ISBN: 978-80-244-5897-7 | ISBN online: 978-80-244-5897-7 | DOI: 10.5507/pdf.20.24458977

Úprava prostředí pohledem osob se zdravotním postižením

Adéla Hanáková, Kateřina Kroupová, Miloň Potměšil, Eva Urbanovská, Veronika Růžičková, Jana Zvědělíková, Ingrid Navrátilová, Bianka Hudcová, Lucie Pazourková, Gabriela Špinarová


The monograph aims to point out the environmental factors that the target group of people with disabilities perceive as problematic, to describe the attitudes, fears that arise in connection with unsatisfactory conditions in the environment. A partial goal of the monograph is the creation of their proposal for environmental modifications by people with disabilities themselves. The monograph includes examples of good practice. The uniqueness of the publication lies in the fact that it summarizes all the factors of environmental adjustment that determine inclusive education, socialization, employment and quality of life of people with disabilities. The fundamental concepts of the publication are orientation; self-service; mobility; household management; accessibility of objects, routes and communications, e-accessibility; accessibility; adaptation of the environment in the context of support measures and joint training; aids for the disabled; inclusive and universal design; adjustment of the environment and safety of people with disabilities.

1. edition, Published: 2020, online: 2020, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. About the Ohio Library for the Blind & Physically Disabled. Cleveland Public Library [online]. 2020. Dostupné z: https://cpl.org/aboutthelibrary
  2. ACKERMANN, K. E. Snoezelen - podpora nebo požadavek? [online]. Dostupné z: https://3lobit.cz/Snoezelen-podpora-nebo-pozadavek/
  3. Adaptive clothing - Wikipedia. [online]. Dostupné z: en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_clothing
  4. ADEM, A., YILMAZ KAYA, B., & DAGDEVIREN, M. (2019). An Ergonomic Investigation of Working Environment with Kano Model and Universal Design Principles. Gazi University Journal of Science, 32(2), 582-593.
  5. ALEXANDR, D. (2015). Disaster and Emergency Planning for Preparedness, Response, and Recovery, Oxford Research Encyclopedia of Natural Hazard Science, Oxford University Press USA. Go to original source...
  6. BARNES, C. (1992). Disabling imagery and the media. An Exploration of the Principle sfor Media Representations of Disabled People, Halifax, Ryburn Publishing.
  7. BARVÍKOVÁ, J. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  8. BAY OF PLENTY EMERGENCY MANAGEMENT GROUP. Disaster preparednes for people with disabilities, dostupné z: www.boprc.govt.nz.
  9. BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, J., RŮŽIČKOVÁ., V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1436-8.
  10. BERÁNEK, J. a kol. (2013). Moderní řízení hotelového provozu. 5., zcela přeprac. Vyd. Praha: MAG Consulting.
  11. BÍLKOVÁ, A. (2019). Standardy univerzálního designu pro stabilizaci kvality bydlení. Disertační práce. Dspace.vsb.cz
  12. BODEČKOVÁ, D. (2020). Snoezelen jako terapeutická metoda. Olomouc, Bakalářská práce. Univerzita Palackého v Olomouci. Pedagogická fakulta. Ústav speciálněpedagogických studií.
  13. BOHÁČOVÁ, L. (2012). Design pro všechny. A2 [online]. Praha: Kulturní týdeník A2 s.r.o., roč. 2012, č. 21. Dostupné z: www.advojka.cz/archiv/2012/21/design-pro-vsechny
  14. BOUKAL, P. (2013). Fundraising pro neziskové organizace. Praha: Grada.
  15. BOYCE, K. (2017). Safe evacuation for all - Fact or Fantasy? Past experiences, current understanding and future challenges, Fire Safety Journal, vol. 91, pp. 28-40. Go to original source...
  16. BRACI1. LTD. (2016). What is Braci?, dostupné z: http://www.braci.co/.
  17. BUBENÍČKOVÁ, H., KARÁSEK, P., PAVLÍČEK., R. (2019). Kompenzační pomůcky pro uživatele se zrakovým postižením. Brno. Dostupné na: pomucky.centrumpronevidome.cz/subdom/pomucky/
  18. BÜCHLEROVÁ a kol. Pracovní asistence po nástupu do zaměstnání. [online]. ZAMESTNAVAM CZ. Dostupné z: zamestnavam.pracevobci.cz/chci-vytvorit-pracovni-mista/pracovni-asistence-po-nastupu-do-zamestnani/
  19. BUTLER, K., et. Al. (2017). Perspectives of occupants with mobility impairments on evacuation methods for use during fire emergencies, Fire Safety Journal, vol. 91, pp. 955-963. Go to original source...
  20. Centrum Paraple. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: www.paraple.cz/paraple/.
  21. Centrum pro dětský sluch Tamtam, o.p.s. [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: www.tamtam.cz/
  22. CERNIŇÁKOVÁ, E., HUBATKOVÁ SELUCKÁ, H. ed. (2014). Rovný přístup - Standard Handicap Friendly: metodická příručka pro práci knihoven s uživateli s postižením. Praha: Národní knihovna České republiky - Knihovnický institut.
  23. CLELAND, C. C., & CLARK, C. M. (1966). Sensory deprivation and aberrant behavior among idiots. American Journal of Mental Deficiency. 71(2), 213-225.
  24. ČADOVÁ, E. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodů tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  25. ČADOVÁ, E. (2015). Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s tělesným postižením nebo závažným onemocněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  26. ČÁLEK, O. a kol. (1986). Vývoj osobnosti zrakově těžce postižených. 1. Vyd. Praha: SPN.
  27. ČELEDOVÁ, L., KALVACH, Z., ČEVELA, R. (2016). Úvod do gerontologie. Vydání první. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum.
  28. ČERNÁ, M., JANOŠ, T., TUPÁ, Z., VODRÁŽKOVÁ, N. (2020). Biologický monitoring. In Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky ve vztahu k životnímu prostředí. Praha: SZÚ.
  29. Česká komora tlumočníků znakového jazyka [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: www.cktzj.com
  30. Český statistický úřad (2019). Výběrové šetření osob se zdravotním postižením. [online]. Dostupné z: https://www.czso.cz/csu/czso/vyberove-setreni-osob-se-zdravotnim-postizenim-2018
  31. Český svaz mentálně postižených sportovců. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-09-29]. Dostupné z: www.csmps.cz/.
  32. Český svaz zrakově postižených sportovců. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-09-22]. Dostupné www.sport-nevidomych.cz/
  33. ČEVELA, R. et al. (2014). Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. 1. Vyd. Praha: Grada.
  34. D'AUBIN, A. (2007). Working for Barrier Removal in the ICT Area: Creating a More Accessible and Inclusive Canada. The Information Society [online], 23(3), 193-201 [cit. 2020-01-05]. DOI: 10.1080/01972240701323622. ISSN 0197-2243. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01972240701323622 Go to original source...
  35. Defektologický slovník. (2000). 3. Upr. Vyd. Jinočany: H & H.
  36. DEWEY, J. (2018). Universal design. Salem Press Encyclopedia [online].
  37. Divadlo ALDENTE. [online]. 2011 [cit. 2020-11-12]. Dostupné z: www.divadloaldente.cz.
  38. Divadlo Neslyším. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: www.neslysim.cz.
  39. Divadlo UJETO. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-20]. Dostupné z: www.ujeto.cz.
  40. Divadlo vzhůru nohama. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: www.dvn.cz.
  41. DMA kompenzační pomůcky. Dostupné na: www.dmapraha.cz
  42. Dr.amas. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: nautis.cz/cz/dramas.
  43. DRAGOMIRECKÁ, E., BARTOŇOVÁ, J. (2006). WHOQOL-BREF. WHOQOL-100. World Health Organization Quality of Life Assessment. Praha: Psychiatrické centrum Praha.
  44. EQUAL DESIGN - Front page. Dostupné z: www.artmap.cz/equal-design
  45. FÁBIANOVÁ, A. (2014). Orofaciálna a bazálna stimulácia u detî s psychomotorickým oneskorenîm v ranom veku. Havlîčkův Brod: Tobiáš.
  46. FAJMONOVÁ, J., & CHOVANCOVÁ, M. (2008). Snoezelen: možnosti využití Snoezelenu při práci s žáky v základní škole speciální. 1. Vydání. Praha: IPPP - Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR.
  47. FIALOVÁ, A., VANDASOVÁ, Z. (2020). Zdravotní důsledky a rušivé účinky hluku. In Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky ve vztahu k životnímu prostředí. Praha: SZÚ.
  48. FILATOVA, R. (2014). Snoezelen-MSE. 1. Vydání. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef.
  49. FILATOVA, R., JANKŮ, K. (2010). Snoezelen. 1. Vydání. Frýdek-Místek: Kleinwächter Josef.
  50. FINKOVÁ, D., RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. (2011). Edukační proces u osob se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  51. FOGLI, D., ARENGHI, A., GENTILIN, F. (2019). A universal design approach to wayfinding and navigation. Multimedia Tools and Applications: An International Journal [online]. DOI: 10.1007/s11042-019-08492-2. Go to original source...
  52. FOWLER, S. (2008). Multisensory Rooms and Environments: Controlled Sensory Experiences for People with Profound and Multiple Disabilities. London: Jessica Kingsley.
  53. FRIEDLOVÁ, K. (2007). Bazální stimulace, pojetí konceptu. Sborník Multioborové, interdisciplinární a mezinárodní kooperace v ošetřovatelství. Olomouc.
  54. FRIEDLOVÁ, K. (2007). Bazální stimulace v základní ošetřovatelské péči. Praha: Grada.
  55. FRIEDLOVÁ, K. (2018). Bazální stimulace® pro ošetřující, terapeuty, logopedy a speciální pedagogy: praktická příručka pro pracující v sociálních službách, dlouhodobé péči a ve speciálních školách. 2. Vydání. Tábor: Asociace poskytovatelů sociálních služeb ČR.
  56. FRÖHLICH, A. (1998). Basale Stimulation. Das Konzept. Dussledorf: Verlag selbestimmtes Leben.
  57. GALUŠKOVÁ, T. (2013). Posouzení rizik evakuace osob se sníženou pohyblivostí, (Bakalářská práce). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
  58. GOTO, K. (2019). The Era of Adaptive Experiences: Rethinking Universal and Inclusive Design. Design Management Review [online]. 30(3), 28-33 [cit. 2020-01-09]. DOI: 10.1111/drev.12186. ISSN 15570614. Go to original source...
  59. GRONSETH, S., HOLLY L., HUTCHINS M. (2019). Flexibility in Formal Workplace Learning: Technology Applications for Engagement through the Lens of Universal Design for Learning. Techtrends: Linking Research and Practice to Improve learninga publication of the Association for Educational Communications [online]. 1-8 [cit. 2020-01-09]. DOI: 10.1007/s11528-019-00455-6. ISSN 87563894. Go to original source...
  60. GRONSETH, S. (2018). Inclusive Design for Online and Blended Courses: Connecting Web Content Accessibility Guidelines and Universal Design for Learning. Educational Renaissance [online]. 7, 14-22 [cit. 2020-01-09]. ISSN 21611602. Go to original source...
  61. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. (1997). Psychologie handicapu. Část 2, Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. 1. Vyd. Liberec: Technická univerzita.
  62. Hands Dance. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-17]. Dostupné z: (zdroj: ds-oukej.cz/hands-dance/
  63. HARTL, P., HARTLOVÁ, H. (2010). Velký psychologický slovník. Vyd. 4., V Portálu 1. Praha: Portál.
  64. HARTLEY, A. (2008). Microsoft claims RSI on the increase in UK: Due to increased working from home and on the move. Dostupný z:
  65. HASHEMI, M. (2018a). Dynamic, Stream-Balancing, Turn-Minimizing, Accessible Wayfinding for Emergency Evacuation of People Who Use a Wheelchair, Fire Technology, vol. 54, pp. 1195-1217. Go to original source...
  66. HASHEMI, M. (2018b). Emergency evacuation of people with disabilities: A survey of drills, simulations, and accessibility, Cogent Engineering, University of Pittsburgh. Go to original source...
  67. HAVLÍK, R. (2007). Sluchadlová propedeutika. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů. ISBN 978-80-7013-458-0.
  68. HAVLÍKOVÁ, E. (2012). Podaří se zavést evropské trendy do oblasti zaměstnávání osob se zdravotním postižením v ČR? Czech & Slovak Social Work / Sociální Práce / Sociálna Práca, 12(2), 149.
  69. HAVLOVÁ, D., JÍNOVÁ, J., URBAN, P., VOŘÍŠKOVÁ, M., VÍT, M. (2020). Zdravotní rizika pracovních podmínek a jejich důsledky. In Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky ve vztahu k životnímu prostředí. Praha: SZÚ.
  70. HEJČOVÁ, A. (2018). Přístupné památky. SONS ČR [online]. Dostupné z: www.sons.cz/Pristupne-pamatky-P4006171.htm
  71. HLADÍKOVÁ, K. (2019). Radiožurnál a Světluška jdou s nevidomými do divadla. [online]. Český rozhlas Radiožurnál. Dostupné z: radiozurnal.rozhlas.cz/radiozurnal-a-svetluska-jdou-s-nevidomymi-do-divadla-o-zivy-komentar-se-postara-8045871
  72. HLÁVKOVÁ, J. (2006). Zdraví a počítače. Dostupné z: http://www.szu.cz/tema/pracovni-prostredi/zdravi-a-pocitace.
  73. HRADÍLKOVÁ, T., SÝKOROVÁ V. (1998). Dotýkejte se, prosím! (Průvodce hmatovými projekty). Praha: Hapestetika.
  74. HRČOVÁ, J. Snozezelen u intaktní populace. Dostupné z: https://3lobit.cz/Snoezelen-u-intaktni-populace/
  75. HRNČÍŘ, K. (2008). Škodliviny v pracovním prostředí. [CD-ROM]. Rožnov pod Radhoštěm, Rožnovský vzdělávací servis.
  76. https://easy-to-read.eu/evropske-logo-easy-to-read/
  77. https://escape-mobility.com/types-of-evacuation-solutions/
  78. HUDCOVÁ, B. (2019). Krizová intervence u osob se zdravotním postižením, Sešity sociální práce, vol. 5, pp. 21-26.
  79. HULSEGGE, J., VERHEUL, A. (1987). Snoezelen: Another World: A practical book of sensory experience environments for the mentally handicapped. London: Rompa.
  80. CHRASTINA, J., ŠPATENKOVÁ, N., & HUDCOVÁ, B. (2020). Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb: umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  81. IARC. (2013). Air Pollution and Cancer. Scientific publication no. 161. Geneva: WHO.
  82. JAKABČIC, I., POŽÁR, L. (1997). Všeobecná patopsychológia. Bratislava: IRIS.
  83. JANKOVÁ, Jana. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  84. JANKŮ, K. (2010). Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: Ostravská univerzita.
  85. Jiné jeviště. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-09-13]. Dostupné z: jinejeviste.cz.
  86. KALVACH, Z. et al. (2011). Křehký pacient a primární péče. 1. Vyd. Praha: Grada.
  87. KANTOR, J. (2013). Terapeutické přístupy u osob s omezením hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  88. KAZMAROVÁ, H., KOTLÍK, B., MIKEŠOVÁ, M., VRBÍKOVÁ, V. (2020). Zdravotní důsledky a rizika znečištění ovzduší. In Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky ve vztahu k životnímu prostředí. Praha: SZÚ.
  89. KEBZA, V., ŠOLCOVÁ, I. (2004). Komunikace a stres. 1. Vyd. Praha: Státní zdravotní ústav.
  90. KECKLUND, L. et al. (2012). How Do People with Disabilities Consider Fire Safety and Evacuation Possibilities in Historical Buildings? - A Swedish Case Study. Fire Technol. Vol. 48, pp. 27-41. DOI: 10.1007/s10694-010-0199-0. Go to original source...
  91. KESNER, L. (2005). Marketing a management muzeí a památek. Praha: Grada.
  92. KIM, T., CHANG. K. (2018). Developing a measure of user-perceived universal design for sport facilities. South African Journal for Research in Sport, Physical Education [online]. 40(1), 25-38 [cit. 2020-01-09]. ISSN 03799069.
  93. KOCICHOVÁ, I., SUCHÁNKOVÁ, P. ed. (2016). Muzea bez bariér Bezbariérová přístupnost, výstavnictví a komunikace: Konference zaměřená na bezbariérovou komunikaci muzeí s návštěvníky. Národní muzeum.
  94. Kochleární implantáty. Dostupné na: www.kochlear.cz
  95. KOK, W., PETER, J., & CHOUFOUR, J. (2000). Snoezelen. Amsterdam: Bernardus Expertisecentrum/Fontis.
  96. KONDRÁTOVÁ, L., & WINKLER, P. (2017). Podporované zaměstnávání osob s vážným duševním onemocněním - Zahraniční a česká zkušenost: Narativní syntéza = The supported employment of people with severe mental illness - The Czech and international experience: A narrative synthesis. Česká a Slovenská Psychiatrie, 113(3), 132-139.
  97. KOO, J., KIM, B.  KIM, I. S. (2014). Estimating the effects of mental disorientation and physical fatigue in a semi-panic evacuation, Expert Systems With Applications, vol. 41(5), pp. 2379-2390. Go to original source...
  98. KOO, J., KIM, I. S.  KIM, B. (2012). Estimating the impact of residents with disabilities on the evacuation in a high-rise building: A simulation study, Simulation Modelling Practice and Theory, vol. 24, pp. 71-83. Go to original source...
  99. KRÁL, M. Projevy a posuzování vibrací v pracovním prostředí na zdraví člověka. [2020]. [online]. [cit. 2020-11-4]. Dostupné z: www.praceamzda.cz
  100. KREJČÍŘOVÁ, O. (2007). Manuál zaměřený na orientaci v poradenství a v problematice pracovního uplatnění osob se zdravotním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  101. KUDRNOVSKÁ, B. (2016). Co je to univerzální design: Univerzalniatelier. Univerzální ateliér [online]. [cit. 05.01.2020]. Dostupné z: www.univerzalniatelier.cz
  102. KULIGOWSKI, E., et. al. (2013). Stair evacuation of older adults and people with mobility impairments, Fire Safety Journal, vol. 62(Part C), pp. 230-237. Go to original source...
  103. Kvalita života. [cit. 27. 1. 2010]. Dostupné na http://kvalitazivota.vubp.cz/clanky.php
  104. LIU, Y., CLARKSON, P. J. (2019). Exploring the application of Inclusive Design to the improvement of healthcare services [online]. [cit. 2020-01-09]. DOI: 10.17863/CAM.36672. ISSN edsble. Go to original source...
  105. Louvre. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-09-18]. Dostupné z: www.louvre.fr/en.
  106. LOY, B., HIRSH, A.  BATISTE, L. C. (2006). Including employees with disabilities in emergency evacuation plans: 9/11's Effect on the demand for information. Work, Journal of Prevention, Assessment, vol. 27(4), pp. 407-411.
  107. LUDÍKOVÁ, L. a kol. (2015) Netradiční pohledy na kvalitu života osob speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  108. LUDÍKOVÁ, L. (2017). Problematika kvality života osob se speciálními potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  109. LUŽNÁ, Z. (2019). Přizpůsobení muzejních exponátů osobám se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Diplomová práce. Vedoucí diplomové práce Mgr. et Bc. Veronika Růžičková, Ph.D.
  110. MACHÁLEK, P., NESRSTOVÁ, J. (2011). Základy fundraisingu a projektového managementu. Brno: Masarykova univerzita.
  111. MANLEY, M.  KIM, Y. S. (2012). Modeling emergency evacuation of individuals with disabilities (exitus): An agent-based public decision support systém, Expert Systems With Applications, vol. 39(9), pp. 8300-8311. Go to original source...
  112. MAREŠ, J. a kol. (2006). Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD.
  113. MARSDEN FIRE SAFETY LTD. (2017-2019). Evacuation aids, dostupné z: www.marsden-fire-safety.co.uk.
  114. MATĚJČEK, Z. (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. Přeprac. Vyd. Jinočany: Nakladatelství H&H.
  115. MATĚJČEK, Z. (2005). Výbor z díla. 1. Vyd. Praha: Karolinum.
  116. MATĚJKOVÁ, K. et al. (2016). Budoucnost designu: sborník: 30 českých a zahraničních odborníků se zamýšlí nad budoucností designu = The future of design: the collection: 30 Czech and foreign experts reflecting on the future of design. Vydání první. Praha: Czechdesign.cz.
  117. MATOUŠEK, O. (2001). Bezpečnost práce při manipulaci s břemeny. Praha: VÚBP.
  118. MCGUIRE, L., FORD, E.  OKORO, C. A. (2007). Natural disasters and older US adults with disabilities: implications for evacuation. Disasters, vol. 31(1), pp. 49-56. Meet Amber & Music Family. Amber G Productions [online]. 2020 [cit. 2020-10-15]. Dostupné z: www.ambergproductions.com Go to original source...
  119. MERTENS, K. (2003). Snoezelen-eine Einführung in die Praxis. Dortmund: Verlag mo-dernes Lernen.
  120. Metodika kategorizace přístupnosti tras a komunikací. On-line. Dostupné na: https://adoc.pub/metodika-kategorizace-pistupnosti-tras-a-komunikaci.html
  121. Metodika přístupnosti objektů. On-line. Dostupné na: https://www.centrumkosatec.cz/data/caaos/Data/2016/Metodika%20kategorizace%20p%C5%99%C3%adstupnosti%20objekt%C5%AF.pdf
  122. Meyra. Dostupné na: www.meyra.cz
  123. MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  124. Ministerstvo práce a sociálních věcí. [online]. [cit. 2020-09-29]. Dostupné z: www.mpsv.cz/umluva-osn-o-pravech-osob-se-zdravotnim-postizenim
  125. Mluvící ruce. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: www.cun.cz.
  126. MMR. (2009). Vyhláška č. 398/2009 Sb. O obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb. Praha: Ministerstvo pro místní rozvoj ČR.
  127. MOKDAD, A. K., et al. (2005). When Chronic Conditions Become Acute: Prevention and Control of Chronic Diseases and Adverse Health Outcomes During Natural Disasters, Preventing Chronic Disease, vol. 2, pp.1-4.
  128. Moravská galerie [online]. [cit. 2020-09-22]. Dostupné z: www.moravska-galerie.cz
  129. SOSNA, T. (2004). Výtvarné umění a oční choroby. Článek z časopisu SANQUIS. Číslo 31/2004, str. 46.
  130. MÜLLER, O. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada.
  131. Nadace Divoké Husy [online]. [cit. 2020-09-22]. Dostupné z: www.divokehusy.cz
  132. Národní muzeum bez bariér. Národní muzeum [online]. [cit. 2020-09-22]. Dostupné z: www.nm.cz
  133. Nařízení vlády č. 168/2014 Sb. Dostupné z: www.zakonyprolidi.cz
  134. NATIONAL FIRE PROTECTION ASSOCIATION. (2016). Emergency Evacuation Planning Guide for People with Disabilities, dostupné z: https://www.nfpa.org/-/media/Files/Public-Education/By-topic/Disabilities/evacuationguidepdf.ashx?La=en.
  135. NATIONAL FIRE PROTECTION ASSOCIATION. (2016). Emergency Evacuation Planning Guide for People with Disabilities, dostupné z: https://www.nfpa.org/-/media/Files/Public-Education/By-topic/Disabilities/evacuationguidepdf.ashx?La=en.
  136. NAVRÁTILOVÁ, B. (2016). Univerzální design a přístupnost staveb městské hromadné dopravy. ČVUT dspace [online]. Copyright © [cit. 04.11.2020]. Dostupné z: https://dspace.cvut.cz/handle/10467/67726
  137. Návštěvníci se specifickými potřebami. Národní galerie Praha [online]. [cit. 2020-09-22]. Dostupné z: https://www.ngprague.cz/o-nas/stranka/navstevnici-se-specifickymi-potrebami
  138. NESLYŠÍCÍ NÁVŠTĚVNÍK V MUZEU ČI GALERII: Metodický materiál. Metodické centrum muzejní pedagogiky [online]. 2014 [cit. 2020-09-25]. Dostupné z: http://www.mcmp.cz/fileadmin/user_upload/vzdelavani/metodicke_texty/08_NESLYSICI_NAVSTEVNIK_V_MUZEU_CI_GALERII_WEB.pdf
  139. NIELSEN, L. (1991). Spatial relations in congenitally blind infants: A study. Journal of Visual Impairment & Blindness, 85(1), 11-16. Go to original source...
  140. NOMURA, M., NIELSEN, G. S.  TRONBACKE, B. (2010). Guidelines for easy-to-read materials. On behalf of the Ifla/Library services to people with special needs section, [2nd ed.]. The Hague: IFLA Headquarters
  141. NOVOSAD, L. (2000). Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. 1. Vyd. Praha: Portál.
  142. NRZP ČR. Platná legislativa pro OZP. [online]. PRACEPROZP.cz. Dostupné z: http://praceprozp.cz/platna-legislativa-pro-ozp/
  143. Okamžik. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-09-15]. Dostupné z: https://www.okamzik.cz/.
  144. OPATŘILOVÁ, D. (2005). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: Masarykova univerzita.
  145. OPATŘILOVÁ, D. (2005). Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Brno: MU.
  146. Organizace Aliterra. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-12]. Dostupné z: https://www.aliterra.eu/.
  147. PEROUT, E. (2005). Arteterapie se zrakově postiženými. Praha: Okamžik.
  148. PFEIFFER, J. (1990). Ergoterapie 2. Praha: Avicenum, 1990. ISBN 80-201-0004-0.
  149. POLAČKOVÁ, Z. (2005). Fundraisingové aktivity: jak získat finanční prostředky od místní komunity. Praha: Portál.
  150. PONECHALOVÁ, D. (2009). Snoezelen: úvod do tématiky. Bratislava: 3lobit.
  151. PROCHÁZKOVÁ, L. (2009). Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno: MSD, spol. S.r.o. Brno.
  152. Průvodce konceptem Snoezelen-MSE [online]. [cit. 2020-05-15]. Dostupné z: http://www.Snoezelen-mse.cz/wp-content/uploads/2017/05/Pruvodce_ISNA.pdf
  153. RAMEY-GASSERT, L. (2006). Reexamining connections: Museums as science learning environment Science Education. [online]. Volume: 78 Issue: 4, (1994-07-01) s. 345-363, ISSN: 0036-8326. [cit. 2020-09-22]. Dostupné z: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.3730780403/abstract. Go to original source...
  154. REGEC, V., STEJSKALOVÁ, K. et al. (2012). Komunikace a lidé se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  155. RICHERSON, P. J. a BOYD, R. (2012). V genech není všechno, aneb, Jak kultura změnila evoluci člověka. Vyd. 1. Praha: Academia.
  156. Ruce.cz. Technické pomůcky pro nedoslýchavé. Dostupné na: http://ruce.cz/clanky/619-technicke-pomucky-pro-nedoslychave
  157. RŮŽIČKOVÁ, V., KROUPOVÁ, K. (2020). Tyflografika: reliéfní grafika a její role v životě osob se zrakovým postižením. Univerzita Palackého v Olomouci.
  158. SALAJKA, F. (2006). Hodnocení kvality života u nemocných s bronchiální obstrukcí. 1. Vyd. Praha: Grada.
  159. SEDLÁKOVÁ, R. (2007). Obraz Romů v televizním zpravodajství - příklad mediální konstrukce reality. Brno: Masarykova univerzita. Disertační práce. Vedoucí práce: phdr. Jaromír Volek, Ph.D.
  160. SCHALOCK, R. L. (2004). The concept of quality of life: what we know and do not know. Journal of Intellectual Disability Research, vol. 48, part 3, s. 203-216. [cit. 6. 2. 2010]. Dostupné na WWW:<http://www3.interscience.wiley.com/journal/118795463/issue> Go to original source...
  161. SIV.cz - Zdravotnické pomůcky. Dostupné na: https://www.pomuckyzdravotnicke.cz/
  162. SKŘEHOT, P. a kol. (2009) Ergonomie pracovních míst a pracovní podmínky zaměstnanců se zdravotním postižením. Praha: VÚBT.
  163. SLOWÍK, J. (2005). Medializace handicapu a její úskalí. Kontakt 1-2, 7: 1-200, s. 111-114. ISSN 1212-4117. Go to original source...
  164. SMITH, J. K. (2014). The museum effect: how museums, libraries, and cultural institutions educate and civilize society. New Zealand: Rowman & Littlefield Publishers.
  165. SONS. Dostupné https://www.sons.cz/kultura.
  166. SOURALOVÁ, E., LANGER, J. (2005). Surdopedie: studijní opora pro kombinované studium. Olomouc: Univerzita Palackého.
  167. STEINFELD, E., MAISEL, J. (2012). Universal design: creating inclusive environments. Hoboken, N. J.: John Wiley & Sons.
  168. STRASSER, H. (2007). Assessment of the Ergonomic Quality of Hand-Held Tools and Computer Input Devices. Amsterdam: IOS Press.
  169. SUTTEL, R. (2003). Prepared for Safety, Buildings, pp. 32-34.
  170. Světluška. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-05]. Dostupné z: https://svetluska.rozhlas.cz/o-nas-7604260.
  171. ŠNAJDAROVÁ, H. (2007). Bezbariérové stavby: právní a normové prostředí, úpravy staveb pro pohybově postižené. Brno: ERA.
  172. ŠPRINGEROVÁ, P. (2014). Univerzální design [online], Datum poslední revize 26. 12. 2014, 22:46 UTC, [citováno 4. 11. 2020] Go to original source...
  173. ŠTEFEK, D. (2013). Řízená evakuace osob s mentálním postižením, (Diplomová práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  174. The British Museum. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-02]. Dostupné z: https://www.britishmuseum.org/visit/accessibility-museum.
  175. The metropolitan museum of art. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-10-29]. Https://www.metmuseum.org/visit/accessibility.
  176. The Tap Tap [online]. Datum neznámé [cit. 2020-9-13]. Dostupné z: https://www.thetaptap.cz/#!Kapela.
  177. Tichá linka [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.tichalinka.cz/
  178. Tichý svět [online]. [cit. 2020-10-01]. Dostupné z: https://www.tichysvet.cz/
  179. TOMANDL, J., ŠESTÁKOVÁ, I. (2014). Architektonické řešení prostředí pro osoby s Parkinsonovou nemocí, Praha: ČVUT.
  180. TOMANDL, J., ŠESTÁKOVÁ, I. (2016). Principy tvorby prostředí pro osoby s Parkinsonovou nemocí. In H. Štěpánková & R. Šlamberová (Eds.), Stárnutí 2016: Sborník příspěvků z 3. Gerontologické mezioborové konference (pp. 161-167). Praha: Univerzita Karlova, 3. Lékařská fakulta. Dostupné z http://www.konferencestarnuti.cz/files/Starnuti_2016_sbornik.pdf
  181. TROJAN, R., MRÁZ, B. (1996). Malý slovník výtvarného umění. Praha: Fortuna.
  182. TRUSCHKOVÁ, P. (2007). Snoezelen jako terapie nových možností. Speciální pedagogika. 17, 88-93.
  183. Tyflopomůcky. Dostupné na: https://www.tyflopomucky.cz/olomouc/.
  184. Unie neslyšících Brno. Indukční smyčky. Dostupné na: https://www.indukcni-smycky.cz/
  185. Unie neslyšících Brno. Kompenzační a komunikační pomůcky pro neslyšící v celé ČR. Dostupné na: https://www.pomuckyproneslysici.cz/
  186. Usnesení vlády České republiky č. 369/1991 k návrhu systému monitorování zdravotního stavu obyvatelstva ve vztahu k životnímu prostředí. Dostupné z: https://albatros.odok.cz/usneseni/usneseni_webtest.nsf/0/73997F7D06948622C12571B6006F0337
  187. Usnesení vlády České republiky č. 810/1998 k Akčnímu plánu zdraví a životního prostředí České republiky. Dostupné z: https://albatros.odok.cz/usneseni/usneseni_webtest.nsf/0/7F607D357C997E7AC12571B6006FCCAF
  188. Úvodní stránka | Vláda ČR [online]. Copyright © [cit. 05.01.2020]. Dostupné z: https://www.vlada.cz/assets/ppov/vvzpo/dokumenty/Narodni-plan-OZP-2015-2020_2.pdf
  189. VAĎUROVÁ, H. (2006). Sociální aspekty kvality života v onkologii. 1. Vyd. Brno: MSD.
  190. VAĎUROVÁ, H., MÜHLPACHR, P. (2005). Kvalita života: teoretická a metodologická východiska. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita.
  191. VÁGNEROVÁ, M. (2012). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
  192. VÁGNEROVÁ, M. (2008). Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál.
  193. VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. (2000). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum.
  194. VALENTA, M. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  195. VÁŇOVÁ, L. (2009). Univerzální Design v Německu. Dostupné z: http://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/univerzalni-design-v-nemecku
  196. VAVŘINOVÁ, J. (2007). Registr profesionálních expozic karcinogenům. [cit. 2020-11-1]. Dostupné z: http://www.szu.cz/publikace/registr-profesionalnich-expozic-karcinogenum
  197. Victoria and Albert Museum. [online]. Datum neznámé [cit. 2020-19-25]. Dostupné z: https://www.vam.ac.uk/info/disability-access.
  198. VÍTKOVÁ, M. (2001). Podpora vzdělávánî dětî a žáků s těžkým zdravotnîm postiženîm. II., Metoda bazálnî stimulace. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenstvî ČR.
  199. VRBOVÁ, R. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  200. VYBÍRAL, Z. (2009). Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál.
  201. Vyhláška č. 388/2011 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením, v aktuálním znění.
  202. Vyhláška č. 398/2009 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb, v aktuálním znění.
  203. Vyhláška č. 398/2009 Sb.: Vyhláška o obecných technických požadavcích zabezpečujících bezbariérové užívání staveb.
  204. WEYESSA GARI, D., KOTHAN, F., KOŽÍŠEK, F., PUMANN, P. (2020). Zdravotní důsledky a rizika znečištění pitné a rekreační vody. In Systém monitorování zdravotního stavu obyvatelstva České republiky ve vztahu k životnímu prostředí. Praha: SZÚ.
  205. WHO. Air quality guidelines for particulate matter, ozone, nitrogen dioxide and sulphur dioxide. Global update 2005. Summary of risk assessment. Geneva: WHO, 2006.
  206. WHO. Health risks of air pollution in Europe - HRAPIE project, Recommendations for concentration-response functions for cost-benefit analysis of particulate matter, ozone and nitrogen dioxide. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2013a.
  207. WHO. Review of evidence on health aspects of air pollution - REVIHAAP Project,Technical Report. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe, 2013b.
  208. WIENER, P. (2006). Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. Vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS.
  209. World report on vision. World Health Organization 2019; Available from: https://www.who.int/publications/i/item/world-report-on-vision
  210. www.betterdialog.com/cs/kompenzacni-pomucky-pro-sluchove-postizene-a-neslysici/
  211. YERKES, R. M., & DODSON, J. D. (1980). The relation of strength of stimulus to rapidity of habit-formation. Journal of comparative neurology and psychology.
  212. Zákon č. 117/2001 Sb.: Zákon o veřejných sbírkách a o změně některých zákonů (zákon o veřejných sbírkách). Zákony pro lidi [online]. [cit. 2020-09-27]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-117
  213. Zákon č. 122/2000 Sb.: Zákon o ochraně sbírek muzejní povahy a o změně některých dalších zákonů. Zákony pro lidi [online]. [cit. 2020-09-27]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-122
  214. Zákon č. 198/2009 Sb. Zákon o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon)
  215. Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, v aktuálním znění, dostupné na: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-231
  216. Zákon č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému a o změně některých zákonů. (2000).
  217. Zákon č. 257/2001 Sb.: Zákon o knihovnách a podmínkách provozování veřejných knihovnických a informačních služeb (knihovní zákon). Zákony pro lidi [online]. [cit. 2020-09-27]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2001-257
  218. Zákon č. 262/2006 Sb. Zákoník práce. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2006-262
  219. Zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, v aktuálním znění.
  220. Zákon č. 435/2004 Sb. Zákon o zaměstnanosti
  221. Zákon o ochraně veřejného zdraví č. 258/2000 Sb. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-258
  222. ZIKL, P. (2014). Terapie ve speciálnî pedagogice: (ergoterapie, fyzioterapie, bazálnî stimulace). Hradec Králové: Gaudeamus.
  223. ZOUBKOVÁ, A. (2014). Neviditelné divadlo: Divadlo pro všechny smysly - kromě zraku [online]. Goethe-Institut Praha. Dostupné z: http://www.goethe.de/ins/cz/prj/jug/the/sin/cs12496857.htm
  224. ZVONÍKOVÁ, A., & WERNEROVÁ, J. (2017). Zaměstnávání osob se zdravotním postižením. Revision & Assessment Medicine / Revizni a Posudkove Lekarstvi, 20(2), 60-64.
  225. ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. (2015). Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.