
ISBN: 978-80-244-5424-5 | ISBN online: 978-80-244-5428-3 | DOI: 10.5507/ff.18.24454245
Hraní digitálních her českými adolescenty
- Jaroslava Suchá, Martin Dolejš, Helena Pipová, Eva Maierová, Panajotis Cakirpaloglu
Cílem monografie je přiblížit svět digitálních her, který je pro děti a dospívající jedním z nejoblíbenějších míst pro trávení volného času. Hraní her může rozvíjet některé aspekty člověka, ale má také stinné stránky. Jedním ze závažných negativních projevů může být i psychická porucha, která se projevuje ztrátou zájmů a sociálních kontaktů nebo neschopností hraní her kontrolovat. V publikaci jsou charakterizována kritéria pro diagnózu poruchy hraní internetových her, jak jsou vymezena v DSM-5. Autoři došli k několika významným zjištěním - např. která kategorie adolescentů hraje nejvíc, kolik z nich hraje více než 4 hodiny denně apod. Tyto informace mohou sloužit jako podklad pro preventivní a intervenční aktivity, bez nichž se v dnešním digitálním věku neobejdeme.
1. vydání, Publikováno: 2018, online: 2018, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Aarseth, E., Bean, A. M., Boonen, H., Colder Carras, M., Coulson, M., Das, D.... & Haagsma, M. C. (2017). Scholars' open debate paper on the World Health Organization ICD-11 Gaming Disorder proposal. Journal of Behavioral Addictions, 6(3), 267-270.
Přejít k původnímu zdroji...
- Abreu, C., & Young, K., Eds. (2011). Internet addiction: a handbook and guide to evaluation and treatment.
- Ahmed, D., King Yan Ho, W., Van Niekerk, R. L., Morris, T., Elayaraja, M., Lee, K., & Randles, E. (2017). The self-esteem, goal orientation, and health-related physical fitness of active and inactive adolescent students. Cogent Psychology, 4, 1-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Alavi, S., S., Ferdosi, M., Jannatifard, F., Eslami, M., Alaghemandan, H, & Setare, M. (2012). Behavioral addiction versus substance addiction: Corespondence of psychiatric and psychological viewa. International journal of preventive medicine, 3 (4), 290.
- American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition. Arlington: American Psychiatric Association.
Přejít k původnímu zdroji...
- American Psychiatric Association. (2015). DSM-5: Diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Hogrefe-Testcentrum.
- American Psychological Association (2018). APA Dictionary of Psychology: Adolescence. Získáno z https://dictionary.apa.org/adolescence
- Andersen, R., & Sabiston, C. (2010). Chapter 31: Physical Activity for Obese Children and Adults. Obesity Prevention, 391-402. DOI:10.1016/B978-0-12-374387-9.00031-3
Přejít k původnímu zdroji...
- Anderson, C. A., Berkowitz, L., Domerstein, E., Huesmann, L. R., Johnson, J. D., Linz, D., Malamuth, N. M., & Wartella, E. (2003). The influences of media violence on youth. Psychological Science in the Public Interest, 4, 81-110.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andreyev, A. S. (2011). Dynamics of personal egocentrism phenomena in adolescence. Cultural-Historical Psychology, roč. 3, 36-41.
- Ang, R., P., Chong, W., H., Chye, S., & Huan, V.S. (2012). Loneliness and generalized problematic Internet use: Parents´perceived knowledge of adolescents´online activities as a moderator. Computers in Human Behavior, 28(4), 1342-1347.
Přejít k původnímu zdroji...
- Araujo, T. B., Silveira, F. R., Souza, D. L. S., Strey, Y. T. M., Flores, C. D., & Webster, R. S. (2016). Education: Impact of video game genre on surgical skills development: a feasibility study. Journal of Surgical Research, 201, 235-243. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jss.2015.07.035
Přejít k původnímu zdroji...
- Arcade Game. (nedat). In Techopedia. Získáno 10. září 2018 z https://www.techopedia.com/definition/1903/arcade-game
- Ascher, M. S., & Levounis, P. (2015). The behavioral addictions. Arlington, VA: American Psychiatric Publishing.
Přejít k původnímu zdroji...
- Avatar. (nedat). In Techopedia. Získáno 24. září 2018 z https://www.techopedia.com/definition/4624/avatar
- Azizi, E., Stainer, M. J., & Abel, L. A. (2018). Is experience in multi-genre video game playing accompanied by impulsivity? Acta Psychologica, 190, 78-84. https://doi.org/10.1016/j.actpsy.2018.07.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Ball, C. L., Smetana, J. G., Sturge-Apple, M. L., Suor, J. H., & Skibo, M. A. (2017). Moral development in context: Associations of neighborhood and maternal discipline with preschoolers' moral judgments. Developmental psychology, 53(10), 1881.
Přejít k původnímu zdroji...
- Barber, C., Fennelly, K., & Torney-Purta, J. (2013). Nationalism and support for immigrants' rights among adolescents in 25 countries. Applied Developmental Science, 17(2), 60-75.
Přejít k původnímu zdroji...
- Basler, J. (2016). Počítačové hry, jejich dělení, současné tendence vývoje a základní výzkumná šetření z oblasti počítačových her. Trends In Education, 9(1), 20-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baysak, E., Kaya, F. D., Dalgar, I., & Candansayar, S. (2016). Online Game Addiction in a Sample from Turkey: Development and Validation of the Turkish Version of Game Addiction Scale. Klinik psikofarmakoloji bulteni-bulletin of clinical psychopharmacology, 26(1), 21-31. DOI: https://doi.org/10.5455/bcp.20150502073016
Přejít k původnímu zdroji...
- Beard, C. L., & Wickham, R. E. (2016). Gaming-contingent self-worth, gaming motivation, and Internet Gaming Disorder. Computers in Human Behavior, 61, 507-515. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.03.046
Přejít k původnímu zdroji...
- Beard, K., & Wolf, E. (2001). Modification in the proposed diagnostic criteria for Internet addiction. Cyberpsychology and Behavior, 4(3), 377-383.
Přejít k původnímu zdroji...
- Benner, A. D., & Wang, Y. (2015). Adolescent substance use: The role of demographic marginalization and socioemotional distress. Developmental Psychology, 51(8), 1086-1097. DOI: https://doi.org/10.1037/dev0000026
Přejít k původnímu zdroji...
- Bessière, K., Seay, A. F., & Kiesler, S. (2007). The ideal elf: Identity exploration in World of Warcraft. Cyberpsychology & behavior, 10(4), 530-535.
Přejít k původnímu zdroji...
- Black, D. W., Belsare, G., & Schlosser, S. (1999): Clinical features, psychiatric comorbidity, and health-related quality of life in persons reporting compulsive computer use behavior. Journal of Clinical Psychiatry, 60, 839-843.
Přejít k původnímu zdroji...
- Blehm, C., Vishnu, S., Khattak, A., Mitra, S., & Yee, R. W.(2005). Computer vision syndrome: a review. Surv Ophthalmol.,50(3), 253-62.
Přejít k původnímu zdroji...
- Blinka, L. (2008). The Relationship of Players to Their Avatars in MMORPGs: Differences between Adolescents, Emerging Adults and Adults. Cyberpsychology, 2(1), 1-7.
- Blinka, L. (2015). Závislost na hraní online her 111-126. In Blinka, L., Škařupová, K.,Ševčíková, A., Licehammerová, Š., Vondráčáková, P. (2015). Online závislosti. Praha: Grada.
- Bonnaire, C., & Phan, O. (2017). Relationships between parental attitudes, family functioning and Internet gaming disorder in adolescents attending school. Psychiatry Research, 255, 104-110. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.05.030
Přejít k původnímu zdroji...
- Brenner, V. (1997). Psychology of computer use: XLVII. Parameters of Internet use, abuse and addiction: the first 90 days of the Internet Usage Survey. Psychol Rep., 80(3), 879-82.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brooks-Gunn, J. Love, J. M, Raikes, H. H. & Chazan-Cohen, R. (2013). What makes a difference: Early Head Start evaluation findings in a developmental context. Monographs of the Society for Research in Child Development, 78(1), 130-143.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brunborg G. S., Mentzoni R. A., & Frøyland L. R. (2014). Is video gaming, or video game addiction, associated with depression, academic achievement, heavy episodic drinking, or conduct problems? Journal of Behavioral Addictions, 3(1), 27-32.
Přejít k původnímu zdroji...
- Buckley, K. E., & Anderson, C. A. (2006). A theoretical model of the effects andconsequences of playing video games. Playing Video Games: Motives, Responses,and Consequences, 363-378.
- Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal Of Personality And Social Psychology, 63(3), 452-459. DOI:10.1037/0022-3514.63.3.452.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čačka, O. (1999). Psychologie imaginativní výchovy a vzdělávání s příklady aplikace. Brno: Doplněk.
- Černý, P. (2010). Základní úrovně provádění primární prevence. In. Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P., Eds. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení SCAN. Tišnov.
- Česko-Slovenská herní digitální databáze (nedat.). Survival hry. Získáno 20. srpna 2018 z https://www.cshdd.cz/kategorie/survival-hry/
- Chen, Y. F. & Peng, S. S. (2008). University Students' Internet Use and Its Relationships with Academic Performance, Interpersonal Relationships, Psychosocial Adjustment, and Self-Evaluation. Cyberpsychology & Behavior, 4, 467-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chou, C. (2001). Internet abuse and addiction among Taiwan college students: An online interview study. Cyberpsychology & Behavior, 4, 573-585.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chou, T., & Ting, C. (2003). The Role of Flow Experience in Cyber-Game Addiction. Cyberpsychology and Behavior, 6(6). 663-675.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cole, H., & Griffiths, M. (2007). Social interactions in massively multiplayer online role-playing gamers. Cyberpsychology and Behavior, 10(4), 575-583.
Přejít k původnímu zdroji...
- Console Game. (nedat). In Techopedia. Získáno 10. září 2018 z https://www.techopedia.com/definition/756/console-game
- Crone, E. A., & Steinbeis, N. (2017). Neural perspectives on cognitive control development during childhood and adolescence. Trends in cognitive sciences, 21(3), 205-215.
Přejít k původnímu zdroji...
- Czernetzki, I. & Weber, B. (2014). Internet- und Computerspielsucht bei Kindern und Jugendlichen -Eine neue Herausforderung für die ergotherapeutische Praxis? Ergoscience, 9(3), 124-127.
- De Fuentes-Merillas, L., Frielink, N., Schoenmakers, T.., Rooij, A. J., & Van Duin, L. (2012). C-VAT - Clinical Video game Addiction Test: een diagnostisch instrument voor het herkennen van gameverslaving in de klinische praktijk. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsair&AN=edsair.narcis........2462375ba363117936f9d72259147683&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Defining Virtual Worlds and Virtual Environments. (2008). Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsoai&AN=edsoai.706511168&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Demetrovics, Z., Urbán, R., Nagygyörgy, K., Farkas, J., Pápay, O., Kökönyei, G., … Griffiths, M. D. (2012). The development of the problematic online gaming questionnaire (POGQ). PLoS ONE, 7(5). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0036417
Přejít k původnímu zdroji...
- Demetrovics, Z., Urbán, R., Nagygyörgy, K., Farkas, J., Zilahy, D., Mervó, B., … Harmath, E. (2011). Why do you play? The development of the motives for online gaming questionnaire (MOGQ). Behavior Research Methods, 43(3), 814-825. DOI: https://doi.org/10.3758/s13428-011-0091-y
Přejít k původnímu zdroji...
- Desai, R. A., Krishnan-Sarin, S., Cavallo, D., & Potenza, M. N. (2010). Video-gaming among high school students: Health correlates, gender differences, and problematic gaming. Pediatrics, 126(6), e1414-e1424. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2009-2706
Přejít k původnímu zdroji...
- Diaris, N. M., Listyowati, R., & Januraga, P. P. (2017). Readiness of girls aged 10-12 years for an early menarche: a transtheoretical model of behavioural change analysis. Public Health and Preventive Medicine Archive, 5(1), 55-61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dobrowolski, P., Hanusz, K., Sobczyk, B., Skorko, M., & Wiatrow, A. (2015). Cognitive enhancement in video game players: The role of video game genre. Computers In Human Behavior, 4459-63. DOI:10.1016/j.chb.2014.11.051
Přejít k původnímu zdroji...
- Dolejš, M., & Skopal, O. (2015). Výskyt rizikového chování u adolescentů (VRCHA) Příručka pro praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dolejš, M., & Skopal, O. (2016). Škála impulzivity Dolejš a Skopal (SIDS) Příručka pro praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dolejš, M. (2010). Efektivní včasná diagnostika rizikového chování u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dong, G., Li, H., Wang, L., & Potenza, M. (2017). Cognitive control and reward/loss processing in Internet gaming disorder: Results from a comparison with recreational Internet game-users. European Psychiatry, 44, 30-38.
Přejít k původnímu zdroji...
- Douglas, G. (2009). Pathological Video-Game Use Among Youth Ages 8 to 18: A National Study. Psychological Science, 20(5), 594.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ducheneaut, N., & Moore, R.J. (2004). Social side of gaming: a study of interaction patterns in a massively multiplayer online game. Proceedings of the 2004 ACM Conference on Computer Supported Cooperative Work (CSCW04). New York: ACM Press
Přejít k původnímu zdroji...
- Eidenbenz, F. (2011). Systemic dynamics witg adolescents addicted to the Internet, in Young, K.S., de Abreu, C.N. (Eds.) Internet addiction: A handbook and guide tu evaluation and treatment, s. 245-266. Hoboken, NJ, US, Jonh Wiley &Sons Inc.
Přejít k původnímu zdroji...
- Elliott, L., Ream, G., McGinsky, E., & Dunlap, E. (2012). The Contribution of Game Genre and Other Use Patterns to Problem Video Game Play among Adult Video Gamers. International Journal Of Mental Health & Addiction, 10(6), 948-969. DOI:10.1007/s11469-012-9391-4
Přejít k původnímu zdroji...
- Entertainment Software Association (ESA). (2018). Essential Facts about the Computer and Video Game Industry. Získáno z http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2018/05/EF2018_FINAL.pdf
- Entertainment Software Association (ESA). (2018). US Video Game Industry Revenue Reaches $36 Billion in 2017. Získáno z http://www.theesa.com/article/us-video-game-industry-revenue-reaches-36-billion-2017/
- Erikson, E, H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
- Erikson, E. H. (1996). Mladý muž Luther - Studie psychoanalytická a historická. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
- Erikson, E. H. (1999). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
- Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál.
- Esposito, N. (2005). A short and simple definition of what a videogame is. Proceedings Of Digra 2005 Conference: Changing Views - Worlds In Play, s. 6.
- Essig, T. (2012). The Addiction Concept and Technology:Diagnosis, Metaphor, or Something Else? A Psychodynamic Point of View. Journal of Clinical Psychology, 68(11), 1175.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eversole, M., Collins, D. M., Karmarkar, A., Colton, L., Quinn, J. P., Karsbaek, R., & Hilton, C. L. (2016). Leisure activity enjoyment of children with autism spectrum disorders. Journal Of Autism And Developmental Disorders, 46(1), 10-20. DOI:10.1007/s10803-015-2529-z
Přejít k původnímu zdroji...
- Evren, C., Dalbudak, E., Topcu, Kutlu, N., & Evren, B. (2017). The psychometric properties of the Turkish version of the Internet Gaming Disorder Scale. Dusunen Adam, 30(4), 316-324. DOI: https://doi.org/10.5350/DAJPN2017300405.
Přejít k původnímu zdroji...
- Evren, C., Dalbudak, E., Topcu, M., Kutlu, N., Evren, B., & Pontes, H. M. (2018). Psychometric validation of the Turkish nine-item Internet Gaming Disorder Scale-Short Form (IGDS9-SF). Psychiatry Research, 265, 349-354. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2018.05.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Fang, F., Keller, M. Edelstein, W., & Shuster. P. (2002). A cross cultural study on the development of moral reasoning in friendship in Western and Eastern children and adolescents. Acta Psychologica Sinica, 34(1), 67-73.
- Feldman, R. S. (2005). Development across the Lifespan. New Jersey: Pearson Education.
- Feng, W., Ramo, D. E., Chan, S. R., & Bourgeois, J. A. (2017). Internet gaming disorder: Trends in prevalence 1998-2016. Addictive Behaviors, 75, 17-24. DOI: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2017.06.010
Přejít k původnímu zdroji...
- Festl, R., Scharkow, M., & Quandt, T. (2013). Problematic computer game use among adolescents, younger and older adults. Addiction, 108(3), 592-599. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=85603964&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Fojtů, M. (2016). Výzkum: Náruživé hraní online počítačových her není závislost. Získáno v září 2016 z https://www.online.muni.cz/veda-a-vyzkum/8148-vyzkum-naruzive-hrani-online-pocitacovych-her-neni-zavislost
- Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele.4. vydání. Praha: Portál.
- Fragkaki, I., Maaike, C., & Granic, I. (2018). The role of trauma in the hormonal interplay of cortisol, testosterone, and oxytocin in adolescent aggression. Psychoneuroendocrinology, 88, 27-37.
Přejít k původnímu zdroji...
- Free To Play (F2P). (nedat). In Techopedia. Získáno 17. srpna 2018 z https://www.techopedia.com/definition/27039/free-to-play-f2p
- Freeman, C. (2008). Internet Gaming Addiction. The Journal for Nurse Practitioners, 4(1), 42-47.
Přejít k původnímu zdroji...
- Freud, S. (1998). Nespokojenost v kultuře. Praha: Hynek.
- Fromm, E. (1993). Strach ze svobody. Naše vojsko.
- Funk, J. B., Baldacci, H. B., Pasold, Tracie, & Baumgardner, J. (2004). Violence Exposure in Real-Life, Video Games, Television, Movies, and the Internet: Is There Desensitization? Journal Of Adolescence, 27(1), 23-39.
Přejít k původnímu zdroji...
- Furthner, D., Lanzersdorfer, R., Schmitt, K., Biebl, A., Ehrenmueller, M., & Halmerbauer, G. (2018). Education, school type and screen time were associated with overweight and obesity in 2930 adolescents. Acta Paediatrica, International Journal Of Paediatrics, 107(3), 517-522. DOI:10.1111/apa.14149
Přejít k původnímu zdroji...
- Gaetan, S., Bonnet, A., Brejard, V., & Cury, F. (2014). French validation of the 7-item game addiction scale for adolescents. Revue Européenne de Psychologie Appliquée/European Review of Applied Psychology, 64(4), 161-168.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gajduk, A. (2016). Effectiveness of greedily collecting items in open world games. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsarx&AN=edsarx.1608.06175&authtype=shib&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Gallá, M., Aertsen, P., Daatland, Ch., DeSwert, J., Fenk, R., & Fischer, U. (2005). Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí. Příručka o efektivní primární prevenci. Praha: Úřad vlády ČR.
- Game Console. (nedat.). In Techopedia. Získáno 10. září 2018 z https://www.techopedia.com/definition/17141/video-game-console
- Games Consoles Industry Profile: Europe. (2017). Games Consoles Industry Profile: Europe, 1.
- Gaming. (nedat.). In Techopedia. Získáno 10. září 2018 z https://www.techopedia.com/definition/1913/gaming.
- García del Castillo, J. A., Garcia del Castillo- Lopez, A., Gazquez Pertusa, M., & Marzo Campos, J. C. (2013). La Inteligencia Emocional como Estrategia de Prevención de las Addiciones. Health & Addictions / Salud y Drogas, 13(2), 89-97.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gentile, D. (2009). Pathological Video-Game Use Among Youth Ages 8 to 18: A National Study. Psychological Science, (5), 594. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsjsr&AN=edsjsr.40575069&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Gentile, D. A., Choo, H., Liau, A., Sim, T., Li, D., FUng, D., & Khoo, A. (2011). Pathological video game use among youths: a two-year longitudinal study. Pediatrics, 127(2), 319-329.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gilligan, C. (1982). In a different voice: psychological theory and women's development. Cambridge: Harvard University Press.
- Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and maintaining strong parent-child bonds. Nascer e Crescer, 17(4), 247-248. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edselc&AN=edselc.2-52.0-63649124602&authtype=shib&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Girvan, C. (2018). What is a virtual world? Definition and classification. Educational Technology Research & Development, 66(5), 1087. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edb&AN=131619158&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Global Games Consoles (2017). Games Consoles Industry Profile: Global, 1-34.
- Granic, I., Lobel, A., & Engels, R. (2014). The benefits of playing video games. American Psychologist, 69(1), 66-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gray, P. (2011). The Decline of Play and the Rise of Psychopathology in Children and Adolescents. American Journal of Play, 3(4), 443-463. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=EJ985541&authtype=shib&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Green, C. S., & Bavelier, D. (2003). Action video game modifies visual selective attention. Nature, 423, 534-537.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, M. (2000). Does Internet and Computer "Addiction" Exist? Some Case Study Evidence. Cyber Psychology, 3(2), 211.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, M. (2005). A 'components' model of addiction within a biopsychosocial framework [Online]. Journal Of Substance Use, 10(4), 191 - 197.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, M. (2010). The role of context in online gaming excess and addiction: Some case study evidence. International Journal of Mental Health and Addiction, 8(1). 119 - 125.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, M. D. (1993). Are computer games bad for children? The Psychologist: Bulletin of the British Psychological Society, 6, 405.
- Griffiths, M. D., van Rooij, A. J., Kardefelt-Winther, D., Starcevic, V., Király, O., Pallesen, S., et al. (2016). Working towards an international consensus on criteria for assessing internet gaming disorder: a critical commentary on Petry et al. (2014) [Online]. Addiction, 111(1), 167-175.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, M., Davies, M. N., & Chappell, D. (2004). Online computer gaming: a comparison of adolescent and adult gamers. Journal Of Adolescence, 27(Video Games and Public Health), 87-96. DOI:10.1016/j.adolescence.2003.10.007
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths, M., van Rooij, A., Kardefelt-Winther, D., Starcevic, V., Király, O., Pallesen, S.,… Demetrovics, Z. (2016). Working towards an international consensus on criteria for assessing internet gaming disorder: a critical commentary on Petry et al. (2014). Addiction, 111(1), 167-175.
Přejít k původnímu zdroji...
- Groeger, C. V. (2017). Radicalism and Conservatism. Wiley Blackwell. DOI: https://doi.org/10.1002/9781118913994.ch28
Přejít k původnímu zdroji...
- Grusec, J. E. & Sherman, A. (2011). Prosocial behavior. In Underwood, M. K., & Rosen, L. H., Eds., Social development: Relationships in infancy, childhood, and adolescence. New York, NY, US: Guilford Press, 263-286.
- Grüsser, S., Thalemann, R., & Griffiths, M. (2007). Excessive Computer Game Playing: Evidence for Addiction and Aggression?. CyberPsychology, 10(2), 290-292.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hadiwijaya, H., Klimstra, T. A., Vermunt, J. K., Branje, S. J., & Meeus, W. H. (2017). On the development of harmony, turbulence, and independence in parent-adolescent relationships: A five-wave longitudinal study. Journal of youth and adolescence, 46(8), 1772-1788.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hahn, A, & Jerusalem, M. (2001) Internetsucht: Validierung eines Instruments und explorative Hinweise auf personale Bedingungen [Internet Addiction: Validation of an Instrument and Explorative Evidence on Personal Causes]. In Theobald, A., Dreyer, M., & Starsetzki, T., Eds, Handbuch zur Online-Marktforschung. Beitrage aus Wissenschaft und Praxis. Wiesbaden: Gabler, 213-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hair, E. C, Moore, K. A., Hadley, A. M., Kaye, K., Day, R. D., & Orthner, D. K. (2009). Parent marital quality and the parent-adolescent relationship: Profiles of relationship quality. Marriage & Family Review, 45(2-3), 189-217.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hamrik, Z., Kalman, M., Sigmundová, D., Pavelka, J., & Salonna, F. (2014). Screen-based behaviour in Czech adolescents is more prevalent at weekends. Acta Gymnica, 44(4), 203-209.
Přejít k původnímu zdroji...
- Han, D., Bolo, N., Daniels, M., Arenella, L., Lyoo, I., & Renshaw, P. (2011). Brain activity and desire for Internet video game play. Comprehensive Psychiatry, 52(1), 88-95.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hanuš, R., & Chytilová, L. (2009) Zážitkově pedagogické učení. 1. vydání. Praha. Grada Publishing. 192 s., ISBN 978-80-247-2816-2.
- Hernández, C., Paz-Zulueta, M., Parás-Bravo, P., Pellico, A., Sarabia, R., & Santibáñez, M. (2018). Impact of active video games on body mass index in children and adolescents: Systematic review and meta-analysis evaluating the quality of primary studies. Revue D Epidemiologie Et De Sante Publique (Sciencedirect), 66(1, Number 1 Supplement 5), s. 322.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hirschi, T. (2017). Causes of delinquency. Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoeft, F., Watson, C. L., Kesler, S. R., Bettinger, K. E., & Reiss, A. L. (2008). Gender differences in the mesocorticolimbic system during computer game-play. Journal of Psychiatric Research, 42(4), 253-258.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hra s otevřeným světem [Online]. In Wikipedia. Získáno 20. srpna 2018 z https://cs.wikipedia.org/wiki/Hra_s_otev%C5%99en%C3%BDm_sv%C4%9Btem
- Huizinga, J. (1980). Homo ludens: a study of the play-element in culture.
- Huizinga, J. (2000). Homo ludens: O původu kultury ve hře. Praha: DAUPHIN.
- Hurrelmann, K. (1994). International Handbook of Adolescence. Westport, Conn.: Greenwood Press.
- Hussain, Z., Griffiths, M., & Baguley, T. (2012). Online gaming addiction: Classification, prediction and associated risk factors. Addiction Research, 20(5), 359-371.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hyun, G., Han, D., Lee, Y., Kang, K., Yoo, S., Chung, U., & Renshaw, P. (2015). Risk factors associated with online game addiction: A hierarchical model. Computers in Human Behavior, 48, 706-713.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chomynová, P., Csémy, L, & Mravčík, V. (2016). Evropská školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) 2015. Praha: Úřad vlád České republiky.
- Indra, R. (2017). Wahabism: Padri Movement in Minangkabau to the Islamic Defender Organization in Indonesia. Researchers World, 8(2), 79.
Přejít k původnímu zdroji...
- Inhelder, B., & Piaget, J. (2000). Psychologie dítěte. 3. vydání. Praha: Portál.
- Josselson, R. (1996). Ethics and process in the narrative study of lives (Vol. 4). Sage.
Přejít k původnímu zdroji...
- Juul, J. (2004). In First Person: New Media as Story, Performance, and Game, edited by Noah Wardrip-Fruin and Pat Harrigan. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 131-142. Dostupné z https://www.jesperjuul.net/text/timetoplay/
- Kahn, A. S., Shen, C., Lu, L., Ratan, R. A., Coary, S., Hou, J., … Williams, D. (2015). The Trojan Player Typology: A cross-genre, cross-cultural, behaviorally validated scale of video game play motivations. Computers in Human Behavior, 49, 354-361. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.03.018
Přejít k původnímu zdroji...
- Kaptsis, D., King, D., Delfabbro, P., & Gradisar, M. (2016). Withdrawal symptoms in internet gaming disorder: A systematic review. Clinical Psychology Review, 43. 58-66.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kardefelt-Winther, D. (2014 a). Problematizing excessive online gaming and its psychological predictors. Computers in Human Behavior, 31, 118-122. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2013.10.017
Přejít k původnímu zdroji...
- Kardefelt-Winther, D. (2014 b). The moderating role of psychosocial well-being on the relationship between escapism and excessive online gaming. Computers in Human Behavior, 38, 68-74. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.05.020
Přejít k původnímu zdroji...
- Kardefelt-Winther, D. (2014c). A conceptual and methodological critique of internet addiction research: Towards a model of compensatory internet use. 351-354.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kardefelt-Winther, D. (2015). A critical account of DSM-5 criteria for internet gaming disorder. Addiction Research and Theory, 23(2), 93 - 98.
Přejít k původnímu zdroji...
- Khan, A., & Muqtadir, R. (2016). Motives of Problematic and Nonproblematic Online Gaming among Adolescents and Young Adults. Pakistan Journal of Psychological Research, 31(1), 119-138.
- Khazaal, Y., Chatton, A., Rothen, S., Achab, S., Thorens, G., Zullino, D., & Gmel, G. (2016). Psychometric properties of the 7-item game addiction scale among french and German speaking adults. BMC Psychiatry, 16, 132. DOI: https://doi.org/10.1186/s12888-016-0836-3
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim, J. U.(2008). The Effect of a R/T Group Counseling Program on The Internet Addiction Level and Self- Esteem of Internet Addiction University Students. International Journal of Reality Therapy, 27(2).
- Kim, M. G., & Kim, J. (2010). Cross-validation of reliability, convergent and discriminant validity for the problematic online game use scale. Computers in Human Behavior, 26, 389-398. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.11.010
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim, N. R., Hwang, S. S.-H., Choi, J.-S. Kim, D.-J., Demetrovics, Z., Király, O., … Choi, S.-W. (2016). Characteristics and psychiatric symptoms of internet gaming disorder among adults using self-reported DSM-5 criteria. Psychiatry Investigation, 13(1), 58-66. DOI: https://doi.org/10.4306/pi.2016.13.1.58
Přejít k původnímu zdroji...
- King, D. L., & Delfabbro, P. H. (2016). Early exposure to digital simulated gambling: A review and conceptual model. Computers In Human Behavior, 5(5). 198-206.
Přejít k původnímu zdroji...
- King, D., & Delfabbro, P. (2014). The cognitive psychology of Internet gaming disorder. Clinical Psychology Review, 34(4). 298-308.
Přejít k původnímu zdroji...
- King, D., Haagsma, M., Delfabbro, P., Gradisar, M., & Griffiths, M. (2013). Toward a consensus definition of pathological video-gaming: A systematic review of psychometric assessment tools. Clinical Psychology Review, 33(3). 331-342.
Přejít k původnímu zdroji...
- King, D., Herd, M., & Delfabbro, P. (2018). Motivational components of tolerance in Internet gaming disorder. Computers in Human Behavior, 78, 133-141.
Přejít k původnímu zdroji...
- Király, O., Nagygyörgy, K., Griffiths, M., & Demetrovics, Z. (2014). Problematic Online Gaming. In Behavioral Addictions. (61-97).
Přejít k původnímu zdroji...
- Király, O., Sleczka, P., Pontes, H. M., Urbán, R., Griffiths, M. D., & Demetrovics, Z. (2017). Validation of the Ten-Item Internet Gaming Disorder Test (IGDT-10) and evaluation of the nine DSM-5 Internet Gaming Disorder criteria. Addictive Behaviors, 64, 253-260. DOI: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2015.11.005
Přejít k původnímu zdroji...
- Király, O., Tóth, D., Urbán, R., Demetrovics, Z., & Maraz, A. (2017). Intense video gaming is not essentially problematic. Psychology of Addictive Behaviors, 31(7). 807-817.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klusák, M., & Kučera, M. (2010). Dětské hry: Games. Praha: Karolinum.
- Ko, C. (2014). Internet Gaming Disorder. Current Addiction Reports, 1(3). 177-185.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, C. H., Yen, J.Y., Yen, C. F., Lin, H.C., & Yang, M. J. (2007). Factors predictive for indcidence and remission of internet addiction in young adolescents; a prospective study. Cyberpsychology & Behavior, 10(4), 545-551.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, C., Liu, G., Hsiao, S., Yen, J., Yang, M., Lin, W., Yen, C., & Chen, C. (2009). Brain activities associated with gaming urge of online gaming addiction. Journal of Psychiatric Research, 43(7). 739-747.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, C., Liu, G., Yen, J., Yen, C., Chen, C., & Lin, W. (2013). The brain activations for both cue-induced gaming urge and smoking craving among subjects comorbid with Internet gaming addiction and nicotine dependence. Journal of Psychiatric Research, 47(4). 486-493.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, C., Yen, C., Chen, C., Yen, J., Wang, P., Hsieh, T., Chen, C., & Liu, G. (2014). Altered brain activation during response inhibition and error processing in subjects with Internet gaming disorder: a functional magnetic imaging study. European Archives of Psychiatry and Clinical Neuroscience, 264(8), 661-672.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, C., Yen, J., Chen, C., Chen, S., & Yen, C. (2005). Gender Differences and Related Factors Affecting Online Gaming Addiction Among Taiwanese Adolescents. The Journal of Nervous and Mental Disease, 193(4), 273-277.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ko, C.-H., Yen, J.-Y., Chen, S.-H., Wang, P.-W., Chen, C.-S., & Yen, C.-F. (2014). Evaluation of the diagnostic criteria of Internet gaming disorder in the DSM-5 among young adults in Taiwan. Journal of Psychiatric Research, 53, 103-110. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jpsychires.2014.02.008
Přejít k původnímu zdroji...
- Koff, E., & Benevage, A. (1998). Breast size perception and satisfaction, body image, and psychological functioning in Caucasian and Asian American college women. Sex Roles, 38, 655-673.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kohlberg, L. (1971). Stages of moral development. Moral education, 1(51), 23-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Koláček, M. (2013). Freemium hry. In: Jirkovský, J. Game Industry 3 (73-83) Praha: D.A.M.O. ISBN 978-80-904387-4-3.
- Koo, C. H., Wati, Y., Lee, C.C., & Oh, H. Y. (2011). Internet-addicted Kids and South Korean Government Efforts: Boot-Camp Case. Cyberpsychology Behaviour and Social Networking, 14(16), 391-394.
Přejít k původnímu zdroji...
- Korea Agency for Digital Opportunity and Promotion. (2006). A study of the development of Internet Game Addiction Scale for Children and Adolescents [In Korean]. Seoul, Korea: Author.
- Kowert, R., & Oldmeadow, J. (2015). Playing for social comfort: Online video game play as a social accommodator for the insecurely attached. Computers in Human Behavior, 53, 556-566.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kowert, R., Festl, R., & Quandt, T. (2014). Unpopular, overweight, and socially inept: Reconsidering the stereotype of online gamers. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2013.0118
Přejít k původnímu zdroji...
- Kristensen, P. L., Korsholm, L., Møller, N. C., Wedderkopp, N., Andersen, L. B., & Froberg, K. (2008). Sources of variation in habitual physical activity of children and adolescents: The European youth heart study. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports. 18(3), 298-308.
Přejít k původnímu zdroji...
- Krossbakken, E., Torsheim, T., Mentzoni, A., R., King, D., L., Bjorvatn, B., Lorvik, M., I., & Pallesen, S. (2018). The effectiveness of a parental guide for prevention of problematic video gaming in children: A public health randomized controlled intervention study. J Behav Addict. 7(1): 52-61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kruczek, A., & Grzankowska, I. (2017). Adolescents self-esteem and its role in the anger expression. Psychiatr Psychol Klin, 17(4), 325-333.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuss, D. J., van Rooij, A. J., Shorter, G. W., Griffiths, M. D., & van den Mheen, D.(2013). Internet addiction in adolescents: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 25(5), 1987-1996.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuss, D., & Griffiths, M. (2012). Internet Gaming Addiction: A Systematic Review of Empirical Research. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(2), 278-296.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kuss, D., Louws, J., & Wiers, R. (2012). Online Gaming Addiction? Motives Predict Addictive Play Behavior in Massively Multiplayer Online Role-Playing Games. 480-485.
Přejít k původnímu zdroji...
- Laconi, S., Pirès, S., & Chabrol, H. (2017). Full length article: Internet gaming disorder, motives, game genres and psychopathology. Computers in Human Behavior, 75, 652-659. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.06.012
Přejít k původnímu zdroji...
- Lafrenière, M.-A. K., Verner-Filion, J., & Vallerand, R. J. (2012). Development and validation of the Gaming Motivation Scale (GAMS). Personality and Individual Differences, 53, 827-831. DOI: https://doi.org/10.1016/j.paid.2012.06.013
Přejít k původnímu zdroji...
- Laier, C., Wegmann, E., & Brand, M. (2018). Personality and Cognition in Gamers: Avoidance Expectancies Mediate the Relationship Between Maladaptive Personality Traits and Symptoms of Internet-Gaming Disorder. Frontiers In Psychiatry, 9. DOI:10.3389/fpsyt.2018.00304/full
Přejít k původnímu zdroji...
- Lam, L. (2014). Internet Gaming Addiction, Problematic Use of the Internet, and Sleep Problems: A Systematic Review. Current Psychiatry Reports, 16(4), 444.
Přejít k původnímu zdroji...
- Landeszentrale für Medien und Kommunikation (LMK) (nedat.). Získáno 19. srpna 2018 z https://www.klicksafe.de/themen/digitale-spiele/digitale-spiele/genres/adventures/
- Landeszentrale für Medien und Kommunikation (LMK) (nedat.). Získáno 19. srpna 2018 z https://www.klicksafe.de/themen/digitale-spiele/digitale-spiele/genres/simulationen/
- Landeszentrale für Medien und Kommunikation (LMK) (nedat.). Získáno 19. srpna 2018 z https://www.klicksafe.de/themen/digitale-spiele/digitale-spiele/genres/browsergames/
- Landeszentrale für Medien und Kommunikation (LMK) (nedat.). Získáno 19. srpna 2018 z https://www.klicksafe.de/themen/digitale-spiele/digitale-spiele/genres/strategiespiele/
- Landeszentrale für Medien und Kommunikation (LMK) (nedat.). Získáno 19. srpna 2018 z https://www.klicksafe.de/themen/digitale-spiele/digitale-spiele/genres/shooter/
- Langmeier, J., & Krejčířová, D. (2006). Vývojová psychologie. 2., aktualizovné vydání. Praha: Grada.
- Lecardeur, L. (2013). Psychopathology of multiplayer online game. Annales Medico-Psychologiques, 171(8), 579-586.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, J., Choi, S., Kim, H., Kim, G., Jeon, Y., Park, S., Lee, J., Jung, H., Sohn, B., Choi, J., & Kim, D. (2014). Similarities and differences among Internet gaming disorder, gambling disorder and alcohol use disorder: A focus on impulsivity and compulsivity. Journal of Behavioral Addictions Journal of, 3(4), 246-253.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, M.-S., Ko, Y.-H., Song, H.-S., Kwon, K.-H., Lee, H.-S., Nam, M., & Jung, I.-K. (2007). Characteristics of Internet use in relation to game genre in Korean adolescents. Cyberpsychology & Behavior: The Impact Of The Internet, Multimedia And Virtual Reality On Behavior And Society, 10(2), 278-285. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=mdc&AN=17474846&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, S., & Chae, Y. (2007). Children's Internet use in a family context: influence on family relationships and parental mediation. Cyberpsychology & Behavior: The Impact Of The Internet, Multimedia And Virtual Reality On Behavior And Society, 10(5), 640-644.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lee, Z. W. Y., Cheung, C. M. K., & Chan, T. K. H. (2015). Massively multiplayer online game addiction: Instrument development and validation. Information & Management, 52, 413-430. DOI: https://doi.org/10.1016/j.im.2015.01.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Leménager, T., Hoffmann, S., Dieter, J., Reinhard, I., Mann, K., & Kiefer, F. (2018). The links between healthy, problematic, and addicted Internet use regarding comorbidities and self-concept-related characteristics [Online]. Journal Of Behavioral Addictions, 7(1), 31-43. https://doi.org/10.1556/2006.7.2018.13
Přejít k původnímu zdroji...
- Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Gentile, D. A. (2015). The Internet Gaming Disorder Scale. Psychological Assessment, 27(2), 567-582. DOI:10.1037/pas0000062
Přejít k původnímu zdroji...
- Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and Validation of a Game Addiction Scale for Adolescents. Media Psychology, 12(1), 77-95. https://doi.org/10.1080/15213260802669458
Přejít k původnímu zdroji...
- Lemos, I. L., Cardoso, A., & Sougey, E. B. (2016). Validity and reliability assessment of the Brazilian version of the game addiction scale (GAS). Comprehensive Psychiatry, 67, 19-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- Leppert, J., Hellström, C., Nilsson, K., & Åslund, C. (2015). Effects of adolescent online gaming time and motives on depressive, musculoskeletal, and psychosomatic symptoms. Computers in Human Behavior, (75). 652-659.
- Li, D. D., Liau, A. K., & Khoo, A. (2013). Playereavatar identification in video gaming: Concept and measurement. Computers in Human Behavior, 29(1), 257e263.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, H., & Wang, L. (2009). A survey on the generalized problematic Internet use in Chinese college students and its relations tu stressful life events and coping style. International Journal of Mental Health and Addiction, 7(2), 333-346.
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, H., Wang, L., & Wang, J. (2008). The difference of mental health levels and personality traits between Internet social addiction and Internet game addiction in college students. Chinese Journal of Clinical Psychology, 16(4), 413-416.
- Li, H., & Wang, S. (2013). The role of cognitive distortion in online game addiction among Chinese adolescents. Children and Youth Services Review, 35, 1468-1475. DOI: https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2013.05.021
Přejít k původnímu zdroji...
- Lin, S. S. J., & Tsai, C.-C. (1999). Internet Addiction among High Schoolers in Taiwan. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eric&AN=ED437912&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Lin, Y. & Gau, S.S. (2012). Association between morningness- eveningness and the severity of compulsive Internet use: the moderating role of gender and parenting style. Paper presented at the SLEEP.
- Lo, S.-K., Wang, C.-C., & Fang, W. (2005). Physical interpersonal relationships and social anxiety among online game players. Cyberpsychology & Behavior: The Impact Of The Internet, Multimedia And Virtual Reality On Behavior And Society, 8(1), 15-20. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=mdc&AN=15738689&authtype=shib&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Lopez-Fernandez, O., Honrubia-Serrano, M. L., Baguley, T., & Griffiths, M. D. (2014). Pathological video game playing in Spanish and British adolescents: Towards the exploration of internet gaming disorder symptomatology. Computers in Human Behavior, 41, 304e312.
Přejít k původnímu zdroji...
- Macek, P. (2003). Adolescence. Praha: Portál.
- Maddison, R., Foley, L., Ni Mhurchu, C., Jiang, Y., Jull, A., Prapavessis, H., &... Rodgers, A. (2011). Effects of active video games on body composition: a randomized controlled trial. The American Journal of Clinical Nutrition, 94(1), 156-163. DOI:10.3945/ajcn.110.009142
Přejít k původnímu zdroji...
- Makuch, E. (2016). GTA 5 has now shipped 65 million copies - GameSpot [Online] (Citováno 29. srpna 2016). Získáno z http://www.gamespot.com/articles/gta5-has-now-shipped-65-million-copies/1100-6439938/.
- Malina, R. M. (1990). Physical growth and performance during the transition years (9-16). In R. Montemayor, G. R. Adams, & T. P. Gullotta (Eds.), From chilhood to adolescence: A transitional period? (41-62). Newbury Park, Cal.: Sage.
- Maňák, J. (2011). Aktivizující výukové metody uplatňuje učitel ve vzdělávání při učení žáků, kdy žák aktivně, vědomě a uvědoměle třídí data, zařazuje je do poznatkových struktur; analyzuje, srovnává a hodnotí informace, učí se samostatnosti a tvořivosti, rozvíjí svoji osobnost. Získáno z https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/14483/AKTIVIZUJICI-VYUKOVE-METODY.html/
- Mappes-Niediek, N. (2018). 'Freedom!': Albanian society and the quest for independence from statehood in Kosovo and Macedonia. In Potentials of disorder. Manchester University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martinovic, M., Belojevic, G., Evans, G. W., Lausevic, D., Asanin, B., Samardzic, M., &... Boljevic, J. (2015). Prevalence of and contributing factors for overweight and obesity among Montenegrin schoolchildren. European Journal of Public Health, 25(5), 833. DOI:10.1093/eurpub/ckv071
Přejít k původnímu zdroji...
- Meeker, M., (2017, May). Internet Trends 2017. Presentation presented at the Code Conference in Rancho Palos Verdes, California.
- Meerkerk, G.-J., Van Den Eijnden, R. J. J. M., Vermulst, A. A., & Garretsen, H. F. L. (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS): Some Psychometric Properties. CyberPsychology & Behavior, 12(1), 1-6. DOI: https://doi.org/10.1089/cpb.2008.0181
Přejít k původnímu zdroji...
- Mehroof, M., & Griffiths, M.D. (2010). Online gaming addiction: The role of sensation seeking, self-control, neruoticism, aggression, state anxiety, and trait anxiety. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13, 313-316.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mentzoni, R. A., Brunborg, G. S., Molde, H., Myrseth, H., Skouverøe, K. J. M., Hetland, J., Pallesen, S. (2011). Problematic video game use: Estimated prevalence and associations with mental and physical health. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 14(10), 591-596.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mérelle, S. Y. M., Kleiboer, A. M., Schotanus, M., Cluitmans, T. L. M., Waardenburg, C. M., Kramer, D., … van Rooij, A. J. (2017). Which Health-Related Problems Are Associated with Problematic Video-Gaming or Social Media Use in Adolescents? A Large-Scale Cross-Sectional Study. Clinical Neuropsychiatry, 14(1), 11-19. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=asn&AN=121530023&authtype=shib⟨=cs&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Mesch, G. S. (2006). Family Relations and the Internet: Exploring a Family Boundaries Approach [Online]. Journal of Family Communication, 6(2), 119-138. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327698jfc0602_2
Přejít k původnímu zdroji...
- Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů - 10. revize (MKN-10) [Online]. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR. Dostupné z www.uzis.cz/cz/mkn/index.html [cit. 2018-8-7]
- Mihara, S., & Higuchi, S. (2017). Cross-sectional and longitudinal epidemiological studies of Internet gaming disorder: A systematic review of the literature. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 71(7), 425-444. DOI: https://doi.org/10.1111/pcn.12532
Přejít k původnímu zdroji...
- Miovský, M., Zapletalová, J., & Skácelová, H. (2010). Zásady efektivní prevence rizikového chování u dětí a mládeže. In Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. (Eds.) (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství. Sdružení SCAN. Tišnov.
- Mitchell, K. J., Becker-Blease, K. A., & Finkelhor, D. (2005). Inventory of problematic Internet experiences encountered in clinical practice. Professional Psychology: Research and Practice, 36(5), 498-509. DOI: https://doi.org/10.1037/0735-7028.36.5.498
Přejít k původnímu zdroji...
- Monacis, L., De Palo, V., Griffiths, M. D., & Sinatra, M. (2016). Validation of the Internet Gaming Disorder Scale - Short- Form (IGDS9-SF) in an Italian-speaking sample. Journal of Behavioral Addictions, 5(4), 683-690. DOI: https://doi.org/10.1556/2006.5.2016.083
Přejít k původnímu zdroji...
- Monnin, J., Mauny, F., Nicolier, M., Achab, S., Trojak, B., Vandel, P., Sechter, D., Gorwood, P., & Haffen, E. (2011). Massively multiplayer online role-playing games: comparing characteristics of addict vs non-addict online recruited gamers in a French adult population. BMC Psychiatry, 11(1), 144.
Přejít k původnímu zdroji...
- Montag, C., Bey, K., Sha, P., Markett, S., Keiper, J., Reuter, M., et al. (2015). Is it meaningful to distinguish between generalized and specific Internet addiction? Evidence from a cross-cultural study from Germany, Sweden, Taiwan and China [Online]. Asia-Pacific Psychiatry, 7(1), 20-26.
Přejít k původnímu zdroji...
- Müller, K. W., Dreier, M., Beutel, M. E., & Wölfling, K. (2016). Is Sensation Seeking a correlate of excessive behaviors and behavioral addictions? A detailed examination of patients with Gambling Disorder and Internet Addiction. Psychiatry Research, 242, 319-325. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2016.06.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Müller, K. W., Janikian, M., Dreier, M., Wölfling, K., Beutel, M. E., Tzavara, C., … Tsitsika, A. (2015). Regular gaming behavior and internet gaming disorder in European adolescents: results from a cross-national representative survey of prevalence, predictors, and psychopathological correlates. European Child & Adolescent Psychiatry, 24(5), 565-574. DOI: https://doi.org/10.1007/s00787-014-0611-2
Přejít k původnímu zdroji...
- Müller, K., Wölfling, K., Duven, E., & Beutel, M. (2014). Altered reward processing in pathological computer gamers - ERP-results from a semi-natural Gaming-Design.
- Newman, J. (2004). Videogames. New York: Routledge.
Přejít k původnímu zdroji...
- Noam, G., & Wren, T. (1993). The moral self. Cambridge, Mass.: MIT Press.
- Noddings, N. (2008). The new outspoken atheism and education. Harvard Educational Review. 78(2), 369-390.
Přejít k původnímu zdroji...
- Oliveira, L. d., Ritti-Dias, R. M., Farah, B. Q., Christofaro, D. D., Barros, M. d., Diniz, P. B., & Guimarães, F. P. (2018). Does the type of sedentary behaviors influence blood pressurein adolescents boys and girls? A cross-sectional study. Ciencia & Saude Coletiva, 23(8), 2575-2585. DOI:10.1590/1413-81232018238.23612016
Přejít k původnímu zdroji...
- Orzack, M. H. & Orzack, D. S.(1999). Treatment of computer addicts with comples co- morbid psyciatric disorders. Cyberpsychology & Behaviour, 2(5), 465-473.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ou, Y., McGlone, E. R., Camm, C. F., & Khan, O. A. (2013). Does playing video games improve laparoscopic skills? International Journal of Surgery, 11(5), 365-369. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2013.02.020
Přejít k původnímu zdroji...
- Paik, S.-H., Cho, H., Chun, J.-W., Jeong, J.-E., & Kim, D.-J. (2017). Gaming Device Usage Patterns Predict Internet Gaming Disorder: Comparison across Different Gaming Device Usage Patterns. International Journal Of Environmental Research And Public Health, 14(12). DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph14121512
Přejít k původnímu zdroji...
- Palo, V., Monacis, L., Sinatra, M., Griffiths, M. D., Pontes, H., Petro, M., & Miceli, S. (2018). Measurement invariance of the nine-item internet gaming disorder scale (igds9-sf) across albania, usa, uk, and italy. International Journal of Mental Health and Addiction. DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-018-9925-5
Přejít k původnímu zdroji...
- Pan European Game Information. (2017). PEGI age ratings. Získáno z https://pegi.info/page/pegi-age-ratings.
- Pan European Game Information. (2017). Statistics about PEGI. Získáno z https://pegi.info/page/statistics-about-pegi.
- Pan European Game Information. (2017). What do the labels mean? Získáno z https://pegi.info/what-do-the-labels-mean
- Park, B., Han, D., & Roh, S. (2017). Neurobiological findings related to Internet use disorders. Psychiatry and Clinical Neurosciences, 71(7). 467-478.
Přejít k původnímu zdroji...
- Park, J., Han, D., Lee, Y., Kim, B., & Cheong, J. (2016). Correlations among Social Anxiety, Self-Esteem, Impulsivity, and Game Genre in Patients with Problematic Online Game Playing. Psychiatry investigation, 13(3), 297-304.
Přejít k původnímu zdroji...
- Parra, A. & Oliva, A. (2009). A longitudinal research on the development of emotional autonomy during adolescence. The Spanish Journal of Psychology. 12(1), 66-75.
Přejít k původnímu zdroji...
- Paulus, F. W., Sinzig, J., Mayer, H., Weber, M., & Gontard, A. (2017). Computer gaming disorder and adhd in young children-a population-based study. International Journal of Mental Health and Addiction. DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-017-9841-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Paysafecard. (nedat.). Takto jednoduše funguje paysafecard. Získáno 24. září 2018 z https://www.paysafecard.com/cs-cz/
- Peng, W., & Liu, M. (2010). Online Gaming Dependency: A Preliminary Study in China. Cyberpsychology Behaviour and Social Networking, 13(3), 329-333.
Přejít k původnímu zdroji...
- Perou. R., Bitsko, R. H., & Blumberg, S. J. (2013). Mental health surveillance among children - United States, 2005-2011. MMWR Surveill Summ, 62,1-35.
- Personal Computer Game (PC Game). (nedat). In Techopedia. Získáno 10. září 2018 z https://www.techopedia.com/definition/31136/personal-computer-game-pc-game
- Petersen, A. (2017). Brain maturation and cognitive development: Comparative and cross-cultural perspectives. Routledge.
- Petry, N., & O'Brien, C. (2013). Internet gaming disorder and the DSM-5. Addiction, 108(7), 1186-1187.
Přejít k původnímu zdroji...
- Petry, N., Rehbein, F., Gentile, D., Lemmens, J., Rumpf, H., Mößle, T., Bischof, G., Ran Tao., Fung, D., Borges, G., Auriacombe, M., González Ibáñez, A., Tam, P., & O 19Brien, C. (2014). An international consensus for assessing internet gaming disorder using the new DSM-5 approach. Addiction, 109(9). 1399-1406.
Přejít k původnímu zdroji...
- Piaget, J. (1970). Psychologie inteligence. Praha: SPN.
- Pies, R. (2009). Should DSM-V designate "internet addiction" a mental disorder? Psychiatry, 6(2).
- Poljak, Š. (2010). Tahová strategie Nepublikovaná bakalářská práce. Univerzita Karlova.
- Pontes, H. M., & Griffiths, M. D. (2015). Measuring DSM-5 internet gaming disorder: Development and validation of a short psychometric scale. Computers in Human Behavior, 45, 137-143. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.12.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Pontes, H. M., & Griffiths, M. D. (2016). Portuguese Validation of the Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form. CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 19(4), 288-293. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2015.0605
Přejít k původnímu zdroji...
- Pontes, H. M., Griffiths, M. D., Király, O., & Demetrovics, Z. (2014). The conceptualisation and measurement of DSM-5 internet gaming disorder: The development of the IGD-20 test. PLoS ONE, 9(10). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0110137
Přejít k původnímu zdroji...
- Pontes, H. M., Macur, M., & Griffiths, M. D. (2016). Internet Gaming Disorder Among Slovenian Primary Schoolchildren: Findings From a Nationally Representative Sample of Adolescents. Journal of Behavioral Addictions, 5(2), 304-310. DOI: https://doi.org/10.1556/2006.5.2016.042
Přejít k původnímu zdroji...
- Pontes, H. M., Stavropoulos, V., & Griffiths, M. D. (2017). Measurement Invariance of the Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF) between the United States of America, India and the United Kingdom. Psychiatry Research, 257, 472-478. DOI: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2017.08.013
Přejít k původnímu zdroji...
- Pontes, H., & Griffiths, M. (2014). Assessment of internet gaming disorder in clinical research: Past and present perspectives. Clinical Research, 31(2/4), 35-48.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pontes, H., Király, O., Demetrovics, Z., Griffiths, M., & Liu, Y. (2014). The Conceptualisation and Measurement of DSM-5 Internet Gaming Disorder: The Development of the IGD-20 Test. PLoS ONE, 9(10).
Přejít k původnímu zdroji...
- Proctor, M. H., Moore, L. L., Gao, D., Cupples, L. A., Bradlee, M. L., Hood, M. Y., & Ellison, R. C. (2003). Television viewing and change in body fat from preschool to early adolescence: The Framingham Children's Study. International Journal Of Obesity And Related Metabolic Disorders: Journal Of The International Association For The Study Of Obesity, 27(7), 827-833.
Přejít k původnímu zdroji...
- Przybylski, A., Ryan, R., & Rigby, C. (2010). A Motivational Model of Video Game Engagement. 154 - 166.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rad, C. (2016). Minecraft sales surpass 100 million copies [Online]. Získáno 15. února 2017 z http://www.ign.com/articles/2016/06/02/minecraft-sales-surpass-100-million-copies.
- Rau, P. L., Peng, S. Y., & Yang, C. C. (2006). Time distortion for expert and novice online game players. Cyberpsychology, 9(4), 396-403.
Přejít k původnímu zdroji...
- Real-Time Strategy (RTS). (nedat). In Techopedia. Získáno 17. srpna 2018 z https://www.techopedia.com/definition/1923/real-time-strategy-rts
- Rehbein, F., Kliem, S., Baier, D., Mößle, T., & Petry, N. M. (2015). Prevalence of Internet gaming disorder in German adolescents: diagnostic contribution of the nine DSM-5 criteria in a state-wide representative sample. Addiction, 110(5), 842-851. DOI:10.1111/add.12849
Přejít k původnímu zdroji...
- Rehbein, F., Psych, G., Kleimann, M., Mediasci, G., & Mößle, T. (2010). Prevalence and risk factors of video game dependency in adolescence: Results of a German nationwide survey. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 13(3), 269-277. DOI: https://doi.org/10.1089/cyber.2009.0227
Přejít k původnímu zdroji...
- Rehbein, F., Staudt, A., Hanslmaier, M., & Kliem, S. (2016). Research report: Video game playing in the general adult population of Germany: Can higher gaming time of males be explained by gender specific genre preferences?. Computers In Human Behavior, 55(Part B), 729-735. DOI:10.1016/j.chb.2015.10.016
Přejít k původnímu zdroji...
- Rho, M. J., Lee, H., Lee, T. H., Cho, H., Jung, D. J., Kim, D. J., & Choi, I. Y. (2017). Risk Factors for Internet Gaming Disorder: Psychological Factors and Internet Gaming Characteristics. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Roberts, J. D., Rodkey, L., Ray, R., Knight, B., & Saelens, B. E. (2017). Electronic media time and sedentary behaviors in children: Findings from the Built Environment and Active Play Study in the Washington DC area. Preventive Medicine Reports, 6, 149-156. DOI:10.1016/j.pmedr.2017.02.021
Přejít k původnímu zdroji...
- Rooij, A. J, Zinn, M. F., Schoenmakers, T. M., & van de MHeen, D. (2012). Treating Internet Addiction With Cognitive- Behavioral Therapy: A Thematic Analysis of the Experiences of Therapists. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(1), 69-82.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., & van de Mheen, D. (2017). Clinical validation of the C-VAT 2.0 assessment tool for gaming disorder: A sensitivity analysis of the proposed DSM-5 criteria and the clinical characteristics of young patients with 'video game addiction. Addictive Behaviors, 64, 269-274. DOI: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2015.10.018
Přejít k původnímu zdroji...
- Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., van de Eijnden, R. J. J. M., & van de Mheen, D. (2010). Original article: Compulsive Internet Use: The Role of Online Gaming and Other Internet Applications. Journal of Adolescent Health, 47, 51-57. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2009.12.021
Přejít k původnímu zdroji...
- Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., van den Eijnden, R. J. J. M., Vermulst, A. A., & van de Mheen, D. (2012). Video Game Addiction Test: Validity and Psychometric Characteristics. CyberPsychology, Behavior & Social Networking, 15(9), 507-511. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0007
Přejít k původnímu zdroji...
- Rooij, A. J., Schoenmakers, T. M., Vermulst, A. A., Van Den Eijnden, R. J. J. M., & Van De Mheen, D. (2011). Online video game addiction: identification of addicted adolescent gamers. Addiction, 106(1), 205-212. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=55742593&authtype=shib⟨=cs&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- RTD. China's Digital Detox. A life reboot for internet gaming addicts [Internet]. Získáno z https://www.youtube.com/watch?v=WtQevsY3OYw.
- Russoniello, C. V., O'Brien, K., & Parks, J. M. (2009). EEG, HRV and Psychological Correlates while Playing Bejeweled II: A Randomized Controlled Study. Studies In Health Technology And Informatics, 144, 189-192. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=mdc&AN=19592761&authtype=shib&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
- Sadler, K. (2017). Pubertal Development. In The MassGeneral Hospital for Children Adolescent Medicine Handbook (pp. 19-26). Springer, Cham.
Přejít k původnímu zdroji...
- Salguero, R. A. T., & Moran, R. M. B. (2002). Measuring problem video game playing in adolescents. Addiction, 97, 1601-1606
Přejít k původnímu zdroji...
- Sandbox. (nedat). In Techopedia. Získáno 17. srpna 2018 z https://www.techopedia.com/definition/3952/sandbox-gaming
- Schivinski, B., Brzozowska-Woś, M., Buchanan, E. M., Griffiths, M. D., & Pontes, H. M. (2018). Psychometric assessment of the Internet Gaming Disorder diagnostic criteria: An Item Response Theory study. Addictive Behaviors Reports. DOI: https://doi.org/10.1016/j.abrep.2018.06.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Schneider, L. A., King, D. L., & Delfabbro, P. H. (2017). Maladaptive coping styles in adolescents with internet gaming disorder symptoms. International Journal of Mental Health and Addiction. DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-017-9756-9
Přejít k původnímu zdroji...
- Seay, A. F., Jerome, W. J., Lee, K. S., & Kraut, R. E. (2003, November). Project Massive 1.0: Organizational Commitment, Sociability and Extraversion in Massively Multiplayer Online Games. In DiGRA Conference.
- Seifert, C. L. & Hoffnung, R. J. (2000). Child and adolescent development, 5. vydání. Boston: Houghton Mifflin.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shapira, N., Goldsmith, T., Keck, P., Khosla, U., & McElroy, S. (2000). Psychiatric features of individuals with problematic internet use. Journal of Affective Disorders, 57(1-3), 267-272. Získáno z http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edswsc&AN=000086172600032&authtype=shib&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593
Přejít k původnímu zdroji...
- Shapiro, J., Woolson, S., Hamer, R., Kalarchian, M., Marcus, M., & Bulik, C. (2007). Evaluating binge eating disorder in children: Development of the children's binge eating disorder scale (C-BEDS). International journal of eating disorders, 40(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Shek, D. T. L., Wu, F. K. Y., Chan, K. H. Y. (2017). A 4-year longitudinal study of well-being of Chinese University students in Hong Kong. Applied Research Quality Life, 12: 867-884.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shin, J. (2018). Joint Association of Screen Time and Physical Activity with Obesity: Findings from the Korea Media Panel Study. Osong Public Health And Research Perspectives, 9(4), 207-212. DOI:10.24171/j.phrp.2018.9.4.10
Přejít k původnímu zdroji...
- Siervo, M., Wells, J., Gan, Fewtrell, M. & Cortina-Borja, M. (2018). Acute effects of video-game playing versus television viewing on stress markers and food intake in overweight and obese young men: A randomised controlled trial. Appetite, 120100-108. DOI:10.1016/j.appet.2017.08.018
Přejít k původnímu zdroji...
- Sigerson, L., Li, A. Y.-L., Cheung, M. W.-L., Luk, J. W., & Cheng, C. (2017). Psychometric properties of the Chinese Internet Gaming Disorder Scale. Addictive Behaviors, 74, 20-26. DOI: https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2017.05.031
Přejít k původnímu zdroji...
- Sioni, S. R., Burleson, M. H., & Bekerian, D. A. (2017). Full length article: Internet gaming disorder: Social phobia and identifying with your virtual self. Computers in Human Behavior, 71, 11-15. DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2017.01.044
Přejít k původnímu zdroji...
- Sloper, P. & Lighfoot, J. (2003). Involving disabled and chronically ill children and young people in health service development. Child: Care, Health and Development, 29(1), 15-20.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smahel D., Blinka L., & Ledabyl O. (2008). Playing MMORPGs: connections between addiction and identifying with a character. Cyberpsychology, 11(6), 715-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šmahel, D. & Blinka, L. (2012). Excessive internet use among Europan children. Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective.
- Šmahel, D. (2003). Psychologie a internet. Děti dospělými, dospělí dětmi. Praha: TRITON.
- Soukup, J. (2013). Motivační rozhovory v praxi. Praha: Portál.
- Spekman, M., Konijn, E., Roelofsma, P., & Griffiths, M. (2013). Gaming addiction, definition and measurement: A large-scale empirical study. Computers in Human Behavior, 29(6), 2150-2155.
Přejít k původnímu zdroji...
- Spieleratgeber (2018). 10 Tipps für Familien. Získáno 24. 10. 2018 z https://www.spieleratgeber-nrw.de/10-Tipps-Familie.4592.de.1.html.
- Stavropoulos, V., Beard, C., Griffiths, M. D., Buleigh, T., Gomez, R., & Pontes, H. M. (2017). Measurement Invariance of the Internet Gaming Disorder Scale-Short-Form (IGDS9-SF) Between Australia, the USA, and the UK. International Journal of Mental Health and Addiction, 16(2), 377-392. DOI: htps://doi.org/10.1007/s11469-017-9786-3
Přejít k původnímu zdroji...
- Sternberg, R. J. (2002). Kognitivní psychologie. Praha: Portál.
- Suchá, J., & Dolejš, M. (2017). Dotazník typu her. Nepublikovaná dotazníková metoda.
- Suchá, J., Dolejš, M., Pipová, H. & Komrska, Š. (2018). [Data získaná pro screening a diagnostiku problamatického hraní her]. Nepublikovaná hrubá data.
- Suchá, J., Dolejš, M., Pipová, H., & Charvát, M. (v tisku). Dotazník hraní digitálních her - přiručka pro praxi. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Suhail, K. & Barges, Z. (2006). Effects of excessive Internet use on undergraduate students in Pakistan. Cyber Psychology & Behavior, 9, 297-307
Přejít k původnímu zdroji...
- Sutton-Smith, B. (2001). The ambiguity of play. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
- Švancara, J. (1981). Kompendium vývojové psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Taneli, T., Guo, Y., & Mushtaq, S. (2015). Internet Gaming Disorder. Virtual or Real? In Ascher, M. S., Levounis, P., Eds. (2015). The Behavioral Addictions. American Psychiatric Publishing.
- Tanner, J. M. (1998). Sequence, tempo, and individual variation in growth and development of boys and girls aged twelve to sixteen: Adolescent behavior and society: A book of readings (5th ed.). Muuss, Rolf E.; Porton, Harriet D.; New York, NY, US: McGraw-Hill, 34-46.
- Taylor, L. K., Townsend, D., Merrilees, C. E., Goeke-Morey, M. C., Shirlow, P., & Cummings, E. M. (2017). Adolescent civic engagement and perceived political conflict: The role of family cohesion. Youth & Society, 0044118X17697236.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tejeiro, R. A., Espada, J. P., Gonzálvez, M. T., & Christiansen, P. (2016). Original article: Psychometric properties of the Problem Video Game Playing scale in adults. Revue Europeenne de Psychologie Appliquee, 66, 9-13. DOI: https://doi.org/10.1016/j.erap.2015.11.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Turner, N. E., Paglia-Boak, A., Ballon, B., Cheung, J. T., Adlaf, E. M., Henderson, J.... & Mann, R. E. (2012). Prevalence of problematic video gaming among Ontario adolescents. International Journal of Mental Health and Addiction, 10(6), 877-889.
Přejít k původnímu zdroji...
- Uttal, D. H., Meadow, N. G., Tipton, E., Hand, L. L., Alden, A. R., Warren, C., & Newcombe, N. S. (2013). The malleability of spatial skills: A meta-analysis of training studies. Psychological Bulletin, 139(2), 352-402. DOI: https://doi.org/10.1037/a0028446
Přejít k původnímu zdroji...
- Vacek, J., & Vondráčková, P. (2009). Závislostné správanie na internete. Sociálna prevencia, 4(2). 4-6.
- Vacek, J., &Vondráčková, P. (2014). Behaviorální závislosti: Klasifikace, fenomenologie, prevalence, terapie. Česká a slovenská psychiatrie, 110(3), 144-150.
- Vacek, J. (2017). Závislostní chování na internetu a hraní her u dětí. Vzdělávací seminář pro krajské a školské koordinátory prevence. Praha, 14. listopadu 2017, pdf.
- Vadlin, S., Åslund, C., Rehn, M., & Nilsson, K. W. (2015). Psychometric evaluation of the adolescent and parent versions of the Gaming Addiction Identification Test (GAIT). Scandinavian Journal of Psychology, 56(6), 726-735. DOI: https://doi.org/10.1111/sjop.12250
Přejít k původnímu zdroji...
- Valentine, K., & Jensen, L. (2016). Examining the evolution of gaming and its impact on social, cultural, and political perspectives. IGI Global. DOI:10.4018/978-1-5225-0261-6
Přejít k původnímu zdroji...
- Vandewater, E. A., Shim, M., & Caplovitz, A. G. (2004). Linking Obesity and Activity Level with Children's Television and Video Game Use. Journal Of Adolescence, 27(1), 71-85.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vondráčková, P. (2015). Prevence a léčba závislosti a nadměrného užívání internetu. In Blinka et al. (2015), Online závislosti. Praha: Grada Publishing.
- Vondráčková, P., & Šmahel, D. (2012). Motivation of MMORPG Players with Addictive Behaviour in Relation to Internet Use. Adiktologie, 12(1), 56-66.
- Vondráčková, P., Vacek, J., & Košatecká, Z. (2009). Závislostní chování na internetu a jeho léčba. Česká a slovenská psychiatrie, 105(6-8), 281-289.
- Wan C. S., & Chiou W. B. (2006). Why are adolescents addicted to online gaming? An interview study in Taiwan. Cyberpsychology, 9(6). 762-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wan, C.-S., & Chiou, W.-B. (2006). Psychological motives and online games addiction: a test of flow theory and humanistic needs theory for Taiwanese adolescents. Cyberpsychology & Behavior: The Impact Of The Internet, Multimedia And Virtual Reality On Behavior And Society, 9(3), 317-324.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wang, C.-W., Chan, C. L. W., Mak, K.-K., Ho, S.-Y., Wong, P. W. C., & Ho, R. T. H. (2014). Prevalence and Correlates of Video and Internet Gaming Addiction among Hong Kong Adolescents: A Pilot Study. Scientific World Journal. DOI: https://doi.org/10.1155/2014/874648
Přejít k původnímu zdroji...
- Wang, S., & Li, H. (2009). Development of an Online Game Cognitive Distortions Scale in Chinese adolescents. Chinese Journal of Clinical Psychology, 17(6), 684-686
- Wartberg, L., Kriston, L., & Thomasius, R. (2017). Prävalenz und psychosoziale Korrelate von Internet Gaming Disorder- Studie auf der Grundlage einer bevölkerungsrepräsentativen Stichprobe von 12- bis 25-Jährigen. Deutsches Arzteblatt International, 114(25), 419-424. DOI:10.3238/arztebl.2017.0419
Přejít k původnímu zdroji...
- Wartberg, L., Kriston, L., & Thomasius, R. (2017). The prevalence and psychosocial correlates of Internet gaming disorder - Analysis in a nationally representative sample of 12- to 25-year-olds. 419-424.
Přejít k původnímu zdroji...
- Weinstein, A., Livny, A., & Weizman, A. (2017). New developments in brain research of internet and gaming disorder. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 75, 314-330.
Přejít k původnímu zdroji...
- Welte, J., Barnes, G., Wieczorek, W., Tidwell, M., & Parker, J. (2002). Gambling participation in the U.S.Results from a national survey. Journal of Gambling Studies, 18(4), 313-337.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wieland, D.M. (2005). Computer Addiction: Implications for Nursing Psychotherapy Practice. Perspectives in Psychiatric Care, 41(4), 153-161.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wittek, C. T., Finserås, T. R., Pallesen, S., Mentzoni, R. A., Hanss, D., Griffiths, M. D. et al. (2015). Prevalence and predictors of video game addiction: A study based on a national representative sample of gamers. International Journal of Mental Health and Addiction. DOI: http://dx.doi.org/10.1007/s11469-015-9592-8.
Přejít k původnímu zdroji...
- Woicik, P. A., Steward, S. H., Pihl, R. O., & Conrod, P. J. (2009). The substance use risk profile scale: A scale measuring traits linked to reinforcement-specific substance use profiles. Addictive Behaviors, 34(12), 1042-1054.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wolf, M. (2010). The Medium of the Video Game. Austin: University of Texas.
- Wolf, M. (2012). Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming. Santa Barbara, CA: ABC-Clio.
- Wolf, M. J. P. (2002). Genre and the video game. In M. J. P. Wolf (Ed.), The medium of the video game (pp. 113-134). University of Texas Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wolfendale, J. (2007). My avatar, my self: Virtual harm and attachment. 111 - 119.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wölfling, K., Dreier, M., Müller, K. W., & Beutel, M. E. (2017). Internetsucht und "internetbezogene Störungen": Ursachen und Behandlungsmöglichkeiten = Internet addiction and internet-related disorders Causes and treatment options. Psychotherapeut, 62(5), 422-430. DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-017-0220-x
Přejít k původnímu zdroji...
- Wölfling, K., Müller, K. W., & Beutel, M. (2011). Reliability and validity of the scale for the assessment of pathological computer-gaming (CSV-S). PPmP Psychotherapie Psychosomatik Medizinische Psychologie, 61(5), 216-224. DOI: https://doi.org/10.1055/s-0030-1263145
Přejít k původnímu zdroji...
- World Health Organization (WHO) (2018). The International Classification of Diseases and Related Health Problems 11th edition (ICD-11). 6C51 Gaming disorder. Získáno 20. prosince 2018 z https://icd.who.int/browse11/l-m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f1448597234
- Wright, A. W., Yendork, J. S., & Kliewer, W. (2018). Patterns of spiritual connectedness during adolescence: links to coping and adjustment in low-income urban youth. Journal of youth and adolescence, 1-17.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wu, A. M. S., Yu, S., Lei, M.-W., Lai, M. H. C., & Lau, J. T (2017). Motives for online gaming questionnaire: Its psychometric properties and correlation with Internet gaming disorder symptoms among Chinese people. Journal of Behavioral Addictions, 6(1), 11-20. DOI: https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.007
Přejít k původnímu zdroji...
- Wu, T.-Y., Lin, C.-Y., Årestedt, K., Griffiths, M. D., Broström, A., & Pakpour, A. H. (2017). Psychometric validation of the Persian nine-item Internet Gaming Disorder Scale - Short Form: Does gender and hours spent online gaming affect the interpretations of item descriptions? Journal Of Behavioral Addictions, 6(2), 256-263. DOI: https://doi.org/10.1556/2006.6.2017.025
Přejít k původnímu zdroji...
- Wulff, H., & Wagner, P. (2018). Media Use and Physical Activity Behaviour of Adolescent Participants in Obesity Therapy: Impact Analysis of Selected Socio-Demographic Factors. Obesity Facts, 11(4), 307-317. DOI:10.1159/000490178
Přejít k původnímu zdroji...
- Yee, N. (2006). Motivations for play in online games. Cyberpsychology, 9(6). 772-5.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yee, N. (2006). The Demographics, Motivations, and Derived Experiences of Users of Massively Multi-User Online Graphical Environments. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 15(3). 309-329.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yee, N. (2006). The Psychology of Massively Multi-User Online Role-Playing Games: Motivations, Emotional Investment, Relationships and Problematic Usage. In Avatars at Work and Play. 187-207. Berlin/Heidelberg: Springer-Verlag.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yee, N., Ducheneaut, N., & Nelson, L. (2012). Online gaming motivations scale: Development and validation. Conference on Human Factors in Computing Systems - Proceedings, 2803-2806. DOI: https://doi.org/10.1145/2207676.2208681
Přejít k původnímu zdroji...
- Yen, J. Y., Yen, C. F., Chen, C. C., Chen, S. H., & Ko, C. H. (2007). Family factors of internet addiction and substance use experience in Taiwanese adolescents. Cyberpsychology, Behavior and Social Networking, 10, 323-329.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yilmaz, E., Griffiths, M., & Kan, A. (2017). Development and Validation of Videogame Addiction Scale for Children (VASC). International Journal of Mental Health & Addiction, 15(4), 869-882. DOI: https://doi.org/10.1007/s11469-017-9766-7
Přejít k původnímu zdroji...
- Yilmaz, E., Yel, S., & Griffiths, M. D. (2018). The Impact of Heavy (Excessive) Video Gaming Students on Peers and Teachers in the School Environment: A Qualitative Study. Addicta: The Turkish Journal on Addictions, 5(2), 147-161. DOI: https://doi.org/10.15805/addicta.2018.5.2.0035
Přejít k původnímu zdroji...
- Yoo, H. J., Cho, S. C., & Ha, J.(2004). Attention deficit hyperactivity symptoms and Internet addiction. Psychiatry & Clinical Neurosciences, 58, 487-494.
Přejít k původnímu zdroji...
- Young K., Pistner M., O'Mara J., & Buchanan J. (1999). Cyber disorders: the mental health concern for the new millennium. Cyberpsychology, 2(5). 475-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Young, K. (1999). Internet addiction: symptoms, evaluation and treatment. In VandeCreek, L., Jackson, T. (Eds.), Innovations in clinical practice: a source book. 17. Sarasota, FL: Professional Resource Press, 17, 19-31.
- Young, K. S. (1996). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1, 237-244
Přejít k původnímu zdroji...
- Young, K. S. (1998). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1, 237-244
Přejít k původnímu zdroji...
- Young, K. S. (2004). Internet Addiction A New Clinical Phenomenon and Its Consequences American Behavioral Scientist, 48(4). 402-415.
Přejít k původnímu zdroji...
- Young, K. S. (2011). CBT-IA: The First Treatment Model for Internet Addiction. Journal of Cognitive Psychotherapy, 25(4), 304-312.
Přejít k původnímu zdroji...
- Young, K. S., & Rogers, R.C. (1998). The Relationship Between Depression and Internet Addiction. CyberPsychology & Behavior, 1(1).
Přejít k původnímu zdroji...
- Yuh, J. (2018). Aggression, social environment, and internet gaming addiction among korean adolescents. Social Behavior and Personality, 46(1), 127-138. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.6664
Přejít k původnímu zdroji...
- Zajac, K., Ginley, M., K., Chang, R., & Petry, M. N. (2017). Treatments for Internet Gaming Disorder and Internet Addiction:A Systematic Review. Psychology of Addictive Behaviors, 31(8), 979-994.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zanetta Dauriat, F., Zermatten, A., Thorens, G., Bondolfi, G., Zullino, D., Khazaal, Y., & Billieux, J. (2011). Motivations to play specifically predict excessive involvement in massively multiplayer online role-playing games: Evidence from an online survey. European Addiction Research, 17(4), 185-189.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zendle, D., & Cairns, P. (2018). Video game loot boxes are linked to problem gambling: Results of a large-scale survey. PLOS ONE, 13(11). DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0206767
Přejít k původnímu zdroji...
- Zendle, D., Cairns, P., & Kudenko, D. (2018). No priming in video games. Computers In Human Behavior, 78113-125. DOI:10.1016/j.chb.2017.09.021
Přejít k původnímu zdroji...
- Zhou, Y., & Li, Z. (2009). Online Game Addiction among Chinese College Students Measurement and Attribution. Studies In Health Technology And Informatics, 144, 149-154.
- Zilanawala, A., Sacker, A., Kelly, Y. (2017). Longitudinal Latent Cognitive Profiles and Psychosocial Well-being in Early Adolescence. Journal of Adolescent Health, 61, 493-500.
Přejít k původnímu zdroji...