ISBN online: 978-80-244-5085-8 | DOI: 10.5507/fzv.16.24450858

Kapitoly z výzkumu v ošetřovatelství

Lenka Mazalová

Studijní text předkládá přehled vybraných témat týkajících se výzkumu v ošetřovatelství. Soustřeďuje se především na problematiku, která umožňuje pochopit význam výzkumu pro všeobecnou sestru a tím směřovat k posílení využití kvalitních vědeckých důkazů v ošetřovatelské praxi. Dalším důležitým cílem tohoto textu je podpora a rozšíření souboru znalostí a vědomostí o výzkumných tématech ve vzdělávání budoucích všeobecných sester v rámci jejich pregraduální přípravy na vysokých školách. První kapitola se zabývá charakteristikami výzkumu v ošetřovatelství a jeho vývojem až po současné priority moderního ošetřovatelství. Ve druhé kapitole jsou stručně popsány možnosti získávání znalostí v ošetřovatelské vědě, které směřují od tradice a autority až po systematický výzkum. Třetí kapitola shrnuje přínosy a limity jednotlivých typů výzkumu popisem klasifikace výzkumu v ošetřovatelství podle míry jeho využitelnosti a hloubky vysvětlení zkoumaných jevů. Tématem čtvrté kapitoly jsou možnosti zapojení všeobecné sestry do výzkumného procesu. Tato účast může být jak pasivní, tak i aktivní. Další tři kapitoly jsou zaměřeny na vlastnosti výzkumného procesu, které jsou  důležité nejen v ošetřovatelství, ale i ve všech ostatních oborech. Jde o validitu, reliabilitu a v případě kvalitativního designu o důvěryhodnost výzkumu. Každá z těchto kapitol obsahuje základní přehled charakteristik uvedených pojmů, včetně jejich kategorizace. Vysvětlení využití znalostí validity, realiability a důvěryhodnosti je doplněno a posíleno konkrétními příklady výzkumných studií s ošetřovatelskou tématikou. Závěrečná kapitola se soustředí na procesy kritické myšlení a vymezení jeho zásadního významu pro všeobecnou sestru. Rozvoj tohoto procesu vytváří důležité předpoklady pro to, aby byly všeobecné sestry schopny kritického úsudku při využívání výzkumných závěrů v ošetřovatelské praxi. Je ale také základem pro aktivní zapojení všeobecných sester všech úrovní do realizace výzkumných projektů v různých oblastech péče.

1. vydání, online: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. American Association of Colleges of Nursing. AACN position statement on the practice doctorate in nursing [online]. 2004. Washington, DC: American Asso¬ciation of Colleges of Nursing. Dostupné z: http://www.aacn.nche.edu/DNP/DNPPositionStatement.htm
  2. AUBER, T. R. E., HERMAN, W. H., WATERS, J., MOORE, W., SUTTON, D., PETERSON, B. L. et al. Nurse Case Management To Improve Glycemic Control in Diabetic Pa¬tients in a Health Maintenance Organization: A Randomized, Controlled Trial. Ann Intern Med [online]. 1998, 129, 605-612. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.7326/0003-4819-129-8-199810150-00004 Přejít k původnímu zdroji...
  3. BÁRTLOVÁ, S., SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ, V. Výzkum a ošetřovatelství. Vyd. 2., Brno: Ná¬rodní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2008, 185 s. ISBN 9788070134672.
  4. BERMAN, A., SNYDER, S., KOZIER, B., ERB, G. Fundamentals of Nursing. Concepts, Process, and Practice. 8th ed. Upper Saddle River, N. J.: Pearson Prentice Hall, 2008, 1631pg. ISBN 978-0-13-206674-7.
  5. BIZOŃOVÁ, J., JAROŠOVÁ, D. Vliv preventivních strategií na vznik infekce močo¬vých cest při katetrizaci močového měchýře. Ošetřovatelství a porodní asisten¬ce. 2011, 2(3), 257-263. ISSN 1804-2740.
  6. BJØRK, I. T., BERNTSEN, K., BRYNILDSEN, G., HESTETUN, M. Nursing students' per¬ceptions of their clinical learning environment in placements outside traditio¬nal hospital settings. Journal of Clinical Nursing [online]. 2014, 23, 2958-2967. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1111/jocn.12532 Přejít k původnímu zdroji...
  7. BOSWELL, C. and CANNON, S. eds. Introduction to nursing research: incorporating evidence-based practice. 2nd ed. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers, c2011, viii. 416 s. ISBN 978-0-7637-7615-2.
  8. BURNS, N., GROVE, S. K. Understanding nursing research. 3rd ed. Philadelphia, Pa.: Saunders, c2003. 512 pg. ISBN 0721600115.
  9. BURTON, CH. R. A description of the nursing role in stroke rehabilitation. Journal of Advanced Nursing [online]. 2000, 32, 174-181. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2648.2000.01411.x Přejít k původnímu zdroji...
  10. BUŽGOVÁ, R. Spokojenost seniorů s institucionální péčí v Moravskoslezském kra¬ji Satisfaction of seniors with institutional care in the Moravian-Silesian Regi¬on. Kontakt. 2008, 10, 247-482. ISSN 1212-4114. Přejít k původnímu zdroji...
  11. CLARK, J., CRAFT-ROSENBERG, M. DELANEY, C. An international methodology to describe clinical nursing phenomena: a team approach. International Journal of Nursing Studies. 2000, 37(6), 541-553. ISSN 0020-7489. Přejít k původnímu zdroji...
  12. ČERMÁK, I., ŠTĚPANÍKOVÁ, I. Kontrola validity dat v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1998, 42, 50-62. ISSN 0009-062X.
  13. ČERMÁK, I., ŠTĚPANÍKOVÁ, I. Validita v kvalitativním psychologickém výzkumu. Československá psychologie, 1997, 41, 503-512. ISSN 0009-062X.
  14. DENIC-ROBERTS, H., COSTACOU, T., ORCHARD, T. J. Subjective sleep disturbances and glycemic control in adults with long-standing type 1 diabetes: The Pitts¬burgh's Epidemiology of Diabetes Complications study. Diabetes Research and Clinical Practice. 2016, 119, (1), 1-12. ISSN: 0168-8227. Přejít k původnímu zdroji...
  15. DEVRIENDT, E. et al. Content validity and internal consistency of the Dutch tran¬slation of the Safety Attitudes Questionnaire: An observational study. Interna¬tional Journal of Nursing Studies [online]. 2012, 49 (3), 327-337. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2011.10.002 Přejít k původnímu zdroji...
  16. FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu: jak zkoumat lidskou duši. Vyd. 2. Praha: Portál, 2010. 255 s. ISBN 978-80-7367-815-9.
  17. GEORGE, S. Z., VALENCIA, C., ZEPPIERI, J., G., ROBINSON, M. E. Development of a Self-Report Measure of Fearful Activities for Patients With Low Back Pain: The Fear of Daily Activities Questionnaire . Physical Therapy [online]. 2009, 89(9), 969-979. ISSN 0031-9023. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2737053 Přejít k původnímu zdroji...
  18. GREGORA, M. Porod císařským řezem a jeho možná negativa pro novorozence. Pediatrie pro praxi [online]. 2013, 14(6), 404-406. ISSN 1803-5264. Dostupné z: http://www.pediatriepropraxi.cz/pdfs/ped/2013/06/19.pdf
  19. GURKOVÁ, E., ANDRAŠČÍKOVÁ, Š., ČÁP, J. Parents΄experience with a dying child with cancer in palliative care. Central European Journal of Nursing and Midwife¬ry. 2014, 6(1), 201-208, doi:10.15452/CEJNM.2015.06.0004. Přejít k původnímu zdroji...
  20. GUSTAFSSON, M., BLOMBERG, K., HOLMEFUR, M. Test-retest reliability of the Cli¬nical Learning Environment, Supervision and Nurse Teacher (CLES + T) sca¬le. Nurse Education in Practice [online]. 2015, 15(4), 253-257. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.nepr.2015.02.003 Přejít k původnímu zdroji...
  21. HEIKKILÄ, J., PAUNONEN, M., VIRTANEN, V., LAIPPALA, P. Fears of patients realted to corronary arteriography. Journal of Advanced Nursing [onli¬ne]. 1998, 28(1), 1225-1235. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1046/j.1365-2648.1998.00764.x Přejít k původnímu zdroji...
  22. HENDL, J. Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4. rozš. vyd. Praha: Portál, 2012, 734 s. ISBN 978-80-262-0200-4.
  23. HORNE, J., LINCOLN, B. N., PRESTON, J., LOGAN, P. What does confidence mean to people who have had a stroke? - A qualitative interview study. Clinical rehabi¬litation [online]. 2014, 28(11), 1125-1135. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/ 10.1177/0269215514534086 Přejít k původnímu zdroji...
  24. JUNTTILA J. K., KOIVU A., FAGERSTROM L., HAATAINEN K., NYKANEN P. Hospital mortality and optimality of nursing workload: A study on the predictive vali¬dity of the RAFAELA Nursing Intensity and Staffing system. International Jour¬nal of Nursing Studies [online]. 2016, 60, 46-53. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2016.03.008 Přejít k původnímu zdroji...
  25. KATAOKA-YAHIRO, M., SAYLOR, C. A critical thinking model for nursing judgment. Journal of Nursing Education. 1994, 34(8), 351-356. ISSN 0148-4834. Přejít k původnímu zdroji...
  26. KERLINGER, F. N. Základy výzkumu chování: pedagogický a psychologický výzkum. Praha: Academia, 1972, 705 s. ISBN (Váz.).
  27. LIVINGSTON, G., KELLY, L., LEWIS-HOLMES, E., BAIO, G., MORRIS, S., PATEL, N., OMAR, R. Z., KATONA, C., COOPER, C. A systematic review of the clinical effec¬tiveness and cost-effectiveness of sensory, psychological and behavioural interventions for managing agitation in older adults with dementia. Health Technology Assessment [online]. 2014, 18(39). Dostupné z: doi: http://dx.doi.org//10.3310/hta18390 Přejít k původnímu zdroji...
  28. MARKOVÁ, E., BÁRTLOVÁ, S. Manažerské strategie vedoucích sester. Kontakt, 2013, 15(3), 229-244. ISSN 1212-4117. Přejít k původnímu zdroji...
  29. MARTINEK, L., KOVÁŘOVÁ, M, TÓTHOVÁ, V. , KIMMER, D., DVOŘÁČKOVÁ, O. Podpo¬ra pohybové aktivity - role sestry. Kontakt. 2016, 3, 174-179. ISSN 1212-4117.
  30. MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Gra¬da Publishing, 2006, 332 s. Psyché. ISBN 80-247-1362-4.
  31. MAZALOVÁ, L., MIKŠOVÁ, Z., KAMENÍČKOVÁ, J. Validizační studie ošetřovatelské diagnózy "Strach" u hospitalizovaných dětí. Kontakt. 2013, XV(4), 379-386. ISSN 1212-4117. Přejít k původnímu zdroji...
  32. MELNYK, B. M., FINEOUT-OVERHOLT, E. Evidence-based practice in nursing and health-care. Philadelphia. Lippinocott Williams & Wilkins and Wolters Kluwer, 2005. 624 pg. ISBN 13-978-0-7817-4477-5.
  33. MORAVCOVÁ, M., MAREŠ, J., JEŽEK, S. Menopause rating scale - validation Czech version specific instrument for assessing health-related quality of life in postme¬nopausal women. Ošetřovatelství a porodní asistence. 2014, 5(1), 36-45. ISSN 1804-2740.
  34. MOORE, Z, WEBSTER, J. Dressings and topical agents for preventing pressure ul¬cers. Cochrane Database of Systematic Reviews [online]. 2013, 8. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1002/14651858.CD009362.pub2 Přejít k původnímu zdroji...
  35. NORWOOD, S. L. Research Essentials: Foundations for Evidence-Based Practice. 1st ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall Health. 2010. 452pg. ISBN: 13-978-0135134108
  36. OBAMIRO, K. O., CHALMERS, L., BEREZNICKI, L. R. E. Development and Validati¬on of an Oral Anticoagulation Knowledge Tool (AKT). PLoS ONE [online]. 2016, 11(6), Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0158071 Přejít k původnímu zdroji...
  37. OH, E., YANG, Y., SUNG, J., PARK, C., CHANG, A. Psychometric Properties of Korean Version of Self-Efficacy of Evidence-Based Practice Scale. Asian Nursing Rese¬arch [online]. 2016,10, 207-212, Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.anr.2016.05.003 Přejít k původnímu zdroji...
  38. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Vyd. 2. Praha: Karoli¬num, 2011.270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.
  39. PETRUSEK, M, LINHART, J. et al. 1996. Velký sociologický slovník, II, P-Ž. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1996. 1627 s. ISBN 80-7184-310-5.
  40. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Vyd. 2. Praha: Karoli¬num, 2011.270 s. ISBN 978-80-246-1916-3.
  41. POLIT, D. F., BECK, CH. T. Nursing Research: Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 8th edition. Philadelphia. Lippinocott Williams & Wilkins and Wolters Kluwer, 2008. 796 pg. ISBN 0-7817-9468-4.
  42. POTTER, P. A. Fundamentals of nursing. 8th ed. St. Louis, Mo.: Elsevier, c2013, xxxii, 1358 s. ISBN 978-0-323-07933-4.
  43. SHARIF F., MASOUMI, S. A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nursing [online]. 2005, 4, 6. Dostupné z: http://www.bio-medcentral.com/content/pdf/1472-6955-4-6.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  44. SCHEFFER, B. K. and RUBENFELD, M. G. A consensus statement on critical thinking in nursing. Journal of Nursing Education. 2000, 39(8), 352-359. ISSN 0148-4834. Přejít k původnímu zdroji...
  45. SCHMIDT, N. A. and BROWN, J. M. eds. Evidence-based practice for nurses: appraisal and application of research. 2nd ed. Sudbury, Mass.: Jones & Bartlett Learning, c2012, xxiii, 522 s. ISBN 978-1-4496-2407-1.
  46. ŠÁTEKOVÁ, L., ŽIAKOVÁ, K. Inter-rater reliabilita položiek Bradenovej škály, Nortonovej šká¬ly, Waterlowej škály. Profese online. 2016, 9(2), 10-15. ISSN 1803-4330. Přejít k původnímu zdroji...
  47. ŠTRBOVÁ, P. Lékové chyby v ošetřovatelství. Klinická farmakologie a farmacie. 2013, 27(1), 37-40. ISSN 1212-7973.
  48. ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007, 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
  49. TAPPEN, R. M. Advanced nursing research: from theory to practice. Sudbury, Mass.: Jones & Bartlett Learning, 2011, xvi, 504 s. ISBN 978-0-7637-6568-2.
  50. VACHKOVÁ, E., MAREŠ, J. Kvalita života žen v období těhotenství: studie pomocí ohnisko¬vých skupin. Kontakt. 2012, 14(3), 286-297. ISSN 1212-4117. Přejít k původnímu zdroji...
  51. webové stránky MZČR: http://www.mzcr.cz/Odbornik/dokumenty/koncepcni-dokumen¬ty-vyzkumu-a-vyvoje-na-leta-2015-2022_8727_993_3.html
  52. YEUNG S. M., WONG F. K. Y. , MOK E. Holistic concerns of Chinese stroke survivors during hos¬pitalization and in transition to home. Journal of Advanced Nursing [online]. 2011, 67(11), 2394-2405. Dostupné z: doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05673.x Přejít k původnímu zdroji...
  53. ZELENÍKOVÁ, R. et al. Návrh kritérií pre výber expertov pre validizáciu ošetrovateľských diagnóz v ČR a SR. Kontakt. 2010, 12(4), 407-413. ISSN 1212-4117. Přejít k původnímu zdroji...