ISBN: 978-80-244-5295-1 | ISBN online: 978-80-244-5366-8 | DOI: 10.5507/pdf.18.24452951

Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání

Miloň Potměšil a kolektiv


Předložená publikace je výsledkem projektu „Sociální prostředí ve škole a inkluzivní vzdělávání“, který je třetí etapou ze tří. Postupně se tým zaměřoval na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (2015), rodiče (2016) a nakonec školní prostředí – pedagogy a spolužáky (2017) a jejich role v procesu výchovy a vzdělávání. Právě škola jako komplexní prostředí, tvořena pedagogy a spolužáky, tvoří klima a podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením.

1. vydání, Publikováno: 2018, online: 2018, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Accredited programs list [online]. [cit. 2017-12-06]. Dostupné z WWW: https://www.aitsl.edu.au/deliver-ite-programs/apl
  2. American Psychological Association. (2010) Ethical principles of psychologists and code of conduct (2002, Amended June 1, 2010). http://www.apa.org/ethics/code/index.aspx
  3. Antonínová, H., & Nolen-Hoeksema Susan, (2012). Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Praha: Portál.
  4. Barrow, R., Woods, R. (2006). An Introduction to Philosophy of Education. 4th edition. Routledge, 2006. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Bendová, P., & Fialová, A. (2015). Inclusive Education of Pupils with Special Educational Needs in Czech Republic Primary Schools. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 171 (5th ICEEPSY International Conference on Education & Educational Psychology), 812-819. doi:10.1016/j.sbspro.2015.01.196 Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bendová, P., Čecháčková, M., & Šádková, L. (2014). Inclusive Education of Pre-school Children with Special Educational Needs in Kindergartens. Procedia - Social And Behavioral Sciences, 112 (International Conference on Education & Educational Psychology 2013 (ICEEPSY 2013), 1014-1021. doi:10.1016/j.sbspro.2014.01.1263 Přejít k původnímu zdroji...
  7. Bjarnason, D. (2005) Disability studies and their importance for special education professionals. Nordisk Pedagogik, vol. 25, 339-356. Oslo. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Brue, A. W., Wilmshurst, L. (2005). A Parent's Guide to Special Education. New York: AMACOM. Bundesministerium für Bildung und Forschung. (2016). Neue Wege in der Lehrerbildung. Die Qualitätsoffensive Lehrerbildung. Berlin: Referat frühe und allgemeine Bildung.
  9. Burke, K. & Sutherland, C. (2004). Attitude toward inclusion: Knowledge vs. experience. Education, 125(2), 163-172.
  10. Burke, K., & Sutherland, C. (2004). ATTITUDES TOWARD INCLUSION: KNOWLEDGE VS. EXPERIENCE. Education, 125(2), 163-172.
  11. Campbell, K. (2017). Osobní sdělení, 28. listopad 2017.
  12. Connoly, M., Ross, D. (2016). Podpora profesního rozvoje a dalšího vzdělávání pedagogů pohledem Britské rady - British Council. In: Profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Praha: NIDV.
  13. De Vaus, D. A. (2001). Research design in social research. London: SAGE. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Dempsey, I. (1994). Compulsory special education courses for preservice teacher trainees: Friend or foe. Australian Journal of Remedial Education, 26(3), 24-27.
  15. Eberwein, H. (2008). Zur Entstehung and Entwicklung des Sonderschulwesens - Darstellung und Kritik. In: Eberwein, H. & Mand, J. (2008). Integration konkret. Begründung, didaktisme Konzepte, inklusive Praxis. Bas Heilbrunn: Klinkhardt, 15-26.
  16. Ellger-Rüttgardtová, S. (1999). Změny ve výchově a vzdělávání žáků s postižením v Německu. Úkoly pro přípravu pedagogů. Speciální pedagogika, 9(2), 52-56.
  17. European Commission/EACEA/Eurydice. (2015). Early Childhood Education and Care Systems in Europe. National Information Sheets - 2014/15. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
  18. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. (2011). Klíčové principy zlepšování kvality inkluzivního vzdělávání - Doporučení pro praxi. Odense, Denmark: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání.
  19. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. (2011). Vzdělávání učitelů k inkluzi (TE4I). Hlavní koncepční závěry. Odense: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání.
  20. Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání. (2012). Profil inkluzivního učitele. Odense: Evropská agentura pro rozvoj speciálního vzdělávání.
  21. Evropské oddělení EURYDICE. (2005). Struktury systémů vzdělávání, odborné přípravy a vzdělávání dospělých v Evropě. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
  22. Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: http://fpe.zcu.cz/
  23. Flynn, R. J., Lemay, R. A. (Eds.). (1999). A Quarter-century of normalization and social role of valorization: evaluation and impact. Ottawa: University of Ottawa Press. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Forlin, C. & Chambers, D. (2011). Teacher preparation for inclusive education: Increasing knowledge but raising concerns. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 39(1), 17-32. doi:10.1080/1359866x.2010.540850 Přejít k původnímu zdroji...
  25. Forlin, C., Earle, C., Loreman, T., & Sharma, U. (2011). The Sentiments, Attitudes, and Concerns about Inclusive Education Revised (SACIE-R) Scale for Measuring Pre-Service Teachers' Perceptions about Inclusion. Exceptionality Education International, 21(3), 50-65. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Forlin, Ch. (2006) Inclusive Education in Australia ten years after Salamanca. European Journal of Psychology of Education, Vol. XXI, N. 3, 265-277. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Fullerton, A., Ruben, B. J., McBride, S. & Bert, S. (2011). Evaluation of a merged secondary and special education program. Teacher Education Quarterly, 38(2), 45-60.
  28. Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada.
  29. Hájková, V. (2005). Integrativní pedagogika. Praha: IPPP ČR.
  30. Hamman, D., Lechtenberger, D., Griffin-Shirley, N., & Zhou, L. (2013). Beyond exposure to collaboration: Preparing general-education teacher candidates for inclusive practice. The Teacher Educator, 48(4), 244-256. doi:10.1080/08878730.2013.796030 Přejít k původnímu zdroji...
  31. Hartl, P., & Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010.
  32. Harvey, M., Yssel, M., Bauserman, A. D. & Merbler, J. B. (2010). Preservice teacher preparation for inclusion an exploration of higher education teacher-training institutions. Remedial and Special Education, 31(1), 24-33. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Hemmings, B. & Woodcock, S. (2011). Preservice teachers' views of inclusive education: A content analysis. Australasian Journal of Special Education, 35(2), 103-116. doi:10.1375/ajse.35.2.103. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Hintereder, P., a kol. (2015). Tatsachen über Deutschland. Germany: Societaets.
  35. Horňáková, M. (2006). Inkluzia - nové slovo, alebo aj nový obsah? In: Efeta, roč. 16, č. 1, 2-5.
  36. http://www.bmbf.de/de/qualitaetsoffensive-lehrerbildung-525.html
  37. http://www.nicm.cz/nemecky-vzdelavaci-system
  38. http://www.studienwahl.de/de/chnews.htm
  39. http://www.tydenik-skolstvi.cz/archiv-cisel/2014/29/nemecky-vzdelavaci-system/ https://www.studieren-in-deutschland.org/
  40. Hull, K., Goldhaber, J., Capone, A. (2002). Opening doors. Boston: Houhgton Miffin Comp.
  41. Jean-Louis, K., Lavigne, C., & Giami, A. (2007). Representations, Metaphors and meaning of the Term Handicap in France : Representations of Handicap in France. doi:10.1080/15017410701680712 Přejít k původnímu zdroji...
  42. Jesenský, J. (1995). Kontrapunkty integrace zdravotně postižených. Praha: Karolinum.
  43. Jesenský, J. (1998). Integrace - znamení doby. Praha: Karolinum.
  44. Kim, H. J. (2012). The effects of inclusive-classroom experience on early childhood preservice teachers' self-efficacy. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 6(1), 161-79.
  45. Kocurová, M., a kol. (2002). Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: ZČU.
  46. Komparativní analýza vzdělávacích systémů ve vybraných zemích EU - ISCED 1, 2. Člověk v tísni [online]. Ostrava: SocioFactor, 2012 [cit. 18. 10. 2017]. Dostupné online.
  47. Kratinová, H. (2012). Porovnání britského a českého školství zejména z hlediska managementu školy. Praha: Univerzita Karlova.
  48. Kudláčová, B. (2010). Antropologická východiska přístupů k lidem s postižním v evropském kontextu (od represe po inkluzi). In: Lechta, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál
  49. Lechta, V. (2010). Inkluzivní pedagogika - základní vymezení. In: Lechta, V., et al. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál.
  50. Lechta, V. (2016). Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál.
  51. Lechta., V., et al. (2007). Inkluzívna pedagogika jako obor, princíp a politikum. In: Efta, roč. 17, č. 2, 2-4.
  52. Loudová Stralczynská, B. (2016). Právo na šanci: předškolní výchova v Německu. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.
  53. Macek, P. (1999). Adolescence: psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. Praha: Portál.
  54. Male, D. B. (2011). The impact of a professional development programme on teachers' attitudes towards inclusion. Support for Learning, 26(4), 182-186. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Mičicová, B., Šamová, M. (2016). Příprava budoucích učitelů. Srovnávací studie č. 5.369. Praha: Kancelář Poslanecké sněmovny.
  56. Mičicová, B. (2017). Profesní komory pedagogů / pedagogických pracovníků ve vybraných evropských zemích. Praha: Kancelář Poslanecké sněmovny.
  57. Mičicová, B., Šamová, M. (2016). Příprava budoucích učitelů. Praha: Kancelář Poslanecké sněmovny.
  58. Michalík, J., et al. (2015). Katalog podpůrných opatření. Obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  59. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy České republiky. (2017a). Reakce MŠMT na petici proti kariérnímu řádu. MŠMT [online]. [cit. 2017-08-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/reakce-msmt-na-petici-proti-kariernimu-radu?highlightWords=kari % C3 %A9rn %C3 %AD+ %C5 %99 %C3 %A1d
  60. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy České republiky. (2017b). Poslanci schválili kariérní řád učitelů, MŠMT [online]. [cit-2017-08-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/poslanci-budou-do-tretice-hlasovat-o-kariernim-radu-ucitelu
  61. Ministerstvo školství mládeže a tělovýchovy České republiky. (2014). Metodický výklad Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k novele zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, vyhlášené pod č. 197/2014 Sb. MŠMT [online]. [cit-2017-08-15] Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/37361_1_1/
  62. MŠMT ČR. (2017). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. [online]. Přístup dne 8. 12. 2015, z http://www.nuv.cz/file/776/
  63. MŠMT ČR. (2017). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. [online]. Přístup dne 8. 12. 2015, z http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2017_verze_cerven.pdf
  64. MŠMT ČR. Strategie vzdělávací politiky do roku 2020 [online]. Přístup dne 8. 12. 2015, z http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf
  65. Národní ústav odborného vzdělávání. Rámcové vzdělávací programy. [online]. Přístup dne 8. 12. 2015, z http://www.nuov.cz/ramcove-vzdelavaci-programy
  66. Nishimura, T. (2014). Effective professional development of teachers: A guide to actualizing inklusive schooling. International Journal of Whole Schooling, 10(1), 214-230.
  67. Ostravská univerzita Pedagogická fakulta. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: http://pdf.osu.cz/
  68. Pávková, K. (2014) Profesní standardy učitele v Anglii, Walesu a Severním Irsku. Praha: Univerzita Karlova.
  69. Pedagogická fakulta J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: https://www.pf.ujep.cz/
  70. Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: https://www.pf.jcu.cz/
  71. Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: http://www.ped.muni.cz/studium/pro-uchazece-o-studium
  72. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci. [online]. [cit. 2017-07-11]. Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz
  73. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: http://www.pedf.cuni.cz/
  74. Peutelschmiedová, A. (2006). Reflexe speciální pedagogiky v kontextu opatření Evropské unie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  75. Professional standards and ethics Australian Professional Standard for Teachers [online]. [cit. 2017- 12-14]. Dostupné z WWW: http://www.trb.nt.gov.au/professional-standards-and-ethics.html
  76. Průcha, J., et al. (1997). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  77. Průcha, J. (2002). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  78. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. (1998). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  79. Rayner, C., & Allen, J. M. (2013). Using online video-recorded interviews to connect the theory and practice of inclusive education in a course for student teachers. Australasian Journal of Special Education, 37(02), 107-124. doi:10.1017/jse.2013.14. Přejít k původnímu zdroji...
  80. SA Teacher Certification. National Certification of SA Independent Schools Teachers [online]. [cit. 2017- 12-16]. Dostupné z: http://www.ais.sa.edu.au/teacher-certification
  81. Scruggs, T. E., & Mastropieri, M. A. (1996). Teacher perceptions of mainstreaming/inclusion, 1958- 1995: A research synthesis. Exceptional Children, 63(1), 59-74. Přejít k původnímu zdroji...
  82. Shade, R. A., & Stewart, R. (2001). General Education and Special Education Preservice Teachers' Attitudes Toward Inclusion. Preventing School Failure, 46(1), 37. Přejít k původnímu zdroji...
  83. Shakespeare, T., & Watson, N. (2001). The social model of disability: An outdated ideology?. JAI Press. doi:10.1016/S1479-3547(01)80018-X Přejít k původnímu zdroji...
  84. Spilková, V. (2016). Přístupy české vzdělávací politiky po roce 1989: Deprofesionalizace učitelství a učitelského vzdělávání? Pedagogika, roč. 66, č. 4, 368-385. doi: http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2016.348 Přejít k původnímu zdroji...
  85. Stará, J. (2015). Příprava studentů učitelství na práci v inkluzivní třídě. E-Pedagogium, (1), 21. Přejít k původnímu zdroji...
  86. Statistická ročenka školství 2016/2017 - výkonové ukazatele: C1.11. Základní vzdělávání - učitelé (počet, přepočtení na plně zaměstnané).
  87. Stephenson, J., O'Neill, S. & Carter, M. (2012). Teaching students with disabilities: A web-based examination of preparation of preservice primary school teachers. Australian Journal of Teacher Education, 37(5), 13-23. doi:10.14221/ajte.2012v37n5.5. Přejít k původnímu zdroji...
  88. Suchánková, K. (2007). Profesní standard a jeho role ve zkvalitňování učitelské profese. Orbis Scholae, roč. 1, č. 3, 13-25. Přejít k původnímu zdroji...
  89. Švec, V. (2000). Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy a inspirace. Brno: Paido.
  90. Teacher registration. Qualification [online]. [cit. 2017-12-04]. Dostupné z: https://www.trb.sa.edu.au/qualifications
  91. Teachers Registration Board of the Northern Territory. [online]. [cit. 2017-12-10]. Dostupné z: (http://www.trb.nt.gov.au/teacher-education.html)
  92. Technická univerzita v Liberci, Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická. [online]. [cit-2017-07- 11]. Dostupné z: https://www.fp.tul.cz/
  93. Trúchla, R. (2011). Irský školský systém v komparaci se školským systémem České republiky. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
  94. Univerzita Hradec Králové, Pedagogická fakulta. [online]. [cit-2017-07-11]. Dostupné z: https://www.uhk.cz/cs-CZ/PDF
  95. Valachová, K. Opatření ministryně školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění rámcové vzdělávací programy středního odborného vzdělávání. [online]. Přístup dne 8. 12. 2015, z http://www.nuv.cz/file/682/
  96. Vašutová, J. (2007). Být učitelem. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze.
  97. Vávra, M. (2006). "Nesnáze s měřením postojů". SDA Info VIII (1): 9-12.
  98. Veteška, J., & Tureckiová, M. (2008). Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada.
  99. Vomáčková, H., et al. (2015). Výzkumný pohled na inkluzi a její determinanty. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  100. Výzkumný ústav pedagogický v Praze. (2017). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. [online]. Přístup dne 8. 12. 2015, z http://www.nuv.cz/file/159_1_1/
  101. World Health Organisation. (2011). World Report on Disability. Geneva: WHO.
  102. Záhořáková, R., Kala, P. (2016). Inkluzivní vzdělávání ve vybraných evropských státech. Praha: Kancelář Poslanecké sněmovny.
  103. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). MŠMT. [online]. [cit-2017-08-15]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/43132/ download/
  104. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. MŠMT. [online]. [cit-2017-08-SS]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/37360_1_1/