ISBN: 978-80-244-5747-5 | ISBN online: 978-80-244-5667-6 | DOI: 10.5507/pdf.20.24456676

Tvoříme společně

Metodika pro výtvarnou výchovu s proinkluzivními přístupy k uměleckému vzdělávání

Petra Šobáňová, Tereza Axmanová, Jakub Dlabal, Zuzana Duchková, Jitka Jarmarová, Jiří Přivřel, Eva Směšná, Milada Sobková, Milan Valenta, Petra Žváčková


Cílem metodiky, jež vychází v elektronické podobě v rámci projektu Jedinečností uměleckého výrazu k inkluzivnímu uměleckému vzdělávání, je podpořit učitele, aby byli lépe připraveni na začlenění žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do výuky uměleckých oborů, konkrétně do výuky výtvarné výchovy. Kromě rámcové specifikace jednotlivých skupin žáků podle typu postižení a speciálních vzdělávacích potřeb v kontextu výtvarné výchovy přináší metodika konkrétní doporučení k integraci a podpoře těchto žáků, tak aby se mohli plně účastnit expresivních i receptivních výtvarných aktivit. Metodika obsahuje jak konkrétní realizované projekty, tak kazuistiky.

1. vydání, Publikováno: 2020, online: 2020, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Adamus, P. (2014). Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta.
  2. ASNEP. (2015). Shrnutí základních problémů z oblasti vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením. ASNEP.cz. Získáno z http://www.asnep.cz/shrnutizakladnichproblemu-z-oblasti-vzdelavani-zaku-a-studentu-se-sluchovympostizenim/2015/09/01/
  3. Banaš, J. et al. (1980). Teória vyučovania výtvarnej výchovy. Bratislava: SPN.
  4. Bartoňová, M., Bazalová, B., Pipeková, J. (2007). Psychopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido.
  5. Bazalová, B. (2011). Poruchy autistického spektra: teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: Masarykova univerzita.
  6. Britsch, G. (1926). Theorie der bildenden Kunst. München: Bruckmann.
  7. Bubeníčková, H., Karásek, P. & Pavlíček, R. (2012). Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. Brno: TyfloCentrum Brno.
  8. Čáda, F. (1918). Rozpravy z psychologie dítěte a žáka. Praha: Dědictví Komenského.
  9. Čadová, E. a kol. (2012). Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Získáno z http://www.vyzkum-mladez.cz/zprava/1411386333.pdf
  10. Dvořáková, H. (1996). Výtvarná výchova: pracovní sešit pro 1.-3. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  11. Dvořáková, H. (1998). Výtvarná výchova na prvním stupni II: (pracovní sešit pro výuku výtvarné výchovy ve 4. a 5. ročníku). Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  12. Finková, D. (2010). Základy tyflopedie: předmět, cíle, techniky prostorové orientace a komunikace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  13. Finková, D. (2011). Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  14. Finková, D., Ludíková, L. & Stoklasová, V. (2007). Speciální pedagogika osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého.
  15. Fischer, S. & Škoda, J. (2008). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton.
  16. Gillberg, CH., Peeters, T. (2008). Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.
  17. Goodley, D. (2011). Discourse: Poststructuralist Disability Studies. V českém překladu In Kolářová, K. (Ed.). (2012). Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies (s. 147-183). Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  18. Goodley, D. (2016). Disability Studies: An Interdisciplinary Introduction. Sage.
  19. Guilford, J. P. (1956). Structure of intellect. Psychological bulletin, 53, 267-293. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Hartlaub, G. F. (1922). Der Genius im Kinde: Zeichnungen und Malversuche begabter Kinder. Breslau: Ferdinand Hirt.
  21. Hečková L. (2017). In: Rodiče a inkluze: Co vy na to?. Inkluze: Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Získáno z: http://www.inkluzevpraxi.cz/kategorierodic/1121-rodice-a-inkluze-co-vy-na-to
  22. Hrdlička, M., Komárek, V. (2014). Dětský autismus: přehled současných poznatků. Praha: Portál.
  23. Chobola, L. (1973). Psychologická hlediska výtvarné výchovy. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
  24. Chobola. L. (1975a). K metodické přípravě učitele výtvarné výchovy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  25. Chobola. L. (1975b). Dětský kresebný projev a klasikové jeho teorie. Brno: Univerzita J. E. Purkyně.
  26. Kartous, B. (2015). Skandinávské zkušenosti s inkluzivním vzděláváním. Praha: EDUin, Získáno z https://www.eduin.cz/wp-content/uploads/2016/03/Skandin-vsk - zkuenosti-s-inkluzivn-m-vzd-l--v-n--m.pdf
  27. Keblová, A. (1999). Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima.
  28. Kolářová, K. (Ed.). (2012). Jinakost - postižení - kritika: společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu: antologie textů z oboru disability studies. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  29. Kolláriková, Z., & Pupala, B. et al. (2001). Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Praha: Portál.
  30. Komrska, T., Pastorová, M., & Šamšula, P. (2002). Alternativa A): Osnovy výtvarné výchovy pro 1. - 9. ročník vzdělávacího programu Základní škola. Ergo, 2(1), 17-36.
  31. Koutská, M. (2014). Neslyšící návštěvník v muzeu a galerii: metodický materiál. Brno: Moravské zemské muzeum, Metodické centrum muzejní pedagogiky.
  32. Kovář, D. & Lavička, R. (2017). Dominikánský klášter v Českých Budějovicích. České Budějovice: Národní památkový ústav, územní odborné pracoviště v Českých Budějovicích, Miscellanea, sv. 18.
  33. Krhutová, L. (2011). Lidé se zrakovým postižením a pomáhající profese. In Michalík, J., a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese (s. 269-338). Praha: Portál.
  34. Kvalita života v Česku se zlepšila, žebříček tradičně vede Norsko. (2018). iDnes.cz. Získáno z https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/kvalita-zivota-ceska-republikasrovnanizebricek.A180920_094623_ekonomika_jadv
  35. Linaj, E. (2002). Alternativa C): Osnovy výtvarné výchovy pro individuální práci s žákem. Ergo, 2(1), 59-74.
  36. Litvak, A. G. (1979). Nástin psychologie nevidomých a slabozrakých. Praha: SPN.
  37. Löwenfeld, V., & Brittain, W. L. (1964). Creative and mental growth. New York: Macmillan.
  38. Ludíková, L. (1988). Tyflopedie I: Určeno pro posl. učitelství na školách pro mládež vyžadující zvl. péči a vychovatelství. Olomouc: Univerzita Palackého.
  39. Ludíková, L., a kol. (2013). Kvalita života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  40. Michalík, J., a kol. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál.
  41. Michalík, J., a kol. (2012). Pohledy na inkluzivní vzdělávání zdravotně postižených. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  42. Nakladatelství UMÚN. (2018). UMÚN. Získáno z https://www.umun.cz/?sdruzeni,63
  43. Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Praha: Academia.
  44. NIDV. (2019). Inkluze: Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi. Národní institut pro další vzdělávání. Získáno z http://www.inkluzevpraxi.cz/co-je-inkluze
  45. Novosad, L. Lidé s tělesným postižením. In Michalík, J., a kol. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese (s. 180-268). Praha: Portál.
  46. NUV. ([2008]). Podpora inkluze. Národní ústav pro vzdělávání. Získáno z http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-inkluze
  47. Oliver, M. (1992). In Hevey, D. The Creatures Time Forgot: Photography and Disability Imagery. London: Routlege.
  48. Pastieriková, L. (2013). Poruchy autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
  49. Pavelec, P. (1997). České Budějovice: klášterní kostel Obětování Panny Marie: uměleckohistorický průvodce. České Budějovice: Petr Pavelec.
  50. Pavelec, P. (2009). Císař Karel IV. v křížové chodbě dominikánského kláštera v Českých Budějovicích. Zprávy památkové péče. 69 (3), 219-220.
  51. Pipeková, J. (2004). Pedagogika osob s mentálním postižením - psychopedie. In Vítková, M. (Ed.). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (s. 292-308). Brno: Paido.
  52. Průcha, J. 2000. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. Praha: Portál.
  53. Pugnerová, M. & Kvintová, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada.
  54. Quinn, C. E. (2005). 100 Questions & Answers About Autism: Expert Advice from a Physician Parent Caregiver. Sudbury: Jones and Bartlett Publishers.
  55. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. (2004). [Praha]: Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
  56. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (verze platná od 1. 9. 2013). (2013). Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
  57. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením: [se změnami provedenými k 1.9.2005]. (2006). [Praha]: Národní institut pro další vzdělávání.
  58. Read, H. E. (1967). Výchova uměním. Praha: Odeon.
  59. Richman, S. (2008). Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Praha: Portál.
  60. Rodiče za inkluzi. ([2018]). Získáno z http://www.rodicezainkluzi.cz/
  61. Roeselová, V. (1997). Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha: Sarah.
  62. Říčan, P. a kol. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.
  63. Říčan, P., Krejčířová, D. (1995). Dětská klinická psychologie. Praha: Grada.
  64. Sanderson, H., Smith, T., Wilson, L. (2012). Profil na jednu stránku ve škole, metodický průvodce. Praha: Rytmus.
  65. Slavík, J. (1990). Didaktika výtvarné výchovy III. Praha, UK.
  66. Slavík, J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy II. Praha, Pražské centrum VPP.
  67. Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění. Teorie a praxe artefiletiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
  68. Smýkal, J. (1967). Gnóze nevidomých v umění. Rukopis (Sylabus - výběr z textu) Získáno z http://smykal.ecn.cz/publikace/kniha02.htm
  69. Social Progress. (2018). The Social Progress Index. Získáno z https://www.socialprogress.org/index/results
  70. Spousta, V. (2008). Invence, intuice a tvořivost v umění, ve vědě a v edukologii. Pedagogická orientace, 18(3), 23-37.
  71. Šimíčková-Čížková, J.a kol. (2010). Přehled vývojové psychologie. Olomouc: Vydavatelství UP.
  72. Šobáňová, P. (2012). Edukační potenciál muzea. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  73. Šobáňová, P. (2014). Muzejní expozice jako edukační médium. 1. díl, Přístupy k tvorbě expozic a jejich inovace. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  74. Šobáňová, P. (2015). Czech Art Education through the Lens of Empirical Research. In V. Jurečková et al., Creative expressive inspirational art education (s. 7-27). Praha: Nakladatelství Franze Kafky.
  75. Šobáňová, P. et al. (2013). Užitečná symbióza. Olomouc: Saublau.
  76. Šobáňová, P. (2019). Výtvarný projev a disabilita: kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Přejít k původnímu zdroji...
  77. Štech, S. (2017). Bludy kolem takzvané inkluze. Deník Referendum. Získáno z http://denikreferendum.cz/clanek/26672-bludy-kolem-takzvane-inkluze
  78. Štréblová, M. (2002). Poznáváme svět se zrakovým postižením: úvod do tyflopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně.
  79. Šupšáková, B. (2000). Detský výtvarný prejav. Bratislava, Digit.
  80. Uhl Skřivanová, V. (2011). Pojetí vzdělávacích cílů v ČR a Německu aneb Uměleckopedagogická interpretace kurikulárních dokumentů českých a bavorských gymnázií. Brno: Paido.
  81. Uhl Skřivanová, V. (2013a). Kompetenzorientierung im tschechischen und deutschen Kunstunterricht. Die kunstpädagogische Interpretation der Curriculardokumente der tschechischen und bayerischen Gymnasien. In K. Bering, S. Hölscher, R. Niehoff, & K. Pauls, (Eds.), Visual learning: Positionen im internationalen Vergleich (pp. 284-300). Oberhausen.
  82. Uhl Skřivanová, V. (2013b). Orientace vzdělávacích cílů pedagogiky umění ve smyslu dosahování kompetencí. In V. Uhl Skřivanová (Ed.), Pedagogika umění - umění pedagogiky aneb inovativní, interkulturní a interdisciplinární přístupy k edukaci (pp. 284-300). Ústí nad Labem: UJEP.
  83. Uždil, J. (1966). Dítě a svět: kresby dětí z celého světa. Praha: SNDK.
  84. Uždil, J. (1974a). Výtvarný projev a výchova. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  85. Uždil, J. (1974b). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: Výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  86. Uždil, J. (2002). Čáry, klikyháky, paňáci a auta: výtvarný projev a psychický život dítěte. Praha: Portál.
  87. Uždil, J., & Šašinková, E. (1980). Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  88. Uždil, J., & Zhoř, I. (1964). Výtvarné umění ve výchově mládeže. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  89. Vágnerová, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  90. Valenta, M. (2011). Lidé s mentálním postižením a jinou duševní poruchou. In Michalík, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese (s. 112-179). Praha: Portál.
  91. Valenta, M., Muller, O. a kol. (2013): Psychopedie. Praha, Parta.
  92. Vavrdová, A. (2005). Cooperation between primary schools, faculty and museum. In The interactive Museum-Projects and trends. Lorsch. Dostupné z: http:/www.lorsch. de/english/index.html
  93. Vítková, M. (2004). Analýza podmínek pro integraci/inkluzi v České republice. In Vítková, M. (Ed.). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (s. 28-42). Brno: Paido.
  94. Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální. Brno: Paido.
  95. Vyhláška č. 27/2016 sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. (2016). MŠMT. Získáno z http://www.msmt.cz/uploads/Vyhlaska_c._272016_Sb._o_vzdelavani_zaku_se_specialnimi_vzdelavacimi_potrebami_a_zaku_nadanych.pdf
  96. Zhoř, I. (1995). Výtvarná výchova v projektech I: pracovní sešit pro 6. a 7. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  97. Zhoř, I. (1996). Výtvarná výchova v projektech II: pracovní sešit pro 8. a 9. ročník. Havlíčkův Brod: Tobiáš.
  98. Zhoř, I., & Píša, V. (Eds.). (1965). Výtvarná výchova a tvořivost: [Sborník z] 2. celost. konference učitelů výtvarné výchovy, [kterou poř.] min. školství a kultury 6.-9. října 1964 v Praze. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  99. Zicha, Z. (1981). Úvod do speciální výtvarné výchovy. Praha: Univerzita Karlova.
  100. Žváčková, P. (2017). Organizované volnočasové aktivity pro děti s poruchou autistického spektra. (nepublikovaná bakalářská práce). Univerzita Palackého v Olomouci.