ISBN: 978-80-244-5662-1 | ISBN online: 978-80-244-5775-8 | DOI: 10.5507/pdf.19.24456621

Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání

Renata Mlčáková, Jaromír Maštalíř, Zuzana Melounová, Klára Rybaříková


The publication brings new knowledge from selected areas of education, special education diagnostics, special education intervention and counselling for people with impaired communication ability and children with hearing impairments. Presented information can be a starting point for further research, it can contribute to streamlining the education of the target group towards maximum utilization of their potential. Readers from the professional community, especially special educators, speech and language therapists, undergraduate and postgraduate students of special education can find information in the book for their work and research.

1. edition, Published: 2019, online: 2020, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2008). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-170-6.
  2. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
  3. BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2015). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
  4. BENDOVÁ, P. (2013). Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3704-0.
  5. BĚLOHLÁVEK, F. (2012). 20 typů lidí: jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, Komunikace (Grada). ISBN 9788024743233.
  6. BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. (2013). Augmentative and Alternative Communication: Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs. Paul H. Brookes Publishing. 4th rev. ISBN 978-1-59857-196-7.
  7. BOLCEKOVÁ, E., PREISS, M., KREJČOVÁ, L. (2015). Token test pro děti a dospělé. Otrokovice. Propsyco.
  8. BOROX, T. (2018). Speech production assessment of mouth breathing children with hypertrophy of palatines and/or pharyngeal tonsils / Avaliação da produção dos sons da fala de crianças respiradoras orais com hipertrofia de tonsilas palatinas e/ou faríngeas. Revista CEFAC [online]. 2018, 20(4), 468-477 [cit. 2019-01-09]. DOI: 10.1590/1982-021620182043118. ISSN 19820216. Go to original source...
  9. CIMLEROVÁ, P., ČALKOVSKÁ, B., DUDÍKOVÁ, I., KOCUROVÁ, M., KREJČOVÁ, L., MACHÁČOVÁ, I., PEŇÁZ, P., ZÍTKO, M. (2014). DysTest. Baterie testů pro diagnostiku specifických poruch učení u studentů vysokých škol a uchazečů o vysokoškolské studium. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7767-6.
  10. CSÉFALVAY, Z., LECHTA V. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. 1. Ed. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
  11. CSÉFALVAY, Z., MINÁRIKOVÁ, M. (2009). Augmentatívna a alternatívna komunikácia. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. 2009. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 322-335s. ISBN 978-80-223-2574-5.
  12. CSÉFALVAY, Z., MEKYSKA, J., KOŠŤÁLOVÁ, M. (2013). Diagnostika dysartrie. In CSÉFALVAY, Z., LECHTA V. et al. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
  13. CSÉFALVAY, Z., MIČIANOVÁ, Ľ., MARKOVÁ, J. (2016). Dyzartria. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 213-230. ISBN 978-80-223-4165-3.
  14. ČÁP, D. (2019). Základem dobré komunikace s rodiči jsou srozumitelná pravidla. Bob Kartous, [online] 25. 11. 2019 [cit. 23. 10. 2019] dostupné z https://www.eduin.cz/clanky/david-cap-zakladem-dobre-komunikace-s-rodici-jsou-srozumitelna-pravidla/
  15. ČAPEK, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 184 s. ISBN 978-802-4746-401.
  16. ČAPEK, R, LAUERMANN, M.; PŘÍKAZSKÁ, I.; VOSMIK M.; VYHNÁLEK J. (2017). Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe, Dobrá škola. ISBN 9788074962950.
  17. DA FONTE M. A., BOESCH M. C. (2019). Effective Augmentative and Alternative Communication Practices. Routledge: Oxon, ISBN 978-1-138-71019-1.
  18. DEEVY, P. (2017). Language Comprehension Approaches to Child language Disorders. In SCHWARTZ, R., G. (Ed.). Handbook of Child Language Disorders. ISBN 978-1-84872-596-6. Go to original source...
  19. DEVITO, J. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. 6. Ed. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
  20. DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
  21. FEŘTEK, T. (2011). Rodiče vítáni: Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi s.r.o. ISBN 978-80-904735-2-2.
  22. FISCHER, S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L. (2014). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
  23. FRIEND, M. 2005. Students with Severe and Multiple Disabilities. In: Friend, M. (2013). Special Education: Contemporary Perspectives for School Professionals. Boston: Pearson, 528-569 s. ISBN-13: 978-01-345-6456-2.
  24. FURNES, B., SAMUELSSON, S. (2011). Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study. [online]. Learning and Individual Differences, 21, 1, pp. 85-95. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3045196/s. Go to original source...
  25. GOTTWALDOVÁ, R. (2017). Jak na pasivní agresi: nenechte se jí zmítat a ovládat. Praha: Portál. ISBN 9788026211136.
  26. GRIMMOVÁ, H., SChöLER, M., MIKULAJOVÁ, M. (1997a). Heidelbergský test vývoje řeči H-S-E-T Testový sešit. Brno: Psychodiagnostika.
  27. GRIMMOVÁ, H., SCHÖLER, M., MIKULAJOVÁ, M. (1997b). Heidelbergský test vývoje řeči H-S-E-T Příručka. Brno: Psychodiagnostika.
  28. CHRÁSKA, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
  29. CHRASTINA, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5373-6. DOI: 10.5507/pdf.18.24453736. Go to original source...
  30. CHUCHMOVÁ, K. (2007). Slabikář pro žáky se sluchovým postižením. Ilustroval Adolf DUDEK. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7373-015-4.
  31. JUSTICE, L. M. et al. (2013). Phonological Awareness: Description, Assessment and Intervention. In BERNTHAL, J. E. et al. Articulation and Phonological Disorders. Speech Sound Disorders in Children. 7th ed. Pearson Education, pp. 355-382.
  32. KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
  33. KOPEČNÝ, P. (2014). Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7339-5.
  34. KOREN, R., KOFMAN, O., BERGER, A. (2005). Analysis of word clustering in verbal fluency of school-aged children. [online]. Archives of Clinical Neuropsychology, 20 (2005), 1087-1104. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0887617705001149. Go to original source...
  35. KRAUS, J. et al. (2004). Dětská mozková obrna. 1. Ed. Praha: Grada. ISBN 80-247-1018-8.
  36. KROPÁČKOVÁ, J. (2008). Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-359-8.
  37. KUKWA, W. (2018). Prevalence of upper respiratory tract infections in habitually snoring and mouth breathing children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology [online]. 2018, 107, 37-41 [cit. 2019-01-09]. DOI: 10.1016/j.ijporl.2018.01.022. ISSN 01655876. Go to original source...
  38. LEBEDOVÁ, Z. (2009). Asociace klinických logopedů - dysartrie. [online]. [cit. 2019-20-10]. Dostupné z:
  39. LECHTA, V. (2016a). Zajakavosť. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 121-142. ISBN 978-80-223-4165-3.
  40. LECHTA, V. (2016b). Základné poznatky o logopédii. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopedická propedeutika. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 13-31. ISBN 978-80-223-4164-6.
  41. LERNER, J. W., JOHNS, B. H. (2012). Learning Disabilities and Related Mild Disabilities. 12. vyd. Wadsworth: Cengage Learning. ISBN 978-1-111-30272-6.
  42. LOVE, R., J., WEBB, W., G. (2009). Mozek a řeč. Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-464-9.
  43. MARKOVÁ, J., CSÉFALVAY, Z., MIKULAJOVÁ, M., SCHÖFFELOVÁ, M. (2015). Analýza porozumenia viet v slovenčine. Test porozumenia viet s normami. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-3797-7.
  44. MAŠTALÍŘ, J., ŠEBKOVÁ, L. Social Care Services Aimed at Persons with Disabilities in the Czech Republic in the Context of Alternative and Augmentative Communication - Limits and Challenges. In ICERI2015 Proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2015, s. 1618-1628. ISBN 978-84-608-2657-6. ISSN 2340-1095.
  45. MKN-10. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů. [online]. Desátá revize obsahová aktualizace k 1.1.2018. ÚZIS. Dostupné z: file:///C:/Users/VM/Downloads/mkn-tabelarni-cast_1-1-2018.pdf.
  46. MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. (1993). Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. ISBN 80-900445-0-6.
  47. MIKULAJOVÁ, M. a kol. (2012). Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: MABAG. ISBN 978-80-89113-94-1.
  48. MIKULAJOVÁ, M. a kol. (2016a). Narušený vývin reči. In KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. 2016. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 13-35. ISBN 978-80-223-4165-3.
  49. MIKULAJOVÁ, M. a kol. (2016b). Špecifické poruchy učenia. In KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. 2016. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 195-212. ISBN 978-80-223-4165-3.
  50. MLČÁKOVÁ, R. (2014). Úroveň opakování vět a řešení slovních úloh u žáků 3. ročníku základní školy logopedického typu a základní školy. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3989-1.
  51. MLČÁKOVÁ, R. (2015). Rozdíly ve výsledcích zkoušky opakování vět u dětí předškolního oddělení mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 115-130. ISBN 978-80-244-4414-7.
  52. MLČÁKOVÁ, R. (2017). Porovnání úrovně Opakování vět a výsledků v Token testu u žáků 1. ročníku základní školy logopedického typu a základní školy běžného typu. In VITÁSKOVÁ, Kateřina a kol. Výzkum poruch a odchylek komunikační schopnosti a orofaciálního systému z logopedického hlediska. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 115-130. ISBN 978-80-244-5288-3.
  53. MLČÁKOVÁ, R. (2018a). Opakování vět a porozumění větám u žáků 1. ročníku základní školy logopedického typu a základní školy. In MAIEROVÁ, Eva, VIKTOROVÁ, Lucie, SUCHÁ, Jaroslava a DOLEJŠ, Martin (Eds.) PHD EXISTENCE 2018 Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků [Online]. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 160-169. ISBN 978-80-244-5339-2. Dostupné z: http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2018/06/2018_7.pdf
  54. MLČÁKOVÁ, R. (2018b). Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií. Speciální pedagogika. 2018, roč. 28, č. 1, s. 37-54. ISSN 1211-2720.
  55. MLČÁKOVÁ, R., MAŠTALÍŘ, J. (2019). Analysis of lexical fluency in first grade pupils at speech-therapy-type primary school and at a primary school of common type. In 12th International Conference of Education, Research and Innovation ICERI2019 Conference Proceedings. Seville, s. 3851-3857. ISBN 978-84-09-14755-7. Go to original source...
  56. PAUL, R., NORBURY, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence, Listening, Speaking, Reading, Writing and Communicating. 4th ed. Elsevier.
  57. POSPÍŠILOVÁ, L. (2018). Vývojová dysfázie. In NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, s. 283-315. ISBN 978-80-262-1390-1.
  58. POTMĚŠIL, M. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-244-3053-9.
  59. POTMĚŠIL, M. (2013). Úvod do pedagogiky osob s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3691-3.
  60. PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. (2007). Asertivitou proti stresu. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, Psychologie pro každého. ISBN 9788024716978.
  61. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
  62. RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., PTÁČEK, R. (Eds.). (2015). DSM-5. Diagnostický a statistický manual duševních poruch. Praha: Hogrefe-Testcentrum. ISBN 978-80-86471-52-5.
  63. RUSH, E. S. (2019). Evidence-Based AAC Assessment: Integrating New Protocols and Existing Best Practices [online]. [cit. 2019-22-10]. Dostupné z:
  64. SEIGER-GARDNER, L., ALMODOVAR, D. (2017). Language Production Approaches to Child Language Disorders. In SCHWARTZ, R. Handbook of Child Language Disorders, s. 501-528. Second edition. New York: Routledge. ISBN 978-1-84872-596-6. Go to original source...
  65. SIMON, B. S. Family Involvement in High Shools: Predictors and Effects. NA-SSP Bulletin, s. 8-19. ISSN 01926365. Go to original source...
  66. SPEKTRA v.d.n., (2017). Grid 3. [online]. [cit. 2019-28-10]. Dostupné z:< https://spektra.eu/ grid-3/>.
  67. ŠAROUNOVÁ J. et al. (2014). Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. 1. Ed. ISBN 978-80-262-0716-0.
  68. ŠEDIVÁ, Z. (2006). Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. ISBN 80-7216-232-2.
  69. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA I. (2007). Klinická logopedie. 2., Ed. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
  70. ŠPAČKOVÁ, A. (2011). Umění dialogu: jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada, Poradce pro praxi. ISBN 9788024738109.
  71. TINGLEY, S. C., (2012). How to handle difficult parents: proven solutions for teachers. 2nd ed. Waco, Tex.: Prufrock Press, ISBN 9781593639587.
  72. TINGLEY, S. C. (2012). How to handle difficult parents: proven solutions for teachers. 2nd ed. Waco, Tex.: Prufrock Press, ISBN 9781593639587.
  73. ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY ČR, (2016). Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize. (MKN-10). [online]. [cit. 2019-25-10]. Dostupné z:
  74. VALIŠOVÁ, A. (1994). Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. 2., upr.vyd. Praha: H & H, ISBN 8085787296.
  75. VALIŠOVÁ, A; KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 402 s. ISBN 80-247-1734-4.
  76. VÍTEČKOVÁ, M. (2011). Spolupráce rodiny a školy v oblasti výchovy a vzdělávání. In VALIŠOVÁ, A, H., KASÍKOVÁ a M., BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
  77. VONDRÁKOVÁ, M., (2019). Komunikace s rodiči v náročných situacích. [online]18. 2. 2019 [cit. 24. 10. 2019] dostupné z https://www.edukacnilaborator.cz/novinky/komunikace-s-rodici-v-narocnych-situacich.
  78. WATZLAWICK, P., BAVELAS, J., B., JACKSON, D. D. (2011). Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. 2., rev. Ed., 1. v Newton Books. Brno: Newton Books, pp. 283, ISBN 978-80-87325-00-1.
  79. WHITAKER, T. a D. J. FIORE. (2001). Dealing with difficult parents (and with parents in difficult situations). Larchmont, NY: Eye On Education, ISBN 1-930556-09-8.
  80. WORLD HEALTH ORGANISATION: ICD-11. Last Update 2019 August 03. Cerebral palsy. [online]. [cit. 2019-10-20]. Dostupné z:< https://icd.who.int/browse11/l-m/en>.
  81. TOBII AB. (2017). Tobii Dynavox introduces EyeMobile Plus, transforms PC tablets into eye gaze controlled communication devices. [online]. [cit. 2019-10-20]. Dostupné z:<https://www.tobii.com/group/news-media/press-releases/2017/7/tobii-dynavox-introduces-eyemobile-plus-transforms-pc-tablets-into-eye-gaze-controlled-communication-devices/>.
  82. TOBII AB. (2019). How to position participants and the eye tracker. [online]. [cit. 2019-10-19]. Dostupné z:< https://www.tobiipro.com/learn-and-support/learn/steps-in-an-eye-tracking-study/run/how-to-position-the-participant-and-the-eye-tracker/>.
  83. SPEKTRA.v.d.n. (2017). Floorstand FS [online]. [cit. 2019-10-25]. Dostupné z:<https://spektra.eu/floorstand-fs/>.