
ISBN: 978-80-244-5456-6 | ISBN online: 978-80-244-5494-8 | DOI: 10.5507/pdf.18.24454566
Illustrative Electrical Engineering in the Primary School Curriculum
- Čestmír Serafín
The goal of this monograph is to contribute to the area of teaching electrical engineering, especially by using electrotechnical kits as didactic training tools in contemporary schools, and to define what is required by this field in view of the goals of the teaching process, especially of the education theory. The study summarizes the issue of electrotechnical kits from the view of their application to the area of general vocational training, and formulates answers to some related practical issues of the relevant subject didactics. The monograph presents the results of past research surveys.
1. edition, Published: 2018, online: 2018, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5
- HAŠKOVÁ, Alena. Technológia vzdelávania. 1. vyd. Nitra: UKF, 2004. ISBN 80-8050-648-5
- Technický slovník naučný. D-F. 1. vyd. Praha: Encyklopedický dům, s. r. o., 2002. ISBN 80-86044-18-1. Soubor ISBN 80-86044-16-5
- MAYER, Daniel. Úvod do teorie elektrických obvodů. 1. vyd. Praha: SNTL, 1981
- COOK, P. Nigel. Introductory DC/AC Circuits. Pearson/Prentice Hall: Pennsylvania State University 2004. ISBN 013114006X
- SCHOMMERS, Adrian. Elektronika tajemství zbavená 1 - 3. 1. vyd. Ostrava : Hel, 1998. ISBN 80-86167-01-1
- STOFFA, Ján a Michal ŠEFARA. Naša vízia technickej výchovy tretieho tisícročia. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. 1. vyd. Olomouc: VUP, 1999
- MOŠNA, František. Úloha obecně technického vzdělávání v moderní společnosti. In Technické vzdelanie ako súčasť všeobecného vzdelania. 1. vyd. Banská Bystrica: UMB, 1998. ISBN 8085162989
- KROPÁČ, Jiří a kol. Didaktika technických předmětů - vybrané kapitoly. 1. vyd. Olomouc: VUP, 2004. ISBN 80-244-0848-1
- WALAT, Wojciech. Modelowanie podreczników techniky-informatyki. 1. vyd. Rzeszów: UR, 2004. ISBN 83-7338-123-6
- AUTIO, Ossi a Ron HANSEN. Defining and Measuring Technical Thinking: Students´ Technical Abilities in Finnish Comprehensive Schools. Journal of Technology Education. Vol. 14. 2002. n. 1. s. 5-19. - [cit. 2005-06-01]. Dostupné z: URL: http://scholar.lib.vt.edu/ejournals/JTE/. ISSN 1045-1064
Go to original source...
- WILLIAMS, A.; WILLIAMS, J. Problem-based learning: An appropriate methodology for technology education. Research in Science and Technological Education. Vol. 15. 1997. n. 1. ISSN 0263-5143
Go to original source...
- STOFFA, Ján. Terminológia v technickej výchove. 2. vyd. Olomouc: PdF UP, 2000. 161 s. ISBN 80-244-0139-8
- STOFFA, Ján. K mnohoznačnosti termínov technika a technológia v terminologickom systéme odboru technická výchova. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. 1. vyd. Banská Bystrica: UMB, 1996. ISBN 8088825431
- ŠTUBŇA, Igor. O pojmoch technika a technológia. In Medacta 1997. 1. vyd. Nitra: UKF, 1997. ISBN 80-968564-9-9
- KALHOUS, Zdeněk. Školní didaktika: sekundární škola. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001. ISBN 80-244-0217-3
- GRECMANOVÁ, Helena. Obecná pedagogika. Olomouc: Hanex, 1998.
- MELEZINEK, Adolf. Inženýrská pedagogika. 2. vyd. Praha: Vydavatelství ČVUT, 1994. ISBN 80-01-01214-x
- FRIEDMANN, Zdeněk. Didaktika technické výchovy. Brno: Masarykova univerzita, 2001. ISBN 80-210-2641-3
- FURMANEK, Waldemar a Wojciech WALAT. Technika - informatika w szkole podstawowej. 1. wyd. Rzeszów: UR, 1999. ISBN 83-87602-44-2
- HRMO, Roman a Ivan TUREK. Klúčové kompetencie I. 1. vyd. Bratislava : STU, 1998. ISBN 80-227-1881-5
- ŠTOFA, Ján. O všeobecnej technickej vzdelanosti mládeže. In technické vzdelanie jako súčasť všeobecného vzdelania. 1. vyd. Banská Bystrica: PF, 1992, s. 30-33. ISBN 80-85162-37-7
- KOZÍK, Tomáš a Mária KOŽUCHOVÁ. Teoretické východiská technického vzdelávania a elementárna báza vedecko-technickej gramotnosti. In Sborník mezinárodní konference Technické vzdelanie jako súčasť všeobecného vzdelania. 1. vyd. Banská Bystrica: UMB, 2005, s. 14-19. ISBN 80-8083-151-3
- BAJTOŠ, Ján a Jozef PAVELKA. Základy didaktiky technickej výroby. Prešov: Prešovská univerzita, 1999. ISBN 80-88722-46-2
- NEZVALOVÁ, Danuše. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Olomouc: UP, 2005. 97 s. ISBN 24412470.
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference. 1. díl, Praha: PDF UK, 2001. ISBN 807290
- GRECMANOVÁ, Helena, Eva URBANOVSKÁ a Petr NOVOTNÝ. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000, 159 s. Edukace. ISBN 80-857-8328-2
- ČÁP, Jan. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001, 655 s. ISBN 80-717-8463-X
- KROPÁČ, Jiří a Jitka PLISCHKE. Porozumění technice v přípravě učitelů obecně technických předmětů. In XXI. DIDMATTECH 2008: 2nd part. Eger-Komárno: Esterázy Károly College, J. Selye University, 2009, s. 199-203. ISBN 978-963-9894-18-1
- JANÍK, Tomáš. Možnosti rozvíjení didaktických znalostí obsahu u budoucích učitelů. Brno: Paido, 2008, 148 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, s. 14. ISBN 978-807-3151-768
- LÁTAL, František. Výhody vzdáleně ovládaných experimentů. In. Vzdáleně ovládaná laboratoř [online]. 2010 [cit. 2018-04-21]. Dostupné z: http://www.ictphysics.upol.cz/remotelab/vyhody.html
- LEVERT, Charles a Samuel PIERRE. Towards a Design Methodology for Distributed Virtual Laboratories. In J. BOURDEAU & R. HELLER (Eds.) Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2000 (pp. 592-597). Chesapeake, VA: AACE.Retrieved
- FRANUS, A. Edward. The Dual Nature of Technical Thinking. In Technology as a challenge for school curricula.The Stockholm Llibrary of Curriculum Studies. Stockholm: Institut of Education Press, 2003, s. 141 - 144. ISSN 1403-4972. ISBN 91-7656-543-2
- KRUŠPÁN, Ivan. Rozvíjanie technického tvorivého myslenia v procese technickej záujmovej činnosti. In Rozvíjanie tvorivých činností v pracovnej výchove. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta, 1985, s. 47 - 58.
- NEZVALOVÁ, Danuše. aj. Inovace v přírodovědném vzdělávání. Olomouc, Univerzita Palackého, 2010. ISBN 978-80-244-2540-5
- PAPÁČEK, Miroslav. Badatelsky orientované přírodovědné vyučování - cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? [online]. Scientia in educatione 1(1), 2010 p. 33-49, [cit. 2018-02-01]. ISSN 1804-7106. Dostupné z: http://www.scied.cz/index.php/scied/article/viewFile/4/5
Go to original source...
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: kompetence učitelů k její realizaci v technických a přírodovědných předmětech na základních školách. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4515-1
Go to original source...
- FURMANEK, Waldemar a Wojciech WALAT. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli techniki-informatyki. 1. wyd. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, 2002. ISBN 83-88845-08-X
- KAZIMIERSKI, Witold. Dydaktyczne problemy rozwijania myślenia technicznego. 1. wyd. Radom: Politechnika Radomska, 1998. ISBN 0860-9241
- KROPÁČ, Jiří. K problému uceleného pojetí výuky obecně technických předmětů. e-Pedagogium (on-line), 2004, roč. 4, č. 1, - [cit. 20. 2. 2018]. Dostupné z: http://epedagog.upol.cz/eped1.2004/index.htm. ISSN 1213-7499
- ŠKÁRA, Ivan. Úvod do teorie technického vzdělávání a technické výchovy žáků základní školy: [určeno pro posl. pedag. fak.]. Brno: Masarykova univerzita, 1993. ISBN 80-210-0743-5
- HILL B. Paul a Bernd MEIER. Technisches Denken: Theoretisches Durchdringen und praktisches Bewältigen der gemachten Welt. Unterricht - Arbeit + Technik. vol. 6, 2004, heft 24, s. 4-5. ISSN 1438-8987
- TONDL, Ladislav. Technologie myšlení a usuzování: kapitoly z filozofie techniky. Praha: Filosofia, 1998. ISBN 80-7007-105-2
- BLOMDAHL, E.; ROGALA, W. In search of a didactic model for teaching technology in the compulsory school. In Technology as a challenge for school curricula. The Stockholm Library of Curriculum Studies. 1. ed. Stockholm: Institute of Education Press, 2003, s. 30-56. ISBN 91-7656-543-2
- KRASZEWSKI, Krzysztof. Podstawy edukacji ogólnotechnicznej uczniów w mlodszym wieku szkolnym. Prace Monograficzne nr. 314. 1. vyd. Krakow: Wydawnicztwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, 2001. ISBN 8372711232
- MOŠNA, František a Zdeněk RÁDL. Problémové vyučování a učení v odborném školství. Praha: RB-PRESS, 1996. ISBN 80-902166-0-9
- GILBERT, Cyril. Technika dla najmlodszych. 1. wyd. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1995. ISBN 830205612X
- GEDDES,S M. Advanced Physics. Springer Customer Service Center Gmbh, 2013. ISBN 1349048089
- MARSZAŁEK, Aleksander. Elektronika w edukacji technicznej dzieci i młodzieży. 1. wyd. Rzeszów: WSP, 2001. ISBN 8372620741
- KŘENEK, Milan. a Alena KOTRBOVÁ. Elektronika v technických pracích 8. ročníku ZŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 1988
- KŘENEK, Milan. Elektrotechnické a elektronické stavebnice. Výroba škola. Roč. 33, 1988, č. 6, s. 239-241
Go to original source...
- NOVÁK, Daniel. Elektrotechnické stavebnice v technické výchově. 1. vyd. Praha: UK, 1997. ISBN 80-86039-37-4
- DOSTÁL, Jiří. Elektrotechnické stavebnice a jejich význam pro vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4665-3
Go to original source...
- NĚMEČEK, Miroslav a kol. Stručný slovník didaktické techniky a učebních pomůcek. 1. vyd. Praha: SPN, 1985
- CHAMILLA, Aurel. Moderné metódy a vyučovacie prostriedky v pracovnom vyučovaní. 1. vyd. Praha: SPN, 1982
- HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-24
- HAJEROVÁ-MŰLLEROVÁ, Lenka, Pavel DOULÍK a Jiří ŠKODA. Základní aspekty řízení učební činnosti žáků jako aktivní konstrukce poznání. Technológia vzdelávania, 2005, roč. 8, č. 8, s. 12-16. ISSN 1335-0003X
- ŠVEC, Štefan. Jazyk vied o výchove: štúdie riešiteľov grantového projektu VEGA MŠ SR č. 1/8004/01 "Teoreticko-metodologické základy vedeckého pojmoslovia v oblasti školstva, sporné termíny pedagogiky a andragogiky a ich definície". Bratislava: Gerlach Print, 2002. ISBN 80-968564-9-9
- DOSTÁL, Jiří. Zařazení elektrotechnických stavebnic do systému elektrostavebnic. Olomouc: 2004, - [cit. 2004-04-19]. Dostupné z: http://epadagog.upol.cz/eped1.2004/. ISSN 1213-7499
- ŽENÍŠEK, Libor. Tvorba učebních pomůcek a normy. Učební pomůcky. Roč. 23, 1984, č. 5. ISSN 0862-5115
- KŘENEK, Milan. a kol. Praktické činnosti pro 6. - 9. ročník ZŠ. Elektrotechnika kolem nás. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1997. ISBN 80-7168-466-X
- Technická praktika v 5. a 6. ročníku základní školy: metodická příručka. 2.přeprac.vyd. Praha: SPN, 1990. Edice metodických příruček. ISBN 80-0424653-2
- LÁNÍČEK, Robert. Simulační programy pro elektroniku. 2. vyd. Praha: BEN - technická literatura, 2002. ISBN 80-7300-051-2
- MICHAEL Y. K. The Effect of a Computer Simulation Activity versus a Hands-on Activity on Product Creativity in Technology Education. Journal of Technology Education. Vol. 13, 2001, n. 1. ISSN 1045-1064
Go to original source...
- BANÍK, Robert. Vystavný fyzikálny pokus. Učební pomůcky. Roč. 25, 1986, č. 5
- KOPECKÝ, Milan. Modely axiomatických systémů. In Matematika a základy techniky I. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. 1. vyd. Praha: SPN, 1984
- VACHEK, Jaroslav a Oldřich LEPIL. Modelování a modely ve vyučování fyzice. 1. vyd. Praha: SPN, 1980
- MUSIL, Vladislav, Pavel DOBROVOLNÝ a Vladimír STŘÍBRNÝ. Modelování a simulace: program PSpice. Brno: PC-DIR, 1997. Učební texty vysokých škol. ISBN 80-214-0859-6
- KOTULIČ, Miroslav. Niektoré nové materiálne prostriedky pre výučbu elektrotechniky. 1. vyd. Prešov : KPU, 1990
- TUREK, Ivan. Didaktika technických prostriedkov. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1987. ISBN 80-08-00587-4
- KŘENEK, Milan. Experimentální činnost realizovaná pomocí různých typů elektrotechnických a elektronických stavebnic v technických pracích, ve fyzice a v pracovním vyučování. In Technické vzdelanie ako súčasť všeobecného vzdelávania. 1. vyd. Banská Bystrice: PF, 1992. ISBN 8085162377
- DRAHOVZAL, Jan, Oldřich KILIÁN a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997, 156 s. ISBN 80-85931-35-4.
- TUREK, Ivan. Zvyšovanie efektívnosti vyučovania. 2. vyd. Bratislava: Metodické centrum, 1998. ISBN 808879689X
- BOHONY, Pavol. Didaktická technológia. 1. vyd. Nitra: UKF, 2003. ISBN 8080506531
- ČIPEROVÁ, Marie. Teoretická a metodologická východiska tvorby systému materiálních didaktických prostředků. 1. vyd. Praha: SNTL, 1982
- HAŠKOVÁ, Alena akol. Didaktické prostriedky ako optimalizačný faktor procesu vzdelávania. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-160-0
- RAMBOUSEK, Vladimír. a kol. Technické výukové prostředky. 1. vyd. Praha: SPN, 1989.
- PAVELKA, Jozef. Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. 1. vyd. Prešov: Prešovská univerzita, 1999. ISBN 80-88722-68-3
- HAPALA, Daniel. Materiálne didaktické prostriedky a vzdelávaní dospelých. 1. vyd. Bratislava: OBZOR, 1983
- DRIENSKÝ, Dušan. Úvod do inženýrské pedagogiky. 1. vyd. Bratislava: STU, 1999. ISBN 85-226-99
- FIŠER, Václav a Alexej PETRÍK. Základy inžinierskej pedagogiky. 1. vyd. Košice: Olympia, 1993. ISBN 80-7099-219-0
- KUNDRÁTOVÁ, Mária a Ivan TUREK. Kapitoly z inžinierskej pedagogiky. 1. vyd. Bratislava: STU, 2001. ISBN 80-227-1488-7
- PROCHÁZKOVÁ, Ivona. Humanizační aspekty technické složky základního vzdělávání. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. 1. vyd. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0051-0
- VALIŠOVÁ, Alena, Hana KASÍKOVÁ a Miroslav BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9
- TAKÁČOVÁ, Eva. Význam hry se stavebnicí. Informatorium. 2000, č. 3-8. ISSN 1210-7506
- DUBOVSKÁ, Rozmarína a Ladislav POLČIC. Didaktická hračka a tvořivé myšlení. In Mezinárodní vědecko-odborná konference XVII. DIDMATTECH 2004. 1. vyd. Rzeszow: FOSZE, 2004. ISBN 83-88845-39-X
- BINDER, Róbert. Úvod do pedagogiky tvorivosti v technických odborných predmetoch. 1. vyd. Bratislava : SPN, 1981
- BRIERLEY, John Keith. 7 prvních let života rozhoduje: [nové poznatky o vývoji mozku a výchova dítěte]. Praha: Portál, 1996. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-109-6
- ROUČOVÁ, Eva. Význam a využití technické hračky v preprimární a primární škole. In Hračky - edukačné mediá v ludotéke. 1. vyd. Banská Bystrica: UMB, 2004. ISBN 8080555613
- MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8
- MIŠURCOVÁ, Věra a kol. Hra a hračka. 1. vyd. Praha: SPN, 1980
- TOLINGEROVÁ, Dana. Tradiční a netradiční zdroje zvyšování účinnosti výchovně vzdělávací práce. Pedagogika. 1973, č. 6. ISSN 0031-3815
- HUNTER, Madeline C. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-220-3
- KOŽUCHOVÁ, Mária. Rozvoj technickej tvorivosti. 1. vyd. Bratislava : UK, 1995. ISBN 8022309672
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování: [praktická příručka]. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-070-7
- BAJTOŠ, Ján. Požiadavky na zručnosti pedagogického pracovníka v duchu tvorivo-humanistickej koncepcie vzdelávania v informačnej spoločnosti. In Modernizace vysokoškolské výuky technických předmětů. 1. vyd. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-7041-424-3
- BEISETZER, Peter. Technológia navrhovania v kontexte rozvoja technickej tvorivosti. In Modernizace výuky v technicky orientovaných oborech a předmětech. 1. vyd. Olomouc: UP, 2002. ISBN 80-7198-531-7
- BEAN, Reynold. Jak rozvíjet tvořivost dítěte. Čes. vyd. Praha: Portál, 1995. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-035-9
- ŠVEC, Vlastimil. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita, 1998. ISBN 80-210-1937-9
- PETROVÁ, Alexandra. Tvořivost v teorii a praxi. Praha: Vodnář, 1999. ISBN 80-86226-05-0
- BAJTOŠ, Ján. Teória a prax didaktiky. 1. vyd. Žilina : EDIS, 2003. ISBN 808070130X
- HONZÍKOVÁ, Jarmila a Petr MACH. Tvořivost a její funkce v edukačním procesu. In XXII. mezinárodní kolokvium. 1. vyd. Vyškov : 2004
- PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
- HONZÍKOVÁ, Jarmila a Ján BAJTOŠ. Diadaktika pracovní výchovy na 1. stupni ZŠ. V Plzni: Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-704-3255-1
- SMÉKAL, Vladimír. Tvořivost a škola. In Tvořivost v práci učitele a žáka: sborník z celostátního semináře k problematice tvořivosti v práci učitele a žáka, který se konal dne 30.1.1996 na pedagogické fakultě MU v Brně k 50. výročí založení... Brno: Paido, 1996. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-23-0.
- PETROVÁ, Alexandra. Tvořivost v teorii a praxi. Praha: Vodnář, 1999. ISBN 8086226050.
- LOKŠOVÁ, Irena. Tvořivé vyučování. Praha: Grada, 2003. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0374-2.
- HONZÍKOVÁ, Jarmila. Teorie a praxe tvořivosti v technické výchově. 1. vyd. Plzeň: Pedagogická centrum, 2003. ISBN 80-7020-124-X
- SLÁMA, Otakar. Obecná a školská ergonomie. 1. vyd. Olomouc: PdF UP, 1994. ISBN 80-7067-411-3
- PECHAR, Jaroslav. Slovník bezpečnosti a hygieny práce a požární ochrany. 1. vyd. Praha: Práce, 1985
- KROPÁČ, Jiří. Pojetí výuky o bezpečnosti práce ve všeobecném technickém vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: VUP, 1998. ISBN 80-7067-909-3
- ROUČOVÁ, Eva. Bezpečnost a hygiena při praktických činnostech na primární škole. In Trendy technického vzdělávání 2001. (Dodatky). 1. vyd. Olomouc: VUP, 2001. ISBN 80-244-0287-4
- CHRÁSKA, Miroslav. Bezpečnost a hygiena práce z pohledu pedagogů. In Sborník konference DIDMATTECH 99. 1. vyd. Nitra: PdF UKF, 1999. ISBN 80-8550-283-8
- JABŮRKOVÁ, Vendula a Veronika VLČKOVÁ, V. Pedagogický pracovník mezi paragrafy. 1. vyd. Olomouc: HANEX, 2005. ISBN 80-85783-56-X
- KLOUB, Josef. Bezpečnost práce v regionálním školství. 1. vyd. Praha: ASPI 2005. ISBN 80-7357-065-3
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha 2017 [cit. 2018-04-21]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/41216/
- STOFFA, Ján. Pojem technosféra v terminologickom systéme vedného odboru technická výchova. In Technické vzdelávanie ako súčasť všeobecného vzdelania. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 1997, s. 200 - 203.
- LUKÁČOVÁ, Danka, Gabriel BÁNESZ and Viera TOMKOVÁ. The educational website for teachers of technical subjects - Experiences and results. In ICETA 2014 - 12th IEEE International Conference on Emerging eLearning Technologies and Applications, Proceedings 2015, Article number 7107543, p. 23-28
Go to original source...
- NÚV (2004-2012) Vazby vzdělávání a trhu práce. Obsahová analýza závěrečných zpráv z výběrových šetření realizovaných v období 2004 - 2012 [online]. NÚV [cit. 2017-11-11]. 42 s. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/POSPOLU/Studie_vyberova_setreni_NUV_FIN.pdf
- HAVELKA, Martin. Dílčí posouzení stavu realizace výuky vzdělávací oblasti Člověk a svět práce na základních školách na základě analýzy školních vzdělávacích programů. Journal of Technology and Information Education, č. 2/2010, vol. 2, s. 33-39. ISSN 1803-537X
Go to original source...
- DOSTÁL, Jiří. Inquiry-based instruction: concept, essence, importance and contribution. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4507-6
Go to original source...
- SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7.
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. Praha: Portál, 2006, 271 s. ISBN 80-7178-944-5.
- JANÍK, Tomáš. Didaktika obecná a oborová: pokus o vymezení a systematizaci pojmů [online]. Centrum pedagogického výzkumu PdF MU Brno, [cit. 2018-02-02]. Dostupné z: https://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/279/didaktika_obecna_a_oborova_Janik.pdf
- ULJENS, Michael. School didactics and learning: a school didactic model framing an analysis of pedagogical implications of learning theory. Hove (East Sussex): Psychology Press, 1997. ISBN 0863777015
Go to original source...
- OURODA, Stanislav & Vlastimil ŠVEC. Oborová didaktika. Brno: Mendelova zemědělská a lesnická univerzita, 2000, 117 s. ISBN 80-715-7477-5
- BROCKMEYEROVÁ-FENCLOVÁ, Jitka., Vratislav ČAPEK & Jiří KOTÁSEK. Oborové didaktiky jako samostatné vědecké disciplíny. Pedagogika, 2000, roč. 50, č. 1, s. 23-37. ISSN 0031-3815
- KATH, Fritz M. Ein Modell zur Unterrichtsvorbereitung. 2. Aufl. Alsbach/Bergstraße: Leuchtturm-Verl, 1981. ISBN 3880640386.
- KATTMAN, Ulrich, DUIT, Reinders, GROPENGIESSER, Harald. & Michael KOMOREK. Das Modell der Didaktischen Rekonstruktion - Ein Rahmen für naturwissenscha sdidaktische Forschung und Entwicklung. Zeitschri für Didaktik der Naturwissenscha en, 1997, roč. 3, s. 3-18.
- MALACH, Josef. Základy didaktiky. 1.vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2003. ISBN 80-7042-266-1
- MITCHAM, Carl. Thinking through technology. The path between engineering and philosophy. Chicago: Chicago University, 1994. ISBN 0226531988
Go to original source...
- Strategie Vzdělávací Politiky 2020 [online]. Praha: MŠMT, [cit. 2018-07-07]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf
- BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Vyd. 3. Přeložil Dana LISÁ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0846-4
- HEŘMANOVÁ, Jana a Milan MACEK. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2. akt. a rozš. vyd. Praha: MŠMT 2009. [cit. 2018-07-07]. Dostupné z: https://www.databaze-strategie.cz/cz/msmt/strategie/metodika-pro-podporu-tvorby-svp-ve-skolskych-zarizenich-pro-zajmove-vzdelavani?typ=download
- DOSTÁL, Jiří. a PRACHAGOOL, Veena. Technické vzdělávání na křižovatce - historie, současnost a perspektivy. Journal of Technology and Information Education. 2016, Volume 8, Issue 2. ISSN 1803-537X
Go to original source...
- KROPÁČ, Jiří a Miroslav CHRÁSKA. Výchova v obecně technických předmětech. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-x
- ŠKÁRA, Ivan. Technika a základní všeobecné vzdělání. Brno: Masarykova univerzita, 1996. ISBN 80-210-1477-6
- RÝDL, Karel. Inovace školských systémů. Praha: ISV, 2003. Pedagogika (ISV). ISBN 80-86642-17-8
- LEITHWOOD, Kenneth, LOUIS, Karen Seashore (Eds.). Organizational learning in schools. Lisse: Swets&Zeitlinger, 1998. ISBN 90-265-1540-5
- BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
- DOSTÁL, Jiří a Mária KOŽUCHOVÁ. Badatelský přístup v technickém vzdělávání. Olomouc: UP, 2016. 212 s. ISBN 978-80-244-4913-5
Go to original source...
- KNECHT, Petr. Didaktická transformace aneb Od "didaktického zjednodušení" K "didaktické rekonstrukci" [2017-20-05]. Dostupné na: http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/0011.pdf
- ROTPORT, Miloslav. Didaktika předmětu ekonomické teorie. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1999. ISBN 80-7079-071-7.
- ASZTALOS, Ondřej. Oborová didaktika ekonomických předmětů. Praha: Vysoká škola ekonomická, 1992. ISBN 80-7079-063-6.
- KRAUSE, Dörthe. Schülerprojekte managen: TheoPrax-Methodik in Aus- und Weiterbildung. W. Bertelsmann Verlag, 2008. ISBN 3763936181
- STUCHLÍKOVÁ, Iva. O badatelsky orientovaném vyučování [on-line]. In M. Papáček (Eds.), Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování DiBi 2010. [2018-02-02] Dostupné na: http://www.pf.jcu.cz/stru/katedry/bi/DiBi2010.pdf
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání. e-Pedagogium. 2013. s. 81 - 93. ISSN 1213-7499
Go to original source...
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4393-5
Go to original source...
- PETR, Jan. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie: inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 2014, 199 s. ISBN 978-80-7394-476-6.
- MARTIN, David Jerner, Jean-Sigur RAYNICE & SCHMIDT Emily. Process-Oriented Inquiry-A Constructivist Approach to Early Childhood Science Education: Teaching Teachers to Do Science. Journal of Elementary Science Education, v17 n2 p13-26 Fall 2005. ISSN-1090-185X
Go to original source...
- JANÍK, Tomáš. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. Syntézy výzkumu vzdělávání, sv. 1. ISBN 978-802-1063-495.
- SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Jitka JARNÍKOVÁ a Jan TUPÝ. Zkoumání a rozvíjení kvality výuky v oborových didaktikách: metodika 3A mezi teorií a praxí. Pedagogická orientace, 2014, roč. 24, č. 5, s. 721-752. ISSN 1211-4669
Go to original source...
- REYNOLDS, David and Peter CUTTANCE. School Effectiveness. A&C Black, 1992. 196 s. ISBN 0304322768
- DITTON, Hartmut. Unterrichtsqualität - Konzeptionen, methodische Űberlegungen und Perspektiven. In. Unterrichtswissenschaft 3/2002, s. 197-212. Weinheim: Juventa, 2002. ISSN 0340-4099.
- ZWETTLER, Otto a Ctibor NEČAS. Dějiny věd a techniky. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1992. ISBN 80-210-0401-0
- COREY, George. Dějiny v datech - věda. Praha: Knižní klub, 2000. ISBN 80-242-0477-0
- MAYER, Daniel. Pohledy do minulosti elektrotechniky: objevy, myšlenky, vynálezy, osobnosti. České Budějovice: KOPP, 1999. ISBN 80-7232-092-0
- KŘIŽÍK, František. Paměti. 1. vyd. Praha: ČEZ a NTM, 1997
- POŠUSTA, Václav. Fyzika pro nižší třídy středních škol. 1. vyd. Praha: 1902
- SCIGIEL, Michal. Dějiny pracovní výchovy. 1. vyd. Brno: UJEP, 1987
- ŽOUŽELKA, Jan. Praktikum fyzikálních pokusů - určeno pro posluchače přírodovědeckých fakult Palackého Univerzity v Olomouci. 1. vyd. Praha: SPN, 1964
- FERKO, Pavol. Fyzika v pokusoch (pomocný materiál pre učiteľov fyziky na ZDŠ). 1. vyd. Bratislava: 1969
- HLAVIČKA, Alois. Pokusy z elektřiny I. a II. 1. vyd. Praha: SPN, 1955
- SCIGIEL, Michal. O významu práce ve výchově. 1. vyd. Brno: UJEP, 1977
- MILEC, Andrej. Teória pracovného vyučovania. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1983
- BALÁŽ, Ondrej. a kol. Pracovná výchova žiakov ZDŠ. 1. vyd. Bratislava: SPN, 1970
- MAREŠ, Karel. Vyučovaní ve školních dílnách - pracovní vyučovaní ZDŠ. 1. vyd. Praha: SPN, 1964
- MOJŽÍŠEK, Lubomír. Pracovní výchova děti a mládeže. 1. vyd. Praha: SPN, 1978
- SACHS, Burkhard & Helmuth FIES. Baukästen im Technik-Unterricht : Grundlangen und Beispiele. 1. Aufl. Ravensburg: Otto Maier Verlag, 1977. ISBN 3-473-61669-9
- SERAFÍN, Čestmír a kol. Proměna kurikula technické výchovy v České a Slovenské republice po roce 1989. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2016. ISBN 978-80-244-4981-4
Go to original source...
- KŘENEK, Milan a František MOŠNA. Technická estetika na druhém stupni základní školy. In Otázky polytechnického vzdělávání na základní škole. 1. vyd. Hradec Králové: PF UHK, 1984
- KLEMENT, Milan. Kritéria hodnocení výukového software. In Sborník konference XVI. DIDMATTECH 2003. 1. vyd. Praha: VOTOBIA, 2003. ISBN 80-7220-150-6
- BEDNAŘÍK, Josef. a kol. Technika spolehlivosti v elektronické praxi. 1. vyd. Praha: SNTL, 1990. ISBN 80-03-00422-5
- LOVEDAY, George. Electronic Testing and Fault Diagnosis. 1. vyd. London : Longman Scientific and Technical, 1989. ISBN 0471087181
- MRÁZEK, Jan. Základy problematiky určení spolehlivosti jednodušších elektronických učebních pomůcek. Učební pomůcky ve škole a osvětě. Roč. 1970-1971, č. 9 a 10
- BEDNAŘÍK, Josef. a kol. Technika spolehlivosti v elektronické praxi. 1. vyd. Praha: SNTL, 1990. ISBN 80-03-00422-5
- SLAVÍK Milan. Měřicí přístrojová technika. 1. vyd. Liberec: VŠST, 1994. ISBN 80-7083-146-4
- KERLINGER, Fred. N. Základy výzkumu chování. 1. vyd. Praha: SPN, 1972.
- GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6
- TRAVERS, R. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha : SPN, 1970
- PRŮCHA, Jan. Pedagogický výzkum: uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3
- CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. ISBN 80-244-0765-5
- JUSZCZYK, Stanisław. Metodológia empirických výskumov v společenských vedách. 1. vyd. Bratislava: IRIS, 2003. ISBN 8089018130
- PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8
- GRONLUND, Norman. E. Measurement and Evaluation in Teaching. 1. vyd. New Your: Macmillan, 1965
- PEERS, I. Statistical Analysis for Education and Psychology Researchers. 1. ed. London: Felmer Press, 1996. ISBN 0750705051
- HORÁK, František a Miroslav CHRÁSKA. Metodologie pedagogiky. 1. vyd. Olomouc: VUP, 1983
- GRONLUND, N. E. Measurement and Evaluation in Teaching. 1. vyd. New Your: Macmillan, 1965
- PEERS, Ian. Statistical Analysis for Education and Psychology Researchers. 1. ed. London: Felmer Press, 1996. ISBN 0750705051
- MCDONALD, Roderick P. Faktorová analýza a příbuzné metody v psychologii. Praha: Academia, 1991. ISBN 80-200-0081-x
- BLAHUŠ, Petr. Faktorová analýza a její zobecnění. 1. vyd. Praha: UK, 1985
- Vzdělávací program Základní škola včetně úprav a doplňků. 1. vyd. Praha: Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-337-X