
ISBN: 978-80-244-5119-0 | DOI: 10.5507/pdf.16.24451190
Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání
- Jiří Langer, Ivana Horváthová, Martina Hubištová, Jana Kasáčková, Zdeňka Kozáková, Kristýna Krahulcová, Zuzana Matelová, Jan Michalík, Martina Moučková, Lucia Pastieriková, Lenka Těthalová, Veronika Švecová, Petra Vlková
Publikace s názvem Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání je výsledkem práce autorského týmu akademických pracovníků a studentů doktorského i magisterského studijního programu Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Odborná publikace vychází z původních poznatků o postojích a roli pedagogických pracovníků na současné trendy ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména s důrazem na proinkluzivně orientované systémové změny vyplývající z novely školského zákona, která je účinná od 1. 9. 2016. Jednotlivé kapitoly se věnují dílčím oblastem hlavní výzkumné problematiky a v souhrnu podávají komplexní přehled o aktuální situaci.
1. vydání, Publikováno: 2016, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- BARTOŇOVÁ, M.; VÍTKOVÁ, M. 2015. Inkluze ve škole a společnosti jako interdisciplinární téma. Brno: MuniPress.
- BEAUMONT, K., MAQUIRE, M. 2013. Policies for Sexuality Education in the European Union. Brussels: European Parliament. ISBN 978-92-823-4253-4.
- BIEWER, G. 2009. Grundlagen der Heilpädagogik und Inklusiven Pedagogik. Bad Heilbronn: Verlag Julius Klinkhardt, ISBN 978-3-8252-2985-6.
- BRAUN, R. 2007. Školní třída a co o ní víme? In Možnosti a meze ovlivňování rizikového chování ve školách. Sborník příspěvků ze vzdělávacího soustředění. Olomouc: Katedra psychologie FF UP Olomouc. ISBN 80-7326-117-0.
- BRUESS, C. E.; GREENBERG, J. S. 2004. Sexuality Education: Theory and Practice. 4th ed. London: Jones & Barlett. ISBN 0-7637-4759-9.
- BZgA, 2010. Standards for Sexuality Education in Europe. WHO. ISBN 978-3-937707-82-2.
- CSONKA, Š. 2000. Zvukový a prirodzený posunkový jazyk nepočujúcich. Bratislava: Pedagogická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave. Habilitačná práca.
- ČAPEK, R. 2010. Třídní klima a školní klima. Praha: Grada. 325 s. ISBN 978-80-247-2742-4.
- ČERNÁ, M. 2015. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vydání druhé. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum. 222 stran. ISBN 978-80-246-3071-7.
- DOLEŽELOVÁ, L. 2009. Analýza postojů vysokoškolských učitelů k terciárnímu vzdělávání studentů se sluchovým postižením. Brno: Masarykova Univerzita. Disertační práce.
- DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. 2009. Učitel: příprava na profesi. Praha: Grada. 121 s. ISBN 9788024728636.
- EMUNAH, R. 1994. Acting for real: Drama Therapy Process, Technique and Performance. New York: Brunner/Mazel.
- FINKOVÁ, D. a kol. 2013. Iniciační analýza podmínek inkluze u osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3865-8.
- FINKOVÁ, D.; LANGER, J. a kol. 2014. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. 208 s. ISBN 978-80-244-4303-4.
- FLORIAN, L.; LINKLATER; H. 2010. Preparing teachers for inclusive education: using inclusive pedagogy to enhance teaching and learning for all. Cambridge Journal of Education [online]. 2010, 40(4), 369-386 [cit. 2016-12-06]. DOI: 10.1080/0305764X.2010.526588. ISSN 0305-764X. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0305764X.2010.526588.
Přejít k původnímu zdroji...
- GAVORA, P. 2008. Úvod do pedagogického výskumu. Bratislava: Univerzita Komenského. 272 s. ISBN 978 80 2391 8.
- GAVORA, P. 2010. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
- GOLDMAN, J. D. G. 2010. The new sexuality education curriculum for Quensland primary schools. Sex Education. 10 (1), 47-66. EISSN 1472-0825.
Přejít k původnímu zdroji...
- GRECMANOVÁ, H. 2008. Klima školy. Olomouc. 209 s. ISBN 978-80-7409-010-3.
- GROMA, M. 2012. Kariérové poradenstvo a možnosti facilitácie kariérového vývinu nepočujúcich. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-3297-2.
- HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada. 216 s. ISBN 978-802-4730-707.
- HANUŠOVÁ, J. 2006. Násilí na dětech - syndrom CAN. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí. ISBN 80-869-9178-4.
- HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. 2015. Psychologický slovník. 3., aktualizované vydání. Praha: Portál. 774 stran. ISBN 9788026208730.
- HORÁKOVÁ, R. 2005. Speciálně pedagogická terminologie ve znakovém jazyce. Brno: Masarykova univerzita. Rigorózní práce.
- HUTYROVÁ, M.; RŮŽIČKA, M.; SPĚVÁČEK, J. 2013. Prevence rizikového a problémového chování. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3725-5.
- CHRÁSKA, M. 2007. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada. 265 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
- CHRÁSKA, M.; KOČVAROVÁ, I. 2014. Kvantitativní design v pedagogických výzkumech začínajících akademických pracovníků. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. 108 s. ISBN 978-80-7454-420-0.
- JANIŠ, K. 2010. Představy veřejnosti o sexuální výchově. In Mitlöhner, M., Prouzová, Z. Sborník referátů 2010 z 18. celostátní kongres k sexuální výchově v České republice. Brno: SPRSV. ISBN 978-80-904290-2-4.
- JANIŠ, K. 2006. Sexuální výchova a škola. In Moravský regionální kongres. Dostupné na: http://planovanirodiny.cz/view.php?cisloclanku=2006082901.
- JANIŠ, K.; TÄUBNER, V. 1999. Didaktika sexuální výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus.
- JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. 2013. Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3730-9.
- KLENKOVÁ, J. 2006. Logopedie Praha: Grada. 224 s. ISBN 80-247-1110-9.
- KOLÁŘ, Z. 2012. Výkladový slovník z pedagogiky: 583 vybraných hesel. Praha: Grada. 192 s. ISBN 978-80-247-3710-2.
- KOMORNÁ, M. 2008. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. ISBN 978-80-87153-60-4.
- KOZÁKOVÁ, Z. 2005. Psychopedie. Olomouc: Univerzita Palackého. 74 s. ISBN 80-244-0991-7.
- KOZÁKOVÁ, Z.; KREJČÍŘOVÁ, O.; MÜLLER, O. 2013. Úvod do speciální pedagogiky osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. 115 s. ISBN 978-80-244-3716-3.
- KOZÁKOVÁ, Z.; PASTIERIKOVÁ, L.; KREJČÍŘOVÁ, O. 2013. Výchova a vzdělávání osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. 127 s. ISBN 978-80-244-3714-9.
- KRAHULCOVÁ, K. 2014. Využití dramaterapie na detoxikačním oddělení. Disertační práce. Školitel: prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
- KREJČÍŘOVÁ, O.; VALENTA, M. 1997. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: Rektorát Univerzity Palackého v Olomouci. ISBN 80-706-7211-0.
- KRHUTOVÁ, L. 2013. Úvod do disability studies. [online]. [cit. 2016-11-08]. Dostupné na internete: http://projekty.osu.cz/karp/opory/aktualizovane/02_Uvod_do_Disability_Studies_Opora.pdf
- KYRIACOU, Ch. 2012. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. 4. vyd. Přeložil Dominik DVOŘÁK, přeložil Milan KOLDINSKÝ. Praha: Portál. 164 s. ISBN 978-80-262-0052-9.
- LECHTA, V. (ed.) 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
- LIEBMANN, M. 2005. Skupinová arteterapie: nápady, témata a cvičení pro skupinovou výtvarnou práci. Překlad Johana Elisová. Praha: Portál. 279 s.
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. 2011. Výstupy edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve vazbě na jejich pracovní uplatnění. Olomouc: Univerzita Palackého.
- LUDÍKOVÁ, L. a kol. 2014. Výzkum kvality života vybraných skupin osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého. 170 s. ISBN 978-80-244-4296-9.
- MCCONKEY, R. C.; KELLY, S.; SHEVLIN, M. 2015. A decade of change in mainstream education for children with intellectual disabilities in the Republic of Ireland. European Journal of Special Needs Education [online]. 31 (1), 96-110 [cit. 2016-12-06]. DOI: 10.1080/08856257.2015.1087151. ISSN 0885-6257. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08856257.2015.1087151.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mezinárodní klasifikace nemocí: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů ve znění desáté decenální revize: MKN-10. Vyd. 3. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 1992, 219 s.
- MICHALÍK, J. 2005. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice: výzkumná zpráva. Olomouc: Univerzita Palackého. 297 s. ISBN 8024410451.
- MIKUŠOVÁ, J.; UHROVÁ, V. 2001. Dieťa a detstvo v ľudskej spoločnosti In: KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-210-2481-X.
- MIOVSKÝ, M. 2006. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada. ISBN 80-247-1362-4.
- MÜHLPACHR, P. 2004. Axiologická a normativní dimenze integrace. In VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika: Integrace školní a sociální. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido. 463 s. ISBN 80-7315-071-9.
- MÜLLER, O. 2005. Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 295 s.
- MÜLLER, O. 2013. Expresivní terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého.
- MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
- MŠMT. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících.
- NOVÁKOVÁ, J. 2013. Biodromální vývoj jedinců s poruchami autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6661-8.
- OLEJNÍČKOVÁ, J. 2013. Dramaterapie u klientů s neurotickou poruchou. Disertační práce. Školitel: prof. PaedDr. Milan Valenta, Ph.D.
- OPATŘILOVÁ, D.; VÍTKOVÁ, M. a kol. 2012. Faktory úspěchu ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: Factors of success in context with inclusive education of pupils with special education needs. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5994-8.
- PANČOCHA, K. 2013. Postoje veřejnosti k sociální participaci osob s postižením. Brno: Masarykova univerzita. Habilitační práce.
- POTMĚŠIL, M. 2003. Čtení k surdopedii. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0766-3.
- POTMĚŠIL, M. 2005. Formativní proces u dětí se sluchovým postižením. E pedagogium, 3, s. 38-44. ISSN 1213-7499.
- POŽÁR, L. 2007. Základy psychológie postihnutých. Trnava: Typi Universitatis Tyrnaviensis. ISBN 978-80-8082-147-0.
- PRŮCHA, J. 2009. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál. 481 s. ISBN 978-80-7367-503-5.
- PRŮCHA, J. a kol. 2003. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál. ISBN 80-7178-772-8.
- PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. 2009. Pedagogický slovník. Nové, rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
- SEDLÁČKOVÁ, D. 2009. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada. 128 s. ISBN 978-80-247-2685-4.
- SHARMA, U.; FORLIN, Ch.; LOREMAN, T. 2008. Impact of training on pre-service teachers' attitudes and concerns about inclusive education and sentiments about persons with disabilities. Disability & Society [online]. 23 (7), 773-785 [cit. 2016-10-06]. DOI: 10.1080/09687590802469271. ISSN 0968-7599. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09687590802469271.
Přejít k původnímu zdroji...
- SIPERSTEIN, G. N.; PARKER, R. C.; NORINS, J.; WIDAMAN, K. F. 2011. A national study of Chinese youths' attitudes towards students with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research[online]. 55(4), 370-384 [cit. 2016-10-06]. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2011.01382.x. ISSN 0964-2633. Dostupné z: http://doi.wiley.com/10.1111/j.1365-2788.2011.01382.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- SLADKÁ, V. 2014. Analýza možností inkluzivního vzdělávání na vybrané základní škole v Brně. 103 s. (182 292 znaků). Diplomová práce. Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta. Ústav pedagogiky a sociálních studií. Vedoucí práce Linda Švrčinová.
- SLAVÍK, J., SIŇOR, S. 1993. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, 43, č. 2, s. 155-164.
- SLOWIK, J. 2007. Speciální pedagogika. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1733-3.
- SMYTH, F.; SHEVLIN, M.; BUCHNER, T. et al. 2014. Inclusive education in progress: policy evolution in four European countries. European Journal of Special Needs Education [online]. 29 (4), 433-445 [cit. 2016-10-06]. DOI: 10.1080/08856257.2014.922797. ISSN 0885-6257. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/08856257.2014.922797.
Přejít k původnímu zdroji...
- ŠEDIVÁ, Z. 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. 64 s. ISBN 80-7216-232-2.
- ŠVARCOVÁ, I. 2011. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. 4., přeprac. vyd. Praha: Portál. 221 s. ISBN 978-80-7367-889-0.
- ŠVECOVÁ, V. 2016. Partnerské vztahy osob se sluchovým postižením v kontextu formujících vlivů. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. Školitel: doc. Mgr. Jiří Langer, Ph.D.
- TANNENBERGEROVÁ M.; KRAHULOVÁ, K. a kol. 2010. Jak se stát férovou školou II.: Inkluzivní vzdělávání v praxi. Brno: Liga lidských práv. ISBN 978-80-87414-02-6.
- TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M. 2012. Rámec profesních kvalit učitele - hodnotící a sebehodnotící arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání. ISBN 978-80-87063-64-4.
- UNESCO. 2009. International Technical Guidance on Sexuality Education. An evidence - informed approach for school, teachers and health educators. Paříž: UNESCO. ED-2009/WS/36 REV3.
- VÁGNEROVÁ, M. 2000. Vývojová psychologie: dětství, dospělost a stáří. Praha: Portál. 522 s. ISBN 80-7178-308-0.
- VÁGNEROVÁ, M. 2014. Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0696-5.
- VÁGNEROVÁ, M.; HADJ-MOUSSOVÁ, Z.; ŠTECH, S. 1999. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-929-4.
- VALENTA, M. 2011. Dramaterapie. 4., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada, 264 s.
- VALENTA, M. 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta. 495 s. ISBN 978-80-7320-187-6.
- VALENTA, M. a kol. 2014. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál.
- VALENTA, M. a kol. 2015. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého. 238 stran. ISBN 978-80-244-4614-1.
- VALENTA, M.; MÜLLER, O. 2007. Psychopedie. Praha: Parta. ISBN 978-807-3200-992.
- VALENTA, M.; MÜLLER, O.; POLÍNEK, M. D. 2010. Dramaterapie v institucionální výchově: role, improvizace, integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 153 s.
- VAVREKOVÁ, I. 2011. Jazyk a myslenie v tichom svete. [online]. [cit. 2016-11 -10]. Dostupné na: https://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Olostiak6/subor/7_Vavrekova.pdf
- VITÁSKOVÁ, K. a kol. 2003. Zefektivnění studia a profesního uplatnění handicapovaných studentů na vysokých školách. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0621-7.
- VÍTKOVÁ, M. 2006. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. ISBN 80-7315-134-0.
- VYMĚTAL, J. 2004. Obecná psychoterapie. 2., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Grada, 339 s.
- ZELINA, M. 2009. Interview v edukačním výzkumu. In ŠVEC, Š. a kol. Metodologie věd o výchově: Kvantitativně - scientické a kvalitativně - humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido. ISBN 979-80-7315-192-8.
- ZEZULKOVÁ, E. a kol. 2013. Studenti se specifickými vzdělávacími potřebami na vysoké škole. [online]. [cit. 2016-11-15]. Dostupné na: http://projekty.osu.cz/svp/studijni/studenti-se-SVP.pdf
- BZgA, 2016. [online]. Sexuality education: Policy Brief No. 1. © 2016, [cit. 2016-08-05].
- Centrum podpory studentů se specifickými potřebami. 2016. [online]. [cit. 2016-11 -10]. http://uss.upol.cz/centrum-podpory-studentu-se-specifickymi-potrebami/
- Česká školní inspekce České Republiky. [online]. Dostupný z WWW: http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Inspekcni-zpravy. [cit. 2016 11 18]
- FUTURE OF SEX EDUCATION. [online]. National Teacher Preparation Standards for Sexuality Education Advisory Committee. © 2016, [cit. 2016-12-01]. Dostupný na: http://futureofsexed.org/teacherstandards.html.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České Republiky. [online]. Dostupný z WWW: http://rejskol.msmt.cz/. [cit. 2016 11 18]
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: čj. 8912/2012-22 [online]. [cit. 2016-09-13]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/9795_1_1/download/
- MŠMT, Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání. [online]. Dostupný na WWW: http://www.msmt.cz/file/38970/. [cit. 2016-11-28].
- MŠMT, Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. [online]. Dostupný na WWW: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb-o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi. [cit. 2016-11-28]
- Kurzy podle šablon z Výzvy 02_16_022 / 023. Akreditované kurzy podle šablon z Výzvy 02_16_022/023 od zkušených lektorů[online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://dvpp.langmaster.cz/index.html?home|kurzy
- Listina základních práv a svobod. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky [online]. Praha, 1992 [cit. 2016-08-06]. Dostupné z: http://www.psp.cz/docs/laws/listina.html
- MENTLÍKOVÁ, L.; SVOBODOVÁ, V. Kompetence učitele. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2001- [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://wiki.knihovna.cz/index.php/Kompetence_u%C4 %8Ditele
- Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů. In: . Světová zdravotnická organizace, 2013. Dostupné také z: http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html
- Přihláška na kurz. Systémová podpora inkluzivního vzdělávání v ČR [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://www.inkluze.upol.cz/portal/klicove-aktivity/modul-dalsi-vzdelavani-pedagogickych-pracovniku/kurzy-dvpp/
- Readines. Business Dictionary [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://www.businessdictionary.com/definition/readiness.html
- Slovenský pravopis. Slovník.sk [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://slovnik.azet.sk/pravopis/slovnik-sj/?q=pripravenost
- Společné vzdělávání. In: Národní ústav pro vzdělávání [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/9235/PRIPRAVENOST-PEDAGOGU-PRO-INKLUZIVNI-VZDELAVANI.html/
- STRNADOVÁ, I. 2010. Připravenost pedagogů pro inkluzivní vzdělávání. In: Metodický portál inspirace a zkušenosti učitelů [online]. [cit. 2016-11-27]. Dostupné z: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/9235/PRIPRAVENOST-PEDAGOGU-PRO-INKLUZIVNI-VZDELAVANI.html/
- Systémová podpora inkluzivního vzdělávání. [online]. Dostupný z WWW: http://inkluze.upol.cz/ebooks/analyza/analyza-21.pdf. [cit. 2016-11-28]
- Vyhláška č.73/2005 Sb. MŠMT [online]. [cit. 2015-12-11]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/vyhlaska-c-73-2005-sb-1
- Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY [online]. 27. 1. 2016, 2016 [cit. 2016-08-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/36859
- Úmluva o právech dítěte. UNICEF Česká republika [online]. 2016 [cit. 2016-08-06]. Dostupné z: http://www.unicef.cz/aktualne/82292-umluva-o-pravech-ditete.
- Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. 2012. Dostupné také z: http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-o-pedagogickych-pracovnicich-k-1-zari
- Zákon č. 82/2015 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY [online]. 27. 1. 2016, 2016 [cit. 2016-08-15]. Dostupné z: http://www.sagit.cz/info/sb15082.
- ZKOLA [online]. [cit. 2016-09-13]. Dostupné z: http://www.zkola.cz/management/ prehledpredpisu/Documents/561-2004_zneni_82-2015_ruzna%20ucinnost.pdf