
ISBN: 978-80-244-5463-4 | ISBN online: 978-80-244-5464-1, 978-80-244-5469-6 | DOI: 10.5507/ff.19.24454634
Steinerův přínos moderní psychologii
- Zuzana Ledvoňová
The goal of this monograph is to uncover conributions of anthroposophy, a doctrine of Rudolf Steiner - thinker of the turn of 19th and 20th century, to the modern science and psychology and compare it with the contemporary scientific knowledge. It consists of analysis of Steiner's doctrine and its comparison with findings of theory of knowledge and psychology.
1. edition, Published: 2019, online: 2019, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- Allport, G. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York: Holt.
Go to original source...
- Anthroposofická společnost v České republice. (nedat.). Co je anthroposofie. Získáno z http://www.anthroposof.cz/online/co-je-anthroposofie
- Asociace waldorfských škol České republiky. (nedat.). Stručně o waldorfské pedagogice. Získáno z www.iwaldorf.cz/wald_ped.php?menu=ped-owa
- Bartlett, F. C., & Burt, C. (1933). Remembering: A study in experimental and social psychology. British Journal of Educational Psychology, 3(2), 187-192.
Go to original source...
- Beck A. T. (1967). Depression: Clinical, experimental, and theoretical aspects. Philadelphia: Univ. Penn. Press.
- Bendz, F. (leden, 2001). Anthroposophy. Získáno z http://www.update.uu.se/%7efbendz/pseudo/anthropos.html
- Blatný, M. (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Nakladatelství Karolinum UK.
- Blecha, I., & Páleš, E. (2013). Diskuse k metodologii Angelologie dějin. Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Blecha_Pales_komplet.pdf
- Bohm, D. (1990). A new theory of the relationship of mind and matter. Philosophical psychology, 3(2-3), 271-286.
Go to original source...
- Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge: MA: Belkapp Press.
- Bulisová, J. (2003). Ottova všeobecná encyklopedie ve dvou svazcích: M-Ž. Praha: Ottovo nakladatelství.
- Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
- Capra, F. (2002). Bod obratu: Věda, společnost a nová kultura. Praha: DharmaGaia.
- Cramer, K. M. (2013). Six criteria of a viable theory: Putting reversal theory to the test. Journal of Motivation, Emotion, and Personality, 1(1), 9-16.
Go to original source...
- Csikszentmihalyi, M. (2015). Flow: O štěstí a smyslu života. Praha: Portál.
- Damasio, A. R. (2000). Descartesův omyl. Praha: Mladá fronta.
- Davidson, D. (2004). Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Praha: Filosofia.
- Derrida, J. (1993). Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa.
- Dugan, D. (září, 1996). The Roots of Racism in Waldorf Schools. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/Racism_contents.html
- Dugan, D. (únor, 1999). Why Anthroposophy Is Cult-Like. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/CultLike.html
- Emoto, M. (2009). Zázračná voda. Praha: Pragma.
- Enroth, R. (1994). Průvodce sektami a novými náboženstvími. Praha: Návrat domů.
- Erikson, E. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
- Erikson, E. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál.
- Evjáková, R. (15. března 2005). Waldorfská škola - psaní a čtení. Získáno 10. srpna 2017 z https://www.zkola.cz/rodice/vybirameskolu/alternativni-vzdelavani/Stranky/Waldorfsk%C3%A1-%C5%A1kola-%E2%80%93-psan%C3%AD-a-%C4%8Dten%C3%AD.aspx
- Fiese, B. H., Tomcho, T. J., Douglas, M., Josephs, K., Poltrock, S., & Baker, T. (2002). A review of 50 years of research on naturally occurring family routines and rituals: Cause for celebration? Journal of family psychology, 16(4), 381.
Go to original source...
- Festinger, L. (1962). A theory of cognitive dissonance. Stanford: Stanford University Press.
Go to original source...
- Fox, S. E., Levitt, P., & Nelson, C. A. (2010). How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child development, 81(1), 28-40.
Go to original source...
- Frankl, V. E. (2015). Lékařská péče o duši: Základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta.
- Freud, S. (1998). Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
- Freud, S. (1999). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
- Freud, S. (2000). Spisy z let 1904-1905. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
- Fromm, E. (1996). Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha: Mladá fronta.
- Gernsbacher, M. A., Sauer, E. A., Geye, H. M., Schweigert, E. K., & Goldsmith, H. (2008). Infant and toddler oral-and manual-motor skills predict later speech fluency in autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(1), 43-50.
Go to original source...
- Ginsburg, H. (1972). The myth of the deprived child: poor children's intellect and education. Upper Saddle River: Prentice Hall.
- Grof, S. (2000). Dobrodružství sebeobjevování. Praha: Perla.
- Hall, C. S., & Lindzey, G. (1970). Theories of personality. New York: John Wiley & Sons.
- Hansson, S. O. (1991). Is anthroposophy science? Conceptus: zeitschrift für philosophie, 64, 37-49.
- Havighurst, R. (1953). Human development and education. New York: Longmans, Green and Co.
- Heřt, J. (prosinec, 2006). Antroposofie a waldorfské školství. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1165077007
- Heřt, J. (září, 2007a). Theosofie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189081251&heslo=Theosofie
- Heřt, J. (září, 2007b). Morfická rezonance. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079595&heslo=Morfick%E1%20rezonance
- Heřt, J. (září, 2007c). Kvantová teorie v pseudovědě. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079002&heslo=Kvantov%E1%20teorie%20v%20pseudov%ECd%EC
- Heřt, J. (září, 2007d). Orgonská energie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079890&heslo=Orgonsk%E1%20energie
- Heřt, J. (duben, 2008a). Andělé a angelologie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1207221414&heslo=And%ECl%E9%20a%20angelologie
- Heřt, J. (duben, 2008b). Duch, duchovní svět. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1207222680&heslo=Duch,%20duchovn%ED%20sv%ECt
- Chlumský, V. (2009). Tělo, jáství a svět. Praha: dybbuk.
- Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. Získáno z https://web.archive.org/web/20100919021754/http://chomsky.info/articles/195609--.pdf
Go to original source...
- Jung, C. G. (1993). Analytická psychologie: Její teorie a praxe. Praha: Academia.
- Jung, C. G. (2000). Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.
- Jung, C. G. (2004). Výbor z díla VII. - Symbol a libido. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.
- Kinkor, J. (září, 2006). Co je objektivita? Získáno z http://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2006090101
- Kittnar, O. (2011). Lékařská fyziologie. Praha: Grada.
- Kožíšek, F. (prosinec, 2012). O čem (ne)vypovídají vodní krystaly Masaru Emota. Získáno z http://www.szu.cz/uploads/Masaru_Emoto_a_voda_www_szu_cz_20122012.pdf
- Kuhn, T., S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh
- Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál.
- Kutílek, M. (květen, 2007). Jaká je léčivá síla vody. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1179743306
- Langmeier, J., Krejčířová, D. (2007). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
- Langmeier, J., Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.
- Laue, M. (2000). Steiner and natural science. Transition, 61-62, 160-165.
- Lindenberg, Ch. (1998). Rudolf Steiner. Nová Ves nad Popelkou: Opherus.
- Makkreel, R. (srpen, 2016). Stanford encyclopedia of philosophy. Získáno z https://plato.stanford.edu/entries/dilthey/#DiltMainPhilWork
- Maslow, A. (1954). Motivation and personality. New York: Harper & Row.
Go to original source...
- Molnár, Z., Mildeová, S., Řezanková, Brixí, R., Kalina, J. (2012). Pokročilé metody vědecké práce. Získáno 21. června 2016 z http://www.fri.uniza.sk/uploads/files/1412947772-Pokrocile-metody-vedecke-prace.pdf
- Nakonečný, M. (1995). Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN.
- Nejedlo, M. (2010). Rudolf Steiner: Muž, který uměl všechno. Praha: Krásná paní.
- Německý idealismus. (nedat.). In Wikipedia. Získáno 2.8. 2018 z http://cs.wikipedia.org/wiki/Německý_idealismus
- Neubauer, Z. (1994). Nedorozumění v Třešti. Vesmír, 73(9), 510-511.
- Newman, L. S. (1990). Intentional and unintentional memory in young children: Remembering vs. playing. Journal of Experimental Child Psychology, 50(2), 243-258.
Go to original source...
- Nietzsche, F. (2003). Mimo dobro a zlo. Předehra k filosofii budoucnosti. Praha: Aurora.
- Páleš, E. (1996). Existuje nesmrteľnosť? Duchovne-duševné princípy v človeku. Sophia, 11, 31-43.
- Páleš, E. (2002). Môže byť idealistická vedecká epistéma úspešnejšia než materialistická? Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Uvod_ku_kolokviu.pdf
- Páleš, E. (2004). Angelologie dějin. Bratislava: Sophia.
- Páleš, E. (2012). Má štát povoliť waldorfské gymnázium? Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/stanovisko_k_waldorfskemu_gymnaziu.pdf
- Páleš, E. (2013). Sofiológia ako príklad integrálnej vedy a vzdelávania v tradícii Slovanov. Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Sofiologia_ako_priklad_integralnej_vedy.pdf
- Partridge, Ch. (2004). Encyklopedie nových náboženství. Praha: Knižní klub.
- Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
- Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
- Popper, K. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.
- Pyman, B., Blamey, P., Lacy, P., Clark, G., & Dowell, R. (2000). The development of speech perception in children using cochlear implants: effects of etiologic factors and delayed milestones. Otology & Neurotology, 21(1), 57-61.
Go to original source...
- Radin, D., Lund, N., Emoto, M., & Kizu, T. (2008). Effects of distant intention on water crystal formation: A triple-blind replication. Journal of Scientific Exploration, 22(4), 481-493.
- Rand, A. (1957). Atlas Shrugged. New York: Random House.
- Reich, W. (1973). The function of orgasm: The discovery of the orgon. Získáno 24. ledna 2017 z http://www.shamanicengineering.org/wp-content/uploads/2014/07/Reich_Wilhelm_The_Function_of_the_Orgasm.pdf
- Sheldrake, R. (2002). Teorie morfické rezonance: Nová věda o životě. Praha: Elfa.
- Sheldrake, R. (2014). Mylné domněnky vědy. Olomouc: Fontána.
- Shieren, J. (2011). The scientific credibility of anthroposophy. RoSE: Research on Steiner Education, 2(2), 90-98.
- Sillamy, N. (2001). Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Soesman, A. (2009). Dvanáct smyslů. Brány duše. Hranice: Fabula.
- Staudenmaier, P. (únor, 2012). Anthroposophical spiritual racism. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/Anthroposophical_Spiritual_Racism.htm
- Staudenmaier, P. (2015). The higher worlds meet the lower criticism. New Scholarship on Rudolf Steiner. Correspondences, 3, 93-110.
- Steiner, R. (1922). Theosofie. Získáno 28. června 2016 z http://antroposof.sk/diela_pc/steiner_theosofie.pdf
- Steiner, R. (1944). Duchovní věda a přírodní věda v jejich vztahu k záhadám života. Získáno 28. června 2016 z http://antroposof.sk/diela_pc/steiner_duchovni_veda.pdf
- Steiner, R. (1972). Wisdom of man, of the soul, and of the spirit: Anthroposophy, psychosophy, pneumatosophy. Herndon: SteinerBooks. Získáno 24. ledna 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1973). Overcoming nervousness. Great Barrington: Anthroposophic Press. Získáno 15. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1981). Man's twelve senses in their relation to imagination, inspiration, intuition. Anthroposofical Review, 3(2), 12-19.
- Steiner, R. (1983). The boundaries of natural science. Herndon: SteinerBooks. Získáno 3. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1985). Die Erkenntnis der Seele und des Geistes. Basilej: Rudolf Steiner Verlag. Získáno 6. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1986). The Gospel of st. Mark. London: Rudolph Steiner Press. Získáno 24. ledna 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1987). The four temperaments. London: Rudolph Steiner Press. Získáno 7. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1990). Toward imagination: Culture and the individual. Herndon: SteinerBooks. Získáno 3. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (1991). Community life, inner development, sexuality, and the spiritual teacher: Ethical and spiritual dimensions of the crisis in the Anthroposophical Society. Herndon: SteinerBooks. Získáno 14. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
- Steiner, R. (2000). Má cesta životem. Olomouc: Michael.
- Steiner, R. (2003). Otčenáš. Olomouc: Michael.
- Steiner, R. (2004). A modern art of education. Great Barrington: Anthroposophic Press.
- Steiner, R. (2006a). Poznání duše a ducha. Písek: STUDIUM Anthroposofické společnosti.
- Steiner, R. (2006b). Rosekruciánská duchovní věda. Olomouc: Michael.
- Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky.
- Steiner, R. (2009). Vědomí zasvěcence. Hranice: Fabula.
- Steiner, R. (2010a). Anthroposophie, psychosophie, pneumatosophie. Získáno 20. září 2016 z Rudolf Steiner Online Archiv.
- Steiner, R. (2010b). Tajná věda v nástinu. Hranice: Fabula.
- Steiner, R. (2011). Zrkadlene Ja: Bolonská prednáška - filozofické základy antropozofie. Získáno 28. června z http://www.bdelost.sk/diela/steiner/steiner-zrkadlene-ja.pdf
- Steiner, R. (2012). Šest stupňů vědeckého poznání. Olomouc: Michael.
- Steiner, R. (2013a). Goetheův světový názor. Olomouc: Michael.
- Steiner, R. (2013b). Initiation and its results; A sequel to the way of initiation: The three states of consciousness. Získáno 7. února 2017 z http://wn.rsarchive.org/Books/GA010/English/MAC1909/GA010b_c04.html
- Steiner, R. (2014a). Anthroposofické vůdčí myšlenky. Praha: Anthroposofická společnost v ČR.
- Steiner, R. (2014b). Jak dosáhneme poznání vyšších světů? Olomouc: Michael.
- Steiner, R. (2015). Teorie poznání Rudolfa Steinera. Olomouc: Michael.
- Störig, H. (2007). Malé dějiny filozofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství.
- Suchá, J. (2012). Cvičení paměti pro každý věk. Praha: Portál.
- Štampach, I. O. (2000). Anthroposofie. Olomouc: Votobia.
- Ullrich, H. (1994). Rudolf Steiner. Prospects: the quarterly review of comparative education, 24 (3-4), 555-572.
Go to original source...
- Váňová, M. (2011). Alternativní školy. Dingir.cz [online], 4, 116-119.
- Veiga, M. (2013). Rudolf Steiner's anthroposophy - spiritual path or science? RoSE: Research on Steiner Education, 3(2), 126-131.
- Veiga, M. (2014). A new paradigm in dealing with anthroposophy. RoSE: Research on Steiner Education, 5(1), 145-148.
- Vygotskij, L. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
- Vymětal, J. (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada.
- Wehr, G. (2003). C. G. Jung a Rudolf Steiner. Hranice: Fabula.
- Wilber, K. (2006). Integral spirituality. Boston: Shambhala Publications.
- Zbíral, D. (2007). New age a novopohanství. Získáno z http://www.david-zbiral.cz/NewAge.htm
- Zelinková, O. (2000). Metoda dobrého startu - jedna z možností rozvíjení psychomotoriky. Pedagogika, 2, 153-162.
- Zeps, D. (2008). Rudolf Steiner. On mathematics and reality. Získáno z http://scireprints.lu.lv/15/1/D.Zeps.Teologija._Rudolfs.Steiners.Matematika.Realitate.pdf
- Zrno, F. (2012). Bohrovo stanovisko chápání objektivity. Získáno z http://files.nielsbohr.webnode.cz/200001981-a97a8ac665/Filip%20Zrno_Bohrovo%20stanovisko%20ch%C3%A1p%C3%A1n%C3%AD%20objektivity.pdf