ISBN: 978-80-244-5561-7 | DOI: 10.5507/pdf.19.24455617

Výtvarný projev a disabilita

Kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy

Petra Šobáňová


This publication is one of the outcomes of the With uniqueness of art expression for inklusive art education project, which is being dealt with on the Faculty of Education on Palacký University in Olomouc. We will firstly introduce the roots of present pro-inclusive, respecting approaches in the book – whether they grow from work of personages of art or special education or psychology or art itself, which have been wonderfully changing during the 20th century and now. The most interesting part of the publication is the picturial part, in which unique works of interesting artists and their pedagogues are reproduced. These works are not only lovely to see and think about but also, they testify of will and need to create. We try to support pro-inclusive tendencies and respecting approach to children and adults with a mental, sensual or physical otherness in the book.

1. edition, Published: 2019, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Adorno, T. W. (1997). Estetická teorie. Praha: Panglos.
  2. Allahverdiyev, M., Yucesoy Y. & Baglama, B. (2017) An Overview of Arts Education and Reflections on Special Education. International Journal of Educational Sciences, 19(2-3), 127-135. Go to original source...
  3. Alter-Muri, S. B. (2017). Art Education and Art Therapy Strategies for Autism Spectrum Disorder Students. Art Education, 70(5), 20-25. Go to original source...
  4. Altman, Z. (1998). Test stromu. Příručka. Praha: Pražská pedagogicko-psychologická poradna.
  5. ASNEP. (2015). Shrnutí základních problémů z oblasti vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. ASNEP.cz. Získáno z http://www.asnep.cz/shrnutizakladnichproblemu-z-oblasti-vzdelavani-zaku-a-studentu-se-sluchovympostizenim/2015/09/01/
  6. Axmanová, T. (2015). Načini iskanja človekove ustvarjalnosti - modeliranje gline za slepe. In: Kačič, M. & Majerhold, K. Umetnost in hendikep, zbornik prispevkov ob 95. obletnici zdsss. Ljubljana.
  7. Babyrádová, H. (1999). Symbol v dětském výtvarném projevu. Brno: Masarykova univerzita.
  8. Bain, Ch. et al. (2011). Authentic Learning Experience Prepares Preservice Students to Teach Art to Children with Special Needs. Art Education, 64(2). Go to original source...
  9. Baltrusch, H. J. (1956). Klinisch-psychologische Erfahrungen mit den Figure Drawing Test. Zeitschriftfiir Psychosomatische Medizin, 3(1), 29-40.
  10. Banaš, J. et al. (1980). Teória vyučovania výtvarnej výchovy. Bratislava: SPN.
  11. Beckettová, W. (2001). 1000 nejkrásnějších obrazů historie. Praha: Knižní klub.
  12. Berecká, O. & Čulen, J. (1996). Prejavy osobnosti delikventa v kresebných projektívnych technikách: Teste kresby ľudskej postavy a teste stromu. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 31(2), 135-143.
  13. Bourdieu, P. (2010). Pravidla umění: geneze a struktura literárního pole. Brno: Host.
  14. Božoňová, M. (2009). Výtvarná produkce jako prostředek vyjádření a obohacení kultury Neslyšících. (Diplomová práce). Brno: Masarykova univerzita.
  15. Britsch, G. (1926). Theorie der bildenden Kunst. München: Bruckmann.
  16. Brožek, J. & Maleček, B. (Eds.). (1968). Umění a výchova: Výtvarná výchova - výchova pro budoucnost: Zpráva z 18. světového kongr. INSEA (International Society for Education through Art - Mezinárodní organizace pro výchovu uměním), Praha 1966. Praha: SPN.
  17. Cach, J. (2000). František Čáda a mezioborové vztahy i experimenty: filozof, psycholog, pedopsycholog, pedopatolog, péče o děti a mládež. Praha: Karolinum.
  18. Cikánová, K. (1992). Kreslete si s námi. Praha: Aventinum.
  19. Cikánová, K. (1993). Malujte si s námi. Praha: Aventinum.
  20. Cikánová, K. (1998). Tužkou, štětcem nebo myší. Praha: Aventinum.
  21. Clare, E. (1999). Exile and Pride: Disability, Queerness, and Liberation. South End Press.
  22. Clare, E. (2012). In Kolářová, K. (Ed.). (2012). Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  23. Cognet, G. (2013). Dětská kresba jako diagnostický nástroj. Praha: Portál.
  24. Coleman, M. B. et al. (2015). Creating Meaningful Art Experiences with Assistive Technology for Students with Physical, Visual, Severe, and Multiple Disabilities. Art Education, 68(2). Go to original source...
  25. Councill, T. (2015). Art Therapy with Children. In Gussak, D. E. & Rosal, M. L. (Eds.). The Wiley Handbook of Art Therapy (s. 242-251). John Wiley & Sons, Ltd. Go to original source...
  26. Čáda, F. (1902). Dětské kresby. Paedagogické rozhledy, 16(1), 1-5, 16(2), 55-60, 16(3), 97-101.
  27. Čáda, F. (1903). Dětské kresby. Paedagogické rozhledy, 16(5), 193-200, 16(6), 261-264, 16(7), 299-302, 16(8), 347-351, 16(9), 405-407, 16(10), 449-451.
  28. Čáda, F. (1903). Paedagogický význam kreseb dětských. Praha: Fr. Čáda.
  29. Čáda, F. (1909). In Klika, J. & Štech, K. (Eds.). Stručný slovník paedagogický: abecední soubor nejdůležitějších nauk z paedagogiky, hodegetiky a didaktiky, z methodiky obecné a methodik zvláštních... se zřetelem k učitelstvu škol obecných a měšťanských. Díl šestý, Semantika-Žulinski Tadeusz. Praha: Ústřední spolek jednot učitelských v království Českém.
  30. Čáda, F. (1914). Výsledky péče o slabomyslné. Praha: vlastní náklad Fr. Čády.
  31. D'Amico, M. & Lalonde, C. (2017). The Effectiveness of Art Therapy for Teaching Social Skills to Children With Autism Spectrum Disorder. Art Therapy, 34(4), 176-182. Go to original source...
  32. Danto, A. C. (1992). Beyond the Brillo Box: The Visual Arts in Post-Historical Perspective. Berkeley: University of California Press.
  33. David, J. (1965). Od naivních forem zobrazování k uvědomělému výtvarnému projevu dětí. In Zhoř, I. & Píša, V. (Eds.). Výtvarná výchova a tvořivost: [Sborník z] 2. celost. konference učitelů výtvarné výchovy, [kterou poř.] min. školství a kultury 6. - 9. října 1964 v Praze (s. 123-131). Praha: SPN.
  34. David, J. (1993). Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén: kapitoly z moderní historie a filosofie předmětu. Polička: Fantisk.
  35. Davido, R. (2008). Kresba jako nástroj poznáni dítěte. Praha: Portál.
  36. De Botton, A. & Armstrong, J. (2014). Umění jako terapie. Zlín: Kniha Zlin.
  37. Derby, J. (2011). Disability Studies and Art Education. Studies in Art Education. 52(2). Go to original source...
  38. Di Leo, J. H. (1973). Children's Drawings As Diagnostic Aids. New York: Brunner/ /Mazel Publishers.
  39. Dubuffet, J. (1968). In Kříž, J. Jean Dubuffet. Praha: Odeon.
  40. Dubuffet, J. aj. (1993). Jean Dubuffet: [Kat. výstavy], Praha 5. 10. - 28. 11. 1993. Praha: Národní galerie.
  41. Edinger, E. F. (2007). Věčná dramata: skrytý smysl řecké mytologie. Brno: Emitos.
  42. Eisenhammerová, B. a kol. (2013). Zdravotně postižení: [Creative help - tvůrčí dílny s lidmi se zdravotním postižením]. Brno: Masarykova univerzita.
  43. Fabre, D. & Pernoud, E. (Eds.). (2009). Arts de l'enfance, enfances de l'art. Paris: Musée du quai Branly.
  44. Filipiová, D. (2002). Projektujeme bez bariér. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí.
  45. Fischer, S. & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  46. Friedlová, M. & Lečbych, M. (Eds.). (2015). Expresivní terapie jako podpora kvality života u různých klientských skupin. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  47. Gillberg, CH., Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  48. Gilman, L. S. (1996). Seeing the Insane. Nebraska: University of Nebraska Press.
  49. Ginley, B. (2013). Museums: A Whole New World for Visually Impaired People. Double Issue: Museum experience and blindness, 33(3). Získáno z http://dsq-sds.org/article/view/3761 Go to original source...
  50. Gombrich, E. H. (1992). Příběh umění. Praha: Odeon.
  51. Goodenough, F. L. & Harris, D. B. (1950). Studies in the psychology of children's drawings: II 1928-1949. Psychological Bulletin, 47(5), 369-433. Go to original source...
  52. Goodley, D. (2011). Discourse: Poststructuralist Disability Studies. V českém překladu In Kolářová, K. (Ed.). (2012). Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies (s. 147-183). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  53. Goodman, N. (2007). Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
  54. Greer, W. D. (1984). Discipline-Based Art Education: Approaching Art as a Subject of Study. Studies in Art Education | A Journal of Issues and Research, 25(4), 212-218 Go to original source...
  55. Guilford, J. P. (1956). Structure of intellect. Psychological bulletin, (53), 267-293. Go to original source...
  56. Hárdy, I. (1992). Dynamický test kresby ľudskej postavy. Nové Zámky: Psychoprof.
  57. Hartlaub, G. F. (1922). Der Genius im Kinde: Zeichnungen und Malversuche begabter Kinder. Breslau: Ferdinand Hirt.
  58. Havránek, L. ([1934]). Kresebný deník. Praha: Státní nakladatelství.
  59. Havránek, L. (Ed). (1934). Náčrtník kresebné výchovy. [Sešit 1-2]. Praha: Státní nakladatelství.
  60. Hazuková, H. & Šamšula, P. (1982a). Didaktika výtvarné výchovy 1. Praha. Univerzita Karlova.
  61. Hazuková, H. & Šamšula, P. (1982b). Didaktika výtvarné výchovy 2. Praha: Univerzita Karlova.
  62. Hazuková, H. (2010). Didaktika výtvarné výchovy VI.: tvořivost a výtvarná výchova. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  63. Henckmann, W. & Lotter, K. (1995). Estetický slovník. Praha: Svoboda.
  64. Horáček, R. (2010). Veřejný diskurs výtvarného umění. Brno: Masarykova univerzita.
  65. Hosman, Z. (2007). Didaktický skicář: výtvarné činnosti ve výtvarné výchově. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
  66. Hostinský, O. (1902). O socializaci umění. In O umění. (1956). Praha: Československý spisovatel.
  67. Chobola, L. (1956). K metodické přípravě učitele kreslení: Určeno pro posluchače Vyš. pedagog. školy a dálkově studující. Praha: SPN.
  68. Chobola, L. (1973). Psychologická hlediska výtvarné výchovy. Brno.
  69. Chobola, L. (1975a). Dětský kresebný projev a klasikové jeho teorie. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
  70. Chobola, L. (1975b). K metodické přípravě učitele výtvarné výchovy. Praha.
  71. Ignatěv, E. I. (1959). Psychologie zobrazovací činnosti dětí. Moskva: APN RSFSR.
  72. Itten, J. (1959). Allgemeine Erziehung und Kunsterziehung. In FEA Kongressbericht des X. Kongresses in Basel 1958 (s. 25-30). Ravensburg.
  73. Jochmann, P. (2014). O art brut [CD-ROM]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  74. Jung, C. G. (1994). Duše moderního člověka. Brno: Atlantis.
  75. Kamenický, P. a kol. (2013). Uprchlíci. Brno: Masarykova univerzita.
  76. Kantor, J. a kol. (2016). Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  77. Kantor, J. et al. ([2014]). Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozofickopřírodovědecká fakulta.
  78. Kantor, J. et al. ([2015]). Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami [CD-ROM]. Opava: Slezská univerzita.
  79. Kavčáková, A. (2018). Z korespondence F. V. Mokrého s účastníky VI. Mezinárodního kongresu pro kreslení a užitá umění v Praze - Galkou E. Scheyerovou, Josefem Albersem a Lucií Moholy-Nagyovou. Umění, LXVI(5), 400-421.
  80. Kellogg, R. (1970). Analyzing Children s Art. Palo Alto: Mayfield Publishing Company.
  81. Klusák, M. & Slavík, J. (2002). "Nakresli pána, jak nejlíp umíš": Kresebný test F. L. Goodenoughové v horizontu současné výtvarné výchovy. Výtvarná výchova, 42(3), 13-17. Go to original source...
  82. Koláříková, L. (1962). Recenze. Pedagogika, 12(1), 115-128. Získáno z http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?cat=10340〈=cs
  83. Kolářová, K. (Ed.). (2012). Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  84. Kolláriková, Z., & Pupala, B. et al. (2001). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  85. Komzáková, M. & Slavík, J. (Eds.). (2009). Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii. Praha: Univerzita Karlova.
  86. Komzáková, M., Slavík, J. & Blažek, V. (2009). Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  87. Koutská, M. (2014). Neslyšící návštěvník v muzeu a galerii: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky.
  88. Kovářová, M. a kol. (2013). Romové: [Creative help - tvůrčí dílny s romskými dětmi]. Brno: Masarykova univerzita.
  89. Krhutová, L. (2011). Lidé se zrakovým postižením a pomáhající profese. In Michalík, J., a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese (s. 269-338). Praha: Portál.
  90. Kříž, J. (1989). Jean Dubuffet. Praha: Odeon.
  91. Kucharská, A. & Májová, L. (Eds.). (2005). Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  92. Kulka, J. (2008). Psychologie umění. Praha: Grada.
  93. Lamač, M. (Ed.). (1968). Myšlenky moderních malířů. Praha: Nakladatelství československých výtvarných umělců.
  94. Lhotová, M. & Perout, E. (2018). Arteterapie v souvislostech. Praha: Portál.
  95. Lhotová, M. (2009). Vývoj výtvarné tvorby a změn v obtížích pacienta v průběhu arteterapie (zpráva z výzkumu). In Komzáková, M. & Slavík, J. (Eds.). Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii (s. 209-224). Praha: Univerzita Karlova.
  96. Lhotová, M. (2010). Proměny výtvarné tvorby v arteterapii. České Budějovice: Jihočeská univerzita.
  97. Lieblová, J. (2009). Srovnávací analýza užití shodné arteterapeutické techniky u různých cílových skupin (Analýza potřeby modifikace zadání a cílů). In Komzáková, M. & Slavík, J. (Eds.). Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii (s. 245-263). Praha: Univerzita Karlova.
  98. Löwenfeld, V. & Brittain, W. L. (1964). Creative and Mental Growth. New York: Macmillan.
  99. Löwenfeld, V. & Münz, L. (1934). Plastische Arbeiten Blinder. Brünn: Rudolf M. Rohrer.
  100. Löwenfeld, V. (1932). Die Entstehung der Plastik. Brünn: Rudolf M. Rohrer.
  101. Löwenfeld, V. (1939). The Nature of Creative Activity: Experimental and Comparative Studies of Visual and Non-visual Sources of Drawing, Painting, and Sculpture by Means of the Artistic Products of Weak Sighted and Blind Subjects and of the Art of Different Epochs and Cultures. Harcourt, Brace and Company.
  102. Löwenfeld, V. (1945). Creative and Mental Growth. New York: Macmillan Co.
  103. Löwenfeld, V. (1947). Creative and Mental Growth. New York: Macmillan Co.
  104. Löwenfeld, V. (1959). Die Bedeutung der Kunsterziehung für die Entfaltung der allgemeiden schöpferischen Fächigkeiten. In FEA Kongressbericht des X. Kongresses in Basel 1958 (s. 64-69). Ravensburg.
  105. Machover, K. (1980). Personality Projection in the Drawing of the Human Figure. Springfield: Charles C. Thomas Publishers.
  106. Malchiodi, C. A. (Ed.). (2003). Handbook of Art Therapy. New York, London: The Guilford Press.
  107. Malley, S. M. & Silverstein, L. B. (2014). Examining the Intersection of Arts Education and Special Education. Arts Education Policy Review, 115(2), 39-43. Go to original source...
  108. Markalous, B. (1989). Estetika praktického života. Brno: Odeon.
  109. Martin, N. (2009). Art Therapy and Autism: Overview and Recommendations. Art Therapy, 26(4). Go to original source...
  110. Matějček, Z. & Strohbachová, I. (1981). Kresba začarované rodiny. Československá psychologie, 25(4), 316-329.
  111. Matoušek, O. (1999). Potřebujete psychoterapii?. Praha: Portál.
  112. Michael, J. A. (1981). Viktor Löwenfeld: Pioneer in Art Education Therapy. Studies in Art Education, 22(2), 7-19. Go to original source...
  113. Mináriková, N. (1984). Odraz zlepšenia klinického stavu v kresbe psychotikov. In Zborník prác zo 14. Celoštátnej psychoterapeutickej konferencie. Bratislava.
  114. Ministerstvo vnitra. (copy;2003). Nařízení vlády č. 146/2003 Sb. o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení ke krytí části nákladů spojených s výstavbou bytů pro příjmově vymezené osoby. Získáno z http://portal.gov.cz/app/zakony/zakonPar.jsp?idBiblio=55604&nr=146~2F2003&rpp=15#local-content
  115. Mlčák, Z. (1996). Diagnostické využití dětské kresby v práci učitele. Ostrava: Scholaforum.
  116. Monatová, L. (1998). Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
  117. Mondrian, P. (2008). Plastic art and pure plastic art, 1937, and other essays, 1941-1943. San Francisco: Wittenborn Art Books.
  118. Montessori, Maria. (1969). Die Entdeckung des Kindes. Freiburg.
  119. Morpurgo-Tagliabue, G. (1985). Současná estetika. Praha: Odeon.
  120. Nakonečný, Milan. (1998). Základy psychologie. Praha: Academia.
  121. Naumburg, M. & Caldwell, J. (1959). The Use of Spontaneous Art in Analytically Oriented Group Therapy of Obese Women. Psychother Psychosom, 7(1), 254-287. Go to original source...
  122. Naumburg, M. (1955). Art as Symbolic Speech. Journal of Aesthetics and Art Criticism, XIII(4), 435-450. Go to original source...
  123. NIDV. (2019). Inkluze: Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Národní institut pro další vzdělávání. Získáno z http://www.inkluzevpraxi.cz/co-je-inkluze
  124. Nohavová, A. & Slavík, J. (2012). Expression - An Experimental Field for Investigation and Management of the Paradox of Education (With Illustrations from Voice Education). International Education Studies, 5(6) 24-35. Go to original source...
  125. Novák, T. (2004). Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu: příručka pro využití dětské kresby "Naše rodina" a "Začarovaná rodina" k poznání rodinných vztahů dítěte. Olomouc: Rubico.
  126. Nováková, M. a kol. (2013). Diagnostický ústav: [Creative help - tvůrčí dílny s dětmi z diagnostického ústavu]. Brno: Masarykova univerzita.
  127. Novosad, L. (2011). Lidé s tělesným postižením. In Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese (s. 180-268). Praha: Portál.
  128. Novotná, P. (2008). Deaf Art - Výtvarné umění v kultuře Neslyšících. Brno: Masarykova univerzita.
  129. Novotná, P. (2011). Proces získávání výtvarných zkušeností u neslyšících výtvarných tvůrců. (Disertační práce). Brno: Masarykova univerzita.
  130. NUV. ([2008]). Podpora inkluze. Národní ústav pro vzdělávání. Získáno z http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-inkluze
  131. Oliver, M. (1992). In Hevey, D. The Creatures Time Forgot: Photography and Disability Imagery. London: Routlege.
  132. Opatřilová, D. (2010). Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s mozkovou obrnou. Brno: Masarykova univerzita.
  133. Opatřilová, D. (Ed.). (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita.
  134. Osborne, J. (2003). Art and the Child with Autism: Therapy or education?. Early Child Development and Care, 173(4). Go to original source...
  135. Overcoming the Barriers: Providing Physical Access to Historic Buildings. 2002. Cardiff: CADW. Získáno z http://cadw.wales.gov.uk/docs/cadw/publications/Overcoming_the_Barriers_EN.pdf
  136. Patočka, J. (1902). Anketa o umělecké výchově. Praha: Dědictví Komenského, za redakce V. Patočky.
  137. Patočka, J. (1902). Ideály umělecké výchovy a půda české skutečnosti. Praha: Dědictví Komenského.
  138. Patočka, J. (1968). Krize racionální civilizace a úloha umění. In Brožek, J. & Maleček, B. (Eds.). Umění a výchova: Výtvarná výchova - výchova pro budoucnost: Zpráva z 18. světového kongr. INSEA (International Society for Education through Art - Mezinárodní organizace pro výchovu uměním), Praha 1966 (s. 49-56). Praha: SPN.
  139. Perout, E. (2005). Arteterapie se zrakově postiženými. Praha: Okamžik - sdružení pro podporu nejen nevidomých.
  140. Peterová, R. (1998). Přirozený jazyk a výtvarné vyjadřování sluchově postižených: Vliv míry znalosti a typu jazyka přirozené komunikace na výtvarné vyjádření v rané ontogenezi sluchově postižených dětí. In Slavík, J. (Ed.). Věda a výzkum ve výtvarné výchově (s. 90-98). Praha: Univerzita Karlova.
  141. Peterson, L. W. & Hardin, M. E. (2002). Děti v tísni: příručka pro screening dětských kreseb. Praha: Triton.
  142. Piaget, J. & Inhelder, B. (1966). La psychologie de l´enfant. PUF.
  143. Piaget, J. & Inhelder, B. (1997). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  144. Piaget, J. (1950). Introduction a l'épistémologie génétique. Paris: Presses Universitaires de France.
  145. Piaget, J. (1961). La psychologie de l'intelligence. Paris: A. Colin.
  146. Piaget, J. (1967). Logique et Connaissance scientifique. Paris: Gallimard.
  147. Pipeková, J. (2004). Pedagogika osob s mentálním postižením - psychopedie. In Vítková, M. (Ed.). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (s. 292-308). Brno: Paido.
  148. Pogády, J. a kol. (1993). Detská kresba v diagnostike a v liečbe. Bratislava: SAP.
  149. Polínek, M. D. (2015). Tvořivost (nejen) jako prevence rizikového chování: expresivněformativní potenciál základního uměleckého vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  150. Potměšilová, P. & Sobková, P. (2012). Arteterapie a artefiletika nejen pro sociální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  151. Potměšilová, P. (2013). Arteterapie a artefiletika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  152. Potměšilová, P. a kol. (2010). Arteterapie v institucionální výchově: znak + symbol, percepce + interpretace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  153. Preamble to the Constitution of the International Society for Education through Art ratified at the First General Assembly, held at UNESCO, Paris in July 1954.
  154. Procházková, L. et al. (2013). Support of people with special needs: international perspectives = Förderung von Menschen mit Behinderung: internationale Perspektiven. Brno: Masaryk University.
  155. Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál.
  156. Přibáň, J. (2008). Pod čarou umění. [Praha]: Artlab2007 v nakl. KANT.
  157. Raková, D. (2017). Výtvarná tvorba nevidomých a její prezentace veřejnosti. Kultura, umění a výchova, 5(2) Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualnicislo&casopis=13&clanek=167
  158. Read, H. E. & Zykmund, V. (Ed.). (1964). Osudy moderního umění: výbor z díla. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury a umění.
  159. Read, H. E. ([1935]). Art and Society. London.
  160. Read, H. E. ([1943]). Education through Art. London: Faber and Faber.
  161. Read, H. E. ([1945]). Art and Industry: The Principles of Industrial Desing. London: Faber and Faber.
  162. Read, H. E. (1951). Contemporary British Art. Publ. Harmondsworth: Penguin Books Ltd.
  163. Read, H. E. (1960). Art now. London: Faber and Faber.
  164. Read, H. E. (1960). The Forms of Things Unknown: Essays Towards an Aesthetic Philosophy. London: Faber and Faber.
  165. Read, H. E. (1962). The Meaning of Art. London: Faber and Faber.
  166. Read, H. E. (1964). The Philosophy of Modern Art. London: Faber and Faber.
  167. Read, H. E. (1967). Stručné dejiny maliarstva od Cézanna po Picassa. Bratislava: Tatran.
  168. Read, H. E. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon.
  169. Robertson, A. (1987). Borrowing and Artistic Behavior: A Case-Study of the Development of Bruce's Spontaneous Drawings from Six to Sixteen. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research, 29(1), 37-51. Go to original source...
  170. Roeselová, V. (2001). Didaktika výtvarné výchovy V., nejen pro základní umělecké školy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  171. Roeselová, V. (2003). Didaktika výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  172. Roeselová, V. (2004). Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
  173. Roeselová, V. et al. (2000). Proudy ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
  174. Rovenská, L. (2009). Arteterapeutická a artefiletická setkání očima jejich účastníků. In Komzáková, M. & Slavík, J. (Eds.). Umění ve službě výchově, prevenci, expresivní terapii (s. 225-244). Praha: Univerzita Karlova.
  175. Rusu, M. (2017). Emotional development through art expressions. Review of Artistic Education, (12-13), 227-239. De Gruyter: Artes Publishing House. Go to original source...
  176. Sholt, M. & Gavron, T. (2006). Therapeutic Qualities of Clay-work in Art Therapy and Psychotherapy: A Review. Art Therapy. Journal of the American Art Therapy Association, 23(2), 66-72. Go to original source...
  177. Schweizer, C., Knorth, E. J., Spreen, M. (2014). Art therapy with children with Autism Spectrum Disorders: A review of clinical case descriptions on 'what works'. The Arts in Psychotherapy, 41(5), 577-593. Go to original source...
  178. Schweizer, C., Spreen, M., Knorth, E. J. (2017). Exploring What Works in Art Therapy With Children With Autism: Tacit Knowledge of Art Therapists. Art Therapy, 34(4), 183-191. Go to original source...
  179. Slavík, J. & Bláha, J. (1991). Výtvarná výchova - alternativní. In Učební osnovy čtyřletého gymnázia: Výtvarná výchova (s. 33-71). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy České republiky - Fortuna.
  180. Slavík, J. & Šmidtová-Pekárková, Š. (2001). Jak se mluví ve výtvarné výchově? Srovnání výzkumů pedagogické komunikace z let 1989-1992 a 1999-2000. Výtvarná výchova, 41(4), 5-7.
  181. Slavík, J. (1994/1995). Mezi výtvarnou výchovou a arteterapií. Výtvarná výchova, 35(2) 19-20.
  182. Slavík, J. (1997). Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: Karolinum.
  183. Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). 1. díl. Praha: Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta.
  184. Slavík, J. (2009). Expresivita je mrtvá? Ať žije expresivita!. Výtvarná výchova, 49(4) 11-18.
  185. Slavík, J. (2013). Tvorba jako způsob poznávání ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualnicislo&casopis=3&clanek=14
  186. Slavík, J. (2015). Artefiletika - příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Kultura, umění a výchova, 3(1). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=8&clanek=92
  187. Slavík, J. (2017). Exprese jako způsob poznávání. Kultura, umění a výchova, 5(1). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=154
  188. SLAVÍK, J. (Ed.) (2000). Současná arteterapie v České republice a v zahraničí = Art therapy today in the Czech Republic and abroad. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  189. Slavík, J. a kol. (2006). Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou: informace z výzkumu NIPOS - interpretace dotazníkových položek. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  190. Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
  191. Sochor, P. (2015). Člověk s postižením a výtvarná tvorba: od zobrazování k autorství. Brno: Masarykova univerzita. Go to original source...
  192. Stadlerová, H. (2016). Vytváření příležitostí ke zkvalitnění života starého člověka prostřednictvím tvorby. Kultura, umění a výchova, 4(2). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=11&clanek=146.
  193. Stadlerová, H. a kol. (2011). Po O: východiska a inspirace pro výtvarnou tvorbu dětí v předškolním vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita.
  194. Stadlerová, H. a kol. (2013). Senioři: Creative help - tvůrčí dílny se seniory. Brno: Masarykova univerzita.
  195. Stehlíková Babyrádová, H. & Křepela, P. (2010). Spontánní umění. Brno: Masarykova univerzita.
  196. Stehlíková Babyrádová, H. (2014). Výtvarný projev dítěte předškolního věku v jednadvacátém století. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  197. Stein, M. T. (2001). The use of drawings by children in pediatrie practice. Pediatrics, 107(4), 855-860. Go to original source...
  198. Stevenson, R. G. (2002). The Art of Dying: A Jungian view of Patients Drawings. Journal of Palliative Care, 18(1), 68-70. Go to original source...
  199. Svoboda, M., Krejčířová, D. & Vágnerová, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.
  200. Šicková-Fabrici, J. (2002). Základy arteterapie. Praha: Portál.
  201. Šicková-Fabrici, J. (2016). Základy arteterapie. Rozšířené vydání. Praha: Portál.
  202. Šimíčková-Čížková, J. et al. (2010). Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  203. Šobáňová, P. (2017). Podhoubí vzniku Československého komitétu INSEAhistorickosrovnávací pedagogická analýza. Kultura, umění a výchova, 5(2). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=13&clanek=166
  204. Šobáňová, P. et al. (2019). Tvoříme společně | Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  205. Šobáňová, P., Jiroutová, J. et al. (2017). Česká sekce INSEA 1967-2017. Olomouc: Česká sekce INSEA.
  206. Štěpánková, K. (2013). Jak "zabít" tvořivost ve výtvarné výchově. Kultura, umění a výchova, 1(1). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualnicislo&casopis=3&clanek=21
  207. Štěpánková, K. (2018). Tvořivost ve výtvarné výchově jako globální narativ. Kultura, umění a výchova, 6(2). Získáno z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=16&clanek=188.
  208. Švarc, L. (1918). Výtvarné projevy dítěte. Díl 1, Illustrace. Praha: Dědictví Komenského.
  209. Švarc, L. (1933). Hlas z Domu dětství. V Krnsku: [s.n.].
  210. Thrash, T. M. & Elliot, A. J. (2003). Inspiration as a Psychological Construct. Journal of Personality and Social Psychology, 84(4), 871-889. Go to original source...
  211. Thrash, T. M., & Elliot, A. J. (2004). Inspiration: Core Characteristics, Component Processes, Antecedents, and Function. Journal of Personality and Social Psychology, 87(6), 957-973. Go to original source...
  212. Titzl, B. (2000). Postižený člověk ve společnosti. Praha: UK.
  213. Torrance, E. P. (1966). The Torrance Tests of Creative Thinking-Norms-Technical Manual Research Edition-Verbal Tests, Forms A and B-Figural Tests, Forms A and B. Princeton, NJ: Personnel Press.
  214. Toufar, A. (1973). Výchovné aspekty v kreslení a malování dětí předškolního věku. Brno: Krajský pedagogický ústav ve spolupráci s Ústavem pro další vzdělávání středních zdravotnických pracovníků.
  215. Trojan, R. (1977). Stati z teorie vyučování výtvarné výchově. 1. Praha.
  216. Trojan, R. (1981). Stati z teorie vyučování výtvarné výchově. 2. Praha.
  217. Turková, M. (2007). Ferdinand Krch. Portál RVP. Získáno z https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/1124/FERDINAND-KRCH.html/
  218. UNESCO. (1952). The Visual Arts in General Education: Report on the Bristol Seminar, United Kingdom, 1951, UNESCO/CUA/36 Paris, 12 May 1952.
  219. Uždil, J. & Šašinková, E. (1980). Výtvarná výchova v předškolním věku: Učebnice. Praha: SPN.
  220. Uždil, J. & Zhoř, I. (1964). Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  221. Uždil, J. (1965). Tvořivost ve výtvarné výchově. In Zhoř, I. & Píša, V. (Eds.). Výtvarná výchova a tvořivost: [Sborník z] 2. celost. konference učitelů výtvarné výchovy, [kterou poř.] min. školství a kultury 6. - 9. října 1964 v Praze (s. 13-28). Praha: SPN.
  222. Uždil, J. (1968). Umělecká kritéria ve výtvarné práci dětí. In Maleček, B. & Brožek, J. (Eds.). Umění a výchova: výtvarná výchova - výchova pro budoucnost: zpráva z XVIII. světového kongresu INSEA (International Society for Education through Art - Mezinárodní organizace pro výchovu uměním), Praha 1966 (s. 100-104). Praha: SPN.
  223. Uždil, J. (1974a). Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN.
  224. Uždil, J. (1974b). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: SPN.
  225. Uždil, J. (1976). Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN.
  226. Uždil, J. (1978). Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN.
  227. Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
  228. Valenta, M. (2011). Lidé s mentálním postižením a jinou duševní poruchou. In Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese (s. 112-179). Praha: Portál.
  229. Van Lith, T., Stallings, J. W. & Harris, Ch. E. (2017). Discovering good practice for art therapy with children who have Autism Spectrum Disorder: The results of a small scale survey. The Arts in Psychotherapy, 54, 78-84. Go to original source...
  230. Vaníčková, E. (2017). Metodika pro screening emocionální traumatizace dětí. Praha: pro Národní koordinační centrum prevence úrazů, násilí a podpory bezpečnosti pro děti vydala Fakultní nemocnice v Motole.
  231. Vašina, L. (2014). Arteterapie. Brno: Institut mezioborových studií.
  232. Vítková, M. (2004). Analýza podmínek pro integraci/inkluzi v České republice. In Vítková, M. (Ed.). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (s. 28-42). Brno: Paido.
  233. Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. Brno: Paido.
  234. Walther, I. F. et al. (2011). Umění 20. století: [malířství, skulptury a objekty, nová média, fotografie]. Praha: Slovart.
  235. Wertheimer, M. (1923). Laws of Organization in Perceptual Forms. In Ellis, W. D. (Ed.). (1938). A Source Book of Gestalt Psychology (s. 71-94). London: Routledge & Kegan Paul. (Original title: Untersuchungen zur Lehre von der Gestalt II) Získáno z http://psychclassics.yorku.ca/Wertheimer/Forms/forms.htm at psychclassics.yorku.ca Go to original source...
  236. Winner, E. (1996). Gifted Children: Myths and Realities. New York, NY, US: Basic Books.
  237. Winzer, M. A. (2002). The History of Special Education: From Isolation to Integration. Washington: Gallaudet University Press.
  238. Zákon o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob. (1998). In Sbírka zákonů, ročník 1998, částka 54.
  239. Zazzi, H. & Faragher, R. (2018). 'Visual clutter' in the classroom: voices of students with Autism Spectrum Disorder. International Journal of Developmental Disabilities, 64(3), 212-224. Go to original source...
  240. Zhoř, I. & Píša, V. (Eds.). (1965). Výtvarná výchova a tvořivost: [Sborník z] 2. celost. konference učitelů výtvarné výchovy, [kterou poř.] min. školství a kultury 6. - 9. října 1964 v Praze. Praha: SPN.
  241. Zhoř, I. (1965a). Úvodem. In Zhoř, I. & Píša, V. (Eds.). Výtvarná výchova a tvořivost: [Sborník z] 2. celost. konference učitelů výtvarné výchovy, [kterou poř.] min. školství a kultury 6. - 9. října 1964 v Praze (s. 7-10). Praha: SPN.
  242. Zhoř, I. (1998). Umění, teorie a poslání učitele. In Horizonty vzdělávání učitele výtvarné výchovy, Symposium České sekce INSEA 1997 (s. 14-25). Praha: PdF Univerzity Karlovy v Praze.
  243. Zicha, Z. (1981). Úvod do speciální výtvarné výchovy: Skriptum pro posl. pedagog. fakulty Univ. Karlovy. Praha: Univerzita Karlova.
  244. Zouharová, M. (2009). Arteterapie: možnosti využití arteterapie při práci s žáky v ZŠ speciální. Praha: IPPP - Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR.
  245. Ženatá, K. (2015a). Obrazy v pohybu: jedenadvacet zastavení s aktivní imaginací v arteterapii. Praha: Kolem.
  246. Ženatá, K. (2015b). Obrazy z arteterapie: příběhy z druhé strany. Praha: Kolem.
  247. Ženatá, K. (2015c). Obrazy z nevědomí: práce v arteterapeutické skupině. Praha: Kolem.