
ISBN: 978-80-244-5554-9 | ISBN online: 978-80-244-5555-6 | DOI: 10.5507/ftk.19.24455549
Motor competence in visually impaired persons
- Zbyněk Janečka, Ladislav Bláha, et al.
Vykonávání pohybových aktivit osobami se zrakovým postižením podléhá řadě specifik, která jsou dána povahou postižení. Publikace prezentuje zrakové vady a jejich spojitost se sportem a pohybovými aktivitami. V obsažených studiích u dětí i dospělých osob předkládá řadu témat, která se dotýkají úrovně kondičních i koordinačních schopností, způsobem a četností uplatňování pohybových aktivit v hodnocení kvality života a také žádoucími a reálnými možnostmi zapojení lidí do tělovýchovného procesu. Monografie upřesňuje otázky psychomotorického vývoje a kompetencí člověka s postižením. Vedle vytváření představ o pohybu cílí na zkvalitnění orientace. Praktické příklady pro realizaci pohybových aktivit odpovídají současným tendencím výchovně-vzdělávacího procesu.
1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Abu-Omar, K., & Rütten, A. (2008). Relation of leisure time, occupational, domestic, and commuting physical activity to health indicators in Europe. Preventive Medicine, 47(3), 319-323.
Přejít k původnímu zdroji...
- Abu-Omar, K., Rütten, A., & Robine, J., M. (2004). Self-rated health and physical activity in the European Union. Sozial- und Präventivmedizin, 49, 235-242.
Přejít k původnímu zdroji...
- Adelson, E., & Fraiberg, S. (1974). Gross motor development in infants blind from birth. Child development, 45, 114-116.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ainsworth, B. E., Haskell, W. L., Whitt, M. C., Irwin, M. L., Swartz, A. N., Strath, S. S., O´Brien, W. L., Bassett, D. R., Schmitz, K. H., Emplaincourt, P. O., Jacobs, D. R., & Leon, A. S. (2000). Compendium of physical activities: An update of activity codes and MET intensities. Medicine and Science in Sports and Exercise, 33(9), 498-516.
Přejít k původnímu zdroji...
- Akseliuk, M. (1996). Power therapy. Seattle, WA: Hogrefe & Huber
- Autrata, R. & Vančurová, J. (2002). Nauka o zraku. Brno: IDVPZ.
- Australian Sport Commission (2012). Adapting and modifying for people with disability.
- Bauman, A. E., Sallis, J. F., Dzewaltowski, D. A., & Owen, N. (2002). Toward a better understanding of the influences on physical activity. American Journal of Preventive Medicine, 23(2), 5-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bauman, A. E., Bull, F., Chey, T., Craig, C. L., Ainsworth, B. E., Sallis, J. F., Bowles, H. R., Hagstromer, M., Sjostrom, M., Pratt, M., Mitáš, J., & Frömel, K. (2009). The International prevalence study on physical activity: Results from 20 countries. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Retrieved from http://www.ijbnpa.org/content/6/1/21
Přejít k původnímu zdroji...
- Bečičková, S. (1994). Mapování pohybových schopností zrakově postižených žáků mladšího školního věku. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Belej, M. (1984). Základy teórie motorického učenia. Košice: Univerzita P. J. Šafárika.
- Belej, M. (1992). Motorické učenie a ontogenetický vývin. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 22, 285-287.
- Belej, M. (1994). Motorické učenie. Bratislava: PVT.
- Bergl, K. (2001). Pohybové a sportovní aktivity vhodné pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Bietz, J. (2001). Wenn Blinde uns die Augen öffnen. Sportunterricht, 50(6), 172-176.
- Bietz, J. (2002). Bewegungsvorstellung und Blindheit. Schorndorf: Karl Hofmann Verlag.
- Bláha, L. (1995). Goalball - hra pro zrakově postižené. In L. Čepička (Ed.), Sborník konference "Hra v životě člověka" (pp. 97-102). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L. (1996). Goalball - hra jen pro zrakově handicapované? Tělesná výchova a sport mládeže, 62(3), 33-37.
- Bláha, L. Valter, L., Pyšný, L., & Macháček, P. (1999). Měření jednoduché reakční doby na zvukový podnět u zrakově handicapovaných dětí hrajících goalball (komparativní studie). In F. Zahálka (Ed.), Pohybové aktivity jako součást životního stylu pro příští tisíciletí. Mezinárodní studentská vědecká konference (pp. 14-17). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Bláha, L. & Valter, L. (2000). Sledování některých efektů provozování goalballu u žáků škol pro zrakově postižené. In L. Čepička (Ed.), Games in the programs of physical education and sport training processes. Proceedings of papers from 4th International scientific conference. Plzeň 25. - 27. 11. 1999 (pp. 138-141). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L. Valter, L., Pyšný, L., & Macháček, P. (2001). Ověřování testu diagnostikujícího rychlost reakce na zvukový podnět a jeho aplikace u zrakově postižených dětí. In L. Pyšný & L. Bláha (Eds.), Pohyb a výchova - sborník referátů z vědeckého semináře s mezinárodní účastí (pp. 6-11). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L., Valter, L., & Bechyně, Z. (1998). Sledování některých ukazatelů vztahujících se k zatížení zrakově handicapovaných hráčů v goalballu. In B. Komeštík (Ed.), Optimální působení tělesné zátěže: Sborník příspěvků I. ročníku vědecké konference - Hradec Králové' 10. - 11. 9. 1997 (pp. 50-54). Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická.
- Bláha, L., Valter, L., & Král, T. (1998). Stanovení jednoduché reakční doby na zvukový podnět u zrakově handicapovaných dětí hrajících goalball. In M. Janura (Ed.), Celostátní studentská vědecká konference s mezinárodní účastí v oboru kinantropologie: Sborník referátů (pp. 13-15). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Bláha, L., & Pyšný L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Ústí nad Labem: Universita J. E. Purkyně.
- Bláha, L. (2001). Vybrané efekty působení goalballu u zrakově postižených dětí. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Bláha, L., & Süss, V. (2001). Sledování vybraných parametrů střelby u hráčů goalballu. In P. Tilinger, A. Rychtecký, & T. Perič (Eds.), Sborník příspěvků národní konference. Sport v České republice na přelomu století (pp. 368-371). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Bláha, L. (2002). Limity využití pálkovacích her u zrakově postižených. Tělesná výchova a sport mládeže, 68(8), 41-44.
- Bláha, L. (2003a). Příklady pálkovacích her pro zrakově postižené. Tělesná výchova a sport mládeže, 69(2), 12-19.
- Bláha, L. (2003b). Vybrané aspekty provozování pohybových her u zrakově postižených. In L. Čepička (Ed.), Games in the programs of physical education and sport trainig processes (pp. 171-175). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L., & Süss, V. (2004). Sledování vybraných charakteristik střelby u hráčů goalballu. In J. Šimonek (Ed.), Sborník mezinárodní konference Tělesná výchova a šport na univerzitách po vstupe do EÚ. Nitra 23. 9. 2004 (pp. 38-44) Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L. (2006). Možnosti začlenění zrakově postiženého jedince do provozování pohybových her. In L. Čepička (Ed.), Proceeding of papers on games in the programs of physical education and sport training processes (pp. 238-243). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L., & Machačová, V. (2007). Locomotor possibilities for visually handicapped inhabitans in region of Ústí nad Labem. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 37(2), 27.
- Bláha, L., Pálková H., Ženíšková, A., & Machačová, V. (2009). Issues of the visually handicapped citizens´ attitude to physical activities. Acta Universitatis Matthiae Belii. Physical Education and Sport, 1(1), 26-38.
- Bláha, L. Balkó, Š, Drahovzalová, L., Bartůňková, M., Kloudová, L., & Ženíšková, A. (2009a). Chůze zrakově postižených spoluobčanů jako sledovaný prvek zdravého uplatňování pohybových aktivit. In M. Blahutková (Ed.), Sport a kvalita života 2009. Sborník příspěvků mezinárodní konference konané 5. - 6. 11. 2009 v Brně (10 p.) Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
- Bláha, L., Janečka, Z., & Herink, R. (2010). Vybrané problémové okruhy integrace dětí se zrakovým postižením do školní tělesné výchovy. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(2), 40-47.
- Bláha, L. (2010a). Application of chosen outdoor physical activities of the visually handicapped people. Journal of outdoor activities, 4(1), 5-23.
- Bláha, L. (2010b). Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže, 76(2), 20-25.
- Bláha, L. (2010c). Principy a náměty pro aplikaci vybraných pohybových her s účastníky se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 17-20.
- Bláha, L. (2010d). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta.
- Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
- Blessing, D. L., McCrimmon, D., Stovall, J., & Williford, H. N. (1993).The effects of regular exercise programs for visually impaired and sighted children.Journal of Visual Impairment & Blindness, 87, 50-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. [Selected studies about implementation of physical activities of persons with visual impairments]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
- Block, M. (1994). A teacher's guide to including students with disabilities in regular physical education. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
- Block, M. (2007). A teacher's guide to including students with disabilities in general physical education (4th ed.). Maryland: Paul H. Brooks Publishing Co.
- Bolach, E., & Bolach, B. (2001). Zaklady gry w pilke noźna dla osob niewidomych (futsol). In S. Kowalik & M. Górny (Eds.), Dziecko niepelnosprawne - aktywność ruchowa - dzia-lalność szkoly (pp. 194-198). Poznaň: Akademia wychowania fizycznego.
- Bruce, I., Harrow, J., & Obolenskaya, P. (2007). Blind and partially sighted people´s perceptions of their inclusion by family and friends. British Journal of Visual Impairment, 25(1), 68-85.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bunc, V., Segeťová, J., Šafaříková, L., & Hrčic, J. (1997a). Hodnocení celodenního pohybového režimu u zrakově handicapovaných dětí. In P. Tilinger & T. Perič (Eds.), Tělesná výchova a sport na přelomu století (pp. 286-289). Praha: Univerzita Karlova.
- Bunc, V., Segeťová, J., Šafaříková, L., & Horčic, J. (1997b). The assessment of whole day physical activity in visually handicapped children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 33(2), 61-65.
- Bunc, V., Šafaříková, L., & Segeťová, J. (1997). A simple assessment of aerobic fitness in visually handicapped children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 33(1), 69-74.
- Blash, B. et al. (1997). Foundation of orientation and mobility. New York: AFB Press.
- Brindová, D., Kmeť, M., & Ješina, O. (2013). Sociálne determinanty zdravia školákov so zdravotným postihnutím. [Social determinants of health among pupils with disabilities]. Studia sportiva, 7(3), 67-75.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cattaneo, Z., Vecchi, T., Cornoldi, C., Mammarella, I., Bonino, D., Ricciardi, E., & Pietrini, P. (2008). Imagery and spatial processes in blindness and visual impairment. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 32, 1346-1360.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cerin, E., Saelens, B. E., Sallis, J. F., & Frank, L. D. (2006). Neighborhood environment walkability scale: Validity and development of a short form. Medicine and Science in Sports and Exercise, 38(9),1682-1691.
Přejít k původnímu zdroji...
- Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12 - country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381-1395.
Přejít k původnímu zdroji...
- Cratty, B. J. (1971).Movement and spatial awareness in blind children and youth. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher.
- Čálek, O. (1984). Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova.
- Čálek, O. (1985). Výchova dospívající mládeže k samostatnosti. Praha: Ústřední výbor invalidů.
- Čálek, O. (1986). Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Čelikovský, S. et al. (1979). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Čížková, V. & Pisařovicová, J. (1954). Klinická endokrinologie dětského věku. In V. Příhoda, Ontogeneze lidské psychiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Daďová, K., Čichoň, R., Švarcová, J., & Potměšil, J. (2008). Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Univerzita Karlova.
- Davis, R. W. (2002). Inclusion through sports. Champaign, IL: Human Kinetics.
- De Pauw, K. P., & Gavron, S. J. (1995). Disability and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Dědičová, K. (2003). Pálkovací hry pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Dobrý, L. (1997). Stadia pohybového učení v praxi I. kognitivní stadium. Tělesná výchova a sport mládeže, 63(6), 2-4.
- Došková, J. (2009). Sledování pohybových aktivit vybraných zrakově handicapovaných žáků. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Drahovzalová, L. (2009). Monitorování pohybových aktivit a inaktivit zrakově postižených jedinců v Ústeckém kraji. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Dufková, J. (2005). Sporty v přírodě zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Dvořák, T. (2006). Posturální a kineziologické aspekty běhu na lyžích nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Dvořáková, T. (2001). Komunikace traséra a zrakově postiženého sportovce při běhu na lyžích. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Dovalil, J. et al. (1982). Malá encyklopedie sportovního tréninku. Praha: Olympia.
- Dziedzic, J. (1969). Usprawnianie fizyczne niewidomych na turnusach rehabilitacyjno-leczniczych. Poznaň: Wyžsza Szkoła Wychowania Fizycznego.
- Edelsberger, L. (Ed.), Defektologický slovník. Jinočany: Nakladatelství H & H. EUROFIT-European Test of physical fitness. Rome: CouncilofEurope, Committee for Developmentof Sport.
- Elliot, D., & Khan, M. (Eds.). (2010). Vision and goal-directed movement. Champaign, IL: Human Kinetics.
Přejít k původnímu zdroji...
- Evropská charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby. (1996). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- Fialová, M. (2006). Běh na lyžích nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Filipová, G., Keblová, A., Pecka, D., Tupý, J., & Vaněk, P. (1995). Učební osnovy základní školy pro nevidomé. Tělesná výchova II. stupeň. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- Finková, I. (2011). Základní didaktické problémy plavecké výuky osob se zrakovým postižením (součástí je legislativa k plavecké výuce na speciálních školách pro zrakově postižené). Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Fafl, B. (1970). Jak vidí vaše dítě? Praha: Avicenum.
- Flenerová, H. (1985). Kapitoly z tyflopedie. Praha: Univerzita Karlova.
- Fraiberg, S. et al. (1977). Theinsights for the blind: comparative studies of blind and sighted infants. New York: Basic book inc. publisher.
- Friedrich, G., & Schwier, J. (1987). Sportspiele für Blinde und Sehbehinderte.Motorik - Zeitschrift für Motopedagogik und Mototherapie, 10(3), 101-110.
- Friedrich, G., Hildebrandt, U., Knauff, J., & Kruf, A. (1986). Spiele für sehgeschädigte Schüler. Bericht von einem Marburger Projekt. Motorik - Zeitschrift für Motopädagogik und Mototherapie, 9(1), 20-34.
- Frková, K. (2006). Uplatňování pohybových aktivit u zrakově handicapované populace Severočeského regionu. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Frömel, K., Bauman, A., Bláha, L., Feltlová, D., Fojtík, I., Hájek, J., Horák, S., Klobouk, T., Kudláček, V., Ludva, P., Lukavská, M., Mitáš, J., Neuls, F., Nykodým, J., Pelclová, J., Ryba, J., Řepka, E., Sigmund, E., Sigmundová, D., Suchomel, A., & Šebrle, Z.(2006). Intenzita a objem pohybové aktivity 15-69leté populace České republiky. Česká kinantropologie, 10(1), 13-27.
- Graf, C., Koch, B., Kretschmann-Kandel, E., Falkowski, G., Christ, H., Coburger, S., Lehmacher, W., Bjarnason-Wehrens, B., Platen, P., Tokarski, W., Predel, H. G., & Dordel, S. (2004). Correlation between BMI, leisure habits and motor abilities in childhood (CHILT-Project). International Journal of Obesity, 28, 22-26.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guthold, R., Ono, T., Strong, K., Chatterji, S., & Morabia, A. (2008). Worldwide variability in physical inactivity. American Journal of Preventive Medicine,34(6), 486-494.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haegele, J. A., Zhu, X., Lee, J. & Lieberman, L. J. (2016). Physical activity for adults with visual impairments: Impact of socio-demographic factors. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 3-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hájek, Z. (2008). Možnosti volnočasových aktivit zrakově postižené mládeže. Závěrečná práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
- Hebbelinck, R., Shephard, R. J., Vermeer, A., & Davis, W. E. (1995). Physical and motor development in mental retardation. Basel: Karger.
- Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.
- Herwig, H. (2001). Tischtennis mit Sehbehinderten. Sportunterricht, Lehrhilfen für den Sportunterricht, 50(1), 6-10.
- Hirtz, P. et al. (2007). Phänomene der motorischen Entwicklung des Menschen. Schorndorf: Hofmann Verlag.
- Hodaň, B. (1992). Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Herwig, H. (2001). Tischtennis mit Sehbehinderten. Sportunterricht, Lehrhilfen für den Sportunterricht, 50(1), 6-10.
- Hirtz, P. et al. (2007). Phänomene der motorischen Entwicklung des Menschen. Schorndorf: Hofmann Verlag.
- Holubová, E. (2000). Zvláštnosti adaptace ve vodním prostředí dětí zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Hopkins, W. G., Gaeta, H., Thomas, A. C., & Hill, P. McN. (1987).Physical fitness of blind and sighted children.European Journal of Applied Physiology, 56, 69-73.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hornová, M. (1999). Kuželkářský sport zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Houwen, S. Hartman, E. & Visscher, C. (2009). Physical activity and motor skills in children with and without visual imairments. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(1), 103-109.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hošek, V., & Rychtecký, A. (1975). Motorické učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Hutzler, Y., & Sherrill, C. (1999). Disability, physical activity, psychological well being and empowerment: A life span perspective. In R. Lidor & M. Bar-Eli (Eds.), Sport psychology: Linking theory and practice (pp. 281-300). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
- Charousek, Z. (2004). Vybrané aspekty provozování kuželek a bowlingu u zrakově postižených jedinců. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Choutka, M., Brklová, D., & Votík, J. (1999). Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: Západočeská univerzita.
- Chytráčková, J., & Čelikovský, S. (1988). Svalová činnost převážně obratnostního charakteru. In M. Máček & J. Vávra (Eds.), Fyziologie a patofyziologie tělesné zátěže (pp. 55-56). Praha: Avicenum.
- International Blind Sport Federation. (2010). IBSA medical classification. Retrieved from http://www.ibsa.es/docinteres/HTM/MedicalClassification.htm
- Janečka, Z. & Górny, M. (1998). Methodical comments on a ski training of the blind. In H. Válková & R. Vute (Eds.), Adapted physical activities in central Europe (pp. 119-121). Olomouc: Palacký University.
- Janečka, Z. (1998). Prostorová orientace hrou. In R. Vachule (Ed.), Sport a rekreační aktivity zdravotně postižených dětí (pp. 179-184). Praha: Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v České republice.
- Janečka, Z. (1998). Plavání nevidomých. In R.Vachule (Ed.), Sport a rekreační aktivity zdravotně postižených dětí (pp. 184-198). Praha: Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v České republice.
- Janečka, Z. (1999). Charakteristika psychických procesů, somatických a motorických ukazatelů zrakově postižených. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Pohyb a zdraví: sborník z 2. mezinárodní konference (pp. 249-252). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Janečka, Z. (1999). Motor competence of 7-10-year old children with visual disabilities. Acta Universitatis Palacianae Olomucensis. Gymnica, 29(2), 47-53.
- Janečka, Z. (1999). Wady wzroku - wskazania i pzreciwskazania w wychowaniu fizycznym. In Sport dla osób niepełnosprawnych osoby niepełnosprawne dla sportu. Poznań:Akademia wychowania fizycznego.
- Janečka, Z. (2000). The concept of motor competence investigation in visual disabled children aged 7-10. In R, Pišot (Ed.), Otrok v gibaniu - A child in motion (pp. 5002-508). Ljubljana: Pedagoška fakulteta Ljubljana.
- Janečka, Z. (2001). Zrakové vady a pohybové aktivity. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Pohyb a zdraví:sborník z 2. mezinárodní konference (pp. 211-213). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Janečka, Z. (2001). The motor competence of visually disabled cildren in basic shool. In M. Dinold, G. Gerber, & T. Reinelt (Eds.), 13th international symposium/5th european conferenceon adapted physical aktivity (pp. 142-148). Wien: Manz Verlag Schulbuch.
- Janečka, Z. (2002). Motorická kompetence zrakově postižených dětí v prepubescenci a pubescenci. In J. Jesenský (Ed.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia (pp. 111-113). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Janečka, Z. (2003). Ontogeneze jinak zrakově disponovaných dětí do tří let. In Zdravotně postižení - programy pro 21 (pp. 124-127). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Janečka, Z., Kudláček, M., & Válková, H. (2003). Sport socialization with visual impairment in prebubescent and pubescent age. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 33(2), 7-10.
- Janečka, Z. (2003). Motorická kompetence zrakově postižených prepubescentů a pubescentů. In L. Dobrý & O. Souček (Eds.), Pedagogická kinantropologie 2003.
- Janečka, Z., Štěrbová, D., & Kudláček. M. (2008). Psychomotorický vývoj a vývoj motorických kompetencí kongenitálně nevidomého dítěte do 36 měsíců věku. Tělesná kultura, 31(1), 20-29.
Přejít k původnímu zdroji...
- Janečka, Z., & Bláha, L. (2013). Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. [Motoric competence of persos with visual impairments]. Olomouc: UP v Olomouci.
- Jansa, P., Dovalil, J. et al. (2007). Sportovní příprava. Praha: Q-art.
- Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Jeřábek, J. (1985). Ophtalmologie pro pedagogy [Učební texty]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Jesenský, J. (2002). Vývoj, stav a strategie rozvoje v referenčním poli typologie. In J. Jesenský et al. (Eds.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia (pp. 14-34). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Jesenský, J. (2002). Základy komprehenzivní tyflopedie I. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Jesenský, J. (2003). Základy komprehenzivní tyflopedie II. Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Ješina, O., & Kudláček, M. (2009). Aplikované pohybové aktivity v integrované školní tělesné výchově I. Tělesná výchova a sport mládeže, 75(2), 15-19.
- Kábele, F. (1976). Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Kalman, M. (2012). Národní pohybové doporučení. [National Recommendation about Physical Activity] Retrieved from http://dataplan.info/img_upload/f96fc5d7def29509aeffc6784e61f65b/kalman_prezentace_olomouc.pdf
- Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Csémy, L. (2011). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. [National Report on Health and Lifestyle of Children and Students]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kalman, M., Hamřík, Z., & Ješina, O. (2011). Podpora pohybových aktivit v kontextu APA. In: O. Ješina, Z. Hamřík, et al. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času (pp. 11-13) [Support of adapted physical activities in leisure time]. Olomouc: UP v Olomouci.
- Keblová, A. (1996). Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima.
- Keblová, A. (2001). Zrakově postižené dítě. Praha: Septima.
- Kemper, R. (1993). Sensorik und Motorik. Experimentelle Untersuchungen zur akustischen Raumorientierung und Gesamtkörperkoordination mit Blinden und blindübend Sehenden. Köln: Sport und Buch Strauss.
- Kemper, R. (1995). Relationship between acoustic spatial orientation and body coordination in blind persons. In B. Svoboda & A. Rychtecky (Eds.), Physical activity for life: East and west, south and north (pp. 453-457). Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
- Kittlerová, Š. (2005). Aplikace koloběhu pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Klavina, A.(2008). Using peer-mediated instructions for students with severe and multiple disabilities in physical education: A multiple case study. European Journal of Adapted Physical Activity, 1(2), 7-19.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kohoutek, M., Hendl, J., Véle, F., & Hirtz, P. (2005).Koordinanční schopnosti dětí. Výsledky čtyřletého longitudinálního sledování dětí ve věku 8 - 11 let. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
- Kowalik, S. & Janečka, Z. (1998). Użytecność koncepcji jakości życia dla procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. In S. Kowalik (Ed.), Rozwiązywanie problemów życiowych mieszkańców domow opieki społecznej (pp. 9-29). Kościan: AGA.
- Kolín, J. (1989). Oční lékařství. Praha: Univerzita Karlova.
- Kozlík, J., Šabat, K, & Kittler, J. (1968). Studium vývoje tělesné zdatnosti dětí ve věku 6-11 let. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Krabec, D. (1987). Testová baterie Eurofit ověřovací studie vybraných testů u české školní mládeže. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Králíček, P.: Úvod do speciální neurofyziologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Karolinum.
- Kraus, H. et al. (1997). Kompendium očního lékařství. Praha: Grada.
- Koluchová, J. (1989). Přehled patopsychologie dítěte II. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Kuric, J. et al. (1963). Vývojová psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Křivková, Z. (2005). Význam pohybu pro formování osobnosti nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Kudláček, M., Ješina, O., & Janečka, Z. (2009). Paralympijské vzdělávací programy. Tělesná kultura, 32(1), 44-55.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudláček, M., Ješina, O., & Štěrbová, D. (2008). Integrace žáka s tělesným postižením v kontextu školní tělesné výchovy. Speciální pedagogika, 18(3), 232-239.
- Kudláček, M. (2008). Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. Olomouc: UP v Olomouci.
- Kudláček, M., & Frömel, K. (2012). Sportovní preference a pohybová aktivita studentek a student středních škol. [Sport Preferences and Physical Activity of High School Students]. Olomouc: UP v Olomouci.
- Kvapilová, Z. (2004). Senzomotorické dispozice zrakově postižených plavců. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Květoňová-Švecová, L. (2000). Oftalmopedie. Brno: Paido.
- Langmeier, J., Matějček Z. (1963). Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Langmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum.
- Langmeier, J., Langmeier, M., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H & H.
- Leverenz, L. J. (2009). Visual impairment. In J. L. Durstine, G. E. Moore, P. L. Painter, & S. O. Roberts (Eds.), ACSM´s exercise management for persons with chronic diseases and disabilities (pp. 392-395). Champaing, IL: Human Kinetics.
- Lieberman, L. J. (2005). Visual impairments. In J. P. Winnick (Ed.), Adapted physical education and sport (pp. 205-234). Champaing, IL: Human Kinetics.
- Lieberman, L. J., & Cowart, J. F. (1996). Games for people with sensory impairments: strategies for including individuals of all ages. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Lieberman, L. J., & McHugh, E. (2001). Health-related fitness of children who are visually impaired. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91, 272-287.
Přejít k původnímu zdroji...
- Linhartová, D. (2008). Využívání nabídky adrenalinových sportů zrakově postiženými. Bakalářská práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
- Libra, J. (1985). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Univerzita Karlova.
- Lienert C., Sherrill, C., & Myers, B. (2001). Physical educators' concerns about integrating children with disabilities: A cross-cultural comparison. Adapted Physical Activity Quarterly, 18 (1), 1-17.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lievegoed, B. C. J. (1992). Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar.
- Litvak, A. G. (1979). Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Loulová, M. (2009). Veslování zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Ludíková, L. et al. (1988). Tyflopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Ludíková, L. et al. (1989). Tyflopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Ludíková, L. (2001). Dítě se zrakovým postižením. In O. Müller et al. (Eds.), Dítě se speciálními vzdělávacími potebami v běžné škole (pp. 123-144). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Ludíková, L. (2003). Integrace žáků se zrakovým postižením. In M. Valenta et al. (Eds.), Přehled speciální pedagogicky a školská integrace (pp. 179-206). Olomouc: Univerzita Palackého.
- Ludíková, L. (2005). Speciální pedagogika osob s postižením zraku. In M. Renotiérová, L. Ludíková et al. (Eds.), Speciální pedagogika (pp. 191-207). Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
- Ludíková, L. (1990). Předškolní výchova zrakově postižených dětí. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Madarasová-Gecková, A., Dankulincová, Z., Sigmundová, D., & Kalman, M. (2016). Mezinárodní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. [International Report on Health and Lifestyle of Children and Students]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Macháček, P. (1992). Mapování pohybových schopností nevidomých žáků 1. tříd ZŠ. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
- Marek, K. (2012). Sledování vybraných lokomočních aktivit proměnlivými metodami osob se zrakovým postižením. Diplomová práce, Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, Ústí nad Labem.
- Másilko, L. (2009). Futsal pro nevidomé v České republice. In M. Blahutková (Ed.), Sport a kvalita života (pp. 77). Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
- Mátlová, L. (2000). Metodika a didaktika kuželkářského sportu zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
- Mrňák, M. (1999). Sledování zatížení hráčů goalballu během utkání. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Nakamura, T. (1997). Quantitative analysis of gait in the visually impaired. Disability and Rehabilitation, 19, 194-197.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mazal, F. (1990). Hodnoty srdeční frekvence v pohybových hrách žáků 3. a 4. ročníků základní školy. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 20, 105-116.
- Měkota, K. & Blahuš, P. (1983). Kapitoly z antropomotoriky I. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Měkota, K., Kovář, R., & Štepnička, J. (1988). Antropomotorika II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Moravec, R. (1990). Telesný a funkčný rozvoj a pohybová výkonnosť 7-18ročnej mládeže v ČSFR. Bratislava: Ministerstvo školstva, mládeže a športu SR.
- Moravcová, D. (2004). Zraková terapie pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton.
- Mysliveček, J. (2003). Základy neurověd. Praha: Triton.
- Ng, K., Rintala, P., Tynjälä, J., Vilberg, J., & Kannas, L. (2014). Physical Activity Patterns of Adolescents with Long Term Illnesses or Disabilities in Finnish General Education. Journal of Physical Activity & Health. 7(1), 58-72.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ng, K., Rintala, P., Tynjälä, J., Valimaa, R., Vilberg, J., Kokko, S., & Kannas, L. (2016a). Physical Activity Trends of Finnish Adolescents with Long-Term Illnesses or Disabilities from 2002-2014. Journal of Physical Activity & Health. 13(8), 816-821.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ng, K., Rintala, P., Välimaa, R., Tynjälä, J., Villberg, J, Kokko, S., Kannas, L. (2016b). Daily physical activity in Finnish adolescents with long term illnesses or disabilities: psychosocial associations with participation in sports club. Epidemiology, Biostatistics and Public Health, 13(3), e11699-1-e11699-10.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nielsenová, L. (1998). Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV nakladatelství.
- Novotná, E. (2003). Plavecká výuka nevidomého dítěte se zaměřením na plavecké dovednosti a plavecký způsob znak. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Obermanová, A. (2004). Školní tělesná výchova zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- O'Brien, D., Kudláček, M., & Howe, P. D. (2009). A contemporary review of English language literature on inclusion of students with disabilities in physical education: A European perspective. European Journal of Adapted Physical Activity, 2(1), 46-61.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pálková, H. (2006). Uplatňování pohybových aktivit u zrakově handicapované populace Ústeckého kraje. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Pávek, F. (1970). Ukazatele tělesné výkonnosti 7-19leté mládeže ČSSR. Praha: VÚP.
- Pavlov, I. P. (1953). Sebrané spisy III. Praha: SZN. Perkins, K., Columna, L., Lieberman, L.J., & Bailey, J. (2013). Parents perceptions of physical aktivity for their children with visual impairments. Journal of Visual IMpairment and blindness. 107(2),131-142.
Přejít k původnímu zdroji...
- Petrovskij, A. V. et al. (1977). Vývojová a pedagogická psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Požár, L. (2007). Základy psychológie ludí s postihnutím. Trnava: Vydavatelstvo Typi Universitatis Tyrnaviensis.
- Prechtl, H. F., Cioni, G., Einspieler, Ch., Bos, A. F., & Ferrari, F. (2001). Role of vision on early motor development: lessons from the blind. Developmental Medicine & Child Neurology, 43(3), 198-201.
Přejít k původnímu zdroji...
- Provazník, M. (2008). Tandem snowboarding zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Příhodová, K. (2007). Význam sportu pro jedince se zrakovým postižením a jeho vliv na kvalitu života. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
- Poráčová, V. (1996). Komparace některých motorických a somatických ukazatelů u zrakově postižených dětí mladšího školního věku a vidících. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
- Požár, L. (2002). Některé terminologické problémy. In J. Jesenský (Ed.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milenia (pp. 67-71). Hradec Králové: Gaudeamus.
- Příhoda, V. (1977). Ontogeneze lidské psychiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Rašev, E. (1994). Proprioreceptivní postulární terapie. Rehabilitácia, 28, 8-10.
- Ratajczak, J. (2001). Nowe formy aktywności ruchowej w Ośrodku dla dzieci niewidomych w Owińskach. In S. Kowalik & M. Górny (Eds.), Dziecko niepelnosprawne - aktywność ruchowa - dzialalność szkoly (pp. 199-202). Poznaň: Akademia wychowania fizycznego.
- Reina, R. & Alvaro-Ruiz, J. (2016). Full inclusion of a student with visual impairment over the full Physical activity and sport sciences degree: A case study. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 40-52.
Přejít k původnímu zdroji...
- Richterová, N. (2011). Sportovní a pohybové aktivity zrakově postižených a jejich přínos pro integraci této skupiny. Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno.
- Riley, B. B., Rimmer, J. H., Wang, E., & Schiller, W. J. (2008). A conceptual framework for improving the accessibility of fitness and recreation facilities for people with disabilities. Journal of Physical Activity and Health, 5(1), 158-168.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rimmerman, A., & Morgenstern, H. (2003). Quality of life of visually impaired adults who are employed in extendedemployment programs in Israel. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97(9), 551-561.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rintala, P., Välimaa, R., Tynjälä, J., Boyce, W., King, M., Villberg, J., & Knnas, L. (2011). Physical Activity of Children with and without Long-Term Illness or Disability. Journal of Physical Activity and Health, 8(8), 1066-1073.
Přejít k původnímu zdroji...
- Robinson, B. & Lieberman, L.J. (2007). Influence of a Parent Resource Manual on Physical Activity Levels of Children with Visual Impairments. Rehabilitation Education for Blindness and Visual Impairment, 39(3). 129-140.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rutkowski, D. (2001). Aktywność ruchova niewidomych i slabowidzacych w trakcie obozóv harcerskich. In S. Kowalik & Górny, M. (Eds.), Dziecko niepelnosprawne - aktywność ruchowa - dzialalność szkoly (pp. 182-193). Poznaň: Akademia wychowania fizycznego.
- Rütten, A., Abel, T., Kannas, L., von Lengerke, T., Lüschen, G., Rodríguez Diaz, J. A., Vinck, J., & van der Zee, J. (2001). Self reported physical activity, public health, and perceived environment: Results from a comparative Euroepan study. Journal of Epidemiology and Community Health, 55, 139-146.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rütten, A. & Abu-Omar, K. (2004a). Perceptions of environmental opportunities for physical activity in the European Union. Sozial- und Präventivmedizin,49, 310-317.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rütten, A., & Abu-Omar, K. (2004b). Prevalence of physical activity in the European Union. Sozial- und Präventivmedizin,49, 281-289.
Přejít k původnímu zdroji...
- Rychtecký, A., & Fialová, L. (1998). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
- Říhová, M. (2001). Goalballem k lepší orientaci. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Renson, R. & Vanreusel, B. (1990). Growth and fitnes of flemisch girls. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Riegerová, J. & Ulbrichová, M. (1993). Aplikace fyzické antropologie v tělovýchově a sportu. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Řehák, S. et al. (1989). Oční lékařství. Praha: Avicenum.
- Říčan, P., Krejčířová, D. et al. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
- Sherill, C. (1998). Adapted physical aktivity, recreation and sport. Madison: Crossdisciplinary and lifespan (5th ed.).
- Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th ed.). Boston, MA: WCB/McGraw-Hill.
- Saelens, B. E., Sallis, J. F., Black, B., & Chen, D. (2003). Neighborhood-based differences in physical activity: An environmental scale evaluation. American Journal of Public Health, 93, 1552-1558.
Přejít k původnímu zdroji...
- Samaey, Ch., & Lamon, A. (1996). Motorische Entwicklung und motorische Kompetenz. Motorik, 19(4), 173-177.
- Scherer, F. et al. (1983). Sport mit blinden und sehbehinderten Kindern und Jugendlichen. Reihe Motorik. Band 4. 1. Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
- Scherer, H. G. (1991). Zum Problem der Bewegungsvorstellung blinder Menschen beim motorischen Lernen. In R. Daugs (Ed.), Sportmotorisches Lernen und Techniktraining (pp. 182-185). Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
- Schmidt, R. A., & Wrisberg, G. A. (2008). Motor learning and performance. A situation-ba-sed learning approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Schnabel, G., Harre, D., & Borde, A. (1997). Trainingswissenschaft: Leistung - Training - Wettkampf. Berlin: Sportverlag.
- Schneider, P. L., Crouter, S. E., & Bassett, D. R. (2004). Pedometer measures of free-living physical activity: Comparison of 13 models. Medicine and Science in Sports and Exercise, 36(2), 331-335.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schucan-Kaiser, R. (1997). 1010 Spiel- und Übungsformen für Behinderte (und Nichtbe-hinderte). Schorndorf: Verlag Hofmann.
- Shephard, R. J. (1990). Fitness in special populations. Champaing, IL: Human Kinetics.
- Sherrill, C. (1998). Adapted physical activity, recreation, and sport: Crossdisciplinary and lifespan(5th ed.). Boston: McGraw-Hill.
- Short, F. X., & Winnick, J. P. (1988). Adolescent physical fitness: A comparative study. Journal of Visual Impairment & Blindness, 82, 237-239.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sigmund, E., Mitáš, J., Vašíčková, J., Sigmundová, D., Chmelík, F., Frömel, K., Horák, S., Nykodým, J., Šebrle, Z., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Mičan, O., Fojtík, I., Klobouk, T., Lukavská, M., & Bláha, L. (2008a). Biosociální proměnné pohybové aktivity dospělých obyvatel vybraných metropolí České republiky. Česká kinantropologie, 12(4), 9-20.
- Sigmund, E., Sigmundová, D., Zacpal, J., Mitáš, J., Chmelík, F., Vašíčková, J., & Frömel, K. et al. (2008b). Koreláty pohybové aktivity randomizovaného souboru 15-65leté populace České republiky s využitím formální konceptuální analýzy. In P. Ludva (Ed.), Pedagogická kinantropologie (pp. 5-14). Ostrava: Ostravská univerzita, Pedaogická fakulta.
- Sigmund, E., Zacpal, J., Mitáš, J., Sigmundová, D., Frömel, K., Horák, S., Nykodým, J., Šebrle, Z., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Mičan, O., Fojtík, I., Klobouk, T., Lukavská, M., & Bláha, L. (2008c). Aplikace Formální konceptuální analýzy při hodnocení výsledků z dotazníku o prostředí (ANEWS) a změřeného počtu kroků u randomizovaného souboru 15-65letých obyvatel metropolí České republiky. Studia Sportiva,2(2), 13-22.
- Sigmundová, D., Sigmund, E., & Chmelík, F. (2009). Vztah mezi prostředím a počtem kroků obyvatel českých metropolí. Tělesná kultura, 32(2), 112-126.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sinning, S. (2001). Sportspiele mit Sehbehinderten und Blinden - Anregung auch für Sehende. Sportunterricht - Lehrhilfen, 50, 1-5. Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR. (2010). Klasifikace zrakového postižení podle WHO. Praha: Author. Retrieved from http://www.sons.cz/klasifikace.php
- Sobotková, L. (2004). Specifické změny držení těla a funkční změny v pohybovém systému těžce zrakově postižených dětí (kazuistická studie). Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Součková, G. (2005). Výcvik lezení nevidomých dětí na umělé horolezecké stěně. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Stodůlka, D. (2006). Úloha komunikace mezi trasérem a atletem se zrakovým postižením. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum.
- Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. From principles to practice. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Smýkal, O. (1986). Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Praha: ÚVS svazu invalidů v ČSR.
- Stejskal, P. Hejnová, J. (1994). Vyšetření výkonnosti kardiovaskulárního systému pomocí CHR-testu. Med. Sport. Boh. Slov., 3, 41-49.
- Srdečný, V. (1977). Tělesná výchova zdravotně oslabených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Syka, J., Voldřich, L., & Vrabec, F., (1981). Fyziologie a patofyziologie sluchu. Praha: Avicenum.
- Sovák, M. (1980). Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Štěpánek, M. (2009). Rychlostní plavání zrakově postižených se zaměřením na výkonnost v klasifikační třídě S12 a S13 muži. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha
- Štěpnička, J. (1974). Typologie motoriky. In S. Čelikovský et al. (Eds), Antropomotorika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Šafaříková, L. (1999). Pohybové aktivity jako součást procesu výchovy a kultivace těžce zrakově postižených jedinců. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Škvára, F. (1977). Tělesná výchova zdravotně oslabených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Štanceľ, J. (1966). Telesná výchova hluchoslepých a slepých žiakov. Bratislava: Státní pedagogické nakladatelství.
- Štych, O. (2007). Vybrané aspekty provozování tandemové cyklistiky u zrakově postižených jedinců. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Štreblová, M. (2002). Poznáváme svět se zrakovým postižením. Úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
- Teplý, Z. (1986). Kondiční testy 12 x 12. Praha: ČÚV ČSTV.
- Thiele, M. (1998). Schülerinnen und Schüler mit Blindheit im Sportunterricht der allegemeinbildenden Schule. Schleswig: SfS-AG Bewegung, Sport & Tanz. Retrieved from http://auge-on-line.de/Beschwerden/Sehbehinderung/haupteil_sehbehinderung.html
- Tomajko, D., Dobrý, L. (1999). Pojmoslovné a terminologické vádemékum. Pohybová hra. Tělesná výchova a sport mládeže, 65(8), 11-15.
- Tomášková, I. (2005). Sportovní plavání v kategorii B1 - nevidomí. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
- Tudor-Locke, C., Ainsworth, B. E., Thompson, R. W., & Matthews, C. E. (2002). Comparison of pedometer and accelerometer measures of free-living physical activity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(12), 2045-2051.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tudor-Locke, C., & Bassett, D. R. et al. (2004). A preliminary study of one year of pedometer self-monitoring. Annals of Behavior Medicine, 28, 158-162.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tudor-Locke, C., & Myers, A. M. (2001). Methodological considerations for researchers and practitioners using pedometers to measure physical (ambulatory) activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(1), 1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Twisk, J. W. R. (2001). Physical activity guidelines for children and adolsecents: A critical review. Sports Medicine,31(8), 617-627.
Přejít k původnímu zdroji...
- Trojan, S. (1999). Lékařská fyziologie. Praha: Grada.
- Uherík, A. (1978). Psychofyziologické vlastnosti človeka. Bratislava. Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky. (2008). Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10, I. díl - Tabelární část, 2. aktualizovaná verze).Retrieved from http://www.uzis.cz/publikace/mezinarodni-statisticka-klasifikace-nemoci-pridruzenych-zdravotnich-problemu-mkn-10-dil-ta
- Vágnerová, M. (1995).Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Univerzita Karlova-Karolinum.
- Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
- Vágnerová, M., Hadj-Moussová, & Štech, S. (2000). Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova - Karolinum.
- Válková, H., Vařeková, R., Hýža, M., Janečka, Z., Kostihová, H., Šterbová, D., & Veselý, J. (1994). Komparace některých ukazatelů somatického, sociálního a psychomotorického vývoje postižených dětí 9-11 letých. Nepublikovaná výzkumná zpráva z řešení projektu "Dítě" Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
- Válková, H., Janečka, Z. et al. (1998). The assessment of motor competence variables of disabled children (Methodological approach). In H. Válková & R. Vute (Eds.), Adapted physical activities in central Europe (pp. 151-159). Olomouc: Palacký University.
- Válková, H., Janečka, Z. et al. (1998). Comparison of some motor competence variables versus variables of socialization among the groups of children with special needs. In H. Válková & R. Vute (Eds.), Adapted physical activities in central Europe ( pp.160-171). Olomouc: Palacký University.
- Vachulová, J., & Vachule, R. (1987). Hry pro těžce zrakově postižené děti. Praha: ÚV SI.
- Valentová, L. (2008). Metodika výuky tělesné výchovy u zrakově postižených na 1. stupni základních škol. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
- Válková, H. (2008). Fotbal v humanitárních aktivitách. In L. Charvát (Ed.), Hry 2008. Výzkum a aplikace (pp. 23-26). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Válková, H. (2010). Kudy na to? O motorické kompetenci a principech adaptací v APA. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(2), 31-39.
- Vanlierde, A., & Wanet-Defalque, M. (2004). Abilities and strategie sof blind and sighted subjects in visuo-spatial imagery. Acta Psychologica,116, 205-222.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vaněk, J. (1972). K biologickým a psychologickým zřetelům výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
- Vařeka, I. (1999). Ontogeneze lidské motoriky jako schopnost řídit polohu těžiště. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 6(3), 84-85.
- Vařeka, I. (2001). Posturální stabilita vidících a nevidomých. Vliv zrakové kontroly, typu velikosti opěrné báze. Příspěvek na pracovním semináři "Přístrojové hodnocení posturální stability", Olomouc.
- Vašek, Š. et al. (1994). Špeciálna Pedagogika - terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľsvo.
- Vermeer, A. (1990). Motor development adapted physical activity and mental retardation. Amsterodam: Karger.
- Véle, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Avicenum.
- Vítková, M. (1993). Speciální pedagogika v raném a předškolním věku se zřetelem na rozvoj výtvarných aktivit. Brno: Oddělení speciální pedagogiky CDVV MU.
- Vítková, M. Řehůřek, J. Květoňová-Švecová, L., & Madler, I. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido.
- WHO (2001). International classification of functioning, disability, and health : ICF. Geneva World Health Organization
- Wiener, P. (1986) Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha: Avicenum.
- Wiener, P. (1998) Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
- Winnick, J. P. et al. (1990). Adapted physical education and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Winnick, J. P. & Short, F. (1985). Physical fitnes testing of the disabled. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Wiener, P. (1986). Výchova prostorové orientace a samostatného pohybu zrakově postižených. Praha: Avicenum.
- Winnick, J. P. (1985). The performance of visually impaired youngsters in physical education activities: implications for mainstreaming. Adapted Physical Activity Quarterly, 2, 292-299.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winnick, J. P. (Ed.). (2005). Adapted physical education and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
- Wurzel, B. (1987). Kreistorball Ein Vorschlag für gemeinsame Spiel von Blinden und Sehenden. Motorik, 10(1), 41-46.
- Wurzel, B. (1991). Sportunterricht mit Nichtbehinderten und Behinderten: untersucht am Beispiel von Sehenden und Blinden. Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
- Wurzel, B. (2001). Gemeinsamer Unterricht von Nichtbehinderten und Behinderten - auch im Sport? Praxis der Psychomotorik, 26, 258-262.
- Wurzel, B. (2004). Kreistorball. Metodické materiály. České Budějovice: Pedagogické centrum.
- White, R. W. (1959). The koncept of competence. Psychological Reviev, 66, 297-333.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yabe, K., Kusano, K., & Nahaka, H. (1994). Adapted physical activity. Tokio: Springer Verlag.
Přejít k původnímu zdroji...
- Yao, W., Shapiro, D. R., & Liao, C. (2016). Parents motivation for participation in physical aktivity for children with impairments. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 15-26.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zahálka, F., Malý, T., Richterová, M., Gryc, T., Hanuš, M., Malá, L., &Pavlů, D. (2011). Posturální stabilita dětí se zrakovým postižením. Česká kinantropologie, 15(3), 180-191.
- Ženíšková, A. (2009). Sledování pohybových aktivit a inaktivit zrakově postižených na Karlovarsku. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
- Visual impairment classification. Retrieved from: http://www.sport-nevidomych.cz/index.php?dir=klasifikace&page=klasifikace_v_CR
- Rules - futsal for the blind. Retrieved from: http://www.teiresias.muni.cz/download/futsal/IBSA_Futsal_pravidla_hry_2009-2013.pdf Goalball rules. Retrieved from
- http://www.goalball.cz/files/pravidla_2010-2013.pdf
- http://goalball.info/about.php