ISBN: 978-80-244-5391-0 | DOI: 10.5507/pdf.18.24453910

Kompetenční modely učitelského vzdělávání

Pavla Andrysová

Předkládaná práce se zabývá studiem vybraných systémů učitelské přípravy v několika evropských zemích. Provedená komparativní analýza přípravy budoucích pedagogů poukazuje na rozmanitost v řadě oblastí. Pozorovány byly oblasti, které se týkají zejména přijímacího řízení, kvalifikačních požadavků na výkon učitelské profese, programů učitelské přípravy a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků. Následně prezentujeme výsledky výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jak studenti učitelství hodnotí nárůst svých profesních dovedností v průběhu navazujícího magisterského studia, a zda existují změny v osobnostních rysech během pregraduální přípravy.

1. vydání, Publikováno: 2018, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Basic Structure of Education Systém in the Federal Republic of Germany: Diagram [online]. Kulturminister Konferenz [cit. 2017-11-13]. Dostupné z: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Dokumentation/engl-2015.pdf
  2. Ministerial Order, 1 July 2013, Journal officiel de la République française, 2013.
  3. Loi n8 2013-595 du 8 juillet 2013 d'orientation et de programmation pour la refondation de l'e'cole de la Re'publique. 2013. Chapitre VI, articles 6876. Journal Officiel de la Re'publique française Paris, 9 Juillet.
  4. References Arreˆte' du 1er juillet 2013 relatif au re'fe'rentiel des compe'tences professionnelles des me'tiers du professorat et de l'e'ducation. 2013. Journal Officiel de la Re'publique française Paris, 18 Juillet.
  5. Rámcové požadavky na studijní programy, jejichž absolvováním se získává odborná kvalifikace k výkonu regulovaných povolání pedagogických pracovníků metodický materiál k procesu posuzování vysokoškolských studijních programů, jejich absolventi získají odbornou kvalifikaci pedagogického pracovníka.
  6. Supporting teacher competence development: for better learning outcomes [online]. 2013 [cit. 2017-11-13].
  7. Zákon 317/2009 o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
  8. ALTET, M., DESJARDINS, J., ETIENNE, R., PAQUAY, L., PERRENOUD, P. (2013). Former des enseignants réflexifs: Obstacles et résistances. Bruxelles: De Boeck Supérieur.
  9. ANDRYSOVÁ, P. (2016). Osobnostní učitelství. Olomouc: PdF UP. Přejít k původnímu zdroji...
  10. ARGYLE, M., HENDERSON, M. (2005). Körpersprache und Kommunikation. 8. Aufl. Padeborn.
  11. ARNON, S. & REICHEL, N. (2007). Who is the ideal teacher? Am I? Teachers and Teaching: Theory and practice, 13(5). Přejít k původnímu zdroji...
  12. ATEE (2006). The Quality of Teachers. Brussels: ATEE.
  13. BANCEL, D. (1989). Créer une nouvelle dynamique de la formation des maîtres, Rapport au Ministre de l'éducation nationale. Paříž: Ministère de l'éducation nationale. La Documentation française.
  14. BARBER, M., & MOURSHED, M. (2007). How the world's best-performing schools come out on top. London: McKinsey.
  15. BLOCK, J. (1971). Lives Through Time. Berkeley, CA: Bancroft Books.
  16. BOKDAM, J., VAN DEN ENDE, I., a BROEK, S. Teaching Teachers: Primary Teaching Training in Europe: - State of Aff airs and Outlook [online]. 2014 [cit. 2017-11-21]. ISBN 978-92-823-5921-1. Dostupné z: http://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2014/529068/IPOL_STU(2014)529068_EN.pdf
  17. CORCORAN, R. P., O'FLAHERTY, J. (2016). Personality Development during Teacher Preparation. Front Psychol, vol. 7., Nov. 8. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5099232/ Přejít k původnímu zdroji...
  18. CORCORAN, R. P., TORMEY, R. (2013). Does emotional intelligence predict student teachers' performance? Teach. Teach. Educ.
  19. CORNU, Bernard. Teacher Education in France: Universitisation and Professionalisation - from IUFMs to ESPEs. Education Inquiry [online]. 2015(6), 18 [cit. 2017-11-21]. ISSN 2000-4508. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.3402/edui.v6.28649 Přejít k původnímu zdroji...
  20. COSTA, P. T., McCRAE, R. R. (1985). The NEO Personality Inventory Manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources. Přejít k původnímu zdroji...
  21. CRONE, L. J, & TEDDLIE, Ch. Further Examination of Teacher Behavior in Differentially Effective Schools: Selection and Socialization Process. Journal of Classroom Interaction, 30(1), 1-12.
  22. DONNELLAN, D. (2007). Herec a jeho cíl. Praha: Brkola.
  23. DOROTÍKOVÁ, S. (Eds.) (2003). Profesní etika učitelství. Praha: UK.
  24. DREYFUS, H. L. & DREYFUS, S. E. (1986). Mind over Machine: the power of human intuition and expertise in the era of the computer. Oxford: Basil Blackwell.
  25. DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
  26. European Commission (2005). Common European Principles for Teacher Competences and Qualifications. Brussels: European Commission.
  27. European Commission (2007). Improving the Quality of Teacher Education. Brussels: European Commission.
  28. European Parliament (2008). Content and Quality of Teacher Education across the European Union. Brussels: European Parliament.
  29. EVANS, F. J. (2002). Effective Teachers: An investigation from the Perspectives of Elementary School Students. Action Teacher Education, 24(3), 51-62. Přejít k původnímu zdroji...
  30. GOLDBERG, L. R., JOHNSON, J. A., EBER, H. W., HOGAN, R., ASHTON, M. C., CLONINGER, C. R., et al. (2006). The international personality item pool and the future of public-domain personality measures. J. Res. Pers. Přejít k původnímu zdroji...
  31. HARRIS, A. (1998). Effective teaching: A review of the literature. School Leadership & Management, 18(2), 169-183. Přejít k původnímu zdroji...
  32. HATTIE, J. (2003). Teachers Make a Difference. What is the research evidence? Australian Council for Educational Research. http://www.msmt.cz/o-webu--msmt/karierni-rad
  33. HUSTLER, D., & INTYRE, D. (1996). Developing competent teachers. London: David Fulton Publishers.
  34. CHUDÝ, Š., NEUMEISTER, P. (2014). Začínajúcí učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. Stupna základnej školy. Brno: Paido.
  35. IZUMI, T. L. & EVERS, M. W. (Eds.). (2002). Teacher Quality. Stanford: Hoover Press.
  36. JANÍK, M.; PEŠKOVÁ, K.; JANÍK, T. Standardy pro učitelské vzdělávání jako cesta ke kvalitě: reflexe vývoje ve Spolkové republice Německo. Orbis scholae, 2014, 8 (3), 47-70. Přejít k původnímu zdroji...
  37. JANÍK, T. (2005). Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido.
  38. KALHOUS, Z., HORÁK, F. (1996). K aktuálním problémům začínajících učitelů. Pedagogika XLVI, č. 3, s. 245-255. ISSN 3330-3815.
  39. KLIKOVÁ, Alice. Dialogické jednání jako dramatizace ideje. Dostupné z: cts.cuni. cz/soubory/reporty/CTS-03-23.doc
  40. KORTHAGEN, F. A. In search of the essence of a good teacher: towards a more holistic approach in teacher education. Teaching and Teacher Education, 2004, č. 1, s. 77-97. Přejít k původnímu zdroji...
  41. KOSOVÁ, B. (2011). Celoživotný rozvoj učiteľa. Pedagogické rozhľady. Roč. 20, č. 4. s. 1-4.
  42. KUBALÍKOVÁ, A. (2015). Možné inovácie v profesijnom rozvoji učiteľov. Pedagogika. Roč. 6, č. 1, s. 7-20.
  43. KYLLONEN, P. C., LIPNEVICH, A. A., BURRUS, J., ROBERTS, R. D. (2014). Personality, Motivation and College Readiness: A Prospectus for Assessment and Development. Princeton, NJ: Educational Testing Service. Přejít k původnímu zdroji...
  44. KYRIACOU, CH. (2012). Klíčové dovednosti učitele. Cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál.
  45. LABOSKEY, V. K. (1993). A Conceptual Framework for Reflection in Preservice Teacher Education. In J. CALDERHEAD, GATES, P. (Eds.). Conceptualizing Reflection in Teacher Development. London: The Falmer Press.
  46. LAKOFF, G., JOHNSON, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno: Host.
  47. LEITCH, R., DAY, CH. Action Research and Reflective Practice: towards a holistic view. Educational Action Research, Volume 8, Number 1, 2000. Přejít k původnímu zdroji...
  48. LIŠKA, R. (2015). Kariérový systém pedagogických pracovníků na Slovensku. Praha: Pdf UK, Centrum školského managementu.
  49. MALTBY, J., DAY, L., MACASKILL, A. (2007). Personality, Individual Differences and Intelligence 2nd Edn Don Mills, ON: Pearson.
  50. McBER, H. (2000). Research into Teacher Effectiveness. A Model of Teacher Effectiveness. London: DfEE.
  51. McKinsey Report (2007) How the World's Best-Performing School Systems Come out on Top.
  52. MIČICOVÁ, B.; ŠAMOVÁ, M. Příprava budoucích učitelů. Srovnávací studie č. 5.369. Kancelář Poslanecké sněmovny, Parlamentní institut, 2016.
  53. MIKLOŠ, I. Stratégie konkurencieschopnosti Slovenska do roku 2010. Národná lisabonská stratégia. [online].
  54. MINOR, L. C. (2002). Preservice Teachers´Beliefs and Their Perceptions of Characteristics of Effective Teachers. Journal of Educational Research, 96(2), 116-127. Přejít k původnímu zdroji...
  55. MYERS, C. B. & MYERS, L. K. (1995). Effective teaching practices. The Professional Educator. Boston: Wadsworth, 82-115.
  56. Národný program reforiem Slovenskej republiky na roky 2006-2008. Ministerstvo financií SR. [online].
  57. NEZVALOVÁ, D. (1994). Reflexe v pregradualni připravě učitelů. Pedagogika, 44(3), 241-245.
  58. NEZVALOVÁ, D. (2002). Reflexe a pregraduální didaktická příprava učitele. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped2.2002/clanek08.htm
  59. NOVÁK, T. (2004). Testy osobnosti. Praha: Grada.
  60. O'FLAHERTY, J., GLEESON, J. (2014). Longitudinal study of levels of moral reasoning of undergraduate students in an Irish university: the influence of contextual factors. Irish Educ. Stud. 33 57-74. Přejít k původnímu zdroji...
  61. O'FLAHERTY, J., MCGARR, O. (2014). The use of case-based learning in the development of student teachers' levels of moral reasoning. Eur. J. Teach. Educ. Přejít k původnímu zdroji...
  62. OECD (2005). Teachers Matters. Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers - Final Report. Paris: OECD. Přejít k původnímu zdroji...
  63. OECD (2009). Creating effective Teaching and Learning Environments: Firs results from TALIS. Paris: OECD. Přejít k původnímu zdroji...
  64. PAGUAY, L. Vers un référentiel des compétences professionnelles de l'enseignant? Recherche et Formation, 1994, 16, p. 7-38. Přejít k původnímu zdroji...
  65. PAULÍK, K. (2010). Psychologie lidské odolnosti. Praha: Grada.
  66. PIŤHA, P. (1996). Hledání učitele. In Hledání učitele, škola a vzdělání v proměnách času. Praha: UK.
  67. POSPÍŠILOVÁ, Z. (2007). Hrajme si s básničkou. Praha: Grada.
  68. Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky (2002). Vláda Slovenskej republiky. [online].
  69. PRŮCHA, J. (2002). Učitel - současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
  70. PRŮCHA, J. (2017). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  71. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2003). Pedagogický slovník. 4. vyd. Praha: Portál.
  72. PRŮCHA, J.; KANSANEN, P. (2015). Školní vzdělávání ve Finsku. Praha: Karolinum.
  73. RAATMA, L. (2001). Responsibility. Minnesota: Gapstone.
  74. REGNI, R. (2011). Vzťah učiteľ - žiak: Úvahy o životě a práci Alberta Camuse. In Kontexty filozofie výchovy v historickej a súčasnej perspektíve. Trnava.
  75. ROBERTS, B. W., DELVECCHIO, W. F. (2000). The rank-order consistency of personality traits from childhood to old age: a quantitative review of longitudinal studies. Psychol. Přejít k původnímu zdroji...
  76. ROBERTS, B. W., WALTON, K. E., Viechtbauer W. (2006). Patterns of mean- -level change in personality traits across the life course: a meta-analysis of longitudinal studies. Psychol. Přejít k původnímu zdroji...
  77. ROBINS, R. W., FRALEY, C., ROBERTS, B. W., TRZESNIEWSKI, K. (2001). A longitudinal study of personality change in young adulthood. J. Pers. Přejít k původnímu zdroji...
  78. ROGERS, C. R. (1997). Encountrové skupiny. Modra: Inštitút rozvoja osobnosti.
  79. SAHLBERG, P. (2015). Finnish Lessons. What Cant he World Learn from Educational Change in Finland? New York and London: Teachers College Press, 2nd ed.
  80. SANDER, T., & VEZ, J. M. (Eds.). (1996). Life-Long Learning in European Teacher- Education. Osnabrück: COMPARE-TE European Network.
  81. SHULMAN, L. B. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  82. SCHÖN, D. (1983). The Reflective Practitioner. London: Temple Smith.
  83. SCHÖN, D. A. (1983). The Reflective Practioner. New York: Temple-Smith.
  84. SLAVÍK, J., SIŇOR, S. (1993). Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika, roč. 43, č. 2, s. 155.
  85. SLAVÍK, J.; SIŇOR, S. Kompetence učitele v reflektování výuky. Pedagogika XLVI, 1996, č. 3, s. 209-213.
  86. SLAVÍK, M. a kol. (2012). Vysokoškolská pedagogika. Praha: Grada.
  87. SMÉKAL, V. Reflexe - nabídka sebereflexe. Nabídka sebereflexe - nabídka sebe. Setkání (časopis věd o člověku), 1991, č. 1, s. 10-11.
  88. SMÉKAL, V. (2012). Pozvání do psychologie osobnosti. Člověk v zrcadle vědomí a jednání. Brno: Barrister & Principal.
  89. ŠNÍDLOVÁ, M., LAŠŠÁK V. (2014). Profesijné štandardy pre kategórie a podkategórie pedagogických zamestnancov a možnosti ich využitia v praxi. [online].
  90. SPILKOVÁ, V. (2008). Výzkum proměn učitelské profese a vzdělávání učitelůco, proč a jak zkoumat? In SPILKOVÁ, V.; VAŠUTOVÁ, J. (ed.). Učitelská profese v měnicích se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK.
  91. SPILKOVÁ, V., & VAŠUTOVÁ, J. (2008). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: PdF UK.
  92. ŠVEC, V. Od znalostí k pedagogické kondici: nový vhled do pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 2006, roč. LVI, č. 1, s. 91-100.
  93. ŠVEC, V. (1994). Autodiagnostika pedagogické činnosti učitele - módnost, nebo potřeba? Pedagogika, 44, č. 2, s. 105-112.
  94. ŠVEC, V. (2005). Pedagogické znalosti učitele: teorie a praxe. Praha: ASPI.
  95. ŠVEC, V.; VYSKOČLOVÁ, E. The pedagogical conditioning student teachers: The foundations of their preparedness for changes in the roles of teachers. In Totems and Taboos: Risk and Relevance in Research on Teachers and Teaching. ISATT Konference: Abstracts by Session. Ontario: Brock University, July 5-9, 2007.
  96. TAYLOR, R. (2012). Sebedůvěra v práci. Praha: Grada.
  97. TOM, A. (1985). Inquiring into Inqury-oriented Teacher Education. Journal of Teacher Education, 36, (5), s. 35-44. Přejít k původnímu zdroji...
  98. TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Hodnoticí a sebehonoticí arch. Praha: NÚV, 2012.
  99. TOMKOVÁ, A. (2016). Příprava učitelů a hodnocení její kvality v Belgii. Praha: UK.
  100. The Education System in the Federal Republic of Germany 2015/2016: A description of the responsibilities, structures and developments in education policy for the exchange of information in Europe [online]. Bonn: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Aff airs of the Länder in the Federal Republic of Germany Graurheindorfe, 2017. Dostupné z: https://www.kmk.org/fileadmin/Dateien/pdf/Eurydice/Bildungswesen--engl-pdfs/dossier_en_ebook.pdf
  101. VALACHOVÁ, P. (2009). Možnosti rozvoje pedagogické kondice v pregraduální přípravě sociálních pedagogů. Possibilities of development of pedagogice condition in pre-gradual preparation of social educators. In Zborník z konferncie IV. Medzinárodná konferencia doktorandov odborov Psychológia a Sociálna práce. Nitra: FSVaZ UKF.
  102. VALLI, L. (1992). Reflective Teacher Education. Cases and critiques. New York. State University of New York Press.
  103. van MANEN, M. (1977). Linking Ways of Knowing with Ways of Being Practical. Curriculum Inquiry, 6(3), 205-228. Přejít k původnímu zdroji...
  104. VAŇKOVÁ, I., NEBESKÁ, I., SAICOVÁ-ŘÍMALOVÁ, L., ŠLÉDROVÁ, J. (2005). Co na srdci, to na jazyku - Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: UK.
  105. VAŠUTOVÁ, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In WALTEROVÁ, E. (Ed.) Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: UK.
  106. VAŠUTOVÁ, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
  107. VYBÍRAL, Z. (2005). Psychologie komunikace. Praha: Portál.
  108. VYSKOČIL, I. (2000). Úvod. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum: sborník z konference 14. a 15. října 1999. Praha: AMU.
  109. WONG, H. K., & WONG, M. T. (1998). How to be an effective teacher: The first days of school. Montain View: Harry Wong Publications.
  110. ZIMMERMAN, B. J. (1998). Developing self-fulfilling cycles of academic regulation: An analysis of exemplary instructional models. In SCHUNK, D. L., ZIMMERMAN, B. J. (Eds.), Self-regulated learning: From teaching to self-reflective practice. New York: Guilford.
  111. ZELINA, M., TUREK, I., ROSA, V. (1999). Koncepcia rozvoja výchovy a vzdelávania v Slovenskej republike na najbližších 15-20 rokov [online].