ISBN: 978-80-244-5321-7 | DOI: 10.5507/pdf.18.24453217

Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání

Jan Michalík, Pavlína Baslerová, Michal Růžička


The publication presents a quantitative research study, the objective of which is to identify, analyse and describe the current attitudes, awareness and needs of teachers in the Czech Republic in the context of educating children with special educational needs. The focus was especially on teachers’ attitudes, awareness and needs regarding the applicable amendment to the Education Act governing the education of children, pupils and students with special educational needs. The paper consists of four thematic parts. The first part is presented in the fi rst two chapters and focuses on a theoreticaldescriptive framework of inclusion and research of this phenomenon. This part describes the system of inclusive education and the issue of conducting research studies aimed at inclusion of children and students with special needs. The second part deals with the attitudes and needs of teachers in the context of
the applicable amendment to the Education Act (No. 82/2015 Coll.) The third part focuses on the diff erences in the attitudes of teachers between mainstream and special schools in the context of the applicable amendment to the Education Act (No. 82/2015 Coll.) The last part analyses the attitudes and needs of teachers in selected regions in relation to the issue mentioned above.

1. edition, Published: 2018, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. ANDERLIKOVÁ, L. 2014. Cesta k inkluzi. Úvahy z praxe a pro praxi. Praha: TRITON. ISBN 978-80-7387-765-1.
  2. BARLOW, A., et al. 2015. Evaluation of the implementation and impact of an integrated prevention model on the academic progress of students with disabilities. In Research in Developmental Disabilities, Vol. 36, Jan. 2015, pp. 505-525. Go to original source...
  3. BIZOVÁ, N. 2015. Sociálna pozícia žiakov s postihnutím v edukačnom prostredí. In Vychovávateľ, Roč. 63, č. 5-6, s. 15-20. ISSN 0139-6919.
  4. CAGRAN, B.; SCHMIDT, M. 2011. Attitudes of Slovene teachers towards the inclusion of pupils with different types of special needs in primary school. In Educational Studies; Dorchester-on-Th ames, 37, 2, May 2011, pp. 171. Go to original source...
  5. COOMBES, L., et al. 2016. Mixed-methods evaluation of the good behaviour game in English primary schools. In Journal of Community & Applied Social Psychology, Vol. 26(5), Sep.-Oct., 2016, pp. 369-387. Go to original source...
  6. De BOER, A. A.; MUNDE, V. S. 2015. Parental attitudes toward the inclusion of children with profound intellectual and multiple disabilities in general primary education in the Netherlands. In The Journal of Special Education, Vol. 49(3), Nov. 2015, pp. 179-187. Go to original source...
  7. FERDANOVÁ, J. 2015. Typologie výukových strategií podporující inkluzi ve vzdělávání. In Studia paedagogica, roč. 20, č. 3, 2015, DOI: 10.5817/SP2015-3-8. Go to original source...
  8. FINKOVÁ, D. 2014. Determinanty inkluze osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4303-4.
  9. FORLIN, Ch., et al. 2013. Transition for a Student With Special Educational Needs From Primary to Secondary School in Hong Kong. In The Australasian Journal of Special Education, dod. Transitions for Students With Special Educational Needs; Bomaderry, 37, 1, Jul. 2013, pp. 49-63. Go to original source...
  10. FRYNTOVÁ, M. 2011. Hyperaktivní děti v běžné třídě. In Psychologie dnes. Praha: Portál, 2011, 17(9), 58-59. ISSN 1212-9607.
  11. GANNON, S.; MCGILLOWAY, S. 2009. Children's attitudes toward their peers with Down Syndrome in schools in rural Ireland: An exploratory study. In European Journal of Special Needs Education, Vol. 24(4), Nov. 2009, pp. 455-463. Go to original source...
  12. GUNILLA, L.; CLAES, N. 2014. Promoting Inclusion? "Inclusive" and Effective Head Teachers' Descriptions of Their Work. In European Journal of Special Needs Education, Vol. 29, No. 1, pp. 74-90. Go to original source...
  13. HÁJKOVÁ, V. 2005. Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR. ISBN 80-86856-05-4. Postoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání
  14. HÁJKOVÁ, V.; STRNADOVÁ, I. 2013. Denotace inkluzivního vzdělávání s odkazem pro vzdělávací praxi v České republice. In Pedagogika: časopis pro vědy o vzdělávání a výchově. Praha: Univerzita Karlova, roč. 63, č. 2 (2013). ISSN 0031-3815.
  15. HANÁKOVÁ, A.; STEJSKALOVÁ, K. 2015. Inkluzivní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. In ŠMELOVÁ, E., a kol. Rovný přístup ke vzdělávání jedinců v současné mateřské a základní škole (s. 39-50). Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4404-8
  16. HLOUŠKOVÁ, L., et al. 2015. Diverzita žáků: téma pro vedení školy. In Studia paedagogica. roč. 20, č. 2, 2015, s. 105-126. ISSN 2336-4521. Go to original source...
  17. HOLTTUM, S. 2015. School inclusion for children with mental health difficulties. In Mental Health and Social Inclusion, 19, 4, pp. 161-168. Go to original source...
  18. ISMAIL, Z.; BASHEER, I.; KHAN, J. H. 2016. Teachers' Attitudes towards Inclusion of Special Needs Children into Primary Level Mainstream Schools in Karachi. In The European Journal of Social & Behavioural Sciences; Nicosia, 17, 3, pp. 2177-2196. Go to original source...
  19. JERLINDER, K.; DANERMARK, B.; GILL, P. 2010. Swedish primary-school teachers' attitudes to inclusion-Th e case of PE and pupils with physical disabilities. In European Journal of Special Needs Education, Vol. 25(1), pp. 45-57. Go to original source...
  20. JESENSKÝ, J. 1998. Integrace - znamení doby. Praha: Karolinum. ISBN 80-7184-691-0.
  21. JESENSKÝ, J. 1995. Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. UK Praha. ISBN 80-7184-030-0.
  22. JOY, R.; MURPHY, E. 2012. The Inclusion of Children with Special Educational Needs in an Intensive French as a Second-Language Program: From Theory to Practice. In Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l'éducation, Vol. 35, No. 1, pp. 102-119.
  23. KATHLEEN, L., et al. 2015. Empowering Teachers with Low-Intensity Strategies to Support Academic Engagement: Implementation and Effects of Instructional Choice for Elementary Students in Inclusive Settings. In Education and Treatment of Children, Vol. 38, No. 4, pp. 473-504. Go to original source...
  24. KIM, D. 2011. Identifying the gaps towards an inclusive educational system within Québec: Collectively examining the perceptions of different groups of educators. Montréal: McGill, 2011.
  25. KRASKA, J.; BOYLE, Ch. 2014. Attitudes of Preschool and Primary School Pre-Service Teachers towards Inclusive Education. In Asia-Pacific Journal of Teacher Education, Vol. 42, No. 3, pp. 228-246. Go to original source...
  26. KRATOCHVÍLOVÁ, J. 2013. Kvalita inkluzivní školy: Její hodnotová dimenze a podmínky. Brno: Masarykova univerzita. Habilitační práce. [online] [cit. 5. 4. 2018]. Dostupné na: http://docplayer.cz/1499543-Kvalita-inkluzivni-skoly-jeji-hodnotova-dimenzea-podminky.html.
  27. KRATOCHVÍLOVÁ, J.; HAVEL, J. 2013. Application of Individualization and Differentiation in Czech Primary Schools-one of the Characteristic Features of Inclusion. In Procedia- Social and Behavioral Sciences, Vol. 93, 21 Oct. 2013, pp. 1521-1525. Go to original source...
  28. LANGER, J., a kol. 2016. Pedagogičtí pracovníci jako klíčový faktor inkluzivního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3865-8. Go to original source...
  29. LECHTA, V. (ed.). 2010. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-679-7.
  30. LECHTA, V. 2012. Inkluzívna eduácia včera, dnes a zajtra. In Michalík, J., a kol. 2012. Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených, Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3372-1.
  31. LOPÚCHOVÁ, J. 2014. Saturácia špeciálnych edukačných potrieb u žiakov mladšieho školského veku so zrakovým postihnutím v inkluzívnych podmienkach. In Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech: předškolní a základní vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7464-659-1.
  32. MAJOKO, T. 2016. Inclusion of Children with Autism Spectrum Disorders: Listening and Hearing to Voices from the Grassroots. In Journal of Autism and Developmental Disorders; New York, 46, 4, pp. 1429-1440. Go to original source...
  33. McMASTER, CH. 2015. Inclusion in New Zealand: The Potential and Possibilities of Sustainable Inclusive Change Through Utilising a Framework for Whole School Development. In New Zealand Journal of Educational Studies, 2015, Vol. 50, No. 2, p. 239. Go to original source...
  34. MICHALÍK, J. 2001. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-7067-981-6.
  35. MICHALÍK, J. 2002. Škola pro všechny aneb Integrace je když… Vsetín: ZŠ Integra. ISBN 802389885X.
  36. MICHALÍK, J. 2001. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0231-9.
  37. MICHALÍK, J. 1991. Školská integrace žáků s postižením na základních školách v České republice. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-04-24526-9.
  38. MICHALÍK, J. 2011. Školská integrace dětí s postižením, Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0077-4.
  39. MICHALÍK, J.; BASLEROVÁ, P.; FELCMANOVÁ, L., a kol., 2013. Katalog podpůrných opatření. Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3464-3.
  40. MICHALOVÁ, Z., et al. 2012. Připravenost učitelů na inkluzivní vzdělávání v oblasti specifických poruch učení. In Speciální pedagogika, roč. 22, č. 1, 2012, s. 30-45. ISSN 1211-2720.
  41. MORRISON, R.; BURGMAN, I. 2009. Friendship experiences among children with disabilities who attend mainstream Australian schools. In The Canadian Journal of Occupational Therapy; Ottawa, 76, 3, Jun 2009, pp. 145-152. Go to original source...
  42. MŠMT ČR. 2013. Strategie vzdělávací politiky do roku 2020. Praha: MŠMT ČR. [online] [cit. 12. 3. 2018]. Dostupné na: http://www.inkluze.upol.cz/portal/Download/vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD/Hlavni_smery_strategie_vzdelavaci_politiky_do_roku_2020.pdf.
  43. MŠMT. 2001. Bílá kniha. Praha: Tauris. [online] [cit. 10. 1. 2018]. Dostupné na http://www.msmt.cz/dokumenty/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelavani-v-ceske-republicePostoje pedagogických pracovníků k vybraným aspektům společného vzdělávání -formuje-vladni-strategii-v-oblasti-vzdelavani-strategie-odrazi-celospolecenske-zajmy-a- -dava-konkretni-podnety-k-praci-skol.
  44. MÜLLER, O., a kol. 2001. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0231-9.
  45. PASTIERIKOVÁ, L.; REGEC, V. 2017. Determinanty inkluze v primárním vzdělávání. In ŠMELOVÁ, E., a kol. Společenské aspekty inkluze. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-4911-1.
  46. PAVLOVIC, S. 2016. Inclusive School Is (Not) Possible-Pupil's Voice. In Universal Journal of Educational Research, Vol. 4, No. 11, pp. 2502-2508. Go to original source...
  47. PEGALAJAR PALOMINO, M. d. C. 2017. Teacher Training in the Use of ICT for Inclusion: Differences between Early Childhood and Primary Education. In Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 237, 21 February 2017, pp. 144-149. Go to original source...
  48. PETRIWSKYJ, A.; THORPE, K.; TAYLER, C. 2014. Towards Inclusion: Provision for Diversity in the Transition to School. In International Journal of Early Years Education, Vol. 22, No. 4, pp. 359-379. Go to original source...
  49. PFISTER, M.; MOSER O. E.; PAULI, CH. 2015. Scaff olding for Mathematics Teaching in Inclusive Primary Classrooms: A Video Study. In ZDM: The International Journal on Mathematics Education, Vol. 47, No. 7, pp. 1079-1092. Go to original source...
  50. POTMĚŠIL, M. 2010. Pocity, postoje a obavy pedagogických pracovníků ve vztahu k inkluzivnímu vzdělávání. In Inkluzivní vzdělávání v primární škole = Inclusive education in primary school. Brno: Masarykova univerzita, 2010. ISBN 978-80-7315-202-4.
  51. PUGH, K.; EVERY, D.; HATTAM, R. 2012. Inclusive education for students with refugee experience: whole school reform in a South Australian primary school. In The Australian Educational Researcher, Vol. 39, No. 2, p. 125. Go to original source...
  52. SCHMIDT, M.; VRHOVNIK, K. 2015. Attitudes of teachers towards the inclusion of children with special needs in primary and secondary schools. In Hrvatska Revija za Rehabilitacijska Istrazivanja, Zagreb, 51, 2, pp. 16-30.
  53. SOCHOR, P. 2015. Člověk s postižením a výtvarná tvorba. 1. vyd., Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7925-0. Go to original source...
  54. ŠMELOVÁ, E., et al. 2015. Inclusive education in the conditions of Czech schools. In Malinov, A. (ed.). Education and Educational Research - 2nd International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Science and Arts SGEM 2015 - Conference Proceedings. Vol. 2, Sofia: STEF92 Technology Ltd., 51, pp. 507-514. ISBN 978-619-7105-45-2.
  55. ŠTEFKOVÁ, M. 2015. Uplatňovanie diferencovaného vyučovania žiakov so zdravotným znevýhodnením v inkluzívnom vzdelávaní. In Psychológia a patopsychológia dieťaťa. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2015, 49(1), 50-69. ISSN 0555-5574.
  56. ŠUC, L., et al. 2016. Primary School Teachers' Attitudes towards Inclusive Education in Slovenia: A Qualitative Exploration. In RUO: Revija za Univerzalno Odlicnost, 2016, Vol. 5, Issue 1, pp. 30-46.
  57. ŠULOVSKÁ, M.; FECKO, J. 2014. Sociálny status jednotlivca s mentálnym postihnutím v podmienkach inkluzívneho/integrovaného vzdelávania. In Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech: předškolní a základní vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7464-659-1.
  58. VÁGNEROVÁ, M. 2008. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0225-7.
  59. VALENTA, M., a kol. 2003. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 80-244-0698-5.
  60. VARCOE, L.; BOYLE, Ch. 2014. Pre-Service Primary Teachers' Attitudes towards Inclusive Education. In Educational Psychology, Vol. 34, No. 3, pp. 323-337. Go to original source...
  61. VAZ, S., et al. 2015. Factors Associated with Primary School Teachers' Attitudes Towards the Inclusion of Students with Disabilities. In PLoS One, San Francisco, 10, 8. Go to original source...
  62. VLACHOU, A.; KARADIMOU, S.; KOUTSOGEORGOU, E. 2016. Exploring the views and beliefs of parents of typically developing children about inclusion and inclusive education. In Educational Research, Vol. 58 (4), Oct. 2016, pp. 384-399. Go to original source...
  63. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných v platném znění. [online] [cit. 15. 2. 2018]. Dostupné na http://www.msmt.cz/dokumenty-3/vyhlaska-c-27-2016-sb--o-vzdelavani-zaku-se-specialnimi.
  64. WAITOLLER, F. R.; ARTILES, J. 2013. A Decade of Professional Development Research for Inclusive Education: A Critical Review and Notes for a Research Program. In Review of Educational Research, Vol. 83, No. 3, Sep. 2013, pp. 319-356. Go to original source...
  65. WEBSTER, R. 2015. The classroom experiences of pupils with special educational needs in mainstream primary schools - 1976 to 2012. What do data from systematic observation studies reveal about pupils' educational experiences over time? In British Educational Research Journal, Vol. 41(6), Dec. 2015, pp. 992-1009. Go to original source...
  66. WICKREMESOORIYA, S. F. 2014. Training primary grade teachers to organize teacher- -student communication to support students with speech, language and/or communication needs. In Canadian Journal of Speech-Language Pathology and Audiology, Vol. 38(4), pp. 400-414.
  67. WILSON, C. et al. 2016. The Impact of Social Cognitive and Personality Factors on Teachers' Reported Inclusive Behaviour. In British Journal of Educational Psychology, Vol. 86, No. 3, pp. 461-480. Go to original source...
  68. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání v platném znění. [online] [cit. 20. 2. 2018]. Dostupné na https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561