
ISBN: 978-80-244-5092-6 | ISBN online: 978-80-244-5122-0 | DOI: 10.5507/pdf.17.24450926
ICT nástroje a učitelé: adorace, či rezistence?
- Milan Klement, Jiří Dostál, Jan Kubrický, Květoslav Bártek
A constant development of information and communication technologies, including their introduction into the education, place more and more demands on teachers who have to be prepared to work with modern ICT tools and to create suitable educational materials for the needs of teaching designed in this fashion. This need does not emerge only from the educational practice, but also from the necessity to accept modern educational paradigm whose flag-ship is the constructivism which perceives the importance of inner preconditions of a pupil for learning, but also their contacts or interactions with the environment. In this modern educational paradigm, the ICT tools are a suitable means to improve the effectivity of the educational process: from the perspective of both a pupil and a teacher. The submitted publication reacts on those topical calls, and it strives for an overall analysis of ways and approaches to the employment of ICT tools by the teachers of pre-primary, basic and secondary schools in the area of realization of teaching supported by modern didactic means and digital technologies. This analysis, delimiting theoretical bases of the solved issue based on analyses of relevant learning theories, is also completed by several researches – their courses and results are presented in the submitted publication. These researches (realized based on the employment of quantitative research methods) provide a description of the current state of the employment of ICT tools in the teacher’s profession and they also identify some barriers and limits which discourage the teachers from the employment of ICT tools in their teaching.
1. edition, Published: 2017, online: 2017, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- Alessi, M., & Trollip, R. (1991). Computer Based Instruction: Methods and Development. USA, New Jersey: Prentice Hall, 278 s.
- Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. Paper presented at the New Millennium Learners Conference, 21st Century Skills and Competencies, Brussels Department of Education, s. 32-45.
Go to original source...
- article/view/89/88
- Bacigalupo, M., & Cachia, R. (2011). Teacher Collaboration Networks in 2025. What is the Role of Teacher Networks for Professional Development in Europe? (Sevilla, JRC-IPTS), s. 643-652.
- Balanskat, A., Blamire, R., & Kefala, S. (2006). The ICT Impact Report. A Review of Studies of ICT Impact on Schools. Brussels, European Schoolnet, 239 s.
- Barešová, A. (2003). E-learning ve vzdělávání dospělých. Praha: VOX, 110 s.
- Bártek, K., & Nocar, D. (2015). The use of digital learning objels for effective mathematics instruction.
- Bártek, K., Nocar, D., & Wossala, J. (2016). ICT training of mathematics teachers in the context of their current educational needs. In ICERI2016 Proceedings.
Go to original source...
- Bělohradská, J. (2010). Televize a počítač - fenomény dětského světa 21. století. Dostupné z: http://www.kpg.zcu.cz/capv/HTML/51/default.htm
- Bennett, S., Maton, K. & Kervin, L. (2008). The 'digital natives' debate: A critical review of the evidence. British Journal of Educational Technology 39(5), s. 12-31.
Go to original source...
- Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Vydavatelství Portál, 247 s.
- Blahuš, P. (1985). Faktorová analýza a její zobecnění. Praha: SPN, 451 s.
- Bohony, P. (2003). Didaktická technológia. Nitra, Pedagogická fakulta UKF: Vydavatelství Michala Vaška v Prešově, 176 s.
- Brdička, B. (2003). Role Internetu ve vzdělávání: studijní materiál pro učitele snažící se uplatnit moderní technologie ve výuce. Kladno: AISIS, 122 s.
- Brdička, B. (2009). Jak učit ve všudypřítomném mraku informací? P. Sojka, J. Rambousek (eds.), SCO 2009, sborník 6. ročníku konference o elektronické podpoře výuky. Brno: Masarykova univerzita, s. 22-34.
- Brdička, B. (2010). Informační a komunikační technologie ve škole. Praha, Vydavatelství UK, 68 s.
- Brdička, B., Neumajer, O., & Růžičková, D. (2012). ICT v životě školy - Profil školy21. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 35 s.
- Brečka, P. (2014). Interaktívne tabule v technickom vzdelávaní. Bratislava, IRIS, 140 s.
- Care, E., Scoular, C. & Griffin P. (2016). Assessment of Collaborative Problem Solving in Education Environments. Applied Measurement in Education, 29(4), s. 250-264.
Go to original source...
- Clark, R. C. & Mayer, R. E. (2008). E-learning and the science of instruction: proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. San Francisco: Pfeiffer, 510 s.
- Crowder. N. A. (1966). Vyučování řízené pomocí vnitřního programování. In Programované učení jako světový problém. Praha: SPN, s. 34-45. (přeložil V. Kulič).
- Černochová, M. (2003). Příprava budoucích eUčitelů na eInstruction. Praha: AISIS, 163 s.
- Černochová, M. (2008). Využití počítače při vyučování. Praha: Vydavatelství Portál, 165 s.
- Černý, M. et al. (2015). Informační vzdělávání pro učitele. Brno: Flow, 133 s.
- Čipera, J. (2000). Rozpravy o didaktice Chemie I. Praha: Nakladatelství Karolinum, 149 s.
- Dahlberg, L. (2004). Internet research tracings: Towards non-reductionist methodology. Journal of Computer Mediated Communication, 3(4). Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1083- 6101.2004.tb00289.x/full
Go to original source...
- DFEE. (1998). Teaching: High Status, high Standards. Requirementsfor Coursesof Initial Teacher Training. Loindon: Department of Education and Employment, 28 s.
- Dolejší, I. (1964). Některé zkušenosti s využitím větveného programovaného textu a vyučovacího stroje. Pedagogika, 4(5), s. 15-28.
- Dostál, J. & Kožuchová, M. (2016). Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, 212 s.
Go to original source...
- Dostál, J. (2007). Informační a počítačová gramotnost - klíčové pojmy informační výchovy. In Infotech 2007 - moderní informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Olomouc: Votobia, s. 60 - 65.
- Dostál, J. (2008). Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 41 s.
- Dostál, J. (2009). Educational software and computer games-tools of modern education. Journal of Technology and Information Education, 1(1), s. 24-28. Dostupné z: http://www.jtie.upol.cz/pdfs/jti/2009/01/03.pdf
Go to original source...
- Dostál, J. (2009). Multimedia, hypertext and hypermedia teaching aids - current trend in education. Journal of Technology and Information Education 1(2), s. 18-23. Dostupné z: http://www.jtie.upol.cz/pdfs/jti/2009/02/03.pdf
Go to original source...
- Dostál, J. (2015). Badatelsky orientovaná výuka: Pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého, 151 s.
Go to original source...
- Dostál, J. (2015). The Draft of The Competencial Model of The Teacher in The Context of The Inquiry-Based Instruction. WCLTE 2015 Proceedings, 186(1), s. 998-1006.
Go to original source...
- Doulík, S., & Škoda, J. (2008). Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 179 s.
- Downes, S. (2012). Connectivism and Connective Knowledge: Essays on meaning and learning networks [online]. Toronto: National Research Council Canada, 616 s.
- Drucker, S. (1997). Interview. Forbes Magazine, 65(34). Dostupné z: http://milproj.ummu.umich.edu/publications/change/download/change.pdf
- Druncker, K. (1945). On problem-solving. Washington, D.C.: American Psychological Association, 119 s.
- EC. (2011). Science Education in Europe: National Practices, Policies and Research. Brussels: European Commission, 166 s.
- Eger, L. (2002). Příprava tutorů pro distanční výuku s využitím on-line formy studia. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 59 s.
- Elia, I., van den Heuvel-Panhuizen, M. & Kolovou, A. (2009). Exploring strategy use and strategy flexibility in non-routine problem solving by primary school high achievers in mathematics . ZDM Mathematics Education,41(1), s. 605-615.
Go to original source...
- Fazio, X., Melville, W. & Bartley, A. (2010). The Problematic Nature of the Practicum: a Key Determin1,27ant of Pre-service Teachers' Emerging Inquiry-Based Science Practices. Journal of Science Teacher Education, 21(6), s. 665 - 681.
Go to original source...
- Fredriksson, U., Jedeskog, G., & Plomb, T. (2008). Innovative use of ICT in schools based on the findings in ELFE project. Education & Information Technologies, 13(2), s. 83-101.
Go to original source...
- Friedrich, V. (2006). Lze matematiku učit moderně, zajímavě a distančně?. Proceedings of the 4th Conference on Distance Education in the Czech Republic-Present and Future. Dostupné z: http://docplayer.cz/2864666-Lze-matematiku-ucit-moderne-zajimave-a-distancne.html
- Frömmel, K. (1984). Programované vyučování v TV. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 129 s.
- Fura, J. (2003). Model multimedialnego zeszytu ćviczeń rozwijającego twórczość techniczną uczniów gimnazjum. Edukacja Ogólnotechniczna, 3(2), s. 25-28.
- Gadušová, Z., & Hašková, A. (2015). Using new Technologies in problem based learning: Experiences of trainee teachers. In INTED 2015: the 9th International Technology, Education and Development Conference will be held in Madrid (Spain), s. 82-89.
- Gavora, P. (1988). Pedagogická komunikácia v základnej škole. Bratislava: VEDA, vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, 248 s.
- Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido. 261 s.
- Hašková, A. (2004). Technológia vzdelávania. Nitra: PF UKF. 176 s.
- Hašková, A. a kol. (2011). Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. Hradec Králové: FIM UHK, vydavateľstvo Gaudeamus. 274 s.
- Hašková, A., Malá, E., & Turčinová, K. (2014). Implementovanie e-kurzov do jazykovej prípravy. In Trendy ve vzdělávání 2014: sborník z mezinárodní vědecko-odborné konference. Olomouc-EU, VUP, s. 184-187.
- Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 407 s.
- Herrtwich, R. (2012). Network and Operating System Support for Digital Audio and Video. 2nd Internat. Workshos. Berlin: Springer, 402 s.
- Hilf, W. (1996). Beginning, middle, and end: not necessarily in that order [online]. 1996. [vid. 5. 1. 2011]. Dostupné z: http://www.cybertown.com/hilf.html
- Holland, J. G., & Skinner, B. F. (1968). Analýza chování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 228 s. (přeložila D. Tollingerová).
- Hošpesová, A. (2014). Badatelsky orientovaná výuka matematiky na 1. stupni a příprava učitelů. In M. Uhlířová, (ed.), AUPO, Fac. Paed-, Mathematica IX, Matematika 6. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Hunt, M. (2000). Dějiny psychologie. Praha: Vydavatelství Portál, 134 s.
- Chandy, K. (2009). Parallel Program Design: A Foundation. Repr. with Corr. Reading: Addison-Wesley, 516 s.
- Chapman, N., & Chapman, J. (2001). Digital Multimedia. Boston: Addison-Wesley. 95 s.
- Chapman, N., & Chapman, J. (2004). Digital Multimedia. Mississauga: John Wiley &Sons. 246 s.
- Chráska, M. & Kočvarová, I. (2015). Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. 132 s.
- Chráska, M. (2005). Hypotézy a jejich ověřování v klasických pedagogických výzkumech. Olomouc: Votobia, 184 s.
- Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 265 s.
- Churchill, D. (2007). Towards a useful classification of learning objects. Educational Technology Research and Development 55(5), s. 479-497.
Go to original source...
- Iiyoshi, T. & Vijay, M. S. (2008). Opening Up Education: The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledge. Chicago, M.I.T. Presp, 265 s.
- International Society for Technology in Education - ISTE. (2008). International Society for Technology in Education: Nets for teachers. Dostupné z: http://www.iste.org/docs/pdfs/nets-t-standards.pdf?sfvrsn=2
- Jandová, L. (1996). Počítačová výuka a její uplatnění ve škole. Plzeň: Vydavatelství ZČU, 75 s.
- Janík, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido. 139 s.
- Jonassen, D. H. (1996). Computers in the classroom: Mindtools for critical thinking. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 327 s.
- Jonassen, D. H. et al. (2003). Learning to Solve Problems with technology: A Constructivist Perspective. New Jersey: Merill Prentice Hall. 421 s.
- Jung, E. (2005). Die Bedeutung des berufspädagogischen Kompetenzmodells für die aktuelle Kompetenzdiskussion und Gestaltung von Curricula zur arbeitsorientierten Bildung. Unterricht - Arbeit +Technik, 26(7), s. 53-56.
- Kalhous, Z., & Obst, O. (2001). Školní didaktika - sekundární škola. Olomouc: Vydavatelství UP, 192 s.
- Kanuka, H. (2012). Understanding e-Learning Technologies in Practice through Philosophies in Practice. Berlin: Springer, 79 s.
- Klement, M. (2003). Kritéria hodnocení výukového software. In DIDMATTECH 2003, Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, s. 301-304.
- Klement, M. (2009). Specifika tvorby výukových programů v programovacím jazyce Microsoft® Visual Basic. In Trendy ve Vzdělávání 2009. Olomouc: Vydavatelství UP, s. 112-115.
- Klement, M. (2011). Přístupy k hodnocení elektronických studijních opor určených pro realizaci výuky formou e-learningu. Olomouc: Velfel, 124 s.
Go to original source...
- Klement, M. (2012). Modern didactic tools and the possibilities of their implementation into the educational proces. Problems of education in the 21st century. 32, s. 82-92. Dostupné z: http://oaji.net/articles/2014/457-1408437412.pdf
Go to original source...
- Klement, M. (2014). Současná situace ve využití ICT na základních školách. In DIDMATTECH 2014. Olomouc: Vydavatelství UP, s. 305 - 312.
- Klement, M., & Dostál, J. (2014) Styly učení dle klasifikace vark a možnosti jejich využití ve vysokoškolském vzdělávání realizovaném formou e-learningu. Journal of Technology and Information Education. Olomouc-EU, Univerzita Palackého, 6(2), s. 58-67. Dostupné z: http://www.jtie.upol.cz/cz/magno/jti/2014/mn2.php
Go to original source...
- Klement, M., & Chráska, M. (2012). Typology Of Students According To Their Level Of Interest In The Education Through E-Learning: Is E-Learning Suitable For Everyone? Journal of Technology and Information Education, 4(2), s. 5-11.
Go to original source...
- Klement, M., & Kubrický, J. (2009). Software Infrastructure as A Content of Education. In Journal of Technology and Information Education. Olomouc-EU, Palacký University, 1(2), s. 96-99.
Go to original source...
- Klement, M., Dostál, J., & Klement, J. (2014). Metody realizace a hodnocení interaktivní výuky. Olomouc: Vydavatelství Jiří Dostál, 102 s.
- Klement, M., Chráska, M., Dostál, J., & Marešová, H. (2012). E-learning: elektronické studijní opory a jejich hodnocení. Olomouc: GEVAK, 341 s.
- Klímek, P., Stříž, P. & Kasal, R. (2009). Počítačové zpracování dat v programu STATISTICA. Bučovice: Martin Stříž. 102 s.
- Knecht, P., Janík, T., Najvar, P., Najvarová, V. & Vlčková, K. (2010). Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů ve výuce na základních školách. Orbis scholae, 4(3), s. 37-62.
Go to original source...
- Komenský, J. A. (1958). Velká didaktika. In Vybrané spisy Jana Ámose Komenského. Svazek I. Redakce Jan Patočka. Praha: SPN, s. 41-281.
- Kop, R. (2011). The challenges to connectivist learning on open online networks: Learning experiences during a massive open online course. International Review of Research in Open and Distance Learning, 12(3). Athabasca, AU Presp, s. 56-68.
Go to original source...
- Kopecký, K. (2006). E-learning (nejen) pro pedagogy. Olomouc: Hanex, 121 s.
- Koschin, F. (1992). Statgraphics aneb statistika pro každého. Praha: Grada, 360 s.
- Kouba, L. (2002). Technické systémy ve výuce. Praha: Vydavatelství UK-Karolinum, 168 s.
- Krämer, W. (2005). Statistika do vesty. Praha: Baronet, 124 s.
- Kubrický, J. (2015). Kompetence učitele v oblasti využívání www stránek pro výuku. Olomouc: Vydavatelství UP, 210 s.
Go to original source...
- Kubrický, J., Čátková, P., Stolinská, D., & Janská, L. (2015). The aspects of use of mobile touch devices in the instruction at basic school (ISCED 1, ISCED 2). ICERI2015 Proceedings, 187(1), s. 6343-6349.
- Kulič, V. (1971). Chyba a učení. Praha, SPN, 71 s.
- Kulič, V. (1975). Programované učení a jeho prostředky ve výuce na základních a středních školách. In Modernizace metod výchovně vzdělávacího práce a moderní didaktická technika. Praha: SPN, s. 56-64.
- Kulič, V. (1984). Člověk - učení - automat. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 61 s.
- Kupisiewicz, C. (1964). O efektívnosti problémového vyučovania. Bratislava: SPN, 126 s.
- Laurel, B. (1993). Computer as Theatre. 1st. ed., Boston, MA, USA: Addison-Wesley Longman Publishing Co., Inc., 256 s.
- Law, N., Pelgrum,W.J. & Plomp, T. (2008). Pedagogy and ICT Use in Schools around theWorld. Findings from the IEA International Comparative Studies Sites 2006. Hong Kong: CERC-Springer, 95 s.
Go to original source...
- Leask, M. & Pachler, N. (2014). Learning to teach using ICT in secondary schools. New York, Routledge, 261 s.
Go to original source...
- Lee, Ch. & Chen, M. (2009). A computer game as a context for non-routine mathematical problem solving: The effects of type of question prompt and level of prior knowledge. Computers & Education, 52(3), s. 530-542.
Go to original source...
- Li, Y. & Powell, S. (2013). MOOCs and Open Education: Implications for Higher Education White Paper. University of Bolton: CETIS, 117 s.
- Linhart, J. (1976). Činnost a poznávání. Praha: Academia, 574 s.
- Lister, M., Grant, I., & Giddings, K. (2003). New Media: A Critical Introduction. London - New York: Routledge, an imprint of Taylor & Francis Books Ltd., 486 s.
- Liškař, Č. (1974). Programované učení. Brno: Vydavatelství Univerzity J. E. Purkyně, 178 s.
- Lorenz, M. (2010). Kde nechala škola díru: m-learning aneb Vzdělání pro záškoláky. ProInflow: Časopis pro informační vědy, 2(2). Dostupné z: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/proinflow/article/view/878/1006
Go to original source...
- Lupač, S. (2011). Mýty (a realita) digitální generace [on-line]. Lupa.cz, 4(2). Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/myty-a-realita-digitalni-generace/
- Macek, J. (2002). Nová média. In Revue pro média: časopis pro kritickou reflexi médií [on-line], 2(4), [vid. 15. května 2010]. Dostupné z: http://fss.muni.cz/rpm/Revue/Heslar/
- Malach, A. (1977). Programované vyučování ve vzdělávání pracovníků. Praha: Soc. Akad. ČSR, 69 s.
- Maňák, J. (1997). Alternativní metody a postupy. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 90 s.
- Maňák, J., & Švec, V. (2003). Výukové metody. Brno: Paido.
- Mandinach, E. B., & Cline, H. F. (1994). Classroom dynamics: Implementing a technology-based learning environment. Reading: Addison-Wesley, 203 s.
- Maněnová, M. (2009). Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu). Hradec Králové: Gaudeamus, 134 s.
- Mareš, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Vydavatelství Portál, 252 s.
- Mareš, J. (2014). Jaká je role učitele v e-learningu? In J. Kapounová & K. Kostolányová, Information and Communication Technology in Education. Proceedings. Dostupné z: https://konference.osu.cz/icte/ dokumenty/2014/proceedingsICTE2014.pdf
- Mareš, J., & Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 210 s.
- Markauskaite, L. (2007). Exploring the structure of trainee teachers' ICT literacy: the main components of, and relationships between, general cognitive and technical capabilities. Educational Technology Research and Development, 55(3), s. 547-572.
Go to original source...
- Matt, S., & Fernandez, L. (2013). Before MOOCs, Colleges of the Air. Chronicle of Higher Education, 40(2). Washington D.C., s. 102-120.
- Meloun, M., & Militký, J. (2006). Kompendium statistického zpracování dat: metody a řešené úlohy. Praha: Academia. 982 s.
- Ministerio de Education Chille. (2011). Competencias y Estándares TIC parala Profesión Docente. Dostupné z: http://www.enlaces.cl/libros/ docentes/index.html
- Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical Content Knowledge: A Framework for Teacher Knowledge. Získáno 6. 8. 2015. Dostupné z: http://punya.edic.msu.edu/reserch/tcpk
- Mojžíšek, L. (1975). Vyučovací metody. Praha: SPN, 197 s.
- Moncton, S. D. (2007). What Connectivism Is. Half an Hour [on-line]. February 3, 2007 [cit. 2014-02-03]. Dostupné z: http://halfanhour.blogspot.com/2007/02/what-connectivism-is.html
- MPSV. (2015). Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. 94 s.
- MŠMT ČR. (2014). Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/34429/
- MŠMT. (2016, a). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Příloha č. 1 k Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, č.j. MSMT č.j. 32405/2004-22. Praha: MŠMT, 47 s.
- MŠMT. (2016, b). Rámcový vzdělávací program základního vzdělávání. Příloha č. 1 k Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, čj. MSMT-28603/2015. Praha: MŠMT. 164 s.
- National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards. Washington, DC: The National Academies Press. 125 s.
- Neumajer, O. (2007). ICT kompetence učitelů. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. Ph.D. Thesis.
- Neumajer, O. (2008). Elektronické výukové objekty a jejich úložiště. Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/?item=elektronicke-vyukove-objekty-a-jejich-uloziste-v-cr
- Neumajer, O. (2012). Historie DUMů na portálu RVP. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/16431/historie-dumu-na-portalu-rvp.html/
- Neumajer, O. (2014). Sedm mýtů o tabletech ve škole. Dostupné z: http://ondrej.neumajer.cz/?item=sedm-mytu-o-tabletech-ve-skole
- Neumajer, O., Rohlíková, L., &Zounek, J. (2015). Učíme se s tabletem: využití mobilních technologií ve vzdělávání. Praha: Wolters Kluwer, 188 s.
- Nezvalová, D. (2005). Pedagogika pro učitele - Kapitoly z obecné didaktiky. Olomouc: Vydavatelství UP, 104 s.
- Nielson, J. (1990). Hypertext & Hypermedia. Boston: Academic press, 210 s.
- Nocar, D. (2004). E-learning v distančním vzdělávání, s. 231-237. Dostupné z: http://servere.csvs.cz/konference/NCDiV2004_sbornik/Nocar-231-237.pdf
- Nocar, D. (2005). Advantages and disadvantages of electronic study supports in comparison with printed study supports. XXIII. mezinárodní kolokvium, Brno.
- Nová, A. (2016). Matematické vzdělávání pro 21. století rozvíjí kreativitu a komunikační dovednosti. Zpravodaj - odborné vzdělávání v zahraničí, příloha II/2016. s. 1 - 16. (překl. originálu: Mevarech, Z. and B. Kramarski (2014), Critical Maths for Innovative Societies: The Role of Metacognitive Pedagogies, OECD Publishing. Dostupné z: http://www.oecd-ilibrary.org/education/critical-maths-forinnovative-societies_9789264223561-ennova_media.htm.
- Oblinger, D. & Oblinger, J. (2005). Is It Age or IT: First Steps Toward Understanding the Net Generation. Educating the Net Generation [on-line]. Educause, c2005 [cit. 2013-03-011]. Dostupné z: http://www.educause.edu/Resources/EducatingtheNetGeneration/
- Odcházelová, T. (2014). Role multimédií ve výuce přírodních věd. Scientia in educatione, 5(2), s. 2-12. Dostupné z: http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/93/97
Go to original source...
- OECD & ČŠI. (2014). Výsledky PISSA 2012: Kreativní řešení problémů (schopnosti žáků řešit problémy z reálného života). Praha: OECD a ČŠI, 294 s.
- OECD. (2004). Problem Solving for Tomorrow's World. Paris: OECD, 154 s.
- OECD. (2010). Are the new Millennium Learners Making the Grade? Technology Use and Educational Performance in PISA. Paris: OECD Publishing, 352 s.
Go to original source...
- Okoń, W. (1966). K základům problémového učení. Praha: SPN, 222 s.
- Organisation For Economic Co-Operation And Development. (2006). Evolution of Student Interest in Science and Technology Studies: Policy Report [online]. [cit. 2014-08-03]. Dostupné z: http://www.oecd. org/science/sci-tech/36645825.pdf
- Ottenbreit-Leftwich, A., Glazewski, K., Newby, T. & Ertmer, P. (2010). Teacher value beliefs associated with using technology: addressing professional and student needs. Computers & Education, 55(3), s. 1321-1335.
Go to original source...
- Palfrey, J., & Glasser, U. (2008). Born Digital: Understanding the First Generation of Digital Natives. Oxford, Oxford Presp, 59 s.
- Pallen, M. (2006). Guide to the Internet. London: BMJ Publishing Group, 16 s.
- Parr, Ch. (2012). "Mooc creators criticise courses' lack of creativity". Times Higher Education, 10(4). London, TSL Education, s. 33-41.
- Pask, G. (1966). Adaptivní vyučování a adaptivní vyučovací stroje. In Programované vyučování jako světový problém. Praha, SPN, s. 60-74. (přeložil M. Polanský).
- Paulsen, M. F. (2003). Online Education and Learning Management Systems - Global Elearning in a Scandinavian Perspective. Oslo: NKI Forlaget, 337 s.
- Pavlíček, J. (2003). Základy e-didaktiky pro e-tutory: studijní materiály pro distanční kurz Dovednosti e-tutora. Ostrava: Ostravská univerzita, 65 s.
- Pecinovský, J. (2003). Archivace a komprimace dat: jak zálohovat data. Praha: Vydavatelství Grada, 116 s.
- Petlák, E. (2000). Pedagogicko-didaktická práca učiteľa. Bratislava: IRIS Vydavatelství, 118 s.
- Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Vydavatelství Portál, 381 s.
- Pho, A., & Dinscore, A. (2015). Game-Based Learning.
- Piaget, J. (1955). The Child's Construction of Reality. London: Routledge and Kegan Paul, 156 s.
- Pivec, M. (2007). Editorial: Play and learn: potentials of game-based learning. British Journal of Educational Technology, 38(3), s. 387-393.
Go to original source...
- Pleva, R., & Kršková, M. (2011). Širokopásmové sítě a jejich aplikace: moderní komunikační technologie datových a počítačových sítí a jejich aplikace, internet/intranet, IP telefonie a videokonference. Olomouc: UP Vydavatelství. 145 s.
- Plháková, A. (2006). Dějiny psychologie. Praha: Vydavatelství Grada, 390 s.
- Pokorný, M., & Malatinská, S. (2013). Interaktívne prvky vo výučbe pozičních číselných sústav. In B.Tomková & M. Mokriš (ed.) Matematika v primárnej škole. Rôzne cesty, rovnaké ciele. Prešovská univerzita v Prešove. s. 181-185.
- Polakovič, P., Dubovská, R. & Hennyeyová, K. (2016). Informačné a komunikačné technológie - prostriedok zvyšovania efektivity edukačného procesu. Praha: Extrasystem Praha. 103 s.
- Polsani, P., R. (2003). Use and Abuse of Reusable Learning Objects. Journal of Digital Information, 3(4). Dostupné z: https://journals.tdl.org/jodi/index.php/jodi/
- Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants: Do They Really Think Differently? [online]. On the Horizon 9(5), [cit. 2016-01-03], s. 7-11. Dostupné z: http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part2.pdf
- Entertainment, 1(1), s. 1-4.
- Prensky, M. (2009). Homo Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom. Innovate 5(3), [cit. 2016-01-03]. Dostupné z: http://www.innovateonline.info/pdf/vol5_issue3/H._Sapiens_Digital_From_Digital_Immigrants_and_Digital_Natives_to_Digital_Wisdom.pdf
- Prokofjev, A. V. (1965). Programmirovannoje obučenje. Moskva, Vojenizdad, 65 s.
- Průcha, J. (2009). Pedagogická encyklopedie. 6. ed., Praha: Vydavatelství Portál, 936 s.
- Průcha, J., & Míka, J. (2000). Distanční studium v otázkách. Praha: NCDV, 39 s.
- Průcha, J., & Řešátko, M. (1975). Úvod do metodiky programování učiva. Praha: Nakladatelství technické literatury, 304 s.
- Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2005). Pedagogický slovník. 3. eds. Praha: Portál Vydavatelství, 284 s.
- Rambousek, V. (2007). Výzkum informační výchovy na základních školách. Plzeň: Koniáš, 69 s.
- Rambousek, V., Štípek, J., & Vaňková, P. (2016). Contents of Digital Literacy from the Perspective of Teachers and Pupils. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 217, s. 354-362.
Go to original source...
- Ranzenhofer, T. (2002). Ukončování a vyhodnocování projektů: FIPO 2002. Brno: VUT Vydavatelství, 77 s.
- Riedl, A. (2004). Grundlagen der Didaktik. Stuttgart: Steiner Verlag, 160 s.
- Rikmanis, I., Logins, J. & Namsone, D. (2012). Teacher Views on Inquiry-based Science Education. In: 1st International Profiles Conference, 24th - 26th September 2012 a C BOLTE. Inquiry-based science education in Europe: reflections from the PROFILES project: book of invited presenters. Berlin: Freie Universität, s. 14-16.
- Rogers. E. M. (1995). Diffusion of Innovations. New York: The Free Press, 262 s.
- Roubal, S. (2009). Počítač pro učitele. Brno: Computer Press, 312 s.
- Řezanková, H., Húsek, D., & Snášel, V. (2007). Shluková analýza dat. Praha: Professional Publishing, 196 s.
- Sak, S. & Mareš, J. (2007). Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 340 s.
- Sanders, M. (2010). New Paradigm or Old Wine? The Status of Technology Education Practice in the United States. Journal of Technology Education, 12(2), s. 36-48. Dostupné z: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/v12n2/
Go to original source...
- Santos-Trigo, M. Moreno-Armella, L. & Camacho-Machin M. (2016). Problem solving and the use of digital technologies within the Mathematical Working Space Framework. ZDM-The International Journal on Mathematics Education, 48(6), s. 827-842.
Go to original source...
- Shulman, L. S. (1986). Paradigms and reserch programs in the study of teaching. In M. Wittrock, Handbook of research on teaching. New York: MacMillan. 238 s.
- Schoenfeld, A. H. (1992). Learning to thing mathematically: Problem solving matacognition, and sense-making in mathematics. In Handbook for Research on Mathematics Teaching. MacMillan Publishing: New York, s. 334-370.
- Siemens, G. (2005). Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning [on-line] 2(1), [cit. 2014-01-01]. Dostupné z: http://www.itdl.org/Journal/Jan_05/article01.htm
- Skinner, B. F. (1966). Věda o učení a umění učit. In Programované učení jako světový problém (přeložila V. Knězů), Praha: SPN, s. 21-34.
- Slavík, J. (2007). Počítač jako pomocník učitele. Praha: Portál Vydavatelství, 119 s.
- Smith, R., S. (2004). Guidelines for authors of learning objects. Dostupné z: http://archive2.nmc.org/guidelines/NMC%20LO%20Guidelines.pdf
- Sokolowsky, P., & Šedivá, Z. (1994). Multimédia - současnost budoucnosti. Praha: Grada. 173 s.
- Sternberg, R. J. (1990). Wisdom: Its nature, origins, and development. Cambridge: Cambridge University Presp, 339 s.
Go to original source...
- Survey of Schools (2013). ICT in Education Benchmarking Access, Use and Attitudes to Technology in Europe's Schools. [cit. 2016-5-25]. Dostupné z: https://ec.europa.eu/digital-agenda/sites/digital-agenda/files/KK-31-13-401-EN-N.pdf
- Škuta, J. (2013). Řízení a monitorování počítačových procesů s využitím sítí LAN a ILAN: souhrn disertační práce. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 36 s.
- Šteffl, O. Připravujeme naše děti na život, ale nevíme na jaký - Sedm ran pro školství, díl třetí. [cit. 2016-07-20] Dostupné z: http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=23776.
- Štípek, J., et al. (2014). Vybraná zjištění výzkumu stavu a pojetí rozvoje informačně technologických kompetencí na základních školách. Orbis scholae, 8(1). s. 47-64. Dostupné z: http://docplayer.cz/3654084-Vybrana-zjisteni-vyzkumu-stavu-a-pojeti-rozvoje-informacne-technologickych-kompetenci-na-zakladnich-skolach.html
Go to original source...
- Tapscott, D. (1998). Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation. New York: McGraw-Hill. 219 s.
- Tearle, P., & Golder, G. (2008). The use of ICT in the teaching and learning of physical education in compulsory education: how do we prepare the workforce of the future? European Journal of Teacher Education, 31(2), s. 55-72.
Go to original source...
- Tocháček, D., & Rambousek, V. (2008). Elektronické výukové objekty, jejich sdílení a využití při vzdělávání. Prostriedky edukácie v škole 21. storočí,s. 262-266. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela a Centrum vzdelávania doktorandov při PF UMB.
- Tollingerová, D. (1962). Programované učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 85 s.
- Tollingerová, D. (1973). Metody programování. Hradec Králové, Vydavatelství Pedagogické fakulty, 142 s.
- Tollingerová, D., Knězů, V. & Kulič, V. (1966). Programované učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 189 s.
- Tondeur, J., Aesaert, K., Pynno, B., van Braak, J., Fraeyman, N. & Erstad, O. (2015). Developing a validated instrument to measure preservice teachers' ICT competencies: Meeting the demands of the 21st century. British Journal of Educational Technology 21(6), s. 120-130. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12380
Go to original source...
- Tondeur, J., van Braak, J., Sang, G., Voogt, J., Fisser, P. & Ottenbreit-Leftwich, A. (2012). Preparing preservice teachers to integrate technology in education: a synthesis of qualitative evidence. Computers & Education, 59(4), s. 134-144.
Go to original source...
- Tracey, R. (2009). Instructivism, Constructivism or Connectivism? Learning in the Corporate Sector [online]. Posted on 17 March 2009 [cit. 2014-03-05]. Dostupné z: http://ryan2point0.wordpress.com/2009/03/17/instructivismconstructivism-or-connectivism/
- Uhlířová, M. (2005). Edukační role ICT ve výuce primární matematiky. Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů III. Olomouc: Votobia.
- Unesco. (2011). Unesco ICT Competency Framework for Teachers. United Nations Educational. Dostupné z: http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475e.pdf.
- Valiente, O. (2010). 1-1 in Education: Current Practice, International Comparative Research Evidence and Policy Implications. OECD Education Working Papers, No. 44. Paris: OECD Publishing, 95 s.
- Van Eck, R. (2006). Digital game-based learning: It's not just the digital natives who are restless. EDUCAUSE Review, 41(2), 16-30. Dostupné z: http://er.educause.edu/articles/2006/1/digital-gamebased-learning-its-not-just-the-digital-natives-who-are-restless
- Vaníček, J. (2012). Potenciální a skutečný dopad informatické soutěže do změn kurikula ICT v České republice. In I. Kalaš, DidInfo' 12, s. 15-24. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Béla.
- Vankúš, P. (2005). Didaktická hra vo vyučovaní matematiky. In J. Gunčaga & Z. Takáč, Matematika v škole dnes a zajtra, Ružomberok: VKUR, s. 283-286.
- Veen, W. & Vrakking, B. (2006). Homo Zappiens. Growing Up In A Digital Age. London: Network Continnum Education, 412 s.
- VUP. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 100 s.
- Vygotskij, L. S. (1962) Thought and Language. Cambridge, Mass.: MIT. Press. 173 s.
- Wastiau, P., Blamire, R., Kearney, C., Quittre, V., de Gaer, E. V. & Monseur, Ch. (2013). The Use of ICT in Education: a survey of schools in Europe. European Journal of Education, 48(1), s. 12-27.
Go to original source...
- Watson, D. M. (2001). Pedagogy before technology: Re-thinking the relationship between ICT and teaching. Education and Information Technologies, 6(3), s. 251-266.
Go to original source...
- Wiley, D., A. Connecting learning objects to instructional design theory [online] [cit. 2015-02-19]. Dostupné z: reusability.org/read/chapters/wiley.doc
- Yan, Z. & Lianghuo, F. (2006). Focus on the representation of problem types in intended curriculum: A comparison of selected mathematics textbooks from mainland China and the United States. International Journal of Science and Mathematics Education, 4(4), s. 609-629.
Go to original source...
- Zounek, J. & Sudický, S. (2012) E-learning učení se s online technologiemi. Praha, Wolters Kluwer, 248 s.
- Zounek, J. (2009a). E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti. Brno: Masarykova univerzita, 161 s.
- Zounek, J. (2009b). E-learning ve školním vzdělávání. In Průcha, J. a kol. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, s. 277-281.
- Zounek, J., & Sebera, M. (2005). Budoucí učitelé a inovace v oblasti informačních a komunikačních technologií. In SPFFBU, 10. s. 95-108.
- Zounek, J., & Šeďová, K. (2009). Učitelé a technologie: mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 172 s.