ISBN: 978-80-244-5466-5 | DOI: 10.5507/pdf.18.24454665

Komunikační, jazykové a orofaciální procesy v logopedii

Kateřina Vitásková, Jana Bednarská, Lucie Kytnarová, Zuzana Melounová, Renata Mlčáková, Jana Mironova Tabachová, Lucie Schwarzová, Eva Švecová, Lucie Václavíková


The collective monograph describes the importance of researching communication, written and spoken speech, and orofacial processes from a speech-language pathology perspective.  These include both developmental and acquired language disorders (dysphasia, aphasia) and experimentally analysed articulation impairments, autism spectrum disorders, cognitive deficits and partial function deficits, risk of impaired communication ability in newborns as a result of orofacial dysfunction combined with swallowing disorders and articulation disorders, both developmental and acquired, and research on communication between teachers and foster parents. The results of the research are directly linked with scientific disciplines of special education, particularly speech-language pathology, but are also applicable in the field of education and primary education, psychology, linguistics, physiotherapy, neurology, ENT, phoniatrics and other disciplines.

1. edition, Published: 2018, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. AKADEMIE VĚD ČESKÉ REPUBLIKY (2017). Znečištěné ovzduší poškozuje zdra ví novorozenců. [cit. 2018-10-20]. Dostupné z: http://www.avcr.cz/cs/pro--media/aktuality/Znecistene-ovzdusi-poskozuje-zdravi-novorozencu/.
  2. AMARAL, D., GESCHWIND, D., DAWSON, G. (2011). Autism Spectrum Disorders. Oxford: Oxford University Press. ISBN 978-01-953-7182-6. Go to original source...
  3. AMERICAN SPEECH-LANGUAGE-HEARING ASSOCIATION. Orofacial Myofunctional Di sor ders. ASHA. [online]. [cit. 2018-10-18]. Dostupné z: https://www.asha.org/public/speech/disorders/orofacial-myofunctional-disorders/.
  4. Articulograph AG501 (2015). [online]. [cit. 2018-10-18]. Dostupné z: http://www.articulograph.de/wp-content/uploads/2016/08/Articulograph-AG501-brochure.pdf.
  5. ARVEDSON, J. C. (2008). Assessment of pediatric dysphagia and feeding disorders: Clinical and instrumental approaches.􀁽Developmental Disabilities Research Reviews, 14, 118-127. Go to original source...
  6. BARBERA, M. (2007). The Verbal Behavior Approach: How to Teach Children With Autism and Related Disorders. London: Jessica Kingsley Publishers. ISBN 9781843108528.
  7. BARTOŠ, A., ORLÍKOVÁ, H., RAISOVÁ, M., ŘÍPOVÁ, D. (2014). Česká tréninková verze Montrealského kognitivního testu (MoCA-CZ1) k časné detekci Alzheimerovy nemoci. Cesk Slov Neurol N, 77/110(5), 587-595. Dostupné z: http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/ceska-treninkova-verzemontrealskeho-kognitivniho-testu-moca-cz1-k-casne-detekci-alzheimerovynemoci- 49677.
  8. BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M. (2016). The mini-mental state examination: Czech norms and cutoffs for mild dementia and mild cognitive impairment due to Alzheimer's disease. Dementia and Geriatric Cognitive Disorders, 2016, 42(1-2), 50-58. Dostupné z: http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=d0fb872a-232f-442f-a43b-916c0d7908e5%40session mgr101. Go to original source...
  9. BARTOŠ, A., RAISOVÁ, M., KOPEČEK, M. (2011). Novelizace české verze Addenbrookského kognitivního testu (ACE-CZ). Cesk Slov Neurol N, 74/107(6), 681-684. Dostupné z: http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/novelizace-ceske-verze-addenbrookskeho-kognitivniho-testu-ace-cz--36311?con􀃞rm_rules=1.
  10. BARVERA, L. M. (2007). The verbal behavior approach: how to teach children with autism and related disorders. London: Jessica Kingsley Publishers. ISBN 978-1-84310-852-8.
  11. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2011). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstu pem do􀁽školy. 1. vyd. Brno: Computer Press. ISBN 978-80-251-2569-4.
  12. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2015). Školní zralost: Co by mělo umět dítě před vstupem do􀁽školy. 1. vyd. Brno: Edika. ISBN 978-80-266-0793-9.
  13. BISHOP, D. (2017). Why is it so hard to reach agreement on terminology? The case of developmental language disorder (DLD). International journal of language & communication disorders, 52(6), 671-680. Go to original source...
  14. BLÁHA, K., et al. (2017). Aktualizovaný Národní implementační plán Stockholmské úmluvy o􀁽 perzistentních organických polutantech v􀁽 České republice na􀁽 léta 2018-2023. Praha: Ministerstvo životního prostředí, červenec 2017. Dostupné z: https://www.mzp.cz/cz/strategicke_dokumenty_stockholm ska_ umlu va.
  15. BOGDASHINA, O. (2017). Speci􀃞 ka smyslového vnímání u􀁽autismu a􀁽Aspergerova syndromu. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-06-0.
  16. BOLCEKOVÁ, E., PREISS, M., KREJČOVÁ, L. (2015). Token test pro děti a􀁽dospělé. Otrokovice: Propsyco.
  17. BONNET, A.-M., HERGUETA, T.􀁽(2012). Parkinsonova choroba: rady pro nemocné a􀁽jejich blízké. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0155-7.
  18. BRACKETT, K., ARVEDSON, J. C., MANNO, C. J. (2006). Pediatric feeding and swallowing disorders: General assessment and intervention. Perspectives on Swallowing and Swallowing Disorders (Dysphagia),􀁽15,􀁽10-14. Go to original source...
  19. BUBLEOVÁ, V., VÁVROVÁ, A., VRÁNOVÁ, L., FRANTÍKOVÁ, J. (2011). Základní informace o􀁽náhradní rodinné péči. Praha: Středisko náhradní rodinné péče. ISBN 978-80-87455-01-2.
  20. CAMACHO, J. (2012). Fundamentos de Metodología i􀁽en Psicología y Logopedia. [e-book]. [cit. 2018-01-15]. Dostupné z: European Library, Ipswich, MA.
  21. CARBONE, V. (2017). Teaching verbal behavior and other important skills to children with autism and related disabilities. Unpublished workshop Manual.
  22. CAYLEY, A. S., TINDALL, A. P., SAMPSON, W. J., BUTCHER, A. R. (2000). Electropalatographic and cephalometric assessment of tongue fnction in open bite and non-open bite subjects. Eur J Orthod, 22(5), 463-474. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/12223455_Electropalatographic_and_cep halo metric_assessment_of_tongue_function_in_open_bite_and_non-open_ bite_subjects. Go to original source...
  23. Community Report on Autism (2016). National Center on Birth Defects and Developmental Disabilities; Division of Congenital and Developmental Disorders. [cit. 2017-09-20]. Dostupné z:
  24. COOPER, J. O. (2014). Applied Behavior Analysis. Harlow: Pearson. ISBN 978-1-29202-321-2. Go to original source...
  25. COTTINI, L., VIVANTI, G. (2017). Autismus: Jak pracovat s􀁽dětmi a􀁽dospívajícími s􀁽poruchami autistického spektra. Průvodce. 1. vyd. Praha: Logos. ISBN 978-80-906707-1-6.
  26. CSÉFALVAY, Z., KOŠŤÁLOVÁ, M. (2013). Diagnostika afázie. In CSÉFALVAY, Z., et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti u􀁽dospělých. 1. vyd. Praha: Portál, s. 83-116. ISBN 978-80-262-0364-3.
  27. CSÉFALVAY, Z. (2016). Afázia. In KEREKRÉTIOVÁ, A., et al. Logopédia. Univerzita Ko menského v􀁽Bratislave, s. 231-248. ISBN 978-80-223-4165-3.
  28. CSÉFALVAY, Z. (2003). Diagnostika afázie. In LECHTA, V., et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, s. 202-237. ISBN 80-7178-801-5.
  29. CSÉFALVAY, Z., KOŠŤÁLOVÁ, M., KLIMEŠOVÁ, M. (2003). Vyšetření fatických funk cí. Praha: AKL ČR.
  30. CUSTER, C. M., CUSTER, T. W., DUMMER, P.􀁽M. (2010). Patterns of organic contaminants in eggs of an insectivorous, an omnivorous, and a􀁽piscivorous bird nesting on the Hudson River, New York, USA. Environmental Toxicology and Chemistry, 29(10), 2286-2296. doi: 10.1002/etc.276. Go to original source...
  31. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. (2015). Edukačně-hodnotící pro􀃞 l dítěte s􀁽poruchou autistického spektra. 4. vydání. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-905993-6-9.
  32. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. (2016). Tvorba individuálních vzdělávacích plá nů: Pro žáky s􀁽poruchou autistického spektra. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-39-8.
  33. ČAPEK, R. (2010). Třídní klima a􀁽školní klima. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2742-4.
  34. ČAPEK, R. (2013). Učitel a􀁽rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4640-1.
  35. DE RENZI, E., VIGNOLO, L. A. (1962). The Token Test: A􀁽sensitive test to detectreceptivedisturbances in aphasics. Brain, 85, 665-678. Go to original source...
  36. DIPUGLIA, A., MIKLOS, M. (2018). Aplikovaná behaviorální analýza - podpora dětí s􀁽PAS ve􀁽školním a􀁽domácím prostředí. Unpublished workshop Manual.
  37. DOSTÁL, V. (2013). Pozdní komplikace Parkinsonovy nemoci. Neurologie pro praxi. [on-line]. 14(1), 28-32. [cit. 2018-02-25]. ISSN 1803-5280. Dostupné z: https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2013/01/07.pdf.
  38. DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník. 3., upr. a􀁽rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
  39. DZWILEWSKI, K. L. C., SCHANTZ, S. L. (2015). Prenatal chemical exposures and child language development. Journal of Communication Disorders, 57, 41-65. Dostupné z: https://doi.org/10.1016/j.jcomdis.2015.07.002. Go to original source...
  40. ESCH, B., ESCH, J. (2010). Questions on Verbal Behavior and Its Application to Individuals with Autism: An Interview with the Experts. The Behavior Analyst Today, 11(3),186-205. Go to original source...
  41. FISHER-VOOLSHOLZ, M., SPENTHOF, U. (2002).􀁽Orofaziele Muskulfunktionsstö rungen. Berlin: Springer-Verlag. ISBN 3540428704. Go to original source...
  42. FOLSTEIN, M. F., FOLSTEIN, S. E., McHUGH, P.􀁽R. (1975). "Mini-mental state." A􀁽practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. J Psychiatr Res 12, 189-198. Go to original source...
  43. FORETKOVÁ, I. (2005). Porucha příjmu u􀁽novorozenců a􀁽v􀁽raném věku. Sestra,􀁽 2005(7-8), 46-47. [cit. 2018-01-09]. Dostupné z: https://zdravi.euro.cz/cla nek/ sestra/porucha-prijmu-u-novorozencu-a-v-rannem-veku-294483.
  44. FUENTES, R., ARIAS, A., SARAVIA, D., LEZCANO, M. F., DIAS, F. J. (2017). An innovative method to analyse the range of border mandibular movements using 3D electromagnetic articulography (AG501) and MATLAB. Biomedical Research (0970-938X), 28(9), 4239-4247. Go to original source...
  45. Fundamentos educativos de la logopedia (2014). Godel Impresiones.
  46. FURNES, B., SAMUELSSON, S. (2011). Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Re sults from a􀁽cross-linguistic longitudinal study. Learning and Individual Dif ferences. 21, 1, 85-95. Dostupné z􀁽WWW: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S104160801000124X. Go to original source...
  47. GASSER, A.-I., CALABRESE, P., KALBE, E., et al. (2016). Cognitive screening in Parkinson's disease: Comparison of the Parkinson Neuropsychometric Dementia Assessment (PANDA) with 3 other short scales. Revue Neurologique. [online]. 172, 138-145. [cit. 2018-03-26]. ISSN 0035-3787. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S003537871500836X. Go to original source...
  48. GRIMMOVÁ, H., SCHÖLER, H., MIKULAJOVÁ, M. (1997). Heidelberský test vývoje řeči H-S-E-T. Příručka. Brno: Psychodiagnostika.
  49. GRUBER, H. (2010). Myofunction and logopedia. International Journal of Stomatology & Occlusion Medicine, 3(2), 118. doi:10.1007/s12548-010-0058-0. Go to original source...
  50. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2010). Velký psychologický slovník. 4. vyd. Praha: Por tál. ISBN 978-80-7367-686-5.
  51. HENGST, J. A. (2015). Distributed communication: Implications of cultural-historical activity theory (CHAT) for communication disorders. Journal of Com munication Disorders, 57, 16-28. ISSN 0021-9924. Dostupné z: https://doi.o-rg/10.1016/j.jcomdis.2015.09.001. Go to original source...
  52. HENRIQUES, R., LEISHOUT, P.􀁽(2013). A􀁽Comparison of Methods for Decoupling Tongue and Lower Lip From Jaw Movements in 3D Articulography. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 56, 1503-1516. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=e914b962--bf10-451b-9b0e-50f15f1d62a4%40sessionmgr4008. Go to original source...
  53. HEREJKOVÁ, I., et al. (2007). Vyšetření řeči v􀁽akutní fázi onemocnění (VAFO). Praha: AKL ČR. Dostupné z: http://www.klinickalogopedie.cz/index.php?pg=aktuality&aid=46.
  54. HOLOUBEK, I., et al. (2011). GENASIS information system: a􀁽global environmental as ses sment of persistent organic pollutants. 9th IFIP WG 5.11 International Sym posium on Environmental Software Systems: Frameworks of eEnvironment, 480-485. 27-29 June 2011, Brno, Czech Republic. ISBN 978-3-642-22284-9. Go to original source...
  55. HOOLE, P., ZIERDT, A. (2010). Five-dimensional articulography. In: Speech Motor Control: New developments in basic and applied research, Editors: Ben Maassen, Pascal H. H. M. van Lieshout. OUP, pp. 331-349. Go to original source...
  56. HRUSHCHAK, R. (2018). Visualization of tongue and lip movements. [Masther's thesis]. Tallinna Tehnikaülikool, Infotehnoloogia teaduskond, Tarkvarateaduse instituut. Dostupné z: https://digi.lib.ttu.ee/i/􀃞le.php?DLID=10762&t=1.
  57. HUMMELOVÁ-FANFRDLOVÁ, Z., et al. (2009). Česká adaptace Addenbrooks kého kognitivního testu (Addenbrooke's Cognitive Examination). Českosloven ská psychologie, 4, 376-388. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=cd86b61b-b891-4886-ad43-6c6c649d051a%-40sessionmgr4007.
  58. CHIOU, H. S., KENNEDY, M. R. T. (2009). Switching in adults with aphasia. Aphasiology, 23(7-8),1065-1075. Go to original source...
  59. CHRÁSKA, M.􀁽(2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada.􀁽ISBN 978-80-247-5326-3.
  60. JAEGER, M., HERTRICH, I., STATTROP, U., SCHÖNLE, P.-W., ACKERMANN, H. (2000). Speech Disorders following Severe Traumatic Brain Injury: Kinematic Analysis of Syllable Repetitions Using Electromagnetic Articulography. Folia Pho niatr Logop, 52, 187-196. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=12&sid=e914b962-bf10-451b-9b0e-50f15f1d62a-4%40sessionmgr4008. Go to original source...
  61. JEDRYCHOWSKI, W. A., et al. (2014). Prenatal exposure to polycyclic aromatic hyd ro carbons and cognitive dysfunction in children.􀁽Environmental Science and Pollution Research. Dostupné z: https://doi.org/10.1007/s11356-014-3627-8. Go to original source...
  62. JENSEN, T. K., MUSTIELES, V., BLESES, D., et al. (2019). Prenatal bisphenol A exposure is associated with language development but not with ADHD- -related behavior in toddlers from the Odense Child Cohort.􀁽Environmental Research, 170, 398-405. doi:10.1016/j.envres.2018.12.055. Go to original source...
  63. JIRÁK, R., et al.􀁽(2009). Demence a􀁽jiné poruchy paměti: komunikace a􀁽každodenní péče. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2454-6.
  64. KAKODKAR, K., SCHROEDER, J. (2013). Pediatric Dysphagia. Pediatric Clinics of North America, 60(4), 969-977. Go to original source...
  65. KALBE, E. et al. (2008). Screening for cognitive de􀃞 cits in Parkinson's disease with the Parkinson neuropsychometric dementia assessment (PANDA) instru ment. Parkinsonism Related Disorders. [online]. 14(2), 93-101. [cit. 2018-03-10]. ISSN: 1353-8020. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1353802007001034. Go to original source...
  66. KATZ, W. F., BHARADWAJ, S. V., CARSTENS, B. (1999). Electromagnetic articulography treatment for an adult with Broca's aphasia and apraxia of speech. J Speech Lang Hear Res, 42(6), 1355-1366. Dostupné z: http://eds.a.ebs cohost. com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=9&sid=e914b962-bf10-451b-9b0e- 50f15f1d62a4%40sessionmgr4008. Go to original source...
  67. KATZ, W. F., BHARADWAJ, S. V., STETTLER, M. P.􀁽(2006). Influences of electromagnetic articulography sensors on speech produced by healthy adults and individuals with aphasia and apraxia.􀁽Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 49(3), 645-659. Dostupné z: https://doi.org/10.1044/1092-4388(2006/047). Go to original source...
  68. KATZ, W. F., BHARADWAJ, S. V., STETTLER, M. P.􀁽(2016). Influence sof Electromagnetic Articulography Sensors on Speech Produced by Healthy Adults and Individuals With Aphasia andlateral sensor to discriminate manner of articulation. J Acoust Soc Am., 141(1). Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5724616/.
  69. KATZ, W. F., MEHTA, S., WOOD, M. (2017). Using electromagnetic articulography with a􀁽tongue Academy of Orofacial Myofunctional Therapy. Myofunctional therapy. AOMT. [online]. [cit. 2018-10-18]. Dostupné z: https://aomtinfo.org/myofunctional-therapy.
  70. KAULFUSSOVÁ, J. (2018). Procvičme si jazýček - edukační listy k􀁽procvičení mo toriky mluvidel. Praha: Logos.
  71. KEJKLÍČKOVÁ, I. (2016). Vady řeči u􀁽dětí: návody pro praxi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3941- 0.
  72. KEREKRÉTIOVÁ, A. (2009). Základy logopédie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-2574-5.
  73. KITTEL, A. (2014).􀁽Myofunktionelle Therapie. 11. Schulz-Kirchner. ISBN 978-3824804009.
  74. KLEM, M., MELBY-LERVAG, M., HAGTVET, B., LYSTER, S. A., GUSTAFFSON, J. E., HULME, C. (2014). Sentence repetition is a􀁽measure of children's language skills rather than working memory limitations. Developmental Science, Jul 1. Go to original source...
  75. KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie. 1. vyd. České Budějovice: Grada Publishing. ISBN 978-80-247-1110-2.
  76. KONDÁŠ, O. (1978). Obrázkovo-slovníková zkouška. Bratislava: Psychodiagnostické a􀁽didaktické testy.
  77. KOOS, B., HORN, H., SCHAUPP, E., AXMANN, D., BERNEBURG, M. (2013). Lip and tongue movements during phonetic sequences: analysis and de􀃞 nition of nor mal values. Eur J Orthod., 35(1), 51-58, doi: 10.1093/ejo/cjr082. Go to original source...
  78. KORBMACHER, H., KOCH, L. E., KAHL-NIEKE, B. (2005). Orofacial myofunctional disorders in children with asymmetry of the posture and locomotion apparatus. The international journal of orofacial myology, 31, 26-38. Go to original source...
  79. KOŠŤÁLOVÁ, M., BEDNAŘÍK, J. (2008). Screening afázie: MASTcz. [online]. Dostupné z: http://www.fnbrno.cz/nemocnice-bohunice/neurologicka-klinika/screening-afazie-mastcz/t3305.
  80. KOŠŤÁLOVÁ, M. (2015). Vývoj a􀁽použití standardizovaných nástrojů pro diagnostiku neurogenních poruch komunikace. [online]. [cit. 2018-01-09]. Dostupné z: Brno: Masarykova univerzita.
  81. Laktační poradenství a􀁽příprava (2017).􀁽Zdravotní magazín. [online]. [cit. 2018-01-09]. Dostupné z: http://zdravotnimagazin.cz/tehotenstvi-a-materstvi/laktacniporadenstvia-priprava.
  82. LERNER, J. W., JOHNS, B. H. (2012). Learning Disabilities and Related Mild Disabilities. 12. vyd. Wadsworth: Cengage Learning. ISBN 978-1-111-30272-6.
  83. LOTKO, E. (2003). Slovník lingvistických termínů pro 􀃞 lology. 3. nezměněné vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 80-244-0720-5.
  84. LOVE, R. J., WEBB, W. G. (2009). Mozek a􀁽řeč. Neurologie nejen pro logopedy. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-464-9.
  85. MANASCO, M. H. (ed.). (2016). Introduction to neurogennic communication disorders. Burlington: Jones and Bartlett Publisher, Inc. ISBN 978-1-284-09904-1.
  86. MANTIE-KOZLOWSKI, A., PITT, K. (2014). Treating Myofunctional Disorders: A􀁽 Mul ti ple-Baseline Study of a􀁽 New Treatment Using Electropalatography. Ame rican Journal of Speech-Language Pathology, 23, 520-529. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=ea46ec86-10c4-4c6d-8536-eacc5821dac6%40sdc-v-sessmgr06. Go to original source...
  87. MARKOVÁ, J. (2009). Úvod do􀁽lingvistiky. In KEREKRÉTIOVÁ, A. Základy logopédie. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-2574-5.
  88. MARKOVÁ, J., CSÉFALVAY, Z., MIKULAJOVÁ, M., SCHÖFFELOVÁ, M. (2015). Analýza porozumenia viet v􀁽 slovenčine. Test porozumenia viet s􀁽 normami. Bra tislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-3797-7.
  89. MARTÍNKOVÁ, J., VALKKOVIČ, P., GMITTEROVÁ, K., BENETÍN, J. (2009). Senzitivita dvoch psychometrických inštrumentov při detekcii kognitívnej poruchy u􀁽pacientov s􀁽Parkinsonovou chorobou. Česká a slovenská neurologie a􀁽Neurochirurgie. 􀁽 [online]. 72/105 (Suppl 2). [cit. 2017-12-06]. ISSN 1802-4041. Do stupné z: http://www.csnn.eu/ceska-slovenska-neurologie-clanek/l22-kognitivnaneurologia-33673.
  90. MASSAO HAYASHI, C. R., PIUMBATO INNOCENTINI HAYASHI, M. C. (2012). Análisis De Las Redes De Colaboración Cientí􀃞 ca en Educación Especial Y Logopedia. Revista Interamericana De Bibliotecología, 3, 285.
  91. MCCOMISH, C., BRACKETT, K., KELLY, M., HALL, C., WALLACE, S., POWELL, V. (2016). Interdisciplinary feeding team: A􀁽medical, motor, behavioral approach to complex pediatric feeding problems.􀁽MCN: The American Journal of Maternal/ Child Nursing,􀁽41,􀁽230-236. Go to original source...
  92. MELOUNOVÁ, Z. (2016) Úroveň porozumění sdělení v􀁽ortokomunikaci pedagogických pracovníků s􀁽 rodinnými příslušníky žáků s􀁽narušenou komunikační schop ností. Olomouc: Univerzita Palackého v􀁽Olomouci.
  93. MIKULAJOVÁ, M., et al. (2012). Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: MABAG. ISBN 978-80-89113-94-1.
  94. MIKULAJOVÁ, M., et al. (2016a). Narušený vývin reči. In KEREKRÉTIOVÁ, A., et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 13-35. ISBN 978-80-223-4165-3.
  95. MIKULAJOVÁ, M., et al. (2016b). Špeci􀃞 cké poruchy učenia. In KEREKRÉTIOVÁ, A., et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 195-212. ISBN 978-80-223-4165-3.
  96. MLČÁKOVÁ, R. (2014). Úroveň opakování vět a􀁽 řešení slovních úloh u􀁽 žáků 3. ročníku základní školy logopedického typu a􀁽základní školy. In VITÁSKOVÁ, K., et al. Posuzování verbální a􀁽neverbální složky komunikace ve􀁽speciálněpedagogické praxi. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Uni verzita Palackého v􀁽Olomouci, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3989-1.
  97. MLČÁKOVÁ, R. (2015). Rozdíly ve􀁽výsledcích zkoušky opakování vět u􀁽dětí předškolního oddělení mateřské školy logopedické a􀁽 mateřské školy běžného typu. In VITÁSKOVÁ, K., et al. Hodnocení komunikačních speci􀃞 k vybraných sku pin jedinců s􀁽 narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Pa lac kého v􀁽Olomouci, s. 115-130. ISBN 978-80-244-4414-7.
  98. MLČÁKOVÁ, R. (2017). Porovnání úrovně Opakování vět a􀁽výsledků v􀁽Token testu u􀁽žáků 1. ročníku základní školy logopedického typu a􀁽základní školy běžného typu. In VITÁSKOVÁ, K., et al. Výzkum poruch a􀁽odchylek komunikační schopnosti a􀁽orofaciálního systému z􀁽logopedického hlediska. Olo mouc: Univerzita Palackého v􀁽Olomouci, s. 115-130. ISBN 978-80-244-5288-3.
  99. MLČÁKOVÁ, R. (2018a). Opakování vět a􀁽porozumění větám u􀁽žáků 1. ročníku zá kladní školy logopedického typu a􀁽základní školy. In MAIEROVÁ, E., VIKTOROVÁ, L., SUCHÁ, J.,􀁽DOLEJŠ, M. (eds.).􀁽PhD EXISTENCE 2018 Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a􀁽o􀁽doktorandech. Sborník odborných příspěvků.􀁽[online].􀁽Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 160-169. ISBN 978-80-244-5339-2. Dostupné z:􀁽http://psych.upol. cz/wp-content/uploads/2018/06/2018_7.pdf.
  100. MLČÁKOVÁ, R. (2018b). Rukopisný diktát malých a􀁽velkých písmen u􀁽žáků 1. ročníku základní školy a􀁽základní školy logopedického typu se zaměřením na􀁽výsledky žáků s􀁽vývojovou dysfázií. Speciální pedagogika, roč. 28, č. 1, s. 37-54. ISSN 1211-2720.
  101. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. (2013). Základy logopedie a􀁽organizace logopedické péče. Olomouc: Univerzita Palackého v􀁽Olomouci. ISBN 978-80-244-3722-4.
  102. NASREDDINE, Z. S., et al. (2005). The Montreal Cognitive Assessment (MoCA): a􀁽brief screening tool for mild cognitive impairment. J􀁽Am Geriatr Soc, 2005, 53(4), 695- 699. Go to original source...
  103. NEUBAUER, K., et al. (2007). Neurogenní poruchy komunikace u􀁽dospělých: diagnostika a􀁽terapie. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-159-4.
  104. NEWBURY, D. F., MONACO, A., P.􀁽(2010). Genetic advances in the study of speech and language disorders.􀁽Neuron. 2010; 68(2), 309-320. Go to original source...
  105. NICHOLAS, M., SINOTTE, M., HELM-ESTABROOKS, N. (2005). Using a􀁽computer to communicate: Effect of executive function impairments in people with severe aphasia. Aphasiology, 19(10-11), 1052-1065. Go to original source...
  106. NIKOLAI, T., ŠTĚPÁNKOVÁ, H., BEZDÍČEK, O. (2014). Mírná kognitivní porucha a􀁽syndrom demence - vyšetření kognitivních funkcí. Medicína pro praxi. 11(6), 275-277. [online]. [cit. 2018-03-11]. ISSN 1803-5310. Dostupné z: https://www.medicinapropraxi.cz/pdfs/med/2014/06/08.pdf.
  107. Parkinson-Help.cz. Základní příznaky. 2017. [online]. [cit. 2017-11-14]. Dostupné z: https://parkinson-help.cz/parkinsonova-nemoc-pn/priznaky-motoricke/zakladni-priznaky/.
  108. PATTEM, A. K., ILLA, A., GHOSH, P.􀁽 K., AFSHAN, A. (2017). Optimal sensor pla cement in electromagnetic articulography recording for speech production study. Computer Speech and Language, 47, 157-174, doi: 10.1016/j.csl.2017.07.008. Go to original source...
  109. PAUL, R., NORBURY, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence, Listening, Speaking, Reading and Communicating. 4. vyd. Elsevier. ISBN 978-0-323-07184-0.
  110. PEETERS, T. (1998). Autismus: od􀁽teorie k􀁽výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Scientia. ISBN 80-7183114-x.
  111. PETER, B., LANCASTER, H., VOSE, C., FARES, A., SCHRAUWEN, I., HUENTELMAN, M. (2017). 'Two unrelated children with overlapping 6q25.3 deletions, motor speech disorders, and language delays.􀁽 American Journal Of Medical Genetics. Part A, 173, 10, 2659-2669. [online]. [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: Go to original source...
  112. Porodnice Baby Friendly Hospital (2017). Laktační liga. [online]. [cit. 2018-10-10]. Dostupné z: http://www.kojeni.cz/maminkam/bfh/.
  113. PRIBYLOVA, P., et al. (2012): Levels of persistent organic pollutants and polycyclic aromatic hydrocarbons in ambient air of Central and Eastern Europe. 􀁽Atmospheric Pollution Research, 3, 494-505. Go to original source...
  114. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a􀁽rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  115. RABOCH, J., et al. (2015). Diagnostický a􀁽statistický manuál duševních poruch. 1. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-86471-52-5.
  116. RABUŠICOVÁ, M. (2004). Škola a􀁽(versus) rodina. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3598-6.
  117. RADOVÁ, M. (2011). Vědci už díky Nohavicovi vědí, jak říkat genu proti smogu. MF dnes. [cit. 2011-11-23].
  118. RAMSBERGER, G. (2005). Achieving conversational success in aphasia by focusing on non-linguistic cognitive skills: A􀁽potentionally promising new approach. Aphasiology, 19,1066-1073. Go to original source...
  119. RAMSBERGER, G., RENDE, B. (2002). Measuring transactional success in the con versation of people with aphasia. Aphasiology, 16(3), 337-353. Go to original source...
  120. REBAN, J. (2006). Montrealský kognitivní test (MoCA): přínos k􀁽diagnostice pre- -demencí. Česká Geriatrická Revue, 2006, 4, 224-229.
  121. REKTOROVÁ, I. (2011). Screeningové škály pro hodnocení demence. Neurologie pro praxi. 12 (Suppl. G), 37-45. [online]. [cit. 2018-03-09]. ISSN 1803-5280. Dostupné z: https://www.neurologiepropraxi.cz/pdfs/neu/2011/92/11.pdf.
  122. RENDE, B. (2000). Cognitive flexibility: theory, assessment, and treatment. Seminars in Speech and language, 21(2), 121-132. Go to original source...
  123. ROMMEL, N., DE MEYER, A., FEENSTRA, L., VEEREMAN-WAUTERS, G. (2003). The Complexity of Feeding Problems in 700 Infants and Young Children Presenting to a􀁽Tertiary Care Institution.􀁽Journal of Pediatric Gastroenterology and Nutrition,􀁽37(1), 75-84. Go to original source...
  124. ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. (2009). Parkinsonova nemoc. 4., přeprac. a􀁽rozš. vyd. Praha: Maxdorf. Medica. ISBN 9788073451783.
  125. RUDY, K., YUNUSOVA, Y. (2013). The Effect of Anatomic Factors on Tongue Position Variability During Consonants. J Speech Lang Hear Res, 56(1), 137-49. Dostupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=4c04d6d1-e9e6-4a8d-aa80-c25ae9115916%40sdc-v-sess mgr05. Go to original source...
  126. RUSOVÁ, A. (2016). Non-motorické příznaky Parkinsonovy nemoci. Olomouc: So len. ISBN 978-80-7471-161-9.
  127. RŮŽIČKA, E., NOVÁKOVÁ, O., ŠPAČKOVÁ, N. (2006). Kognitivní de􀃞 cit u􀁽Parkinsonovy nemoci. In PREISS, M., PŘIKRYLOVÁ KUČEOVÁ H., et al. Neuropsychologie v􀁽neurologii. Praha: Grada. ISBN 8024708434.
  128. ŘÍHOVÁ, A., VITÁSKOVÁ, K. (2012). Logopedická intervence u osob s poruchou autistického spektra: odborná publikace pro logopedy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-2908-3.
  129. SAVARIAUX, CH., BADIN, P., SAMSON, A., GERBER, S. (2017). A􀁽Comparative Study of the Precision of Carstens and Northern Digital Instruments Elec tromagnetic Articulographs. J Speech Lang Hear Res, 60, 322-340. Do stupné z: http://eds.a.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?vid=2&sid=b3dac8fa-1015-4bf2-90b0-24a4c45728a0%40sessionmgr4006. Go to original source...
  130. SKINNER, B. F. (1957). Verbal behavior. New York: Appleton-Century. ISBN 978-0-87411-591-4. Go to original source...
  131. SMITHPETER, J., COVELL, D. (2010). Relapse of anterior open bites treated with orthodontic appliances with and without orofacial myofunctional therapy. Am J Orthod Dentofacial Orthop., 137(5), 605-614, doi: 10.1016/ j.ajodo.2008.07.016. Kaohsiung J Med Sci, 34(4), 215-222, doi: 10.1016/j.kjms.2018.01.006. Go to original source...
  132. STRAUSSOVÁ, R., KNOTKOVÁ, M. (2011). Průvodce rodičů dětí s􀁽poruchou autistického spektra: jak začít a􀁽proč. Praha: Portál. Rádci pro zdraví. ISBN 978-80-262-0002-4.
  133. STROM, M. A., SILVERBERG, J. I. (2016). Eczema Is Associated with Childhood Speech Disorder: A􀁽 Retrospective Analysis from the National Survey of Chil dren's Health and the National Health Interview Survey. The Journal of Pedia trics, 168, 185-192. [online]. [cit. 2019-01-19]. Dostupné z: z:<http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edselp&AN=S0022347615011403&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593>. Go to original source...
  134. SUNDBERG. M. L. (2014). VB-MAPP: Verbal Behavior Milestones Assessment and Placement Program. 2. vyd. AVB Press. ISBN 978-0-9818356-6-2.
  135. ŠEBKOVÁ, L., VITÁSKOVÁ, K. (2016). Experimental Use of Electromagnetic Articulography (AG501) in the Speech Therapy Intervention and Education of Uni versity Students.􀁽EDULEARN16 Proceedings, 3155-3161. Go to original source...
  136. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I., et al. (2003). Klinická logopedie. Praha: Portál. ISBN 80-7178-546-6.
  137. ŠPORCLOVÁ, V. (2018). Autismus od􀁽A􀁽do􀁽Z. 1. vyd. Praha: Pasparta. ISBN 978-80-88163-98-5.
  138. ŠRÁM, R., et al. (2016). Impact of Air Pollution to Genome of Newborns.􀁽Central European Journal of Public Health, 24(dec), S40-S44. ISSN 1210-7778. doi: 10.21101/cejph.a4536. Go to original source...
  139. ŠRÁM, R. J., et al. (2013). The European Hot Spot of B[a]P and PM2.5 Exposure- -The Ostrava Region, Czech Republic: Health Research Results.􀁽ISRN Public Health, 1-12. Dostupné z: https://doi.org/10.1155/2013/416701. Go to original source...
  140. TANNY, L., HUANG, B., NAUNG, N. Y., CURRIE, G. (2018). Non-orthodontic intervention and non-nutritive sucking behaviour: A􀁽literature review. Go to original source...
  141. THOROVÁ, K. (2006). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autis mus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. Praha: Portál.
  142. THOROVÁ, K. (2012). Poruchy autistického spektra: dětský autismus, atypický autismus, Aspergerův syndrom, dezintegrační porucha. 2., vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0215-8.
  143. THOROVÁ, K. (2016). Poruchy autistického spektra. 3., rozš. a􀁽přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0768-9.
  144. URBANCOVÁ, K., LANKOVÁ, D., RÖSSNER, P.,􀁽et al. (2017). Evaluation of 11 polycyclic aromatic hydrocarbon metabolites in urina of Czech mothers and newborns.􀁽Science of the Total Environment, 577, 212-219. doi: 10.1016/j.scitotenv.2016.10.165. Go to original source...
  145. VÁCLAVÍKOVÁ, L. (2018). Diagnostika percepce mluvené řeči u􀁽osob s􀁽neurogenními poruchami komunikace. E-pedagogium. [online], 2018, 3, 14-20. [cit. 2018-12-05]. ISSN 1213-7499. Dostupné z: https://www.pdf.upol.cz/􀃞 leadmin/ userdata/PdF/ePedagogium/e-Pedagogium_3-2018online.pdf. Go to original source...
  146. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. 4., rozš. a􀁽přeprac. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-414-4.
  147. VÁGNEROVÁ, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Portál.􀁽ISBN 978-80-262-0696-5.
  148. VAN DYCK, C., DEKEYSER, A., VANTRICHT, E., MANDERS, E., GOELEVEN, A., FIEUWS, S., WILLEMS, G. (2016). The effect of orofacial myofunctional treatment in children with anterior open bite and tongue dysfunction: a􀁽pilot study. Eur J Orthod, 38(3), 227-234. Dostupné z: https://academic.oup.com/ejo/article/38/3/227/2599884. Go to original source...
  149. VARKANITSA, M., CAPLAN, D. (2018). On the association between memo ry ca pacity and sentence comprehension: Insights from a􀁽 systema tic review and meta-analysis of the aphasia literature. Journal of neu ro lin guistics, 48, 4-25. Dostupné z: https://www.researchgate.net/publication/309349088_On_the_association_between_memory_capacity_and_sentence_comprehension_Insights_from_a_systematic_review_and_meta-analysis_of_the_aphasia_literature. Go to original source...
  150. VELEBIL, P., MĚCHUROVÁ, A., HÁJEK, Z. (2016). Zásady poskytování porodní péče v􀁽České republice. [online]. [cit. 2018-01-09]. Dostupné z: http://lekari.porodnice.cz/zasady-poskytovani-porodni-pece-v-ceske-republice.
  151. VITÁSKOVÁ, K., KYTNAROVÁ, L. (2017). Pragmatická jazyková rovina u􀁽 osob s􀁽poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v􀁽Olomouci. ISBN 978-80-244-5214-2.
  152. VITÁSKOVÁ, K. (2017). Výzkum poruch a􀁽 odchylek komunikační schopnosti a􀁽oro faciálního systému z􀁽logopedického hlediska. Olomouc: Univerzita Palackého v􀁽Olomouci. ISBN 9788024452883.
  153. VITÁSKOVÁ, K., et al. (2014). Posuzování verbální a􀁽neverbální složky komunikace ve􀁽speciálněpedagogické praxi: výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v􀁽Olomouci. ISBN 978-80-244-3989-1.
  154. VITÁSKOVÁ, K. (2018). Component of Transdisciplinarity. In LECHTA, V., BIZOVÁ, N. Key compontents of inclusive education. [v tisku].
  155. VÍTEČKOVÁ, M. (2011). Spolupráce rodiny a􀁽školy v􀁽oblasti výchovy a􀁽vzdělávání. In VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, s. 333-339. ISBN 978-80-247-3357-9.
  156. VOLEMANOVÁ, M. (2013) Přetrvávající primární reflexy, opomíjený faktor problémů učení a􀁽chování. 1. vyd. Praha: RedTulip. ISBN 978-80-905597-0-7.
  157. VOLKMAR, F., WIESNER, L. (2017). Essential Clinical Guide to Understanding and Treating Autism. United States of America: WILEY. ISBN 978-1-118-58662-4. Go to original source...
  158. Vyhláška č. 55/2011 Sb., § 5, o􀁽činnostech zdravotnických pracovníků a􀁽jiných odborných pracovníků. In Sbírka zákonů České republiky. MZČR, částka 20.
  159. WEBER BELL, E. (1984). Readings in autism. Guilford, Conn: Special Learning. ISBN 0895684284.
  160. Zákon č. 561/2004 Sb., o􀁽předškolním, základním, středním, vyšším odborném a􀁽jiném vzdělávání (školský zákon). In Sbírka zákonů České republiky. [online]. [cit. 2018-01-11]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakonvezneni-ucinnem-od-1-9-2017-do-31-8-2018.
  161. ZAMIŠKOVÁ, G., RESSNER, P., DLOUHÁ, J., ŠIGUTOVÁ, D. ŠIGUTOVÁ, D. (2010). Poruchy řeči u􀁽Parkinsonovy nemoci. Neurologie pro praxi, 11(2), 112-116.
  162. ZIMMERMAN, E., MAKI, M., MARON, J. (2016). Salivary FOXP2 expression and oral feeding success in premature infants.􀁽Cold Spring Harb Mol Case Stud. 2(1), a000554. Go to original source...
  163. ZINN, S., BOSWORTH, H. B., HOENING, H. M., SWARTZWELDER, H. S. (2007). Executive function de􀃞 cits in acutes troke. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 88(2), 173-180. Go to original source...