ISBN: 978-80-244-5554-9 | ISBN online: 978-80-244-5555-6 | DOI: 10.5507/ftk.19.24455549

Motor competence in visually impaired persons

Zbyněk Janečka, Ladislav Bláha, et al.

Vykonávání pohybových aktivit osobami se zrakovým postižením podléhá řadě specifik, která jsou dána povahou postižení. Publikace prezentuje zrakové vady a jejich spojitost se sportem a pohybovými aktivitami. V obsažených studiích u dětí i dospělých osob předkládá řadu témat, která se dotýkají úrovně kondičních i koordinačních schopností, způsobem a četností uplatňování pohybových aktivit v hodnocení kvality života a také žádoucími a reálnými možnostmi zapojení lidí do tělovýchovného procesu. Monografie upřesňuje otázky psychomotorického vývoje a kompetencí člověka s postižením. Vedle vytváření představ o pohybu cílí na zkvalitnění orientace. Praktické příklady pro realizaci pohybových aktivit odpovídají současným tendencím výchovně-vzdělávacího procesu.

1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Abu-Omar, K., & Rütten, A. (2008). Relation of leisure time, occupational, domestic, and commuting physical activity to health indicators in Europe. Preventive Medicine, 47(3), 319-323. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Abu-Omar, K., Rütten, A., & Robine, J., M. (2004). Self-rated health and physical activity in the European Union. Sozial- und Präventivmedizin, 49, 235-242. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Adelson, E., & Fraiberg, S. (1974). Gross motor development in infants blind from birth. Child development, 45, 114-116. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Ainsworth, B. E., Haskell, W. L., Whitt, M. C., Irwin, M. L., Swartz, A. N., Strath, S. S., O´Brien, W. L., Bassett, D. R., Schmitz, K. H., Emplaincourt, P. O., Jacobs, D. R., & Leon, A. S. (2000). Compendium of physical activities: An update of activity codes and MET intensities. Medicine and Science in Sports and Exercise, 33(9), 498-516. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Akseliuk, M. (1996). Power therapy. Seattle, WA: Hogrefe & Huber
  6. Autrata, R. & Vančurová, J. (2002). Nauka o zraku. Brno: IDVPZ.
  7. Australian Sport Commission (2012). Adapting and modifying for people with disability.
  8. Bauman, A. E., Sallis, J. F., Dzewaltowski, D. A., & Owen, N. (2002). Toward a better understanding of the influences on physical activity. American Journal of Preventive Medicine, 23(2), 5-14. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Bauman, A. E., Bull, F., Chey, T., Craig, C. L., Ainsworth, B. E., Sallis, J. F., Bowles, H. R., Hagstromer, M., Sjostrom, M., Pratt, M., Mitáš, J., & Frömel, K. (2009). The International prevalence study on physical activity: Results from 20 countries. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity. Retrieved from http://www.ijbnpa.org/content/6/1/21 Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bečičková, S. (1994). Mapování pohybových schopností zrakově postižených žáků mladšího školního věku. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  11. Belej, M. (1984). Základy teórie motorického učenia. Košice: Univerzita P. J. Šafárika.
  12. Belej, M. (1992). Motorické učenie a ontogenetický vývin. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 22, 285-287.
  13. Belej, M. (1994). Motorické učenie. Bratislava: PVT.
  14. Bergl, K. (2001). Pohybové a sportovní aktivity vhodné pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  15. Bietz, J. (2001). Wenn Blinde uns die Augen öffnen. Sportunterricht, 50(6), 172-176.
  16. Bietz, J. (2002). Bewegungsvorstellung und Blindheit. Schorndorf: Karl Hofmann Verlag.
  17. Bláha, L. (1995). Goalball - hra pro zrakově postižené. In L. Čepička (Ed.), Sborník konference "Hra v životě člověka" (pp. 97-102). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
  18. Bláha, L. (1996). Goalball - hra jen pro zrakově handicapované? Tělesná výchova a sport mládeže, 62(3), 33-37.
  19. Bláha, L. Valter, L., Pyšný, L., & Macháček, P. (1999). Měření jednoduché reakční doby na zvukový podnět u zrakově handicapovaných dětí hrajících goalball (komparativní studie). In F. Zahálka (Ed.), Pohybové aktivity jako součást životního stylu pro příští tisíciletí. Mezinárodní studentská vědecká konference (pp. 14-17). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  20. Bláha, L. & Valter, L. (2000). Sledování některých efektů provozování goalballu u žáků škol pro zrakově postižené. In L. Čepička (Ed.), Games in the programs of physical education and sport training processes. Proceedings of papers from 4th International scientific conference. Plzeň 25. - 27. 11. 1999 (pp. 138-141). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
  21. Bláha, L. Valter, L., Pyšný, L., & Macháček, P. (2001). Ověřování testu diagnostikujícího rychlost reakce na zvukový podnět a jeho aplikace u zrakově postižených dětí. In L. Pyšný & L. Bláha (Eds.), Pohyb a výchova - sborník referátů z vědeckého semináře s mezinárodní účastí (pp. 6-11). Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta.
  22. Bláha, L., Valter, L., & Bechyně, Z. (1998). Sledování některých ukazatelů vztahujících se k zatížení zrakově handicapovaných hráčů v goalballu. In B. Komeštík (Ed.), Optimální působení tělesné zátěže: Sborník příspěvků I. ročníku vědecké konference - Hradec Králové' 10. - 11. 9. 1997 (pp. 50-54). Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická.
  23. Bláha, L., Valter, L., & Král, T. (1998). Stanovení jednoduché reakční doby na zvukový podnět u zrakově handicapovaných dětí hrajících goalball. In M. Janura (Ed.), Celostátní studentská vědecká konference s mezinárodní účastí v oboru kinantropologie: Sborník referátů (pp. 13-15). Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  24. Bláha, L., & Pyšný L. (2000). Provozování pohybových aktivit zrakově handicapovanou populací. Ústí nad Labem: Universita J. E. Purkyně.
  25. Bláha, L. (2001). Vybrané efekty působení goalballu u zrakově postižených dětí. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  26. Bláha, L., & Süss, V. (2001). Sledování vybraných parametrů střelby u hráčů goalballu. In P. Tilinger, A. Rychtecký, & T. Perič (Eds.), Sborník příspěvků národní konference. Sport v České republice na přelomu století (pp. 368-371). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  27. Bláha, L. (2002). Limity využití pálkovacích her u zrakově postižených. Tělesná výchova a sport mládeže, 68(8), 41-44.
  28. Bláha, L. (2003a). Příklady pálkovacích her pro zrakově postižené. Tělesná výchova a sport mládeže, 69(2), 12-19.
  29. Bláha, L. (2003b). Vybrané aspekty provozování pohybových her u zrakově postižených. In L. Čepička (Ed.), Games in the programs of physical education and sport trainig processes (pp. 171-175). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
  30. Bláha, L., & Süss, V. (2004). Sledování vybraných charakteristik střelby u hráčů goalballu. In J. Šimonek (Ed.), Sborník mezinárodní konference Tělesná výchova a šport na univerzitách po vstupe do EÚ. Nitra 23. 9. 2004 (pp. 38-44) Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Pedagogická fakulta.
  31. Bláha, L. (2006). Možnosti začlenění zrakově postiženého jedince do provozování pohybových her. In L. Čepička (Ed.), Proceeding of papers on games in the programs of physical education and sport training processes (pp. 238-243). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
  32. Bláha, L., & Machačová, V. (2007). Locomotor possibilities for visually handicapped inhabitans in region of Ústí nad Labem. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 37(2), 27.
  33. Bláha, L., Pálková H., Ženíšková, A., & Machačová, V. (2009). Issues of the visually handicapped citizens´ attitude to physical activities. Acta Universitatis Matthiae Belii. Physical Education and Sport, 1(1), 26-38.
  34. Bláha, L. Balkó, Š, Drahovzalová, L., Bartůňková, M., Kloudová, L., & Ženíšková, A. (2009a). Chůze zrakově postižených spoluobčanů jako sledovaný prvek zdravého uplatňování pohybových aktivit. In M. Blahutková (Ed.), Sport a kvalita života 2009. Sborník příspěvků mezinárodní konference konané 5. - 6. 11. 2009 v Brně (10 p.) Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
  35. Bláha, L., Janečka, Z., & Herink, R. (2010). Vybrané problémové okruhy integrace dětí se zrakovým postižením do školní tělesné výchovy. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(2), 40-47.
  36. Bláha, L. (2010a). Application of chosen outdoor physical activities of the visually handicapped people. Journal of outdoor activities, 4(1), 5-23.
  37. Bláha, L. (2010b). Námět k začlenění jedince se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením do pohybových her. Tělesná výchova a sport mládeže, 76(2), 20-25.
  38. Bláha, L. (2010c). Principy a náměty pro aplikaci vybraných pohybových her s účastníky se zrakovým nebo jiným zdravotním postižením. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(1), 17-20.
  39. Bláha, L. (2010d). Pohybové aktivity a zrakové postižení. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta.
  40. Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  41. Blessing, D. L., McCrimmon, D., Stovall, J., & Williford, H. N. (1993).The effects of regular exercise programs for visually impaired and sighted children.Journal of Visual Impairment & Blindness, 87, 50-52. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Bláha, L. (2011). Vybrané studie k uplatňování pohybových aktivit u osob se zrakovým postižením. [Selected studies about implementation of physical activities of persons with visual impairments]. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.
  43. Block, M. (1994). A teacher's guide to including students with disabilities in regular physical education. Baltimore, MD: Paul H. Brookes.
  44. Block, M. (2007). A teacher's guide to including students with disabilities in general physical education (4th ed.). Maryland: Paul H. Brooks Publishing Co.
  45. Bolach, E., & Bolach, B. (2001). Zaklady gry w pilke noźna dla osob niewidomych (futsol). In S. Kowalik & M. Górny (Eds.), Dziecko niepelnosprawne - aktywność ruchowa - dzia-lalność szkoly (pp. 194-198). Poznaň: Akademia wychowania fizycznego.
  46. Bruce, I., Harrow, J., & Obolenskaya, P. (2007). Blind and partially sighted people´s perceptions of their inclusion by family and friends. British Journal of Visual Impairment, 25(1), 68-85. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Bunc, V., Segeťová, J., Šafaříková, L., & Hrčic, J. (1997a). Hodnocení celodenního pohybového režimu u zrakově handicapovaných dětí. In P. Tilinger & T. Perič (Eds.), Tělesná výchova a sport na přelomu století (pp. 286-289). Praha: Univerzita Karlova.
  48. Bunc, V., Segeťová, J., Šafaříková, L., & Horčic, J. (1997b). The assessment of whole day physical activity in visually handicapped children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 33(2), 61-65.
  49. Bunc, V., Šafaříková, L., & Segeťová, J. (1997). A simple assessment of aerobic fitness in visually handicapped children. Acta Universitatis Carolinae Kinanthropologica, 33(1), 69-74.
  50. Blash, B. et al. (1997). Foundation of orientation and mobility. New York: AFB Press.
  51. Brindová, D., Kmeť, M., & Ješina, O. (2013). Sociálne determinanty zdravia školákov so zdravotným postihnutím. [Social determinants of health among pupils with disabilities]. Studia sportiva, 7(3), 67-75. Přejít k původnímu zdroji...
  52. Cattaneo, Z., Vecchi, T., Cornoldi, C., Mammarella, I., Bonino, D., Ricciardi, E., & Pietrini, P. (2008). Imagery and spatial processes in blindness and visual impairment. Neuroscience and Biobehavioral Reviews, 32, 1346-1360. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Cerin, E., Saelens, B. E., Sallis, J. F., & Frank, L. D. (2006). Neighborhood environment walkability scale: Validity and development of a short form. Medicine and Science in Sports and Exercise, 38(9),1682-1691. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Craig, C. L., Marshall, A. L., Sjöström, M., Bauman, A. E., Booth, M. L., Ainsworth, B. E., Pratt, M., Ekelund, U., Yngve, A., Sallis, J. F., & Oja, P. (2003). International physical activity questionnaire: 12 - country reliability and validity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 35(8), 1381-1395. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Cratty, B. J. (1971).Movement and spatial awareness in blind children and youth. Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher.
  56. Čálek, O. (1984). Raný vývoj dítěte nevidomého od narození. Praha: Univerzita Karlova.
  57. Čálek, O. (1985). Výchova dospívající mládeže k samostatnosti. Praha: Ústřední výbor invalidů.
  58. Čálek, O. (1986). Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  59. Čelikovský, S. et al. (1979). Antropomotorika pro studující tělesnou výchovu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  60. Čížková, V. & Pisařovicová, J. (1954). Klinická endokrinologie dětského věku. In V. Příhoda, Ontogeneze lidské psychiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  61. Daďová, K., Čichoň, R., Švarcová, J., & Potměšil, J. (2008). Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Univerzita Karlova.
  62. Davis, R. W. (2002). Inclusion through sports. Champaign, IL: Human Kinetics.
  63. De Pauw, K. P., & Gavron, S. J. (1995). Disability and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
  64. Dědičová, K. (2003). Pálkovací hry pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  65. Dobrý, L. (1997). Stadia pohybového učení v praxi I. kognitivní stadium. Tělesná výchova a sport mládeže, 63(6), 2-4.
  66. Došková, J. (2009). Sledování pohybových aktivit vybraných zrakově handicapovaných žáků. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  67. Drahovzalová, L. (2009). Monitorování pohybových aktivit a inaktivit zrakově postižených jedinců v Ústeckém kraji. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  68. Dufková, J. (2005). Sporty v přírodě zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  69. Dvořák, T. (2006). Posturální a kineziologické aspekty běhu na lyžích nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  70. Dvořáková, T. (2001). Komunikace traséra a zrakově postiženého sportovce při běhu na lyžích. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  71. Dovalil, J. et al. (1982). Malá encyklopedie sportovního tréninku. Praha: Olympia.
  72. Dziedzic, J. (1969). Usprawnianie fizyczne niewidomych na turnusach rehabilitacyjno-leczniczych. Poznaň: Wyžsza Szkoła Wychowania Fizycznego.
  73. Edelsberger, L. (Ed.), Defektologický slovník. Jinočany: Nakladatelství H & H. EUROFIT-European Test of physical fitness. Rome: CouncilofEurope, Committee for Developmentof Sport.
  74. Elliot, D., & Khan, M. (Eds.). (2010). Vision and goal-directed movement. Champaign, IL: Human Kinetics. Přejít k původnímu zdroji...
  75. Evropská charta sportu pro všechny: zdravotně postižené osoby. (1996). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  76. Fialová, M. (2006). Běh na lyžích nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  77. Filipová, G., Keblová, A., Pecka, D., Tupý, J., & Vaněk, P. (1995). Učební osnovy základní školy pro nevidomé. Tělesná výchova II. stupeň. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  78. Finková, I. (2011). Základní didaktické problémy plavecké výuky osob se zrakovým postižením (součástí je legislativa k plavecké výuce na speciálních školách pro zrakově postižené). Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  79. Fafl, B. (1970). Jak vidí vaše dítě? Praha: Avicenum.
  80. Flenerová, H. (1985). Kapitoly z tyflopedie. Praha: Univerzita Karlova.
  81. Fraiberg, S. et al. (1977). Theinsights for the blind: comparative studies of blind and sighted infants. New York: Basic book inc. publisher.
  82. Friedrich, G., & Schwier, J. (1987). Sportspiele für Blinde und Sehbehinderte.Motorik - Zeitschrift für Motopedagogik und Mototherapie, 10(3), 101-110.
  83. Friedrich, G., Hildebrandt, U., Knauff, J., & Kruf, A. (1986). Spiele für sehgeschädigte Schüler. Bericht von einem Marburger Projekt. Motorik - Zeitschrift für Motopädagogik und Mototherapie, 9(1), 20-34.
  84. Frková, K. (2006). Uplatňování pohybových aktivit u zrakově handicapované populace Severočeského regionu. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  85. Frömel, K., Novosad, J., & Svozil, Z. (1999). Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
  86. Frömel, K., Bauman, A., Bláha, L., Feltlová, D., Fojtík, I., Hájek, J., Horák, S., Klobouk, T., Kudláček, V., Ludva, P., Lukavská, M., Mitáš, J., Neuls, F., Nykodým, J., Pelclová, J., Ryba, J., Řepka, E., Sigmund, E., Sigmundová, D., Suchomel, A., & Šebrle, Z.(2006). Intenzita a objem pohybové aktivity 15-69leté populace České republiky. Česká kinantropologie, 10(1), 13-27.
  87. Graf, C., Koch, B., Kretschmann-Kandel, E., Falkowski, G., Christ, H., Coburger, S., Lehmacher, W., Bjarnason-Wehrens, B., Platen, P., Tokarski, W., Predel, H. G., & Dordel, S. (2004). Correlation between BMI, leisure habits and motor abilities in childhood (CHILT-Project). International Journal of Obesity, 28, 22-26. Přejít k původnímu zdroji...
  88. Guthold, R., Ono, T., Strong, K., Chatterji, S., & Morabia, A. (2008). Worldwide variability in physical inactivity. American Journal of Preventive Medicine,34(6), 486-494. Přejít k původnímu zdroji...
  89. Haegele, J. A., Zhu, X., Lee, J. & Lieberman, L. J. (2016). Physical activity for adults with visual impairments: Impact of socio-demographic factors. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 3-14. Přejít k původnímu zdroji...
  90. Hájek, Z. (2008). Možnosti volnočasových aktivit zrakově postižené mládeže. Závěrečná práce, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
  91. Hebbelinck, R., Shephard, R. J., Vermeer, A., & Davis, W. E. (1995). Physical and motor development in mental retardation. Basel: Karger.
  92. Hendl, J. (1999). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.
  93. Herwig, H. (2001). Tischtennis mit Sehbehinderten. Sportunterricht, Lehrhilfen für den Sportunterricht, 50(1), 6-10.
  94. Hirtz, P. et al. (2007). Phänomene der motorischen Entwicklung des Menschen. Schorndorf: Hofmann Verlag.
  95. Hodaň, B. (1992). Úvod do teorie tělesné kultury. Olomouc: Univerzita Palackého.
  96. Herwig, H. (2001). Tischtennis mit Sehbehinderten. Sportunterricht, Lehrhilfen für den Sportunterricht, 50(1), 6-10.
  97. Hirtz, P. et al. (2007). Phänomene der motorischen Entwicklung des Menschen. Schorndorf: Hofmann Verlag.
  98. Holubová, E. (2000). Zvláštnosti adaptace ve vodním prostředí dětí zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  99. Hopkins, W. G., Gaeta, H., Thomas, A. C., & Hill, P. McN. (1987).Physical fitness of blind and sighted children.European Journal of Applied Physiology, 56, 69-73. Přejít k původnímu zdroji...
  100. Hornová, M. (1999). Kuželkářský sport zrakově postižených. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  101. Houwen, S. Hartman, E. & Visscher, C. (2009). Physical activity and motor skills in children with and without visual imairments. Medicine and Science in Sports and Exercise, 41(1), 103-109. Přejít k původnímu zdroji...
  102. Hošek, V., & Rychtecký, A. (1975). Motorické učení. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  103. Hutzler, Y., & Sherrill, C. (1999). Disability, physical activity, psychological well being and empowerment: A life span perspective. In R. Lidor & M. Bar-Eli (Eds.), Sport psychology: Linking theory and practice (pp. 281-300). Morgantown, WV: Fitness Information Technology.
  104. Charousek, Z. (2004). Vybrané aspekty provozování kuželek a bowlingu u zrakově postižených jedinců. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  105. Choutka, M., Brklová, D., & Votík, J. (1999). Motorické učení v tělovýchovné a sportovní praxi. Plzeň: Západočeská univerzita.
  106. Chytráčková, J., & Čelikovský, S. (1988). Svalová činnost převážně obratnostního charakteru. In M. Máček & J. Vávra (Eds.), Fyziologie a patofyziologie tělesné zátěže (pp. 55-56). Praha: Avicenum.
  107. International Blind Sport Federation. (2010). IBSA medical classification. Retrieved from http://www.ibsa.es/docinteres/HTM/MedicalClassification.htm
  108. Janečka, Z. & Górny, M. (1998). Methodical comments on a ski training of the blind. In H. Válková & R. Vute (Eds.), Adapted physical activities in central Europe (pp. 119-121). Olomouc: Palacký University.
  109. Janečka, Z. (1998). Prostorová orientace hrou. In R. Vachule (Ed.), Sport a rekreační aktivity zdravotně postižených dětí (pp. 179-184). Praha: Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v České republice.
  110. Janečka, Z. (1998). Plavání nevidomých. In R.Vachule (Ed.), Sport a rekreační aktivity zdravotně postižených dětí (pp. 184-198). Praha: Asociace rodičů a přátel zdravotně postižených dětí v České republice.
  111. Janečka, Z. (1999). Charakteristika psychických procesů, somatických a motorických ukazatelů zrakově postižených. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Pohyb a zdraví: sborník z 2. mezinárodní konference (pp. 249-252). Olomouc: Univerzita Palackého.
  112. Janečka, Z. (1999). Motor competence of 7-10-year old children with visual disabilities. Acta Universitatis Palacianae Olomucensis. Gymnica, 29(2), 47-53.
  113. Janečka, Z. (1999). Wady wzroku - wskazania i pzreciwskazania w wychowaniu fizycznym. In Sport dla osób niepełnosprawnych osoby niepełnosprawne dla sportu. Poznań:Akademia wychowania fizycznego.
  114. Janečka, Z. (2000). The concept of motor competence investigation in visual disabled children aged 7-10. In R, Pišot (Ed.), Otrok v gibaniu - A child in motion (pp. 5002-508). Ljubljana: Pedagoška fakulteta Ljubljana.
  115. Janečka, Z. (2001). Zrakové vady a pohybové aktivity. In H. Válková & Z. Hanelová (Eds.), Pohyb a zdraví:sborník z 2. mezinárodní konference (pp. 211-213). Olomouc: Univerzita Palackého.
  116. Janečka, Z. (2001). The motor competence of visually disabled cildren in basic shool. In M. Dinold, G. Gerber, & T. Reinelt (Eds.), 13th international symposium/5th european conferenceon adapted physical aktivity (pp. 142-148). Wien: Manz Verlag Schulbuch.
  117. Janečka, Z. (2002). Motorická kompetence zrakově postižených dětí v prepubescenci a pubescenci. In J. Jesenský (Ed.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia (pp. 111-113). Hradec Králové: Gaudeamus.
  118. Janečka, Z. (2003). Ontogeneze jinak zrakově disponovaných dětí do tří let. In Zdravotně postižení - programy pro 21 (pp. 124-127). Hradec Králové: Gaudeamus.
  119. Janečka, Z., Kudláček, M., & Válková, H. (2003). Sport socialization with visual impairment in prebubescent and pubescent age. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 33(2), 7-10.
  120. Janečka, Z. (2003). Motorická kompetence zrakově postižených prepubescentů a pubescentů. In L. Dobrý & O. Souček (Eds.), Pedagogická kinantropologie 2003.
  121. Janečka, Z., Štěrbová, D., & Kudláček. M. (2008). Psychomotorický vývoj a vývoj motorických kompetencí kongenitálně nevidomého dítěte do 36 měsíců věku. Tělesná kultura, 31(1), 20-29. Přejít k původnímu zdroji...
  122. Janečka, Z., & Bláha, L. (2013). Motorické kompetence osob se zrakovým postižením. [Motoric competence of persos with visual impairments]. Olomouc: UP v Olomouci.
  123. Jansa, P., Dovalil, J. et al. (2007). Sportovní příprava. Praha: Q-art.
  124. Jansa, P., Kocourek, J., Votruba, J., & Dašková, B. (2005). Sport a pohybové aktivity v životě české populace. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  125. Jeřábek, J. (1985). Ophtalmologie pro pedagogy [Učební texty]. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  126. Jesenský, J. (2002). Vývoj, stav a strategie rozvoje v referenčním poli typologie. In J. Jesenský et al. (Eds.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia (pp. 14-34). Hradec Králové: Gaudeamus.
  127. Jesenský, J. (2002). Základy komprehenzivní tyflopedie I. Přehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
  128. Jesenský, J. (2003). Základy komprehenzivní tyflopedie II. Kategorie komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus.
  129. Ješina, O., & Kudláček, M. (2009). Aplikované pohybové aktivity v integrované školní tělesné výchově I. Tělesná výchova a sport mládeže, 75(2), 15-19.
  130. Kábele, F. (1976). Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  131. Kalman, M. (2012). Národní pohybové doporučení. [National Recommendation about Physical Activity] Retrieved from http://dataplan.info/img_upload/f96fc5d7def29509aeffc6784e61f65b/kalman_prezentace_olomouc.pdf
  132. Kalman, M., Sigmund, E., Sigmundová, D., Hamřík, Z., Beneš, L., Csémy, L. (2011). Národní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. [National Report on Health and Lifestyle of Children and Students]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  133. Kalman, M., Hamřík, Z., & Ješina, O. (2011). Podpora pohybových aktivit v kontextu APA. In: O. Ješina, Z. Hamřík, et al. Podpora aplikovaných pohybových aktivit v kontextu volného času (pp. 11-13) [Support of adapted physical activities in leisure time]. Olomouc: UP v Olomouci.
  134. Keblová, A. (1996). Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. Praha: Septima.
  135. Keblová, A. (2001). Zrakově postižené dítě. Praha: Septima.
  136. Kemper, R. (1993). Sensorik und Motorik. Experimentelle Untersuchungen zur akustischen Raumorientierung und Gesamtkörperkoordination mit Blinden und blindübend Sehenden. Köln: Sport und Buch Strauss.
  137. Kemper, R. (1995). Relationship between acoustic spatial orientation and body coordination in blind persons. In B. Svoboda & A. Rychtecky (Eds.), Physical activity for life: East and west, south and north (pp. 453-457). Aachen: Meyer & Meyer Verlag.
  138. Kittlerová, Š. (2005). Aplikace koloběhu pro zrakově postižené. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  139. Klavina, A.(2008). Using peer-mediated instructions for students with severe and multiple disabilities in physical education: A multiple case study. European Journal of Adapted Physical Activity, 1(2), 7-19. Přejít k původnímu zdroji...
  140. Kohoutek, M., Hendl, J., Véle, F., & Hirtz, P. (2005).Koordinanční schopnosti dětí. Výsledky čtyřletého longitudinálního sledování dětí ve věku 8 - 11 let. Praha: Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu.
  141. Kowalik, S. & Janečka, Z. (1998). Użytecność koncepcji jakości życia dla procesu rehabilitacji osób niepełnosprawnych. In S. Kowalik (Ed.), Rozwiązywanie problemów życiowych mieszkańców domow opieki społecznej (pp. 9-29). Kościan: AGA.
  142. Kolín, J. (1989). Oční lékařství. Praha: Univerzita Karlova.
  143. Kozlík, J., Šabat, K, & Kittler, J. (1968). Studium vývoje tělesné zdatnosti dětí ve věku 6-11 let. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  144. Krabec, D. (1987). Testová baterie Eurofit ověřovací studie vybraných testů u české školní mládeže. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  145. Králíček, P.: Úvod do speciální neurofyziologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze. Karolinum.
  146. Kraus, H. et al. (1997). Kompendium očního lékařství. Praha: Grada.
  147. Koluchová, J. (1989). Přehled patopsychologie dítěte II. Olomouc: Univerzita Palackého.
  148. Kuric, J. et al. (1963). Vývojová psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  149. Křivková, Z. (2005). Význam pohybu pro formování osobnosti nevidomých. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  150. Kudláček, M., Ješina, O., & Janečka, Z. (2009). Paralympijské vzdělávací programy. Tělesná kultura, 32(1), 44-55. Přejít k původnímu zdroji...
  151. Kudláček, M., Ješina, O., & Štěrbová, D. (2008). Integrace žáka s tělesným postižením v kontextu školní tělesné výchovy. Speciální pedagogika, 18(3), 232-239.
  152. Kudláček, M. (2008). Inclusion of children with physical disabilities in physical education, recreation and sport. Olomouc: UP v Olomouci.
  153. Kudláček, M., & Frömel, K. (2012). Sportovní preference a pohybová aktivita studentek a student středních škol. [Sport Preferences and Physical Activity of High School Students]. Olomouc: UP v Olomouci.
  154. Kvapilová, Z. (2004). Senzomotorické dispozice zrakově postižených plavců. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  155. Květoňová-Švecová, L. (2000). Oftalmopedie. Brno: Paido.
  156. Langmeier, J.,  Matějček Z. (1963). Psychická deprivace v dětství. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  157. Langmeier, J. (1983). Vývojová psychologie pro dětské lékaře. Praha: Avicenum.
  158. Langmeier, J., Langmeier, M., & Krejčířová, D. (1998). Vývojová psychologie s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H & H.
  159. Leverenz, L. J. (2009). Visual impairment. In J. L. Durstine, G. E. Moore, P. L. Painter, & S. O. Roberts (Eds.), ACSM´s exercise management for persons with chronic diseases and disabilities (pp. 392-395). Champaing, IL: Human Kinetics.
  160. Lieberman, L. J. (2005). Visual impairments. In J. P. Winnick (Ed.), Adapted physical education and sport (pp. 205-234). Champaing, IL: Human Kinetics.
  161. Lieberman, L. J., & Cowart, J. F. (1996). Games for people with sensory impairments: strategies for including individuals of all ages. Champaign, IL: Human Kinetics.
  162. Lieberman, L. J., & McHugh, E. (2001). Health-related fitness of children who are visually impaired. Journal of Visual Impairment & Blindness, 91, 272-287. Přejít k původnímu zdroji...
  163. Linhartová, D. (2008). Využívání nabídky adrenalinových sportů zrakově postiženými. Bakalářská práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
  164. Libra, J. (1985). Speciální motorická docilita a učení. Praha: Univerzita Karlova.
  165. Lienert C., Sherrill, C., & Myers, B. (2001). Physical educators' concerns about integrating children with disabilities: A cross-cultural comparison. Adapted Physical Activity Quarterly, 18 (1), 1-17. Přejít k původnímu zdroji...
  166. Lievegoed, B. C. J. (1992). Vývojové fáze dítěte. Praha: Baltazar.
  167. Litvak, A. G. (1979). Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  168. Loulová, M. (2009). Veslování zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  169. Ludíková, L. et al. (1988). Tyflopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého.
  170. Ludíková, L. et al. (1989). Tyflopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého.
  171. Ludíková, L. (2001). Dítě se zrakovým postižením. In O. Müller et al. (Eds.), Dítě se speciálními vzdělávacími potebami v běžné škole (pp. 123-144). Olomouc: Univerzita Palackého.
  172. Ludíková, L. (2003). Integrace žáků se zrakovým postižením. In M. Valenta et al. (Eds.), Přehled speciální pedagogicky a školská integrace (pp. 179-206). Olomouc: Univerzita Palackého.
  173. Ludíková, L. (2005). Speciální pedagogika osob s postižením zraku. In M. Renotiérová, L. Ludíková et al. (Eds.), Speciální pedagogika (pp. 191-207). Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta.
  174. Ludíková, L. (1990). Předškolní výchova zrakově postižených dětí. Olomouc: Univerzita Palackého.
  175. Madarasová-Gecková, A., Dankulincová, Z., Sigmundová, D., & Kalman, M. (2016). Mezinárodní zpráva o zdraví a životním stylu dětí a školáků. [International Report on Health and Lifestyle of Children and Students]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  176. Macháček, P. (1992). Mapování pohybových schopností nevidomých žáků 1. tříd ZŠ. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
  177. Marek, K. (2012). Sledování vybraných lokomočních aktivit proměnlivými metodami osob se zrakovým postižením. Diplomová práce, Pedagogická fakulta Univerzity J. E. Purkyně, Ústí nad Labem.
  178. Másilko, L. (2009). Futsal pro nevidomé v České republice. In M. Blahutková (Ed.), Sport a kvalita života (pp. 77). Brno: Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií.
  179. Mátlová, L. (2000). Metodika a didaktika kuželkářského sportu zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  180. Měkota, K., & Cuberek, R. (2007). Pohybové dovednosti, činnosti, výkony. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  181. Měkota, K., & Novosad, J. (2005). Motorické schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury.
  182. Mrňák, M. (1999). Sledování zatížení hráčů goalballu během utkání. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  183. Nakamura, T. (1997). Quantitative analysis of gait in the visually impaired. Disability and Rehabilitation, 19, 194-197. Přejít k původnímu zdroji...
  184. Mazal, F. (1990). Hodnoty srdeční frekvence v pohybových hrách žáků 3. a 4. ročníků základní školy. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 20, 105-116.
  185. Měkota, K. & Blahuš, P. (1983). Kapitoly z antropomotoriky I. Olomouc: Univerzita Palackého.
  186. Měkota, K., Kovář, R., & Štepnička, J. (1988). Antropomotorika II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  187. Moravec, R. (1990). Telesný a funkčný rozvoj a pohybová výkonnosť 7-18ročnej mládeže v ČSFR. Bratislava: Ministerstvo školstva, mládeže a športu SR.
  188. Moravcová, D. (2004). Zraková terapie pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton.
  189. Mysliveček, J. (2003). Základy neurověd. Praha: Triton.
  190. Ng, K., Rintala, P., Tynjälä, J., Vilberg, J., & Kannas, L. (2014). Physical Activity Patterns of Adolescents with Long Term Illnesses or Disabilities in Finnish General Education. Journal of Physical Activity & Health. 7(1), 58-72. Přejít k původnímu zdroji...
  191. Ng, K., Rintala, P., Tynjälä, J., Valimaa, R., Vilberg, J., Kokko, S., & Kannas, L. (2016a). Physical Activity Trends of Finnish Adolescents with Long-Term Illnesses or Disabilities from 2002-2014. Journal of Physical Activity & Health. 13(8), 816-821. Přejít k původnímu zdroji...
  192. Ng, K., Rintala, P., Välimaa, R., Tynjälä, J., Villberg, J, Kokko, S., Kannas, L. (2016b). Daily physical activity in Finnish adolescents with long term illnesses or disabilities: psychosocial associations with participation in sports club. Epidemiology, Biostatistics and Public Health, 13(3), e11699-1-e11699-10. Přejít k původnímu zdroji...
  193. Nielsenová, L. (1998). Učení zrakově postižených dětí v raném věku. Praha: ISV nakladatelství.
  194. Novotná, E. (2003). Plavecká výuka nevidomého dítěte se zaměřením na plavecké dovednosti a plavecký způsob znak. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  195. Obermanová, A. (2004). Školní tělesná výchova zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  196. O'Brien, D., Kudláček, M., & Howe, P. D. (2009). A contemporary review of English language literature on inclusion of students with disabilities in physical education: A European perspective. European Journal of Adapted Physical Activity, 2(1), 46-61. Přejít k původnímu zdroji...
  197. Pálková, H. (2006). Uplatňování pohybových aktivit u zrakově handicapované populace Ústeckého kraje. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  198. Pávek, F. (1970). Ukazatele tělesné výkonnosti 7-19leté mládeže ČSSR. Praha: VÚP.
  199. Pavlov, I. P. (1953). Sebrané spisy III. Praha: SZN. Perkins, K., Columna, L., Lieberman, L.J., & Bailey, J. (2013). Parents perceptions of physical aktivity for their children with visual impairments. Journal of Visual IMpairment and blindness. 107(2),131-142. Přejít k původnímu zdroji...
  200. Petrovskij, A. V. et al. (1977). Vývojová a pedagogická psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  201. Požár, L. (2007). Základy psychológie ludí s postihnutím. Trnava: Vydavatelstvo Typi Universitatis Tyrnaviensis.
  202. Prechtl, H. F., Cioni, G., Einspieler, Ch., Bos, A. F., & Ferrari, F. (2001). Role of vision on early motor development: lessons from the blind. Developmental Medicine & Child Neurology, 43(3), 198-201. Přejít k původnímu zdroji...
  203. Provazník, M. (2008). Tandem snowboarding zrakově postižených. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  204. Příhodová, K. (2007). Význam sportu pro jedince se zrakovým postižením a jeho vliv na kvalitu života. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha.
  205. Poráčová, V. (1996). Komparace některých motorických a somatických ukazatelů u zrakově postižených dětí mladšího školního věku a vidících. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Fakulta tělesné kultury, Olomouc.
  206. Požár, L. (2002). Některé terminologické problémy. In J. Jesenský (Ed.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milenia (pp. 67-71). Hradec Králové: Gaudeamus.
  207. Příhoda, V. (1977). Ontogeneze lidské psychiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  208. Rašev, E. (1994). Proprioreceptivní postulární terapie. Rehabilitácia, 28, 8-10.
  209. Ratajczak, J. (2001). Nowe formy aktywności ruchowej w Ośrodku dla dzieci niewidomych w Owińskach. In S. Kowalik & M. Górny (Eds.), Dziecko niepelnosprawne - aktywność ruchowa - dzialalność szkoly (pp. 199-202). Poznaň: Akademia wychowania fizycznego.
  210. Reina, R. & Alvaro-Ruiz, J. (2016). Full inclusion of a student with visual impairment over the full Physical activity and sport sciences degree: A case study. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 40-52. Přejít k původnímu zdroji...
  211. Richterová, N. (2011). Sportovní a pohybové aktivity zrakově postižených a jejich přínos pro integraci této skupiny. Bakalářská práce, Masarykova univerzita, Fakulta sportovních studií, Brno.
  212. Riley, B. B., Rimmer, J. H., Wang, E., & Schiller, W. J. (2008). A conceptual framework for improving the accessibility of fitness and recreation facilities for people with disabilities. Journal of Physical Activity and Health, 5(1), 158-168. Přejít k původnímu zdroji...
  213. Rimmerman, A., & Morgenstern, H. (2003). Quality of life of visually impaired adults who are employed in extendedemployment programs in Israel. Journal of Visual Impairment & Blindness, 97(9), 551-561. Přejít k původnímu zdroji...
  214. Rintala, P., Välimaa, R., Tynjälä, J., Boyce, W., King, M., Villberg, J., & Knnas, L. (2011). Physical Activity of Children with and without Long-Term Illness or Disability. Journal of Physical Activity and Health, 8(8), 1066-1073. Přejít k původnímu zdroji...
  215. Robinson, B. & Lieberman, L.J. (2007). Influence of a Parent Resource Manual on Physical Activity Levels of Children with Visual Impairments. Rehabilitation Education for Blindness and Visual Impairment, 39(3). 129-140. Přejít k původnímu zdroji...
  216. Rutkowski, D. (2001). Aktywność ruchova niewidomych i slabowidzacych w trakcie obozóv harcerskich. In S. Kowalik & Górny, M. (Eds.), Dziecko niepelnosprawne - aktywność ruchowa - dzialalność szkoly (pp. 182-193). Poznaň: Akademia wychowania fizycznego.
  217. Rütten, A., Abel, T., Kannas, L., von Lengerke, T., Lüschen, G., Rodríguez Diaz, J. A., Vinck, J., & van der Zee, J. (2001). Self reported physical activity, public health, and perceived environment: Results from a comparative Euroepan study. Journal of Epidemiology and Community Health, 55, 139-146. Přejít k původnímu zdroji...
  218. Rütten, A. & Abu-Omar, K. (2004a). Perceptions of environmental opportunities for physical activity in the European Union. Sozial- und Präventivmedizin,49, 310-317. Přejít k původnímu zdroji...
  219. Rütten, A., & Abu-Omar, K. (2004b). Prevalence of physical activity in the European Union. Sozial- und Präventivmedizin,49, 281-289. Přejít k původnímu zdroji...
  220. Rychtecký, A., & Fialová, L. (1998). Didaktika školní tělesné výchovy. Praha: Karolinum.
  221. Říhová, M. (2001). Goalballem k lepší orientaci. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  222. Renson, R. & Vanreusel, B. (1990). Growth and fitnes of flemisch girls. Champaign, IL: Human Kinetics.
  223. Riegerová, J. & Ulbrichová, M. (1993). Aplikace fyzické antropologie v tělovýchově a sportu. Olomouc: Univerzita Palackého.
  224. Řehák, S. et al. (1989). Oční lékařství. Praha: Avicenum.
  225. Říčan, P., Krejčířová, D. et al. (1997). Dětská klinická psychologie. Praha: Avicenum.
  226. Sherill, C. (1998). Adapted physical aktivity, recreation and sport. Madison: Crossdisciplinary and lifespan (5th ed.).
  227. Sherrill, C. (2004). Adapted physical activity, recreation and sport: Crossdisciplinary and lifespan (6th ed.). Boston, MA: WCB/McGraw-Hill.
  228. Saelens, B. E., Sallis, J. F., Black, B., & Chen, D. (2003). Neighborhood-based differences in physical activity: An environmental scale evaluation. American Journal of Public Health, 93, 1552-1558. Přejít k původnímu zdroji...
  229. Samaey, Ch., & Lamon, A. (1996). Motorische Entwicklung und motorische Kompetenz. Motorik, 19(4), 173-177.
  230. Scherer, F. et al. (1983). Sport mit blinden und sehbehinderten Kindern und Jugendlichen. Reihe Motorik. Band 4. 1. Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
  231. Scherer, H. G. (1991). Zum Problem der Bewegungsvorstellung blinder Menschen beim motorischen Lernen. In R. Daugs (Ed.), Sportmotorisches Lernen und Techniktraining (pp. 182-185). Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
  232. Schmidt, R. A., & Wrisberg, G. A. (2008). Motor learning and performance. A situation-ba-sed learning approach. Champaign, IL: Human Kinetics.
  233. Schnabel, G., Harre, D., & Borde, A. (1997). Trainingswissenschaft: Leistung - Training - Wettkampf. Berlin: Sportverlag.
  234. Schneider, P. L., Crouter, S. E., & Bassett, D. R. (2004). Pedometer measures of free-living physical activity: Comparison of 13 models. Medicine and Science in Sports and Exercise, 36(2), 331-335. Přejít k původnímu zdroji...
  235. Schucan-Kaiser, R. (1997). 1010 Spiel- und Übungsformen für Behinderte (und Nichtbe-hinderte). Schorndorf: Verlag Hofmann.
  236. Shephard, R. J. (1990). Fitness in special populations. Champaing, IL: Human Kinetics.
  237. Sherrill, C. (1998). Adapted physical activity, recreation, and sport: Crossdisciplinary and lifespan(5th ed.). Boston: McGraw-Hill.
  238. Short, F. X., & Winnick, J. P. (1988). Adolescent physical fitness: A comparative study. Journal of Visual Impairment & Blindness, 82, 237-239. Přejít k původnímu zdroji...
  239. Sigmund, E., Mitáš, J., Vašíčková, J., Sigmundová, D., Chmelík, F., Frömel, K., Horák, S., Nykodým, J., Šebrle, Z., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Mičan, O., Fojtík, I., Klobouk, T., Lukavská, M., & Bláha, L. (2008a). Biosociální proměnné pohybové aktivity dospělých obyvatel vybraných metropolí České republiky. Česká kinantropologie, 12(4), 9-20.
  240. Sigmund, E., Sigmundová, D., Zacpal, J., Mitáš, J., Chmelík, F., Vašíčková, J., & Frömel, K. et al. (2008b). Koreláty pohybové aktivity randomizovaného souboru 15-65leté populace České republiky s využitím formální konceptuální analýzy. In P. Ludva (Ed.), Pedagogická kinantropologie (pp. 5-14). Ostrava: Ostravská univerzita, Pedaogická fakulta.
  241. Sigmund, E., Zacpal, J., Mitáš, J., Sigmundová, D., Frömel, K., Horák, S., Nykodým, J., Šebrle, Z., Řepka, E., Feltlová, D., Suchomel, A., Mičan, O., Fojtík, I., Klobouk, T., Lukavská, M., & Bláha, L. (2008c). Aplikace Formální konceptuální analýzy při hodnocení výsledků z dotazníku o prostředí (ANEWS) a změřeného počtu kroků u randomizovaného souboru 15-65letých obyvatel metropolí České republiky. Studia Sportiva,2(2), 13-22.
  242. Sigmundová, D., Sigmund, E., & Chmelík, F. (2009). Vztah mezi prostředím a počtem kroků obyvatel českých metropolí. Tělesná kultura, 32(2), 112-126. Přejít k původnímu zdroji...
  243. Sinning, S. (2001). Sportspiele mit Sehbehinderten und Blinden - Anregung auch für Sehende. Sportunterricht - Lehrhilfen, 50, 1-5. Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR. (2010). Klasifikace zrakového postižení podle WHO. Praha: Author. Retrieved from http://www.sons.cz/klasifikace.php
  244. Sobotková, L. (2004). Specifické změny držení těla a funkční změny v pohybovém systému těžce zrakově postižených dětí (kazuistická studie). Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  245. Součková, G. (2005). Výcvik lezení nevidomých dětí na umělé horolezecké stěně. Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  246. Stodůlka, D. (2006). Úloha komunikace mezi trasérem a atletem se zrakovým postižením. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  247. Süss, V. (2006). Význam indikátorů herního výkonu pro řízení tréninkového procesu. Praha: Karolinum.
  248. Schmidt, R. A. (1991). Motor learning and performance. From principles to practice. Champaign, IL: Human Kinetics.
  249. Smýkal, O. (1986). Výchova nevidomého dítěte předškolního věku. Praha: ÚVS svazu invalidů v ČSR.
  250. Stejskal, P.  Hejnová, J. (1994). Vyšetření výkonnosti kardiovaskulárního systému pomocí CHR-testu. Med. Sport. Boh. Slov., 3, 41-49.
  251. Srdečný, V. (1977). Tělesná výchova zdravotně oslabených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  252. Syka, J., Voldřich, L., & Vrabec, F., (1981). Fyziologie a patofyziologie sluchu. Praha: Avicenum.
  253. Sovák, M. (1980). Nárys speciální pedagogiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  254. Štěpánek, M. (2009). Rychlostní plavání zrakově postižených se zaměřením na výkonnost v klasifikační třídě S12 a S13 muži. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha
  255. Štěpnička, J. (1974). Typologie motoriky. In S. Čelikovský et al. (Eds), Antropomotorika. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  256. Šafaříková, L. (1999). Pohybové aktivity jako součást procesu výchovy a kultivace těžce zrakově postižených jedinců. Disertační práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  257. Škvára, F. (1977). Tělesná výchova zdravotně oslabených. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  258. Štanceľ, J. (1966). Telesná výchova hluchoslepých a slepých žiakov. Bratislava: Státní pedagogické nakladatelství.
  259. Štych, O. (2007). Vybrané aspekty provozování tandemové cyklistiky u zrakově postižených jedinců. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  260. Štreblová, M. (2002). Poznáváme svět se zrakovým postižením. Úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  261. Teplý, Z. (1986). Kondiční testy 12 x 12. Praha: ČÚV ČSTV.
  262. Thiele, M. (1998). Schülerinnen und Schüler mit Blindheit im Sportunterricht der allegemeinbildenden Schule. Schleswig: SfS-AG Bewegung, Sport & Tanz. Retrieved from http://auge-on-line.de/Beschwerden/Sehbehinderung/haupteil_sehbehinderung.html
  263. Tomajko, D., Dobrý, L. (1999). Pojmoslovné a terminologické vádemékum. Pohybová hra. Tělesná výchova a sport mládeže, 65(8), 11-15.
  264. Tomášková, I. (2005). Sportovní plavání v kategorii B1 - nevidomí. Diplomová práce, Univerzita Karlova, Fakulta tělesné výchovy a sportu, Praha.
  265. Tudor-Locke, C., Ainsworth, B. E., Thompson, R. W., & Matthews, C. E. (2002). Comparison of pedometer and accelerometer measures of free-living physical activity. Medicine and Science in Sports and Exercise, 34(12), 2045-2051. Přejít k původnímu zdroji...
  266. Tudor-Locke, C., & Bassett, D. R. et al. (2004). A preliminary study of one year of pedometer self-monitoring. Annals of Behavior Medicine, 28, 158-162. Přejít k původnímu zdroji...
  267. Tudor-Locke, C., & Myers, A. M. (2001). Methodological considerations for researchers and practitioners using pedometers to measure physical (ambulatory) activity. Research Quarterly for Exercise and Sport, 72(1), 1-12. Přejít k původnímu zdroji...
  268. Twisk, J. W. R. (2001). Physical activity guidelines for children and adolsecents: A critical review. Sports Medicine,31(8), 617-627. Přejít k původnímu zdroji...
  269. Trojan, S. (1999). Lékařská fyziologie. Praha: Grada.
  270. Uherík, A. (1978). Psychofyziologické vlastnosti človeka. Bratislava. Ústav zdravotnických informací a statistiky České republiky. (2008). Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů (MKN-10, I. díl - Tabelární část, 2. aktualizovaná verze).Retrieved from http://www.uzis.cz/publikace/mezinarodni-statisticka-klasifikace-nemoci-pridruzenych-zdravotnich-problemu-mkn-10-dil-ta
  271. Vágnerová, M. (1995).Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Univerzita Karlova-Karolinum.
  272. Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál.
  273. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, & Štech, S. (2000). Psychologie handicapu. Praha: Univerzita Karlova - Karolinum.
  274. Válková, H., Vařeková, R., Hýža, M., Janečka, Z., Kostihová, H., Šterbová, D., & Veselý, J. (1994). Komparace některých ukazatelů somatického, sociálního a psychomotorického vývoje postižených dětí 9-11 letých. Nepublikovaná výzkumná zpráva z řešení projektu "Dítě" Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy České republiky.
  275. Válková, H., Janečka, Z. et al. (1998). The assessment of motor competence variables of disabled children (Methodological approach). In H. Válková & R. Vute (Eds.), Adapted physical activities in central Europe (pp. 151-159). Olomouc: Palacký University.
  276. Válková, H., Janečka, Z. et al. (1998). Comparison of some motor competence variables versus variables of socialization among the groups of children with special needs. In H. Válková & R. Vute (Eds.), Adapted physical activities in central Europe ( pp.160-171). Olomouc: Palacký University.
  277. Vachulová, J., & Vachule, R. (1987). Hry pro těžce zrakově postižené děti. Praha: ÚV SI.
  278. Valentová, L. (2008). Metodika výuky tělesné výchovy u zrakově postižených na 1. stupni základních škol. Diplomová práce, Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, Olomouc.
  279. Válková, H. (2008). Fotbal v humanitárních aktivitách. In L. Charvát (Ed.), Hry 2008. Výzkum a aplikace (pp. 23-26). Plzeň: Západočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
  280. Válková, H. (2010). Kudy na to? O motorické kompetenci a principech adaptací v APA. Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi, 1(2), 31-39.
  281. Vanlierde, A., & Wanet-Defalque, M. (2004). Abilities and strategie sof blind and sighted subjects in visuo-spatial imagery. Acta Psychologica,116, 205-222. Přejít k původnímu zdroji...
  282. Vaněk, J. (1972). K biologickým a psychologickým zřetelům výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  283. Vařeka, I. (1999). Ontogeneze lidské motoriky jako schopnost řídit polohu těžiště. Rehabilitace a fyzikální lékařství, 6(3), 84-85.
  284. Vařeka, I. (2001). Posturální stabilita vidících a nevidomých. Vliv zrakové kontroly, typu velikosti opěrné báze. Příspěvek na pracovním semináři "Přístrojové hodnocení posturální stability", Olomouc.
  285. Vašek, Š. et al. (1994). Špeciálna Pedagogika - terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľsvo.
  286. Vermeer, A. (1990). Motor development adapted physical activity and mental retardation. Amsterodam: Karger.
  287. Véle, F. (1997). Kineziologie pro klinickou praxi. Praha: Avicenum.
  288. Vítková, M. (1993). Speciální pedagogika v raném a předškolním věku se zřetelem na rozvoj výtvarných aktivit. Brno: Oddělení speciální pedagogiky CDVV MU.
  289. Vítková, M. Řehůřek, J. Květoňová-Švecová, L., & Madler, I. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido.
  290. WHO (2001). International classification of functioning, disability, and health : ICF. Geneva World Health Organization
  291. Wiener, P. (1986) Prostorová orientace a samostatný pohyb zrakově postižených. Praha: Avicenum.
  292. Wiener, P. (1998) Prostorová orientace zrakově postižených. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  293. Winnick, J. P. et al. (1990). Adapted physical education and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
  294. Winnick, J. P. & Short, F. (1985). Physical fitnes testing of the disabled. Champaign, IL: Human Kinetics.
  295. Wiener, P. (1986). Výchova prostorové orientace a samostatného pohybu zrakově postižených. Praha: Avicenum.
  296. Winnick, J. P. (1985). The performance of visually impaired youngsters in physical education activities: implications for mainstreaming. Adapted Physical Activity Quarterly, 2, 292-299. Přejít k původnímu zdroji...
  297. Winnick, J. P. (Ed.). (2005). Adapted physical education and sport. Champaign, IL: Human Kinetics.
  298. Wurzel, B. (1987). Kreistorball Ein Vorschlag für gemeinsame Spiel von Blinden und Sehenden. Motorik, 10(1), 41-46.
  299. Wurzel, B. (1991). Sportunterricht mit Nichtbehinderten und Behinderten: untersucht am Beispiel von Sehenden und Blinden. Schorndorf: Verlag Karl Hofmann.
  300. Wurzel, B. (2001). Gemeinsamer Unterricht von Nichtbehinderten und Behinderten - auch im Sport? Praxis der Psychomotorik, 26, 258-262.
  301. Wurzel, B. (2004). Kreistorball. Metodické materiály. České Budějovice: Pedagogické centrum.
  302. White, R. W. (1959). The koncept of competence. Psychological Reviev, 66, 297-333. Přejít k původnímu zdroji...
  303. Yabe, K., Kusano, K., & Nahaka, H. (1994). Adapted physical activity. Tokio: Springer Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  304. Yao, W., Shapiro, D. R., & Liao, C. (2016). Parents motivation for participation in physical aktivity for children with impairments. European Journal of Adapted Physical Activity, 9(1), 15-26. Přejít k původnímu zdroji...
  305. Zahálka, F., Malý, T., Richterová, M., Gryc, T., Hanuš, M., Malá, L., &Pavlů, D. (2011). Posturální stabilita dětí se zrakovým postižením. Česká kinantropologie, 15(3), 180-191.
  306. Ženíšková, A. (2009). Sledování pohybových aktivit a inaktivit zrakově postižených na Karlovarsku. Diplomová práce, Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta, Ústí nad Labem.
  307. Visual impairment classification. Retrieved from: http://www.sport-nevidomych.cz/index.php?dir=klasifikace&page=klasifikace_v_CR
  308. Rules - futsal for the blind. Retrieved from: http://www.teiresias.muni.cz/download/futsal/IBSA_Futsal_pravidla_hry_2009-2013.pdf Goalball rules. Retrieved from
  309. http://www.goalball.cz/files/pravidla_2010-2013.pdf
  310. http://goalball.info/about.php