ISBN: 978-80-244-5750-5 | ISBN online: 978-80-244-5672-0 | DOI: 10.5507/pdf.20.24456720

Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce

Martina Friedlová, Svatava Drlíčková, Lenka Kružíková, Lenka Počtová, Lu Yue


The aim of this publication is to define music filetic, its aims, contributions and suitable techniques within the inclusive education. Music filetic is defined as a creative, experiential and reflective approach of music based intervention in schools, which supports self-knowledge, getting to know others and world. The text describes the sources, the means and the aims of music filetic and its contribution to the children development. Particularly, the support of key competencies and intrapsychic experience is described. The text includes a research in special schools and detailed description of MF techniques and suitable questions for reflective dialogues. The publication was written by authors Martina Friedlová, Lenka Počtová, Svatava Drlíčková, Lenka Kružíková and Lu Ye.

1. edition, Published: 2020, online: 2020, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Atkinson, R. (2003). Psychologie. Praha: Portál.
  2. Belz, H., & Siegriest, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.
  3. Berne, E. (2011). Jak si lidé hrají. Praha: Portál.
  4. Birch, S. (1991). Osobnostní a sociální výchova. In E. Machková, Drama v anglické škole. Praha: Artama.
  5. Blackburnová, E., & Epelová, E. (2017). Telomery. Praha: Jota.
  6. Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný (Ed.), Psychologie osobnosti. Hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada.
  7. Bowlby, J. (2010). Vazba. Praha: Portál.
  8. Casson, R. W. (1981). Language, Culture and Cognition. New York: Macmilian.
  9. Cuddy. A, et al. (2015). Preparatory Power Posing Affects Nonverbal Presence and Job Interview Performance. Journal of Applied Psychology, 100(4). Go to original source...
  10. Dacey, J. S., & Lennon, D. H. (2000). Kreativita. Praha: Grada.
  11. Drlíčková, S. (2014). Muzikofiletika. In M. Friedlová & M. Lečbych (Eds), Společný prostor, Common Space 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  12. Du, Q. (2011). The research progress of music therapy in China in last decade. People's Music, (1), 68-71.
  13. Goldstein, L. H., & McNeil, J. E. (2012). Clinical Neuropsychology: A Practical Guide to Assessment and Management for Clinicians. London: Wiley, Blackwell.
  14. Goodman, K. D. (2007). Music therapy groupwork with special needs children: the evolving process. Group psychotherapy. In Wikipedia, The Free Encyclopedia. Dostupné z https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Group_psychotherapy&oldid=713757931
  15. Herman, M. (2014). Najděte si svého marťana. Olomouc: Apak.
  16. Holzer, L., & Drlíčková, S. (2012). Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  17. Honzák, R. (2018). Psychosomatická prvouka. Praha: Vyšehrad.
  18. Cheng, Y. (2008). The Investigation on the status of Special Schools in Zhejiang Province (Diplomová práce). Nanjing: Nanjing Arts Institute.
  19. Kantor, J. et al. (2016). Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  20. Kantor, J., Lipský, M., & Weber, J. (2009). Základy muzikoterapie. Praha: Grada Publishing.
  21. Kashdan, T., Rose, P., Fincham, F.D. (2004). Curiosity and Exploration: Facilitating positive Subjective Experiences and Personal Growth Opportunities. Journal of Personality Asssessment, 82(3), 291-305. Go to original source...
  22. Komenský, J. A. (1948). Velká didaktika. Brno: Komenium.
  23. Kružíková, L. (2020) Oborová didaktika. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého v Olomouci.
  24. Kříž, P. (2005). Kdo jsem, jaký jsem (aktivity pro osobnostní a sociální výchovu k podpoře sebepoznání a sebepojetí). Kladno: AISIS.
  25. Kulka, T. (2000). Umění a kýč. Praha: Torst.
  26. Langmeier, J., Krejčířová, D. (2007). Vývojová psychologie. Praha: Grada.
  27. Lasswell, H. D. (1949). The structure and function of communication in society. In L. Bryson (Ed.), The communication of ideas. Oxford: Harper.
  28. Li, P. (2006). The investigation of Music Education in Special Schools of Hunan Province (Diplomová práce). Hunan: Hunan Normal University.
  29. Lu, Y. (2014). Current Situation of the Implementation of Music Education and Therapy for. Children with Special needs In Selected regions of Czech Republic and China. Proceedings of the International Scientific Conference on European Pedagogy Forum 2014, 4, 364-371. Hradec Králové: Magnanimitas.
  30. Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. S. (2012). MSCEIT - Test emoční inteligence. Praha: Hogrefe-Testcentrum.
  31. McNiff, S. (2004). Art heals. How creativity cures the soul. Boston: Shamhaba Publications.
  32. Nakonečný, M. (2009). Sociální psychologie. Praha: Academia.
  33. Nohavová, A. (2017). Exprese ve výuce psychologie. Kultura, umění a výchova, 5. Dostupné z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=160
  34. Obereignerů, R., et al. (2015). Dotazník sebepojetí dětí a adolescentů Piers-Harris 2. Praha: Hogrefe-Testcentrum.
  35. Orth, U., Robins, R. W., Widaman, K. F., & Conger, R. D. (2014). Is low self-esteem a risk factor for depression? Findings from a longitudinal study of Mexican-origin youth. Developmental Psychology, 50(2), 622-633. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1037/a0033817 Go to original source...
  36. Paprotny, T. (2005). Pythagoras a pythagorejci. In T. Paprotny, Stručné dějiny antické filozofie. Praha: Portál. Dostupné z http://www.portal.cz/scripts/detail.php?id=4875
  37. Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2010). Cyberbullying and Selfesteem. Journal of School health, 80(12), 614-621. Go to original source...
  38. Pert, C. B. (2016). Molekuly emocí. Olomouc: Anag.
  39. Peter J., & Richerson, R. B. (2005). Not By Genes Alone. How Culture Transformed Human Evolution. Chicago: The University of Chicago. Go to original source...
  40. Plutchik, R. (2002). Emotions and Life: Perspectives from Psychology, Biology, and Evolution. Washington: American Psychological Association
  41. Počtová, L. (2014). Vliv hudby na rozvoj osobnosti a využití muzikoterapeutických technik a prvků v pedagogické prax (Disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta filozofická, katedra pedagogiky.
  42. Počtová, L. (2015). Muzikofiletika jako prostředek primární prevence ve školní a zájmové výchově. In R. Jedlička, et al., Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada.
  43. Poláčková Šolcová, I. (2018). Emoce. Regulace a vývoj v průběhu života. Praha: Grada.
  44. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (2017). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
  45. Říhová, J. (2011). Vliv hudby na člověka (Bakalářská práce). Brno: Masarykova univerzita, Fakulta pedagogická, katedra hudební výchovy. Dostupné z https://is.muni.cz/th/327391/pedf_b/DP_text.pdf
  46. Satir, V. (1988). The new peoplemaking. California: Science and Behavior Books, Inc.
  47. Schwartz, E. K. (2008). Music Therapy and Early Childhood: A developmental Approach. Phoenixville: Barcelona Publishers.
  48. Schwartz, E. K. (2012). You And Me Makes…We. A Growing Together Songbook. Kerney: Morris Publishing.
  49. Simcock, G., & Hayne, H. (2003). Age-related changes in verbal and nonverbal memory during early childhood. Developmental Psychology, 39(5), 805-814. Go to original source...
  50. Slavík, J. (1994/1995). Mezi výtvarnou výchovou a arteterapií. Výtvarná výchova, 35(2), 19-20.
  51. Slavík, J. (2014). Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
  52. Slavík, J. (2018). Přínosnost umění pro společné vzdělávání: důvody, podmínky, okolnosti.
  53. Slavík, J., & Hajdušková, L. (2010). Vzdělávací a terapeutický motiv v pohledu artefiletiky. Arteterapie, 22-23, 71 - 82.
  54. Slavíková, V., Slavík, J., & Eliášová, S. (2007). Dívej se, tvoř a povídej! Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha: Portál.
  55. Sowislo, J. F., & Orth, U. (2013). Does low self-esteem predict depression and anxiety? A meta-analysis of longitudinal studies. Psychological Bulletin, 139(1), 213-240. Dostupné z https://doi.org/10.1037/a0028931 Go to original source...
  56. Spitzer, M. (2017). Digitální demence. Brno: Host.
  57. Srbecká, G. (2010). Rozvoj kompetencí studentů ve vzdělávání. Dostupné z http://www.inflow.cz/rozvoj-kompetenci-studentu-ve-vzdelavani
  58. Stuchlíková, I., & Mazehóová, Y. (2017). Exprese emocí. Kultura, umění a výchova, 5(1). Dostupné z http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=155
  59. Uncapher, M., & Rugg, M. D. (2009). Selecting for Memory? The Influence of Selective Attention on the Mnemonic Binding of Contextual Information. Journal of Neuroscience, 29(25), 8270-8279. Go to original source...
  60. Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Praha: Karolinum.
  61. Valenta, J. (2000) Učit se být. Témata a praktické metody pro osobnostní a sociální výchovu na ZŠ a SŠ. Praha: Agentura Strom a AISIS.
  62. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Praha: AISIS. Dostupné z http://www.aisis.cz/archiv/publikace/osv_a_jeji_cesty_k_zakovi.pdf
  63. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Praha: AISIS. Dostupné z http://www.aisis.cz/archiv/publikace/osv_a_jeji_cesty_k_zakovi.pdf
  64. Valenta, J. (2015). Osobnostní a sociální výchova jako obor "semi-expresivní". In I. Stuchlíková & T. Janík, et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (s. 405-412). Brno: Masarykova univerzita.
  65. Valenta, J. (2015). Osobnostní a sociální výchova jako obor "semi-expresivní". In I. Stuchlíková, T. Janík, et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (s. 405-412). Brno: Masarykova univerzita.
  66. Vlčková, K. (2018). Strategie učení v kurikulu všeobecného vzdělávání. Dostupné z http://www.ped.muni.cz/weduresearch/publikace/0029.pdf
  67. Watzlawik, P., Bavelas, J., & Jackson, D. (2011). Pragmatics of human communication. London: W. W. Norton & Co.
  68. Weber, J. (2009) Muzikoterapie, hudební výchova a dospívání. K problematice iniciace zájmu dospívajících o hudební výchovu (Disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Fakulta pedagogická, katedra hudební výchovy.
  69. Zeleiová, J. (2007). Muzikoterapie. Praha: Portál.