ISBN: 978-80-244-5119-0 | DOI: 10.5507/pdf.16.24451190

Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání

Jiří Langer, Ivana Horváthová, Martina Hubištová, Jana Kasáčková, Zdeňka Kozáková, Kristýna Krahulcová, Zuzana Matelová, Jan Michalík, Martina Moučková, Lucia Pastieriková, Lenka Těthalová, Veronika Švecová, Petra Vlková

Publikace s názvem Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání je výsledkem práce autorského týmu akademických pracovníků a studentů doktorského i magisterského studijního programu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Odborná publikace vychází z původních poznatků o postojích a roli pedagogických pracovníků na současné trendy ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s důrazem na proinkluzivně orientované systémové změny vyplývající z novely školského zákona, která je účinná od 1. 9. 2016. Jednotlivé kapitoly se věnují dílčím oblastem hlavní výzkumné problematiky a v souhrnu podávají komplexní přehled o aktuální situaci.

1. vydání, Publikováno: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. 2015. Inkluze ve škole a společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MuniPress.
  2. BEAUMONT, K., MAQUIRE, M. 2013. Policies for Sexuality Education in the European Union. Brussels: European Parliament. ISBN 978-92-823-4253-4.
  3. BIEWER, G. 2009. Grundlagen der Heilpädagogik und Inklusiven Pedagogik. Bad Heilbronn: Verlag Julius Klinkhardt, ISBN 978-3-8252-2985-6.
  4. BRAUN, R. 2007. Školní třída a co o ní víme? In Možnosti a meze ovlivňování rizikového chování ve školách. Sborník příspěvků ze vzdělávacího soustředění. Olomouc: Katedra psychologie FF UP Olomouc. ISBN 80-7326-117-0.
  5. BRUESS, C. E.; GREENBERG, J. S. 2004. Sexuality Education: Theory and Practice. 4th ed. London: Jones & Barlett. ISBN 0-7637-4759-9.
  6. BZgA, 2010. Standards for Sexuality Education in Europe. WHO. ISBN 978-3-937707-82-2.
  7. CSONKA, Š. 2000. Zvukový a prirodzený posunkový jazyk nepočujúcich. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave. Habilitačná práca.
  8. ČAPEK, R. 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
  9. ČERNÁ, M. 2015. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7.
  10. DOLEŽELOVÁ, L. 2009. Analýza postojů vysokoškolských učitelů k terciárnímu vzdělávání studentů se sluchovým postižením. Brno: Masarykova Univerzita. Disertační práce.
  11. DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. 2009. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada. 121 s. ISBN 9788024728636.
  12. EMUNAH, R. 1994. Acting for real: Drama Therapy Process, Technique and Performance. New York: Brunner/Mazel.
  13. FINKOVÁ, D. a kol. 2013. Iniciační analýza podmínek inkluze u osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3865-8.
  14. FINKOVÁ, D.; LANGER, J. a kol. 2014. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. 208 s. ISBN 978-80-244-4303-4.
  15. FLORIAN, L.; LINKLATER; H. 2010. Preparing teachers for inclusive education: using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all. Cambridge Journal of Education [online]. 2010, 40(4), 369-386 [cit. 2016-12-06]. DOI: 10.1080/0305764X.2010.526588. ISSN 0305-764X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0305764X.2010.526588. Přejít k původnímu zdroji...
  16. GAVORA, P. 2008. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského. 272 s. ISBN 978 80 2391 8.
  17. GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
  18. GOLDMAN, J. D. G. 2010. The new sexuality education curriculum for Quensland primary schools. Sex Education. 10 (1), 47-66. EISSN 1472-0825. Přejít k původnímu zdroji...
  19. GRECMANOVÁ, H. 2008. Klima školy. Olomouc. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
  20. GROMA, M. 2012. Kariérové poradenstvo a možnosti facilitácie kariérového vývinu nepočujúcich. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-3297-2.
  21. HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. 216 s. ISBN 978-802-4730-707.
  22. HANUŠOVÁ, J. 2006. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-869-9178-4.
  23. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. 2015. Psychologický slovník. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál. 774 stran. ISBN 9788026208730.
  24. HORÁKOVÁ, R. 2005. Speciálně pedagogická terminologie ve znakovém jazyce. Brno: Masarykova univerzita. Rigorózní práce.
  25. HUTYROVÁ, M.; RŮŽIČKA, M.; SPĚVÁČEK, J. 2013. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3725-5.
  26. CHRÁSKA, M. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
  27. CHRÁSKA, M.; KOČVAROVÁ, I. 2014. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. 108 s. ISBN 978-80-7454-420-0.
  28. JANIŠ, K. 2010. Představy veřejnosti o sexuální výchově. In Mitlöhner, M., Prouzová, Z. Sborník referátů 2010 z 18. celostátní kongres k sexuální výchově v České republice. Brno: SPRSV. ISBN 978-80-904290-2-4.
  29. JANIŠ, K. 2006. Sexuální výchova a škola. In Moravský regionální kongres. Dostupné na: http://planovanirodiny.cz/view.php?cisloclanku=2006082901.
  30. JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. 1999. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
  31. JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. 2013. Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3730-9.
  32. KLENKOVÁ, J. 2006. Logopedie Praha: Grada. 224 s. ISBN 80-247-1110-9.
  33. KOLÁŘ, Z. 2012. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada. 192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
  34. KOMORNÁ, M. 2008. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-60-4.
  35. KOZÁKOVÁ, Z. 2005. Psychopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. 74 s. ISBN 80-244-0991-7.
  36. KOZÁKOVÁ, Z.; KREJČÍŘOVÁ, O.; MÜLLER, O. 2013. Úvod do speciální pedagogiky osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. 115 s. ISBN 978-80-244-3716-3.
  37. KOZÁKOVÁ, Z.; PASTIERIKOVÁ, L.; KREJČÍŘOVÁ, O. 2013. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. 127 s. ISBN 978-80-244-3714-9.
  38. KRAHULCOVÁ, K. 2014. Využití dramaterapie na detoxikačním oddělení. Disertační práce. Školitel: prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
  39. KREJČÍŘOVÁ, O.; VALENTA, M. 1997. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci. ISBN 80-706-7211-0.
  40. KRHUTOVÁ, L. 2013. Úvod do disability studies. [online]. [cit. 2016-11-08]. Dostupné na internete: http://projekty.osu.cz/karp/opory/aktualizovane/02_Uvod_do_Disability_Studies_Opora.pdf
  41. KYRIACOU, Ch. 2012. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 4. vyd. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál. 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9.
  42. LECHTA, V. (ed.) 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
  43. LIEBMANN, M. 2005. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Překlad Johana Elisová. Praha: Portál. 279 s.
  44. LUDÍKOVÁ, L. a kol. 2011. Výstupy edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vazbě na jejich pracovní uplatnění. Olomouc: Univerzita Palackého.
  45. LUDÍKOVÁ, L. a kol. 2014. Výzkum kvality života vybraných skupin osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. 170 s. ISBN 978-80-244-4296-9.
  46. MCCONKEY, R. C.; KELLY, S.; SHEVLIN, M. 2015. A decade of change in mainstream education for children with intellectual disabilities in the Republic of Ireland. European Journal of Special Needs Education [online]. 31 (1), 96-110 [cit. 2016-12-06]. DOI: 10.1080/08856257.2015.1087151. ISSN 0885-6257. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2015.1087151. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Mezinárodní klasifikace nemocí: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů ve znění desáté decenální revize: MKN-10. Vyd. 3. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 1992, 219 s.
  48. MICHALÍK, J. 2005. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice: výzkumná zpráva. Olomouc: Univerzita Palackého. 297 s. ISBN 8024410451.
  49. MIKUŠOVÁ, J.; UHROVÁ, V. 2001. Dieťa a detstvo v ľudskej spoločnosti In: KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-210-2481-X.
  50. MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-247-1362-4.
  51. MÜHLPACHR, P. 2004. Axiologická a normativní dimenze integrace. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika: Integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido. 463 s. ISBN 80-7315-071-9.
  52. MÜLLER, O. 2005. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 295 s.
  53. MÜLLER, O. 2013. Expresivní terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého.
  54. MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
  55. MŠMT. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
  56. NOVÁKOVÁ, J. 2013. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6661-8.
  57. OLEJNÍČKOVÁ, J. 2013. Dramaterapie u klientů s neurotickou poruchou. Disertační práce. Školitel: prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
  58. OPATŘILOVÁ, D.; VÍTKOVÁ, M. a kol. 2012. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Factors of success in context with inclusive education of pupils with special education needs. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5994-8.
  59. PANČOCHA, K. 2013. Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením. Brno: Masarykova univerzita. Habilitační práce.
  60. POTMĚŠIL, M. 2003. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0766-3.
  61. POTMĚŠIL, M. 2005. Formativní proces u dětí se sluchovým postižením. E pedagogium, 3, s. 38-44. ISSN 1213-7499.
  62. POŽÁR, L. 2007. Základy psychológie postihnutých. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. ISBN 978-80-8082-147-0.
  63. PRŮCHA, J. 2009. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál. 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5.
  64. PRŮCHA, J. a kol. 2003. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-772-8.
  65. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
  66. SEDLÁČKOVÁ, D. 2009. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-2685-4.
  67. SHARMA, U.; FORLIN, Ch.; LOREMAN, T. 2008. Impact of training on pre-service teachers' attitudes and concerns about inclusive education and sentiments about persons with disabilities. Disability & Society [online]. 23 (7), 773-785 [cit. 2016-10-06]. DOI: 10.1080/09687590802469271. ISSN 0968-7599. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687590802469271. Přejít k původnímu zdroji...
  68. SIPERSTEIN, G. N.; PARKER, R. C.; NORINS, J.; WIDAMAN, K. F. 2011. A national study of Chinese youths' attitudes towards students with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research[online]. 55(4), 370-384 [cit. 2016-10-06]. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2011.01382.x. ISSN 0964-2633. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1365-2788.2011.01382.x. Přejít k původnímu zdroji...
  69. SLADKÁ, V. 2014. Analýza možností inkluzivního vzdělávání na vybrané základní škole v Brně. 103 s. (182 292 znaků). Diplomová práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Ústav pedagogiky a sociálních studií. Vedoucí práce Linda Švrčinová.
  70. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. 1993. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 43, č. 2, s. 155-164.
  71. SLOWIK, J. 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3.
  72. SMYTH, F.; SHEVLIN, M.; BUCHNER, T. et al. 2014. Inclusive education in progress: policy evolution in four European countries. European Journal of Special Needs Education [online]. 29 (4), 433-445 [cit. 2016-10-06]. DOI: 10.1080/08856257.2014.922797. ISSN 0885-6257. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08856257.2014.922797. Přejít k původnímu zdroji...
  73. ŠEDIVÁ, Z. 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. 64 s. ISBN 80-7216-232-2.
  74. ŠVARCOVÁ, I. 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
  75. ŠVECOVÁ, V. 2016. Partnerské vztahy osob se sluchovým postižením v kontextu formujících vlivů. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. Školitel: doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
  76. TANNENBERGEROVÁ M.; KRAHULOVÁ, K. a kol. 2010. Jak se stát férovou školou II.: Inkluzivní vzdělávání v praxi. Brno: Liga lidských práv. ISBN 978-80-87414-02-6.
  77. TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M. 2012. Rámec profesních kvalit učitele - hodnotící a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. ISBN 978-80-87063-64-4.
  78. UNESCO. 2009. International Technical Guidance on Sexuality Education. An evidence - informed approach for school, teachers and health educators. Paříž: UNESCO. ED-2009/WS/36 REV3.
  79. VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
  80. VÁGNEROVÁ, M. 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
  81. VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. 1999. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-929-4.
  82. VALENTA, M. 2011. Dramaterapie. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 264 s.
  83. VALENTA, M. 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
  84. VALENTA, M. a kol. 2014. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.
  85. VALENTA, M. a kol. 2015. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého. 238 stran. ISBN 978-80-244-4614-1.
  86. VALENTA, M.; MÜLLER, O. 2007. Psychopedie. Praha: Parta. ISBN 978-807-3200-992.
  87. VALENTA, M.; MÜLLER, O.; POLÍNEK, M. D. 2010. Dramaterapie v institucionální výchově: role, improvizace, integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 153 s.
  88. VAVREKOVÁ, I. 2011. Jazyk a myslenie v tichom svete. [online]. [cit. 2016-11 -10]. Dostupné na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak6/subor/7_Vavrekova.pdf
  89. VITÁSKOVÁ, K. a kol. 2003. Zefektivnění studia a profesního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0621-7.
  90. VÍTKOVÁ, M. 2006. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-134-0.
  91. VYMĚTAL, J. 2004. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 339 s.
  92. ZELINA, M. 2009. Interview v edukačním výzkumu. In ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně - scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido. ISBN 979-80-7315-192-8.
  93. ZEZULKOVÁ, E. a kol. 2013. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysoké škole. [online]. [cit. 2016-11-15]. Dostupné na: http://projekty.osu.cz/svp/studijni/studenti-se-SVP.pdf
  94. BZgA, 2016. [online]. Sexuality education: Policy Brief No. 1. © 2016, [cit. 2016-08-05].
  95. Centrum podpory studentů se specifickými potřebami. 2016. [online]. [cit. 2016-11 -10]. http://uss.upol.cz/centrum-podpory-studentu-se-specifickymi-potrebami/
  96. Česká školní inspekce České Republiky. [online]. Dostupný z WWW: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Inspekcni-zpravy. [cit. 2016 11 18]
  97. FUTURE OF SEX EDUCATION. [online]. National Teacher Preparation Standards for Sexuality Education Advisory Committee. © 2016, [cit. 2016-12-01]. Dostupný na: http://futureofsexed.org/teacherstandards.html.
  98. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České Republiky. [online]. Dostupný z WWW: http://rejskol.msmt.cz/. [cit. 2016 11 18]
  99. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: čj. 8912/2012-22 [online]. [cit. 2016-09-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/9795_1_1/download/
  100. MŠMT, Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání. [online]. Dostupný na WWW: http://www.msmt.cz/file/38970/. [cit. 2016-11-28].
  101. MŠMT, Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. [online]. Dostupný na WWW: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi. [cit. 2016-11-28]
  102. Kurzy podle šablon z Výzvy 02_16_022 / 023. Akreditované kurzy podle šablon z Výzvy 02_16_022/023 od zkušených lektorů[online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://dvpp.langmaster.cz/index.html?home|kurzy
  103. Listina základních práv a svobod. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky [online]. Praha, 1992 [cit. 2016-08-06]. Dostupné z: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html
  104. MENTLÍKOVÁ, L.; SVOBODOVÁ, V. Kompetence učitele. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://wiki.knihovna.cz/index.php/Kompetence_u%C4 %8Ditele
  105. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů. In: . Světová zdravotnická organizace, 2013. Dostupné také z: http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html
  106. Přihláška na kurz. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modul-dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku/kurzy-dvpp/
  107. Readines. Business Dictionary [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://www.businessdictionary.com/definition/readiness.html
  108. Slovenský pravopis. Slovník.sk [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=pripravenost
  109. Společné vzdělávání. In: Národní ústav pro vzdělávání [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/9235/PRIPRAVENOST-PEDAGOGU-PRO-INKLUZIVNI-VZDELAVANI.html/
  110. STRNADOVÁ, I. 2010. Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání. In: Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/9235/PRIPRAVENOST-PEDAGOGU-PRO-INKLUZIVNI-VZDELAVANI.html/
  111. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání. [online]. Dostupný z WWW: http://inkluze.upol.cz/ebooks/analyza/analyza-21.pdf. [cit. 2016-11-28]
  112. Vyhláška č.73/2005 Sb. MŠMT [online]. [cit. 2015-12-11]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1
  113. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY [online]. 27. 1. 2016, 2016 [cit. 2016-08-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/36859
  114. Úmluva o právech dítěte. UNICEF Česká republika [online]. 2016 [cit. 2016-08-06]. Dostupné z: http://www.unicef.cz/aktualne/82292-umluva-o-pravech-ditete.
  115. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. 2012. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-zari
  116. Zákon č. 82/2015 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY [online]. 27. 1. 2016, 2016 [cit. 2016-08-15]. Dostupné z: http://www.sagit.cz/info/sb15082.
  117. ZKOLA [online]. [cit. 2016-09-13]. Dostupné z: http://www.zkola.cz/management/ prehledpredpisu/Documents/561-2004_zneni_82-2015_ruzna%20ucinnost.pdf