
ISBN: 978-80-244-5279-1 | DOI: 10.5507/pdf.17.24452791
Mental processing of Western music harmony
Some developmental and cognitive aspects
- Jiří Luska
Publikace se zabývá problematikou vnímání a mentálního zpracování harmonických intervalů, akordů a harmonie. První dvě kapitoly se věnují teoriím vnímání harmonie, problematice hierarchizace, očekávání, preferenčním pravidlům a tonině. Třeti kapitola se zabývá vývojem kompetencí zpracovat hudební materiál v mysli. Ve čtvrté kapitole je probírána problematika senzorické konsonance a disonance u novorozenců. V následující kapitole je sledováno období předškolního věku, v němž se začíná formovat citlivost pro tonální centrum. V šesté kapitole se pozornost zaměřuje zejména na schopnost hierarchizovat tonální materiál a posoudit jeho konsonantní a disonantní vlastnosti. Sedmá kapitola komentuje vybrané experimenty vnímání tonální hierarchizace a změn tonálního centra u dospělých posluchačů.
1. vydání, Publikováno: 2017, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- ATKINSON, R. C., SHIFFRIN, R. M. (1968) Human Memory: A Proposed System and its Control Processes. In SPENCE, K. W., SPENCE, J. T. (Eds.) The Psychology of Learning and Motivation. New York: Academic Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- BARTLETT, J. C., DOWLING, W. J. (1980) The Recognition of Transposed Melodies: a Key-Distance Effect in Developmental Perspective. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 6, pp. 501-515.
Přejít k původnímu zdroji...
- BASEVI, A. (1862) Introduzione ad un nuovo sistema d'armonia. Firenze: Tipografia Tofani.
- BELAIEW - EXEMPLARSKI, S. (1926) Das musikalische Empfinden im Vorschulalter. In Zeitschrift fur angew. Psychologie. 27, pp. 177-216.
- BHARUCHA, J. J. (1984) Anchoring Effects in Music. The Resolution of Disonance. Cognitive Psychology, 16 (4), pp. 485-518.
Přejít k původnímu zdroji...
- BHARUCHA, J. J. (1987) Music Cognition and Perceptual Facilitation: A Connectionist Framework. Music Perception, 5, No 1, pp. 1-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- BHARUCHA, J. J., KRUMHANSL, C. L. (1983) The Representation of Harmonic Structure of Music: Hierarchies of Stability as a Function of Context. Cognition, 13, pp. 63-102.
Přejít k původnímu zdroji...
- BHARUCHA, J. J., STOECKIG, K. A. (1986) Reaction Time and Musical Expectancy: Priming of chords. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 13, pp. 403-410.
Přejít k původnímu zdroji...
- BIGAND, E. (1993) The Influence of Implicit Harmony, Rhythm, and Musical Training on the Abstraction of 'Tension - Relaxation Schemas' in a Tonal Musical Phrase. Contemporary Music Review, 9, pp. 128-139.
Přejít k původnímu zdroji...
- BIGAND, E. (2003) Travelling through Lehrdal's Tonal Pitch Space Theory: a Psychological Perspective. Musicae Scientiae, 7, pp. 121-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- BIGAND, E., PARNCUTT, R., LERDAHL, F. (1996) Perception of Musical Tension in Short Chord Sequences: The Influence of Harmonic Function, Sensory Dissonance, Horizontal Motion, and Musical Training. Perception & Psychophysics, 58, 1, pp. 125-141.
Přejít k původnímu zdroji...
- BIGAND, E., PINEAU, M. (1997) Global Context Effects on Musical Expectancy. Perception & Psychophysics, 59 (7), pp. 1098-1107.
Přejít k původnímu zdroji...
- BIGAND, E., TILLMANN, B., POULIN, B., D'ADAMO, D. A., MADURELL, F. (2001) The Effect of Harmonic Context on Phoneme Monitoring in Vocal Music. Cognition, 81(1), B11-B 20.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOWMAN, D., TERRY, P. (1993) Aural Matters. Mainz; London: Schott.
- BOYLE, D. J., PENTICOFF, B. (1989) A Study of Elementary School Children's Perception of Tonality. Contribution to Music Education, 16, pp. 67-76.
- BROADBENT, D. E. (1954) The Role of Auditory Localization in Attention and Memory Span. Journal of Experimental Psychology, pp. 191-196.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRODNIANSKÝ, M. (2015) Harmonické cítenie detí predškolského veku vo vybraných regionov Slovenska [Sensitivity to Harmony in Pre-school Children in Selected Regions of Slovakia]. Dissertation. Matej Bel University.
- BURJANEK, J. (1970) Hudební myšlení: Dvě studie k psychologii a estetice problému. [Musical Thinking: Two Studies on the Psychology and Esthetics]. Brno - Prague: State Educational Publishers.
- CAZDEN, N. (1945) Musical Consonance and Dissonance-a Cultural Criterion. Journal of Aesthetics and Art Criticism, IV, pp. 3-11.
Přejít k původnímu zdroji...
- CAZDEN, N. (1962) Sensory Theories of Musical Consonance. Journal of Aesthetics and Art Criticism 20, pp. 301-319.
Přejít k původnímu zdroji...
- CAZDEN, N. (1980) The Definition of Consonance and Dissonance. International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, 2, pp. 123-168.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHAILLEY, J. (1965) Recherches techniques sur le développement musical de l'enfant. L'Education Musicale, Paris, vol. 116, pp. 8-9.
- CHVÁTILOVÁ, H. (1979) Vývoj harmonického sluchu jako jedné z hudebních schopností [Development of the Perception of Harmony as one of the Musical Abilities]. Master Thesis. Prague: Charles University.
- CLARK, T., WILLIAMON, A., AKSENTIJEVIC, A. (2012) Musical Imagery and Imagination: The Function, Measurement, and Application of Imagery Skills for Performance. In: HARGREAVES, D., MIELL, D., MACDONALD, R. (Eds.) Musical Imaginations. Multidisciplinary Perspectives on Creativity, Performance, and Perception. New York: Oxford University Press, pp. 351-366.
Přejít k původnímu zdroji...
- CLARKE, E. F. (1986) Theory, Analysis and the Psychology of Music: A Critical Evaluation of Lerdahl, F. and Jackendoff, R., A Generative Theory of Tonal Music. Psychology of Music, 14, pp. 3-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- COHEN, L. B., SALAPATEK, P. (Eds.) (1975) Infant Perception: from Sensation to Cognition. Vol. II Perception of Space, Speach, and Sound. New York: Academic Press.
- COLWELL, R. (1970) Music Achievement Tests. Chicago: Follet.
- COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) (2002) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press.
- COOK, N. D. (2012) Harmony, Perspective and Triadic Cognition. NY: Cambridge.
Přejít k původnímu zdroji...
- CORRIGALL, K. A., TRAINOR, L. J. (2010) Musical Enculturation in Preschool Children: Acquisition of Key and Harmonic Knowledge. Music Perception, vol 28, 2, pp. 195-200.
Přejít k původnímu zdroji...
- CORRIGALL, K. A., TRAINOR, L. J. (2014) Enculturation to Musical Pitch Structure in Young Children: Evidence from Behavioral and Electrophysiological Methods. Developmental Sciences, Vol. 17, Issue 1, January 2014, pp. 142-158.
Přejít k původnímu zdroji...
- CROZIER, W. R., CHAPMAN, A. J. (1984) Cognitive Processes in the Perception of Art. Amsterdam; Oxford: North-Holland.
- CZECH MUSIC SOCIETY (1985) Hudební výchova a statistika [Music Teaching and the Statistics]. Zpravodaj České hudební společnosti [A Newsletter of the Czech Music Society]. 11, No 3, pp. 2-4; No 4, pp. 2-12.
- DAVIDSON, L., McKERNON, P., GARDNER, N. E. (1981) The Acquisition of Song: A Developmental Approach. Documentary report of the Ann Arbor Symposium. Reston: The Music Educators National Conference, pp. 301-315.
- DAVIDSON, L. (1994) Songsinging by Young and Old: A Developmental Approach to Music. In AIELLO, R., SLOBODA, J. A. (Eds.) Musical Perceptions. New York; Oxford: Oxford University Press, pp. 99-130.
- DAVIDSON, L., SCRIPP, L. (1992) Surveying the Coordinates of Cognitive Skills in Music. In COLWELL, R. J. (Ed.) Handbook of Research on Music Teaching and Learning: A Project of the Music Educators National Conference. New York: Schirmer Books, pp. 392-413.
- DEUTCH, D. (Ed.) (1999) The Psychology of Music. 2nd ed. London: Academic Press.
- DOWLING, W. J. (1999) The Development of Music Perception and Cognition. In DEUTCH, D. (Ed.) The Psychology of Music. 2nd ed. San Diego: Academic Presss, pp. 603-625.
Přejít k původnímu zdroji...
- EHRENFELS, C. (1890) Über Gestaltqualitäten. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Philosophi, 14, pp. 249-292.
- EYSENECK, M., KEANE, M. (2000) Cognitive Psychology. A Student's Handbook. 4th ed., East Sussex: Psychology Press.
- FRANCÈS, R. (1984) La Perception de la Musique. 2nd ed. Paris: Librairie Philosophique J. Vrin.
- FRANCÈS, R. (2009) The Perception of Music. New York - London: Psychology Press.
- GAEDE, S. E., PARSONS, O. A., BERTERA, J. H. (1978) Hemispheric Differences in Music Perception: Aptitude vs Experience. Neuropsychologia, 16, pp. 369-373.
Přejít k původnímu zdroji...
- GARDNER, H. (1979) Developmental Psychology after Piaget: An Approach in Terms of Symbolization. Human Development, 22, pp. 73-88.
Přejít k původnímu zdroji...
- GEMBRIS, H. (2006) The Development of Musical Abilities. In COLWELL, R. (Ed.) MENC Handbook of Musical Cognition and Development. Oxford; New York: Oxford University Press.
- GOLDMAN, R. (1965) Harmony in Western Music. London: Barrie and Rockliff.
- GORDON, E. E. (1965) Musical Aptitude Profile Manual. Boston: Houghton Mifflin Comp.
- GORDON, E. E. (1979) Primary Measures of Musical Audition. Chicago: GIA.
- GORDON, H. W. (1970) Hemispheric Asymmetries in the Perception of Musical Chords. Cortex, 6, pp. 387-398.
Přejít k původnímu zdroji...
- GUERNSEY, M. (1928) The Role of Consonance and Dissonance. Psychol. Monogr., 25, pp. 93-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- HABER, H. de la Motte, Rötter (Ed). (2006) Musikpsychologie. Laaber: Laaber-Verlag.
- HADDON, E. (2007) What Does Mental Imagery Mean to University Music Students and their Professors? In WILLIAMON, A., COIMBRA, C. (Eds.) International Symposium on Performance Science. Association Européenne des Conservatoires, pp. 301-306.
- HANTZ, E. C., KREILICK, G., KANANEN, W., SWARTZ, K. P. (1997) Neural Responses to Melodic and Harmonic Closure: An Event - Related - Potential Study. Music Perception, 15, 1, pp. 69-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- HARGREAVES, D. J. (1990) The Developmental Psychology of Music. 3rd ed. Cambridge: Cambridge University Press.
- HELMHOLTZ, H. L. F. (1954) On the Sensations of Tone as a Physiological Basis for the Theory of Music. 2nd ed. New York: Dover Publications.
- HERENTINOVÁ, M. (2004) K otázkám cítění mezitonálních vztahů. [The Sensitivity to the Inter-Key Relationships]. Master Thesis. Olomouc: Palacký University.
- HERSKOVITS, M. J. (1938) Acculturation. New York City: J. J. Augustin Publisher.
- HERSKOVITS, M. J. (1948) Man and His Work. The Science of Cultural Antropology. New York: Knopf.
- HODGES, D. A., SEBALD, D. C. (2011) Music in the Human Experience. An Introduction to Music Psychology. New York, London: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOFFMAN, L. W., PARIS, S., HALL, E., SCHELL, R. (1994) Developmental Psychology Today. 6th ed. New York: McGraw-Hill, Inc.
- HOSTINSKÝ, O. (1879) Die Lehre von den musikalischen Klängen. Ein Beitrag zur aesthetischen Begründung der Harmonielehre. Prag: Verlag von H. Dominicus.
- HOWELL, P., CROSS, I., WEST, R. (Eds.) (1985) Musical Structure and Cognition. London: Academic Press.
- HRADECKÝ, E. (1972) Úvod do studia tonální harmonie. [Introduction to the Study of Tonal Harmony.] 2nd ed. Prague: Supraphon.
- HURLOCK, E. B. (1980) Developmental Psychology: A Life-Span Approach. 3rd ed. New York: McGraw-Hill.
- HURON, D. (1993) Tonal Consonance versus Tonal Fusion in Polyphonic Sonorities. Music Perception, 9, 2, pp. 135-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- HURON, D. (2001) Tone and Voice: A Derivation of the Rules of Voice Leading from Perceptual Principles. Music Perception, 19, 1, pp. 1-64.
Přejít k původnímu zdroji...
- IMBERTY, M. (1969) L' Acquisition des structures tonales chez l' enfant. Paris: Edition Klinksieck.
- JANÁČEK, L. (1974) Myslná, psychologická podstata hudebních představ [The Psychological Basis of Musical Imagery in the Mind]. In Hudebně teoretické dílo II [Musical Theoretical Work II]. Prague: Editio Supraphon.
- JANEČEK, K. (1965) Základy moderní harmonie [Principles of Modern Harmony]. Prague: Czech Academy of the Science.
- JUSTUS, T., HUTSLER, J. J. (2005) Fundamental Issues in the Evolutionary Psychology of Music: Assessing Innateness and Domain Specificity. Music Perception, 23, pp. 1-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOELSCH, S., JENTSCHKE, S., SAMMLER, D., MIETCHEN, D. (2007) Unstangling Syntactic and Sensory Processing: an ERP Study of Music Perception. Psychophysiology, 44, 3, pp. 476-490.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOELSCH, S. (2014) Brain Correlates of Music-Evoked Emotions. Nature reviews/Neuroscience. Vol. 15, pp. 170-180.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOELSCH, S., FRIEDERICI, A. D. (2003) Toward the Neural Basis of Processing Structure in Music: Comparative Results of Different Neurophysiological Investigation Methods. Annals of the New York Academy of Sciencies, Vol. 999, 1, pp. 15-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOELSCH, S., FRITZ, T., SCHULZE, K., ALSOP, D., SCHLAUG, G. (2005) Adults and Children Processing Music: An fMRI Study. NeuroImage, 25, pp. 1068-1076.
Přejít k původnímu zdroji...
- KOSTKA, S., PAYNE, D., ALMÉN, B. (2013) Tonal Harmony. 7th. ed. New York: McGraw Hill.
- KÖHLER, W. (1992) Gestalt Psychology. The Definitive Statement of the Gestalt Theory. 2nd ed. New York. London: Liveright Publishing Corporation.
- KRUMHANSL, C. L. (2001) Cognitive Foundations of Musical Pitch. Oxford: Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRUMHANSL, C. L., BHARUCHA, J. J., KESSLER, E. J. (1982) Perceived Harmonic Structure of Chords in the Three Related Musical Keys. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 8, pp. 24-36.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRUMHANSL, C. L., KEIL, F. C. (1982) Acquisition of the hierarchy of Tonal Functions in Music. Memory and Cognition, 10, pp. 243-251.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRUMHANSL, C. L., KESSLER, E. (1982) Tracing the Dynamic Changes in Perceived Tonal Organization in a Spatial Representation of Musical Keys. Psychological Review, 89, 4, pp. 334-368.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRUMHANSL, C. L., CUDDY, L. L. (2010) A Theory of Tonal Hierarchies in Music. In JONES, M. R., FAY, R. F., POPPER, A. N. Music Perception. New York, London: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRUMHANSL, C. L., SHEPPARD, R. N. (1979) Quantification of the Hierarchy of Tonal Function within a Diatonic Context. Journal of Experimental Psychology:Human Perception and Performance, 5, pp. 579-594.
Přejít k původnímu zdroji...
- KURTH, E. (1931) Musikpsychologie. Berlin: Max Hesses Verlag.
- KWALWASSER, J. (1926) Tests of Melodic and Harmonic Sensitivity. Camden; New Jersey: Victor Talking Machine Comp.
- KWALWASSER, J., DYKEMA, P. (1930) Kwalwasser - Dykema Music Tests. New York: Carl Fischer.
- LAHDELMA, I., EEROLA, T. (2016) Mild Dissonance Preferred over Consonance in Single Chord Perception. i-Perception, pp. 1-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- LARGE, E. W. (2011) Musical Tonality, Neural Resonance, and Hebbian Learning. In Mathematics and Computation in Music. Berlin, Heidelberg: Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- LÉBL, V., POLEDŇÁK, I. (Eds.) (1988) Hudební věda I-III [Musicology I-III]. Prague: State Educational Publishing.
- LEBRUN-GUILLAUD, G., TILLMANN, B. AND JUSTUS, T. (2008) Perception of Tonal and Temporal Structures in Chord Sequences by Patients with Cerebellar Damage. Music Perception, vol. 25, no 4, pp. 271-283.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEHMAN, P. R. (1968) Tests and Measurements in Music. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall.
- LEHMANN, A. C. (2002) Musical Cognition and Development. In COLWELL, R., RICHARDSON, C. (Eds.) The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. Oxford-New York: Oxford University Press.
- LERDAHL, F., JACKENDOFF, R. (1983) A Generative Theory of Tonal Music. Cambridge: The MIT Press.
- LEVITIN, D. J., MENUN, V. (2003) Musical Structure is Processed in "Language" Areas of the Brain: a Possible Role for Brodmann Area 47 in Temporal Coherence. Neuroimage, pp. 2142-2152.
Přejít k původnímu zdroji...
- LONGUET-HIGGINS, H. C. (1978) The Perception of Music. Interdisciplinary Science Reviews, 3, 2, pp. 148-156.
Přejít k původnímu zdroji...
- LOWERY, H. (1926) Cadence and Phrase Tests in Music. British Journal of Psychology, 17, pp. 111-118.
Přejít k původnímu zdroji...
- LOWERY, H. (1929) Musical Memory. British Journal of Psychology. General Section, 19, pp. 397-404.
Přejít k původnímu zdroji...
- LUNDIN, R. W. (1947) Toward a Cultural Theory of Consonance. Journal of Psychology, 23, pp. 45-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- LUNDIN, R. W. (1949) The Development and Validation of a Set of Musical Ability Tests. Psychology Monography, 63, pp. 1-20.
Přejít k původnímu zdroji...
- LUNDIN, R. W. (1985) An Objective Psychology of Music. 3rd.ed. Malabar, Florida: Robert E. Krieger Publishing Company.
- LUSKA, J. (1992) Tónově výškový sluch žáků základní školy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy [Hearing of Pitch in Primary School Pupils with a Specialisation in Music]. Theory and Research in Music Education. Prague: Czech Music Society, 2, 1, pp. 13-27.
- LUSKA, J. (1993)Vnímání harmonických hudebních celků, struktura harmonického sluchu a jeho diagnostika [Perception of Music Harmony Patterns, Structure of Harmonic Ability, and its Diagnostics]. Dissertation. Prague, Charles University.
- LUSKA, J. (1996) Sluch pro harmonii a jeho diagnostika [Sensitivity to Harmony and its Diagnostics]. Olomouc: Palacký University Publishers.
- LUSKA, J. (2000) Princip harmonické inverze a jeho empirické ověřování u studujících středních pedagogických škol [The Principle of Harmonic Inversion and its Empirical Verifying in the Secondary School Students]. In Tradice a perspektivy výchovy a vzdělávání. [Traditions and perspectives of education.] Olomouc: Faculty of Education.
- LUSKA, J. (2006) Development of Harmonic Ability Lines in Ontogenetics. In Musicologica Olomucensia VIII. Olomouc: Palacký Univerzity, pp. 51-60.
- LÝSEK, F. (1955) Úvod do hudební výchovy [Introduction to the Music Teaching]. Prague: State Educational Publishers.
- LÝSEK, F. (1956) Hudebnost a zpěvnost ve světle výzkumů [Musicality and Singing Skills in the Light of Research]. Prague: State Educational Publishers.
- MALMBERG, C. F. (1918) The Perception of Consonance and Dissonance. Psychological Monographs, 25(2), pp. 93-133.
Přejít k původnímu zdroji...
- MASATAKA, N. (2006) Preference for Consonance over Dissonance by Hearing Newborns of Deaf Parents and of Hearing Parents. Dev Sci 9, pp. 46-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- MEYER, L. B. (1956) Emotion and Meaning in Music. Chicago: University of Chicago Press.
- MEYER, L. B. (1967) Music, the Arts, and Ideas. Chicago: The University of Chicago Press.
- MILLER, G. A. (1956) The Magical Number Seven Plus or Minus Two: Some Limits on Pure Capacity for Processing Information. Psychological Rewiew, 63, pp. 81-97.
Přejít k původnímu zdroji...
- MILLER, P. H. (2002) Theories of Developmental Psychology. 4th ed. New York: Worth Publishers.
- MINKENBERG, H. (1991) Das Musikerleben von Kindern im Alter von 5 bis 10 Jahren, (vol. 4). Frankfurt: P. Lang.
- MOLES, A. (1966) Information Theory and Esthetic Perception. (J. E. Cohen, Trans.) Urbana: University of Illinois Press.
- MOOG, H. (1976) The musical Experience of the Pre-school Child. (C. Clarke, Trans.) London: Schott.
- MOTTE-HABER, H. de la, RÖTTER, G. (Ed.) (2005) Musikpsychologie. Laaber: Laaber-Verlag.
- NEISSER, U. R. G. (1967) Cognitive Psychology. New York: Appleton- -Century-Crofts.
- NEISSER, U. R. G. (1976) Cognition and Reality: Principles and Implications of Cognitive Psychology. San Francisco: W. H. Freeman.
- NEUWIRTH, M., BERGÉ, P. (Eds.) (2015) What is a Cadence? Theoretical and Analytical Perspectives on Cadence in the Clasical Repertoire. Leuven University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- OGDEN, R. M. (1909) A Contribution to the Theory of Tonal Consonance. Psychol. Bulletin, 6, pp. 297-303.
Přejít k původnímu zdroji...
- PALMER, C., KRUMHANSL, C. L. (1987) Pitch and temporal contributions to musical phrase perception: Effects of harmony, performance timing, and familiarity. Perception and Psychophysics. 41, p. 505-518.
Přejít k původnímu zdroji...
- PARDEL, T. (1982) Psychológia [The Psychology]. Bratislava: Psychodiagnostic and didactic tests.
- PARDEL, T., BOROŠ, J. (1979) Základy všeobecnej psychológie [Principles of General Psychology]. Bratislava: Slovak Educational Publishers.
- PARNCUTT, R. (1989) Harmony: A Psychoacustical Approach. Berlin: Springer-Verlag.
Přejít k původnímu zdroji...
- PARNCUTT, R. (2014) The Emotional Connotations of Major versus Minor Tonality: One or more origins? Scientiae, Vol. 18, 3, pp. 324-353.
Přejít k původnímu zdroji...
- PARNCUTT, R., BREGMAN, A. S. (2000) Tone Profiles Following Short Chord Progressions: Top-Down or Bottom-Up? Music Perception, 18, 1, pp. 25-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- PECHMANN, T. (1998) Memory for Chords: The Retention of Pitch and Mode. Music Perception, 16, 1,, pp. 43-54.
Přejít k původnímu zdroji...
- PFLEDERER, M. (1964) The Responses of Children to Musical Tasks Embodying Piaget's Principles of Conservation. Journal of Research in Music Education, 12, 2, pp. 251-268.
Přejít k původnímu zdroji...
- PIAGET, J. (1977) Epistemology and Psychology of Functions. Dordrecht: Reidel Publishing Company.
Přejít k původnímu zdroji...
- PIAGET, J., INHELDER, B. (1970) Psychologie dítěte [The Psychology of the Child]. Prague: State Educational Publishing.
- PLANTINGA, J., TREHUB, S. E. (2014) Začátek formuláře Revisiting the Innate Preference for Consonance. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, Vol 40 (1), pp. 40-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- PLHÁKOVÁ, A. (2004) Učebnice obecné psychologie [The Textbook of General Psychology]. Prague: Academia.
- PLOMB, R., LEWELT, W. J. M. (1965) Tonal Consonance and Critical Bandwidth. Journal of the Acoustical Society of America, 38, pp. 548-560.
Přejít k původnímu zdroji...
- PLOMP, R. (1976) Aspects of Tone Sensation. London: Academic Press.
- POLEDŇÁK, I. (1984) Stručný slovník hudební psychologie [Concise Dictionary of Music Psychology]. Prague: Editio Supraphon.
- POVEL, D. J. (1996) Exploring the Elementary Harmonic Forces in the Tonal System. Psychol. Res., 58, pp. 274-283.
Přejít k původnímu zdroji...
- REGNAULT, P., BIGAND, E., BESSON, M. (2001) Different Brain Mechanisms Mediate Sensitivity to Sensory Consonance and Harmonic Context: Evidence from Auditory Event-Related Brain Potentials. Journal of Cognitive Neuroscience, 13(2), pp. 241-255.
Přejít k původnímu zdroji...
- RÉVÉSZ, G. (1920) Prüfung der Musikalität. Zeitschrift für Psychologie, 85, pp. 163-209.
- RÉVÉSZ, G. (1925) The Psychology of a Musical Prodigy. New York: Harcourt Brace et Comp.
- RÉVÉSZ, G. (1946) Einführung in die Musikpsychologie. Bern: A. Francke Verlag.
- RÉVÉSZ, G. (1953) Introduction to the Psychology of Music. London: Longmans - Green.
- RÉVÉSZ, G. (1972) Einführung in die Musikpsychologie. 2. Aufl. Bern; München: Francke Verlag.
- RISINGER, K. (1969) Hierarchie hudebních celků v novodové evropské hudbě [Hierarchy of the Musical Units in the Modern European Music]. Praha: Panton.
- ROBERTS, L. A. (1986) Consonance Judgements of Musical Chords by Musicians and Untrained Listeners. Acta Acustica united with Acustica, Vol. 62, 2, pp. 163-171.
- ROEDERER, J. G. (1973) Introduction to the Physics and Psychophysics of Music. New York: Springer Verlag.
Přejít k původnímu zdroji...
- ROHÁNEK, F. (1983) Příspěvek k problematice zjišťování speciálních hudebních schopností [Contribution to the Testing of Special Musical Abilities]. Dissertation. Prague: Charles University.
- ROHÁNEK, F. (1987) Některé problémy při zjišťování hudebních schopností [Selected Issues of the Testing of Special Musical Abilities]. In Hudební věda a výchova 4. Prague: State Educational Publishing, pp. 129-139.
- ROSCH, E., MERVIS, C. B. (1975) Family Recemblances: Studies in the Internal Structure of Categories. Cognitive Psychology, Vol. 7, 4, pp. 573-605.
Přejít k původnímu zdroji...
- RUPP, H. (1915) Über die Prüfung musikalischer Fähigkeiten. Zeitschrift für angewandte Psychologie, 9, pp. 1-76.
- SAMMLER, D., KOELSCH, S., HAERLE, M., BRANDT, A., SCHULZEBONHAGE, A. (2006) Overlapping Neural Networks of Music and Language Processing. Poster presented at 12th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping (HBM), Florence, Italy.
- SEASHORE, C. E. (1967) Psychology of Music. 2nd ed. New York: Dover.
- SEDLÁKOVÁ, M. (2004) Vybrané kapitoly z kognitivní psychologiementální procesy a mentální reprezentace [Selected Issues on the Cognitive Psychology-Mental Processes and Mental Representation]. Prague: Grada Publishing.
- SHUTER, R. (1968) The Psychology of Musical Ability. London: Methuen.
- SHUTER-DYSON, R., GABRIEL, C. (1981) The Psychology of Musical Ability. 2nd ed. London: Methuen.
Přejít k původnímu zdroji...
- SHUTER-DYSON, R. (1999) Musical Ability. In The Psychology of Music. London: Academic Press, pp. 627-651.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHELENBERG, E. G., BIGAND, E., POULIN-CHARRONNAT, B., GARNIER, C., STEVENS, C. (2005) Children's Implicit Knowledge of Harmony in Western Music. Developmental Science. 8(6) pp. 551-566.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHELLENBERG, E. G., TRAINOR, L. J. (1996) Sensory Consonance and the Perceptual Similarity of Complex-Tone Harmonic Intervals: Tests of Adult and Infant Listeners. Journal of the Acoustical Society of America. 100, pp. 3321-3328.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHENKER, H. (1935/1979) Free Composition. (E. Oster, Trans), New York: Longman.
- SCHMUCKLER, M. A. (1989) Expectation in Music: Investigation of Melodic and Harmonic Processes. Music Perception, 7, pp. 109-150.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHMUCKLER, M. A., BOLTZ, M. G. (1994) Harmonic and Rhythmic Influences on Musical Expectancy. Perception & Psychophysics, 56, pp. 313-325.
Přejít k původnímu zdroji...
- SCHOEN, M. (1940) The Psychology of Music. New York: Roland Press.
- SIEGLER, R. S. (1983) Information Processing Approaches to Development. In Handbook of Child Psychology. 4th ed. New York: Wiley.
- SLOBODA, J. A. (1985) The Musical Mind. (The Cognitive Psychology of Music). Oxford: Clarendon Press.
- SMITH, R. (1995) Aural Training in Practice. Book I-III. London: ABRSM Publishing.
- SPRINTHALL, N. A., SPRINTHALL, R. C. (1990) Educational Psychology. A Developmental Approach. 5th ed. New York: McGraw-Hill, Inc.
- STAINSBY, T., CROSS, I. (2009) The Perception of Pitch. In HALLAM, S., CROSS, I., THAUT, M. (Eds.) The Oxford Handbook of Music Psychology. Oxford: Oxford University Press.
- STERNBERG, R. J. (2009) Cognitive Psychology. 5th ed., Belmont: Wadsworth.
- STRAUSS, A. (Ed.) (1956) The Social Psychology of George Herbert Mead. Chicago: University of Chicago Press.
- STUMPF, C. (1883, 1890) Tonpsychologie I., II. Leipzig: Hirtzel.
- TEPLOV, B. M. (1968) Psychologie hudebních schopností [The Psychology of Musical Abilities]. 2nd ed. Prague: Supraphon.
- TERHARDT, E. (1974) Pitch, Consonance, and Harmony. Journal of the Acoustical Society of America, 55, pp. 1061-1069.
Přejít k původnímu zdroji...
- THACKRAY, R. (1973) Tests of Harmonic Perception. Psychology of Music, 1, pp. 49-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- THOMPSON, W. F., & CUDDY, L. L. (1989) Sensitivity to Key Change in Chorale Sequences: A Comparison of Single Voices and Four-Voice Harmony. Music Perception, 7, pp. 151-158.
Přejít k původnímu zdroji...
- THOMPSON, W. F., PARNCUTT, R. (1997) Perceptual Judgments of Triads and Dyads: Assesment of Psychoacoustic Model. Music Perception, 14, 3, pp. 263-280.
Přejít k původnímu zdroji...
- THOMSON, W. (1999) Tonality in Music. San Marino: Everett Books.
- TILLMANN, B., BIGAND, E. (2001) Global Context Effect in Normal and Scrambled Musical Sequences. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 27(5), pp. 1185-1196.
Přejít k původnímu zdroji...
- TILLMANN, B., LEBRUND-GUILLAUD, G. (2006) Influence of Tonal and Temporal Expectations on Completion Judgments of Chord Sequences. Psychological Research, 70(5), pp. 345-358.
Přejít k původnímu zdroji...
- TORFF, B. A. (2006) Comparative Review of Human Ability Theory: Context, Structure, and Development. In COLWELL, R. (Ed.) MENC Handbook of Musical Cognition and Development. Oxford: Oxford University Press, pp. 165-188.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRAINOR, L. J. (2005) Are There Critical Periods for Musical Development? Developmental psychobiology. Vol 46, Issue 3, pp. 262-278.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRAINOR, L. J., TSANG, CH. D., CHEUNG, V. H. W. (2002) Preference for Sensory Consonance in 2- and 4- Month- Old Infants. Music Perception, 20, pp. 187-194.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRAINOR, L. J., HEINMILLER, B. M. (1998) The Development of Evaluative Responses to Music: Infants Prefer to Listen to Consonance over Disonance. Infant Behavior and Development. 21, pp. 77-88.
Přejít k původnímu zdroji...
- TRAINOR, L. S., TREHUB, S. E. (1994) Key Membership and Implied Harmony in Western Tonal Music: Developmental Perspectives. Perception and Psychophysics, 56(2) pp. 125-132.
Přejít k původnímu zdroji...
- VALENTINE, C. W. (1913) The Aesthetic Appreciation of Musical Intervals among School-Children and Adults. British Journal of Psychology, 6, pp. 190-216.
Přejít k původnímu zdroji...
- VALENTINE, C. W. (1914) The Method of Comparison in Experiments with Musical Intervals and the Effect of Practice on the Appreciation of Discords, British Journal of Psychology, 7, pp. 118-135.
Přejít k původnímu zdroji...
- VALENTINE, C. W. (1962) The Experimental Psychology of Beauty. London: Methuen.
- VASTA, R., HAITH, M. M., MILLER, S. A. (1992) Child Psychology. The Modern Science. New York: John Wiley and Sons, Inc.
- VIDYAMURTHY, G., CHAKRAPANI, J. (1992) Cognition of Tonal Centers: a Fuzzy Approach. Computer Music Journal, Vol. 16, No. 2, pp. 45-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- VYGOTSKY, L. S. (1981) Psychologie umění [The Psychology of Art]. Prague: Odeon.
- WING, H. D. (1948) Tests of Musical Ability and Appreciation. British Journal of Psychology, Monogr. Suppl. No. 27.
- YOST, W. A., WATSON, C. S. (Eds.) Auditory Processing of Complex Sounds. N. J.: Hilsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
- ZAPOROZHETS, A. V. (1963) Nekotoryje psichologiceskije voprosy senzornogo vospitanija v rannom i doskol'nom vozraste [Some Psychological Issues of the Sensory Perception in Pre-school Children]. In Senzornoje vospitanie doskol'nikov [Sensory Perception in Pre-school Children]. Moscow: Izd. APN RSFR.
- ZENATTI, A. (1969) Développement Genetique de la Perception Musicale. Paris: Editions du Centre National de la Recherche Scientifique.
- ZENATTI, A. (2014) Children's Musical Cognition and Taste. In TIGHE, T., DOWLING, W. J. (Eds.) Psychology and Music. New York: Psychology Press.
- ZENTHER, M., KAGAN, J. (1996) Perception of Music by Infants. Nature, 383, pp. 65-95.
Přejít k původnímu zdroji...
- ZENTHER, M., KAGAN, J. (1998) Infants' Perception of Consonance and Dissonance in Music. Infant Behavior & Development, 21 (3), pp. 483-492.
Přejít k původnímu zdroji...