ISBN: 978-80-244-5700-0 | ISBN online: 978-80-244-5718-5 | DOI: 10.5507/ff.20.24457000

Psychológia rodičovstva

Eseje o rodičoch a dieťati

Michal Čerešník


Publikácia vznikla ako odozva na rôzne zmeny, ktorými si prechádza súčasná rodina. Týkajú socio-demografie, rolových úloh, statusu rodičov, výchovných štýlov, cieľov výchovy a pod. Hlavnými zdrojmi, ktorými sa autor inšpiroval, boli diela Bowlbyho, Matějčeka a Zimbarda. Cieľom tejto publikácie je v koncentrovanej forme poskytnúť najdôležitejšie informácie o tom, s čím všetkým sa môžeme stretnúť pri výchove detí a ako na ne pôsobí rodičovská výchova. Publikácia je vystavaná ako súbor esejí, ktorými sa autor nesnaží problém uzatvárať, ale naopak, snaží sa otvárať odbornú diskusiu k témam, ktoré sa javia ako významné. Obsah esejí sa týka toho, ako si môžeme vytvoriť blízky vzťah s dieťaťom, ako ho môžeme zodpovedne vychovávať, ale aj toho, akého zla sa môžeme dopustiť.

1. vydání, Publikováno: 2020, online: 2020, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Anderson, J.W. (1972). On the Psychological Attachment of Infants to their Mothers. Journal of Biosocial Science, 4(2), 197-225. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Ainsworth, M.D.S. (1967). Infancy in Uganda: Infant Care and the Growth of Attachment. Baltimore: The Johns Hopkins Press.
  3. Ainsworth, M.D.S., Bell, S.M., & Stayton, D.J. (1971). Individual Differences in Strange-Situation Behaviour of One-Year-Olds. In H.R. Schaffer (Ed.) The Origins of Human Social Relations, 17-58. Oxford: Academic Press.
  4. Ainsworth, M.D.S., Bell, S.M. & Stayton, D.J. (1974). Infant-Mother Attachment and Social Development: Socialization as a Product od Reciprocal Responsiveness to Signals. In M. Richards (Ed.) The Integration of a Child into a Social World, 99-135. Cambridge: Cambridge University Press.
  5. Alighieri, D. (2014). Božská komedie. Praha: Omega.
  6. Allen, K. (2014). Austerity in Greece caused more than 500 male suicide, say researchers. The Guardian, 21.4.2014. https://www.theguardian.com/world/2014/apr/21/austerity-greece-male-suicides-spending-cuts
  7. Ambrose, J.A. (1969). Stimulation in Early Infancy. London: Academic Press. American Academy of Pediatrics. (2016). Media and Young Minds. Pediatrics, 138 (5), 1-6. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Backett, E.M., & Johnson, A.M. (1959). Social Patterns of Road Accidents to Children: Some Characteristics of Vulnerable Children. British Medical Journal, 1(5119), 409-413. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Bandura, A. (1999). Moral Disengagement in the Perpetration of Inhumanities. Personality and Social Psychology Review, 3(3), 193-209. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Bandura, A., Ross, D., & Ross, S. A. (1961). Transmission of aggression through imitation of aggressive models. Journal of Abnormal and Social Psychology, 63 (3), 575-582. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Baumeister, R.F. (1987). How the Self Became a Problem: A Psychological Review of Historical Research. Journal of Personality and Social Psychology, 52 (1), 163-176. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Baumrind, D. (1967). Child Care Practices Anteceding Three Patterns of Preschool Behavior. Genetic Pychology Monographs, 75 (1), 43-88.
  13. Bell, S.M. (1970). The Development of the Concept of Objects as Related to Infant-Mother Attachment. Children Development, 41(2), 291-311. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Benedek, T. (1938). Adaptation to reality in early infancy. Psychoanalytic Quarterly, 7(2), 200-214. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Berns et al. (2005). Neurological Correlates of Social Conformity and Independence During Mental Rotation. Biological Psychiatry, 58 (3), 245-253. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Beyens, I., Vandenbosch, L., & Eggermont, S. (2015). Early Adolescent Boys' Exposure to Internet Pornography: Relationships to Pubertal Timing, Sensation Seeking, and Academic Performance. The Journal of Early Adolescence, 35(8), 1045-1068. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Block, J.H., & Block, J. (1980). The role of ego-control and ego-resiliency in the organization of behavior. In W.A. Collins (Ed.) Development of cognition, affect and social relations: Minnesota symposium on child psychology Vol. 13, 39-101. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum.
  18. Bower, T.G.R., Broughton, J.M. & Moore, M.K. (1970). Infant Responses to approaching Objects: An Indicators of Responses to Distal Variables. Perception & Psychophysics, 9(2), 193-196. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Brandtstädter, J., & Renner, G. (1990). Tenacious goal pursuit and flexible goal adjustment: Explication and age-related analysis of assimilative and accommodative strategies of coping. Psychology and Aging, 5(1), 58-67. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Bronson, G.W. (1972). Infants' Reactions to Unfamiliar Persons and Novel Objects. Monograph of the Society for Research in Child Development, 37(3), 1-46. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Burton, L. (1968). Vulnerable Children. London: Routledge and Kegan Paul.
  22. Cloninger, R.C., Svrakic, D.M., Przybeck T.R. (1994). A psychobiological model of temperament and character. Archives of General Psychiatry, 50(12), 975-990. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Csikszentmihaly, M. (2015). Flow: o štěstí a smyslu života. Praha: Portál.
  24. Čáp, J., & Boschek, P. (1994). Dotazník na zisťovanie spôsobu výchovy v rodine. Bratislava: Psychodiagnostika, a.s.
  25. Čerešník, M. (2016). Hraničná zóna. Rizikové správanie v dospievaní. Nitra: PF UKF.
  26. Čerešník, M. (2017a). Cukríkový test. In V. Čavojová (Ed.) Experimenty v psychológii, s. 121-144. Bratislava: Iris.
  27. Čerešník, M. (2017b). Paradigma kamennej tváre. In V. Čavojová (Ed.) Experimenty v psychológii, s. 97-120. Bratislava: Iris.
  28. Čerešník, M. (2019). Rizikové správanie, blízke vzťahy a sebaregulácia dospievajúcich v systéme nižšieho sekundárneho vzdelávania. Nitra: Vydavateľstvo SPU.
  29. Čerešník M., & Čerešníková, M. (2016). Špecifiká rizikového správania dospievajúcich vo veku 10 až 15 rokov ohrozených sociálnou exklúziou. In E. Maierová, L. Viktorová, M. Dolejš (Eds.) PhD Existence VI. Výzkum vs. Prax, 275-282. Olomouc: UP Olomouc.
  30. Čerešník, M., & Dolejš, M. (2015). Spoločný projekt dvoch národov alebo podobnosti a rozdiely procesu a výsledkov výskumu zameraného na rizikové správanie a osobnostné rysy dospievajúcich na Slovensku a v Českej republike. In E. Maierová a kol. (Eds.) PhD existence 2015: Cogito ergo experior. Myslím, tedy testuji, 203-219. Olomouc: UP Olomouc.
  31. Čerešník, M., & Gatial, V. (2014). Rizikové správanie a vybrané osobnostné premenné dospievajúcich v systéme nižšieho sekundárneho vzdelávania. Nitra: PF UKF.
  32. Čerešníková, M., & Čerešník, M. (2018). Analýza rodičovských výchovných štýlov v sociálnom vylúčení. In E. Maierová, L. Viktorová, J. Suchá, M. Dolejš (Eds.) PhD. Existence 2018: "Nekonečno v psychologii", 11-20. Olomouc: UP Olomouc.
  33. Darley, J.M., & Batson, C.D. (1973). From Jerusalem to Jericho: A Study of Situational Variables in Helping Behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 27(1), 100-108. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Dember, W., & Earl, R. (1957). Analysis of exploratory, manipulatory, and curiosity behaviors. Psychological Review, 64(2), 91-96. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Di Pellegrino, G. et al. (1992). Understanding motor events: a neurophysiological study. Experimental Brain Research, 91 (1), 176-180. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Dodge, K.A., Bates, J.E., & Pettit, G.S. (1990). Mechanisms in the Cycle of Violence. Science, 250(4988), 1678-1683. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Douglas, J.W.B. (1975). Early Hospital Admissions and Later Disturbances of Behaviour and Learning. Developmental Medicine and Child Neurology, 17(4), 456-480. Přejít k původnímu zdroji...
  38. Erikson, E.H. (1950). Childhood and society. New York: Norton.
  39. Erikson, E.H. (2012). Dětství a společnosť. Praha: Argo.
  40. Erikson. E.H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Devět věků člověka. Praha: Portál.
  41. Fairbairn, W.R.D. (1941). A Revised Psychopathology of the Psychoses and Psychoneuroses. The International Journal of Psychoanalysis, 22 (2,3), 250-279.
  42. Franco, Z.E., Blau, K., & Zimbardo, P.G. (2011). Heroism: A Conceptual Analysis and Differentiation Between Heroic Action and Altruism. Review of General Psychology, 15(2), 99-113. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Galbraith, R.E., & Jones, T.M. (1976). Moral Reasoning: A Teaching Handbook for Adapting Kohlberg to the Classroom. Minneapolis: Greenhaven Press.
  44. Gentile, D.A. et al. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility,aggressive behaviors, and school performance. Journal of Adolescence, 27, 5-22. Přejít k původnímu zdroji...
  45. Gillernová, I. (2004). Způsob výchovy v současné české rodině z pohledu dospívajíciích chlapců a dívek. In D. Heller, J. Procházková, I. Sobotková (Eds.) Psychologické dny 2004 : Svět žen a svět mužů. Polarita a vzájemné obohacování, 1-14. Olomouc: UP.
  46. Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. Engelwood Cliffs: Prentice-Hall.
  47. Greene, M. (2015). How an Epidemic of Loneliness is Killing the Men We Love. The Good Men Project, 9.5.2015. https://goodmenproject.com/featured-content/the-lethal-epidemic-megasahd/
  48. Guare, R., Dawson, P., & Guare, C. (2012). Smart but Scattered Teens. The "Executive Skills" Program for Helping Teens Reach Their Potential. New York: Guilford Press.
  49. Haré, R.D. (2015). Bez svědomí. Znepokojivý svět psychopatů mezi námi. Praha: Dům harfa.
  50. Harlan, E. (2008). George Sand. Yale University Press.
  51. Harlow, H.F., & Harlow, M.K. (1966). Learning to Love. American Scientist, 54 (3), 244-272.
  52. Hassenstein, B. (1973). Verhaltensbiologie des Kindes. Mníchov: Piper.
  53. Higgins, E.T. (1987). Self-discrepancy: A theory relating self and affect. Psychological Review, 94 (3), 319-340. Přejít k původnímu zdroji...
  54. Heinicke, C., & Westheim, I. (1966). Brief Separations. New York: International University Press.
  55. Horneyová, K. (2007). Neurotická osobnost naší doby. Praha: Portál.
  56. Hughes-Hallett, L. (2004). Heroes: Saviors, Traitors, and Supermen: A History of Hero Worship. Londýn: HarperCollins.
  57. Chetty, R., Friedman, J.N., & Rockoff, J.E. (2012). The Long-Term Impacts of Teachers: Teacher Value-Added and Student Outcomes in Adulthood. Cambridge: National Bureau of Economic Research. Přejít k původnímu zdroji...
  58. JAMA and Archives Journals. (2007). Study Examines Video Game Play Among Adolescents. ScienceDaily. Retrieved August 8, 2019 from www.sciencedaily.com/releases/2007/07/070702161141.htm
  59. Janis, M.G. (1964). A two-year-old Goes to Nursery School. London: Tavistock.
  60. James, W. (1890). Principles of Psychology. New York: Holt. Přejít k původnímu zdroji...
  61. Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publishing.
  62. Kann, L. et al. (2014). Youth Risk Behavior Surveillance - United States, 2013. Morbidity and Mortality Weekly Report, 63 (4), 1-168.
  63. Kerényi, K. (1996). Mytologie Řeků I. Příběhy bohů a lidí. Praha: Oikomehn.
  64. Kerényi, K. (1998). Mytologie Řeků II. Příběhy héróů. Praha: Oikomehn.
  65. Kessen, W., & Leutzendorff, A.M. (1963). The effect of non-nutritive sucking on movement in the human newborn. Journal of Comparative and Physiological Psychology, 56(1), 69-72. Přejít k původnímu zdroji...
  66. Klein, M. (1948). Contributions to Psycho-analysis 1921-1945. London: Hogarth.
  67. Koukolík, F., & Drtilová, J. (2006). Vzpoura deprivantů. Nestvůry, nástroje, obrana. Praha: Galén.
  68. Koukolík, F. (2016). Sociální mozek. Praha: Karolinum.
  69. Langer, E.J. (1989). Mindfulness. Reading: Addison-Wesley.
  70. Lapouse, R., & Monk, M.A. (1959). Fears and Worries in a Representative Sample of Children. American Journal of Orthopsychiatry, 29(4), 803-818. Přejít k původnímu zdroji...
  71. Laughlin, H.P. (1956). The Neuroses in Clinical Practise. London: Saunders.
  72. Lee, S.G.M., Wright, D.S., & Herbert, M. (1972). Aspects of the Development of Social Responsiveness in Young Children: Report to Social Science Research Council: United Kingdom.
  73. Maccoby, E.E., & Feldman, S.S. (1972). Mother-attachment and stranger-reactions in the Third Year of Life. Monographs of the Society for Research in Child Development, 37(1), 1-86. Přejít k původnímu zdroji...
  74. Mahler, M.D. (1969). On Human Symbiosis and the Vicissitudes of Individuation, Vol. 1, Infantile Psychosis. New York: International University Press.
  75. Main, M. (1983). Exploration, Play and Cognitive Functioning as Related to Infant-Mother Attachment. Infant Behavior and Development, 6(2), 167-174. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Main, M., & Weston, D.R. (1981). The Quality of the Toddler's Relationship to Mother and to Father: Related to Conflict Behavior and the Readiness to Establish New Relationships. Child Development, 52(3), 932-940. Přejít k původnímu zdroji...
  77. March, W. (1954). The Bad Seed. New York: Rinehart & Company.
  78. Markus, H., & Nurius, P. (1986). Possible selves. American Psychologist, 41 (9), 954-969. Přejít k původnímu zdroji...
  79. Martin, H.L. (1970). Antecedents of Burns and Scalds in Children. British Journal of Medical Psychology, 43(1), 39-47. Přejít k původnímu zdroji...
  80. Marvin, R.S. (1972). Attachment and Communicative Behavior in Two-, Three-, and Four-years-old Children. Dizertačná práca. University of Chicago.
  81. Maslow, A.H. (2014). O psychologii bytí. Praha: Portál.
  82. Matějček, Z. (2008). Co děti nejvíc potřebují. Praha: Portál.
  83. Matějček, Z. (2005). Psychologické eseje (z konce kariéry). Praha: Karolínum.
  84. Matějček, Z. (2006). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte. Praha: Grada.
  85. Matějček. Z. (2007). Co, kdy a jak ve výchově dětí. Praha: Portál.
  86. May, R. (2005). Láska a vôľa. Bratislava: Pegas.
  87. Mayerová, M. (2013). Možnosti pôsobenia špecifík rodinnej výchovy na študijnú úspešnosť adolescenta v sociálnom kontexte. In B. Baloghová, A. Jašková, Z. Poklembová (Eds.) Evalvácia a diseminácia výskumu v sociálnych vedách, 125-136. Prešov: PU.
  88. McCord, W., McCord, J., & Verden, P. (1962). Familial and Behavioral Correlates of Dependency in Male Children. Child Development, 33(2), 313-326. Přejít k původnímu zdroji...
  89. McGonigal, J. (2011). Reality Is Broken: Why Games Make Us Better and How They Can Change the World. New York: Penguin.
  90. Megargee, E.I., Parker, G.V., & Levin, R.V. (1971). Relationship of Familial and Social Factors to Socialization in Middle-Class College Students. Journal of Abnormal Psychology, 77 (1), 76-89. Přejít k původnímu zdroji...
  91. Melges, F.T. (1968). Postpartum Psychiatric Syndromes. Psychosomatic Medicine, 30 (1), 95-109. Přejít k původnímu zdroji...
  92. Mischel, W. (2015). Cukríkový test. Bratislava: Ikar.
  93. Mischel, W., & Shoda, Y. (1995). A cognitive-affective system theory of personality: Reconceptualizing situations, dispositions, dynamics, and invariance in personality structure. Psychological Review, 102 (2), 246-268. Přejít k původnímu zdroji...
  94. Mischel, W., Shoda, Y., & Rodrigues, M.L. (1989). Delay of gratification in children. Science, Vol. 244, No. 4907, pp. 933-938. Přejít k původnímu zdroji...
  95. Moore, T.W. (1969). Effects on the Children. In S. Yudkin, A. Holmes (Eds.) Working Mothers and their Children. London: Sphere Books.
  96. Morgan, E.M. (2011). Associations between young adults' use of sexually explicit materials and their sexual preferences, behaviors, and satisfaction. Journal of Sex Research, 48(6), 520-530. Přejít k původnímu zdroji...
  97. Morgan, G.A., & Ricciuti, H.N. (1969). Infant's Responses to Strangers during the First Year. In B.M. Foss (Ed.) Determinants of Infant Behaviour Vol. 4., 253-272 London: Methuen.
  98. Morris, R., & Morris, D. (1965). Men and Snakes. London: Hutchinson.
  99. Mulier, T., & Roberts, A. (2015). Billionaire Cartier Owner Sees Wealth Gap Fueling Social Unrest. Bloomberg Business, 8.6.2015. https://www.bloomberg.com/news/articles/2015-06-08/billionaire-cartier-owner-sees-wealth-gap-fueling-social-unrest
  100. Newson, J., & Newson, E. (1968). Four Year Old in a Urban Community. London: Allen & Unwin.
  101. Ogas, O., & Gaddam, S. (2011). A Billion Wicked Thoughts: What the World's Largest Experiment Reveals about Human Desire. New York: Penguin Group.
  102. Pearce, J.C. (1992). Evolution's End: Claiming the Potential of Our Intelligence. New York: HarperCollins.
  103. Peck, M.S. (2018). Lidé lži. Psychologie lidského zla. Praha: Portál.
  104. Peck, R.F. et al. (1960). The Psychology of Character Development. New York: Wiley. Přejít k původnímu zdroji...
  105. Peters, W. (1985). A Class Diveded, Then and Now. New Haven: Yale University Press.
  106. Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.
  107. Piaget, J., & Inhelderová, B. (2010). Psychologie dítěte. Praha: Portál.
  108. Poche, C., Yoder, P., & Miltenberger, R. (1988). Teaching Self-Protection to Children Using Television Techniques. Journal of Applied Behavior Analysis. 21(3), 253-261. Přejít k původnímu zdroji...
  109. Prechtl, H.F.R. (1958). The Directed Head Turning Response and Allied Movements of the Human Baby. Behaviour, 13(3/4), 212-242. Přejít k původnímu zdroji...
  110. Pribram K.H. (1967). The new neurology and the biology of emotion: A structural approach. American Psychologist, 22(10), 830-838. Přejít k původnímu zdroji...
  111. Putnam, R.D. (2001). Bowling Alone: The Collaps and Revival of American Community. New York: Touchstone Books. Přejít k původnímu zdroji...
  112. Raboch, J. a kol. (2015). DSM-V. Diagnostický a štatistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum.
  113. Rheingold, H.L., Gewirtz, J.L., & Ross, A.W. (1959). Social conditioning of vocalizations in the infant. Journal of Comparative and Physiological Psychology, 52(1), 68-73. Přejít k původnímu zdroji...
  114. Rizzolatti, G. et al. (1996). Premotor cortex and the recognition of motor actions. Cognitive Brain Research, 3(2), 131-141. Přejít k původnímu zdroji...
  115. Rosenthal, A.M. (1964). Thirty-Eight Witnesses: The Kitty Genovese Case. University of California Press
  116. Ringelmann, M. (1913). Recherches sur les moteurs animés: Travail de l'homme. Annales de l'Institut National Agronomique, 12, 1-40.
  117. Roberts, J., & Roberts, J. (1971). Young Children in Brief Separation: A Fresh Look. The Psychoanalytical Study of the Child, 26, 264-315. Přejít k původnímu zdroji...
  118. Rogers, C.R. (1951). Client-Centered Therapy: Its Current Practice, Implications and Theory. Boston: Houghton Mifflin.
  119. Rosenberg, M. (1965). Society and the Adolescent Self-Image. Princeton, N.J.: Princeton University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  120. Sample, I. (2014). Loneliness Twice as Unhealthy as Obesity for Older People, Study Finds. The Guardian, 16.2.2014. https://www.theguardian.com/science/2014/feb/16/loneliness-twice-as-unhealthy-as-obesity-older-people
  121. Sears, R.R., Maccoby, E.E., & Levin, H. (1957). Patterns of Child Rearing. Evaston. Illinois: Row, Peterson and Company.
  122. Seligman, M.E.P., Steen, T.A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive Psychology Progress: Empirical Validation of Interventions. American Psychologist, 60 (4), 410-421. Přejít k původnímu zdroji...
  123. Scarr, S., & Salapatek, P. (1970). Patterns of Fear Development during Infancy. Merill-Palmer Quarterly, 16(1), 53-90.
  124. Shirley, M.M. (1933). The First Two Years. A Study of Twenty-Five Babies. Minneapolis: Institute of Cild Welfare.
  125. Shirley, M.M. (1942) Children's Adjustment to a Strange Situation. Journal of Abnormal and Social Psychology, 37(2), 201-217. Přejít k původnímu zdroji...
  126. Schaffer, H.R. (1958). Objective Observations of Personality in Early Infancy. British Journal of Medical Psychology, 31 (3-4), 174-183. Přejít k původnímu zdroji...
  127. Schaffer, H.R. (1979). Acquiring the Concept of the Dialogue. In M.H. Bornstein, W. Kessen (Eds.) Psychological Development from Infancy: Image to Intention, 279-305. Hillsdale, N.J.: Lawrence Erlbaum. Přejít k původnímu zdroji...
  128. Schaffer, H.R., & Emerson, P.E. (1964). The development od social attachment in infancy. Monograph of the Society for Research in Child Development, 29(3), 1-77. Přejít k původnímu zdroji...
  129. Schaffer, H.R., & Parry, M.H. (1970). The effects of short-term familiarization on infant's perceptual-motor coordination in a simultaneous discrimination situation. British Journal of Psychology, 61(4), 559-569. Přejít k původnímu zdroji...
  130. Smart, D. et al. (2004). Patterns of antisocial behavior from early adolescence to late adolescence. In Trends & Issues in crime and criminal justice series. Canberra: Australian Institute of Criminology, No. 290.
  131. Spencer, H. (1855). The principles of psychology. London: Williams and Norgate. Přejít k původnímu zdroji...
  132. Spitz, R.A. (1970). The Effect of Personality Disturbances in the Mother on the Well-being of Her Infant. In E.J. Anthony, T. Benedek (Eds.) Parenthood, 502-524. Boston: Little Brown.
  133. Stott, D.H. (1950). Delinquency and Human Nature. Oxford: Carnegie United Kingdom Trust.
  134. Szalavitz, M., & Perry, B.D. (2011). Born to Love: Why Empathy Is Essential - and Endagered. New York: Harper Collins Publisher.
  135. Szobiová, E., & Uhlíková, M. (2009). Výchovný štýl v rodine a detská tvorivosť. Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 44 (1), 3-21.
  136. Štatistický úrad, 1996-2017. Dáta dostupné na: http://datacube.statistics.sk/#!/view/sk/VBD_DEM/om7031rr/v_om7031rr_00_00_00_sk
  137. Tizard, J., & Tizard, B. (1971). The Social Development of Two-year-old Children in Residential Nurseries. In H.R. Schaffer (Ed.) The Origins of Human Social Relations, 147-163. London: Academic Press.
  138. Tronick, E.Z. et al. (1978). The Infant's Response to Entrapment Between Contradictory Message in Face-to-Face Interactions. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 17(1), 1-13. Přejít k původnímu zdroji...
  139. Tylka, T. (2015). No harm in looking, right? Men's pornography consumption, body image, and well-being. Psychology of Men & Masculinity, 16(1), 97-107. Přejít k původnímu zdroji...
  140. Vaillant, G.E. (2012). Triumphs od Experience: The men of the Harvard Grant Study. Cambridge: Belknap Press. Přejít k původnímu zdroji...
  141. Verny, T.R., Weintraubová, P. (2013). Rodičovstvo od počatia. Čo by ste mali vedieť o svojom očakávanom a narodenom dieťati. Bratislava: Pozsony.
  142. Waddington C.H. (1957). The Strategy of the Genes: A Discussion of Some Aspects of Theoretical Biology. London: Allen & Unwin.
  143. Wachtel, P.L. (2014). An Integrative Relational Point of View. Psychotherapy, 51(3), 342-349. Přejít k původnímu zdroji...
  144. Walk, R.D., & Gibson, E.J. (1961). A Comparative and Analytical Study of Visual Depth Perception. Psychology Monographs: General and Applied, 75(15), 1-44. Přejít k původnímu zdroji...
  145. Wang, W., Parker, K., & Taylor, P. (2013.) Breadwinner Moms. Mothers Are the Sole or Primary Provider in Four-in-Ten Households with Children; Public Conflicted about the Growing Trend. Washington: Pew Research Centre.
  146. Weis, R., & Cerankosky, B.C. (2010). Effects of Video-Game Ownership on Young Boys' Academic and Behavioral Functioning: A Randomized, Controlled Study, Psychological Science, 21(4), 463-470. Přejít k původnímu zdroji...
  147. WHO. (2016). International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems, (10th Revision) Version: 2016. Geneva: WHO.
  148. Winnicott, D.W. (1953). Transitional Objects and Transitional Phenomena. A Study of the First Not-me Possession. International Journal of Psychoanalysis, 34(2), 89-97.
  149. Wilson, G. (2014). Your Brain on Porn: Interner Pornography and the Emerging Science of Addiction. UK: Commonwealth Publishing.
  150. Wolff, P.H. (1963). Observations on the early development of smiling. In B.M. Foes (Ed.) Determinantns of Infant Behaviour, Vol. 2, 113-138. New York: Wiley.
  151. Wolff, P.H. (1969). The natural history of crying and other vocalizations in early infancy. In B.M. Foss (Ed.) Determinants of Infant Behaviour, Vol. 4, 81-115. London: Methuen.
  152. Yarrow, L.J. (1963). Research in dimensions of early maternal care. Merrill-Palmer Quarterly, 9(2), 101-114.
  153. Zimbardo, P.Z. (2014). Luciferův efekt. Jak se z dobrých lidí stávají lidé zlí. Praha: Academia.
  154. Zimbardo, P.Z., & Coulombová, N.D. (2017). Odpojený muž. Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Praha: Grada.
  155. Zimbardo, P.G., Ferreras, A.C., & Brunskill, S.R. (2015). Social intensity syndrome: The development and validation of the social intensity syndrome scale. Personality and Individual Differences, 73, 17-23. Přejít k původnímu zdroji...