ISBN: 978-80-244-5279-1 | DOI: 10.5507/pdf.17.24452791

Mental processing of Western music harmony

Some developmental and cognitive aspects

Jiří Luska

Publikace se zabývá problematikou vnímání a mentálního zpracování harmonických intervalů, akordů a harmonie. První dvě kapitoly se věnují teoriím vnímání harmonie, problematice hierarchizace, očekávání, preferenčním pravidlům a tonině. Třeti kapitola se zabývá vývojem kompetencí zpracovat hudební materiál v mysli. Ve čtvrté kapitole je probírána problematika senzorické konsonance a disonance u novorozenců. V následující kapitole je sledováno období předškolního věku, v němž se začíná formovat citlivost pro tonální centrum. V šesté kapitole se pozornost zaměřuje zejména na schopnost hierarchizovat tonální materiál a posoudit jeho konsonantní a disonantní vlastnosti. Sedmá kapitola komentuje vybrané experimenty vnímání tonální hierarchizace a změn tonálního centra u dospělých posluchačů.

1. vydání, Publikováno: 2017, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. ATKINSON, R. C., SHIFFRIN, R. M. (1968) Human Memory: A Proposed System and its Control Processes. In SPENCE, K. W., SPENCE, J. T. (Eds.) The Psychology of Learning and Motivation. New York: Academic Press. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BARTLETT, J. C., DOWLING, W. J. (1980) The Recognition of Transposed Melodies: a Key-Distance Effect in Developmental Perspective. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 6, pp. 501-515. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BASEVI, A. (1862) Introduzione ad un nuovo sistema d'armonia. Firenze: Tipografia Tofani.
  4. BELAIEW - EXEMPLARSKI, S. (1926) Das musikalische Empfinden im Vorschulalter. In Zeitschrift fur angew. Psychologie. 27, pp. 177-216.
  5. BHARUCHA, J. J. (1984) Anchoring Effects in Music. The Resolution of Disonance. Cognitive Psychology, 16 (4), pp. 485-518. Přejít k původnímu zdroji...
  6. BHARUCHA, J. J. (1987) Music Cognition and Perceptual Facilitation: A Connectionist Framework. Music Perception, 5, No 1, pp. 1-30. Přejít k původnímu zdroji...
  7. BHARUCHA, J. J., KRUMHANSL, C. L. (1983) The Representation of Harmonic Structure of Music: Hierarchies of Stability as a Function of Context. Cognition, 13, pp. 63-102. Přejít k původnímu zdroji...
  8. BHARUCHA, J. J., STOECKIG, K. A. (1986) Reaction Time and Musical Expectancy: Priming of chords. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 13, pp. 403-410. Přejít k původnímu zdroji...
  9. BIGAND, E. (1993) The Influence of Implicit Harmony, Rhythm, and Musical Training on the Abstraction of 'Tension - Relaxation Schemas' in a Tonal Musical Phrase. Contemporary Music Review, 9, pp. 128-139. Přejít k původnímu zdroji...
  10. BIGAND, E. (2003) Travelling through Lehrdal's Tonal Pitch Space Theory: a Psychological Perspective. Musicae Scientiae, 7, pp. 121-140. Přejít k původnímu zdroji...
  11. BIGAND, E., PARNCUTT, R., LERDAHL, F. (1996) Perception of Musical Tension in Short Chord Sequences: The Influence of Harmonic Function, Sensory Dissonance, Horizontal Motion, and Musical Training. Perception & Psychophysics, 58, 1, pp. 125-141. Přejít k původnímu zdroji...
  12. BIGAND, E., PINEAU, M. (1997) Global Context Effects on Musical Expectancy. Perception & Psychophysics, 59 (7), pp. 1098-1107. Přejít k původnímu zdroji...
  13. BIGAND, E., TILLMANN, B., POULIN, B., D'ADAMO, D. A., MADURELL, F. (2001) The Effect of Harmonic Context on Phoneme Monitoring in Vocal Music. Cognition, 81(1), B11-B 20. Přejít k původnímu zdroji...
  14. BOWMAN, D., TERRY, P. (1993) Aural Matters. Mainz; London: Schott.
  15. BOYLE, D. J., PENTICOFF, B. (1989) A Study of Elementary School Children's Perception of Tonality. Contribution to Music Education, 16, pp. 67-76.
  16. BROADBENT, D. E. (1954) The Role of Auditory Localization in Attention and Memory Span. Journal of Experimental Psychology, pp. 191-196. Přejít k původnímu zdroji...
  17. BRODNIANSKÝ, M. (2015) Harmonické cítenie detí predškolského veku vo vybraných regionov Slovenska [Sensitivity to Harmony in Pre-school Children in Selected Regions of Slovakia]. Dissertation. Matej Bel University.
  18. BURJANEK, J. (1970) Hudební myšlení: Dvě studie k psychologii a estetice problému. [Musical Thinking: Two Studies on the Psychology and Esthetics]. Brno - Prague: State Educational Publishers.
  19. CAZDEN, N. (1945) Musical Consonance and Dissonance-a Cultural Criterion. Journal of Aesthetics and Art Criticism, IV, pp. 3-11. Přejít k původnímu zdroji...
  20. CAZDEN, N. (1962) Sensory Theories of Musical Consonance. Journal of Aesthetics and Art Criticism 20, pp. 301-319. Přejít k původnímu zdroji...
  21. CAZDEN, N. (1980) The Definition of Consonance and Dissonance. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 2, pp. 123-168. Přejít k původnímu zdroji...
  22. CHAILLEY, J. (1965) Recherches techniques sur le développement musical de l'enfant. L'Education Musicale, Paris, vol. 116, pp. 8-9.
  23. CHVÁTILOVÁ, H. (1979) Vývoj harmonického sluchu jako jedné z hudebních schopností [Development of the Perception of Harmony as one of the Musical Abilities]. Master Thesis. Prague: Charles University.
  24. CLARK, T., WILLIAMON, A., AKSENTIJEVIC, A. (2012) Musical Imagery and Imagination: The Function, Measurement, and Application of Imagery Skills for Performance. In: HARGREAVES, D., MIELL, D., MACDONALD, R. (Eds.) Musical Imaginations. Multidisciplinary Perspectives on Creativity, Performance, and Perception. New York: Oxford University Press, pp. 351-366. Přejít k původnímu zdroji...
  25. CLARKE, E. F. (1986) Theory, Analysis and the Psychology of Music: A Critical Evaluation of Lerdahl, F. and Jackendoff, R., A Generative Theory of Tonal Music. Psychology of Music, 14, pp. 3-16. Přejít k původnímu zdroji...
  26. COHEN, L. B., SALAPATEK, P. (Eds.) (1975) Infant Perception: from Sensation to Cognition. Vol. II Perception of Space, Speach, and Sound. New York: Academic Press.
  27. COLWELL, R. (1970) Music Achievement Tests. Chicago: Follet.
  28. COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) (2002) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press.
  29. COOK, N. D. (2012) Harmony, Perspective and Triadic Cognition. NY: Cambridge. Přejít k původnímu zdroji...
  30. CORRIGALL, K. A., TRAINOR, L. J. (2010) Musical Enculturation in Preschool Children: Acquisition of Key and Harmonic Knowledge. Music Perception, vol 28, 2, pp. 195-200. Přejít k původnímu zdroji...
  31. CORRIGALL, K. A., TRAINOR, L. J. (2014) Enculturation to Musical Pitch Structure in Young Children: Evidence from Behavioral and Electrophysiological Methods. Developmental Sciences, Vol. 17, Issue 1, January 2014, pp. 142-158. Přejít k původnímu zdroji...
  32. CROZIER, W. R., CHAPMAN, A. J. (1984) Cognitive Processes in the Perception of Art. Amsterdam; Oxford: North-Holland.
  33. CZECH MUSIC SOCIETY (1985) Hudební výchova a statistika [Music Teaching and the Statistics]. Zpravodaj České hudební společnosti [A Newsletter of the Czech Music Society]. 11, No 3, pp. 2-4; No 4, pp. 2-12.
  34. DAVIDSON, L., McKERNON, P., GARDNER, N. E. (1981) The Acquisition of Song: A Developmental Approach. Documentary report of the Ann Arbor Symposium. Reston: The Music Educators National Conference, pp. 301-315.
  35. DAVIDSON, L. (1994) Songsinging by Young and Old: A Developmental Approach to Music. In AIELLO, R., SLOBODA, J. A. (Eds.) Musical Perceptions. New York; Oxford: Oxford University Press, pp. 99-130.
  36. DAVIDSON, L., SCRIPP, L. (1992) Surveying the Coordinates of Cognitive Skills in Music. In COLWELL, R. J. (Ed.) Handbook of Research on Music Teaching and Learning: A Project of the Music Educators National Conference. New York: Schirmer Books, pp. 392-413.
  37. DEUTCH, D. (Ed.) (1999) The Psychology of Music. 2nd ed. London: Academic Press.
  38. DOWLING, W. J. (1999) The Development of Music Perception and Cognition. In DEUTCH, D. (Ed.) The Psychology of Music. 2nd ed. San Diego: Academic Presss, pp. 603-625. Přejít k původnímu zdroji...
  39. EHRENFELS, C. (1890) Über Gestaltqualitäten. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Philosophi, 14, pp. 249-292.
  40. EYSENECK, M., KEANE, M. (2000) Cognitive Psychology. A Student's Handbook. 4th ed., East Sussex: Psychology Press.
  41. FRANCÈS, R. (1984) La Perception de la Musique. 2nd ed. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
  42. FRANCÈS, R. (2009) The Perception of Music. New York - London: Psychology Press.
  43. GAEDE, S. E., PARSONS, O. A., BERTERA, J. H. (1978) Hemispheric Differences in Music Perception: Aptitude vs Experience. Neuropsychologia, 16, pp. 369-373. Přejít k původnímu zdroji...
  44. GARDNER, H. (1979) Developmental Psychology after Piaget: An Approach in Terms of Symbolization. Human Development, 22, pp. 73-88. Přejít k původnímu zdroji...
  45. GEMBRIS, H. (2006) The Development of Musical Abilities. In COLWELL, R. (Ed.) MENC Handbook of Musical Cognition and Development. Oxford; New York: Oxford University Press.
  46. GOLDMAN, R. (1965) Harmony in Western Music. London: Barrie and Rockliff.
  47. GORDON, E. E. (1965) Musical Aptitude Profile Manual. Boston: Houghton Mifflin Comp.
  48. GORDON, E. E. (1979) Primary Measures of Musical Audition. Chicago: GIA.
  49. GORDON, H. W. (1970) Hemispheric Asymmetries in the Perception of Musical Chords. Cortex, 6, pp. 387-398. Přejít k původnímu zdroji...
  50. GUERNSEY, M. (1928) The Role of Consonance and Dissonance. Psychol. Monogr., 25, pp. 93-133. Přejít k původnímu zdroji...
  51. HABER, H. de la Motte, Rötter (Ed). (2006) Musikpsychologie. Laaber: Laaber-Verlag.
  52. HADDON, E. (2007) What Does Mental Imagery Mean to University Music Students and their Professors? In WILLIAMON, A., COIMBRA, C. (Eds.) International Symposium on Performance Science. Association Européenne des Conservatoires, pp. 301-306.
  53. HANTZ, E. C., KREILICK, G., KANANEN, W., SWARTZ, K. P. (1997) Neural Responses to Melodic and Harmonic Closure: An Event - Related - Potential Study. Music Perception, 15, 1, pp. 69-98. Přejít k původnímu zdroji...
  54. HARGREAVES, D. J. (1990) The Developmental Psychology of Music. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
  55. HELMHOLTZ, H. L. F. (1954) On the Sensations of Tone as a Physiological Basis for the Theory of Music. 2nd ed. New York: Dover Publications.
  56. HERENTINOVÁ, M. (2004) K otázkám cítění mezitonálních vztahů. [The Sensitivity to the Inter-Key Relationships]. Master Thesis. Olomouc: Palacký University.
  57. HERSKOVITS, M. J. (1938) Acculturation. New York City: J. J. Augustin Publisher.
  58. HERSKOVITS, M. J. (1948) Man and His Work. The Science of Cultural Antropology. New York: Knopf.
  59. HODGES, D. A., SEBALD, D. C. (2011) Music in the Human Experience. An Introduction to Music Psychology. New York, London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  60. HOFFMAN, L. W., PARIS, S., HALL, E., SCHELL, R. (1994) Developmental Psychology Today. 6th ed. New York: McGraw-Hill, Inc.
  61. HOSTINSKÝ, O. (1879) Die Lehre von den musikalischen Klängen. Ein Beitrag zur aesthetischen Begründung der Harmonielehre. Prag: Verlag von H. Dominicus.
  62. HOWELL, P., CROSS, I., WEST, R. (Eds.) (1985) Musical Structure and Cognition. London: Academic Press.
  63. HRADECKÝ, E. (1972) Úvod do studia tonální harmonie. [Introduction to the Study of Tonal Harmony.] 2nd ed. Prague: Supraphon.
  64. HURLOCK, E. B. (1980) Developmental Psychology: A Life-Span Approach. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
  65. HURON, D. (1993) Tonal Consonance versus Tonal Fusion in Polyphonic Sonorities. Music Perception, 9, 2, pp. 135-54. Přejít k původnímu zdroji...
  66. HURON, D. (2001) Tone and Voice: A Derivation of the Rules of Voice Leading from Perceptual Principles. Music Perception, 19, 1, pp. 1-64. Přejít k původnímu zdroji...
  67. IMBERTY, M. (1969) L' Acquisition des structures tonales chez l' enfant. Paris: Edition Klinksieck.
  68. JANÁČEK, L. (1974) Myslná, psychologická podstata hudebních představ [The Psychological Basis of Musical Imagery in the Mind]. In Hudebně teoretické dílo II [Musical Theoretical Work II]. Prague: Editio Supraphon.
  69. JANEČEK, K. (1965) Základy moderní harmonie [Principles of Modern Harmony]. Prague: Czech Academy of the Science.
  70. JUSTUS, T., HUTSLER, J. J. (2005) Fundamental Issues in the Evolutionary Psychology of Music: Assessing Innateness and Domain Specificity. Music Perception, 23, pp. 1-27. Přejít k původnímu zdroji...
  71. KOELSCH, S., JENTSCHKE, S., SAMMLER, D., MIETCHEN, D. (2007) Unstangling Syntactic and Sensory Processing: an ERP Study of Music Perception. Psychophysiology, 44, 3, pp. 476-490. Přejít k původnímu zdroji...
  72. KOELSCH, S. (2014) Brain Correlates of Music-Evoked Emotions. Nature reviews/Neuroscience. Vol. 15, pp. 170-180. Přejít k původnímu zdroji...
  73. KOELSCH, S., FRIEDERICI, A. D. (2003) Toward the Neural Basis of Processing Structure in Music: Comparative Results of Different Neurophysiological Investigation Methods. Annals of the New York Academy of Sciencies, Vol. 999, 1, pp. 15-28. Přejít k původnímu zdroji...
  74. KOELSCH, S., FRITZ, T., SCHULZE, K., ALSOP, D., SCHLAUG, G. (2005) Adults and Children Processing Music: An fMRI Study. NeuroImage, 25, pp. 1068-1076. Přejít k původnímu zdroji...
  75. KOSTKA, S., PAYNE, D., ALMÉN, B. (2013) Tonal Harmony. 7th. ed. New York: McGraw Hill.
  76. KÖHLER, W. (1992) Gestalt Psychology. The Definitive Statement of the Gestalt Theory. 2nd ed. New York. London: Liveright Publishing Corporation.
  77. KRUMHANSL, C. L. (2001) Cognitive Foundations of Musical Pitch. Oxford: Oxford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  78. KRUMHANSL, C. L., BHARUCHA, J. J., KESSLER, E. J. (1982) Perceived Harmonic Structure of Chords in the Three Related Musical Keys. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 8, pp. 24-36. Přejít k původnímu zdroji...
  79. KRUMHANSL, C. L., KEIL, F. C. (1982) Acquisition of the hierarchy of Tonal Functions in Music. Memory and Cognition, 10, pp. 243-251. Přejít k původnímu zdroji...
  80. KRUMHANSL, C. L., KESSLER, E. (1982) Tracing the Dynamic Changes in Perceived Tonal Organization in a Spatial Representation of Musical Keys. Psychological Review, 89, 4, pp. 334-368. Přejít k původnímu zdroji...
  81. KRUMHANSL, C. L., CUDDY, L. L. (2010) A Theory of Tonal Hierarchies in Music. In JONES, M. R., FAY, R. F., POPPER, A. N. Music Perception. New York, London: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  82. KRUMHANSL, C. L., SHEPPARD, R. N. (1979) Quantification of the Hierarchy of Tonal Function within a Diatonic Context. Journal of Experimental Psychology:Human Perception and Performance, 5, pp. 579-594. Přejít k původnímu zdroji...
  83. KURTH, E. (1931) Musikpsychologie. Berlin: Max Hesses Verlag.
  84. KWALWASSER, J. (1926) Tests of Melodic and Harmonic Sensitivity. Camden; New Jersey: Victor Talking Machine Comp.
  85. KWALWASSER, J., DYKEMA, P. (1930) Kwalwasser - Dykema Music Tests. New York: Carl Fischer.
  86. LAHDELMA, I., EEROLA, T. (2016) Mild Dissonance Preferred over Consonance in Single Chord Perception. i-Perception, pp. 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  87. LARGE, E. W. (2011) Musical Tonality, Neural Resonance, and Hebbian Learning. In Mathematics and Computation in Music. Berlin, Heidelberg: Springer. Přejít k původnímu zdroji...
  88. LÉBL, V., POLEDŇÁK, I. (Eds.) (1988) Hudební věda I-III [Musicology I-III]. Prague: State Educational Publishing.
  89. LEBRUN-GUILLAUD, G., TILLMANN, B. AND JUSTUS, T. (2008) Perception of Tonal and Temporal Structures in Chord Sequences by Patients with Cerebellar Damage. Music Perception, vol. 25, no 4, pp. 271-283. Přejít k původnímu zdroji...
  90. LEHMAN, P. R. (1968) Tests and Measurements in Music. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall.
  91. LEHMANN, A. C. (2002) Musical Cognition and Development. In COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford-New York: Oxford University Press.
  92. LERDAHL, F., JACKENDOFF, R. (1983) A Generative Theory of Tonal Music. Cambridge: The MIT Press.
  93. LEVITIN, D. J., MENUN, V. (2003) Musical Structure is Processed in "Language" Areas of the Brain: a Possible Role for Brodmann Area 47 in Temporal Coherence. Neuroimage, pp. 2142-2152. Přejít k původnímu zdroji...
  94. LONGUET-HIGGINS, H. C. (1978) The Perception of Music. Interdisciplinary Science Reviews, 3, 2, pp. 148-156. Přejít k původnímu zdroji...
  95. LOWERY, H. (1926) Cadence and Phrase Tests in Music. British Journal of Psychology, 17, pp. 111-118. Přejít k původnímu zdroji...
  96. LOWERY, H. (1929) Musical Memory. British Journal of Psychology. General Section, 19, pp. 397-404. Přejít k původnímu zdroji...
  97. LUNDIN, R. W. (1947) Toward a Cultural Theory of Consonance. Journal of Psychology, 23, pp. 45-49. Přejít k původnímu zdroji...
  98. LUNDIN, R. W. (1949) The Development and Validation of a Set of Musical Ability Tests. Psychology Monography, 63, pp. 1-20. Přejít k původnímu zdroji...
  99. LUNDIN, R. W. (1985) An Objective Psychology of Music. 3rd.ed. Malabar, Florida: Robert E. Krieger Publishing Company.
  100. LUSKA, J. (1992) Tónově výškový sluch žáků základní školy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy [Hearing of Pitch in Primary School Pupils with a Specialisation in Music]. Theory and Research in Music Education. Prague: Czech Music Society, 2, 1, pp. 13-27.
  101. LUSKA, J. (1993)Vnímání harmonických hudebních celků, struktura harmonického sluchu a jeho diagnostika [Perception of Music Harmony Patterns, Structure of Harmonic Ability, and its Diagnostics]. Dissertation. Prague, Charles University.
  102. LUSKA, J. (1996) Sluch pro harmonii a jeho diagnostika [Sensitivity to Harmony and its Diagnostics]. Olomouc: Palacký University Publishers.
  103. LUSKA, J. (2000) Princip harmonické inverze a jeho empirické ověřování u studujících středních pedagogických škol [The Principle of Harmonic Inversion and its Empirical Verifying in the Secondary School Students]. In Tradice a perspektivy výchovy a vzdělávání. [Traditions and perspectives of education.] Olomouc: Faculty of Education.
  104. LUSKA, J. (2006) Development of Harmonic Ability Lines in Ontogenetics. In Musicologica Olomucensia VIII. Olomouc: Palacký Univerzity, pp. 51-60.
  105. LÝSEK, F. (1955) Úvod do hudební výchovy [Introduction to the Music Teaching]. Prague: State Educational Publishers.
  106. LÝSEK, F. (1956) Hudebnost a zpěvnost ve světle výzkumů [Musicality and Singing Skills in the Light of Research]. Prague: State Educational Publishers.
  107. MALMBERG, C. F. (1918) The Perception of Consonance and Dissonance. Psychological Monographs, 25(2), pp. 93-133. Přejít k původnímu zdroji...
  108. MASATAKA, N. (2006) Preference for Consonance over Dissonance by Hearing Newborns of Deaf Parents and of Hearing Parents. Dev Sci 9, pp. 46-50. Přejít k původnímu zdroji...
  109. MEYER, L. B. (1956) Emotion and Meaning in Music. Chicago: University of Chicago Press.
  110. MEYER, L. B. (1967) Music, the Arts, and Ideas. Chicago: The University of Chicago Press.
  111. MILLER, G. A. (1956) The Magical Number Seven Plus or Minus Two: Some Limits on Pure Capacity for Processing Information. Psychological Rewiew, 63, pp. 81-97. Přejít k původnímu zdroji...
  112. MILLER, P. H. (2002) Theories of Developmental Psychology. 4th ed. New York: Worth Publishers.
  113. MINKENBERG, H. (1991) Das Musikerleben von Kindern im Alter von 5 bis 10 Jahren, (vol. 4). Frankfurt: P. Lang.
  114. MOLES, A. (1966) Information Theory and Esthetic Perception. (J. E. Cohen, Trans.) Urbana: University of Illinois Press.
  115. MOOG, H. (1976) The musical Experience of the Pre-school Child. (C. Clarke, Trans.) London: Schott.
  116. MOTTE-HABER, H. de la, RÖTTER, G. (Ed.) (2005) Musikpsychologie. Laaber: Laaber-Verlag.
  117. NEISSER, U. R. G. (1967) Cognitive Psychology. New York: Appleton- -Century-Crofts.
  118. NEISSER, U. R. G. (1976) Cognition and Reality: Principles and Implications of Cognitive Psychology. San Francisco: W. H. Freeman.
  119. NEUWIRTH, M., BERGÉ, P. (Eds.) (2015) What is a Cadence? Theoretical and Analytical Perspectives on Cadence in the Clasical Repertoire. Leuven University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  120. OGDEN, R. M. (1909) A Contribution to the Theory of Tonal Consonance. Psychol. Bulletin, 6, pp. 297-303. Přejít k původnímu zdroji...
  121. PALMER, C., KRUMHANSL, C. L. (1987) Pitch and temporal contributions to musical phrase perception: Effects of harmony, performance timing, and familiarity. Perception and Psychophysics. 41, p. 505-518. Přejít k původnímu zdroji...
  122. PARDEL, T. (1982) Psychológia [The Psychology]. Bratislava: Psychodiagnostic and didactic tests.
  123. PARDEL, T., BOROŠ, J. (1979) Základy všeobecnej psychológie [Principles of General Psychology]. Bratislava: Slovak Educational Publishers.
  124. PARNCUTT, R. (1989) Harmony: A Psychoacustical Approach. Berlin: Springer-Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  125. PARNCUTT, R. (2014) The Emotional Connotations of Major versus Minor Tonality: One or more origins? Scientiae, Vol. 18, 3, pp. 324-353. Přejít k původnímu zdroji...
  126. PARNCUTT, R., BREGMAN, A. S. (2000) Tone Profiles Following Short Chord Progressions: Top-Down or Bottom-Up? Music Perception, 18, 1, pp. 25-57. Přejít k původnímu zdroji...
  127. PECHMANN, T. (1998) Memory for Chords: The Retention of Pitch and Mode. Music Perception, 16, 1,, pp. 43-54. Přejít k původnímu zdroji...
  128. PFLEDERER, M. (1964) The Responses of Children to Musical Tasks Embodying Piaget's Principles of Conservation. Journal of Research in Music Education, 12, 2, pp. 251-268. Přejít k původnímu zdroji...
  129. PIAGET, J. (1977) Epistemology and Psychology of Functions. Dordrecht: Reidel Publishing Company. Přejít k původnímu zdroji...
  130. PIAGET, J., INHELDER, B. (1970) Psychologie dítěte [The Psychology of the Child]. Prague: State Educational Publishing.
  131. PLANTINGA, J., TREHUB, S. E. (2014) Začátek formuláře Revisiting the Innate Preference for Consonance. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, Vol 40 (1), pp. 40-49. Přejít k původnímu zdroji...
  132. PLHÁKOVÁ, A. (2004) Učebnice obecné psychologie [The Textbook of General Psychology]. Prague: Academia.
  133. PLOMB, R., LEWELT, W. J. M. (1965) Tonal Consonance and Critical Bandwidth. Journal of the Acoustical Society of America, 38, pp. 548-560. Přejít k původnímu zdroji...
  134. PLOMP, R. (1976) Aspects of Tone Sensation. London: Academic Press.
  135. POLEDŇÁK, I. (1984) Stručný slovník hudební psychologie [Concise Dictionary of Music Psychology]. Prague: Editio Supraphon.
  136. POVEL, D. J. (1996) Exploring the Elementary Harmonic Forces in the Tonal System. Psychol. Res., 58, pp. 274-283. Přejít k původnímu zdroji...
  137. REGNAULT, P., BIGAND, E., BESSON, M. (2001) Different Brain Mechanisms Mediate Sensitivity to Sensory Consonance and Harmonic Context: Evidence from Auditory Event-Related Brain Potentials. Journal of Cognitive Neuroscience, 13(2), pp. 241-255. Přejít k původnímu zdroji...
  138. RÉVÉSZ, G. (1920) Prüfung der Musikalität. Zeitschrift für Psychologie, 85, pp. 163-209.
  139. RÉVÉSZ, G. (1925) The Psychology of a Musical Prodigy. New York: Harcourt Brace et Comp.
  140. RÉVÉSZ, G. (1946) Einführung in die Musikpsychologie. Bern: A. Francke Verlag.
  141. RÉVÉSZ, G. (1953) Introduction to the Psychology of Music. London: Longmans - Green.
  142. RÉVÉSZ, G. (1972) Einführung in die Musikpsychologie. 2. Aufl. Bern; München: Francke Verlag.
  143. RISINGER, K. (1969) Hierarchie hudebních celků v novodové evropské hudbě [Hierarchy of the Musical Units in the Modern European Music]. Praha: Panton.
  144. ROBERTS, L. A. (1986) Consonance Judgements of Musical Chords by Musicians and Untrained Listeners. Acta Acustica united with Acustica, Vol. 62, 2, pp. 163-171.
  145. ROEDERER, J. G. (1973) Introduction to the Physics and Psychophysics of Music. New York: Springer Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  146. ROHÁNEK, F. (1983) Příspěvek k problematice zjišťování speciálních hudebních schopností [Contribution to the Testing of Special Musical Abilities]. Dissertation. Prague: Charles University.
  147. ROHÁNEK, F. (1987) Některé problémy při zjišťování hudebních schopností [Selected Issues of the Testing of Special Musical Abilities]. In Hudební věda a výchova 4. Prague: State Educational Publishing, pp. 129-139.
  148. ROSCH, E., MERVIS, C. B. (1975) Family Recemblances: Studies in the Internal Structure of Categories. Cognitive Psychology, Vol. 7, 4, pp. 573-605. Přejít k původnímu zdroji...
  149. RUPP, H. (1915) Über die Prüfung musikalischer Fähigkeiten. Zeitschrift für angewandte Psychologie, 9, pp. 1-76.
  150. SAMMLER, D., KOELSCH, S., HAERLE, M., BRANDT, A., SCHULZEBONHAGE, A. (2006) Overlapping Neural Networks of Music and Language Processing. Poster presented at 12th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping (HBM), Florence, Italy.
  151. SEASHORE, C. E. (1967) Psychology of Music. 2nd ed. New York: Dover.
  152. SEDLÁKOVÁ, M. (2004) Vybrané kapitoly z kognitivní psychologiementální procesy a mentální reprezentace [Selected Issues on the Cognitive Psychology-Mental Processes and Mental Representation]. Prague: Grada Publishing.
  153. SHUTER, R. (1968) The Psychology of Musical Ability. London: Methuen.
  154. SHUTER-DYSON, R., GABRIEL, C. (1981) The Psychology of Musical Ability. 2nd ed. London: Methuen. Přejít k původnímu zdroji...
  155. SHUTER-DYSON, R. (1999) Musical Ability. In The Psychology of Music. London: Academic Press, pp. 627-651. Přejít k původnímu zdroji...
  156. SCHELENBERG, E. G., BIGAND, E., POULIN-CHARRONNAT, B., GARNIER, C., STEVENS, C. (2005) Children's Implicit Knowledge of Harmony in Western Music. Developmental Science. 8(6) pp. 551-566. Přejít k původnímu zdroji...
  157. SCHELLENBERG, E. G., TRAINOR, L. J. (1996) Sensory Consonance and the Perceptual Similarity of Complex-Tone Harmonic Intervals: Tests of Adult and Infant Listeners. Journal of the Acoustical Society of America. 100, pp. 3321-3328. Přejít k původnímu zdroji...
  158. SCHENKER, H. (1935/1979) Free Composition. (E. Oster, Trans), New York: Longman.
  159. SCHMUCKLER, M. A. (1989) Expectation in Music: Investigation of Melodic and Harmonic Processes. Music Perception, 7, pp. 109-150. Přejít k původnímu zdroji...
  160. SCHMUCKLER, M. A., BOLTZ, M. G. (1994) Harmonic and Rhythmic Influences on Musical Expectancy. Perception & Psychophysics, 56, pp. 313-325. Přejít k původnímu zdroji...
  161. SCHOEN, M. (1940) The Psychology of Music. New York: Roland Press.
  162. SIEGLER, R. S. (1983) Information Processing Approaches to Development. In Handbook of Child Psychology. 4th ed. New York: Wiley.
  163. SLOBODA, J. A. (1985) The Musical Mind. (The Cognitive Psychology of Music). Oxford: Clarendon Press.
  164. SMITH, R. (1995) Aural Training in Practice. Book I-III. London: ABRSM Publishing.
  165. SPRINTHALL, N. A., SPRINTHALL, R. C. (1990) Educational Psychology. A Developmental Approach. 5th ed. New York: McGraw-Hill, Inc.
  166. STAINSBY, T., CROSS, I. (2009) The Perception of Pitch. In HALLAM, S., CROSS, I., THAUT, M. (Eds.) The Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press.
  167. STERNBERG, R. J. (2009) Cognitive Psychology. 5th ed., Belmont: Wadsworth.
  168. STRAUSS, A. (Ed.) (1956) The Social Psychology of George Herbert Mead. Chicago: University of Chicago Press.
  169. STUMPF, C. (1883, 1890) Tonpsychologie I., II. Leipzig: Hirtzel.
  170. TEPLOV, B. M. (1968) Psychologie hudebních schopností [The Psychology of Musical Abilities]. 2nd ed. Prague: Supraphon.
  171. TERHARDT, E. (1974) Pitch, Consonance, and Harmony. Journal of the Acoustical Society of America, 55, pp. 1061-1069. Přejít k původnímu zdroji...
  172. THACKRAY, R. (1973) Tests of Harmonic Perception. Psychology of Music, 1, pp. 49-57. Přejít k původnímu zdroji...
  173. THOMPSON, W. F., & CUDDY, L. L. (1989) Sensitivity to Key Change in Chorale Sequences: A Comparison of Single Voices and Four-Voice Harmony. Music Perception, 7, pp. 151-158. Přejít k původnímu zdroji...
  174. THOMPSON, W. F., PARNCUTT, R. (1997) Perceptual Judgments of Triads and Dyads: Assesment of Psychoacoustic Model. Music Perception, 14, 3, pp. 263-280. Přejít k původnímu zdroji...
  175. THOMSON, W. (1999) Tonality in Music. San Marino: Everett Books.
  176. TILLMANN, B., BIGAND, E. (2001) Global Context Effect in Normal and Scrambled Musical Sequences. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 27(5), pp. 1185-1196. Přejít k původnímu zdroji...
  177. TILLMANN, B., LEBRUND-GUILLAUD, G. (2006) Influence of Tonal and Temporal Expectations on Completion Judgments of Chord Sequences. Psychological Research, 70(5), pp. 345-358. Přejít k původnímu zdroji...
  178. TORFF, B. A. (2006) Comparative Review of Human Ability Theory: Context, Structure, and Development. In COLWELL, R. (Ed.) MENC Handbook of Musical Cognition and Development. Oxford: Oxford University Press, pp. 165-188. Přejít k původnímu zdroji...
  179. TRAINOR, L. J. (2005) Are There Critical Periods for Musical Development? Developmental psychobiology. Vol 46, Issue 3, pp. 262-278. Přejít k původnímu zdroji...
  180. TRAINOR, L. J., TSANG, CH. D., CHEUNG, V. H. W. (2002) Preference for Sensory Consonance in 2- and 4- Month- Old Infants. Music Perception, 20, pp. 187-194. Přejít k původnímu zdroji...
  181. TRAINOR, L. J., HEINMILLER, B. M. (1998) The Development of Evaluative Responses to Music: Infants Prefer to Listen to Consonance over Disonance. Infant Behavior and Development. 21, pp. 77-88. Přejít k původnímu zdroji...
  182. TRAINOR, L. S., TREHUB, S. E. (1994) Key Membership and Implied Harmony in Western Tonal Music: Developmental Perspectives. Perception and Psychophysics, 56(2) pp. 125-132. Přejít k původnímu zdroji...
  183. VALENTINE, C. W. (1913) The Aesthetic Appreciation of Musical Intervals among School-Children and Adults. British Journal of Psychology, 6, pp. 190-216. Přejít k původnímu zdroji...
  184. VALENTINE, C. W. (1914) The Method of Comparison in Experiments with Musical Intervals and the Effect of Practice on the Appreciation of Discords, British Journal of Psychology, 7, pp. 118-135. Přejít k původnímu zdroji...
  185. VALENTINE, C. W. (1962) The Experimental Psychology of Beauty. London: Methuen.
  186. VASTA, R., HAITH, M. M., MILLER, S. A. (1992) Child Psychology. The Modern Science. New York: John Wiley and Sons, Inc.
  187. VIDYAMURTHY, G., CHAKRAPANI, J. (1992) Cognition of Tonal Centers: a Fuzzy Approach. Computer Music Journal, Vol. 16, No. 2, pp. 45-50. Přejít k původnímu zdroji...
  188. VYGOTSKY, L. S. (1981) Psychologie umění [The Psychology of Art]. Prague: Odeon.
  189. WING, H. D. (1948) Tests of Musical Ability and Appreciation. British Journal of Psychology, Monogr. Suppl. No. 27.
  190. YOST, W. A., WATSON, C. S. (Eds.) Auditory Processing of Complex Sounds. N. J.: Hilsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
  191. ZAPOROZHETS, A. V. (1963) Nekotoryje psichologiceskije voprosy senzornogo vospitanija v rannom i doskol'nom vozraste [Some Psychological Issues of the Sensory Perception in Pre-school Children]. In Senzornoje vospitanie doskol'nikov [Sensory Perception in Pre-school Children]. Moscow: Izd. APN RSFR.
  192. ZENATTI, A. (1969) Développement Genetique de la Perception Musicale. Paris: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique.
  193. ZENATTI, A. (2014) Children's Musical Cognition and Taste. In TIGHE, T., DOWLING, W. J. (Eds.) Psychology and Music. New York: Psychology Press.
  194. ZENTHER, M., KAGAN, J. (1996) Perception of Music by Infants. Nature, 383, pp. 65-95. Přejít k původnímu zdroji...
  195. ZENTHER, M., KAGAN, J. (1998) Infants' Perception of Consonance and Dissonance in Music. Infant Behavior & Development, 21 (3), pp. 483-492. Přejít k původnímu zdroji...