ISBN: 978-80-244-5605-8 | ISBN online: 978-80-244-5645-4 | DOI: 10.5507/pdf.19.24456058

Unreserved acceptance in child’s education

Eva Šmelová


The monograph by Eva Šmelová Unreserved Acceptance in Child’s Education addresses the child’s personality as an independent and distinctive existence with an emphasis on preschool age. The author presents theoretical background according to contemporary theories. The concept of the preschool child’s personality is put into context with the basic factors infl uencing children’s development. The text includes simple examples and partial outcomes of selected research studies performed by the author in recent years. The book is intended for the professional community and students of teaching.

1. edition, Published: 2019, online: 2019, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. ALAN, Josef. Etapy života očima sociologie. Praha: Panorama, 1989. ISBN 80-7038- 044-6.
  2. ALDORTOVÁ, Naomi. Vychováváme děti a rosteme s nimi. Praha: PRÁH, 2010. ISBN 978-80-7252-287-3.
  3. AL-NAMLAH, A. S. Fernyhough a meins (2006), Lidstone, Meins a Fernyhough (2010). In BERK, Laura, E. Child Development. Ninth Edition. Pearson International Edition, 2013. ISBN 13:978-0-205- 19766-8.
  4. BERK, Laura, E. Child Development. Ninth Edition: Pearson International Edition, 2013. ISBN 13:978-0-205-19766-8.
  5. BENEŠ, Milan. Celoživotní učení a vzdělávání. In PRŮCHA, Jan (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2.
  6. BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika. Ostrava: AMOSIUM, 1992. ISBN 80- 85498-18-9.
  7. BOWER, Tom. Development in Infancy. In BRUCEOVÁ,Tina. Předškolní výchova. Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha: Portál, 1996, p. 15, 17. ISBN 80-7178-068-5.
  8. BOWLBY, John. Hardback. Teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-670-4.
  9. BRIERLEY, John. 7prvních let života rozhoduje. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-484- 2.
  10. BRUCEOVÁ,Tina. Předškolní výchova. Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5. BRUNER, Jerome S. O podstate a problémoch vyučovania. Bratislava: SPN, 1968.
  11. CABANOVÁ, Vlasta. Formovanie vztahu ku knihe v predškolskom veku. Rodina a škola, 2004, Vol. 52, p. 12. ISSN 0231-6463.
  12. CABANOVÁ, Vlasta. Formovanie vztahu ku knihe v mladšom školskom veku. Slovesný jazyk a literatura v škole. 2004, No. 5-6/2004, p. 148-152. ISSN 1335-2040.
  13. CAILLOIS, Roger. Hry a lidé. Praha: Ypsilon, 1998. ISBN 80-902482-2-5. ČÁP, Jan and MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-273- 7.
  14. DONALDSON, Margaret, GRIEVE, Robert and PRATT, Chris (eds). Early Childhood Development and Education. In BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova. Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha: Portál, 1996, p. 126. ISBN 80-7178-068-5.
  15. DOSTÁL, Antonín and OPRAVILOVÁ Eva. Úvod do předškolní pedagogiky. Praha: SPN, 1985.
  16. ERIKSON, Erik. Childhood and Society. In BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova. Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha: Portál, 1996, p. 15. ISBN 80-7178-068-5.
  17. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-725-1.
  18. FONTANA, David. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.
  19. GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.
  20. GESSEL, Arnold Lucius. The First Five Years of Life. In BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova. Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha: Portál, 1996, p. 13. ISBN 80-7178-068-5.
  21. GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2011, p. 95. ISBN 978-80- 7359-334-6.
  22. HARTL, Pavel and HARTLOVÁ, Helena. Velký psychologický slovník. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-686-5.
  23. HAVLÍK, Radomír and KOŤA, Jaroslav. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0042-0.
  24. HELUS, Zdeněk. Pojetí žáka a perspektivy osobnosti. Praha: SPN, 1982. HELUS, Zdeněk. Psychologické problémy socializace osobnosti. Praha: SPN, 1973. HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1168-3.
  25. HUIZINGA, Johan. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Translated by Jaroslav Vácha. Dauphin, 2000. ISBN 80-7272-020-1.
  26. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana and PUPLA Branislav. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-585-7.
  27. KOMENSKÝ, Jan Amos. Vševýchova. Translated by J. Hendrich. Praha, 1948. KOLÁŘ, Zdeněk et al. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3710-2.
  28. LANGMAIER, Josef and KREJČÍŘOVÁ Dana. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1284-9.
  29. MATĚJČEK, Zdeněk. Výbor z díla. Praha: Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1056-6.
  30. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 1997. ISBN 80-85850-24-9.
  31. MERTIN, Václav, KREJČOVÁ, Lenka et al. Metody a postupy poznávání žáka. Wolters Kluwer, CR, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  32. MAYER, John and Stevens Alexander. An Emerging Uderstanding. In GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence. Praha: Metafora, 2012, p. 53. ISBN 978-80-7359-334-6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Praha: ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8.
  33. NYKL, Ladislav. Carl Ransom Rogers a jeho teorie - Přístup zaměřený na člověka. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4055-3.
  34. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška and MAREŠ Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6.
  35. PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I. Praha: SPN, 1977. PREKOPOVÁ, Jiřina and SCHWEIZEROVÁ Christel. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-716-9. RABUŠICOVÁ, Milada. Rodiče a škola. In PRŮCHA, Jan. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009, p. 319-320. ISBN 978- 80-7367-546-2. Framework educational programme for preschool education. Praha: VÚP, 2004. ISBN 80-87000-00-5.
  36. RUBINŠTEJN, Sergej Leonidovič. Bytí a vědomí. Praha: SPN, 1961. RUBIN, Zick. The Skills of Friendship, In DONALDSON, M. (eds). Early Childhood Development and Education. Oxford: Blackwell. In BRUCEOVÁ, Tina. Předškolní výchova. Deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha: Portál, 1996, p. 120. ISBN 80-7178-068-5.
  37. RÝDL, Karel and ŠMELOVÁ Eva. Vývoj institucí pro předškolní výchovu (18692011). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3033-1.
  38. SEVERE, Sal. Co dělat, aby se vaše děti chovaly správně. Praha: Portál, 2000. ISBN 80- 7178-368-4.
  39. STERNBERG, J. Robert. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-638-4.
  40. SINGLY Francois. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-249- 1.
  41. SVOBODA, Jan. Agrese a agresivita v předškolním a mladším školním věku. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0603-3. Statistické ročenky. [on- line] MŠMT [cit. 03/09/2014] Retrieved from: http://toiler.uiv.cz/rocenka/ro- cenka.asp Schéma vzdělávacího systému ČR. [online] Český statistický úřad [cit. 03/09/2014] Retrieved from: http://csugeo.i-server.cz/csu/2009edic-niplan.nsf/t/7F004B1F4C/$File/6410110911jLjpg
  42. Školský zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. [online] MŠMT [cit. 03/09/2014] Retrieved from: http://www.msmt.cz/dokumenty/novy-skolsky-zákon
  43. Výběr z komentáře: Školské zákony. As of 1 May 2005. Praha: Eurounion, 2005.
  44. ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola. Teorie a praxe I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2004. ISBN 80-244-0945-8.
  45. ŠMELOVÁ, Eva. Mateřská škola očima rodičů. Informatorium 3-8. 2005, Vol. XII., No. 5, p. 8-9. ISSN 1210-7506.
  46. ŠMELOVÁ, Eva. Selected Research Aspects and Research Results. In: ŠMELOVÁ, Eva
  47. PETROVÁ, Alena, SOURALOVÁ Eva, et al. Pre-school education in the context of curriculum - children's' readiness for compulsory school attendance in the context of selected EU countries - Czech Republic, Slovakia, Slovenia. Olomouc: Palacký University, Olomouc, 2012. ISBN 978-80244-3370-7.
  48. ŠMELOVÁ, Eva. Zóna nejbližšího vývoje jako ukazatel rozvoje schopností dítěte předškolního věku. JTIE 1/2013, Journal of Technology and Information Education. 2013. Vol. 5, No. 2, p. 19-22. ISSN 1803-537X. Go to original source...
  49. ŠMELOVÁ, Eva. Národní vzdělávací program rozvoje vzdělávání v České republice. In: SVOBODOVÁ, Eva et al. Vzdělávání v mateřské škole. Školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010, p. 14-21. ISBN 978-80-7367-774-9.
  50. ŠMELOVÁ, Eva. Kniha v rodině předškoláka. Informatorium 3-8. 2004, Vol. XI., No. 3, p. 8-9. ISSN 1210-7506.
  51. ŠMELOVÁ, Eva and RÝDL Karel. Vývoj pojetí hry a kurikulum mateřské školy. In Sborník z mezinárodní konference: Hra v predprimárnej edukácii. Prešov: Prešovská univerzita, 2011, p. 34-47. ISBN 978-80-555-0467-4.
  52. ŠMELOVÁ, Eva. Demografický vývoj jako makrostrukturální faktor ovlivňující kvantitu a kvalitu předškolní výchovy. Magister. Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 012014. p. 16-23. ISSN 1805-7152.
  53. ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum, 2010. ISBN 978-80- 246-1820-3.
  54. TRYPHON, Anastasia and VONECHE, Jacques. Piaget - Vygotsky The Social Genesis of Thought. New York: Psychology Press Taylor & Francis Group, 1996. ISBN 978-0-86377-414-0.
  55. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
  56. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I. Dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8.
  57. VODOPIVEC, Jurka, Lepičnik. Okolskaja vzgoda v vrtcu. Ljubljana: AWTS, ISBN 961- 91763-0-8.
  58. VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič. Psychologie myšlení a řeč. Praha: SPN, 1976.
  59. VYMĚTAL, Jan and REZKOVÁ, Vlasta. Rogersovský přístup k dospělým a dětem. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-561-X.
  60. Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989, č. j.: 25461/2009-20. [on-line] MŠMT [cit. 03/09/2014] Retrieved from: http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategicke-a-koncepcni-dokumenty-cerven-2009
  61. Klasifikace vzdělání (CZ-ISCED 2011). [online] Český statistický úřad [cit. 03/09/2014] Retrieved from: www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/klasifikace vzde- lani cz isced 2011
  62. WEINBERGER, Joel Lee. Can Personality Change. 1994, p. 339. In MAREŠ Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. p. 339. ISBN 978-80262-0174-8.
  63. WILDOVÁ, Rebeca. Učit se žít s dětmi. Praha: DharmaGaia, 2012.ISBN 978-80-7436-029-9.