
ISBN: 978-80-244-5640-9 | ISBN online: 978-80-244-5641-6 | DOI: 10.5507/pdf.19.24456409
Personality Development of Prospective Mathemathics Teachers
- Radka Dofková, Jana Kvintová
Publikace se zaměřuje na přesvědčení budoucích učitelů jako klíčové podmínky efektivní výuky matematiky. Chápe tento konstrukt jako neoddělitelnou součást osobnosti učitele, který je třeba v rámci pregraduální přípravy u studentů pozitivně formovat. V teoretické části je ukázána jeho vazba k dalším psychologickým determinantům, jako jsou motivace, vnímání osobní zdatnosti či postoje, a dále je usazen do pedagogických souvislostí. Empirická část pak detailně seznamuje čtenáře s výsledky výzkumu v dané oblasti, které doplňuje konkrétními náměty pro využití v přípravě budoucích učitelů.
1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2019, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Auger, M. T., & Boucharlat, C. (2005). Učitel a problémový žák: strategie pro řešení problémů s kázní a učením. Portál.
- Akkuzu, N. (2014). The role of different types of feedback in the reciprocal interaction of teaching performance and self-efficacy belief. Australian Journal of Teacher Education, 39(3), 3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Anderman, E. M., & Anderman, L. H. (2013). Classroom motivation. Pearson Higher Ed.
- Atkinson, R. L. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
- Ashton, P. (1985). Motivation and teacher's sense of efficacy. Research on motivation in education, 2, 141-174.
- Ashton, P. T., & Webb. R. (1986). Making a difference: Teachers' sense of efficacy and student achievement. New York: Longman.
- Ashcraft, M. H., & Moore, A. M. (2009). Mathematics anxiety and the affective drop in performance. Journal of Psychoeducational Assessment, 27(3), 197-205.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ariely, D. (2016). Payoff: The hidden logic that shapes our motivations. Simon and Schuster.
- Bandura, A. (2006). Toward a psychology of human agency. Perspectives on psychological Science, 1, 164-180.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
- Bandura, A. (1993). Perceived self-efficacy in cognitive development and functioning. Educational Psychologist, 28(2), 117-148.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1977). Self-efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 191-215.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1982). Self-efficacy Mechanism in Human Agency. American Psychologist, 37(2), 122-147
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1986). The explanatory and predictive scope of self-efficacy theory. Journal of social and clinical psychology, 4(3), 359-373.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachandran (Ed.), Encyclopedia of human behavior. Vol. 4. San Diego, CA: Academic Press.
- Bandura, A. (1995). Self-efficacy in changing societies. Cambridge university press: UK. Retrieved from http://catdir.loc.gov/catdir/samples/cam034/94049049.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A. (2001). Social cognitive theory: An agentic perspective. Annual review of psychology, 52(1), 1-26.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A., & Watts, R. E. (1996). Self-efficacy in changing societies.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bandura, A., & Ramachaudran, V. S. (1994). Encyclopedia of human behavior, 4, 71-81. New York: Academic Press.
- Bates, A. B., Latham, N., & Kim, J. A. (2011). Linking preservice teachers' mathematics Self-Efficacy and mathematics teaching efficacy to their mathematical performance. School Science and Mathematics, 111(7), 325-333.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bautista, N. U. (2011). Investigating the use of vicarious and mastery experiences in influencing early childhood education majors' self-efficacy beliefs. Journal of Science Teacher Education, 22(4), 333-349.
Přejít k původnímu zdroji...
- Blatný, M. (2003). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný, & A. Plháková (Eds.), Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu, (s. 87-149). Brno: PSÚ AV ČR, SCAN.
- Blažková, R. (2009). Dyskalkulie a další specifické poruchy učení v matematice. Masarykova univerzita.
- Bleicher, R. E. (2007). Nurturing confidence in preservice elementary science teachers. Journal of Science Teacher Education, 18(6), 841-860.
Přejít k původnímu zdroji...
- Brady, P., & Bowd, A. (2005). Mathematics anxiety, prior experience and confidence to teach mathematics among pre-service education students. Teachers and Teaching:Theory and Practice, 11(1), 37-46.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bruner, J. S. (1978). Berlyne Memorial Lecture: Acquiring the uses of language. Canadian Journal of Psychology/Revue canadienne de psychologie, 32(4), 204.
Přejít k původnímu zdroji...
- Coon, D., Miterrer, J., & Martiny, T. (2017). Introduction to Psychology: Gateways to Mind and Behavior.
- Coladarci, T., & Breton, W. A. (1997). Teacher efficacy, supervision, and the special education resource-room teacher. The Journal of Educational Research, 90(4), 230-239.
Přejít k původnímu zdroji...
- Czerniak, C. M. (1990). A study of self-efficacy, anxiety, and science knowledge in preservice elementary teachers. National Association for Research in Science Teaching, Atlanta, GA.
- Čermák, I., Macek, P., & Hřebíčková, M. (Eds.). (2003). Agrese, identita, osobnost. Brno: PSÚ AV ČR, SCAN, Tišnov, s. 180-199.
- Dařílek, P., & Kusák, P. (1995). Kapitoly z pedagogické psychologie (3. vyd). Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
- Dembo, M. H., & Gibson, S. (1985). Teachers' sense of efficacy: An important factor in school improvement. The elementary school journal, 86(2), 173-184.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dombek, P., & Ludvig, P. (2005-2017). Mentální mor: vlastní neobjektivita. GROWjob. GrowJOB institute. [cit. 2017-05-20] Retrieved from http://www.growjob.com/clanky-personal/mentalni-mor-vlastni-neobjektivita/
- Dofková, R. (2016). Přesvědčení o připravenosti budoucích učitelů matematiky jako didaktická výzva primárního vzdělávání. Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dofková, R., & Kvintová, J. (2017). Vnímání vlastní efektivity učitelů primárního vzdělávání: kvalitativní analýza matematické a didaktické připravenosti v pregraduální přípravě. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Dofková, R., & Kvintová, J. (2017). Development of the attitude to mathematics in future primary school teachers as a determinant of their self-efficacy. EDULEARN17 Proceedings, Valencie: IATED Academy, 3360-3365.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dofková, R., & Novák, B. (2009). Reflexion of Unconventional Mathematical Activities at Primary School. Pedagogika, 93, 82-84.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dostál, J. (2008). Učební pomůcky a zásada názornosti. Jiří Dostál.
- Dostál, J. (2013). Badatelsky orientovaná výuka jako trend soudobého vzdělávání, e-Pedagogium, 3, 81-93.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dunkin, M. J., & Biddle, B. J. (1974). The study of teaching. Holt, Rinehart & Winston.
- Ďurič, L., & Štefanovič, J. (1977). Psychológia pre učitelov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladatelství.
- EDUCAUSE. (2016). Next generation learning challenges. Retrieved from http://www.educause.edu/focus-areas-and-initiatives/teaching-and-learning/next-generation-learning-challenges.
- Eggen, P., & Kauchak, D. (2004). Windows on classrooms. In: Educational Psychology. New Jersey.
- Enochs, L. G., & Riggs, I. M. (1990). Further development of an elementary science teaching efficacy belief instrument: A preservice elementary scale. School science and mathematics, 90(8), 694-706.
Přejít k původnímu zdroji...
- Enochs, L. G., Riggs, I. M., & Sc Ellis, J. D. (1993). The Development and Partial Validation of Microcomputer Utilization in Teaching Efficacy Beliefs Instrument in a Science Setting. School Science and Mathematics, 93, 257-263.
Přejít k původnímu zdroji...
- Enochs, L. G., Smith, P. L., & Huinker, D. (2000). Establishing factorial validity of the mathematics teaching efficacy beliefs instrument. School Science and Mathematics, 100(4), 194-202.
Přejít k původnímu zdroji...
- Eskin, M. (2003). Self-reported assertiveness in Swedish and Turkish adolescents: A cross-cultural comparison. Scandinavian Journal of Psychology, 44(1), 7-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Epstein, R. (1995). The later stages in the development of the definite article: evidence from French. Amsterdam Studies in the Theory and History of Linguistic Science Series, 4, 159-159.
Přejít k původnímu zdroji...
- Evertson, C. M., & Weinstein, C. S. (2006). Handbook of Classroom Management: Research. Practice and Contemporary Issues. Mahwah NJ.
- Fačevicová, K., & Hron, K., & Todorov, V., &Templ, M. (2016). Compositional tables analysis in coordinates. Scandinavian Journal of Statistics. DOI:10.1111/sjos.12223.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fisher, W. P. (1997). Physical Disability Construct Convergence Across Instruments: Towards a Universal Mentric. Journal of Outcome Measurement, 1(2), 87-113.
- Fontana, A., Zambonin, M., de Laureto, P. P., De Filippis, V., Clementi, A., & Scaramella, E. (1997). Probing the conformational state of apomyoglobin by limited proteolysis.
Přejít k původnímu zdroji...
- Freudenthal, H. (2002). Fractions. Didactical phenomenology of mathematical structures, 133-177.
- Fulier, J., & Šedivý, O. (2001). Motivácia a tvorivosť v matematike Nitra: UKF v Nitre, 2001. 270 s.
- Gall, M. D. (1970). The use of questions in teaching. Review of educational research, 40(5), 707-721.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gall, M. D., Ward, B. A., Berliner, D. C., Cahen, L. S., Winne, P. H., Elashoff, J. D., & Stanton, G. C. (1978). Effects of questioning techniques and recitation on student learning. American Educational Research Journal, 15(2), 175-199.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gavora, P. (2008). Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika, 58(3), 222-235.
- Gavora, P., a kol. (2010). Elektronická učebnica pedagogického výskumu, 121-128.
- Gavora P., & Majerčíková, J. (2012). Vnímaná zdatnosť (self-efficacy) učiteľa: oblasť vyučovania a oblasť spolupráce s rodičmi. Pedagogická orientace, 22(2), 205-221.
Přejít k původnímu zdroji...
- Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2000). Collective teacher efficacy: Its meaning, measure, and impact on student achievement. American Educational Research Journal, 37(2), 479-507.
Přejít k původnímu zdroji...
- Goddard, R. D., Hoy, W. K., & Hoy, A. W. (2004). Collective efficacy beliefs: Theoretical developments, empirical evidence, and future directions. Educational researcher, 33(3), 3-13.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gökmen, V., Mogol, B. A., Lumaga, R. B., Fogliano, V., Kaplun, Z., & Shimoni, E. (2011). Development of functional bread containing nanoencapsulated omega-3 fatty acids. Journal of Food Engineering, 105(4), 585-591.
Přejít k původnímu zdroji...
- Grecmanová, H., Urbanovská, E., Novotný, P. (2000) Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex. ISBN 80-8578-328-2.
- Greenberg, J., Schmader, T., Arndt, J., & Landau, M. (2015). Loose-leaf Version for Social Psychology: The Science of Everyday Life. Macmillan Higher Education.
- Grob, A., Flammer, A., & Wearing, A. J. (1995). Adolescents' perceived control: Domain specificity, expectations, and appraisal. Journal of adolescence, 18(4), 403-425.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guilford, J. P. (1967). The nature of human inteligence. McGraw-Hill, New York.
- Guskey, T. R. (1982). Differences in teachers' perceptions of personal control of positive versus negative student learning outcomes. Contemporary Educational Psychology, 7(1), 70-80.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guskey, T. R. (1984). The influence of change in instructional effectiveness upon the affective characteristics of teachers. American Educational Research Journal, 21(2), 245-259.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guskey, T. R. (1988). Teacher efficacy, self-concept, and attitudes toward the implementation of instructional innovation. Teaching and teacher education, 4(1), 63-69.
Přejít k původnímu zdroji...
- Guskey, T. R. (2002). Professional development and teacher change. Teachers and teaching, 8(3), 381-391.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hall, C. S., & Lindzey, G. (2002). Psychológia osobnosti. Úvod do teórií osobnosti. Bratislava: SPN. ISBN 80-08-03384-3.
- Hami, J., Czerniak, C., & Lumpe, A. (1996). Teacher beliefs and intentions regarding the implementation of science education reform strands. Journal of Research in Science Teaching, 33, 971- 993.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hartl, P., & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník. Portál.
- Hayesová, N. (1998). Základy sociální psychologie. Praha: Portál.
- Hejný, M. (2004a). Chyba jako prvek edukační strategie učitele. In M. Hejný, J. Novotná, & Stehlíková, N. (Ed.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (63-80). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Hejný, M. (2004b). Komunikační a interakční strategie učitele v hodinách matematiky. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková, (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (43-61). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Hejný, M. (2004c). Koncepce matematické přípravy budoucích učitelů prvního stupně základních škol. In. Hejný, J. Novotná, & Stehlíková, N. (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (181-202). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Hejný, M. (2014). Vyučování matematice orientované na budování schémat: aritmetika 1. stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Hejný, M., & Stehlíková, N. (1999). Číselné představy dětí. Praha: PedF UK.
- Hejný, M., & Kuřina, F. (2001). Dítě, škola a matematika. Praha: Portál.
- Helus, Z. (2003). Humanizace školy - samozřejmost nebo rozporuplná výzva? Pedagogická revue, 5, 427-439.
- Hoffman, B. (2010). "I think I can, but I'm afraid to try": The role of self-efficacy beliefs and mathematics anxiety in mathematics problem-solving efficiency. Learning and individual differences, 20(3), 276-283.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoffman, B., & Spatariu, A. (2008). The influence of self-efficacy and metacognitive prompting on math problem-solving. Contemporary Educational Psychology, 33(4), 875-893.
Přejít k původnímu zdroji...
- Holoušová, D. (1983). Teorie učebních úloh. Studijní text pro přípravu učitelů pedagogiky na nové pojetí výchovně-vzdělávací práce na SPgŠ.
- Holzberger, D., Philipp, A., & Kunter, M. (2013). How teachers' self-efficacy is related to instructional quality: A longitudinal analysis. Journal of Educational Psychology, 105(3), 774.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoskovcová, S. (2009). Co je to Self-Efficacy?: Vnímaná osobní účinnost předškolních dětí. Retrieved from http://selfefficacy.webnode.cz/o-self-efficacy/
- Hoskovcová, S. H. (2006). Self-efficacy in preschool children. Studia psychologica, 48(2), 175.
- Housego, B. E. J. (1992). Monitoring Student Teachers' Feelings of Preparedness to Teach, Personal Teaching Efficacy, and Teaching Efficacy in a New Secondary Teacher Education Program. Alberta Journal of Educational Research, 38(1), 49-64.
- Hoy, A. W., Hoy, W. K., & Davis, H. A. (2009). Teachers' self-efficacy beliefs.
- Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (1996). Educational administration: theory, research and practice. New York: McGraw-Hill.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoy. W. K., & Woolfolk, A. E. (1990). Socialization of student teachers. American Educational Research Journal, 27, 279-300.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hrabal, V., Man, F., & Pavelková, I. (1989). Psychologické otázky motivace ve škole. Praha: SPN.
- Woolfolk, A. E., & Hoy, W. K. (1990). Prospective teachers' sense of efficacy and beliefs about control. Journal of educational Psychology, 82(1), 81.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chalupová, L. (2016). Matematická komponenta pregraduálního vzdělávání učitelů 1. stupně základních škol (Diploma thesis). Vedoucí Uhlířová, M. Olomouc: Pdf UP.
- Janík, T. a kol. (2010). Kurikulární reforma na gymnáziích v rozhovorech s koordinátory pilotních a partnerských gymnázií. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
- Janík, T., & Stuchlíková, I. (2010). Oborové didaktiky na vzestupu: přehled aktuálních vývojových tendencí. Scientia in educatione, 1(1), 5-32
Přejít k původnímu zdroji...
- Jedinák, D. (1992). Učiteľ matematiky - jeho osobnost a práca. Prešov: Metodické centrum v Prešově.
- Jirotková, D., & Kratochvílová, J. (2004). Nedorozumění v komunikaci učitel - žák/student. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (s. 81-92). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Jones, V. F., & Jones, L. S. (1986). Comprehensive classroom management: Creating positive learning environments. Newton: Sales, Allyn & Bacon.
- Juklová, K. (2013). How do university students learn: learning styles and approaches in the context of subjective quality of higher education teaching and learning effectiveness. New Educational Review, 33(3), 155-164.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kagan, D. M. Professional Growth Aminy Preservice and Beginning Teachers. Review of Educational Research. Summer, 1992, 62(2), 129-169.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kalhous, Z., & Obst, O. (1998). Školní didaktika. Olomouc: PdF UP.
- Kalhous, Z., & Obst, O. (2002). Školní didaktika. Praha: Portál.
- Kassin, S. M. (2012). Psychologie (2. vyd). Brno: CPress.
- Kashdan, T. B., & Roberts, J. E. (2004). Social anxiety's impact on affect, curiosity, and social self-efficacy during a high self focus social treat.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kenney-Benson, G. A., Pomerantz, E. M., Ryan, A. M., & Patrick, H. (2006). Sex differences in math performance: The role of children's approach to schoolwork. Developmental psychology, 42(1), 11.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kilpatrick, J. (1987). Problem formulating: Where do good problems come from. Cognitive science and mathematics education, 123-147.
- Kirch, S. A., Bargerhuff, M. E., Turner, H., & Wheatly, M. (2005). Inclusive science education: Classroom teacher and science educator experiences in CLASS workshops. School Science and Mathematics, 105(4), 175-196.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology, 102(3), 741.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary Educational Psychology, 36(2), 114-129.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on teachers' self-efficacy and job satisfaction: Teacher gender, years of experience, and job stress. Journal of educational Psychology, 102(3), 741.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klooster, D. (2000). Co je kritické myšlení? Kritické listy, 1(2). Retrieved from http://www.kritickemysleni.cz/klisty.php?co=klisty2_cojeKM
- Kohoutek, R. (2000). Základy psychologie osobnosti. Brno: Akademické nakladatelství CERM, ISBN 80-7204-156-8.
- Kopka, J. (2007). Výzkumný přístup při výuce matematiky. Ústí nad Labem: Studia Mathematica.
- Košťálová, H., Miková, Š., & Stang, J. (2008). Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. Portál.
- Kounin, J. S. (1970). Discipline and group management in classrooms.
- Korthagen, F. A. (2011). Making teacher education relevant for practice: The pedagogy of realistic teacher education. Orbis scholae, 5(2), 31-50.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kratochvílová, J., Horká, H., & Chaloupková, L. (2015). Rozvoj osobnostních a profesních kompetencí učitele 1. stupně základní školy. Masarykova univerzita.
- Květoň, P., Ott, M., & Vavroš, M. (2010). Metodika výuky matematiky na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. Retrieved from http://projekty.osu.cz/synergie/dok/opory/kveton-metodika-vyukymatematiky-na-2-stupni-zs-a-ss.pdf
- Křivohlavý, J., Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1993). Česká adaptace General self-efficacy scale. Retrieved from http://userpage.fu-berlin.de/~health/czec.htm
- Kubínová, M. (2002). Projekty ve vyučování matematice: cesta k tvořivosti a samostatnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
- Kulič, V. (1971). Chyba a učení. Praha: SPN.
- Kuřina, F. (2002). O matematice a jejím vyučování. Obzory matematiky, fyziky a informatiky, 31(1), 1-8.
- Laufková, V. Školní hodnocení. Retrieved from https://dl1.cuni.cz/pluginfile.php/332902/mod_resource/content/1/%C5%A0koln%C3%AD%20hodnocen%C3%AD%20-%20studijn%C3%AD%20text.pdf
- Langer, S. (1994). Mládež problémová-její typy a možnosti uplatnění: Diagnostické, výchovné a profesiografické modely. Kotva.
- Lazarová, B. (2005). Osobnost učitele a rezistence vůči změně. Studia paedagogica, 10, 109-122. Retrieved from :http://digilib.phil.muni.cz/bitstream/handle/11222.digilib/104571/U_Paedagogica_10-2005-1_11.pdf?sequence=1
- Leon-Rubio, J. M. L., Cantero, F. J., & Pérez, J. M. L. (2011). Diferencias del rol desempeñado por la autoeficacia en el burnout percibido por el personal universitario en función de las condiciones de trabajo. Anales de Psicología/Annals of Psychology, 27(2), 518-526.
- LeFevre, J. A., Fast, L., Skwarchuk, S. L., Smith-Chant, B. L., Bisanz, J., Kamawar, D., & Penner-Wilger, M. (2010). Pathways to mathematics: Longitudinal predictors of performance. Child development, 81(6), 1753-1767.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lokšová, I., Lokša, J., & Koubská, P. (1999). Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole: teoretická východiska a praktické postupy, hry a cvičení. Portál.
- Lukas, J., & Lojdová, K. (2018). Řízení třídy: přístupy, oblasti, strategie. Pedagogika, 68(2), 155-172.
Přejít k původnímu zdroji...
- Macek, P. Identita jako proces: vývojový přístup a styly sebedefinování.
- Nezu, A. M. (2004). Problem solving and behavior-therapy revisited. Behavior Therapy, 35, 1-33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maňák, J. (2009). Zamyšlení nad návrhem Profesního standardu kvality učitele. Pedagogická orientace, 19(3), 116-118.
- Mareš, J. (1997). Dítě a bolest. Grada.
- Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Mareš, J., & Gavora, P. (1999). Anglicko-český pedagogický slovník. Portál.
- Martin, A. J. (2002). The lethal cocktail: Low self-belief, low control, and high fear of failure. Journal of Psychologists and Counsellors in Schools, 12, 74-85.
Přejít k původnímu zdroji...
- Martin, N. K., Sass, D. A., & Schmitt, T. A. (2012). Teacher efficacy in student engagement, instructional management, student stressors, and burnout: A theoretical model using in-class variables to predict teachers' intent-to-leave. Teaching and Teacher Education, 28(4), 546-559.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maynes, J. (2015). Critical thinking and cognitive bias. Informal Logic 35(2), 183-203.
Přejít k původnímu zdroji...
- McLaughlin, M., & Berman, P. (1977). Retooling Staff Development in a Period of Retrenchment. Educational Leadership, 35(3), 191-4.
- Medková, D. (2013). Integral equation method for the first and second problems of the Stokes system. Potential Analysis, 39(4), 389-409.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kašparová, V., & Holečková, A. & Hučín, J., et al. (Ed.). (2015) Mezinárodní šetření TALIS 2013: Analytická zpráva. Praha: Česká školní inspekce. Retreived from http://www.csicr.cz/html/TALIS2013-AZ/flipviewerxpress.html.
- Mills, N. (2011). Teaching assistants' self-efficacy in teaching literature: Sources, personal assessments, and consequences. The Modern Language Journal, 95(1), 61-80.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mishra, P., & Koehler, M. J. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers college record, 108(6), 1017-1054.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mohamadi, F. S., & Asadzadeh, H. (2012). Testing the mediating role of teachers' self-efficacy beliefs in the relationship between sources of efficacy information and students achievement. Asia Pacific Education Review, 13(3), 427-433.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mone, M. A., Baker, D. D., & Jeffries, F. (1995). Predictive validity and time dependency of self-efficacy, self-esteem, personal goals, and academic performance. Educational and Psychological Measurement, 55(5), 716-727.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morris, D. B., & Usher, E. L. (2011). Developing teaching self-efficacy in research institutions: A study of award-winning professors. Contemporary Educational Psychology, 36(3), 232-245.
Přejít k původnímu zdroji...
- Morris, D. B., & Usher, E. L. (2013). Sources of teaching self-efficacy: preliminary steps in the measurement of multifaceted constructs. In meeting of the American Educational Research Association, San Francisco.
- Morris, D. B., Usher, E. L., & Chen, J. A. (2017). Reconceptualizing the sources of teaching self-efficacy: A critical review of emerging literature. Educational Psychology Review, 29(4), 795-833.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mueller, C. M., & Dweck, C. S. (1998). Praise for intelligence can undermine children's motivation and performance. Journal of personality and social psychology, 75(1), 33.
Přejít k původnímu zdroji...
- Nakonečný, M. (1997). Motivace lidského chování. Praha: Academia.
- Naščak, K. (2013). Hodnoticí postoje učitelů k žákům s problémovým chováním a poruchami chování na střední škole (Doctoral dissertation). Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta.
- Nikl, J. (1997), Autorský systém - nástroj tvorby prostředků racionálního řízení učebních činností žáků. In Nové trendy vzdělávání učitelů přírodovědných oborů, 51-55.
- Nikl, J. (1997). Metody projektování učebních úloh. Hradec Králové: Gaudeamus.
- Nicolaidou, M., & Philippou, G. (2003). Attitudes towards mathematics, self-efficacy and achievement in problem solving. European Research in Mathematics Education III (1-11). Pisa: University of Pisa.
- Noddings, N. (1995). Philosophy of Education. Standford University: Westview Press.
- Novák, B. (2003). Vybrané kapitoly z didaktiky matematiky 1. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Novák, B. (2010). Nestandardní aplikační úloha, její reflexe a interpretace budoucími učiteli primární školy. In M. Uhlířová (Ed.), Matematické vzdělávání v kontextu proměn primární školy. Acta Univ. Palack. Olomucensis, Mathematica VII (199-204). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Novák, B. (2016). Badatelsky orientovaná výuka jako jeden z nástrojů motivace (nejen) v matematice. In Bártek, Dofková (ed.), Motivace a kreativita žáků v matematice. (nepublikované).
- Novák, B., & Nováková, E. Sbírka nestandardních úloh. Retreived from http://www.prf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PrF-dokumenty/Veda_a_vyzkum/nadani/1ZS/5.sbirka.pdf
- Nováková, E. (2016a). Discovering geometrical concepts in the countryside and in mathematics education. Proceedings CME2016. Wroclaw. (in print).
- Nováková, E. (2016b). Řešení nestandardních úloh v matematických soutěžích - jedna z cest ke změně vztahu žáků k matematice. In Bártek, Dofková (ed.), Motivace a kreativita žáků v matematice (nepublikované).
- Nováková, E., & Novák, B. (2014). Inquiry based mathematics education and its reflection by primary school teachers. In, J. Jendrzejewski (Ed.), Scientific Issues Jan Długosz University in Czestochowa, Mathematics XIX (121-127).
- Novotná, J. (2004). Matematické objevování založené na řešení úloh. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková, (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, (357-366). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Obst, O., & Kalhous, Z. (1998). Školní didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého.
- OECD. (2014). TALIS 2013 Results: an international perspective on teaching and learning. TALIS. OECD publishing. Retrieved from http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/education/talis-2013-results_9789264196261-en#.V9aTB5iLS9I.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pajares, M.F. (1992). Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research, 62(3), 307-332.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). Role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86(2), 193-203.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pajares, F. (2002). Overview of social cognitive theory and of self-efficacy.
- Pajares, F., & Urdan, T. (1996). Exploratory factor analysis of the MathematicsAnxiety Scale. Measurement & Evaluation in Counseling & Development, 29(1), 35-47
- Palmer, D. (2011). Sources of efficacy information in an inservice program for elementary teachers. Science Education, 95(4), 577-600.
Přejít k původnímu zdroji...
- Paul, R., Elder, L., & Bartell, T. (1997). Study of 38 public universities and 28 private universities to determine faculty emphasis on critical thinking in instruction. Retrieved March, 15, 2007.
- Paterson, M., Green, J. M., & Ross, F. (2002). Probability of assertive behavior, interpersonal anxiety and self-efficacy of South African psychological and physical functioning in college students. Personality and Individual Differences, 45, 328-332.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pfitzner-Eden, F. (2016). I feel less confident, so I quit? Do true changes in teacher self-efficacy predict changes in preservice teachers' intention to quit their teaching degree?. Teaching and Teacher Education, 55, 240-254.
Přejít k původnímu zdroji...
- Phan, N. T. T., & Locke, T. (2015). Sources of self-efficacy of Vietnamese EFL teachers: A qualitative study. Teaching and Teacher Education, 52, 73-82.
Přejít k původnímu zdroji...
- Philippou, G. N., & Christou, C. (1998). The effects of a preparatory mathematics program in changing prospective teachers' attitudes towards mathematics. Educational studies in mathematics, 35(2), 189-206.
Přejít k původnímu zdroji...
- PISA (2012). Retrieved from http://www.oecd.org/pisa/test/PISA%202012%20items%20for%20release_ENGLISH.pdf
- Plháková, A. (2004). Učebnice obecné psychologie. Academia.
- Průcha, J. (2002a). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
- Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001.
- Pružinská J. (2005). Psychológia osobnosti. Bratislava: Občianske sdruženie Sociálna práca.
- Tardy, V. (1964). Psychologie osobnosti. Praha: SPN.
- Průcha, J. (2002b). Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál.
- Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2001). Pedagogický slovník. Praha: Portál.
- Postman, N. (1979). Teaching as a conserving activity. Instructor, 89(4).
- Pynn, G. (2014). Beyond Belief:Faith and Rationality from a Pragmatic Perspective. Northern Illinois University: Skeptical Students Association (Lectures).
- Ramey-Gassert, L., Shroyer, M. G., & Staver, J. R. (1996). A qualitative study of factors influencing science teaching self-efficacy of elementary level teachers. Science Education, 80(3), 283-315.
Přejít k původnímu zdroji...
- Redfield, D. L., & Rousseau, E. W. (1981). A meta-analysis of experimental research on teacher questioning behavior. Review of educational research, 51(2), 237-245.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ross, J. A., Hogaboam-Gray, A., & Gray, P. (2004). Prior student achievement, collaborative school processes, and collective teacher efficacy. Leadership and Policy in Schools, 3(3), 163-188.
Přejít k původnímu zdroji...
- Royal, B., & Kvapilová, K. (2016). Principy kritického myšlení. Ikar.
- Rybičková, M. (2009). Postoje studentů a učitelů k učitelství jako profesi. (Doctoral dissertation). Vedoucí Dan, J. Brno: Pedagogická fakulta, MU.
- Rubeck, M., & Enochs, L. (1991, April). A path analytic model of variables that influence science and chemistry teaching self-efficacy and outcome expectancy in middle school science teachers. In annual meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Lake Geneva, WI.
- Samková, L. (2016). Badatelsky orientované vyučování matematice v přípravě budoucích prvostupňových učitelů. In M. Uhlířová, (ed.), Proceedings EME 2016, Olomouc, 9-14.
- Samková, L., a kol. (2015). Badatelsky orientované vyučování matematice. Scientia in educatione, 6(1), 91-122.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schunk, D. H., & Zimmerman, B. J. (2003). Self-regulation and learning. Handbook of psychology, 59-78.
Přejít k původnímu zdroji...
- Seligman, M. E. P., & Csikzentmihalyi, M. (2006). Positive psychology. American Psychologist, 55, 5-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sigmund, M., Kvintová, J., & Šafář, M. (2014). Vybrané kapitoly z manažerské psychologie. Retrieved, 15, 2016.
- Skaalvik, E. M. (2007). Selvopfattelse og motivation. Kvan, Årg, 27, 44-55.
- Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout: A study of relations. Teaching and teacher education, 26(4), 1059-1069.
Přejít k původnímu zdroji...
- Skalková, J. (2007). Obecná didaktika 2., rozšířené a aktualizované vydání. Grada Publishing.
- SLAVÍK, J. (2009). Hodnocení a klasifikace žáků a studentů. Pedagogická encyklopedie, 1, 587-593.
- Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., Švecová, Z., & Minaříková, E. (2011). Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím. In T. Janík, P. Knecht, & S. Šebestová (Eds.), Smíšený design v pedagogickém výzkumu: Sborník příspěvků z 19. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu (31-38). Brno: Masarykova univerzita.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smetáčková, I., Topková, P., & Vozková, A. (2017). Vývoj a pilotáž škály učitelské self-efficacy. Life long Learn, 1, 59-75.
- Smylie, M. A. (1988). The enhancement function of staff development: Organizational and psychological antecedents to individual teacher change. American educational research journal, 25(1), 1-30.
Přejít k původnímu zdroji...
- Soodak, L. C., & Podell, D. M. (1996). Teacher efficacy: Toward the understanding of a multi-faceted construct. Teaching and Teacher Education, 12(4), 401-411.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sosu, E. M., & Gray, D. S. (2012). Investigating change in epistemic beliefs: An evaluation of the impact of student teachers' beliefs on instructional preference and teaching competence. International Journal of Educational Research, 53, 80-92.
Přejít k původnímu zdroji...
- Spector, J. E. (1990). Efficacy for teaching in preservice teachers. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association. Boston, MA, April.
- Spilková, V. (2001). Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference, (2, 89-95).
- Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Self-efficacy and work-related performance: A meta-analysis. Psychological bulletin, 124(2), 240.
Přejít k původnímu zdroji...
- Stehlíková, N. (2004). Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky (11-21). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Stehlíková, N., & Cachová, J. (2006). Konstruktivistické přístupy k vyučování a praxe. In Studijní materiály k projektu Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP, JČMF, Praha.
- Straková, J., & Spilková, V., & Friedlaenderová, H., et al. (2014). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika, 64(1), 34-65. Retrieved from https://www.researchgate.net/profile/Jana_Strakova3/publication/303951067_Profesni_presvedceni_ucitelu_zakladnich_skol_a_studentu_fakult_pripravujicich_budouci_ucitele/links/575fff1f08ae9a9c9561b16f.pdf
- Suchánková, K. (2007). Profesní standard a jeho role ve zkvalitňování učitelské profese (1-13). Retrieved from http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007/2007_3_02.pdf.
Přejít k původnímu zdroji...
- Swars, S. L. (2005). Examining perceptions of mathematics teaching effectiveness among elementary preservice teachers with differing levels of mathematics teacher efficacy. Journal of instructional Psychology, 32(2).
- Šeďová, K. (2012). Žáci se smějí učitelům: Podoby a funkce školního humoru zaměřeného na učitele. Pedagogická orientace, 22(1), 41-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
- Šeďová, K. (2009). Tiché partnerství: vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica, 14(1), 27-52.
- Šeďová, K., & Švaříček, R. (2010). Zamlčené hodnocení: zpětná vazba ve výukové komunikaci na druhém stupni základní školy. Studia paedagogica, 15(2), 61-86.
- Šeďová, K., Sedláček, M., & Švaříček, R. (2016). Teacher professional development as a means of transforming student classroom talk. Teaching and Teacher Education, 57, 14-25.
Přejít k původnímu zdroji...
- Senčáková, O. (2017). Znalost kognitivních zkreslení - základ dalšího poznávání. [online cit. 11-12-2019]. Retreived from https://medium.com/edtech-kisk/znalost-kognitivních-zkreslení-základ-dalšího-poznávání-a59a361bde45
- Smetáčková, I., Topková, P., & Vozková, A. (2017). Vývoj a pilotáž škály učitelské self-efficacy. Life long Learn, 1.
- Spousta, V. (2003). Syntetická povaha osobnosti učitele. Pedagogická orientace, 13(4), 3-10.
- Švaříček, R. (2015). Zkoumání konstrukce identity učitele. Retreived from http://is.muni.cz/el/1431/podzim2015/XS050/59271464/SVARICEK_Zkoumani_konstrukce_identity_ucitele.pdf
- Švingalová, D. (2002). Kapitoly z psychologie II. Díl - Psychologie osobnosti. Liberec: Technická univerzita v Liberci. ISBN 80-7083-614-8.
- Tatto, M. e. (2008). Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M): Policy, practice, and readiness to teach primary and secondary Mathematics: Conceptual Framework. Michigan: Teacher Education and Development International Study Center, College of Education, Michigan State University.
- Tardy, V. (1964). Psychologie osobnosti. Praha: SPN.
- Taylor, Jim. (2011). Popular Culture: Cognitive Biases Make Common Sense Neither. [online]. [cit. 2017-05-14] Retreived from http://www.drjimtaylor.com/4.0/popular-culture-cognitive-biases-make-common-sense-neither/
- Tollingerová, D. (1986). K teorii učebních činností (Vol. 23). Státní pedagogické nakl.
- Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2001). Teacher efficacy: Capturing an elusive construct. Teaching and teacher education, 17(7), 783-805.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., Hoy, A. W., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: Its meaning and measure. Review of educational research, 68(2), 202-248.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., & Hoy, A. W. (2007). The differential antecedents of self-efficacy beliefs of novice and experienced teachers. Teaching and teacher Education, 23(6), 944-956.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., & Barr, M. (2004). Fostering student learning: The relationship of collective teacher efficacy and student achievement. Leadership and policy in schools, 3(3), 189-209.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., & Woolfolk Hoy, A. (2001). Teacher efficacy: capturing and elusive construct. Teaching and Teacher Education, 17, 783-805. 4
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., Woolfolk Hoy, A., & Hoy, W. K. (1998). Teacher efficacy: its meaning and measure. Review of Educational Research, 68, 202-248.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tschannen-Moran, M., & McMaster, P. (2009). Sources of self-efficacy: Four professional development formats and their relationship to self-efficacy and implementation of a new teaching strategy. The elementary school journal, 110(2), 228-245.
Přejít k původnímu zdroji...
- Uhlířová, M. (2015). Pre-service Primary Teacher Attitudes towards Mathematics. In A. Gómez Chova, I. López Martínez, & Candel Torres (eds), ICERI2015 Proceedings (5756-5763). Valencia: IATED Academy.
- Urbánek, T., & Čermák, I. (1997). Vliv self-efficacy na agresi a depresi u dětí. Československá psychologie, 41(3), 193-199.
- Utley, J., Moseley, C., & Bryant, R. (2005). Relationship between science and mathematics teaching efficacy of preservice elementary teachers. School science and Mathematics, 105(2), 82-87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Van Dinther, M., Dochy, F., & Segers, M. (2011). Factors affecting students' self-efficacy in higher education. Educational research review, 6(2), 95-108.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vaněk, M., Hošek, V., & Man, F. (1982). Formování výkonové motivace. Praha: Univerzita Karlova, 218.
- Vašutová, J. (2001). Kvalifikační předpoklady pro nové role učitelů. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém, 1 (19-46).
- Vašutová, J. (2004). Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido.
- Vincent, J., Morris, D., Usher, N., Gao, Z., Zhao, S., Nicoletti, A., & Zheng, Q. (2011). On active disturbance rejection based control design for superconducting RF cavities. Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Section A: Accelerators, Spectrometers, Detectors and Associated Equipment, 643(1), 11-16.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vinner, S. (2011). The role of examples in the learning of mathematics and in everyday thought processes. ZDM, 43(2), 247-256.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vítková, M., & Kol, A. (1998). Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2.
- Vondrová, N. (2015). Obtíže žáků 2. stupně ve zjišťování obsahu útvarů a objemů těles.[Elementary school pupils 'difficulties when finding area and volume.]. In N. Vondrová, M. Rendl et al. Kritická místa matematiky základní školy v řešeních žáků (253-318).
- Vozková, A. (2018). Učitelská Kolektivní Efficacy. E-psychologie, 12(4).
Přejít k původnímu zdroji...
- Vygotsky, L. S. (1986). Thought and language (A. Kozulin, trans.).
- Vymětal, J. (1996). Rogersovská psychoterapie. Český spisovatel.
- Watters, J. J., & Ginns, I. S. (1995). Origins of, and changes in preservice teachers' science teaching self efficacy.
- Watters, J. J., & Ginns, I. S. (1997). Peer Assisted Learning: Impact on Self-Efficacy and Achievement.
- Wenta, J. (2000). Studien über die Ordensgeschichtsschreibung am Beispiel Preußens (Vol. 2). Wydawn. Uniwersytetu Milołaja Kopernika.
- Wiegerová, A., Svatoš, T., Pavelková, I., Mareš, J., Hrabal, V., Ficová, L., & Gavora, P. (2012). Self-efficacy v edukačných súvislostiach. SPN-Mladé letá.
- Wigfield, A., & Wentzel, K. R. (2007). Introduction to motivation at school: Interventions that work. Educational Psychologist, 42(4), 191-196.
Přejít k původnímu zdroji...
- Woolfolk Hoy, A. (2000). Educational psychology in teacher education. Educational Psychologist, 35(4), 257-270.
Přejít k původnímu zdroji...
- Winne, P. H. (1979). Experiments relating teachers' use of higher cognitive questions to student achievement. Review of Educational Research, 49(1), 13-49.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wubbels, T. (2011). An international perspective on classroom management: What should prospective teachers learn?. Teaching Education, 22(2), 113-131
Přejít k původnímu zdroji...
- Yavuz, G., Arslan, C., & Gulten, D. C. (2010). The perceived problem solving skills of primary mathematics and primary social sciences prospective teachers. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2), 1630-1635.
Přejít k původnímu zdroji...
- Zapotilová, E. (2004). Postoje studentů k matematice a možnosti jejich změn. In M. Hejný, J. Novotná, & N. Stehlíková (Eds.), Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky, (159-180). Praha: Pedagogická fakulta UK.
- Zimmermann, B. J., & Cleary, T. J. (2006). Adolescents' development of personal agency. Self-efficacy beliefs of adolescents, 307-337.
- Zumberg, K. M., Chang, E. C., & Sanna, L. J. (2008). Does problem orientation involve more than generalized self-efficacy