ISBN: 978-80-244-5606-5 | ISBN online: 978-80-244-5607-2 | DOI: 10.5507/cmtf.19.24456065

Bedekr společného vzdělávání

Gabriela Šarníková, Zdeněk Meier, Michal Prokeš, Mária Heveriová, Peter Tavel


Bedekr tvoří teoretická část věnovaná otázce inkluze či společného vzdělávání. Praktické části navazují na potřeby, které vyplynuly z realizovaného projektu. Jsou zaměřeny na přípravu a osobní rozvoj pedagoga při práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí, na spolupráci se zákonnými zástupci a jejich rozvoj. Následují aktivity pro děti a nabídka již existujících programů z dané problematiky. Text jsme v přílohové části rozšířili o aktivity pro rozvoj gramotnosti a některých dovedností dětí a o charakteristiku pedagogiky M. Montessoriové a metody instrumentálního obohacování R. Feuersteina, jejichž přístupy jsme využívali během realizace projektu.

1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. BASL, Josef, MATĚJŮ, Petr, STRAKOVÁ, Jana a VESELÝ, Arnošt (Eds.), 2010. Nerovnosti ve vzdělávání: od měření k řešení. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  2. BUDA, Bela, 1994. Empatia. Nové Zámky: Psychoprof.
  3. BURIAN, Jan, 2019. Práve teď. [online] [cit. 2019-07-25]. Dostupé z: http://praveted.info/
  4. DEYOUNG, Sandra, 2015. Teaching Strategies for Nurse Educators. Wayne: William Paterson University of New Jersey.
  5. FEUERSTEIN, Reuven, 2006. Podpora inkluzivního a kognitivního vyučování ve školách. In POKORNÁ, Věra (ed.). Inkluzivní a kognitivní edukace. Praha: PdF UK, s. 10-21.
  6. FEUERSTEIN, Reuven, FEUERSTEIN, Raphael S., FALIK, Louis and Rand, Yaacov, 2014. Vytváření a zvyšování kognitivní modifikovatelnosti. Praha: Karolinum.
  7. GAVORA, Peter, 2002. Gramotnosť: Vývin modelov, erflexia praxe a výskumu. Pedagogika. 2(52), 171-181.
  8. HERINKOVÁ, Eliška, 2019. 4 spôsoby, ako viesť dieťa k empatii [online] [cit. 2019-06-02]. Dostupné z: https://eduworld.sk/cd/eliska-herinkova/3416/4-sposoby-ako-viest-dieta-k-empatii.
  9. KAHNEMAN, Daniel, 2011. Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil.
  10. KATRŇÁK, Tomáš, 2004. Odsouzeni k manuální práci: vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství.
  11. KILLINGSWORTH, Matthew, GILBERT, Daniel. 2010. A Wandering Mind Is anUnhappy Mind. Sicence. 2010(330). 932. Dostupné z: http://www.danielgilbert.com/KILLINGSWORTH%20&%20GILBERT%20(2010).pdf Přejít k původnímu zdroji...
  12. KIM, Larry, 2015. Multitasking Is Killing Your Brain. [online]. Dostupné z: https://www.inc.com/larry-kim/why-multi-tasking-is-killing-your-brain.html
  13. KONÍĆKOVÁ, Jaroslava, 2019a. Ako ukotviť svoju myseľ v prítomnosti? [online] [cit. 2019-06-25]. Dostupné z: https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/6072/ako-ukotvit-svoju-mysel-v-pritomnosti.
  14. KONÍČKOVÁ, Jaroslava, 2019b. Hra na rozvoj empatie detí. [online] [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/5878/hry-na-rozvoj-empatie.
  15. KONÍČKOVÁ, Jaroslava, 2019c. Pätnásť aktivít na podporu sociálnych a emocionálních zručností žiakov [online] [cit. 2019-05-20]. Dostupné z: https://eduworld.sk/cd/jaroslava-konickova/4015/15-aktivit-na-podporu-socialnych-a-emocionalnych-zrucnosti-ziakov
  16. LAZAROVÁ, Bohumíra, HLOUŠKOVÁ, Lenka, TRNKOVÁ, Kateřina, POL, Milan a LUKAS, Josef, 2015. Řízení inkluze ve škole. Brno: MU.
  17. LENGYEL, Peter, 2019. Ako viesť žiakov k samostatnosti [online] [cit. 2019-05-20]. Dobrá škola. Dostupné z: http://www.dobraskola.com/?tx_t3blog_pi1%5BblogList%5D%5BshowUid%5D=617&cHash=95526d375a655eac370c387da1157b1e
  18. LUKÁČOVÁ, Zuzana, 2013. Rozvoj finančnej gramotnosti žiakov v primárnom vzdelávaní. Bratislava: MPC.
  19. MÁJOVÁ, Ludmila, 2006. Program "Instrumentálního obohacení" jako nástroj profesního rozvoje učitelů. In POKORNÁ, Věra (ed.). Inkluzivní a kognitivní edukace. Praha: PdF UK, s. 285-291.
  20. MÁLKOVÁ, Gabriela, 2009. Zprostředkované učení: jak učit žáky myslet a učit se. Praha: Portál.
  21. MONTESSORIOVÁ, Maria, 2012. Tajuplné dětství. Praha: Triton.
  22. PECK, Morgan Scott, 2002. Nevyšlapanou cestou. Praha: Argo.
  23. PRAŠKO, Ján, HOLUBOVÁ, Michaela, 2016. Sociální fobie a její léčba. Praha: Grada.
  24. ROGERS, Carl R., 2014. Způsob bytí. Praha: Portál.
  25. ROSENBERG, Marshall B., 2008. Nenásilné komunikace. Řeč života. Praha: Portál.
  26. SINEĽNIKOV, Velerij, 2007. Tajomná sila slova. Bratislava: Eugenika.
  27. STEHLÍKOVÁ, Monika, 2018. Tajomstvo reči tela. Bratislava: BodyTalks.
  28. TAVEL, Peter, MADARASOVÁ GECKOVÁ, Andrea, 2008. Človek mezi ľuďmi. Pusté Úľany: Schola Philosophica.
  29. VESELÝ, Miro, 2019. Afirmácie - preprogramujte si myslenie [online] [cit. 2019-07-25]. Dostupné z: https://uspech-ako.sk/afirmacie/