
ISBN: 978-80-244-5088-9 | DOI: 10.5507/pdf.16.24450889
Osobnostní učitelství
- Pavla Andrysová
Monografie představuje koncepci osobnostního učitelství, která je inspirovaná psychosomatickými disciplínami vyučovanými na katedře autorské tvorby a pedagogiky Divadelní fakulty AMU. Autorka zachycuje současný stav osobnostních disciplín vyučovaných na jednotlivých pedagogických fakultách a v rámci výzkumného šetření zjišťuje, jak studenti hodnotí jejich přínos. Následně představuje koncept pedagogické kondice doplněný o výzkum faktorů, které kondici utvářejí, a navrhuje inovativní modul předmětového portfolia doplněný o disciplíny osobnostní přípravy.
1. vydání, Publikováno: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- ALLHOFF, D. W., ALLHOFF, W. (2008). Rétorika a komunikace. Praha: Grada.
- ALLPORT, G. W. (1961). Pattern and growth in personality. New York: Holt, Rinehart and Winston.
- ANDRYSOVÁ, P. (2013). The Psychosomatic Basis of the Social Pedagogue's Behaviour. e-Pedagogium [on line], č. IV.
- ANDRYSOVÁ, P., MARTINCOVÁ, J., VČELAŘOVÁ, H. (2014). Pedagogical Condition at Undergraduate Teacher Preparation. The New Educational Review, č. 4, s. 152-165.
Přejít k původnímu zdroji...
- ANTONS, K. (2011). Praxis der Gruppendynamik. Göttingen: Hogrefe.
Přejít k původnímu zdroji...
- ARGYLE, M., HENDERSON, M. (2005). Körpersprache und Kommunikation. 8. Aufl. Padeborn.
- BACHTIN, M. M. (1979). Estetika slovesnogo tvorčestva. Moskva: Iskusstvo.
- BERGMAN, A. (2009). Poznámky k "osobnostnímu herectví" a jeho možné gene zi. In KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník z kolokvia Osobnostní herectví a cesta k němu. Praha: DAMU.
- BRAIKER, H. (1989). The power of self-talk. Psychology today. December, 23-27.
- BRICHCÍN, M. (1999). Vůle a sebekontrola. Teorie, metody, experimenty. Praha: Karolinum.
- BURGOON, HOODLER, 2002 cit. podle DEVITO, Joseph A. Základy mezilidské komunikace. 6. vyd. Praha: Grada, 2008.
- COBLENZER, H., MUHAR, F. (2001). Dech a hlas. Návod k dobré mluvě. Praha: AMU. Z německého originálu Atem und Stimme (Pedagogischer Verlag GmbH, Wien)
- CSIKSZENTMIHALYI, M. (1996). O štěstí a smyslu života. Praha: Lidové noviny.
- ČUNDERLE, M., ROUBAL, J. (2001). Hra školou. Dvakrát o Ivanu Vyskočilovi. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon.
- ČUNDERLE, M. (2005). Předmluva. In VYSKOČIL, I. a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU.
- DANZER, G. (2010). Psychosomatika: celostný pohled na zdraví těla i duše. Praha: Portál.
- DEMBO, M. H. (2012). Motivation nad Learning Strategies for College Success. New York and London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- DOLÁKOVÁ, A. (2012). Osobnostní přístup k herectví. Nad autorským herectvím Jaroslava Duška. Diplomová práce. Brno: Janáčkova akademie MÚ.
- DONNELLAN, D. (2007). Herec a jeho cíl. Praha: Brkola.
- DOROTÍKOVÁ, S. (Eds.) (2003). Profesní etika učitelství. Praha: UK.
- DRAPELA, V. J. (2011). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
- DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVÁ, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
- FROMM, E. (2003). Psychoanalýza a náboženství. Praha: Aurora.
- GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
- GILBERT, D. T., MALONE, P. S. (1995). The correspondence bias. Psychological Bulletin, 117, 21-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- GRICE, H. P. (1975). Logic and conversation. In Cole, P., Morgan, J. L. (Eds.), Syntax and Semantics. Vol. 3, Speech acts. New York: Academic Press, 41-58.
Přejít k původnímu zdroji...
- HANČIL, J. (2005). Otevřený svět dialogického jednání. In VYSKOČIL, I. a kol. Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU.
- HANČIL, J. (2009). Osobnostní herectví a jevištní osobnost. In KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník z kolokvia Osobnostní herectví a cesta k němu. Praha: DAMU.
- HARTLEY, M. (2011). Řeč těla v praxi. Teorie, cvičení a modelové situace. Praha: Portál.
- HENDL, J. (2012). Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál.
- HERMOCHOVÁ, S. (1988). Sociálně psychologický výcvik. Příspěvek sociální psychologie k metodice práce s přirozenou skupinou. Praha: UK.
- HERMOCHOVÁ, S. (2006). Teambuilding. Praha: Grada.
- HIERHOLD, E. (2008). Rétorika a prezentace. Praha: Grada.
- HOHLER, V. (2008). Úvod do problematiky výrazu a expresivity osobního projevu. In KOLEKTIV AUTORŮ: Psychosomatika & Pohyb. Praha: AMU.
- HOLT, J. (1995). Jak se děti učí. Praha: Agentura Strom.
- HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. (2010). Jaký jsem učitel. Praha: Portál.
- HRBÁČKOVÁ, K. (2011). Rozvoj autoregulace učení studentů. Zlín: UTB.
- HYVNAR, J. (2009). Několik poznámek k osobnostnímu herectví. In KO LEKTIV AUTORŮ. Sborník z kolokvia Osobnostní herectví a cesta k němu. Praha: DAMU.
- JANÍK, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
- JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E. a kol. (2011). Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska - aplikace - výzkum. Brno: Paido.
- JANÍKOVÁ, M., JANÍK, T. (2009). Videostudie v edukačním procesu. In ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
- JANOUŠEK, J. (2007). Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada.
- JANOUŠEK, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada.
- JAROŠOVÁ, E. (2001). Trénink sociálních a manažerských dovedností: metodický průvodce. Praha: Management Press.
- JUNG, C. G. (1994). Duše moderního člověka. Brno: Atlantis.
- KAGAN, D. M. Contexts for the use of classroom cases. American Educational Research Journal, roč. 30, 1993, s. 703-723.
Přejít k původnímu zdroji...
- KALHOUS, Z., HORÁK, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika XLVI, č. 3, s. 245-255. ISSN 3330-3815.
- KIRKPATRICK, D. L. Evaluating trainig programs. Dostupné z: http://www.bkconnection.com/static/evaluating_training_programs_excerpt.pdf.
- KLECK, R. E., NÜSSLE, W. (1968). Congruence between the indikative and communicative functions of eye contact in interpersonal relation. Britisch Journal of Social and Clinical Psychology, 7.
Přejít k původnímu zdroji...
- KLIKOVÁ, Alice. Dialogické jednání jako dramatizace ideje. Dostupné z: cts.cuni. cz/soubory/reporty/CTS-03-23.doc.
- KLUMPAROVÁ, Š. Flow v estetickém zážitku, aneb o štěstí ze čtení. Artefiletika, 2007, Dostupné z http://artefiletika.kvk.zcu.cz/clanky/8-teorie-artefiletiky/112--flow-v-estetickem-zazitku.
- KOLEKTIV AUTORŮ. (2009). Osobnostní herectví a cesta k němu. Sborník z kolokvia. Praha: DAMU.
- KOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Sociálněpsychologický výcvik. Praha: Grada.
- KORTHAGEN, F. A. In search of the essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 2004, č. 1, s. 77-97.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRÖSCHLOVÁ, E. (2004). Jevištní pohyb. Praha: AMU.
- KRÖSCHLOVÁ, E. (2008). Složky pohybového výrazu. In KOLEKTIV AUTORŮ: Psychosomatika & Pohyb. Praha: AMU.
- KRÖSCHLOVÁ, E. (2015). Jevištní pohyb. Herecká pohybová výchova. Praha: AMU.
- KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
- LABOSKEY, V. K. (1993). A Conceptual Framework for Reflection in Preservice Teacher Education. In J. CALDERHEAD, GATES, P. (Eds.). Conceptualizing Reflection in Teacher Development. London: The Falmer Press.
- LAKOFF, G., JOHNSON, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
- LEECH. G. (1983). Principles of Pragmatics. Longman, Londýn.
- LEITCH, R., DAY, CH. Action Research and Reflective Practice: towards a holistic view. Educational Action Research, Volume 8, Number 1, 2000.
Přejít k původnímu zdroji...
- MACHŮ, E. (2015). Analyzing Differentiated Instructions in Inclusive Education of Gift ed Preschoolers. Proceedia - Social and Behavioral Sciences. Elsevier. Vol. 171, pp.1147-1155. ISSN 1877-0428.
Přejít k původnímu zdroji...
- MACHKOVÁ, E. (2007). Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: NIPOS.
- MAKONJ, K. (2009). K tématu osobnostního herectví. In KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník z kolokvia Osobnostní herectví a cesta k němu. Praha: DAMU.
- MAŘÍKOVÁ, M. (2002). Rétorika. Manuál komunikačních dovedností. Praha: Professional Publishing.
- MEHRABIAN, A. (1977). Nonverbal Communication. Chicago.
- MILES, M. B. Learning to Work in Groups. Teachers College Press, New York, 1970 (7. vydání)
- MORIN, A. (1993). Self-talk and self-awareness: On the nature of zhe relation. The Journal of Mind and Behaviour, 14, 223-234.
- MORIN, A. (2003). Inner speech and conscious experience. Science & Consciousness Review, 20. duben, 1-6.
- MORIN, A. (2004). Levels of consciousness. Science & Consciousness Review, 2. srpen, 1-16.
- MUSILOVÁ, M. (2002). Písemná reflexe jako součást studia. Praha: Katedra autorské tvorby a pedagogiky DAMU.
- NAKONEČNÝ, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia.
- NEZVALOVÁ, D. (1994). Reflexe v pregradualni připravě učitelů. Pedagogika, 44(3), 241-245.
- NEZVALOVÁ, D. (2002). Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek08.htm.
- NOVÁK, T. (2004). Testy osobnosti. Praha: Grada.
- NOVOTNÁ, D. (2006). Hlas jako individuální forma seberealizace a sebevyjádření. In Hlas, mluva, řeč. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU.
- NOVOTNÁ, J., JURČÍKOVÁ. J. (2012). Kritické a tvořivé myšlení v edukaci a výzkumu. Brno: Paido, 2012.
- ORNSTEIN, A. C., LEVINE, D. U. Foundations of Education. Boston: Hougton Mifflin Co., 1989.
- OTTENS, A. J. (1991). Coping with academic anxiety. New York: Rosen.
- PATOČKA, J. (1995). Tělo, společenství, jazyk, svět. Praha: OIKOYMENH.
- PAULÍK, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
- PELCOVÁ, N., SEMRÁDOVÁ, I. (2014). Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum.
- PERIČ, T. (2008). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada.
- PIŤHA, P. (1996). Hledání učitele. In Hledání učitele, škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK.
- PODLAHOVÁ, L. (2002). Ze studenta učitelem. Student - praktikant - začínající učitel. Olomouc: PdF UP.
- PODLAHOVÁ, L. et al. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada.
- POSPÍŠILOVÁ, Z. (2007). Hrajme si s básničkou. Praha: Grada.
- PREISSOVÁ KREJČÍ, A. (2013). Narativní analýza. In GULOVÁ, L., ŠÍP, R. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
- PRŮCHA, J. (2002). Učitel - současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2003). Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál.
- RAATMA, L. (2001). Responsibility. Minnesota: Gapstone.
- Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Dostupné z: file:///C:/Users/ 20031819/Downloads/RVPG-2007-07_final%20(1).pdf.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Dostupné z: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPZV_2007-07.pdf.
- REGNI, R. (2011). Vzťah učiteľ - žiak: Úvahy o životě a práci Alberta Camuse. In Kontexty filozofie výchovy v historickej a súčasnej perspektíve. Trnava.
- ROBINSON, W. P. Boredom at school. British Journal of Educational Psychology, 45, 1975, s. 141-152.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROGERS, C. R. (1997). Encountrové skupiny. Modra: Inštitút rozvoja osobnosti.
- RUISEL, I. a kol. (2006). Úvahy o inteligenci osobnosti. Bratislava: Slovak Academia Press.
- SECORD, P. F., BACKMAN, C. W. (1964). Social psychology. New York.
- SCHÖN, D. A. (1983). The Reflective Practioner. New York: Temple-Smith.
- SCHÜTZE, F. (1999). Narativní interview ve studiích interakčního pole. Biograf.
- SLAVÍK, J., SIŇOR, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, roč. 43, č. 2, s. 155.
- SLAVÍK, J., SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika XLVI, 1996, č. 3, s. 209-213.
- SLAVÍKOVÁ, E. (2005). Dialogické jednání - z poznámek asistenta. In Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU.
- SMÉKAL, V. Reflexe - nabídka sebereflexe. Nabídka sebereflexe - nabídka sebe. Setkání (časopis věd o člověku), 1991, č. 1, s. 10-11.
- SMILKOVÁ, O. (2009). Úvahy na téma herec - osobnost - profese. In KOLEKTIV AUTORŮ. Sborník z kolokvia Osobnostní herectví a cesta k němu. Praha: DAMU.
- SPILKOVÁ, V. (2008). Výzkum proměn učitelské profese a vzdělávání učitelů - co, proč a jak zkoumat? In SPILKOVÁ, V., VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Učitelská profese v měnicích se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK.
- STERNBERG, R. J. (2001). Úspěšná inteligence: Jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada.
Přejít k původnímu zdroji...
- SUDA, S. (2008). Psychosomatické disciplíny v přípravě učitelů (na PdF JU v Českých Budějovicích). In Psychosomatické disciplíny v přípravě pedagogů: východiska a první zkušenosti. Brno: Paido.
- SUDA, S. (2010). Dialogické jednání jako kvalitativní výzkum. In Osobnostní herectví - učitelství. Praha: AMU.
- ŠLÉDROVÁ, J. (2000). K pojetí pozitivní komunikace. In Psychosomatický základ veřejného vystupování jeho studium a výzkum. Praha: AMU, s. 30-33.
- ŠVEC, Š. (2009). Metodologie věd o výchově. Kvantitativně-scientické a kvalitativně- -humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido.
- ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 1, s. 91-100.
- ŠVEC, V. (1994). Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, č. 2, s. 105-112.
- ŠVEC, V. (1997). Sebereflexe jako nastroj profesionálního (sebe)rozvíjeni začínajících učitelů. Pedagogická orientace, 7(3), 2-13.
- ŠVEC, V. (1999). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy, inspirace. Brno: Paido.
- ŠVEC, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI.
- ŠVEC, V., VYSKOČLOVÁ, E. The pedagogical conditioning student teachers: The foundations of their preparedness for changes in the roles of teachers. In Totems and Taboos: Risk and Relevance in Research on Teachers and Teaching. ISATT Konference: Abstracts by Session. Ontario: Brock University, July 5-9, 2007.
- TAYLOR, R. (2012). Sebedůvěra v práci. Praha: Grada.
- TOM, A. (1985). Inquiring into Inqury-oriented Teacher Education. Journal of Teacher Education, 36, (5), s. 35-44.
Přejít k původnímu zdroji...
- TOMASELLO, M. (2008). Origins of human communication. Cambridge, Mass.: MIT Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- VALACHOVÁ, P. (2008). Nárůst pedagogické kondice. Dizertační práce. Olomouc: PdF.
- VALACHOVÁ, P. (2009). Možnosti rozvoje pedagogické kondice v pregraduální přípravě sociálních pedagogů. Possibilities of development of pedagogice condition in pre-gradual preparation of social educators. In Zborník z konferncie IV. Medzinárodná konferencia doktorandov odborov Psychológia a Sociálna práce. Nitra: FSVaZ UKF.
- VALENTA, J. (1998). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura STROM.
- VALENTA, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
- VALENTA, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada.
- VALIŠOVÁ, A. (1992). Asertivita v rodině a škole. Praha: H & H.
- VÁLKOVÁ, L. (2000). K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. října 1999. Praha: AMU.
- VÁLKOVÁ, L. (2007). Hlas individuality. Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: AMU.
- VALLI, L. (1992). Reflective Teacher Education. Cases and critiques. New York. State University of New York Press.
- van MANEN, M. (1977). Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practical. Curriculum Inquiry, 6(3), 205-228.
Přejít k původnímu zdroji...
- VAŇKOVÁ, I. (2000). Dialog předchází jazyku. In Psychosomatický základ veřejného vystupování jeho studium a výzkum. Praha: AMU, s. 34-37.
- VAŇKOVÁ, I., NEBESKÁ, I., SAICOVÁ-ŘÍMALOVÁ, L., ŠLÉDROVÁ, J. (2005). Co na srdci, to na jazyku - Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: UK.
- VAŠUTOVÁ, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: UK.
- VAŠUTOVÁ, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
- VYBÍRAL, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
- VYSKOČIL, I. (2000). Úvod. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. října 1999. Praha: AMU.
- VYSKOČIL, I. (2005). Rozprava o dialogickém jednání. In Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno: JAMU.
- WOODWORTH, R. S., SCHLOSBERG, H. (1960). Experimentálna psychológia. Bratislava: SAV.
- ZEMAN, Jiří. Základy české ortoepie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. ISBN 978- 80-7041-778-2.
- ZIMMERMAN, B. J. (1998). Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: An analysis of exemplary instructional models. In SCHUNK, D. L., ZIMMERMAN, B. J. (Eds.), Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York: Guilford.
- ZIMMERMAN, B. J. (2002). Becoming a self-regulated learner: An overview. Theory Into Practice, vol. 41, n. 2, p. 64-70.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J., BONNER, S., KOVACH, R. (1996). Developing self-regulated learners: Beyond achievement to self-efficacy. Washington: American Psychological Association.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J., MARTINEZ-PONS, M. (1986). Development of a structured interview for assessing student use of self-regulated learning strategies. American Educational Research Journal, 23, 614-628.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J., MARTINEZ-PONS, M. (1988). Construct validation of a strategy model of student self-regulated learner. Journal of Educational Psychology, 80(3), 284-290.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J., MARTINEZ-PONS, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and gift edness to self-efficacy and stratégy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZIMMERMAN, B. J., RISEMBERG, R. (1997). Self-regulatory dimensions of academic learning and motivation. In PHYE, G. D. (Ed.), Handbook of academic learning: Construction of knowledge. San Dieg: Academic Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŽINKIN, N. I. (1982) Reč kak provodnik informacii. Moskva: Nauka.
- ŽINKIN, N. I. (1998). Razvitie pismennoj reči učaščichsja III-VII klassov. In ŽINKIN, N. I. Jazyk, reč, tvorčestvo (Izbrannyje trudy). Moskva: Labyrint, 183-319.