ISBN: 978-80-244-5556-3 | ISBN online: 978-80-244-5557-0 | DOI: 10.5507/ftk.19.24455563

Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě III

Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením – připravenost do praxe

Dana Štěrbová, Miluše Rašková


The publication is focused on the area of helping professions. It extends the researched issue of sexuality to the subject of the individual's personality and his/her attitudes towards sexuality in the context of the necessary preparedness for practice. It is focused on exploring attitudes, beliefs and values regarding human sexuality, including people with intellectual disabilities, from the perspective of helping professionals. The topic is supported by opinions on communication problems about sexual issues, opinions on the ability to discuss and communicate information on sexuality, including people with intellectual disabilities. We consider that it is necessary to improve the preparedness of persons for helping professions in relation to sexuality in the knowledge and didactics level.

1. edition, Published: 2019, online: 2019, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Bierhoff, H.W. (1993). Sozialpsychologie (3. vyd.). Stutgart-Bern-Köln, In M. Nakonečný, Sociální psychologie. Praha: Academia.
  2. Doporučení MŠMT k realizaci sexuální výchovy v základních školách (2010). Retrieved 26 August 2013, from http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-skolstvi/doporuceni-msmt-k-realizaci-sexualni-vychovy-v-zakladnich
  3. Dytrtová, R., & Krhutová, R. (2009). Učitel. Příprava na profesi. Praha: Grada.
  4. EPFA. (2005). Meta - Code of Ethics. Retrieved from www.efpa.eu/ethics
  5. Fisher, P. H., Nolan, S. & Galazyn. M. (2007). Abnormal Psychology. In D. S. Dunn (Ed.), The Oxford Handbook of Undergraduate Psychology Education: Oxford University Press. Retrieved 22 May 2018, from http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199933815.001.0001/oxfordhb-9780199933815-e-034
  6. Freeman, L. (2007). An overview of dispositions in teacher education. In M. E. Diez & J. Raths (Eds.), Dispositions in teacher education (pp. 3-29). Charlotte, NC: Information Age.
  7. Halonen, J. S. (2005). Abnormal psychology as liberating art and science. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 41-55. Go to original source...
  8. Hammer, E.Y. (2015). Human Sexuality. In D. S. Dunn (Ed.), The Oxford Handbook of Undergraduate Psychology Education: Oxford University Press. Retrieved 22 May 2018, from http://www.oxfordhandbooks.com/view/10.1093/oxfordhb/9780199933815.001.0001/oxfordhb-9780199933815-e-041
  9. Harvanová, J. (2014). Pomáhající profese - osobnost pracovníka, sexualita a klient. In. D. Štěrbová & M. Rašková et al., Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě I: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením. Olomouc: VUP.
  10. Keeimg, J. (2005). Growing and Learning About Sexual Health. Published by Jane Keeling. UK.
  11. Lindsay, G., Koene, C., Ǿvreeide, H., & Lang, F. (2010). Etika pro evropské psychology. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
  12. McCarthy, M., & Thompson, D. (2007). Sex and 3 Rs - rights, risks and responsibilities. A sex education pack for working with people with leasing disabilities (3rd ed.). Brighton: Pavilion Publishing.
  13. McCary, J.L., & McCary, S.P. (1982). McCary's human sexuality. In S. L. Haight & D. D. Fachting, Materials for Teaching Sexuality, Love and Maturity to High School Students with Learning Disabilities (pp. 344-350). Journal of Learning Disabilities, 19(6). Go to original source...
  14. Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha. Academia.
  15. Naphtali, K., MacHattie, E. (2009). Pleasure Able - Sexual device manual for persons with disabilities. Retrieved 19 April 2017, from: http://www.dhrn.ca/files/sexualhealthmanual_lowres_2010_0208.pdf
  16. Perlman, B. (December, 2007). Working with students in need: An ethical perspective. APS Observer, 20. Retrieved from https://www.psychologicalscience.org/observer/working-with-students-in-need-an-ethical-perspective
  17. Rašková, M. (2008). Připravenost učitele k sexuální výchově kontextu pedagogické teorie a praxe v české primární škole. Olomouc: VUP.
  18. Rašková, M. (2010). Průsečíky sexuální a etické výchovy v současné primární škole. In M. Mitlöhner & Z. Prouzová (Eds.), 18. celostátní kongres k sexuální výchově v České republice (pp. 152-157). Brno: CAT Publishing.
  19. Schussler, D. L., Stooksberry, L. M., & Bercaw, L. A. (2010). Understanding Teacher Candidate Dispositions: Reflecting to Build Self-Awareness. Journal of Teacher Education, 61(4), 350-363. https://doi.org/10.1177/0022487110371377 Go to original source...
  20. Štěrbová, D. (2007). Sexualita osob s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  21. Štěrbová. D. (2014). Sexualita, postoje a komunikace včetně osob s mentálním postižením a osob s autismem. In D. Štěrbová & M. Rašková et al., Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě I: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě, včetně osob s mentálním postižením. Olomouc: VUP.
  22. Štěrbová, D. (2016). Sexualita, role a pozice pedagoga v pregraduální přípravě - názory studentů - problematika osob s mentálním postižením. In D. Štěrbová & M. Rašková, Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě II: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě včetně osob s mentálním postižením - z empirického výzkumu. Olomouc: VUP. Go to original source...
  23. Štěrbová, D., & Harvanová, J. (2013). Pomáhající profese, sexualita a osoby s mentálním postižením. In M. Mitlöhner & Z. Prouzová (Eds.), 21. celostátní kongresu k sexuální výchově v České republice (pp. 222-236). Ostrava: CAT Publishing.
  24. Štěrbová, D., & Rašková, M. (2016). Specifika komunikace ve vztahu k sexualitě II: Pomáhající profese ve vztahu k sexualitě včetně osob s mentálním postižením - z empirického výzkumu. Olomouc: VUP. Go to original source...
  25. Štětovská, I. (2011). Proměny světa školy. In I. Gillernová, V. Kebza, & M. Rymeš (Eds.), Psychologické aspekty změn v české společnosti (pp. 135-152). Praha: Grada.