ISBN: 978-80-244-5201-2 | DOI: 10.5507/ff.17.24452012

Sebepojetí dětí a adolescentů

Radko Obereignerů

Monografie doplňuje a rozšiřuje dostupné informace o Dotazníku sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2 (PHCSCS-2). Předložen je přehled terminologického a koncepčního vymezení sebepojetí. Provedena byla podrobná analýza vnitřní struktury PHCSCS-2, včetně určení pěti- a šestifaktorového vzoru, konfirmační faktorová analýza i analýza původní struktury dotazníku. Zjišťovány byly i další psychometrické parametry, jako reliabilita původní verze diagnostického nástroje i analýza PHCSCS-2 ve vztahu k jiným škálám (Eysenckův osobnostní dotazník pro děti, B-JEPI, Sebehodnocení školní úspěšnosti, SPAS), které jsou dostupné v českých normativních verzích a jsou stále v aplikovaných oblastech pedopsychologie používány.

1. vydání, Publikováno: 2017, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Ainsworth, M. D. S. (1979). Infant-mother attachment. American Psychologist, 34(10), 932-937. doi: 10.1037/0003-066X.34.10.932 Přejít k původnímu zdroji...
  2. Alban Metcalfe, B. M. (1981). Self-concept and attitude to school. British Journal of Educational Psychology, 51, 66-76. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Allen, D. M., & Tarnowski, K. J. (1989). Depressive characteristics of physically abused children. Journal of Abnormal Child Psychology, 17, 1-11. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Asci, F. H., Kosar, S. N., & Isler, A. K. (2001). The relationship of self-concept and perceived athletic competence to physical activity level and gender among Turkish early adolescents. Adolescence, 36(143), 499.
  5. Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  6. Balcar, K. (1983). Úvod do studia psychologie osobnosti. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  7. Balcar, K. (1991). Úvod do studia psychologie osobnosti. Chrudim: MACH.
  8. Bandura, A. (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliff s, NJ: Prentice Hall.
  9. Bandura, A. (1999). A social cognitive theory of personality. In L. Pervin & O. John (Ed.), Handbook of personality (2nd ed., 154-196). New York: Guilford Publications. (Reprinted in D. Cervone & Y. Shoda [Eds.], The coherence of personality. New York: Guilford Press.)
  10. Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1963). Imitation of film-mediated aggressive models. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(1), 3. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Beck, M. A., Roblee, K., & Hanson, J. (1982). Special education/regular education: A comparison of self-concept. Education, 102, 277-279.
  12. Bedell, J. R., Giordani, B., Amour, J. L., Tavormina, J., & Boll, T. (1977). Life stress and the psychological and medical adjustment of chronically ill children. Journal of Psychosomatic Research, 21, 237-242. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Beltempo, J., & Achille, P. A. (1990). The effect of special class placement on the self- -concept of children with learning disabilities. Child Study Journal, 20, 81-103.
  14. Blatný, M. (2003). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný & A. Plháková (Eds.), Temperament, inteligence, sebepojetí. Nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Tišnov: Sdružení SCAN, 87-149.
  15. Blatný, M., & Plháková, A. (2003). Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR.
  16. Blatný, M., Osecká, L., & Hrdlička, M. (1998). Zdroje sebehodnocení u temperamentových typů. Československá psychologie, 42(4), 297-305.
  17. Brown, V. S. (1970). The relationship of self-concept to academic achievement. Unpublished manuscript. Lafayette, IN: Purdue University.
  18. Buja, A., & Eyuboglu, N. (1992). Remarks on parallel analysis. Multivariate Behavioral Research, 27(4), 509-540. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Byrne, B. M. (2010). Structural Equation Modeling with AMOS. Basic Concepts, Applications, and Programming (2nd ed.). New York and London: Routledge.
  20. Cai, L. (2010). High-dimensional exploratory item factor analysis by a Metropolis- -Hastings Robbins-Monro algorithm. Psychometrika, 75, 33-57. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Clarke, R. R. (1975). Differences in self-concept among students identified as emotionally disturbed, educable mentally retarded, and normal (Doctoral dissertation, University of Georgia, 1975). Dissertation Abstracts International, 36, 2708A. (UMI No. 75-23, 789, 123).
  22. Cohen, J. (1960). A coefficient of agreement for nominal scales. Educational and Psychological Measurement, 20, 37-46. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Cole, E., & Kumchy, C. I. (1981). The CIP battery: Identification of depression in a juvenile delinquent population. Journal of Clinical Psychology, 37, 880-884. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Coleman, J. M. (1983). Self-concept and the mildly handicapped: The role of social comparisons. Journal of Special Education, 17, 37-45. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Cooley, C., H. (1918). Social Process, New York: Charles Scribner's Sons.
  26. Cooley, E. J., & Ayres, R. R. (1988). Self-concept and success/failure attributions of nonhandicapped students and students with learning disabilities. Journal of Learning Disabilities, 21, 174-178. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Coopersmith, S. (1981). Self-Esteem Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  28. Čáp, J. (1996). Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV.
  29. Čáp, J., & Boschek, P. (1994). Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině. Brno: Psychodiagnostika.
  30. Damasio, A. (2003). The Feeling of What Happens: Body and Emotion in the Making of Consciousness. New York: Harcourt, 163-187.
  31. Damasio, A. (2010). Self Comes to Mind: Constructing the Conscious Brain. New York: Pantheon Books, 161-185.
  32. Dickstein, E. (1977). Self and self-esteem: Theoretical foundations and their implications for research. Human Development, 20, 129-140. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Dinkmeyer, D. (1970). Developing understanding of self and others (DUSO). Circle Pines, MN: American Guidance Service.
  34. Drapela, J., & Hrabal, V. (1998). Vybrané poradenské směry. Teorie a strategie. Praha: Karolinum.
  35. Dusek, J. B., & Flaherty, J. F. (1981). The development of the self-concept during the adolescent years. Monographs of the Society for Research in Child Development, 46(4). Přejít k původnímu zdroji...
  36. Edwards-Beckett, J. (1995). Parental expectations and child's self-concept in spina bifida. Children's Health Care, 24, 257-267. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Eldridge, M. S., Witmer, J. M., Barcikowski, R., & Bauer, L. (1977). The effects of a group guidance program on the self-concepts of EMR children. Measurement & Evaluation in Guidance, 9, 184-191. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Erikson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  39. Eysenck, H. J., Eysenck, S. B. G., & Senka, J. (1994). B-J.E.P.I.: osobnostný dotazník pre deti: príručka. Bratislava: Psychodiagnostika. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Fahey, M., & Phillips, S. (1981). The self-concept in middle childhood: Some baseline data. Child Study Journal, 11(3), 155-165.
  41. Fernell, E., Gillberg, C., & von Wendt, L. (1992). Self-esteem in children with infantile hydrocephalus and in their siblings: Use of Piers-Harris Self-Concept Scale. European Child & Adolescent Psychiatry, 1, 227-232. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Fontana, D. (1997). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
  43. Freud, S. (1924). A General Introduction to Psychoanalysis. PDF BooksWorld (retrieved 15. 12. 2016: https://eduardolbm.files.wordpress.com/2014/10/a-general--introduction-to-psychoanalysis-sigmund-freud.pdf).
  44. Freud, S. (1949). The Ego and the Id. London: The Hogarth Press Ltd.
  45. Frith, G. (1973). A study of secondary educable programs in Alabama (Doctoral dissertation). University of Alabama, Tuscaloosa, AL.
  46. Giddens, A. (2013). Sociologie. Praha: Argo.
  47. Gillernová I. (2005). Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajících chlapců a dívek. In D. Heller, J. Procházková & I. Sobotková (Eds.), Psychologické dny 2004: Svět žen a svět mužů: polarita a vzájemné obohacování: sborník příspěvků z konference Psychologické dny, Olomouc 2004. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Facultas Philosophica, Psychologica suppl. 35.
  48. Gillernová, I. (2009). Společné činnosti rodičů a dětí a styly rodičovské výchovy. Československá psychologie, 53(4), 336-348.
  49. Hambleton, R. K., Swaminathan, H., & Rogers, H. J. (1991). Fundamentals of Item Response Theory. Newbury Park: SAGE Publ.
  50. Hammen, C. (1988). Self-cognitions, stressful events, and the prediction of depression in children of depressed mothers. Journal of Abnormal Child Psychology, 16, 347-360. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Harter, S. (1978). Effectance motivation reconsidered: Toward a developmental model. Human Development, 1, 34-64. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Harter, S. (1979). Perceived Competence Scale for Children. Denver, CO: University of Denver.
  53. Harter, S. (1983). Developmental perspectives on the self-system. In E. M. Hetherington (Ed.), Handbook of child psychology: Vol. 4. Socialization, personality, social development (4th ed.). New York: Wiley.
  54. Harter, S., Waters, P., & Whitesell, N. R. (1998). Relational self-worth: Differences in perceived worth as a person across interpersonal contexts. Child Development, 69(3), 756. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Hayesová, N. (2003). Aplikovaná psychologie. Praha: Portál.
  56. Henggeler, S. W., & Tavormina, J. B. (1979). Stability of psychological assessment measures for children of Mexican American migrant workers. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 1, 263-270.
  57. Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The Social Readjustment Rating Scale. Journal of Psychosomatic Research, 11, 213-218. Přejít k původnímu zdroji...
  58. Hotte, J., & Rafman, S. (1992). The specific effects of incest on prepubertal girls from dysfunctional families. Child Abuse & Neglect, 16, 273-283. Přejít k původnímu zdroji...
  59. Chalmers, R. P. (2012). A Multidimensional Item Response Theory Package for the R Environment. Journal of Statistical Soft ware, 48(6), 1-29. Retrieved from http://www.jstatsoft.org/v48/i06/ Přejít k původnímu zdroji...
  60. Chapman, J. W. (1988). Learning disabled children's self-concepts. Review of educational research, 58(3), 347-371. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Jastak, J. F., Jastak, S. R., & Bijou, S. W. (1965). Wide Range Achievement Test. Wilmington: Guidance Associates of Delaware.
  62. Jersild, A. T. (1952). In search of self. New York: Teachers College Bureau of Publications.
  63. Kanovský, M. (2016). Robustné štatistické metódy v sociálnych vedách. Bratislava: Slovenská asociácia sociálnej antropológie.
  64. Kashani, J. H., Dandoy, A. C., Vaidya, A. F., & Soltys, S. M., et al. (1990). Risk factors and correlates of severe psychiatric disorders in a sample of inpatient children. American Journal of Psychiatry, 147, 780-784. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Kashani, J. H., Koenig, P., Shepperd, J. A., & Wilfley, D. E., et al. (1988). Psychopathology and self-concept in asthmatic children. Journal of Pediatric Psychology, 13, 509-520. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Kashani, J. H., Strober, M., Rosenberg, T. K., & Reid, J. C. (1988). Correlates of psychopathology in adolescents. Psychiatry Research, 26, 141-148. Přejít k původnímu zdroji...
  67. Kelly, G. (1955). The Psychology of Personal Constructs: Vol 1 and 2. New York: WW Norton.
  68. Kelly, G., & Maher, B. (1969). Clinical psychology and personality: the selected papers of George Kelly. New York: John Wiley & Sons.
  69. Ketcham, B., & Synder, R. T. (1977). Self-attitudes of the intellectually and socially advantaged student: Normative study of the Piers-Harris Children's Self-Concept Scale. Psychological Reports, 40, 111-116. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Klein, A. G., & Zehms, D. (1996). Self-concept and gift ed girls: A cross sectional study of intellectually gift ed females in grades 3, 5, 8. Roeper Review, 19, 30-34. Přejít k původnímu zdroji...
  71. Kohoutek, R. (2006). Pedagogická psychologie. Brno: Institut mezioborových studií Brno.
  72. Konečná, V., Portešová, Š, Budíková, M., & Koutková, H. (2007). Sebepojetí rozumově nadaných dětí. Československá psychologie, 51(2), 105-115.
  73. Kovacs, M. (1981). Rating scales to assess depression in school aged children. Acta Paedopsychiatrica, 46, 305-315.
  74. Krch, F. D., & Drábková, H. (1999). Současné změny životního stylu a duševní zdraví české mládeže (Electronic Publishing Program). Budapest: Open Society Institute. Retrieved from http://www.osi.hu/ep
  75. Kugle, C. L. (1980). Self-esteem and academic behavior among second graders (Doctoral dissertation). University of Texas, Austin.
  76. Lamborn, S. D., Mounts, N. S., Steinberg, L., & Dornbusch, S. M. (1991). Patterns of competence and adjustment among adolescents from authoritative, authoritarian, indulgent, and neglectful families. Child development, 62(5), 1049-1065. Přejít k původnímu zdroji...
  77. Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing.
  78. Lefley, H. P. (1974). Effects of a cultural heritage program on the self-concept of Miccosukee Indian children. Journal of Educational Research, 67, 462-466. Přejít k původnímu zdroji...
  79. Lewis, J. D., & Knight, H. V. (2000). Self-concept in gift ed youth: An investigation employing the Piers-Harris subscales. Gift ed Child Quarterly, 44, 45-53. Přejít k původnímu zdroji...
  80. Linková, M. (2003). Klima školní třídy a některé jeho determinanty. Klima současné české školy, 117-123.
  81. Lipsitt, L. P. (1958). A self-concept scale for children and its relation to the children's form of Manifest Anxiety Scale. Child Development, 29, 463-472. Přejít k původnímu zdroji...
  82. Lister, D. A. (1975). The relationship of school placement of pre-adolescent mentally handicapped students to measured achievement and self-concept (Doctoral dissertation, University of North Carolina at Chapel Hill, 1975). Dissertation Abstracts International, 36, 3408A-3409A.
  83. Lorenzo-Seva, U. (1999). Promin: a method for oblique factor rotation. Multivariate Behavioral Research, 34, 347-356. Přejít k původnímu zdroji...
  84. Lorenzo-Seva, U., & Ferrando, P. J. (2006). FACTOR: A computer program to fit the exploratory factor analysis model. Behavioral Research Methods, Instruments and Computers, 38(1), 88-91. Přejít k původnímu zdroji...
  85. Macek, P. (1999). Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
  86. Macek, P. (2001). Adolescence, utváření identity a současní čeští dospívající. Praha: Portál.
  87. Macek, P., & Širůček, J. (2005). Parenting style during childhood and perception of parents as predictors of adolescents self-esteem. In Book of Abstracts. XIIth European Conference on Developmental Psychology. La Laguna, Tenerife: University La Laguna. Retrieved from http://ivdmr.fss.muni.cz/english/storage/Parents_Self_Macek_Sirucek.pdf
  88. Macek, P., & Tyrlík, M. (2000). Posouzení dobrého a zlého člověka adolescenty: souvislost se sebepojetím, rozdíly mezi děvčaty a chlapci. Československá psychologie, 44(1), 45-55.
  89. Mahler, M. S., Pine, F., & Bergmann, A. (1975). The psychological birth of the infant. New York: Basic Books.
  90. Mann, P. H., Beaber, J. D., & Jacobson, M. D. (1969). The effect of group counseling on educable mentally retarded boys' self-concepts. Exceptional Children, 35, 359-366. Přejít k původnímu zdroji...
  91. Mannarino, A. P., Cohen, J. A., Smith, J. A., & Moore-Motily, S. (1991). Six- and twelve-month follow-up of sexually abused girls. Journal of Interpersonal Violence, 6, 494-511. Přejít k původnímu zdroji...
  92. Markus, H. (1977). Self-schemata and processing information about the self. Journal of personality and social psychology, 35(2), 63. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Matějček, Z., & Vágnerová, M. (1992). Dotazník sebepojetí školní úspěšnosti SPAS. Bratislava: Psychodiagnostika.
  94. McCauley, E., Mitchell, J. R., Burke, P. M., & Moss, S. J. (1988). Cognitive attributes of depression in children and adolescents. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 56, 903-908. Přejít k původnímu zdroji...
  95. McCauley, E., Ross, J. L., Kushner, H., & Cutler, G. (1995). Self-esteem and behavior in girls with Turner syndrome. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 16, 82-88. Přejít k původnímu zdroji...
  96. McLaughlin, R. E. (1970). [Studies on self-concept]. Unpublished raw data.
  97. Mead, G., H. (1934). Mind, Self, and Society. Chicago: University of Chicago Press.
  98. Miller, N., & Dollard, J. (1941). Social Learning and Imitation. New Haven, CT: Yale University Press.
  99. Murray, M. E. (1978). The relationship between personality adjustment and success in remedial programs in dyslexic children. Contemporary Educational Psychology, 3, 330-339. Přejít k původnímu zdroji...
  100. Nakonečný, M. (1998). Psychologie osobnosti. Praha: Academia.
  101. Obereignerů, R., Orel, M., Reiterová, E., Mentel, A., Malčík, M., Petrůjová, T., Fac, O., & Friedlová, M. (2015). Dotazník sebepojetí dětí adolescentů PHCSCS-2. Praha: Hogrefe TestCentrum.
  102. Orel, M., Obereignerů, R., & Mentel, A. (2016). Vybrané aspekty sebepojetí dětí a adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  103. Orel, M., Obereignerů, R., Reiterová, E., Malůš, M., & Fac, O. (2015). Rozdíly sebepojetí u dětí a adolescentů České republiky podle věku a pohlaví. Psychologie a její kontexty (Psychology & Its Contexts), 2(6), 65-77. Přejít k původnímu zdroji...
  104. Parish, T. S., & Taylor, J. C. (1978). The Personal Attribute Inventory for Children: A report on its validity and reliability as a self-concept scale. Educational and Psychological Measurement, 38, 565-569. Přejít k původnímu zdroji...
  105. Pelikán, J. (2007). Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum.
  106. Piers, E. V., & Harris, D. B. (1964). Age and other correlates of self-concept in children. Journal of Educational Psychology, 55(2), 91-95. Přejít k původnímu zdroji...
  107. Piers, E. V., & Herzberg, D. S. (2002). Piers-Harris 2, Piers-Harris Childern's Self Concept Scale (2nd ed.). Los Angeles: Western Psychological Services.
  108. Platten, M. R., & Williams, L. R. (1979). A comparative analysis of the factorial structures of two administrations of the Piers-Harris Children's Self-Concept Scale to one group of elementary school children. Educational & Psychological Measurement, 39, 471-478. Přejít k původnímu zdroji...
  109. Platten, M. R., & Williams, L. R. (1981). Replication of a test-retest factorial validity study with the Piers-Harris Children's Self Concept Scale. Educational & Psychological Measurement, 41, 453-462. Přejít k původnímu zdroji...
  110. Querry, P. H. (1970). A study of the self-concept of children with functional articulation disorders and normal children (Master's thesis). University of Pittsburgh, PA.
  111. R Core Team (2013). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. Retrieved from http://www.R--project.org/
  112. Robins, R. W., & Trzesniewski, K. H. (2005). Self-Esteem Development Across the Lifespan. American Psychological Society, 14(3), 158-162. Přejít k původnímu zdroji...
  113. Robinson, K. E., Jenson, J. M., & Yaffe, J. (1992). Depression and conduct disorder among hospitalized adolescents. Child & Adolescent Social Work Journal, 9, 329-339. Přejít k původnímu zdroji...
  114. Rogers, C. R. (1959). A theory of therapy, personality, and interpersonal relationships: As developed in the client-centered framework. In S. Koch (Ed.), Psychology: A study of a science, 3, 184-256. New York: McGraw-Hill.
  115. Rotter, J. B. (1982). The development and applications of social learning theory. New York: Praeger.
  116. Ryan, C. M., & Morrow, L. A. (1986). Self-esteem in diabetic adolescents: Relationship between age at onset and gender. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 54, 730-731. Přejít k původnímu zdroji...
  117. Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Grada Publishing.
  118. Satirová, V. (2006). Kniha o rodině. Praha: Práh.
  119. Shavelson, R. J., & Bolus, R. (1982). Self-concept: The interplay of theory and methods. Journal of Educational Psychology, 74(1), 3-17. Přejít k původnímu zdroji...
  120. Shavelson, R. J., Hubner, J. J., & Stanton, G. C. (1976). Self-concept: Validation of construct interpretations. Review of educational research, 46(3), 407-441. Přejít k původnímu zdroji...
  121. Schauer, G. H. (1975). An analysis of the self-report of fift h and sixth grade regular class children and gift ed class children (Doctoral dissertation). Kent State University, OH.
  122. Schonfeld, W. A. (1969). The body and the body-image in adolescents. In G. Caplan & S. Leboviei (Eds.), Adolescence: Psycho social perspectives. New York: Basic Books.
  123. Schor, E. L., Stidley, C. A., & Malspeis, S. (1995). Behavioral correlates of differences between a child's assessment and the parents' assessment of the child's self-esteem. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 16, 211-219. Přejít k původnímu zdroji...
  124. Silverman, R., & Zigmond, N. (1983). Self-concept in learning disabled adolescents. Journal of Learning Disabilities, 16, 478-482. Přejít k původnímu zdroji...
  125. Simmons, R. J., Corey, M., Cowen, L., & Keenan, N., et al. (1987). Behavioral adjustment of latency age children with cystic fibrosis. Psychosomatic Medicine, 49, 291-301. Přejít k původnímu zdroji...
  126. Slaměník, I., & Výrost, J. (1997). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing.
  127. Slaměník, I., & Výrost, J. (2001). Aplikovaná sociální psychologie. Praha: Grada Publishing.
  128. Smékal, V. (2002). Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
  129. Smith, M. D., & Rogers, C. M. (1977). Item instability on the Piers-Harris Children's Self-Concept Scale for academic underachievers with high, middle, and low self- -concepts: Implica tions for construct validity. Educational & Psychological Measurement, 37, 553-558. Přejít k původnímu zdroji...
  130. Snopek, M., & Hublová, V. (2008). Sociální opora a její vztah k životní spokojenosti, sebehodnocení a osobnosti u adolescentů: rodové rozdíly. Československá psychologie, 52(5), 500.
  131. Světlák, M., Roman, R., Obereignerů, R., & Damborská, A. (2014). Jak se cítíte "teď a tady"? Neuronální pozadí emočního uvědomění. Psychoterapie, 2, 132-141.
  132. Tavormina, J. B., Kastner, L. S., Slater, P. M., & Watt, S. L (1976). Chronically ill children: A psychologically and emotionally deviant population. J Abnorm Child Psychol, 4(2), 99. doi:10.1007/BF00916515 Přejít k původnímu zdroji...
  133. ten Berge, J. M. F., & Kiers, H. A. L. (1991). A numerical approach to the exact and the approximate minimum rank of a covariance matrix. Psychometrika, 56, 309-315. Přejít k původnímu zdroji...
  134. Timmerman, M. E., & Lorenzo-Seva, U. (2011). Dimensionality Assessment of Ordered Polytomous Items with Parallel Analysis. Psychological Methods, 16, 209-220. Přejít k původnímu zdroji...
  135. Tong, J., & Yewchuk, C. (1996). Self-concept and sex-role orientation in gift ed high school students. Gift ed Child Quarterly, 40, 15-23. Přejít k původnímu zdroji...
  136. Urbánek, T. (2000). Strukturální modelování v psychologii. Brno: Psychologický ústav AV ČR a Nakladatelství Pavel Křepela.
  137. U. S. Census Bureau (2001). Census 2000 Summary File 1 (SF 1). [Data file]. Retrieved from http://www.census.gov/main/www/cen2000.html
  138. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
  139. Van der Werff, J. (1990). The problem of self-conceiving. In H. A. Bosma & A. E. Jackson (Eds.), Coping and self-concept in adolescence. Berlin, Heidelberg: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  140. Výrost, J., & Slaměník, I. (2008). Sociální psychologie. Praha: Grada Publishing.
  141. Wagner, W. G. (1991). Brief-term psychological adjustment of sexually abused children. Child Study Journal, 21, 263-276.
  142. Wedlichová, I. (2008). Sebepojetí dospívajících a způsob výchovy v rodině. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.
  143. Wegner, D. M., & Vallacher, R. R. (1980). The self in social psychology. New York: Oxford University Press.
  144. Wilcox, R. R. (2012). Introduction to Robust Estimation and Hypothesis Testing (3rd ed.). Academic Press. Přejít k původnímu zdroji...
  145. Wing, S. W. (1966). A study of children whose reported self-concept differs from classmates' evaluation of them (Doctoral dissertation). University of Oregon, Eugene.
  146. Wolf, T. M. (1981). Measures of deviant behavior, activity level, and self-concept for educable mentally retarded-emotionally disturbed students. Psychological Reports, 48, 903-910. Přejít k původnímu zdroji...
  147. Wylie, R. (1974). The self-concept: A review of methodological con sideration and measuring instruments (Vol. 1). Lincoln: University of Nebraska Press.
  148. Wynn, L. (1975). An investigation of the self-concepts of educable mentally retarded children in institutional and natural home settings (Doctoral dissertation, University of Alabama). Dissertation Abstracts International, 35(11), 7162A.
  149. Yates, P. R. (1975). The relationship between self-concept and academic achievement among gift ed elementary school students (Doctoral dissertation, University of Florida, 1975). Dissertation Abstracts International, 36, 2655A.
  150. Yauman, B. E. (1980). Special education placement and the self-concepts of elementaryschool age children. Learning Disability Quarterly, 3, 30-35. Přejít k původnímu zdroji...