ISBN: 978-80-244-5665-2 | ISBN online: 978-80-244-5666-9 | DOI: 10.5507/pdf.20.24456652

Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání

Lenka Kružíková (Ed.), Štěpán Axman, Tereza Axmanová, Veronika Broulíková, Jaroslava Dosedlová, Tereza Houšková, Hana Kasíková, Radka Kulichová, Zoja Mikotová, Oldřich Müller, Michal Růžička, Jan Slavík, Josef Valenta, Milan Valenta, Alexandr Zvonek

Monografie obsahuje podpůrný didaktický materiál pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v uměleckých oblastech v mateřské, základní, základní umělecké škole a konzervatoři. V oblasti múzických umění se soustředíme na složky hudební, výtvarnou, dramatickou a tanečně pohybovou. V knize jsou propojena odborná a inovativní výzkumná témata speciálněpedagogického, uměleckého a inkluzivního charakteru, jež zohledňují praktické zkušenosti z přímé praxe. Autoři nabízejí zdánlivé protiklady, jež bývají ve spojení umění a člověka s postižením upozaděny (např. tvořivé možnosti žáka se sluchovým postižením v hudební oblasti, žáka se zrakovým postižením ve výtvarné oblasti či žáka s mentálním postižením, poruchou autistického spektra v dramatické oblasti).

1. vydání, Publikováno: 2020, online: 2020, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Antonova, M. (2011). Rytmus jako prostředek jevištního projevu neslyšícího herce. Brno: Výběrová řada doktorských prací, Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
  2. Armstrong, M. (2007). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing.
  3. Axman, Š. (2006). Hmatové sochařství - sbírkotvorná koncepce. Jihlava: OGV.
  4. Axman, Š., Axmanová, T. (2005). Metodika ATM Sdružení Slepíši. Tasov: Aliterra.
  5. Baillie, A., Sannibale, C., Stapinski, L., Teesson, M., Rapee, R., & Haber, P. (2013). Aninvestigator-blinded, randomized study to compare theefficacy of combined CBT for alcohol use disorders and social anxiety disorder versus CBT focused on alcohol alone in adults withc omorbid disorders: the combined alcohol social phobia (CASP) trial protocol. BMC Psychiatry, 13 (1), 199-220. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Barbaras, R. (2005). Touha a odstup. Praha: OIKOYMENH.
  7. Batala, O. (1973). Svět z hlíny. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
  8. Bateson, G. (1987). Steps to anecology of mind. Northvale: Jason Aronson Inc.
  9. Bateson, G. (2006). Mysl a příroda: nezbytná jednota. Praha: Malvern.
  10. Bayles, C. (2014). Using mindfulness in a harm reduction approach to substance abuse treatment: A literature review. International journal of behavioral consultation and therapy, 9 (2), 22-25. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Beck, A. (2005). Kognitivní terapie a emoční poruchy. Praha: Portál.
  12. Beittel, K. R. (1974). Formative Hermeneutics in the Arting Processesofan Other: The Philetics of Art Education. Art Education, 27 (9) 2-7. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Bettmann, J. E., Tucker, A. R. (2011). Shifts in Attachment Relationships: A Study of Adolescents in Wilderness Treatment. Child Youth Care Forum., 40, 499-519. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Björgvinsson, T., Kertz, S., Bigda-Peyton, J. S., Rosmarin, D. H., Aderka, I. M., & Neuhaus, E. C. (2014). Effectiveness of cognitive behavior therapy for severe mood disorders in an acute psychiatric naturalistic setting: a bench marking study. Cognitive behaviour therapy, 43 (3), 209-220. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Boal, A. (1979). Theatre of the Oppressed. London: Pluto Press.
  16. Boal, A. (1999). The Rainbow of Desire. London: Routledge.
  17. Boal, A. (2002) Games for actors and non-actors. London-New York: Routledge.
  18. Boden, M. A. (2004). The Creative Mind. Myths and Mechanisms. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Bourcier, P. (1994). Histoire de la danse en occident I et II. Paris: Seuil.
  20. Bourdieu, P. (1998). Teorie jednání. Praha: Karolinum.
  21. Bowen, G. A. (2005). Preparing a Qualitative Research-Based Dissertation Lessons Learned. The Qualitative Report, 10 (2), 208-222.
  22. Bowen, S., Chawla, N., & Marlatt, A. (2010). Mindfulness-Based Relapse Prevention for Addictive Behaviors: A Clinician's Guide. New York: Guilford Press.
  23. Bresler, L. (1994). Imitative, Complementary, and Expansive: Three Roles of Visual Arts Curricula. Studies in Art Education (A Journal of Issues and Research), 35 (2) 90-104. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Brewer, J., Elwafi, H., & Davis, J. H. (2014). Craving to quit: Psychological models and neurobiological mechanisms of mindfulness training as treatment for addictions. Transnational Issues in Psychological Science, 14 (1),70-90. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Broudy, H. S. (1972). Didactics, Heuristics, and Philetics. Educational Theory, 22 (3) 251-261. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Broulíková, V. (2001). Neslyším, ale jsem. In PROVAZNÍK, J. Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha: Ipos-Artama.
  27. Bulová, A. (1998). Uvedení do surdopedie in Pipeková Jarmila a kol., Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido.
  28. Bürli, A. (1997). Internacionální tendence a perspektivy ve speciální pedagogice. Brno, Praha: MU, IPPP ČR.
  29. Buryánek, J. (ed.) (2002). Interkulturní vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, o.p.s.
  30. Cahová, P., Pejčochová, J., Ošlejšková, H. (2010). Hyperkinetická porucha/ADHD v dospívání a dospělosti: diagnostika, klinický obraz a komorbidity. Neurologie pro praxi, 11 (6), 373-377.
  31. Caspersen, C. J. (1989). Physical activity epidemiology: Concepts, methods, and applications to exercise science. Exercise & Sports Sciences Reviews, 17 (1), 423-473. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Císař, J. (2016). Člověk v situaci. Praha: NAMU.
  33. Cohen, B.B. (2010). An Introduction to Body-Mind Centering.
  34. Cruzová, D. (1985). Psychobalet a možnosti aplikace metody aktivního sociálního učení při práci s tělesně postiženými na Kubě. Československá psychologie, 1.
  35. Currie, G., & Ravenscroft, I. (2011). Recreative Minds. New York: Oxford University Press.
  36. Čadilová, V., Thorová, K., Žampachová, Z. a kol. (2012). Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Olomouc: UP.
  37. Červenka, M. (2003). Fikční světy lyriky. Praha - Litomyšl: Paseka.
  38. Červinková Houšková, K., Kováčová, T. (2008). Umělecké tlumočení do znakového jazyka. Praha: ČKTZJ.
  39. Čo je diverzita. (2018). Charta diverzity. Získáno z https://www.chartadiverzity.sk/co-je-diverzita/.
  40. Davis - Bernman, J., Bernman D. S. (1994). Wilderness therapy: Foundation, Theory and Research. Iowa: Kendall/Hunt publishing company, 282.
  41. Dennett, D. C. (2004). Druhy myslí. Praha: Academia.
  42. Diagnostický a statistický manuál duševních poruch (2015). Praha: Portál.
  43. Diverzita pro OZP. (2009). Dostupné z http://www.diverzitaproozp.cz/uvoddodiverzity
  44. Diverzita. (2017). Wikipedie: Otevřená encyklopedie. Dostupné z https://cs.wikipedia.org/w/index.php?title=Diverzita&oldid=15248025.
  45. Dobiášová, M., Hájková, M., Nešporová, M. (2015). Aktivity vhodné pro práci s dětmi s ADHD. Brno: Centrum pro rodinu a sociální péči.
  46. Doležel, L. (2003). Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Karlova univerzita, Nakladatelství Karolinum.
  47. Doležel, L. (2014). Narativní způsoby v české literatuře. Praha: Pistorius & Olšanská.
  48. Dosedlová, J. (2012). Terapie tancem. Role tance v dějinách lidstva a současné psychoterapii. 1. vyd. Praha: Grada.
  49. Durych, J. (2001). Eseje o umění. Brno: Host, s.r.o.
  50. Eco, U. (2004). Meze interpretace. Praha: Karolinum.
  51. Fauconnier, G., & Turner, M. (2002). The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books.
  52. Fonagy, P., & Target, M. (1996). Playing with reality II: The development of psychic reality from a theoretical perspective. International Journal of Psychoanalysis, 77 (3), 459-479.
  53. Fonagy, P., & Target, M. (2005). Model mentalizace podle Petera Fonagyho a Mary Target. In P. Fonagy & M. Target, Psychoanalytické teorie. Perspektivy z pohledu vývojové psychopatologie (273-284). Praha: Portál.
  54. Freedman, S. W., Delp, V. & Crawford, S. M. (2005). Teaching English in Untracked Classrooms. Research in the Teaching of English, 40, 62-126.
  55. Freeman, R. D., et al. (1992). Tvé dítě neslyší. Praha: FRPSP.
  56. Goldberg, E. (2004). Jak nás mozek civilizuje. Praha: Karolinum.
  57. Goodman, N. (1984). Of Mind and Other Matters. Harvard: Harvard University Press.
  58. Goodman, N. (1996). Způsoby světatvorby. Bratislava: Archa.
  59. Goodman, N. (2007). Jazyky umění. Nástin teorie symbolů. Praha: Academia.
  60. Grady, S. (2000). Drama and Diversity. Porthmouth: Heineman.
  61. Gräffová, Ch. (1999). Koncentrativní pohybová terapie. Boskovice: Nakladatelství Albert.
  62. Grotowski, J. (1990). Texty-Teatr Laboratorium I-III. Praha: Pražské kulturní středisko.
  63. Hájková, V. & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada.
  64. Harper, N. J. (2017) Wilderness therapy, therapeutic camping and adventure education in child and youth care literature: A scoping review: Children and Youth Services Review. 83, 68-79. Přejít k původnímu zdroji...
  65. Hayes, B. & Ingpen, R. R. (1987). Folk tales and fables of the world. New York: Portland House.
  66. Heidegger, M. (2004). Kant a problém metafyziky. Praha: Filosofia.
  67. Hendl, J., & Dobrý, L. (2011). Zdravotní benefity pohybových aktivit: monitorování, intervence, evaluace. 1. vydání. Praha: Karolinum.
  68. Holzer, L. & Drlíčková, S. (2012). Celostní muzikoterapie v institucionální výchově. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  69. Hricová L., Mikotová A., Padělková J., (2013). Rytmus jako most mezi dvěma světy, Informační materiál k možnostem inkluzivního vzdělávání smíšených skupin. Brno: Projekt Společný jazyk v rytmu.
  70. Hrubý, J. (1999). Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. díl. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených.
  71. Charvátová H. (2007). Rytmus, Vidím, co neslyším. Brno: DIFA JAMU, Centrum vizualizace a interaktivity vzdělávání, s.r.o. Instruktážní filmy pro workshopy Výchovné dramatiky Neslyšících, projekt EQUAL/2/07, CZ.04.4.09/3.1.00.4/0008.
  72. Chrz, V., Nohavová, A., & Slavík, J. (2015). Psychologická gramotnost ze dvou poznávacích perspektiv - aktuální výzva pro výuku psychologie a její didaktiku. Studia paedagogica, 20 (3), 21-46. Přejít k původnímu zdroji...
  73. Jahoda, J. (1993). Hudební výchova pro 1.-3. ročník speciálních škol. Praha: Septima.
  74. Jebavá, K. (2016). Tandemové divadlo - tandemové lekce. Brno: JAMU.
  75. Johnson, W. D. & Johnson, R. T. (1999). Human relations: valuing diversity. Edina: Interaction Book Company. Přejít k původnímu zdroji...
  76. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2010). Neklidné a nesoustředěné dítě ve škole a v rodině. Praha: Grada.
  77. Jucovičová, D., Žáčková, H. (2015). Máme dítě s ADHD: Rady pro rodiče. Praha: Grada.
  78. Jungwirthová I., (2015). Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
  79. Junová, H. (1975). Niewerbalne zachowanie sie i jego wykorzystanie w psychoterapii. Psychoterapia, 13, 3-43.
  80. Kant, I. (1976). Základy metafyziky mravů. Praha: Svoboda.
  81. Kant, I. (2001). Kritika čistého rozumu. Praha: OIKOYMENH.
  82. Kantor, J. (2013). Muzikoterapie. In J. Dosedlová, J. Kantor, Tanečně-pohybová terapie a muzikoterapie (49-110). Olomouc: Univerzita Palackého.
  83. Karkou V, & Sanderson P. (2006). Arts Therapies: A Research-Based Map of the Field. Edinburgh: Elsevier. Přejít k původnímu zdroji...
  84. Kasíková, H. & Straková, J. (eds.) (2011). Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum.
  85. Kasíková, H. (2009). Výukové strategie a potenciál diverzity ve třídě. Pedagogická orientace, 19(3), 3-21.
  86. Kasíková, H. (2011). V základním vzdělávání spolu, nebo odděleně? In Kasíková, H. & Straková, J. (eds.) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, s. 16-35.
  87. Kasíková, H., Valenta, J. a kol. (2003). Interkulturní výchova a vzdělávání: efektivní metody a formy. [cdrom] Výstup z dílčího úkolu č. 16226/03-22 MŠMT úkolu Projekty v rámci koncepce integrace cizinců. Praha: Katedra pedagogiky Filozofické fakulty UK v Praze.
  88. Kattenstroth, J. C., Kalisch, T., Holt, S., Tegenthoff, M., &Dinse, H. R. (2013). Six months of dance intervention enhances postural, sensorimotor, and cognitive performance in elderly without affecting cardio-respiratory functions. Frontiers in aging neuroscience, 5, 5. Přejít k původnímu zdroji...
  89. Klicperová-Baker, M. & Košťál, J. (2012). Diverzita či odlišné chování? Sociální distance od romů, gayů, lidí s aids a dalších menšin. Československá psychologie. LVI(4), 297-314.
  90. Klimusová, H., & Burešová, I. (2016). Depressive Symptoms and Suicidal Ideation among Czech Adolescents. In C. Pracana (Ed.), Psychology Applications & Developments II. (45-51). Lisboa, Portugal: In Science Press. Advances in Psychology and Psychological Trends Series.
  91. Knell, S. M., & Dasari, M. (2006). Cognitive behavioral play therapy for children with anxiety and phobias. In H. G. Kaduson, & C. E. Schaefer (Eds.). Short-term therapies with children (22-50). New York: Guilford. Press.
  92. Koch, S. C., Kunz, T., Lykou, S., &Cruz, R. (2014). Effects of dance movement therapy and dance on health-related psychological outcomes: A meta-analysis. The Arts in Psychotherapy, 41, 46-64. Přejít k původnímu zdroji...
  93. Koch, S. C., Morlinghaus, K., & Fuchs, T. (2007). The joy dance: Specific effects of a single dance intervention on psychiatric patiens with depression. The Arts in Psychotherapy, 34 (4), 340-349. Přejít k původnímu zdroji...
  94. Kolman, I. (2013). Hudební "gramatika" a její přehledná znázornění. Filosofie dnes, 5 (1), 19-40.
  95. Komzáková, M. & Slavík, J. (2017). Exprese jako experimentace mezi obrazností a doslovností. Kultura, umění a výchova, 5 (1) [cit. 2017-03-29]. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=154.
  96. Kostelník, K. (1995). Tichý přístav duše. Brno: SORDOS.
  97. Kratochvíl, S. (2002). Základy psychoterapie. 4. aktualizované vydání. Praha: Portál.
  98. Kuhn, T. S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
  99. Kulichová R. (2017). Písně V+W tlumočené do znakového jazyka. Akademická studie. Brno: DIFA JAMU.
  100. Kulichová, R. (2006). Zásady správné komunikace s osobami se sluchovým postižením - Vidím, co neslyším. Multimediální informační a výukový materiál, projekt EQUAL/2/07, CZ.04.4.09/3.1.00.4/0008, Free Art Records, s.r.o. Ostrava a Unie neslyšících Brno.
  101. Kulka, T. (1989). Art and science: Anoutline of a Popperi anaesthetics. British Journal of Aesthetic, 29(3), 197-212. Přejít k původnímu zdroji...
  102. Kulka, T. (2004) Umění a falzum. Praha: Academia.
  103. Kunášková, M. (2017). Využití dramaterapeutických a teatroterapeutických postupů v hodinách dramatické výchovy u žáků se sluchovým postižením. Brno: Akademické studie DIFA JAMU. Dostupná také z WWW
  104. Kvasz, L. (2008). Patterns of change. Linguistic innovations in the development of classical mathematics. Berlin: Birkhauser Verlag AG. Přejít k původnímu zdroji...
  105. Kvasz, L. (2015). Inštrumentálny realizmus. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.
  106. Lepoldová J. (2009). Metodika taneční gymnastiky, Učební text pro studenty oboru taneční pedagogika. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
  107. Lowen, A. (2002). Bioenergetika. Terapie duše pomocí práce s tělem. Praha: Portál.
  108. Lowenfeld, V. (1957). Creative and mental growth (3. vydání, 1. vydání 1947). Oxford, England: Macmillan.
  109. Lustig, R. H. (2015). Cukr - náš zabiják. Brno: CPress.
  110. Maher, J. P., Pincus, A. L., Ram, N. & Conroy, D. E. (2015). Daily Physical Activity and Life Satisfaction Across Adulthood. Developmental Psychology, 51 (10), 1407 - 1419. doi:10.1037/dev0000037 Přejít k původnímu zdroji...
  111. Mácha, J. (2009). Davidsonova kritika metaforického významu. In Filosofický časopis: Supplementum II. Studie k filosofii Donalda Davidsona (139-150). Praha: Filosofický ústav AV ČR.
  112. Majerová, J. (2007). Podoby profesionálního divadla neslyšících. Brno: MU. (nepublikovaná diplomová práce)
  113. Margalit, D., Ben-Ari, A. (2014). The Effect of Wilderness Therapy on Adolescents' Cognitive Autonomy and Self-efficacy: Resultsof a Non-randomized Trial. Child Youth Care Forum, 43, 181-194. Přejít k původnímu zdroji...
  114. Meekums B. (2002). Dance Movement Therapy. London: Sage.
  115. Merleau-Ponty, M. (2013). Fenomenologie vnímání. Praha: OIKOYMENH Knihovna novověké tradice a současnosti.
  116. Miller, J. P. & Seller, W. (1985). Curriculum: perspectives and practice. New York, London: Longman.
  117. MKN-10 (2017) Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR.
  118. MKN-10. Duševní poruchy a poruchy chování (2006). Praha: Psychiatrické centrum Praha.
  119. Morgensternová, M. (2006). Psychologická problematika interkulturních dovedností - výcvikové programy. Pedagogická orientace, 3, 19-32.
  120. Možný, P., Praško, J. (1999). Kognitivně-behaviorální terapie. Úvod do teorie a praxe. Praha: Triton.
  121. Mukařovský, J. (1966) Záměrnost a nezáměrnost v umění. In Mukařovský, J. Studie z estetiky. (80 - 108). Praha: Odeon.
  122. Müller, O. (1995). Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. Olomouc: UP.
  123. Müller, O. (2007). Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  124. Müller, O. a kol. (2005). Terapie ve speciální pedagogice: teorie a metodika. Olomouc: UP.
  125. Müller, O. Základy dramiky.(2014). E-learningová studijní opora. Olomouc: PdF. Nepublikovaná diplomová práce HAMU, Praha.
  126. Niemann, C., Godde, B., & Voelcker-Rehage, C. (2016). Senior dance experience, cognitive performance, and brain volume in olderwomen. Neural plasticity, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  127. Nohavová, A. (2012) Psychologické souvislosti hlasu a sebepojetí jedince. České Budějovice: Jihočeská univerzita - Pedagogická fakulta.
  128. Nohavová, A. (2017). Exprese ve výuce psychologie. Kultura, umění a výchova, 5(1) [cit. 2017-03-29]... Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=160.
  129. Nohavová, A., & Slavík, J. (2012). Expression - An Experimental Field for Investigation and Management of the Paradox of Education (With Illustrations from Voice Education). International Education Studies, 5 (6), 24-35. DOI: http://dx.doi.org/10.5539/ies.v5n6p24. Přejít k původnímu zdroji...
  130. Novák, V. et al. (2013). Divadelní tvorba ve specifických skupinách. Praha: NAMU.
  131. Novotný, M. (2013). ADHD: Metody práce v KBT. Česká Skalice: Czech Republic.
  132. Novotný, M. (2017). http://www.cdzjesenik.cz/
  133. Paclt, I. a kol. (2007). Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Praha: Grada.
  134. Pallasmaa, J. (2012). Myslící ruka. Zlín: Nakladatelství Archa.
  135. Panofsky, E. (1981). Význam ve výtvarném umění. Praha: Odeon.
  136. Patočka, J. (1993). Husserlova fenomenologie, fenomenologická filosofie a "Karteziánské meditace". In Husserl, E. Karteziánské meditace. (s. 161-190). Praha, Svoboda-Libertas.
  137. Peirce, C. S. (1997). Grammatica Speculativa. In B. Palek (Ed.), Sémiotika (31-153). Praha: Karolinum.
  138. Perout, E. (2005) Viktor Lowenfeld a jeho pojetí dvou tvůrčích typů. Arteterapie, 8, 15-17.
  139. Pesso, A., & Boyden Pesso, D. (1994). Slide Introduction to Pesso Boyden System Psychomotor. Získáno z http://www.pbsp.com/slides/slides.htm.
  140. Pichler in Reimann-Höhn, U. (2018) ADHD a ADD v dospívání: Dozrávání a překonávání krizí. Praha: Portál
  141. Poněšický, J. (2016). Psychodynamické pojetí kognitivně behaviorální terapie (KBT). Psychoterapie, 10(1), 64-67.
  142. Popper, K. R. (1997). Logika vědeckého zkoumání. Praha: Oikoymenh.
  143. Praško, J. (2014). Hodnoty a kognitivně behaviorální terapie. Psychiatrie pro praxi, 15 (2), 81-86.
  144. Praško, J., et al. (2007). Kognitivně-behaviorální terapie psychických poruch. Praha: Triton.
  145. Praško, J., Ocisková, M., Vyskočilová, J., Sedláčková, Z., & Možný P. (2014). Hodnoty a kognitivně behaviorální terapie. Psychiatrie pro praxi, 15 (2), 81-87.
  146. Praško, J., Vyskočilová, J., Grambal, A., & Ocisková, M. (2014). Experimentální a narativní přístupy v kognitivně behaviorální terapii. Budoucnost péče o duševně nemocné v souvislostech: sborník příspěvků X. sjezdu Psychiatrické společnosti ČLS JEP s mezinárodní účastí (41-43), Brno: Tribun EU, 2014.
  147. Preiss, M. (1998). Sebeposuzovací škála depresivity pro děti. Brno: Psychodiagnostika s.r.o.
  148. Prochaska, J. O., & Norcross, J. C. (1999). Psychoterapeutické systémy. Praha: Grada.
  149. Přikrylová, A. (1985). Žák zvláštní školy a jeho aktivní zapojení v hudební výchově. Svitavy: OPS.
  150. Ptáček, R. (2006). Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí.
  151. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2017). Praha: MŠMT, NÚV.
  152. Reich, W. (1993). Funkce orgasmu. Praha: Concordia.
  153. Reimann - Höhn, U. (2018). ADHD a ADD v dospívání: Dozrávání a překonávání krizí. Praha: Portál.
  154. Reynolds, D., & Reason, M. (Eds.). (2012). Kinesthetic empathy in creative and cultural practices. Chicago: University Press, Intellect Books.
  155. Ricoeur, P. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: OIKOYMENH.
  156. Ritter, M. & Low, K. G. (1996). Effects of dance/movement therapy: A meta - analysis. The Arts in Psychotherapy. 23 (3), 249-260. Přejít k původnímu zdroji...
  157. Rizzolatti, G., Fadiga, L., Gallese, V., & Fogassi, L. (1996). Premotor cortex and therecognition of motor actions. Cognitive brain research, 3 (2), 131-141. Přejít k původnímu zdroji...
  158. Rodová, V. & Slavík, J. (2018). Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu, analytické zobecnění poznatků z praxe. Studia paedagogica, 20 (3), 21-46. Přejít k původnímu zdroji...
  159. Rodriguez, M. (1992). Psychobalet. Originální kubánská metoda skupinové psychoterapie. Nepublikovaná diplomová práce FF UK, Praha.
  160. Russell-Mayhew, S., Von Ranson, K. M., & Massin, P. C. (2010). How does over eaters anonymous helpits members? A qualitative analysis. European Eating Disorders Review, 18 (1), 33-42. Přejít k původnímu zdroji...
  161. Russle, K. C. (2001). What is wilderness therapy? Journal of Experiental Education, 24, 70-79. Přejít k původnímu zdroji...
  162. Scruton, R. Μnro, T. (2010). Aesthetics. Encyclopaedia Britannica. Encyclopaedia Britannica Online. Cit. 21.7.2018. Dostupné z: https://www.britannica.com/topic/aesthetics
  163. Searle, J., R. (2004) Mind. Oxford: Oxford University Press.
  164. Sedlák, F. (1990). Základy hudební psychologie. Praha: SPN.
  165. Serre, J. C. (1995). L'Associatio neuropéenne de danse-thérapie. Revue Danse thérapien.1,7.
  166. Schott-Billmann, F. (1991). L'expression primitive. Liensocial, 114, 5-7.
  167. Schott-Billmann, F. (1992). Le primitivisme en danse-thérapie. Psychologie médicale 24 (5), 504-507.
  168. Schott-Billmann, F. (1994). Quand la danseguerit. Paris: La recherche en danse.
  169. Schűtz, A. (1953). Common-sense and scientific interpretation of humanaction. Philosophy and Phenomenological Research, 14 (1), 1-38. Přejít k původnímu zdroji...
  170. Slavík, J. (1994). Kapitoly z výtvarné výchovy II. Praha: Pražské centrum VPP.
  171. Slavík, J. (1994/1995). Mezi výtvarnou výchovou a arteterapií. Výtvarná výchova, 35 (2) 19-20.
  172. Slavík, J. (2001). Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). I. díl. Praha: UK.
  173. Slavík, J. (2015a). K přehledové stati Jiřího Mareše: Hudební představy, hudební představivost a mentální reprezentace hudby - podněty k diskusi. Živá hudba 2 (5).
  174. Slavík, J. (2015b). Artefiletika - příležitost pro expresi v dialogu teorie a praxe. Dostupné z
  175. Slavík, J. (2017). Exprese jako způsob poznávání. Kultura, umění a výchova, 5(1) [cit. 2017-03-29]. Dostupné z: http://www.kuv.upol.cz/index.php?seo_url=aktualni-cislo&casopis=12&clanek=154.
  176. Slavík, J. (2009). Expresivita je mrtvá? Ať žije expresivita! Výtvarná výchova, 49 (4), 11-18.
  177. Slavík, J., Chrz, V., & Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
  178. Slavík, J., Janík, T., Najvar, P., & Knecht, P. (2017). Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita. Přejít k původnímu zdroji...
  179. Smith, E. W. L. (2006). Tělo v psychoterapii. Praha: Portál.
  180. Strnadová V. (1998). Současné problémy české komunity neslyšících. I. díl - Hluchota a jazyková komunikace. Praha: Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
  181. Sztompka, P. (2007). Vizuální sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
  182. Šimanovský, Z. (2015). Hry pro zvládání agresivity a neklidu: Hry uvolňující napětí; vyjádření emocí; zdravé sebeprosazení. Praha: Portál.
  183. Šlepecký, M., Praško, J., Kotianová, A., & Vyskočilová, J. (2018). Třetí vlna v kognitivně-behaviorální terapii. Praha: Portál.
  184. Štech, S. (1992). Škola stále nová. Praha: Karolinum.
  185. Šupšáková, B. (2000). Detský výtvarný prejav. Bratislava: Digit.
  186. Thorová, K. (2006). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál.
  187. Tucker, A., Widmer, M., Faddis, T., Randolph, B., Gass, M. (2016) Family Therapy in Outdoor Behavioral Healthcare: Current Practices and Future Possibilities, Contemporary Family Therapy: An International Journal, 38 (1), 32-42. Přejít k původnímu zdroji...
  188. Valenta, J. (1997). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Agentura STROM.
  189. Valenta, J. (2003). Manuál metod a technik pro interkulturní výchovu a vzdělávání ‒ Praktické poznámky k práci s manuálem metod a technik. In Kasíková, H. a kol. Interkulturní výchova a vzdělávání: efektivní metody a formy. [CD ROM] Praha: Katedra pedagogiky FFUK, 96-100.
  190. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS.
  191. Valenta, J. (2011a). Rovné příležitosti a edukační systémy a postupy rozvíjející životní dovednosti (Nevyužité šance…). In Kasíková, H. & Straková, J. (eds.) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 247-282.
  192. Valenta, J. (2011b). Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT.
  193. Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.
  194. Valenta, J. (2015). Osobnostní a sociální výchova jako obor "semi-expresivní". In I. Stuchlíková & T. Janík et al., Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy (405-412). Brno: Masarykova univerzita.
  195. Valenta, J. (2017). "Mantra"() zvaná kritické myšlení … Získáno z http://valenta-blog.eduin.cz/2017/12/14/mantra-zvana-kriticke-mysleni/
  196. Valenta, M. (1998). Analýza prostorových vztahů v kresbě mentálně postižených dětí mladšího školního věku. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 33,4,348-363.
  197. Valenta, M. (2011) Dramaterapie. Praha: Grada.
  198. Valenta, M. a kol. (1998). Dramika pro speciální pedagogy. Olomouc: VUP.
  199. Valenta, M. a kol. (2006). Rukověť dramaterapie a teatroterapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  200. Valenta, M. a kol. (2009). Rukověť dramaterapie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  201. Valenta, M., Michalík, J., Lečbych, M. a kol. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada.
  202. Valenta, M., Müller, O. (2013). Psychopedie. Praha: Parta.
  203. Valenta, M., Müller, O., Havlínová, I. (2017). Občanská výchova pro 7. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: ALBRA.
  204. Valenta, M.; Műller, O. (2003). Psychopedie. Teoretické základy a metodika. Praha: Parta.
  205. Van der Laan, D. (2012). Architektonický prostor. Zlín: Nakladatelství Archa.
  206. Vašina, L. (1999). Sanoterapie. Brno: FF MU.
  207. Vašina, L. (2013). Repetitorium sanoterapie pro klinickou praxi a zdraví podporující chování. Brno: IMS.
  208. Vaysse, J. (2006). La Danse-thérapie. Histoire, techniques, théories. Paris: L´Harmattan.
  209. Vink, A. C., Bruinsma, M. S., & Scholten, R. J. (2003). Music therapy for people with dementia. Cochrane database of systematic reviews, Issue 4. Art. No.: CD003477. DOI: 10.1002/14651858.CD003477.pub2 Přejít k původnímu zdroji...
  210. Vostrý, J. (2007). Scénický smysl a dramatický cit. DISK, 19, 7-18.
  211. Votava J. a kol. (2003). Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Praha: Nakladatelství Karolinum.
  212. Vrbová, B. (2008). Pohybové divadlo neslyšících Zoji Mikotové. Brno: JAMU.
  213. Weber, M. (1998). Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH.
  214. Whitehead, A. N. (1998). Symbolismus, jeho význam a účin. Praha: Panglos.
  215. Wittgenstein, L. (2009). Poznámky k přednáškám o "soukromé zkušenosti" a "smyslových datech". Filosofický časopis, 57 (5), 645-678.
  216. Zedková, I. (Ed.) (2012). Tanečně pohybová terapie. Teorie a praxe. Olomouc: UP.
  217. Zeig, J. K. (2005). Umění psychoterapie: C. Rogers, V. Satirová, P. Watzlawick, A. Ellis, A. Beck, A. Lazarus a další. Praha: Portál.
  218. Zich, O. (1986). Estetika dramatického umění. Praha: Panorama.
  219. Zuidervaart, L. (2015). Umění a sociální transformace. Pravda, autonomie a společenské makrostruktury. Ústí nad Labem, Praha: Fakulta umění a designu UJEP. Nadace pro současné umění.
  220. Zuska, V. (2001). Estetika. Praha: Triton.
  221. Zvonek, S. Neslyšící pedagog jako vzor. [online]. [cit. 2010-11-13]. Dostupné na World Wide Web: