ISBN: 978-80-244-5640-9 | ISBN online: 978-80-244-5641-6 | DOI: 10.5507/pdf.19.24456409

Personality Development of Prospective Mathemathics Teachers

Radka Dofková, Jana Kvintová

Publikace se zaměřuje na přesvědčení budoucích učitelů jako klíčové podmínky efektivní výuky matematiky. Chápe tento konstrukt jako neoddělitelnou součást osobnosti učitele, který je třeba v rámci pregraduální přípravy u studentů pozitivně formovat. V teoretické části je ukázána jeho vazba k dalším psychologickým determinantům, jako jsou motivace, vnímání osobní zdatnosti či postoje, a dále je usazen do pedagogických souvislostí. Empirická část pak detailně seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu v dané oblasti, které doplňuje konkrétními náměty pro využití v přípravě budoucích učitelů.

1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Auger, M. T., & Boucharlat, C. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Portál.
  2. Akkuzu, N. (2014). The role of different types of feedback in the reciprocal interaction of teaching performance and self-efficacy belief. Australian Journal of Teacher Education, 39(3), 3. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2013). Classroom motivation. Pearson Higher Ed.
  4. Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  5. Ashton, P. (1985). Motivation and teacher's sense of efficacy. Research on motivation in education, 2, 141-174.
  6. Ashton, P. T., & Webb. R. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
  7. Ashcraft, M. H., & Moore, A. M. (2009). Mathematics anxiety and the affective drop in performance. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 197-205. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Ariely, D. (2016). Payoff: The hidden logic that shapes our motivations. Simon and Schuster.
  9. Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on psychological Science, 1, 164-180. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
  11. Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Bandura, A. (1982). Self-efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37(2), 122-147 Přejít k původnímu zdroji...
  14. Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of social and clinical psychology, 4(3), 359-373. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior. Vol. 4. San Diego, CA: Academic Press.
  16. Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge university press: UK. Retrieved from http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam034/94049049.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Bandura, A., & Watts, R. E. (1996). Self-efficacy in changing societies. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Bandura, A., & Ramachaudran, V. S. (1994). Encyclopedia of human behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press.
  20. Bates, A. B., Latham, N., & Kim, J. A. (2011). Linking preservice teachers' mathematics Self-Efficacy and mathematics teaching efficacy to their mathematical performance. School Science and Mathematics, 111(7), 325-333. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Bautista, N. U. (2011). Investigating the use of vicarious and mastery experiences in influencing early childhood education majors' self-efficacy beliefs. Journal of Science Teacher Education, 22(4), 333-349. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Blatný, M. (2003). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný, & A. Plháková (Eds.), Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu, (s. 87-149). Brno: PSÚ AV ČR, SCAN.
  23. Blažková, R. (2009). Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Masarykova univerzita.
  24. Bleicher, R. E. (2007). Nurturing confidence in preservice elementary science teachers. Journal of Science Teacher Education, 18(6), 841-860. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Brady, P., & Bowd, A. (2005). Mathematics anxiety, prior experience and confidence to teach mathematics among pre-service education students. Teachers and Teaching:Theory and Practice, 11(1), 37-46. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Bruner, J. S. (1978). Berlyne Memorial Lecture: Acquiring the uses of language. Canadian Journal of Psychology/Revue canadienne de psychologie, 32(4), 204. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Coon, D., Miterrer, J., & Martiny, T. (2017). Introduction to Psychology: Gateways to Mind and Behavior.
  28. Coladarci, T., & Breton, W. A. (1997). Teacher efficacy, supervision, and the special education resource-room teacher. The Journal of Educational Research, 90(4), 230-239. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Czerniak, C. M. (1990). A study of self-efficacy, anxiety, and science knowledge in preservice elementary teachers. National Association for Research in Science Teaching, Atlanta, GA.
  30. Čermák, I., Macek, P., & Hřebíčková, M. (Eds.). (2003). Agrese, identita, osobnost. Brno: PSÚ AV ČR, SCAN, Tišnov, s. 180-199.
  31. Dařílek, P., & Kusák, P. (1995). Kapitoly z pedagogické psychologie (3. vyd). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
  32. Dembo, M. H., & Gibson, S. (1985). Teachers' sense of efficacy: An important factor in school improvement. The elementary school journal, 86(2), 173-184. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Dombek, P., & Ludvig, P. (2005-2017). Mentální mor: vlastní neobjektivita. GROWjob. GrowJOB institute. [cit. 2017-05-20] Retrieved from http://www.growjob.com/clanky-personal/mentalni-mor-vlastni-neobjektivita/
  34. Dofková, R. (2016). Přesvědčení o připravenosti budoucích učitelů matematiky jako didaktická výzva primárního vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci.
  35. Dofková, R., & Kvintová, J. (2017). Vnímání vlastní efektivity učitelů primárního vzdělávání: kvalitativní analýza matematické a didaktické připravenosti v pregraduální přípravě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  36. Dofková, R., & Kvintová, J. (2017). Development of the attitude to mathematics in future primary school teachers as a determinant of their self-efficacy. EDULEARN17 Proceedings, Valencie: IATED Academy, 3360-3365. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Dofková, R., & Novák, B. (2009). Reflexion of Unconventional Mathematical Activities at Primary School. Pedagogika, 93, 82-84. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Dostál, J. (2008). Učební pomůcky a zásada názornosti. Jiří Dostál.
  39. Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání, e-Pedagogium, 3, 81-93. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Dunkin, M. J., & Biddle, B. J. (1974). The study of teaching. Holt, Rinehart & Winston.
  41. Ďurič, L., & Štefanovič, J. (1977). Psychológia pre učitelov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství.
  42. EDUCAUSE. (2016). Next generation learning challenges. Retrieved from http://www.educause.edu/focus-areas-and-initiatives/teaching-and-learning/next-generation-learning-challenges.
  43. Eggen, P., & Kauchak, D. (2004). Windows on classrooms. In: Educational Psychology. New Jersey.
  44. Enochs, L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. School science and mathematics, 90(8), 694-706. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Enochs, L. G., Riggs, I. M., & Sc Ellis, J. D. (1993). The Development and Partial Validation of Microcomputer Utilization in Teaching Efficacy Beliefs Instrument in a Science Setting. School Science and Mathematics, 93, 257-263. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194-202. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Eskin, M. (2003). Self-reported assertiveness in Swedish and Turkish adolescents: A cross-cultural comparison. Scandinavian Journal of Psychology, 44(1), 7-12. Přejít k původnímu zdroji...
  48. Epstein, R. (1995). The later stages in the development of the definite article: evidence from French. Amsterdam Studies in the Theory and History of Linguistic Science Series, 4, 159-159. Přejít k původnímu zdroji...
  49. Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Handbook of Classroom Management: Research. Practice and Contemporary Issues. Mahwah NJ.
  50. Fačevicová, K., & Hron, K., & Todorov, V., &Templ, M. (2016). Compositional tables analysis in coordinates. Scandinavian Journal of Statistics. DOI:10.1111/sjos.12223. Přejít k původnímu zdroji...
  51. Fisher, W. P. (1997). Physical Disability Construct Convergence Across Instruments: Towards a Universal Mentric. Journal of Outcome Measurement, 1(2), 87-113.
  52. Fontana, A., Zambonin, M., de Laureto, P. P., De Filippis, V., Clementi, A., & Scaramella, E. (1997). Probing the conformational state of apomyoglobin by limited proteolysis. Přejít k původnímu zdroji...
  53. Freudenthal, H. (2002). Fractions. Didactical phenomenology of mathematical structures, 133-177.
  54. Fulier, J., & Šedivý, O. (2001). Motivácia a tvorivosť v matematike Nitra: UKF v Nitre, 2001. 270 s.
  55. Gall, M. D. (1970). The use of questions in teaching. Review of educational research, 40(5), 707-721. Přejít k původnímu zdroji...
  56. Gall, M. D., Ward, B. A., Berliner, D. C., Cahen, L. S., Winne, P. H., Elashoff, J. D., & Stanton, G. C. (1978). Effects of questioning techniques and recitation on student learning. American Educational Research Journal, 15(2), 175-199. Přejít k původnímu zdroji...
  57. Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 58(3), 222-235.
  58. Gavora, P., a kol. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu, 121-128.
  59. Gavora P., & Majerčíková, J. (2012). Vnímaná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa: oblasť vyučovania a oblasť spolupráce s rodičmi. Pedagogická orientace, 22(2), 205-221. Přejít k původnímu zdroji...
  60. Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37(2), 479-507. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2004). Collective efficacy beliefs: Theoretical developments, empirical evidence, and future directions. Educational researcher, 33(3), 3-13. Přejít k původnímu zdroji...
  62. Gökmen, V., Mogol, B. A., Lumaga, R. B., Fogliano, V., Kaplun, Z., & Shimoni, E. (2011). Development of functional bread containing nanoencapsulated omega-3 fatty acids. Journal of Food Engineering, 105(4), 585-591. Přejít k původnímu zdroji...
  63. Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. (2000) Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex. ISBN 80-8578-328-2.
  64. Greenberg, J., Schmader, T., Arndt, J., & Landau, M. (2015). Loose-leaf Version for Social Psychology: The Science of Everyday Life. Macmillan Higher Education.
  65. Grob, A., Flammer, A., & Wearing, A. J. (1995). Adolescents' perceived control: Domain specificity, expectations, and appraisal. Journal of adolescence, 18(4), 403-425. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Guilford, J. P. (1967). The nature of human inteligence. McGraw-Hill, New York.
  67. Guskey, T. R. (1982). Differences in teachers' perceptions of personal control of positive versus negative student learning outcomes. Contemporary Educational Psychology, 7(1), 70-80. Přejít k původnímu zdroji...
  68. Guskey, T. R. (1984). The influence of change in instructional effectiveness upon the affective characteristics of teachers. American Educational Research Journal, 21(2), 245-259. Přejít k původnímu zdroji...
  69. Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and teacher education, 4(1), 63-69. Přejít k původnímu zdroji...
  70. Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3), 381-391. Přejít k původnímu zdroji...
  71. Hall, C. S., & Lindzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Úvod do teórií osobnosti. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-03384-3.
  72. Hami, J., Czerniak, C., & Lumpe, A. (1996). Teacher beliefs and intentions regarding the implementation of science education reform strands. Journal of Research in Science Teaching, 33, 971- 993. Přejít k původnímu zdroji...
  73. Hartl, P., & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Portál.
  74. Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
  75. Hejný, M. (2004a). Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In M. Hejný, J. Novotná, & Stehlíková, N. (Ed.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (63-80). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  76. Hejný, M. (2004b). Komunikační a interakční strategie učitele v hodinách matematiky. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková, (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (43-61). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  77. Hejný, M. (2004c). Koncepce matematické přípravy budoucích učitelů prvního stupně základních škol. In. Hejný, J. Novotná, & Stehlíková, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (181-202). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  78. Hejný, M. (2014). Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  79. Hejný, M., & Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha: PedF UK.
  80. Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.
  81. Helus, Z. (2003). Humanizace školy - samozřejmost nebo rozporuplná výzva? Pedagogická revue, 5, 427-439.
  82. Hoffman, B. (2010). "I think I can, but I'm afraid to try": The role of self-efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning and individual differences, 20(3), 276-283. Přejít k původnímu zdroji...
  83. Hoffman, B., & Spatariu, A. (2008). The influence of self-efficacy and metacognitive prompting on math problem-solving. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 875-893. Přejít k původnímu zdroji...
  84. Holoušová, D. (1983). Teorie učebních úloh. Studijní text pro přípravu učitelů pedagogiky na nové pojetí výchovně-vzdělávací práce na SPgŠ.
  85. Holzberger, D., Philipp, A., & Kunter, M. (2013). How teachers' self-efficacy is related to instructional quality: A longitudinal analysis. Journal of Educational Psychology, 105(3), 774. Přejít k původnímu zdroji...
  86. Hoskovcová, S. (2009). Co je to Self-Efficacy?: Vnímaná osobní účinnost předškolních dětí. Retrieved from http://selfefficacy.webnode.cz/o-self-efficacy/
  87. Hoskovcová, S. H. (2006). Self-efficacy in preschool children. Studia psychologica, 48(2), 175.
  88. Housego, B. E. J. (1992). Monitoring Student Teachers' Feelings of Preparedness to Teach, Personal Teaching Efficacy, and Teaching Efficacy in a New Secondary Teacher Education Program. Alberta Journal of Educational Research, 38(1), 49-64.
  89. Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Davis, H. A. (2009). Teachers' self-efficacy beliefs.
  90. Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (1996). Educational administration: theory, research and practice. New York: McGraw-Hill. Přejít k původnímu zdroji...
  91. Hoy. W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27, 279-300. Přejít k původnímu zdroji...
  92. Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.
  93. Woolfolk, A. E., & Hoy, W. K. (1990). Prospective teachers' sense of efficacy and beliefs about control. Journal of educational Psychology, 82(1), 81. Přejít k původnímu zdroji...
  94. Chalupová, L. (2016). Matematická komponenta pregraduálního vzdělávání učitelů 1. stupně základních škol (Diploma thesis). Vedoucí Uhlířová, M. Olomouc: Pdf UP.
  95. Janík, T. a kol. (2010). Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských gymnázií. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  96. Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5-32 Přejít k původnímu zdroji...
  97. Jedinák, D. (1992). Učiteľ matematiky - jeho osobnost a práca. Prešov: Metodické centrum v Prešově.
  98. Jirotková, D., & Kratochvílová, J. (2004). Nedorozumění v komunikaci učitel - žák/student. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (s. 81-92). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  99. Jones, V. F., & Jones, L. S. (1986). Comprehensive classroom management: Creating positive learning environments. Newton: Sales, Allyn & Bacon.
  100. Juklová, K. (2013). How do university students learn: learning styles and approaches in the context of subjective quality of higher education teaching and learning effectiveness. New Educational Review, 33(3), 155-164. Přejít k původnímu zdroji...
  101. Kagan, D. M. Professional Growth Aminy Preservice and Beginning Teachers. Review of Educational Research. Summer, 1992, 62(2), 129-169. Přejít k původnímu zdroji...
  102. Kalhous, Z., & Obst, O. (1998). Školní didaktika. Olomouc: PdF UP.
  103. Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
  104. Kassin, S. M. (2012). Psychologie (2. vyd). Brno: CPress.
  105. Kashdan, T. B., & Roberts, J. E. (2004). Social anxiety's impact on affect, curiosity, and social self-efficacy during a high self focus social treat. Přejít k původnímu zdroji...
  106. Kenney-Benson, G. A., Pomerantz, E. M., Ryan, A. M., & Patrick, H. (2006). Sex differences in math performance: The role of children's approach to schoolwork. Developmental psychology, 42(1), 11. Přejít k původnímu zdroji...
  107. Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problems come from. Cognitive science and mathematics education, 123-147.
  108. Kirch, S. A., Bargerhuff, M. E., Turner, H., & Wheatly, M. (2005). Inclusive science education: Classroom teacher and science educator experiences in CLASS workshops. School Science and Mathematics, 105(4), 175-196. Přejít k původnímu zdroji...
  109. Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology, 102(3), 741. Přejít k původnímu zdroji...
  110. Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 114-129. Přejít k původnímu zdroji...
  111. Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology, 102(3), 741. Přejít k původnímu zdroji...
  112. Klooster, D. (2000). Co je kritické myšlení? Kritické listy, 1(2). Retrieved from http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty2_cojeKM
  113. Kohoutek, R. (2000). Základy psychologie osobnosti. Brno: Akademické nakladatelství CERM, ISBN 80-7204-156-8.
  114. Kopka, J. (2007). Výzkumný přístup při výuce matematiky. Ústí nad Labem: Studia Mathematica.
  115. Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.
  116. Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms.
  117. Korthagen, F. A. (2011). Making teacher education relevant for practice: The pedagogy of realistic teacher education. Orbis scholae, 5(2), 31-50. Přejít k původnímu zdroji...
  118. Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Masarykova univerzita.
  119. Květoň, P., Ott, M., & Vavroš, M. (2010). Metodika výuky matematiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Retrieved from http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/kveton-metodika-vyukymatematiky-na-2-stupni-zs-a-ss.pdf
  120. Křivohlavý, J., Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1993). Česká adaptace General self-efficacy scale. Retrieved from http://userpage.fu-berlin.de/~health/czec.htm
  121. Kubínová, M. (2002). Projekty ve vyučování matematice: cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
  122. Kulič, V. (1971). Chyba a učení. Praha: SPN.
  123. Kuřina, F. (2002). O matematice a jejím vyučování. Obzory matematiky, fyziky a informatiky, 31(1), 1-8.
  124. Laufková, V. Školní hodnocení. Retrieved from https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/332902/mod_resource/content/1/%C5%A0koln%C3%AD%20hodnocen%C3%AD%20-%20studijn%C3%AD%20text.pdf
  125. Langer, S. (1994). Mládež problémová-její typy a možnosti uplatnění: Diagnostické, výchovné a profesiografické modely. Kotva.
  126. Lazarová, B. (2005). Osobnost učitele a rezistence vůči změně. Studia paedagogica, 10, 109-122. Retrieved from :http://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/104571/U_Paedagogica_10-2005-1_11.pdf?sequence=1
  127. Leon-Rubio, J. M. L., Cantero, F. J., & Pérez, J. M. L. (2011). Diferencias del rol desempeñado por la autoeficacia en el burnout percibido por el personal universitario en función de las condiciones de trabajo. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 27(2), 518-526.
  128. LeFevre, J. A., Fast, L., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Bisanz, J., Kamawar, D., & Penner-Wilger, M. (2010). Pathways to mathematics: Longitudinal predictors of performance. Child development, 81(6), 1753-1767. Přejít k původnímu zdroji...
  129. Lokšová, I., Lokša, J., & Koubská, P. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Portál.
  130. Lukas, J., & Lojdová, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 68(2), 155-172. Přejít k původnímu zdroji...
  131. Macek, P. Identita jako proces: vývojový přístup a styly sebedefinování.
  132. Nezu, A. M. (2004). Problem solving and behavior-therapy revisited. Behavior Therapy, 35, 1-33. Přejít k původnímu zdroji...
  133. Maňák, J. (2009). Zamyšlení nad návrhem Profesního standardu kvality učitele. Pedagogická orientace, 19(3), 116-118.
  134. Mareš, J. (1997). Dítě a bolest. Grada.
  135. Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
  136. Mareš, J., & Gavora, P. (1999). Anglicko-český pedagogický slovník. Portál.
  137. Martin, A. J. (2002). The lethal cocktail: Low self-belief, low control, and high fear of failure. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 12, 74-85. Přejít k původnímu zdroji...
  138. Martin, N. K., Sass, D. A., & Schmitt, T. A. (2012). Teacher efficacy in student engagement, instructional management, student stressors, and burnout: A theoretical model using in-class variables to predict teachers' intent-to-leave. Teaching and Teacher Education, 28(4), 546-559. Přejít k původnímu zdroji...
  139. Maynes, J. (2015). Critical thinking and cognitive bias. Informal Logic 35(2), 183-203. Přejít k původnímu zdroji...
  140. McLaughlin, M., & Berman, P. (1977). Retooling Staff Development in a Period of Retrenchment. Educational Leadership, 35(3), 191-4.
  141. Medková, D. (2013). Integral equation method for the first and second problems of the Stokes system. Potential Analysis, 39(4), 389-409. Přejít k původnímu zdroji...
  142. Kašparová, V., & Holečková, A. & Hučín, J., et al. (Ed.). (2015) Mezinárodní šetření TALIS 2013: Analytická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Retreived from http://www.csicr.cz/html/TALIS2013-AZ/flipviewerxpress.html.
  143. Mills, N. (2011). Teaching assistants' self-efficacy in teaching literature: Sources, personal assessments, and consequences. The Modern Language Journal, 95(1), 61-80. Přejít k původnímu zdroji...
  144. Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054. Přejít k původnímu zdroji...
  145. Mohamadi, F. S., & Asadzadeh, H. (2012). Testing the mediating role of teachers' self-efficacy beliefs in the relationship between sources of efficacy information and students achievement. Asia Pacific Education Review, 13(3), 427-433. Přejít k původnímu zdroji...
  146. Mone, M. A., Baker, D. D., & Jeffries, F. (1995). Predictive validity and time dependency of self-efficacy, self-esteem, personal goals, and academic performance. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 716-727. Přejít k původnímu zdroji...
  147. Morris, D. B., & Usher, E. L. (2011). Developing teaching self-efficacy in research institutions: A study of award-winning professors. Contemporary Educational Psychology, 36(3), 232-245. Přejít k původnímu zdroji...
  148. Morris, D. B., & Usher, E. L. (2013). Sources of teaching self-efficacy: preliminary steps in the measurement of multifaceted constructs. In meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
  149. Morris, D. B., Usher, E. L., & Chen, J. A. (2017). Reconceptualizing the sources of teaching self-efficacy: A critical review of emerging literature. Educational Psychology Review, 29(4), 795-833. Přejít k původnímu zdroji...
  150. Mueller, C. M., & Dweck, C. S. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of personality and social psychology, 75(1), 33. Přejít k původnímu zdroji...
  151. Nakonečný, M. (1997). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
  152. Naščak, K. (2013). Hodnoticí postoje učitelů k žákům s problémovým chováním a poruchami chování na střední škole (Doctoral dissertation). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
  153. Nikl, J. (1997), Autorský systém - nástroj tvorby prostředků racionálního řízení učebních činností žáků. In Nové trendy vzdělávání učitelů přírodovědných oborů, 51-55.
  154. Nikl, J. (1997). Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus.
  155. Nicolaidou, M., & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and achievement in problem solving. European Research in Mathematics Education III (1-11). Pisa: University of Pisa.
  156. Noddings, N. (1995). Philosophy of Education. Standford University: Westview Press.
  157. Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  158. Novák, B. (2010). Nestandardní aplikační úloha, její reflexe a interpretace budoucími učiteli primární školy. In M. Uhlířová (Ed.), Matematické vzdělávání v kontextu proměn primární školy. Acta Univ. Palack. Olomucensis, Mathematica VII (199-204). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  159. Novák, B. (2016). Badatelsky orientovaná výuka jako jeden z nástrojů motivace (nejen) v matematice. In Bártek, Dofková (ed.), Motivace a kreativita žáků v matematice. (nepublikované).
  160. Novák, B., & Nováková, E. Sbírka nestandardních úloh. Retreived from http://www.prf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PrF-dokumenty/Veda_a_vyzkum/nadani/1ZS/5.sbirka.pdf
  161. Nováková, E. (2016a). Discovering geometrical concepts in the countryside and in mathematics education. Proceedings CME2016. Wroclaw. (in print).
  162. Nováková, E. (2016b). Řešení nestandardních úloh v matematických soutěžích - jedna z cest ke změně vztahu žáků k matematice. In Bártek, Dofková (ed.), Motivace a kreativita žáků v matematice (nepublikované).
  163. Nováková, E., & Novák, B. (2014). Inquiry based mathematics education and its reflection by primary school teachers. In, J. Jendrzejewski (Ed.), Scientific Issues Jan Długosz University in Czestochowa, Mathematics XIX (121-127).
  164. Novotná, J. (2004). Matematické objevování založené na řešení úloh. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková, (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, (357-366). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  165. Obst, O., & Kalhous, Z. (1998). Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého.
  166. OECD. (2014). TALIS 2013 Results: an international perspective on teaching and learning. TALIS. OECD publishing. Retrieved from http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/talis-2013-results_9789264196261-en#.V9aTB5iLS9I. Přejít k původnímu zdroji...
  167. Pajares, M.F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332. Přejít k původnímu zdroji...
  168. Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86(2), 193-203. Přejít k původnímu zdroji...
  169. Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy.
  170. Pajares, F., & Urdan, T. (1996). Exploratory factor analysis of the MathematicsAnxiety Scale. Measurement & Evaluation in Counseling & Development, 29(1), 35-47
  171. Palmer, D. (2011). Sources of efficacy information in an inservice program for elementary teachers. Science Education, 95(4), 577-600. Přejít k původnímu zdroji...
  172. Paul, R., Elder, L., & Bartell, T. (1997). Study of 38 public universities and 28 private universities to determine faculty emphasis on critical thinking in instruction. Retrieved March, 15, 2007.
  173. Paterson, M., Green, J. M., & Ross, F. (2002). Probability of assertive behavior, interpersonal anxiety and self-efficacy of South African psychological and physical functioning in college students. Personality and Individual Differences, 45, 328-332. Přejít k původnímu zdroji...
  174. Pfitzner-Eden, F. (2016). I feel less confident, so I quit? Do true changes in teacher self-efficacy predict changes in preservice teachers' intention to quit their teaching degree?. Teaching and Teacher Education, 55, 240-254. Přejít k původnímu zdroji...
  175. Phan, N. T. T., & Locke, T. (2015). Sources of self-efficacy of Vietnamese EFL teachers: A qualitative study. Teaching and Teacher Education, 52, 73-82. Přejít k původnímu zdroji...
  176. Philippou, G. N., & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers' attitudes towards mathematics. Educational studies in mathematics, 35(2), 189-206. Přejít k původnímu zdroji...
  177. PISA (2012). Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/test/PISA%202012%20items%20for%20release_ENGLISH.pdf
  178. Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Academia.
  179. Průcha, J. (2002a). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
  180. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.
  181. Pružinská J. (2005). Psychológia osobnosti. Bratislava: Občianske sdruženie Sociálna práca.
  182. Tardy, V. (1964). Psychologie osobnosti. Praha: SPN.
  183. Průcha, J. (2002b). Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
  184. Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
  185. Postman, N. (1979). Teaching as a conserving activity. Instructor, 89(4).
  186. Pynn, G. (2014). Beyond Belief:Faith and Rationality from a Pragmatic Perspective. Northern Illinois University: Skeptical Students Association (Lectures).
  187. Ramey-Gassert, L., Shroyer, M. G., & Staver, J. R. (1996). A qualitative study of factors influencing science teaching self-efficacy of elementary level teachers. Science Education, 80(3), 283-315. Přejít k původnímu zdroji...
  188. Redfield, D. L., & Rousseau, E. W. (1981). A meta-analysis of experimental research on teacher questioning behavior. Review of educational research, 51(2), 237-245. Přejít k původnímu zdroji...
  189. Ross, J. A., Hogaboam-Gray, A., & Gray, P. (2004). Prior student achievement, collaborative school processes, and collective teacher efficacy. Leadership and Policy in Schools, 3(3), 163-188. Přejít k původnímu zdroji...
  190. Royal, B., & Kvapilová, K. (2016). Principy kritického myšlení. Ikar.
  191. Rybičková, M. (2009). Postoje studentů a učitelů k učitelství jako profesi. (Doctoral dissertation). Vedoucí Dan, J. Brno: Pedagogická fakulta, MU.
  192. Rubeck, M., & Enochs, L. (1991, April). A path analytic model of variables that influence science and chemistry teaching self-efficacy and outcome expectancy in middle school science teachers. In annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Lake Geneva, WI.
  193. Samková, L. (2016). Badatelsky orientované vyučování matematice v přípravě budoucích prvostupňových učitelů. In M. Uhlířová, (ed.), Proceedings EME 2016, Olomouc, 9-14.
  194. Samková, L., a kol. (2015). Badatelsky orientované vyučování matematice. Scientia in educatione, 6(1), 91-122. Přejít k původnímu zdroji...
  195. Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2003). Self-regulation and learning. Handbook of psychology, 59-78. Přejít k původnímu zdroji...
  196. Seligman, M. E. P., & Csikzentmihalyi, M. (2006). Positive psychology. American Psychologist, 55, 5-14. Přejít k původnímu zdroji...
  197. Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14. Přejít k původnímu zdroji...
  198. Sigmund, M., Kvintová, J., & Šafář, M. (2014). Vybrané kapitoly z manažerské psychologie. Retrieved, 15, 2016.
  199. Skaalvik, E. M. (2007). Selvopfattelse og motivation. Kvan, Årg, 27, 44-55.
  200. Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education, 26(4), 1059-1069. Přejít k původnímu zdroji...
  201. Skalková, J. (2007). Obecná didaktika 2., rozšířené a aktualizované vydání. Grada Publishing.
  202. SLAVÍK, J. (2009). Hodnocení a klasifikace žáků a studentů. Pedagogická encyklopedie, 1, 587-593.
  203. Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Švecová, Z., & Minaříková, E. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (31-38). Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  204. Smetáčková, I., Topková, P., & Vozková, A. (2017). Vývoj a pilotáž škály učitelské self-efficacy. Life long Learn, 1, 59-75.
  205. Smylie, M. A. (1988). The enhancement function of staff development: Organizational and psychological antecedents to individual teacher change. American educational research journal, 25(1), 1-30. Přejít k původnímu zdroji...
  206. Soodak, L. C., & Podell, D. M. (1996). Teacher efficacy: Toward the understanding of a multi-faceted construct. Teaching and Teacher Education, 12(4), 401-411. Přejít k původnímu zdroji...
  207. Sosu, E. M., & Gray, D. S. (2012). Investigating change in epistemic beliefs: An evaluation of the impact of student teachers' beliefs on instructional preference and teaching competence. International Journal of Educational Research, 53, 80-92. Přejít k původnímu zdroji...
  208. Spector, J. E. (1990). Efficacy for teaching in preservice teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Boston, MA, April.
  209. Spilková, V. (2001). Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference, (2, 89-95).
  210. Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, 124(2), 240. Přejít k původnímu zdroji...
  211. Stehlíková, N. (2004). Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (11-21). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  212. Stehlíková, N., & Cachová, J. (2006). Konstruktivistické přístupy k vyučování a praxe. In Studijní materiály k projektu Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP, JČMF, Praha.
  213. Straková, J., & Spilková, V., & Friedlaenderová, H., et al. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34-65. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Jana_Strakova3/publication/303951067_Profesni_presvedceni_ucitelu_zakladnich_skol_a_studentu_fakult_pripravujicich_budouci_ucitele/links/575fff1f08ae9a9c9561b16f.pdf
  214. Suchánková, K. (2007). Profesní standard a jeho role ve zkvalitňování učitelské profese (1-13). Retrieved from http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_3_02.pdf. Přejít k původnímu zdroji...
  215. Swars, S. L. (2005). Examining perceptions of mathematics teaching effectiveness among elementary preservice teachers with differing levels of mathematics teacher efficacy. Journal of instructional Psychology, 32(2).
  216. Šeďová, K. (2012). Žáci se smějí učitelům: Podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele. Pedagogická orientace, 22(1), 41-6. Přejít k původnímu zdroji...
  217. Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
  218. Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
  219. Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 15(2), 61-86.
  220. Šeďová, K., Sedláček, M., & Švaříček, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-25. Přejít k původnímu zdroji...
  221. Senčáková, O. (2017). Znalost kognitivních zkreslení - základ dalšího poznávání. [online cit. 11-12-2019]. Retreived from https://medium.com/edtech-kisk/znalost-kognitivních-zkreslení-základ-dalšího-poznávání-a59a361bde45
  222. Smetáčková, I., Topková, P., & Vozková, A. (2017). Vývoj a pilotáž škály učitelské self-efficacy. Life long Learn, 1.
  223. Spousta, V. (2003). Syntetická povaha osobnosti učitele. Pedagogická orientace, 13(4), 3-10.
  224. Švaříček, R. (2015). Zkoumání konstrukce identity učitele. Retreived from http://is.muni.cz/el/1431/podzim2015/XS050/59271464/SVARICEK_Zkoumani_konstrukce_identity_ucitele.pdf
  225. Švingalová, D. (2002). Kapitoly z psychologie II. Díl - Psychologie osobnosti. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-614-8.
  226. Tatto, M. e. (2008). Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M): Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary Mathematics: Conceptual Framework. Michigan: Teacher Education and Development International Study Center, College of Education, Michigan State University.
  227. Tardy, V. (1964). Psychologie osobnosti. Praha: SPN.
  228. Taylor, Jim. (2011). Popular Culture: Cognitive Biases Make Common Sense Neither. [online]. [cit. 2017-05-14] Retreived from http://www.drjimtaylor.com/4.0/popular-culture-cognitive-biases-make-common-sense-neither/
  229. Tollingerová, D. (1986). K teorii učebních činností (Vol. 23). Státní pedagogické nakl.
  230. Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805. Přejít k původnímu zdroji...
  231. Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of educational research, 68(2), 202-248. Přejít k původnímu zdroji...
  232. Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and teacher Education, 23(6), 944-956. Přejít k původnímu zdroji...
  233. Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and policy in schools, 3(3), 189-209. Přejít k původnímu zdroji...
  234. Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. 4 Přejít k původnímu zdroji...
  235. Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: its meaning and measure. Review of Educational Research, 68, 202-248. Přejít k původnímu zdroji...
  236. Tschannen-Moran, M., & McMaster, P. (2009). Sources of self-efficacy: Four professional development formats and their relationship to self-efficacy and implementation of a new teaching strategy. The elementary school journal, 110(2), 228-245. Přejít k původnímu zdroji...
  237. Uhlířová, M. (2015). Pre-service Primary Teacher Attitudes towards Mathematics. In A. Gómez Chova, I. López Martínez, & Candel Torres (eds), ICERI2015 Proceedings (5756-5763). Valencia: IATED Academy.
  238. Urbánek, T., & Čermák, I. (1997). Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, 41(3), 193-199.
  239. Utley, J., Moseley, C., & Bryant, R. (2005). Relationship between science and mathematics teaching efficacy of preservice elementary teachers. School science and Mathematics, 105(2), 82-87. Přejít k původnímu zdroji...
  240. Van Dinther, M., Dochy, F., & Segers, M. (2011). Factors affecting students' self-efficacy in higher education. Educational research review, 6(2), 95-108. Přejít k původnímu zdroji...
  241. Vaněk, M., Hošek, V., & Man, F. (1982). Formování výkonové motivace. Praha: Univerzita Karlova, 218.
  242. Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém, 1 (19-46).
  243. Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
  244. Vincent, J., Morris, D., Usher, N., Gao, Z., Zhao, S., Nicoletti, A., & Zheng, Q. (2011). On active disturbance rejection based control design for superconducting RF cavities. Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Section A: Accelerators, Spectrometers, Detectors and Associated Equipment, 643(1), 11-16. Přejít k původnímu zdroji...
  245. Vinner, S. (2011). The role of examples in the learning of mathematics and in everyday thought processes. ZDM, 43(2), 247-256. Přejít k původnímu zdroji...
  246. Vítková, M., & Kol, A. (1998). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2.
  247. Vondrová, N. (2015). Obtíže žáků 2. stupně ve zjišťování obsahu útvarů a objemů těles.[Elementary school pupils 'difficulties when finding area and volume.]. In N. Vondrová, M. Rendl et al. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků (253-318).
  248. Vozková, A. (2018). Učitelská Kolektivní Efficacy. E-psychologie, 12(4). Přejít k původnímu zdroji...
  249. Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (A. Kozulin, trans.).
  250. Vymětal, J. (1996). Rogersovská psychoterapie. Český spisovatel.
  251. Watters, J. J., & Ginns, I. S. (1995). Origins of, and changes in preservice teachers' science teaching self efficacy.
  252. Watters, J. J., & Ginns, I. S. (1997). Peer Assisted Learning: Impact on Self-Efficacy and Achievement.
  253. Wenta, J. (2000). Studien über die Ordensgeschichtsschreibung am Beispiel Preußens (Vol. 2). Wydawn. Uniwersytetu Milołaja Kopernika.
  254. Wiegerová, A., Svatoš, T., Pavelková, I., Mareš, J., Hrabal, V., Ficová, L., & Gavora, P. (2012). Self-efficacy v edukačných súvislostiach. SPN-Mladé letá.
  255. Wigfield, A., & Wentzel, K. R. (2007). Introduction to motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 191-196. Přejít k původnímu zdroji...
  256. Woolfolk Hoy, A. (2000). Educational psychology in teacher education. Educational Psychologist, 35(4), 257-270. Přejít k původnímu zdroji...
  257. Winne, P. H. (1979). Experiments relating teachers' use of higher cognitive questions to student achievement. Review of Educational Research, 49(1), 13-49. Přejít k původnímu zdroji...
  258. Wubbels, T. (2011). An international perspective on classroom management: What should prospective teachers learn?. Teaching Education, 22(2), 113-131 Přejít k původnímu zdroji...
  259. Yavuz, G., Arslan, C., & Gulten, D. C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1630-1635. Přejít k původnímu zdroji...
  260. Zapotilová, E. (2004). Postoje studentů k matematice a možnosti jejich změn. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, (159-180). Praha: Pedagogická fakulta UK.
  261. Zimmermann, B. J., & Cleary, T. J. (2006). Adolescents' development of personal agency. Self-efficacy beliefs of adolescents, 307-337.
  262. Zumberg, K. M., Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2008). Does problem orientation involve more than generalized self-efficacy