://www.policie.cz/clanek/statisticke-prehledy-kriminality-za-rok-2015.aspx
  84. Raboch, J., Cesková, E., Beran, J., & Pavlovský, P. (2012). Psychiatrie. [Prague, Czech Republic]: Charles University in Prague, Karolinum Press.
  85. Raine, A., Dodge, K., Loeber, R., Gatzke-Kopp, L., Lynam, D., Reynolds, C., & ... Jianghong, L. (2006). The reactive-proactive aggression questionnaire: differential correlates of reactive and proactive aggression in adolescent boys. Aggressive Behavior, 32(2), 159-171. doi:10.1002/ab.20115 Přejít k původnímu zdroji...
  86. Ramírez, J., & Andreu, J. (2006). Aggression, and some related psychological constructs (anger, hostility, and impulsivity) Some comments from a research project. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 30(3), 276-291. doi:10.1016/j.neubiorev.2005.04.015. Přejít k původnímu zdroji...
  87. Rey Peňa, L. & Extremera Pacheco, N. (2012). Physical-Verbal Aggression and Depression in Adolescents: The Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies, Universitas Psychologica, V. 11 No 4 Přejít k původnímu zdroji...
  88. Reyna, C., Ivacevich, M., Sanchez, A., & Brussino, S. (2011). The buss-perry aggression questionnaire: Construct validity and gender invariance among argentinean adolescents. International Journal Of Psychological Research, 4(2), 30-37. Přejít k původnímu zdroji...
  89. Rohner, R. P. (1978). Development and validation of the personality assessment questionnaire: Test manual. Catholic Univ. of America, Washington, D.C.: Connecticut Univ. Research Foundation, Storrs.
  90. Romans, L., Fresán, A., Sentíes, H., Sarmiento, E., Berlanga, C., Robles-García, R., & Tovilla-Zarate, C. (2015). Validation of the Impulsive/Premeditated Aggression Scale in Mexican psychiatric patients. Nordic Journal Of Psychiatry, 69(5), 397-402. doi:10.3109/08039488.2014.994033 Přejít k původnímu zdroji...
  91. Říčan, P. (2010) Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing a.s.
  92. Schlüter, T., Winz, O., Henkel, K., Prinz, S., Rademacher, L., Schmaljohann, J., & ... Vernaleken, I. (2013). The impact of dopamine on aggression: An [<sup>1</sup>⁸F]-FDOPA PET study in healthy males. The Journal Of Neuroscience, 33(43), 16889-16896. doi:10.1523/JNEUROSCI.1398-13.2013. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Siegel, J. (1986). The Multidimensional Anger Inventory. Journal Of Personality And Social Psychology, 51(1), 191-200. doi:10.1037/0022-3514.51.1.191 Přejít k původnímu zdroji...
  94. Singer, S. S. (2014). Anger. Salem Press Encyclopedia Of Health.
  95. Skopal, O., Dolejš, M. & Suchá, J. (2014). Vybrané osobnostní rysy a rizikové formy chování u českých žáků a žákyň. Olomouc: Univerzita Palackého.
  96. Stanford, M. Villemarette-Pittman, N., Helfritz, L., Conklin, S., Houston, R. & Mathias. (2003). Characterizing aggressive behavior. Assessment, 10(2), 183-190. doi:10.1177/1073191103010002009 Přejít k původnímu zdroji...
  97. Stuchlíková, I., Man, F. & Spielberger, C. D. (1994). Hněv jako stav a jako rys: I. Škály state (stav), trait (rys). Předběžné sdělení o vývoji české verze Spielbergerova 'Statetrait Anger Expression Inventory (STAXI)'. Československá psychologie, 38, 220-227.
  98. Svoboda, M., Humpolíček, P., Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál.
  99. Tartar-Goddet, É. (2001). Umění jednat s dospívajícími. Praha: Portál.
  100. Tellegen, A. (1982). Brief manual for the Multidimensional Personality Questionnaire. Unpublished manuscript, University of Minnesota, Minneapolis.
  101. Terburg, D., Morgan, B., & van Honk, J. (2009). The testosterone- cortisol ratio: A hormonal marker for proneness to social aggression. International Journal of Law and Psychiatry, 32(4), 216-223. Přejít k původnímu zdroji...
  102. Thomas, M. (2011). Deconstructing Digital Natives: Young People, Technology, and the New Literacies. Taylor & Francis.
  103. Vágnerová, M. (2004). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  104. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie 1 : dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
  105. Vágnerová, M., Matějček, Z. (1992). Rohnerova metoda rodinné diagnostiky. Ostrava: Microdata.
  106. Vagos, P., Rijo, D., Santos, I., Marsee, M. (2014). Forms and Functions of Aggression in Adolescents: Validation of the Portuguese Version of the Peer Conflict Scale. Journal of Psychopathology & Behavioral Assessment. 36, 570 - 579 DOI 10.1007/s10862-014-9421-6 Přejít k původnímu zdroji...
  107. Valdivia-Peralta, M., Fonseca-Pedrero, E., González-Bravo, L., & Lemos-Giráldez, S. (2014). Psychometric properties of the AQ Aggression Scale in Chilean students. Psicothema, 26(1), 39-46. doi:10.7334/psicothema2013.84 Přejít k původnímu zdroji...
  108. Van Goozen, S. H., Frijda, N. H., Kindt, M., & Van De Poll, N. E. (1994). Anger Proneness in Women: Development and Validation of the Anger Situation Questionnaire. Aggressive Behavior, 20(2), 79-100. Přejít k původnímu zdroji...
  109. VandenBos, G., R. (2007). APA: American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders (6th ed.). Washington, DC: American Psychological Association.
  110. Výrost, J. (1996). Štruktúra hnevlivosti, jej konceptualizácia a operacionalizácia: Multidimenzionálna škála hnevu. = The structure of anger and its conceptualization and operation: The Multidimensional Anger Scale. Československá Psychologie: Časopis Pro Psychologickou Teorii A Praxi, 40(5), 406-413.
  111. Windle, M. (1993): A retrospective measure of childhood behavior problems and its use in predicting adolescent problem behaviors. Journal of Studies on Alcohol and Drugs 54, 422-431. Přejít k původnímu zdroji...
  112. World Health Organization. (2016). Violence http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/violence-and-injuries/areas-of-work/violence.
  113. World Health Organization. (2016). Youth violence. Získáno z http://www.euro.who.int/en/health-topics/disease-prevention/violence-and-injuries/areas-of-work/violence/youth-violence.
  114. Zarrett, N. & Eccles, J. S. (2006). The Passage To Adulthood: Challenges Of Late Adolescence. New Directions for Youth Development. 111, pp. 13-28. Přejít k původnímu zdroji...