ISBN: 978-80-244-5463-4 | ISBN online: 978-80-244-5464-1, 978-80-244-5469-6 | DOI: 10.5507/ff.19.24454634

Steinerův přínos moderní psychologii

Zuzana Ledvoňová


Tato monografie si klade za cíl odhalit přínosy anthroposofie, nauky Rudolfa Steinera, pro současnou vědu a psychologii a srovnat ji se soudobými vědeckými poznatky. Steinerovu nauku analyzuje a porovnává s poznatky teorie poznání a psychologie. Kniha nastiňuje hlavní rozpory mezi vědou a anthroposofií a hodnotí přínosy Steinerovy teorie pro současný stav poznání. Dále analyzuje Steinerovu teorii osobnosti a teorii vývojovou. Upozorňuje také na některá slabá místa, a to jak anthroposofie, tak současné vědy, a představuje návrh nového přístupu ve vědě. Ten je syntézou obou těchto nauk a vyplývá z návrhu změnit přístup k poznávání - pomocí integrace jeho zdrojů zkoumání a rozvoje subjektu poznávání, čímž staví psychologii do nové pozice v rámci soustavy věd.

1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Allport, G. (1937). Personality: A psychological interpretation. New York: Holt. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Anthroposofická společnost v České republice. (nedat.). Co je anthroposofie. Získáno z http://www.anthroposof.cz/online/co-je-anthroposofie
  3. Asociace waldorfských škol České republiky. (nedat.). Stručně o waldorfské pedagogice. Získáno z www.iwaldorf.cz/wald_ped.php?menu=ped-owa
  4. Bartlett, F. C., & Burt, C. (1933). Remembering: A study in experimental and social psychology. British Journal of Educational Psychology, 3(2), 187-192. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Beck A. T. (1967). Depression: Clinical, experimental, and theoretical aspects. Philadelphia: Univ. Penn. Press.
  6. Bendz, F. (leden, 2001). Anthroposophy. Získáno z http://www.update.uu.se/%7efbendz/pseudo/anthropos.html
  7. Blatný, M. (2016). Psychologie celoživotního vývoje. Praha: Nakladatelství Karolinum UK.
  8. Blecha, I., & Páleš, E. (2013). Diskuse k metodologii Angelologie dějin. Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Blecha_Pales_komplet.pdf
  9. Bohm, D. (1990). A new theory of the relationship of mind and matter. Philosophical psychology, 3(2-3), 271-286. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bruner, J. S. (1966). Toward a theory of instruction. Cambridge: MA: Belkapp Press.
  11. Bulisová, J. (2003). Ottova všeobecná encyklopedie ve dvou svazcích: M-Ž. Praha: Ottovo nakladatelství.
  12. Cakirpaloglu, P. (2012). Úvod do psychologie osobnosti. Praha: Grada.
  13. Capra, F. (2002). Bod obratu: Věda, společnost a nová kultura. Praha: DharmaGaia.
  14. Cramer, K. M. (2013). Six criteria of a viable theory: Putting reversal theory to the test. Journal of Motivation, Emotion, and Personality, 1(1), 9-16. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Csikszentmihalyi, M. (2015). Flow: O štěstí a smyslu života. Praha: Portál.
  16. Damasio, A. R. (2000). Descartesův omyl. Praha: Mladá fronta.
  17. Davidson, D. (2004). Subjektivita, intersubjektivita, objektivita. Praha: Filosofia.
  18. Derrida, J. (1993). Texty k dekonstrukci. Bratislava: Archa.
  19. Dugan, D. (září, 1996). The Roots of Racism in Waldorf Schools. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/Racism_contents.html
  20. Dugan, D. (únor, 1999). Why Anthroposophy Is Cult-Like. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/CultLike.html
  21. Emoto, M. (2009). Zázračná voda. Praha: Pragma.
  22. Enroth, R. (1994). Průvodce sektami a novými náboženstvími. Praha: Návrat domů.
  23. Erikson, E. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
  24. Erikson, E. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál.
  25. Evjáková, R. (15. března 2005). Waldorfská škola - psaní a čtení. Získáno 10. srpna 2017 z https://www.zkola.cz/rodice/vybirameskolu/alternativni-vzdelavani/Stranky/Waldorfsk%C3%A1-%C5%A1kola-%E2%80%93-psan%C3%AD-a-%C4%8Dten%C3%AD.aspx
  26. Fiese, B. H., Tomcho, T. J., Douglas, M., Josephs, K., Poltrock, S., & Baker, T. (2002). A review of 50 years of research on naturally occurring family routines and rituals: Cause for celebration? Journal of family psychology, 16(4), 381. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Festinger, L. (1962). A theory of cognitive dissonance. Stanford: Stanford University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Fox, S. E., Levitt, P., & Nelson, C. A. (2010). How the timing and quality of early experiences influence the development of brain architecture. Child development, 81(1), 28-40. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Frankl, V. E. (2015). Lékařská péče o duši: Základy logoterapie a existenciální analýzy. Brno: Cesta.
  30. Freud, S. (1998). Mimo princip slasti a jiné práce z let 1920-1924. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  31. Freud, S. (1999). Výklad snů. Pelhřimov: Nová tiskárna Pelhřimov.
  32. Freud, S. (2000). Spisy z let 1904-1905. Praha: Psychoanalytické nakladatelství.
  33. Fromm, E. (1996). Lidské srdce - jeho nadání k dobru a zlu. Praha: Mladá fronta.
  34. Gernsbacher, M. A., Sauer, E. A., Geye, H. M., Schweigert, E. K., & Goldsmith, H. (2008). Infant and toddler oral-and manual-motor skills predict later speech fluency in autism. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49(1), 43-50. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Ginsburg, H. (1972). The myth of the deprived child: poor children's intellect and education. Upper Saddle River: Prentice Hall.
  36. Grof, S. (2000). Dobrodružství sebeobjevování. Praha: Perla.
  37. Hall, C. S., & Lindzey, G. (1970). Theories of personality. New York: John Wiley & Sons.
  38. Hansson, S. O. (1991). Is anthroposophy science? Conceptus: zeitschrift für philosophie, 64, 37-49.
  39. Havighurst, R. (1953). Human development and education. New York: Longmans, Green and Co.
  40. Heřt, J. (prosinec, 2006). Antroposofie a waldorfské školství. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1165077007
  41. Heřt, J. (září, 2007a). Theosofie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189081251&heslo=Theosofie
  42. Heřt, J. (září, 2007b). Morfická rezonance. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079595&heslo=Morfick%E1%20rezonance
  43. Heřt, J. (září, 2007c). Kvantová teorie v pseudovědě. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079002&heslo=Kvantov%E1%20teorie%20v%20pseudov%ECd%EC
  44. Heřt, J. (září, 2007d). Orgonská energie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1189079890&heslo=Orgonsk%E1%20energie
  45. Heřt, J. (duben, 2008a). Andělé a angelologie. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1207221414&heslo=And%ECl%E9%20a%20angelologie
  46. Heřt, J. (duben, 2008b). Duch, duchovní svět. Slovník esoteriky a pavěd. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=slovnik&act=zobrazit&idd=πsmeno=&vyraz=1207222680&heslo=Duch,%20duchovn%ED%20sv%ECt
  47. Chlumský, V. (2009). Tělo, jáství a svět. Praha: dybbuk.
  48. Chomsky, N. (1956). Three models for the description of language. Získáno z https://web.archive.org/web/20100919021754/http://chomsky.info/articles/195609--.pdf Přejít k původnímu zdroji...
  49. Jung, C. G. (1993). Analytická psychologie: Její teorie a praxe. Praha: Academia.
  50. Jung, C. G. (2000). Výbor z díla I. Základní otázky analytické psychologie a psychoterapie v praxi. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.
  51. Jung, C. G. (2004). Výbor z díla VII. - Symbol a libido. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka.
  52. Kinkor, J. (září, 2006). Co je objektivita? Získáno z http://www.aynrand.cz/view.php?cisloclanku=2006090101
  53. Kittnar, O. (2011). Lékařská fyziologie. Praha: Grada.
  54. Kožíšek, F. (prosinec, 2012). O čem (ne)vypovídají vodní krystaly Masaru Emota. Získáno z http://www.szu.cz/uploads/Masaru_Emoto_a_voda_www_szu_cz_20122012.pdf
  55. Kuhn, T., S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikoymenh
  56. Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál.
  57. Kutílek, M. (květen, 2007). Jaká je léčivá síla vody. Získáno z http://www.sysifos.cz/index.php?id=vypis&sec=1179743306
  58. Langmeier, J.,  Krejčířová, D. (2007). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  59. Langmeier, J.,  Matějček, Z. (2011). Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum.
  60. Laue, M. (2000). Steiner and natural science. Transition, 61-62, 160-165.
  61. Lindenberg, Ch. (1998). Rudolf Steiner. Nová Ves nad Popelkou: Opherus.
  62. Makkreel, R. (srpen, 2016). Stanford encyclopedia of philosophy. Získáno z https://plato.stanford.edu/entries/dilthey/#DiltMainPhilWork
  63. Maslow, A. (1954). Motivation and personality. New York: Harper & Row. Přejít k původnímu zdroji...
  64. Molnár, Z., Mildeová, S., Řezanková, Brixí, R.,  Kalina, J. (2012). Pokročilé metody vědecké práce. Získáno 21. června 2016 z http://www.fri.uniza.sk/uploads/files/1412947772-Pokrocile-metody-vedecke-prace.pdf
  65. Nakonečný, M. (1995). Průvodce dějinami psychologie. Praha: SPN.
  66. Nejedlo, M. (2010). Rudolf Steiner: Muž, který uměl všechno. Praha: Krásná paní.
  67. Německý idealismus. (nedat.). In Wikipedia. Získáno 2.8. 2018 z http://cs.wikipedia.org/wiki/Německý_idealismus
  68. Neubauer, Z. (1994). Nedorozumění v Třešti. Vesmír, 73(9), 510-511.
  69. Newman, L. S. (1990). Intentional and unintentional memory in young children: Remembering vs. playing. Journal of Experimental Child Psychology, 50(2), 243-258. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Nietzsche, F. (2003). Mimo dobro a zlo. Předehra k filosofii budoucnosti. Praha: Aurora.
  71. Páleš, E. (1996). Existuje nesmrteľnosť? Duchovne-duševné princípy v človeku. Sophia, 11, 31-43.
  72. Páleš, E. (2002). Môže byť idealistická vedecká epistéma úspešnejšia než materialistická? Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Uvod_ku_kolokviu.pdf
  73. Páleš, E. (2004). Angelologie dějin. Bratislava: Sophia.
  74. Páleš, E. (2012). Má štát povoliť waldorfské gymnázium? Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/stanovisko_k_waldorfskemu_gymnaziu.pdf
  75. Páleš, E. (2013). Sofiológia ako príklad integrálnej vedy a vzdelávania v tradícii Slovanov. Získáno z http://www.sophia.sk/sites/default/files/Sofiologia_ako_priklad_integralnej_vedy.pdf
  76. Partridge, Ch. (2004). Encyklopedie nových náboženství. Praha: Knižní klub.
  77. Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
  78. Plháková, A. (2007). Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia.
  79. Popper, K. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha: Institut pro středoevropskou kulturu a politiku.
  80. Pyman, B., Blamey, P., Lacy, P., Clark, G., & Dowell, R. (2000). The development of speech perception in children using cochlear implants: effects of etiologic factors and delayed milestones. Otology & Neurotology, 21(1), 57-61. Přejít k původnímu zdroji...
  81. Radin, D., Lund, N., Emoto, M., & Kizu, T. (2008). Effects of distant intention on water crystal formation: A triple-blind replication. Journal of Scientific Exploration, 22(4), 481-493.
  82. Rand, A. (1957). Atlas Shrugged. New York: Random House.
  83. Reich, W. (1973). The function of orgasm: The discovery of the orgon. Získáno 24. ledna 2017 z http://www.shamanicengineering.org/wp-content/uploads/2014/07/Reich_Wilhelm_The_Function_of_the_Orgasm.pdf
  84. Sheldrake, R. (2002). Teorie morfické rezonance: Nová věda o životě. Praha: Elfa.
  85. Sheldrake, R. (2014). Mylné domněnky vědy. Olomouc: Fontána.
  86. Shieren, J. (2011). The scientific credibility of anthroposophy. RoSE: Research on Steiner Education, 2(2), 90-98.
  87. Sillamy, N. (2001). Psychologický slovník. Olomouc: Univerzita Palackého.
  88. Soesman, A. (2009). Dvanáct smyslů. Brány duše. Hranice: Fabula.
  89. Staudenmaier, P. (únor, 2012). Anthroposophical spiritual racism. Získáno z http://waldorfcritics.org/articles/Anthroposophical_Spiritual_Racism.htm
  90. Staudenmaier, P. (2015). The higher worlds meet the lower criticism. New Scholarship on Rudolf Steiner. Correspondences, 3, 93-110.
  91. Steiner, R. (1922). Theosofie. Získáno 28. června 2016 z http://antroposof.sk/diela_pc/steiner_theosofie.pdf
  92. Steiner, R. (1944). Duchovní věda a přírodní věda v jejich vztahu k záhadám života. Získáno 28. června 2016 z http://antroposof.sk/diela_pc/steiner_duchovni_veda.pdf
  93. Steiner, R. (1972). Wisdom of man, of the soul, and of the spirit: Anthroposophy, psychosophy, pneumatosophy. Herndon: SteinerBooks. Získáno 24. ledna 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  94. Steiner, R. (1973). Overcoming nervousness. Great Barrington: Anthroposophic Press. Získáno 15. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  95. Steiner, R. (1981). Man's twelve senses in their relation to imagination, inspiration, intuition. Anthroposofical Review, 3(2), 12-19.
  96. Steiner, R. (1983). The boundaries of natural science. Herndon: SteinerBooks. Získáno 3. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  97. Steiner, R. (1985). Die Erkenntnis der Seele und des Geistes. Basilej: Rudolf Steiner Verlag. Získáno 6. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  98. Steiner, R. (1986). The Gospel of st. Mark. London: Rudolph Steiner Press. Získáno 24. ledna 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  99. Steiner, R. (1987). The four temperaments. London: Rudolph Steiner Press. Získáno 7. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  100. Steiner, R. (1990). Toward imagination: Culture and the individual. Herndon: SteinerBooks. Získáno 3. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  101. Steiner, R. (1991). Community life, inner development, sexuality, and the spiritual teacher: Ethical and spiritual dimensions of the crisis in the Anthroposophical Society. Herndon: SteinerBooks. Získáno 14. února 2017 z Rudolf Steiner Archive and e.Lib.
  102. Steiner, R. (2000). Má cesta životem. Olomouc: Michael.
  103. Steiner, R. (2003). Otčenáš. Olomouc: Michael.
  104. Steiner, R. (2004). A modern art of education. Great Barrington: Anthroposophic Press.
  105. Steiner, R. (2006a). Poznání duše a ducha. Písek: STUDIUM Anthroposofické společnosti.
  106. Steiner, R. (2006b). Rosekruciánská duchovní věda. Olomouc: Michael.
  107. Steiner, R. (2007). Výchova dítěte z hlediska duchovní vědy. Praha: Asociace waldorfských škol České republiky.
  108. Steiner, R. (2009). Vědomí zasvěcence. Hranice: Fabula.
  109. Steiner, R. (2010a). Anthroposophie, psychosophie, pneumatosophie. Získáno 20. září 2016 z Rudolf Steiner Online Archiv.
  110. Steiner, R. (2010b). Tajná věda v nástinu. Hranice: Fabula.
  111. Steiner, R. (2011). Zrkadlene Ja: Bolonská prednáška - filozofické základy antropozofie. Získáno 28. června z http://www.bdelost.sk/diela/steiner/steiner-zrkadlene-ja.pdf
  112. Steiner, R. (2012). Šest stupňů vědeckého poznání. Olomouc: Michael.
  113. Steiner, R. (2013a). Goetheův světový názor. Olomouc: Michael.
  114. Steiner, R. (2013b). Initiation and its results; A sequel to the way of initiation: The three states of consciousness. Získáno 7. února 2017 z http://wn.rsarchive.org/Books/GA010/English/MAC1909/GA010b_c04.html
  115. Steiner, R. (2014a). Anthroposofické vůdčí myšlenky. Praha: Anthroposofická společnost v ČR.
  116. Steiner, R. (2014b). Jak dosáhneme poznání vyšších světů? Olomouc: Michael.
  117. Steiner, R. (2015). Teorie poznání Rudolfa Steinera. Olomouc: Michael.
  118. Störig, H. (2007). Malé dějiny filozofie. Praha: Karmelitánské nakladatelství.
  119. Suchá, J. (2012). Cvičení paměti pro každý věk. Praha: Portál.
  120. Štampach, I. O. (2000). Anthroposofie. Olomouc: Votobia.
  121. Ullrich, H. (1994). Rudolf Steiner. Prospects: the quarterly review of comparative education, 24 (3-4), 555-572. Přejít k původnímu zdroji...
  122. Váňová, M. (2011). Alternativní školy. Dingir.cz [online], 4, 116-119.
  123. Veiga, M. (2013). Rudolf Steiner's anthroposophy - spiritual path or science? RoSE: Research on Steiner Education, 3(2), 126-131.
  124. Veiga, M. (2014). A new paradigm in dealing with anthroposophy. RoSE: Research on Steiner Education, 5(1), 145-148.
  125. Vygotskij, L. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Praha: Portál.
  126. Vymětal, J. (2004). Obecná psychoterapie. Praha: Grada.
  127. Wehr, G. (2003). C. G. Jung a Rudolf Steiner. Hranice: Fabula.
  128. Wilber, K. (2006). Integral spirituality. Boston: Shambhala Publications.
  129. Zbíral, D. (2007). New age a novopohanství. Získáno z http://www.david-zbiral.cz/NewAge.htm
  130. Zelinková, O. (2000). Metoda dobrého startu - jedna z možností rozvíjení psychomotoriky. Pedagogika, 2, 153-162.
  131. Zeps, D. (2008). Rudolf Steiner. On mathematics and reality. Získáno z http://scireprints.lu.lv/15/1/D.Zeps.Teologija._Rudolfs.Steiners.Matematika.Realitate.pdf
  132. Zrno, F. (2012). Bohrovo stanovisko chápání objektivity. Získáno z http://files.nielsbohr.webnode.cz/200001981-a97a8ac665/Filip%20Zrno_Bohrovo%20stanovisko%20ch%C3%A1p%C3%A1n%C3%AD%20objektivity.pdf