
ISBN: 978-80-244-5748-2 | ISBN online: 978-80-244-5668-3 | DOI: 10.5507/pdf.20.24456683
Teatroterapeutické a skazkoterapeutické přístupy pro literárně-dramatické obory
- Martin Dominik Polínek, Zdeňka Polínková, Michal Růžička, Lenka Růžičková
The publication aims to inspire lectors (pedagogues of Primary Schools of Arts and others) to apply methods and principles of expressive therapies in theatrical work with their pupils. Furthermore, basing on elected researches it presents specific theatre as an artistic approach which, through theatrical work disabled actors, enhances and widens theatrical art in general. The publication explores skaskotherapy, an approach that uses fairy-tale like metaphors in terms of treatment, and shows possibilites of this approach in pratice in Primary Schools of Art. With the same intention it ponders the phenomenon of tales in relation with art and learning. The publication also focuses on specifics in educating pupils with ASD, ADHD syndrome and fulfilling their primary psychological needs.
1. edition, Published: 2020, online: 2020, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- Aberson, Ch. L.; Healy, M. a Romero, V. (2016). Ingroup Bias and Self-Esteem: A Meta-Analysis. Personality and Social Psychology Review. 4(2), 157-173. DOI: 10.1207/S15327957PSPR0402_04. ISSN 1088-8683. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1207/S15327957PSPR0402_04
Go to original source...
- Allison, S. T. a Goethals, G. R. (2014). Now he belongs to ages: The heroic leadership dynamic and deep narratives of greatness. Conceptions of leadership: enduring ideas and emerging insights. 2014th edition. New York, NY: Palgrave Macmillan, s. 167-183.
Go to original source...
- Allison, S. T. a Goethals, G. R. (2016). Hero Worship: The Elevation of the
- Drapela, J. V. (2008). Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál.
- Dostojevskij, M. F. (1930). Běsy. Praha: Melantrich.
- Franz, M. L. (2008). Animus a anima v pohádkách. Brno: Emitos.
- Gronemeyer, A. (2004). Divadlo. Brno: Computer Press.
- Human Spirit. Journal for the Theory of Social Behaviour [online]. 46(2), 187-210 [cit. 2018-02-23]. ISSN 00218308. Dostupné z: http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=s3h&AN=115831911&authtype=shib〈=cs&site=eds-live&authtype=shib&custid=s7108593 Allison, S. T.; Goethals G. R. a Kramer, R. M. (2017). Handbook of heroism and heroic leadership. New York.
- Allison, S. T. a Caire, A. (2015). Heroism and mental health. Friedman, H. S. Encyclopedia of mental health. 2nd ed. San Diego: Academic Press, s. 315-318.
Go to original source...
- Bartlett, F. C. (1920). Some Experiments on the Reproduction of Folk-Stories. Folklore. 31(1), 30-47. DOI: 10.1080/0015587X.1920.9719123. ISSN 0015-587x. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0015587X.1920.9719123
Go to original source...
- Bettelheim, B. (2017). Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Portál.
- Bruner, J. S. (1990). Acts of meaning. Cambridge, Mass.: Harvard University Press. ISBN 06-740-0360-8.
- Bruner, J. (2003). Making stories: law, literature, life. Cambridge, Mass. [u.a.]: Harvard Univ. Press.
- Campbell, J. (1998). Mýty. Praha: Pragma.
- Campbell, J. (2000). Tisíc tváří hrdiny: archetyp hrdiny v proměnách věků. Praha: Portál.
- Dillon, J. J. (2010). The Primal Vision: The Psychological Effects of Creation Myth. Journal of Humanistic Psychology. 50(4), 495-513. DOI: 10.1177/0022167810369382. ISSN 0022-1678. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0022167810369382
Go to original source...
- Dybicz, P. (2012). The Hero(ine) on a Journey: A Postmodern Conceptual Framework for Social Work Practice. Journal of Social Work Education. 48(2), 267-283. DOI: 10.5175/JSWE.2012.201000057.
Go to original source...
- Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený: devět věků člověka. Praha: Portál.
- Erickson, E. H. (2002). Dětství a společnost. Praha: Argo.
- Franco, Z. E.; Blau, K. a Zimbardo, P. G. (2011). Heroism: A conceptual analysis and differentiation between heroic action and altruism. Review of General Psychology. 15(2), 99-113. DOI: 10.1037/a0022672. ISSN 1939-1552. Dostupné také z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/a0022672
Go to original source...
- Finková, D. (2013). Iniciační analýza podmínek inkluze u osob se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Frimer, J. A.; Schaefer, N. K. a Oakes, H. (2014). Moral actor, selfish agent. Journal of Personality and Social Psychology. 106(5), 790-802. DOI: 10.1037/a0036040. ISSN 1939-1315. Dostupné také z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/a0036040
Go to original source...
- Fromm, E. (2010). Umění milovat. V Českém klubu 6. vyd. Praha: Český klub.
- Gray, K. a Wegner, D. M. (2009). Blaming God for Our Pain: Human Suffering and the Divine Mind. Personality and Social Psychology Review. 14(1), 7-16. DOI: 10.1177/1088868309350299. ISSN 1088-8683. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1088868309350299.
Go to original source...
- Gray, K. a Wegner, D. M. (2011). Dimensions of Moral Emotions. Emotion Review. 3(3), 258-260. DOI: 10.1177/1754073911402388. ISSN 1754-0739. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1754073911402388
Go to original source...
- Grof, S. a Grof, Ch. (1999). Krize duchovního vývoje: když se osobní transformace promění v krizi. Praha: Chvojkovo nakladatelství.
- Haidt, J. (2003). Elevation and the positive psychology of morality. Flourishing: Positive psychology and the life well-lived. Washington: American Psychological Association, s. 275-289. DOI: 10.1037/10594-012. Dostupné také z: http://content.apa.org/books/10594-012
Go to original source...
- Hartman, D. a Zimberoff, D. (2009). The Hero's Journey of Self-transformation: Models of Higher Development from Mythology. Journal of Heart-Centered Therapies. 12(2), 3-93.
- Hickson, A. (2000). Dramatické a akční hry. Praha: Portál.
- Humphrey, C. (2015). Shadows Along the Spiritual Pathway. Journal of Religion and Health. 54(6), 2376-2388. DOI: 10.1007/s10943-015-0037-2. ISSN 0022-4197. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/s10943-015-0037-2
Go to original source...
- Kalina, K. (2008). Terapeutická komunita. Praha: Grada Publishing.
- Kratochvíl, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén.
- Kinsella, E. L.; Ritchie, T. D. a Igou, E. R. (2015a). Zeroing in on heroes: A prototype analysis of hero features. Journal of Personality and Social Psychology. 108(1), 114-127. DOI: 10.1037/a0038463. ISSN 1939-1315. Dostupné také z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/a0038463
Go to original source...
- Kinsella, E. L.; Ritchie, T. D. a Igou, E. R. (2015b.). Lay perspectives on the social and psychological functions of heroes. Frontiers in Psychology. 6, -. DOI: 10.3389/fpsyg.2015.00130. ISSN 1664-1078. Dostupné také z: http://journal.frontiersin.org/Article/10.3389/fpsyg.2015.00130/abstract
Go to original source...
- Lawson, G. (2005). The Hero's Journey as a Developmental Metaphor in Counseling. The Journal of Humanistic Counseling, Education and Development. 44(2), 134-144. DOI: 10.1002/j.2164-490X.2005.tb00026.x. ISSN 19310293. Dostupné také z: http://doi.wiley.com/10.1002/j.2164-490X.2005.tb00026.x
Go to original source...
- Leary, D. E. (1995). Metaphors in the history of psychology. New ed. New York: Cambridge University Press.
- Leary, M. R. a Baumeister, R. F. (2000). The nature and function of self-esteem: Sociometer theory. Advances in Experimental Social Psychology Volume 32. Elsevier, 2000, 2000 (vol. 32), 1-62. Advances in Experimental Social Psychology. DOI: 10.1016/S0065-2601(00)80003-9. ISBN 9780120152322. Dostupné také z: http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0065260100800039
Go to original source...
- Levinson, D. J. (1979). The seasons of a man's life. New York: Ballantine Books.
- McAdams, D. P. (2014). Leaders and Their Life Stories. Conceptions of Leadership. New York: Palgrave Macmillan, s. 147-165. DOI: 10.1057/9781137472038.0014. ISBN 9781137472038. Dostupné také z: http://www.palgraveconnect.com/doifinder/10.1057/9781137472038.0014
Go to original source...
- Lištiaková, I.; Valenta, M. (2015). Evaluace v dramaterapii. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Lovecraft, H. P. (1998). Bezejmenné město. Praha: Aurora.
- Lukavský, R. (1978). Stanislavského metoda herecké práce. Praha: SPN.
- Machková, E. (1990). Zásobník dramatických her, cvičení a improvizací. Praha: Středočeské kulturní středisko.
- Majzlanová, K. (1999). Dramatoterapia. Bratislava: Humanitas.
- Martinec, V. (2003). Herecké techniky a zdroje herecké tvorby. Praha: IPOS.
- Maslow, A. H. (2014). O psychologii bytí. Praha: Portál.
- Mackewn, J. (2004). Gestalt psychoterapie. Praha: Portál.
- Maupassant, G. (1971). Strach. Praha: Lidové nakladatelství.
- Mittermair, F. a Singer, S. (2008). Veränderung von beschwerdedruck, kohärenzsinn und depressivität nach dem gestaltpädagogischen seminar 'Die Heldenreise': Eine prospektive interventionsstudie. Musik-, Tanz- und Kunsttherapie [online]. 19(2), 62-69 [cit. 2018-03-29]. DOI: 10.1026/0933-6885.19.2.62. ISSN 09336885. Dostupné z: https://doi.org/10.1026/0933-6885.19.2.62
Go to original source...
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
- Moxnes, P. a Moxnes, A. (2016). Are We Sucked into Fairy Tale Roles? Role Archetypes in Imagination and Organization. Organization Studies. 37(10), 1519-1539. DOI: 10.1177/0170840616634135. ISSN 0170-8406. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0170840616634135
Go to original source...
- Moxnes, P. (1999). Understanding roles: A psychodynamic model for role differentiation in groups. Group Dynamics: Theory, Research, and Practice. 3(2), 99-113. DOI: 10.1037/1089-2699.3.2.99. ISSN 1089-2699. Dostupné také z: http://doi.apa.org/getdoi.cfm?doi=10.1037/1089-2699.3.2.99
Go to original source...
- Moxnes, P. (2016). Deep Roles: Twelve Primordial Roles of Mind and Organization. Human Relations. 52(11), 1427-1444. DOI: 10.1177/001872679905201104. ISSN 0018-7267. Dostupné také z: http://journals.sagepub.com/doi/10.1177/001872679905201104
Go to original source...
- Müller, O. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
- Müller, O. (2005). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: VUP.
- Nakonečný, M. (1998). Základy psychologie. Praha: Akademia.
- Oaklander, V. (2010). Třinácté komnaty dětské duše. Tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Dobříš: Drvoštěp.
- O'Donnell, K. (2015). Help for Heroes: PTSD, Warrior Recovery, and the Liturgy. Journal of Religion and Health. 54(6), 2389-2397. DOI: 10.1007/s10943-015-0034-5. ISSN 0022-4197. Dostupné také z: http://link.springer.com/10.1007/s10943-015-0034-5
Go to original source...
- Pavlovský, P. (2004). Základní pojmy divadla. Teatrologický slovník. Praha: Libri.
- Pelcák, S. (2008). Smysl pro soudržnost A. Antonovského v prevenci, léčbě a podpoře zdraví [online]. Brno, 2008 [cit. 2018-04-07]. Dostupné z: Disertační práce. Masarykova univerzita, Fakulta sociálních studií. Vedoucí práce doc. PhDr. Ivo Plaňava.
- Perls, F. S. (1996). Gestalt terapie doslova. Olomouc: Votobia.
- Polínek, M. D. (2012). Komunikační potenciál teatroterapie. In Komunikace a handicap: Sborník textů mezinárodní vědecké konference. (s. 123-131). Hradec Králové: Gaudeamus, Univerzita Hradec Králové.
- Polínek, M. D. (2007). Tetroterapeutické trendy v systému péče o osoby se specifickými potřebami v České republice. (Nepublikovaná disertační práce.) Universita Palackého v Olomouci, Česká republika.
- Polínek, M. D. (2007). Theatrotherapy - research, practice, kreativity and inclusion. In 4th International multidisciplinary scientific Conference on social sciences and arts SGEM 217. Book 3 Science and society. Volume IV Education and educational research.(s. 687-693). Sofia: STEF92.
- Polínek, M. D. (2014). Diagnosticko-saturační potenciál metod expresivních terapií v oblasti základních psychických potřeb. In Fiedlová, M., Lečbych, M. Společný prostor/Common Space 2014: Sborník příspěvků.(s. 230-242). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Polínek, M. D. (2013). Integračně-formativní potenciál teatroterapie na ZUŠ. In Kríza pedagogiky? (s. 449-453). Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě.
- Polínek, M. D. (2015). Tvořivost (nejen) jako prevence rizikového chování. Olomouc: Univerzita Palackého.
- Polínek, M. D.; Polínková, Z. (2016). Rozvoj žáka s jinakostí na ZUŠ. Olomouc: VUP.
- Polínek, M. D. (2015). Využití metod skazkoterapie v gestalt psychoterapii. In Lištiaková, I.; Kováčová, B. (eds.). Expresívne terapie vo vedách o človeku 2015: Sborník příspěvků (s. 120-127). Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
- Polínek, M. D. (2013). Hrůzostrašný příběh jako terapeutické agens? In Hutyrová, M. Možnosti a limity výzkumu ve speciální pedagogice (s. 157-164). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Polínek, M. D.; Hanuš, T. M. (2018). Fenomény biblioterapie, skazkoterapie a poetoterapie v individuální gestaltterapii. In Hrčová, J.; Kováčová, B.; Magová, M. Expresívne terapie vo vedách o človeku 2018 (s. 34-41). Ružomberok: VERBUM.
- Polínek, M.; Růžička, M. (2013). Úvod do studia dramaterapie, teatroterapie, zážitkové pedagogiky a dramiky. Olomouc: P-Centrum.
- Polínek, M. D. (2016). Pohádková metafora jako prostředek terapie. In Lištiaková, I.; Fábry Lucká, Z. (eds.). Expresívne terapie vo vedách o človeku 2016: Biodromálny aspekt liečebnej pedagogiky (s. 85-89). Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave.
- Polínek, M. D. (2014). Gestaltdrama: zvýšení uvědomění a základní psychické potřeby. In Hutyrová, M. a kol. Jinakost ve speciálněpedagogickém kontextu (s. 153-159). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Polínek, M. D. (2015). Gestaltdrama v etopedii. In Friedlová, M.; Krahulcová, K. Expresivní terapie pro pracovníky pomáhajících profesí. Olomouc: VUP.
- Propp, V. (1968). Morphology of the folktale. 2nd ed.. Austin: University of Texas Press. Publication of the Indiana University Research Center in Anthropology, Folklore, and Linguistics, 10.
Go to original source...
- Rank, O.; Richter, G. C. a Lieberman, J. E. (2004). The myth of the birth of the hero: a psychological exploration of myth. Expanded and updated ed. Baltimore, Md.: Johns Hopkins University Press.
- Rebillot, P. (1999). Ritualizace mystéria. Krize duchovního vývoje: když se osobní transformace promění v krizi. Praha: Chvojkovo nakladatelství, 216-227.
- Rebillot, P. a Kay, M. (1993). The call to adventure: bringing the hero's journey to daily life. San Francisco, Calif.: HarperSanFrancisco.
- Robertson, D. L. a Lawrence, Ch. (2015). Heroes and Mentors: A Consideration of Relational-Cultural Theory and "The Hero's Journey". Journal of Creativity in Mental Health. 10(3), 264-277. DOI: 10.1080/15401383.2014.968700. ISSN 1540-1383. Dostupné také z: http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15401383.2014.968700
Go to original source...
- Rohr, R. (2011). Falling upward: a spirituality for the two halves of life. San Francisco: Jossey-Bass.
- Roubal, J.; Vybíral, Z. (2010). Současná psychoterapie. Praha: Portál.
- Růžička, M. a kol. (2013). Krizová intervence pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Smiths, G. a Allison, S. T. (2014). Reel heroes: Volume 1: The hero experts critique the movies. Richmond, VA: Agile writer press.
- Šimanovský, Z. (2002). Hry pro zvládání agresivity a neklidu. Praha, Portál.
- Valenta, M. (2007). Dramaterapie. Praha: Grada.
- Valenta, M. (2011). Dramaterapie. Praha: Grada.
- Vymětal, J. (2007). Speciální psychoterapie. Praha: Grada Publishing.
- Weule, M. a Weule, H. (2015). Healing processes are works of art: the process of Paul Rebillot´s Hero´s Journey. Společný prostor. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Weule, H. (2017). What is Hero´s journey training method. Handouts for HJ facilitator trainings. Institute consciousness strategies
- Wharam, J. (2014). Emoční inteligence: cesta do středu sebe sama. Praha: Práh.
- Yalom, I. D. a Leszcz, M. (2016). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál.
- Yalom, I. D. (1999). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Hradec Králové: Konfrontace.
- Zinker, J. (2004). Tvůrčí proces v Gestalt terapii. Brno: ERA.
- Афонин, C. Б. (2018). Особый театр как жизненный путь. Москва, ИД Городец.
- Вачков, И. В. (2011). Введение в сказкотерапию. Москва: Генезис.
- Валента, M.; Полинек, М. Д. (2013). Драматерапия. Москва: Когито-Центр.
- Капская, А. Ю.; Мирончик, Т. Л. (2008). Развивающая сказкотерапия для детей. Cанкт-Петербург: Речь. ISBN 5-9268-0444-2.
- Кулинцова, И. Е. (2008). Коррекция детских страхов с помощью сказок. Cанкт-Петербург: Речь.
- Cакович, Н. А. (2007). Практика сказкотерапии. Cанкт-Петербург: Речь. ISBN 5-9268-0383-7.
- Ткач, Р. М. (2008). Cказкотерапия детских проблем. Cанкт-Петербург: Речь. ISBN 5-9268-0723-9.
- Черняева, C. А. (2007). Психотерапевтические сказки и игры. Cанкт-Петербург: Речь. ISBN 5-9268-0108-7.
- Попова, Н. Т. (2013). Актуальные проблемы психологической реабилитации лиц с ограниченными возможностями здоровья: сборник научных статей. Moskva: Московский городской психолого-педагогический университет.