ISBN: 978-80-244-5236-4 | DOI: 10.5507/pdf.17.24452364

Aspekty čtenářství žáků elementárního ročníku základní školy

Martina Fasnerová, Jitka Petrová, Kristýna Nováková

Předkládaná monografie popisuje rozvoj čtenářské gramotnosti a čtenářství u žáků elementárních tříd v závislosti na výukové metodě, kterou se žáci učí prvopočáteční čtení a psaní. Vzhledem k množství metod, kterými se elementární čtení a psaní vyučuje, se autoři zaměřili zejména na ty metody, které jsou nejfrekventovanější. Jedná se o metodu analyticko-syntetickou, metodu genetickou a alternativní metodu splývavého čtení. Prostřednictvím didaktického testu jsme zjišťovali čtení s porozuměním a orientaci v textu u začínajících čtenářů.

1. vydání, Publikováno: 2017, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. ALTMANOVÁ, Jitka, FALTÝN, Jaroslav, NEMČÍKOVÁ, Katarína a ZELENDOVÁ, Eva, ed. Gramotnosti ve vzdělávání: příručka pro učitele. Praha: VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-41-0.
  2. BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a ŠMARDOVÁ, Vlasta. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  3. BLATNÝ, Ladislav a FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Prvopočáteční čtení a psaní. 1. vyd. Brno, 1981. Čtenářská gramotnost ve výuce; metodická příručka. Praha: NÚV, 2011. ISBN 978-80-87000-99-1.
  4. DOLEŽALOVÁ, Jana. Čtenářská gramotnost: Práce s textovými informacemi napříč kurikulem. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-520-2.
  5. DOLEŽALOVÁ, Jana. Funkční gramotnost - proměny a faktory gramotnosti ve vztazích a souvislostech. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005. ISBN 80-7041-115-5.
  6. FABIÁNKOVÁ, Bohumíra, HAVEL, Jiří a NOVOTNÁ, Miroslava. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-64-8.
  7. FASNEROVÁ, Martina. Příprava na psaní v předškolním věku. In ŠMELOVÁ, Eva a kol. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3877-1.
  8. Fasnerová, Martina. Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3143-7.
  9. FASNEROVÁ, Martina. Současné předlohy písma na primární škole jako součást reforem ve školství. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-3992-1.
  10. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4. Gramotnosti ve vzdělávání; Soubor studií. Praha: VÚP, 2011. ISBN 978-80-87000-74-8.
  11. HŘEBEJKOVÁ, Jarmila. Metodická příručka k výuce ČJ v 1. ročníku ZŠ. Praha: SPN, 1987.
  12. KLENKOVÁ, Jiřina a KOLBÁBKOVÁ, Helena. Diagnostika předškoláka: správný vývoj řeči dítěte. Brno: MC nakladatelství, 2002. ISBN 80-239-0082-X.
  13. KOŠEK BARTOŠOVÁ, Iva. Metody nácviku elementárního psaní. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-495-3.
  14. KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1568-1.
  15. KOUKOLÍK, František. Lidský mozek: funkční systémy, norma a poruchy. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-771-4.
  16. KOŽÍŠEK, Josef. Počátky čtení: methodický průvodce čítankou malých Poupata. Praha: Česká grafická unie, 1927.
  17. KRAMPLOVÁ, Iveta a POTUŽNÍKOVÁ, Eva. Jak (se) učí číst. 1. vyd. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2005. ISBN 80-211-0486-4.
  18. KŘIVÁNEK, Zdeněk. Mimotřídní práce v počátečním čtení a u žáků s obtížemi ve čtení. 2. vyd. Praha, 1990. 
  19. KŘIVÁNEK, Zdeněk a WILDOVÁ, Radka. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1998. ISBN 80-86039-55-2.
  20. KUCHARSKÁ, Anna a ŠVANCAROVÁ, Daniela. Bezstarostné roky?: kroky a krůčky předškolním věkem: poradenství pro rodiče. 1. vyd. Brno: Edika, 2017. ISBN 978-80-266-1105-9.
  21. LANGMEIER, Josef a KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80- 247-1284-9.
  22. LINHART, Jiří, ed. Velký sociologický slovník. Sv. 1, A-O. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-164-1.
  23. LOOSE, Antje C., PIEKERT, Nicole a DIENER, Gudrun. Grafomotorika pro děti předškolního věku: cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-256-0.
  24. MAŇOUROVÁ, Zuzana. Analyticko-syntetická metoda v modifikovaném pojetí jako jedna z cest k řešení problematiky čtenářské gramotnosti. Magister. Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, s. 48-85. ISSN 1805-7152.
  25. MAŇOUROVÁ, Zuzana. Přístupy k rozvoji čtenářské gramotnosti u dětí v předškolním věku. In Hor Ňáčková, Vladimíra. Hra je krásnou přípravou k vážným věcem. CD-ROM. Hradec Králové: Pdf UHK, 2014. ISBN 978-80-7435-390-1.
  26. NAVRÁTILOVÁ, Mária. Metodická příručka SFUMATO. Praha: ABC Music v.o.c., 2015. The Partnership for 21st Century Skills - Framework for 21st Century Learning. [online]. 2002. [cit. 2017-10-19]. Dostupné z WWW: <http://www.p21.org/our-work/p21-framework>.
  27. PENC, Václav. Metodika psaní: Prozatímní učebnice pro pedagog. fakulty. Praha: SPN, 1968.
  28. PETROVÁ, Jitka. Pedagogická diagnostika jako prostředek individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. In ŠMELOVÁ, Eva a kol. Individualizace ve výchově a vzdělávání dětí předškolního věku. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-5115-2.
  29. PETROVÁ, Alena a PLEVOVÁ, Irena. Obecná psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3246-5.
  30. PIAGET, Jean a INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. 6. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80- 262-0691-0.
  31. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 4. vyd. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3.
  32. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  33. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-416-8.
  34. RABUŠICOVÁ, Milada. Gramotnost: staré téma v novém pohledu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2002. ISBN 80-210-2858-0.
  35. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Praha: MŠMT, 2013. [cit. 2017-09- 05]. Dostupné z WWW: <http://www.nuv.cz/file/433_1_1></http:>.
  36. SANTLEROVÁ, Květoslava. 100 didaktických her ve výuce čtení a psaní: Příručka pro učit. zákl. a spec. šk. 1. vyd. Brno: Jitka Spiesová, 1993.
  37. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-1821-7.
  38. SOVÁK, Miloš, ed. Defektologický slovník. 1. vyd. Praha: SPN, 1978.
  39. STRAKOVÁ, Jana. Vědomosti a dovednosti pro život: čtenářská, matematická a přírodovědná gramotnost patnáctiletých žáků v zemích OECD. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2002. ISBN 80-211-0411-2.
  40. STRAKOVÁ, Jana. Mezinárodní studie čtenářské gramotnosti a její realizace v České republice. Praha: Výzkumný ústav pedagogický, 1995.
  41. ŠIKULOVÁ, Renata a RYTÍŘOVÁ, Vlasta. Pohádkové příběhy k zábavě i k učení. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1361-6.
  42. ŠUPŠÁKOVÁ, Božena. Písané písmo v teórii a praxi. Bratislava: Univerzita Komenského, 1996. ISBN 8022309753.
  43. ŠVANCARA, Josef a kol. Diagnostika psychického vývoje. 3., upr. vyd. Praha: Avicenum, 1980.
  44. ŠVEC, Vlastimil a kol. Cesty k učitelské profesi: utváření a rozvíjení pedagogických schopností. Brno: Paido, 2002. ISBN 80-7315-035-2.
  45. VÁCLAVÍKOVÁ-HELŠUSOVÁ, Lenka a kol. Dětské čtenářství v současné společnosti z perspektivy sociologie vzdělání. 1. vyd. Liberec: Technická univerzita, 2012. ISBN 978-80-7372-936-3.
  46. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-0956-0.
  47. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  48. VAŠAŠOVÁ, Z. Kapitoly zo všeobecnej psychologie. Bánská Bystrica: UMB, 2005. ISBN 80-8083- 089-4.
  49. WAGNEROVÁ, Jarmila. Jak naučit číst podle genetické metody. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 1996. ISBN 80-708-2309-7.
  50. WAGNEROVÁ, Jarmila. Metodická přiručka k učebnici Učíme se číst pro 1. ročník základní školy. Praha: SPN, 2006. ISBN 80-7235-001-3.
  51. Zákon č. 561/2004 Sb. ze dne 24. září 2004 o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). [online]. Praha: Ministerstvo vnitra ČR, 2005. Dostupné z www: <http://www.mvcr.cz/sbirka/2004/sb190-04.pdf>.
  52. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
  53. ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program: nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. 3. vyd. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
  54. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. 10., zcela přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-800-7.
  55. ZIELKE, Wolfgang. Čteme rychleji, čteme lépe. 1. vyd. Praha: Institut řízení, 1972.