ISBN: 978-80-244-5463-4 | ISBN online: 978-80-244-5464-1, 978-80-244-5469-6 | DOI: 10.5507/ff.19.24454634

Steinerův přínos moderní psychologii

Zuzana Ledvoňová

The goal of this monograph is to uncover conributions of anthroposophy, a doctrine of Rudolf Steiner - thinker of the turn of 19th and 20th century, to the modern science and psychology and compare it with the contemporary scientific knowledge. It consists of analysis of Steiner's doctrine and its comparison with findings of theory of knowledge and psychology.

1. edition, Published: 2019, online: 2019, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Allport, G. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York: Holt. Go to original source...
  2. Anthroposofická společnost v České republice. (nedat.). Co je anthroposofie. Získáno z http://www.anthroposof.cz/online/co-je-anthroposofie
  3. Asociace waldorfských škol České republiky. (nedat.). Stručně o waldorfské pedagogice. Získáno z www.iwaldorf.cz/wald_ped.php?menu=ped-owa
  4. Bartlett, F. C., & Burt, C. (1933). Remembering: A study in experimental and social psychology. British Journal of Educational Psychology, 3(2), 187-192. Go to original source...
  5. Beck A. T. (1967). Depression: Clinical, experimental, and theoretical aspects. Philadelphia: Univ. Penn. Press.
  6. Bendz, F. (leden, 2001). Anthroposophy. Získáno z http://www.update.uu.se/%7efbendz/pseudo/anthropos.html
  7. Blatný, M. (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Nakladatelství Karolinum UK.
  8. Blecha, I., & Páleš, E. (2013). Diskuse k metodologii Angelologie dějin. Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Blecha_Pales_komplet.pdf
  9. Bohm, D. (1990). A new theory of the relationship of mind and matter. Philosophical psychology, 3(2-3), 271-286. Go to original source...
  10. Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge: MA: Belkapp Press.
  11. Bulisová, J. (2003). Ottova všeobecná encyklopedie ve dvou svazcích: M-Ž. Praha: Ottovo nakladatelství.
  12. Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  13. Capra, F. (2002). Bod obratu: Věda, společnost a nová kultura. Praha: DharmaGaia.
  14. Cramer, K. M. (2013). Six criteria of a viable theory: Putting reversal theory to the test. Journal of Motivation, Emotion, and Personality, 1(1), 9-16. Go to original source...
  15. Csikszentmihalyi, M. (2015). Flow: O štěstí a smyslu života. Praha: Portál.
  16. Damasio, A. R. (2000). Descartesův omyl. Praha: Mladá fronta.
  17. Davidson, D. (2004). Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Praha: Filosofia.
  18. Derrida, J. (1993). Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa.
  19. Dugan, D. (září, 1996). The Roots of Racism in Waldorf Schools. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/Racism_contents.html
  20. Dugan, D. (únor, 1999). Why Anthroposophy Is Cult-Like. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/CultLike.html
  21. Emoto, M. (2009). Zázračná voda. Praha: Pragma.
  22. Enroth, R. (1994). Průvodce sektami a novými náboženstvími. Praha: Návrat domů.
  23. Erikson, E. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  24. Erikson, E. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál.
  25. Evjáková, R. (15. března 2005). Waldorfská škola - psaní a čtení. Získáno 10. srpna 2017 z https://www.zkola.cz/rodice/vybirameskolu/alternativni-vzdelavani/Stranky/Waldorfsk%C3%A1-%C5%A1kola-%E2%80%93-psan%C3%AD-a-%C4%8Dten%C3%AD.aspx
  26. Fiese, B. H., Tomcho, T. J., Douglas, M., Josephs, K., Poltrock, S., & Baker, T. (2002). A review of 50 years of research on naturally occurring family routines and rituals: Cause for celebration? Journal of family psychology, 16(4), 381. Go to original source...
  27. Festinger, L. (1962). A theory of cognitive dissonance. Stanford: Stanford University Press. Go to original source...
  28. Fox, S. E., Levitt, P., & Nelson, C. A. (2010). How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child development, 81(1), 28-40. Go to original source...
  29. Frankl, V. E. (2015). Lékařská péče o duši: Základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta.
  30. Freud, S. (1998). Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  31. Freud, S. (1999). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
  32. Freud, S. (2000). Spisy z let 1904-1905. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  33. Fromm, E. (1996). Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha: Mladá fronta.
  34. Gernsbacher, M. A., Sauer, E. A., Geye, H. M., Schweigert, E. K., & Goldsmith, H. (2008). Infant and toddler oral-and manual-motor skills predict later speech fluency in autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(1), 43-50. Go to original source...
  35. Ginsburg, H. (1972). The myth of the deprived child: poor children's intellect and education. Upper Saddle River: Prentice Hall.
  36. Grof, S. (2000). Dobrodružství sebeobjevování. Praha: Perla.
  37. Hall, C. S., & Lindzey, G. (1970). Theories of personality. New York: John Wiley & Sons.
  38. Hansson, S. O. (1991). Is anthroposophy science? Conceptus: zeitschrift für philosophie, 64, 37-49.
  39. Havighurst, R. (1953). Human development and education. New York: Longmans, Green and Co.
  40. Heřt, J. (prosinec, 2006). Antroposofie a waldorfské školství. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1165077007
  41. Heřt, J. (září, 2007a). Theosofie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189081251&heslo=Theosofie
  42. Heřt, J. (září, 2007b). Morfická rezonance. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079595&heslo=Morfick%E1%20rezonance
  43. Heřt, J. (září, 2007c). Kvantová teorie v pseudovědě. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079002&heslo=Kvantov%E1%20teorie%20v%20pseudov%ECd%EC
  44. Heřt, J. (září, 2007d). Orgonská energie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079890&heslo=Orgonsk%E1%20energie
  45. Heřt, J. (duben, 2008a). Andělé a angelologie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1207221414&heslo=And%ECl%E9%20a%20angelologie
  46. Heřt, J. (duben, 2008b). Duch, duchovní svět. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1207222680&heslo=Duch,%20duchovn%ED%20sv%ECt
  47. Chlumský, V. (2009). Tělo, jáství a svět. Praha: dybbuk.
  48. Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. Získáno z https://web.archive.org/web/20100919021754/http://chomsky.info/articles/195609--.pdf Go to original source...
  49. Jung, C. G. (1993). Analytická psychologie: Její teorie a praxe. Praha: Academia.
  50. Jung, C. G. (2000). Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.
  51. Jung, C. G. (2004). Výbor z díla VII. - Symbol a libido. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.
  52. Kinkor, J. (září, 2006). Co je objektivita? Získáno z http://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2006090101
  53. Kittnar, O. (2011). Lékařská fyziologie. Praha: Grada.
  54. Kožíšek, F. (prosinec, 2012). O čem (ne)vypovídají vodní krystaly Masaru Emota. Získáno z http://www.szu.cz/uploads/Masaru_Emoto_a_voda_www_szu_cz_20122012.pdf
  55. Kuhn, T., S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh
  56. Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál.
  57. Kutílek, M. (květen, 2007). Jaká je léčivá síla vody. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1179743306
  58. Langmeier, J.,  Krejčířová, D. (2007). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  59. Langmeier, J.,  Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.
  60. Laue, M. (2000). Steiner and natural science. Transition, 61-62, 160-165.
  61. Lindenberg, Ch. (1998). Rudolf Steiner. Nová Ves nad Popelkou: Opherus.
  62. Makkreel, R. (srpen, 2016). Stanford encyclopedia of philosophy. Získáno z https://plato.stanford.edu/entries/dilthey/#DiltMainPhilWork
  63. Maslow, A. (1954). Motivation and personality. New York: Harper & Row. Go to original source...
  64. Molnár, Z., Mildeová, S., Řezanková, Brixí, R.,  Kalina, J. (2012). Pokročilé metody vědecké práce. Získáno 21. června 2016 z http://www.fri.uniza.sk/uploads/files/1412947772-Pokrocile-metody-vedecke-prace.pdf
  65. Nakonečný, M. (1995). Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN.
  66. Nejedlo, M. (2010). Rudolf Steiner: Muž, který uměl všechno. Praha: Krásná paní.
  67. Německý idealismus. (nedat.). In Wikipedia. Získáno 2.8. 2018 z http://cs.wikipedia.org/wiki/Německý_idealismus
  68. Neubauer, Z. (1994). Nedorozumění v Třešti. Vesmír, 73(9), 510-511.
  69. Newman, L. S. (1990). Intentional and unintentional memory in young children: Remembering vs. playing. Journal of Experimental Child Psychology, 50(2), 243-258. Go to original source...
  70. Nietzsche, F. (2003). Mimo dobro a zlo. Předehra k filosofii budoucnosti. Praha: Aurora.
  71. Páleš, E. (1996). Existuje nesmrteľnosť? Duchovne-duševné princípy v človeku. Sophia, 11, 31-43.
  72. Páleš, E. (2002). Môže byť idealistická vedecká epistéma úspešnejšia než materialistická? Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Uvod_ku_kolokviu.pdf
  73. Páleš, E. (2004). Angelologie dějin. Bratislava: Sophia.
  74. Páleš, E. (2012). Má štát povoliť waldorfské gymnázium? Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/stanovisko_k_waldorfskemu_gymnaziu.pdf
  75. Páleš, E. (2013). Sofiológia ako príklad integrálnej vedy a vzdelávania v tradícii Slovanov. Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Sofiologia_ako_priklad_integralnej_vedy.pdf
  76. Partridge, Ch. (2004). Encyklopedie nových náboženství. Praha: Knižní klub.
  77. Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
  78. Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  79. Popper, K. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.
  80. Pyman, B., Blamey, P., Lacy, P., Clark, G., & Dowell, R. (2000). The development of speech perception in children using cochlear implants: effects of etiologic factors and delayed milestones. Otology & Neurotology, 21(1), 57-61. Go to original source...
  81. Radin, D., Lund, N., Emoto, M., & Kizu, T. (2008). Effects of distant intention on water crystal formation: A triple-blind replication. Journal of Scientific Exploration, 22(4), 481-493.
  82. Rand, A. (1957). Atlas Shrugged. New York: Random House.
  83. Reich, W. (1973). The function of orgasm: The discovery of the orgon. Získáno 24. ledna 2017 z http://www.shamanicengineering.org/wp-content/uploads/2014/07/Reich_Wilhelm_The_Function_of_the_Orgasm.pdf
  84. Sheldrake, R. (2002). Teorie morfické rezonance: Nová věda o životě. Praha: Elfa.
  85. Sheldrake, R. (2014). Mylné domněnky vědy. Olomouc: Fontána.
  86. Shieren, J. (2011). The scientific credibility of anthroposophy. RoSE: Research on Steiner Education, 2(2), 90-98.
  87. Sillamy, N. (2001). Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého.
  88. Soesman, A. (2009). Dvanáct smyslů. Brány duše. Hranice: Fabula.
  89. Staudenmaier, P. (únor, 2012). Anthroposophical spiritual racism. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/Anthroposophical_Spiritual_Racism.htm
  90. Staudenmaier, P. (2015). The higher worlds meet the lower criticism. New Scholarship on Rudolf Steiner. Correspondences, 3, 93-110.
  91. Steiner, R. (1922). Theosofie. Získáno 28. června 2016 z http://antroposof.sk/diela_pc/steiner_theosofie.pdf
  92. Steiner, R. (1944). Duchovní věda a přírodní věda v jejich vztahu k záhadám života. Získáno 28. června 2016 z http://antroposof.sk/diela_pc/steiner_duchovni_veda.pdf
  93. Steiner, R. (1972). Wisdom of man, of the soul, and of the spirit: Anthroposophy, psychosophy, pneumatosophy. Herndon: SteinerBooks. Získáno 24. ledna 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  94. Steiner, R. (1973). Overcoming nervousness. Great Barrington: Anthroposophic Press. Získáno 15. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  95. Steiner, R. (1981). Man's twelve senses in their relation to imagination, inspiration, intuition. Anthroposofical Review, 3(2), 12-19.
  96. Steiner, R. (1983). The boundaries of natural science. Herndon: SteinerBooks. Získáno 3. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  97. Steiner, R. (1985). Die Erkenntnis der Seele und des Geistes. Basilej: Rudolf Steiner Verlag. Získáno 6. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  98. Steiner, R. (1986). The Gospel of st. Mark. London: Rudolph Steiner Press. Získáno 24. ledna 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  99. Steiner, R. (1987). The four temperaments. London: Rudolph Steiner Press. Získáno 7. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  100. Steiner, R. (1990). Toward imagination: Culture and the individual. Herndon: SteinerBooks. Získáno 3. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  101. Steiner, R. (1991). Community life, inner development, sexuality, and the spiritual teacher: Ethical and spiritual dimensions of the crisis in the Anthroposophical Society. Herndon: SteinerBooks. Získáno 14. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  102. Steiner, R. (2000). Má cesta životem. Olomouc: Michael.
  103. Steiner, R. (2003). Otčenáš. Olomouc: Michael.
  104. Steiner, R. (2004). A modern art of education. Great Barrington: Anthroposophic Press.
  105. Steiner, R. (2006a). Poznání duše a ducha. Písek: STUDIUM Anthroposofické společnosti.
  106. Steiner, R. (2006b). Rosekruciánská duchovní věda. Olomouc: Michael.
  107. Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky.
  108. Steiner, R. (2009). Vědomí zasvěcence. Hranice: Fabula.
  109. Steiner, R. (2010a). Anthroposophie, psychosophie, pneumatosophie. Získáno 20. září 2016 z Rudolf Steiner Online Archiv.
  110. Steiner, R. (2010b). Tajná věda v nástinu. Hranice: Fabula.
  111. Steiner, R. (2011). Zrkadlene Ja: Bolonská prednáška - filozofické základy antropozofie. Získáno 28. června z http://www.bdelost.sk/diela/steiner/steiner-zrkadlene-ja.pdf
  112. Steiner, R. (2012). Šest stupňů vědeckého poznání. Olomouc: Michael.
  113. Steiner, R. (2013a). Goetheův světový názor. Olomouc: Michael.
  114. Steiner, R. (2013b). Initiation and its results; A sequel to the way of initiation: The three states of consciousness. Získáno 7. února 2017 z http://wn.rsarchive.org/Books/GA010/English/MAC1909/GA010b_c04.html
  115. Steiner, R. (2014a). Anthroposofické vůdčí myšlenky. Praha: Anthroposofická společnost v ČR.
  116. Steiner, R. (2014b). Jak dosáhneme poznání vyšších světů? Olomouc: Michael.
  117. Steiner, R. (2015). Teorie poznání Rudolfa Steinera. Olomouc: Michael.
  118. Störig, H. (2007). Malé dějiny filozofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství.
  119. Suchá, J. (2012). Cvičení paměti pro každý věk. Praha: Portál.
  120. Štampach, I. O. (2000). Anthroposofie. Olomouc: Votobia.
  121. Ullrich, H. (1994). Rudolf Steiner. Prospects: the quarterly review of comparative education, 24 (3-4), 555-572. Go to original source...
  122. Váňová, M. (2011). Alternativní školy. Dingir.cz [online], 4, 116-119.
  123. Veiga, M. (2013). Rudolf Steiner's anthroposophy - spiritual path or science? RoSE: Research on Steiner Education, 3(2), 126-131.
  124. Veiga, M. (2014). A new paradigm in dealing with anthroposophy. RoSE: Research on Steiner Education, 5(1), 145-148.
  125. Vygotskij, L. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
  126. Vymětal, J. (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada.
  127. Wehr, G. (2003). C. G. Jung a Rudolf Steiner. Hranice: Fabula.
  128. Wilber, K. (2006). Integral spirituality. Boston: Shambhala Publications.
  129. Zbíral, D. (2007). New age a novopohanství. Získáno z http://www.david-zbiral.cz/NewAge.htm
  130. Zelinková, O. (2000). Metoda dobrého startu - jedna z možností rozvíjení psychomotoriky. Pedagogika, 2, 153-162.
  131. Zeps, D. (2008). Rudolf Steiner. On mathematics and reality. Získáno z http://scireprints.lu.lv/15/1/D.Zeps.Teologija._Rudolfs.Steiners.Matematika.Realitate.pdf
  132. Zrno, F. (2012). Bohrovo stanovisko chápání objektivity. Získáno z http://files.nielsbohr.webnode.cz/200001981-a97a8ac665/Filip%20Zrno_Bohrovo%20stanovisko%20ch%C3%A1p%C3%A1n%C3%AD%20objektivity.pdf