
ISBN: 978-80-244-5391-0 | DOI: 10.5507/pdf.18.24453910
Kompetenční modely učitelského vzdělávání
- Pavla Andrysová
This work studies selected systems of teacher preparation in several European countries. A comparative analysis of future pedagogues´ preparation shows a variety in many areas. We observe that these regard especially admission process, qualification requirements concerning teacher performance, teacher preparation programs, and pedagogues´ further education. Next, we present the results of research that aimed to find out how pedagogy students evaluated the growth of their professional skills during follow-up Master´s studies; and whether there were changes in personality traits during undergraduate preparation.
1. edition, Published: 2018, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- Basic Structure of Education Systém in the Federal Republic of Germany: Diagram [online]. Kulturminister Konferenz [cit. 2017-11-13]. Dostupné z: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Dokumentation/engl-2015.pdf
- Ministerial Order, 1 July 2013, Journal officiel de la République française, 2013.
- Loi n8 2013-595 du 8 juillet 2013 d'orientation et de programmation pour la refondation de l'e'cole de la Re'publique. 2013. Chapitre VI, articles 6876. Journal Officiel de la Re'publique française Paris, 9 Juillet.
- References Arreˆte' du 1er juillet 2013 relatif au re'fe'rentiel des compe'tences professionnelles des me'tiers du professorat et de l'e'ducation. 2013. Journal Officiel de la Re'publique française Paris, 18 Juillet.
- Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků metodický materiál k procesu posuzování vysokoškolských studijních programů, jejich absolventi získají odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka.
- Supporting teacher competence development: for better learning outcomes [online]. 2013 [cit. 2017-11-13].
- Zákon 317/2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
- ALTET, M., DESJARDINS, J., ETIENNE, R., PAQUAY, L., PERRENOUD, P. (2013). Former des enseignants réflexifs: Obstacles et résistances. Bruxelles: De Boeck Supérieur.
- ANDRYSOVÁ, P. (2016). Osobnostní učitelství. Olomouc: PdF UP.
Go to original source...
- ARGYLE, M., HENDERSON, M. (2005). Körpersprache und Kommunikation. 8. Aufl. Padeborn.
- ARNON, S. & REICHEL, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Teachers and Teaching: Theory and practice, 13(5).
Go to original source...
- ATEE (2006). The Quality of Teachers. Brussels: ATEE.
- BANCEL, D. (1989). Créer une nouvelle dynamique de la formation des maîtres, Rapport au Ministre de l'éducation nationale. Paříž: Ministère de l'éducation nationale. La Documentation française.
- BARBER, M., & MOURSHED, M. (2007). How the world's best-performing schools come out on top. London: McKinsey.
- BLOCK, J. (1971). Lives Through Time. Berkeley, CA: Bancroft Books.
- BOKDAM, J., VAN DEN ENDE, I., a BROEK, S. Teaching Teachers: Primary Teaching Training in Europe: - State of Aff airs and Outlook [online]. 2014 [cit. 2017-11-21]. ISBN 978-92-823-5921-1. Dostupné z: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2014/529068/IPOL_STU(2014)529068_EN.pdf
- CORCORAN, R. P., O'FLAHERTY, J. (2016). Personality Development during Teacher Preparation. Front Psychol, vol. 7., Nov. 8. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5099232/
Go to original source...
- CORCORAN, R. P., TORMEY, R. (2013). Does emotional intelligence predict student teachers' performance? Teach. Teach. Educ.
- CORNU, Bernard. Teacher Education in France: Universitisation and Professionalisation - from IUFMs to ESPEs. Education Inquiry [online]. 2015(6), 18 [cit. 2017-11-21]. ISSN 2000-4508. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.28649
Go to original source...
- COSTA, P. T., McCRAE, R. R. (1985). The NEO Personality Inventory Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.
Go to original source...
- CRONE, L. J, & TEDDLIE, Ch. Further Examination of Teacher Behavior in Differentially Effective Schools: Selection and Socialization Process. Journal of Classroom Interaction, 30(1), 1-12.
- DONNELLAN, D. (2007). Herec a jeho cíl. Praha: Brkola.
- DOROTÍKOVÁ, S. (Eds.) (2003). Profesní etika učitelství. Praha: UK.
- DREYFUS, H. L. & DREYFUS, S. E. (1986). Mind over Machine: the power of human intuition and expertise in the era of the computer. Oxford: Basil Blackwell.
- DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
- European Commission (2005). Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. Brussels: European Commission.
- European Commission (2007). Improving the Quality of Teacher Education. Brussels: European Commission.
- European Parliament (2008). Content and Quality of Teacher Education across the European Union. Brussels: European Parliament.
- EVANS, F. J. (2002). Effective Teachers: An investigation from the Perspectives of Elementary School Students. Action Teacher Education, 24(3), 51-62.
Go to original source...
- GOLDBERG, L. R., JOHNSON, J. A., EBER, H. W., HOGAN, R., ASHTON, M. C., CLONINGER, C. R., et al. (2006). The international personality item pool and the future of public-domain personality measures. J. Res. Pers.
Go to original source...
- HARRIS, A. (1998). Effective teaching: A review of the literature. School Leadership & Management, 18(2), 169-183.
Go to original source...
- HATTIE, J. (2003). Teachers Make a Difference. What is the research evidence? Australian Council for Educational Research. http://www.msmt.cz/o-webu--msmt/karierni-rad
- HUSTLER, D., & INTYRE, D. (1996). Developing competent teachers. London: David Fulton Publishers.
- CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P. (2014). Začínajúcí učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. Stupna základnej školy. Brno: Paido.
- IZUMI, T. L. & EVERS, M. W. (Eds.). (2002). Teacher Quality. Stanford: Hoover Press.
- JANÍK, M.; PEŠKOVÁ, K.; JANÍK, T. Standardy pro učitelské vzdělávání jako cesta ke kvalitě: reflexe vývoje ve Spolkové republice Německo. Orbis scholae, 2014, 8 (3), 47-70.
Go to original source...
- JANÍK, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
- KALHOUS, Z., HORÁK, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika XLVI, č. 3, s. 245-255. ISSN 3330-3815.
- KLIKOVÁ, Alice. Dialogické jednání jako dramatizace ideje. Dostupné z: cts.cuni. cz/soubory/reporty/CTS-03-23.doc
- KORTHAGEN, F. A. In search of the essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 2004, č. 1, s. 77-97.
Go to original source...
- KOSOVÁ, B. (2011). Celoživotný rozvoj učiteľa. Pedagogické rozhľady. Roč. 20, č. 4. s. 1-4.
- KUBALÍKOVÁ, A. (2015). Možné inovácie v profesijnom rozvoji učiteľov. Pedagogika. Roč. 6, č. 1, s. 7-20.
- KYLLONEN, P. C., LIPNEVICH, A. A., BURRUS, J., ROBERTS, R. D. (2014). Personality, Motivation and College Readiness: A Prospectus for Assessment and Development. Princeton, NJ: Educational Testing Service.
Go to original source...
- KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
- LABOSKEY, V. K. (1993). A Conceptual Framework for Reflection in Preservice Teacher Education. In J. CALDERHEAD, GATES, P. (Eds.). Conceptualizing Reflection in Teacher Development. London: The Falmer Press.
- LAKOFF, G., JOHNSON, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
- LEITCH, R., DAY, CH. Action Research and Reflective Practice: towards a holistic view. Educational Action Research, Volume 8, Number 1, 2000.
Go to original source...
- LIŠKA, R. (2015). Kariérový systém pedagogických pracovníků na Slovensku. Praha: Pdf UK, Centrum školského managementu.
- MALTBY, J., DAY, L., MACASKILL, A. (2007). Personality, Individual Differences and Intelligence 2nd Edn Don Mills, ON: Pearson.
- McBER, H. (2000). Research into Teacher Effectiveness. A Model of Teacher Effectiveness. London: DfEE.
- McKinsey Report (2007) How the World's Best-Performing School Systems Come out on Top.
- MIČICOVÁ, B.; ŠAMOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů. Srovnávací studie č. 5.369. Kancelář Poslanecké sněmovny, Parlamentní institut, 2016.
- MIKLOŠ, I. Stratégie konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010. Národná lisabonská stratégia. [online].
- MINOR, L. C. (2002). Preservice Teachers´Beliefs and Their Perceptions of Characteristics of Effective Teachers. Journal of Educational Research, 96(2), 116-127.
Go to original source...
- MYERS, C. B. & MYERS, L. K. (1995). Effective teaching practices. The Professional Educator. Boston: Wadsworth, 82-115.
- Národný program reforiem Slovenskej republiky na roky 2006-2008. Ministerstvo financií SR. [online].
- NEZVALOVÁ, D. (1994). Reflexe v pregradualni připravě učitelů. Pedagogika, 44(3), 241-245.
- NEZVALOVÁ, D. (2002). Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek08.htm
- NOVÁK, T. (2004). Testy osobnosti. Praha: Grada.
- O'FLAHERTY, J., GLEESON, J. (2014). Longitudinal study of levels of moral reasoning of undergraduate students in an Irish university: the influence of contextual factors. Irish Educ. Stud. 33 57-74.
Go to original source...
- O'FLAHERTY, J., MCGARR, O. (2014). The use of case-based learning in the development of student teachers' levels of moral reasoning. Eur. J. Teach. Educ.
Go to original source...
- OECD (2005). Teachers Matters. Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers - Final Report. Paris: OECD.
Go to original source...
- OECD (2009). Creating effective Teaching and Learning Environments: Firs results from TALIS. Paris: OECD.
Go to original source...
- PAGUAY, L. Vers un référentiel des compétences professionnelles de l'enseignant? Recherche et Formation, 1994, 16, p. 7-38.
Go to original source...
- PAULÍK, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
- PIŤHA, P. (1996). Hledání učitele. In Hledání učitele, škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK.
- POSPÍŠILOVÁ, Z. (2007). Hrajme si s básničkou. Praha: Grada.
- Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky (2002). Vláda Slovenskej republiky. [online].
- PRŮCHA, J. (2002). Učitel - současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
- PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2003). Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál.
- PRŮCHA, J.; KANSANEN, P. (2015). Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum.
- RAATMA, L. (2001). Responsibility. Minnesota: Gapstone.
- REGNI, R. (2011). Vzťah učiteľ - žiak: Úvahy o životě a práci Alberta Camuse. In Kontexty filozofie výchovy v historickej a súčasnej perspektíve. Trnava.
- ROBERTS, B. W., DELVECCHIO, W. F. (2000). The rank-order consistency of personality traits from childhood to old age: a quantitative review of longitudinal studies. Psychol.
Go to original source...
- ROBERTS, B. W., WALTON, K. E., Viechtbauer W. (2006). Patterns of mean- -level change in personality traits across the life course: a meta-analysis of longitudinal studies. Psychol.
Go to original source...
- ROBINS, R. W., FRALEY, C., ROBERTS, B. W., TRZESNIEWSKI, K. (2001). A longitudinal study of personality change in young adulthood. J. Pers.
Go to original source...
- ROGERS, C. R. (1997). Encountrové skupiny. Modra: Inštitút rozvoja osobnosti.
- SAHLBERG, P. (2015). Finnish Lessons. What Cant he World Learn from Educational Change in Finland? New York and London: Teachers College Press, 2nd ed.
- SANDER, T., & VEZ, J. M. (Eds.). (1996). Life-Long Learning in European Teacher- Education. Osnabrück: COMPARE-TE European Network.
- SHULMAN, L. B. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22.
Go to original source...
- SCHÖN, D. (1983). The Reflective Practitioner. London: Temple Smith.
- SCHÖN, D. A. (1983). The Reflective Practioner. New York: Temple-Smith.
- SLAVÍK, J., SIŇOR, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, roč. 43, č. 2, s. 155.
- SLAVÍK, J.; SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika XLVI, 1996, č. 3, s. 209-213.
- SLAVÍK, M. a kol. (2012). Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada.
- SMÉKAL, V. Reflexe - nabídka sebereflexe. Nabídka sebereflexe - nabídka sebe. Setkání (časopis věd o člověku), 1991, č. 1, s. 10-11.
- SMÉKAL, V. (2012). Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
- ŠNÍDLOVÁ, M., LAŠŠÁK V. (2014). Profesijné štandardy pre kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a možnosti ich využitia v praxi. [online].
- SPILKOVÁ, V. (2008). Výzkum proměn učitelské profese a vzdělávání učitelůco, proč a jak zkoumat? In SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Učitelská profese v měnicích se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK.
- SPILKOVÁ, V., & VAŠUTOVÁ, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK.
- ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 1, s. 91-100.
- ŠVEC, V. (1994). Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, č. 2, s. 105-112.
- ŠVEC, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI.
- ŠVEC, V.; VYSKOČLOVÁ, E. The pedagogical conditioning student teachers: The foundations of their preparedness for changes in the roles of teachers. In Totems and Taboos: Risk and Relevance in Research on Teachers and Teaching. ISATT Konference: Abstracts by Session. Ontario: Brock University, July 5-9, 2007.
- TAYLOR, R. (2012). Sebedůvěra v práci. Praha: Grada.
- TOM, A. (1985). Inquiring into Inqury-oriented Teacher Education. Journal of Teacher Education, 36, (5), s. 35-44.
Go to original source...
- TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehonoticí arch. Praha: NÚV, 2012.
- TOMKOVÁ, A. (2016). Příprava učitelů a hodnocení její kvality v Belgii. Praha: UK.
- The Education System in the Federal Republic of Germany 2015/2016: A description of the responsibilities, structures and developments in education policy for the exchange of information in Europe [online]. Bonn: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Aff airs of the Länder in the Federal Republic of Germany Graurheindorfe, 2017. Dostupné z: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Eurydice/Bildungswesen--engl-pdfs/dossier_en_ebook.pdf
- VALACHOVÁ, P. (2009). Možnosti rozvoje pedagogické kondice v pregraduální přípravě sociálních pedagogů. Possibilities of development of pedagogice condition in pre-gradual preparation of social educators. In Zborník z konferncie IV. Medzinárodná konferencia doktorandov odborov Psychológia a Sociálna práce. Nitra: FSVaZ UKF.
- VALLI, L. (1992). Reflective Teacher Education. Cases and critiques. New York. State University of New York Press.
- van MANEN, M. (1977). Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practical. Curriculum Inquiry, 6(3), 205-228.
Go to original source...
- VAŇKOVÁ, I., NEBESKÁ, I., SAICOVÁ-ŘÍMALOVÁ, L., ŠLÉDROVÁ, J. (2005). Co na srdci, to na jazyku - Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: UK.
- VAŠUTOVÁ, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: UK.
- VAŠUTOVÁ, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
- VYBÍRAL, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
- VYSKOČIL, I. (2000). Úvod. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. října 1999. Praha: AMU.
- WONG, H. K., & WONG, M. T. (1998). How to be an effective teacher: The first days of school. Montain View: Harry Wong Publications.
- ZIMMERMAN, B. J. (1998). Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: An analysis of exemplary instructional models. In SCHUNK, D. L., ZIMMERMAN, B. J. (Eds.), Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York: Guilford.
- ZELINA, M., TUREK, I., ROSA, V. (1999). Koncepcia rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15-20 rokov [online].