
ISBN: 978-80-244-5662-1 | ISBN online: 978-80-244-5775-8 | DOI: 10.5507/pdf.19.24456621
Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání
- Renata Mlčáková, Jaromír Maštalíř, Zuzana Melounová, Klára Rybaříková
Publikace přináší nové poznatky z vybraných oblastí edukace osob s narušenou komunikační schopností a dětí se sluchovým postižením. Věnuje se speciálněpedagogické logopedické diagnostice, resp. speciálněpedagogické logopedické intervenci. Předkládané informace mohou být východiskem k dalšímu výzkumu, mohou přispět k zefektivnění edukace osob cílové skupiny směrem k maximálnímu využití jejich potenciálu. Čtenáři z řad odborné veřejnosti, zejm. speciální pedagogové, speciální pedagogové-logopedi, studenti pregraduální i postgraduální formy studia učitelských i neučitelských studijních programů speciální pedagogiky, mohou v knize najít poznatky pro svou práci i výzkum.
1. vydání, Publikováno: 2019, online: 2020, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (2008). Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami II. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-170-6.
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2007). Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press. Dětská naučná edice. ISBN 978-80-251-1829-0.
- BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. (2015). Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. 2. vydání. Brno: Edika. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0793-9.
- BENDOVÁ, P. (2013). Alternativní komunikační techniky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3704-0.
- BĚLOHLÁVEK, F. (2012). 20 typů lidí: jak s nimi jednat, jak je vést a motivovat. 2., rozš. vyd. Praha: Grada, Komunikace (Grada). ISBN 9788024743233.
- BEUKELMAN, D. R., MIRENDA, P. (2013). Augmentative and Alternative Communication: Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs. Paul H. Brookes Publishing. 4th rev. ISBN 978-1-59857-196-7.
- BOLCEKOVÁ, E., PREISS, M., KREJČOVÁ, L. (2015). Token test pro děti a dospělé. Otrokovice. Propsyco.
- BOROX, T. (2018). Speech production assessment of mouth breathing children with hypertrophy of palatines and/or pharyngeal tonsils / Avaliação da produção dos sons da fala de crianças respiradoras orais com hipertrofia de tonsilas palatinas e/ou faríngeas. Revista CEFAC [online]. 2018, 20(4), 468-477 [cit. 2019-01-09]. DOI: 10.1590/1982-021620182043118. ISSN 19820216.
Přejít k původnímu zdroji...
- CIMLEROVÁ, P., ČALKOVSKÁ, B., DUDÍKOVÁ, I., KOCUROVÁ, M., KREJČOVÁ, L., MACHÁČOVÁ, I., PEŇÁZ, P., ZÍTKO, M. (2014). DysTest. Baterie testů pro diagnostiku specifických poruch učení u studentů vysokých škol a uchazečů o vysokoškolské studium. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7767-6.
- CSÉFALVAY, Z., LECHTA V. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. 1. Ed. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
- CSÉFALVAY, Z., MINÁRIKOVÁ, M. (2009). Augmentatívna a alternatívna komunikácia. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. 2009. Základy logopédie. Bratislava: Univerzita Komenského, 322-335s. ISBN 978-80-223-2574-5.
- CSÉFALVAY, Z., MEKYSKA, J., KOŠŤÁLOVÁ, M. (2013). Diagnostika dysartrie. In CSÉFALVAY, Z., LECHTA V. et al. (2013). Diagnostika narušené komunikační schopnosti u dospělých. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0364-3.
- CSÉFALVAY, Z., MIČIANOVÁ, Ľ., MARKOVÁ, J. (2016). Dyzartria. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 213-230. ISBN 978-80-223-4165-3.
- ČÁP, D. (2019). Základem dobré komunikace s rodiči jsou srozumitelná pravidla. Bob Kartous, [online] 25. 11. 2019 [cit. 23. 10. 2019] dostupné z https://www.eduin.cz/clanky/david-cap-zakladem-dobre-komunikace-s-rodici-jsou-srozumitelna-pravidla/
- ČAPEK, R. (2013). Učitel a rodič: spolupráce, třídní schůzka, komunikace. 1. vyd. Praha: Grada, 184 s. ISBN 978-802-4746-401.
- ČAPEK, R, LAUERMANN, M.; PŘÍKAZSKÁ, I.; VOSMIK M.; VYHNÁLEK J. (2017). Jak budovat dobrý vztah s rodiči žáků. Praha: Raabe, Dobrá škola. ISBN 9788074962950.
- DA FONTE M. A., BOESCH M. C. (2019). Effective Augmentative and Alternative Communication Practices. Routledge: Oxon, ISBN 978-1-138-71019-1.
- DEEVY, P. (2017). Language Comprehension Approaches to Child language Disorders. In SCHWARTZ, R., G. (Ed.). Handbook of Child Language Disorders. ISBN 978-1-84872-596-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- DEVITO, J. (2008). Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. 6. Ed. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
- DVOŘÁK, J. (2007). Logopedický slovník: [terminologický a výkladový]. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. Logopaedia clinica. ISBN 978-80-902536-6-7.
- FEŘTEK, T. (2011). Rodiče vítáni: Praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí. Praha: Yinachi s.r.o. ISBN 978-80-904735-2-2.
- FISCHER, S., ŠKODA J., SVOBODA Z., ZILCHER L. (2014). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton. ISBN 978-80-7387-792-7.
- FRIEND, M. 2005. Students with Severe and Multiple Disabilities. In: Friend, M. (2013). Special Education: Contemporary Perspectives for School Professionals. Boston: Pearson, 528-569 s. ISBN-13: 978-01-345-6456-2.
- FURNES, B., SAMUELSSON, S. (2011). Phonological awareness and rapid automatized naming predicting early development in reading and spelling: Results from a cross-linguistic longitudinal study. [online]. Learning and Individual Differences, 21, 1, pp. 85-95. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3045196/s.
Přejít k původnímu zdroji...
- GOTTWALDOVÁ, R. (2017). Jak na pasivní agresi: nenechte se jí zmítat a ovládat. Praha: Portál. ISBN 9788026211136.
- GRIMMOVÁ, H., SChöLER, M., MIKULAJOVÁ, M. (1997a). Heidelbergský test vývoje řeči H-S-E-T Testový sešit. Brno: Psychodiagnostika.
- GRIMMOVÁ, H., SCHÖLER, M., MIKULAJOVÁ, M. (1997b). Heidelbergský test vývoje řeči H-S-E-T Příručka. Brno: Psychodiagnostika.
- CHRÁSKA, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5326-3.
- CHRASTINA, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5373-6. DOI: 10.5507/pdf.18.24453736.
Přejít k původnímu zdroji...
- CHUCHMOVÁ, K. (2007). Slabikář pro žáky se sluchovým postižením. Ilustroval Adolf DUDEK. Praha: Fortuna. ISBN 978-80-7373-015-4.
- JUSTICE, L. M. et al. (2013). Phonological Awareness: Description, Assessment and Intervention. In BERNTHAL, J. E. et al. Articulation and Phonological Disorders. Speech Sound Disorders in Children. 7th ed. Pearson Education, pp. 355-382.
- KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada. ISBN 80-247-1110-9.
- KOPEČNÝ, P. (2014). Logopedická intervence u osob se zdravotním postižením ve věku mladé dospělosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-7339-5.
- KOREN, R., KOFMAN, O., BERGER, A. (2005). Analysis of word clustering in verbal fluency of school-aged children. [online]. Archives of Clinical Neuropsychology, 20 (2005), 1087-1104. Dostupné z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0887617705001149.
Přejít k původnímu zdroji...
- KRAUS, J. et al. (2004). Dětská mozková obrna. 1. Ed. Praha: Grada. ISBN 80-247-1018-8.
- KROPÁČKOVÁ, J. (2008). Budeme mít prvňáčka: pro rodiče dětí od 5 let. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-359-8.
- KUKWA, W. (2018). Prevalence of upper respiratory tract infections in habitually snoring and mouth breathing children. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology [online]. 2018, 107, 37-41 [cit. 2019-01-09]. DOI: 10.1016/j.ijporl.2018.01.022. ISSN 01655876.
Přejít k původnímu zdroji...
- LEBEDOVÁ, Z. (2009). Asociace klinických logopedů - dysartrie. [online]. [cit. 2019-20-10]. Dostupné z:
- LECHTA, V. (2016a). Zajakavosť. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 121-142. ISBN 978-80-223-4165-3.
- LECHTA, V. (2016b). Základné poznatky o logopédii. In KEREKRÉTIOVÁ, A. et al. Logopedická propedeutika. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 13-31. ISBN 978-80-223-4164-6.
- LERNER, J. W., JOHNS, B. H. (2012). Learning Disabilities and Related Mild Disabilities. 12. vyd. Wadsworth: Cengage Learning. ISBN 978-1-111-30272-6.
- LOVE, R., J., WEBB, W., G. (2009). Mozek a řeč. Neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-464-9.
- MARKOVÁ, J., CSÉFALVAY, Z., MIKULAJOVÁ, M., SCHÖFFELOVÁ, M. (2015). Analýza porozumenia viet v slovenčine. Test porozumenia viet s normami. Bratislava: Univerzita Komenského. ISBN 978-80-223-3797-7.
- MAŠTALÍŘ, J., ŠEBKOVÁ, L. Social Care Services Aimed at Persons with Disabilities in the Czech Republic in the Context of Alternative and Augmentative Communication - Limits and Challenges. In ICERI2015 Proceedings. Madrid: International Association of Technology, Education and Development (IATED), 2015, s. 1618-1628. ISBN 978-84-608-2657-6. ISSN 2340-1095.
- MKN-10. Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů. [online]. Desátá revize obsahová aktualizace k 1.1.2018. ÚZIS. Dostupné z: file:///C:/Users/VM/Downloads/mkn-tabelarni-cast_1-1-2018.pdf.
- MIKULAJOVÁ, M., RAFAJDUSOVÁ, I. (1993). Vývinová dysfázia. Špecificky narušený vývin reči. Bratislava. ISBN 80-900445-0-6.
- MIKULAJOVÁ, M. a kol. (2012). Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: MABAG. ISBN 978-80-89113-94-1.
- MIKULAJOVÁ, M. a kol. (2016a). Narušený vývin reči. In KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. 2016. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 13-35. ISBN 978-80-223-4165-3.
- MIKULAJOVÁ, M. a kol. (2016b). Špecifické poruchy učenia. In KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. 2016. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského, s. 195-212. ISBN 978-80-223-4165-3.
- MLČÁKOVÁ, R. (2014). Úroveň opakování vět a řešení slovních úloh u žáků 3. ročníku základní školy logopedického typu a základní školy. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Posuzování verbální a neverbální složky komunikace ve speciálněpedagogické praxi. Výsledky partikulárních výzkumných šetření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, s. 83-99. ISBN 978-80-244-3989-1.
- MLČÁKOVÁ, R. (2015). Rozdíly ve výsledcích zkoušky opakování vět u dětí předškolního oddělení mateřské školy logopedické a mateřské školy běžného typu. In VITÁSKOVÁ, K. a kol. Hodnocení komunikačních specifik vybraných skupin jedinců s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 115-130. ISBN 978-80-244-4414-7.
- MLČÁKOVÁ, R. (2017). Porovnání úrovně Opakování vět a výsledků v Token testu u žáků 1. ročníku základní školy logopedického typu a základní školy běžného typu. In VITÁSKOVÁ, Kateřina a kol. Výzkum poruch a odchylek komunikační schopnosti a orofaciálního systému z logopedického hlediska. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 115-130. ISBN 978-80-244-5288-3.
- MLČÁKOVÁ, R. (2018a). Opakování vět a porozumění větám u žáků 1. ročníku základní školy logopedického typu a základní školy. In MAIEROVÁ, Eva, VIKTOROVÁ, Lucie, SUCHÁ, Jaroslava a DOLEJŠ, Martin (Eds.) PHD EXISTENCE 2018 Česko-slovenská psychologická konference (nejen) pro doktorandy a o doktorandech. Sborník odborných příspěvků [Online]. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 160-169. ISBN 978-80-244-5339-2. Dostupné z: http://psych.upol.cz/wp-content/uploads/2018/06/2018_7.pdf
- MLČÁKOVÁ, R. (2018b). Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií. Speciální pedagogika. 2018, roč. 28, č. 1, s. 37-54. ISSN 1211-2720.
- MLČÁKOVÁ, R., MAŠTALÍŘ, J. (2019). Analysis of lexical fluency in first grade pupils at speech-therapy-type primary school and at a primary school of common type. In 12th International Conference of Education, Research and Innovation ICERI2019 Conference Proceedings. Seville, s. 3851-3857. ISBN 978-84-09-14755-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- PAUL, R., NORBURY, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence, Listening, Speaking, Reading, Writing and Communicating. 4th ed. Elsevier.
- POSPÍŠILOVÁ, L. (2018). Vývojová dysfázie. In NEUBAUER, K. a kol. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, s. 283-315. ISBN 978-80-262-1390-1.
- POTMĚŠIL, M. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb - část II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-244-3053-9.
- POTMĚŠIL, M. (2013). Úvod do pedagogiky osob s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3691-3.
- PRAŠKO, J., PRAŠKOVÁ, H. (2007). Asertivitou proti stresu. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, Psychologie pro každého. ISBN 9788024716978.
- PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. (2013). Pedagogický slovník. 7., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0403-9.
- RABOCH, J., HRDLIČKA, M., MOHR, P., PAVLOVSKÝ, P., PTÁČEK, R. (Eds.). (2015). DSM-5. Diagnostický a statistický manual duševních poruch. Praha: Hogrefe-Testcentrum. ISBN 978-80-86471-52-5.
- RUSH, E. S. (2019). Evidence-Based AAC Assessment: Integrating New Protocols and Existing Best Practices [online]. [cit. 2019-22-10]. Dostupné z:
- SEIGER-GARDNER, L., ALMODOVAR, D. (2017). Language Production Approaches to Child Language Disorders. In SCHWARTZ, R. Handbook of Child Language Disorders, s. 501-528. Second edition. New York: Routledge. ISBN 978-1-84872-596-6.
Přejít k původnímu zdroji...
- SIMON, B. S. Family Involvement in High Shools: Predictors and Effects. NA-SSP Bulletin, s. 8-19. ISSN 01926365.
Přejít k původnímu zdroji...
- SPEKTRA v.d.n., (2017). Grid 3. [online]. [cit. 2019-28-10]. Dostupné z:< https://spektra.eu/ grid-3/>.
- ŠAROUNOVÁ J. et al. (2014). Metody alternativní a augmentativní komunikace. Praha: Portál. 1. Ed. ISBN 978-80-262-0716-0.
- ŠEDIVÁ, Z. (2006). Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. ISBN 80-7216-232-2.
- ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA I. (2007). Klinická logopedie. 2., Ed. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-340-6.
- ŠPAČKOVÁ, A. (2011). Umění dialogu: jak si s lidmi opravdu porozumět. Praha: Grada, Poradce pro praxi. ISBN 9788024738109.
- TINGLEY, S. C., (2012). How to handle difficult parents: proven solutions for teachers. 2nd ed. Waco, Tex.: Prufrock Press, ISBN 9781593639587.
- TINGLEY, S. C. (2012). How to handle difficult parents: proven solutions for teachers. 2nd ed. Waco, Tex.: Prufrock Press, ISBN 9781593639587.
- ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY ČR, (2016). Mezinárodní klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize. (MKN-10). [online]. [cit. 2019-25-10]. Dostupné z:
- VALIŠOVÁ, A. (1994). Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. 2., upr.vyd. Praha: H & H, ISBN 8085787296.
- VALIŠOVÁ, A; KASÍKOVÁ, H. (2007). Pedagogika pro učitele. Vyd. 1. Praha: Grada, 402 s. ISBN 80-247-1734-4.
- VÍTEČKOVÁ, M. (2011). Spolupráce rodiny a školy v oblasti výchovy a vzdělávání. In VALIŠOVÁ, A, H., KASÍKOVÁ a M., BUREŠ. Pedagogika pro učitele. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3357-9.
- VONDRÁKOVÁ, M., (2019). Komunikace s rodiči v náročných situacích. [online]18. 2. 2019 [cit. 24. 10. 2019] dostupné z https://www.edukacnilaborator.cz/novinky/komunikace-s-rodici-v-narocnych-situacich.
- WATZLAWICK, P., BAVELAS, J., B., JACKSON, D. D. (2011). Pragmatika lidské komunikace: interakční vzorce, patologie a paradoxy. 2., rev. Ed., 1. v Newton Books. Brno: Newton Books, pp. 283, ISBN 978-80-87325-00-1.
- WHITAKER, T. a D. J. FIORE. (2001). Dealing with difficult parents (and with parents in difficult situations). Larchmont, NY: Eye On Education, ISBN 1-930556-09-8.
- WORLD HEALTH ORGANISATION: ICD-11. Last Update 2019 August 03. Cerebral palsy. [online]. [cit. 2019-10-20]. Dostupné z:< https://icd.who.int/browse11/l-m/en>.
- TOBII AB. (2017). Tobii Dynavox introduces EyeMobile Plus, transforms PC tablets into eye gaze controlled communication devices. [online]. [cit. 2019-10-20]. Dostupné z:<https://www.tobii.com/group/news-media/press-releases/2017/7/tobii-dynavox-introduces-eyemobile-plus-transforms-pc-tablets-into-eye-gaze-controlled-communication-devices/>.
- TOBII AB. (2019). How to position participants and the eye tracker. [online]. [cit. 2019-10-19]. Dostupné z:< https://www.tobiipro.com/learn-and-support/learn/steps-in-an-eye-tracking-study/run/how-to-position-the-participant-and-the-eye-tracker/>.
- SPEKTRA.v.d.n. (2017). Floorstand FS [online]. [cit. 2019-10-25]. Dostupné z:<https://spektra.eu/floorstand-fs/>.