
ISBN: 978-80-244-5663-8 | ISBN online: 978-80-244-5664-5 | DOI: 10.5507/pdf.20.24456638
Hudba v inkluzivním vzdělávání
- Lenka Kružíková (Ed.), Milena Černá (A.), Svatava Drlíčková (A.), Kateřina Kabelková (A.), Jiří Kantor (A.), Jan Koucun (A.), Hana Novotná (A.), Zuzana Ouředníčková (A.), Jarmila Šiřická (A.), Zdeněk Vilímek (A.), Jitka Žižková (A.)
The publication was created as a specialized supporting material for pupils with disabilities in the area of music within the inclusive education at kindergartens, elementary schools, elementary arts schools and conservatories. Besides the pieces of theoretical specialized information within the texts, the chapters introduce innovative researches of the authors of this publication or of foreign authors including the recommended references, literature, notation and practical experiences of their work. The authors emphasize the individual needs of every pupil with a disability primarily with regard to non-musical goals. Thanks to this fact, this publication strongly differs from the others because it focus on the difference of the music perception within the music educational process.
1. edition, Published: 2020, online: 2020, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- Adamek, M. S., & Darow, A. A. (2010). Music in Special Education Silver Spring. USA: AMTA.
- Akazawa, K., Kawai, T., Okuno R., Masuko, T., Nishida, H., & Horai, M. (2012). Novel electronic musical instrument for persons with cerebral palsy to play and enjoy together. In Proceedings of the 9th international conference on disability, virtual reality and associated technologies (ICDVRAT 2012).
- Albert, R. (2010). Being Both: An Integrated Model of Art Therapy and Alternative Art Education. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 27(2), 90-95.
Go to original source...
- Arpege music (2000-2017). Alternative Notation. Explore Alternative Music Notation Systems Based on Numbers.
- Aschenbrenner, J. (2000). Piano Is Easy. New York: Walden Pond Press.
- Atkinson, R., L. a kol. (2003). Psychologie. 2. vyd. Praha: Portál.
- Baker, F., & Wigram, T. (2005). Songwriting: Methods, Techniques and Clinical Applications for Music Therapy Clinicians, Educators and Students. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Bean, J., & Oldfield, A. (2001). Pied Pieper: Musical Activities to Develop Basic Skills. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Boadella, D. a kol. (2012). Biosyntéza, Výbor z textů. Praha: Grada.
- Boal Palheiros, G., & Wuytack, J. (2006). Effects of the 'musicogram' on children's musical perception and learning. Proceedings of the 9th International Conference on Music Perception and Cognition.
- Bruscia, K. E. (1987). Improvisational Models of Music Therapy. Sprignfield: Charles C. Thomas Publisher.
- Bruscia, K. E. (1998). Defining Music Therapy. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
Go to original source...
- Břicháčková, M., Vilímek, Z. (2008). Možnosti využití muzikoterapie při práci s žáky v ZŠ speciální. Praha: IPPP ČR.
- Cambellová, J. (1998). Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál.
- Cano, M. D., & Iborra, R. S., (2015). On the use of a multimedia platform for music education with handicapped children: A case study. Science direct, 87, 254-276.
Go to original source...
- Caramazza, A., Anzelotti, S., Strnad, L., & Lingau, A. (2014). Embodied Cognition and Mirror Neurons: A Critical Assessment.
Go to original source...
- Clements-Cortès, A. (2013) High-Tech Therapy: Music Technology in Music Therapy. The Canadian Music Educator.
- Coufalová, G., Medek, I., & Synek, J. (2013). Hudební nástroje jinak. Brno: JAMU.
- D'Andrea, F. (1998). Rozvíjíme hudební vnímání a vyjadřování. Praha: Portál.
- Dibák, I. (1993). Nebojme se improvizácie. Bratislava: Slovenský hudobný fond.
- Dimény, J. (1992). Zvuk jako hra. Praha: Panton.
- Faber, N., & Faber, R. (2006). Piano Adventures: Lesson Book - Primer Level. Michigan: Faber Piano Adventures.
- Freitag, Ch. M. (2008). Autismus - Spektrum - Stӧrungen. München: Ernst Reinhardt Verlag.
- Friedlová, K. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada.
- Friedlová, M. a kol. (2020). Muzikofiletika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Gause. F. (1975). Počátky moderních proudů v naší hudební výchově. Praha: Planton.
- Gerlichová, M. (2014). Muzikoterapie v praxi - Příběhy muzikoterapeutických cest. Praha: Grada.
- Gerlichová, M. (2017). Hudba léčí: Muzikoterapie pro každého. Praha: Markéta Gerlichová v. n.
- Goll, H. H. (1994). Special educational music therapy with persons who have severe/profound retardation. Frankfurt am Main: Peter Lang.
- Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání: Teorie a praxe. Praha: Grada.
- Hall, J. (2012). The School Challenge: Combining Roles of Music Therapist and Music Teacher. In Tomlison, J., Derrington, P. & Oldfield, M., Music Therapy in Schools (75-88). London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
- Halpern, S., & Savary, L. M. (1985). Sound Health: The Music and Sounds That Make Us Whole. New York: Harper Collins Publishers.
- Hammel, A. M., & Hourigan, R. M. (2011). Teaching Music to Students with Special Needs. New York: Oxford University Press.
Go to original source...
- Hash, P. M. (2003). Teaching Instrumental Music to Deaf and Hard of Hearing Students. Research & Issues in Music Education.
- Havlíčková, J., Eichlerová, I. (2017). Logopedické písničky. Praha: Fragment.
- Henley, D. (1997). Expressive arts therapy as alternative education: devising a therapeutic curriculum. ARTherapy: Journal of American Art Therapy Association, 14(1), 15-22.
Go to original source...
- Herden, J. (1994). My pozor dáme a posloucháme. (+ MC). Praha: Scientia.
- Herden, J. (1998). Hudba jako řeč - MP k učebnici. Praha: Scientia.
- Holas, M. (1994). Profesionální hudební výchova a integrativní hudební pedagogika. In Kreativita a integrativní hudební pedagogika v evropské hudební výchově. Sborník mezinárodní hudebně pedagogické konference (104-108). Praha: Společnost pro hudební výchovu ČHS.
- Hurník, I., & Eben, P. (1968, 1969, 1972, 1996). Česká Orffova škola I-IV. Praha: Supraphon.
- Hurník, I. (2005). Umění poslouchat hudbu (CD). Praha: Supraphon.
- Hurník, L. (2000). Tajemství hudby - odtajněno. Praha: Grada.
- Jelínek, J. (2000). Notopis nevidomých. Praha: KTN.
- Jelínková, D. (2012). Improvizace jako druh tvořivosti při výuce klavíru na základních uměleckých školách (Nepublikovaná bakalářská práce). Brno: JAMU.
- Johnson, D. W., & Johnson, F. P. (1991). Joining together: Group theory and group skills. 4. vyd. Englewood Cliffs, NJ, US: Prentice-Hall, Inc.
- Johnson, F. L. (1996). Models of service delivery. In Wilson, B. L. (Ed.), Models of music therapy interventions in school settings (48-77). Silver Spring, MD: National Association for Music Therapy.
- Jurkovič, P. (1988). Instrumentální soubor na ZŠ. Praha: SPN.
- Jurkovič, P. (1995). Lidová píseň ve škole. Praha: Muzikservis.
- Jurkovič, P. (1995). Živá hudba minulosti ve škole. Praha: Muzikservis.
- Kabelková, K., & Kantor, J. (2017). Modifikace postupů pro výuku hry na nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In Polínek, M. D. a kol., Expresivní přístupy (nejen) v prevenci v ZUŠ, monografie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kabelková, K., & Kantor, J. (v tisku-a). Alternativní notační systémy u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Kabelková, K., & Kantor, J. (v tisku-b). Problematika využití alternativních notačních systémů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Kantor, J. a kol. (2014). Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením. Výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kantor, J., & Chrastina, J. (2014). Sebeobsluha a trénink pohybových funkcí u osob s těžkým kombinovaným postižením. In Kantor, J. a kol., (2014). Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením - výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a v terapiích (59-86). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kantor, J., & Šteffková, K. (2016) Analýza specifik výuky hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Umění, kultura a výchova, 4(2), nečíslováno.
- Kantor, J., Lipský, M. Weber, J. a kol. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada.
- Karkou, V., & Sanderson, P. (2006). Arts therapies: A research-based map of the field. Edinburgh: Elsevier.
Go to original source...
- Kolář, Z., Raudenská, V., & Frühaufová, V. (2001). Didaktické znalosti a dovednosti učitelů. Co by měl učitel znát a co by měl umět. Ústí nad Labem: Katedra pedagogiky PF UJEP.
- Kopecký, J., Synek, J., & Zouhar, V. (2014). Hudební hry jinak. Brno: JAMU.
- Koucun, J. (2014). Využit informačních technologií v muzikoterapii: Arteterapie, 36, 60-68.
- Koucun, J. (2016). Muzikoterapie po Japonsku: Arteterapie, 40, 109-118.
- Koucun, J., Friedlová, M., & Kantor, J. (2015) The use of computers and new technologies in music education and music therapy of individuals with physical disabilities. In 9th International Technology, Education and Development Conference.
- Koukolík, F. (2002). Lidský mozek: funkční systémy: normy a poruchy. 2. vyd. Praha: Portál.
- Koukolík, F., & Motlová, L. (2006). Citový mozek: Neurobiologie, klinický obraz, terapie. Praha: Galén.
- Krček, J. (2008). Musica Humana. Úvod do muzikoterapie. Hranice: Fabula.
- Krček, J. (2008). Špalíček lidových písní. Praha: Albatros.
- Lebeer, J. (Ed.). (2006). In-clues. Clues to inclusive and cognitive education. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. [Book and DVD with video samples of inclusive schools, interviews, articles of 2 Special Issues, reports.]
- Lišková, M. (1999). Metodická příručka k učebnici Hudební výchova pro 2. ročník základní školy: [zpracována podle osnov vzdělávacího programu Základní škola]. Praha: SPN.
- Lombaert, E., Veevaete, P., Schuurman, D., Hauttekeete, L., & Valcke, M. (2006). A special tool for special children: creating an ICT tool to fulfil the educational and social needs of long-term or chronic sick children.
- Magee, L. W. (2013). Music Technology in Therapeutic and Health Settings. London, UK: Jessica Kingsley Publishers
- Mardirosian, G. H., & Lewis, Y. P. (2016), Arts Integration in Education (93-118). Bristol: Intellect.
Go to original source...
- Matzner, A., Poledňák, I., & Wasserberger, I. (1983). Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby. Praha: Supraphon.
- Mertel, K. (2016). Auditory Perception Training (APT). In Thaut, M. H., & Hoemberg V., Handbook of Neurologic Music Therapy. Oxford: Oxford University Press.
- Mertel, K. (2016). Oral Motor and Respiratory Excercises (OMREX). In Thaut, M. H., & Hoemberg V., Handbook of Neurologic Music Therapy. Oxford: Oxford University Press.
- Michalík, J., Baslerová, P., Felcmanová L. a kol. (2015). Katalog podpůrných opatření. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Mitchell, D. (2014). What really works in special and inclusive education. 2. vyd. New York: Routledge.
Go to original source...
- Moser, P. (2005). "Cow-Shed and Vocabulary or: How to Improve Verbal and Interactive Competencies in Art Therapy." In Kossolapow, L., Scoble, S., & Walller, D. (Eds.), European Arts Therapy: Different Approaches to a Unique Discipline Opening Regional Portals. New Brunswick, NJ: Transaction Publishers.
- Nabb, D., & Balcetis, E. (2010). Access to music education: Nebraska band directors' experiences and attitudes regarding students with physical disabilities. Journal of Research in Music Education, 57(4), 308-319.
Go to original source...
- Nordoff, P., & Robbins, C. (1980). Creative Music Therapy. New York: John Day Books.
- Národní ústav pro vzdělávání. (2018). Podpůrná opatření.
- Novotná, H. (2018). Dítě s poruchou autistického spektra a jeho hudební projev (Nepublikovaná bakalářská práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Okamžik (2015). Manuál pomoci nevidomým. Praha: Okamžik.
- Opatřilová, D. (2005). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita.
- Ottarsdottir, U. (2010). Art Therapy un education for children with specific learning difficulties who have experienced stress and/or trauma. In Karkou, V. (Ed.), Art therapies in schools, research and practice (145-169). London: Jessica Kingsley Publisher.
- Pastieriková, L. (2013). Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Payne, H. (1999). Kreativní pohyb a tanec ve výchově. Praha: Portál.
- Pazour, J. (2009). Zpěvník abraka dabraka. Praha: ARSCI.
- Pešat, P., Langer, J., Lopúchová, J., & Slánská, D. (2016). Digitální dovednosti studentů speciální pedagogiky. In Trajteľ, Ľ. (Ed.), DIDINFO 2016 (77-83).
- Pešat, P., & Meier, M. (2014). Současné trendy využití ICT ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In Hutychová, M. a kol. (Eds.), Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu. Sborník XV. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami (144-152).
- Peters, J. S. (2000). Music Therapy and Introduction. USA: Charles C Thomas Publisher.
- Pethybridge, E., & Robertson, J. (2010). 'Educational music therapy: Theoretical foundations explored in time-limited group work projects with children'. In Karkou, V. (Ed.), Arts Therapies in Schools: Research and Practice (129-44). London: Jessica Kingsley.
- Phipipp, G. (1989). O vyučování improvizace. Praha: Městské kulturní středisko v Ostravě spolu s ČHS.
- Popovič, M. (1994). Teoretické aspekty klavírní improvizace. Ústí nad Labem: PF UJEP.
- Prchal, J. (1998). Populární hudba ve škole I. (+CD, MC). Praha: Muzikservis.
- Probst, W., & Beierlein, J. (1991). Instrumentalspiel mit Behinderten: ein Modellversuch und seine Folgen. New York: Schott.
- Rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání. (2010). Praha: Výzkumný ústav pedagogický.
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2013). Praha: MŠMT.
- Riefová, S. F. (2010). Nesoustředěné a neklidné dítě. Praha: Portál.
- Robertson, J. (2000). An educational model for music therapy: the case for a continuum. British Journal of Music Therapy, 14(1), 41-46.
Go to original source...
- Roubal, P. (2009) Počítač pro učitele. Brno: Computer Press.
- Roubal, P.(2008) Počítač pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press.
- Skille, O. (1987) The Musical Behaviour Scale - a Tool for Diagnostic Use. In Spintge, R., & Droh, R., Musik in der Medizin / Music in Medicine. Basel: Roche.
Go to original source...
- Slavík, J., & Hajdušková, L. (2010). Vzdělávacî a terapeutický motiv v pohledu artefiletiky. Arteterapie, 22-23, 71-82.
- Stockner, L. (2014). Occupational Octaves Piano. New York: Music Lee Inclined Guy.
- Sýkora, J. (1966). Improvizace včera a dnes. Praha: Panton.
- Synek, J. (2004). Didaktika hudební výchovy I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Šimanovský, Z. (1998). Hry s hudbou a techniky muzikoterapie. Praha: Portál.
- Šteffková, K. (2013). Metodiky hry na hudební nástroj u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (Nepublikovaná diplomová práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Šteffková, K. (2015). Výuka hry na hudební nástroj u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami (Nepublikovaná diplomová práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Tamplin, J., & Baker, F. (2006): Music Therapy Methods in Neurorehabilitation: A Clinician's Manual. London: Jessica Kingsley Publishers
- Teiresiás (2014). Kurz komunikace se sluchově postiženými. Brno: Masarykova univerzita.
- Thaut, C. (2016). Symbolic Communication Training through Music (SYCOM). In Thaut, M. H., & Hoemberg V., Handbook of Neurologic Music Therapy. Oxford: Oxford University Press.
- Theiβen, B. (2002). Blockflöte, das kann ich! Heinsberg: Dieck, Elke.
- Thorová, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
- Uhlíř, J. (2004). Skupinová arteterapie jako součást komplexnî péče o žáky se specifickými poruchami učenî (SPU). Arteterapie, 5, 13-15.
- Uhlíř, J. (2012). Je těžké být dnes dîtětem. Rozhovor s arteterapeutem Janem Uhlîřem (rozhovor vedl František Kšajt). Arteterapie, 30, 110-115.
Go to original source...
- Valenta, M., & Michalík, J., & Lečbych, M. (2012). Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada.
- Valenta, M., & Krejčířová, O. (1997). Psychopedie: kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr.
- Vilímek, Z. (2006). Možnosti a využití muzikoterapie u lidí s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Vilímek, Z. (2010). Mentální a kombinovaná postižení z pohledu metodiky Hudba těla (3. díl). Speciální pedagogika, 20(3), 235-255.
- Vilímek, Z. (2015). Využití muzikoterapeutických technik při lektorské činnosti (2 díly - teorie a lektorský manuál). Uherské Hradiště: Akropolis o. s. - rodinné, vzdělávací a dobrovolnické centrum.
- Vymětal, J. (2008). Průvodce úspěšnou komunikací. Efektivní komunikace v praxi. Praha: Grada.
- Waller, D. (1992). The training of art therapists: past, present and future issues. In Waller, D., & Gilroy, A. (Eds.), Art Therapy: A handbook (88). Buckingham: Open University Press.
- Woddis, J. (1992). Art Therapy: New Problems, New Solutions? In Waller, D., & Gilroy, A. (Eds.), Art Therapy: A handbook (25-48). Milton Keynes and Philadelphia: Open University Press.
- Zapletalová, J., & Mrázková, J. (2016) Metodika pro nastavování podpůrných opatření ve školách ve spolupráci se školskými poradenskými zařízeními. Praha: NUV.
- Zeleiová, J. (2007). Muzikoterapie. Praha: Portál.
- Zeleiová, J. G. (2012). Psychodynamické aspekty muzikoterapie. Trnava: Trnavská univerzita.
- Zikl, P. a kol. (2011). Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada.