ISBN: 978-80-244-6006-2 | ISBN online: 978-80-244-6007-9 | DOI: 10.5507/ff.21.24460062

Aktuální tanečněvědný diskurz

Obraty v současném tanci

Jitka Pavlišová, Barbora Liška, Tereza Richterová, Albina Feofilaktova


Teoreticko-analytická publikace se zaměřuje na oblast divadelního tance a jeho proměny v několika posledních desetiletích. Formou jednotlivých studií cílí zejména na fenomén tzv. obratů (konkrétně instalativní, ekologický, postlidský a archivní), které vývoj tance v uplynulých letech výrazně spoludefinují. Výzkum se opírá o stěžejní zahraniční teoretické koncepty, jež však v českém akademickém diskurzu v souvislosti s významem tance dosud zcela chyběly. Tím zároveň autorky usilují o jejich reflexi a etablování rovněž v tuzemském prostředí.

1. vydání, Publikováno: 2021, online: 2021, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. ARISTOTELES, 1962. Poetika. Praha: Orbis.
  2. BAUER, Bojana, 2015. Propensity: Pragmatics and Functions of Dramaturgy in Contemporary Dance. In: HANSEN, Pil, CALLISON, Darcey (ed.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engegement. London: Palgrave Macmillan, s. 31‒50. Přejít k původnímu zdroji...
  3. BLEEKER, Maaike, 2015. Thinking No-One's Thought. In: HANSEN, Pil, CALLISON, Darcey (ed.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engegement. London: Palgrave Macmillan, s. 67‒86.
  4. CONOLLY, Mary Kate, 2013. "An Introduction to Raimund Hoghe." In: CONOLLY, Mary Kate (ed.). Throwing the Body into Flight: A Portrait of Raimund Hoghe. London: Intellect. Přejít k původnímu zdroji...
  5. CVEJIĆ, Bojana, 2010. Dramaturgy: A Friendship of Problems, TkH Dance/Theories-Reloaded 18, s. 46‒53.
  6. DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, 2010. Tisíc plošin. Praha: Herrmann & synové.
  7. DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, 1994. What is Philosophy?. London: Verso.
  8. HANSEN, Pil, 2015. Introduction. In: HANSEN, Pil, CALLISON, Darcey (ed.). Dance Dramaturgy: Modes of Agency, Awareness and Engegement. London: Palgrave Macmillan, s. 31‒50.
  9. HUSCHKA, Sabine, 2012. Moderner Tanz. Konzepte Stile Utopien. Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
  10. KAŠPAROVÁ, Barbora, 2018. Tanztheater - taneční divadlo (nevšední) všednosti: od Kurta Joosse k Pině Bausch. Theatralia, 21, 1, s. 89-112. Přejít k původnímu zdroji...
  11. LEHMANN, Hans-Thies, PRIMAVESI, Patrick, 2016. Dramaturgy on shifting grounds. In: ROMANSKA, Magda (ed.). Routledge Companion to Dramaturgy. 1. London: Routledge, s. 169-172.
  12. LEPECKI, André, 2001. Dance without distance. Ballet Tanz International 2, s. 29-31.
  13. NOETH, Sandra, 2011. Protocols of Encounter: On Dance Dramaturgy. In: NOETH, Sandra, KLEIN, Gabriele (ed.). Emerging Bodies: The Performance of Worldmaking in Dance and Choreography. Transcript Verlag, Bielefeld, s. 247-256. Přejít k původnímu zdroji...
  14. PAVIS, Patrice, 2003. Divadelní slovník. Praha: Divadelní ústav.
  15. PAVIS, Patrice, 2016. The Routledge Dictionary of Performance and Contemporary Theatre. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  16. PAVLIŠOVÁ, Jitka, 2018. "Tanec-koncept", "ne-tanec" nebo "nová choreografie"?. ArteActa, 1, s. 5‒22. Přejít k původnímu zdroji...
  17. PLOEBST, Helmut, 2001. No wind no word. Neue Choreographie in der Gesellschaft des Spektakels/ New choreography in the society of the spectacle. München: Kieser Verlag.
  18. PROFETA, Katherine, 2015. Dramaturgy in Motion: At Work on Dance and Movement Performance. London: Wisconsin Press.
  19. VAN KERKHOVEN, Marianne, 2002. Focus Raimund Hoghe. [online]. [cit 7. 10. 2020]. Dostupné z: Raimundhoghe.com/en/focus_en.html
  20. VAN KERKHOVEN, Marianne, 1994. On Dramaturgy. Introduction and Table of Contents. Theaterschrift, no. 5 a 6, s. 8-34.
  21. VAN KERKHOVEN, Marianne, 1999. Van de kleine en de grote dramaturgie. Etcetera, vol. 17, no. 68, s. 67-69.
  22. BELL, Biba, 2014. Slow Work: Dance's temporal effort in the visual sphere. Performance Research 19, č. 3. s. 129-134. Přejít k původnímu zdroji...
  23. BISHOP, Claire, 2005. Installation Art a Critical History. London.
  24. BISHOP, Claire, 2018. Black Box, White Cube, Gray Zone: Dance exhibitions and Audience Attention. The Drama Review 62, č. 2, s. 22-42. Přejít k původnímu zdroji...
  25. BRANDSTETTER, Gabriele, 2017. Klidový stav/pohyb. In: DVOŘÁKOVÁ, Dita (ed.). Tanec, prostor a světlo. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
  26. EIERMANN, André, 2009. Postspektakuläres Theater. Die Alterität der Aufführung und die Entgrenzung der Künste. Bielefeld: transcript Verlag. Přejít k původnímu zdroji...
  27. CVEJIĆ, Bojana, 2014. Giving Time Without Losing It Interview with Xavier Le Roy. In: CVEJIĆ, Bojana (ed.). "Rétrospective" by Xavier le Roy. Dijon: Les Presses du réel.
  28. FISCHER-LICHTE, Erika, 2011. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári.
  29. FORSYTHE, William, 2011. Choreographic objects. In: SPIER, Steven (ed.). William Forsythe and the Practice of Choreography. New York: Routledge.
  30. GAENSHEIMER, Susanne, KRAMER, Mario (ed.)., 2016. William Forsythe: The Fact of Matter. Bielefeld: Kerber Verlag.
  31. PAVLIŠOVÁ, Jitka, 2015. Sasha Waltz: Mezi taneční performancí, instalací a plastic art. Taneční zóna 19, č. 2, s. 39-43.
  32. REBENTISCH, Juliane, 2012. Aesthetics of Installation Art. Berlin: Sternberk Press.
  33. RIEDEL, Christiane, 2014. A new unity of performance and exhibition. In: RIEDEL, Christiane, WALTZ, Yoreme, WEIBEL, Peter (ed.). Sasha Waltz: Installations Objects Performances. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag.
  34. ROSENTHAL, Stephanie (ed.), 2010. Move. Choreographing You: Art and Dance Since the 1960s. London: Hayward Publishing.
  35. SPIER, Steven, 2011. Choreographic thinking and amateur bodies. In: SPEIR, Steven (ed.). William Forsythe and the Practice of Choreography. New York: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  36. WEIBEL, Peter, 2014. Sasha Waltz. Installations, objects, performances - between "performative turn" and "installative turn". In: RIEDEL, Christiane, WALTZ, Yoreme, WEIBEL, Peter (ed.). Sasha Waltz: Installations Objects Performances. Ostfildern: Hatje Cantz Verlag.
  37. WOOKEY, Sara, 2015. WHO CARES? Dance in the Gallery & Museum. London: Siobhan Davies Dance.
  38. WORTHEN, B. William, 2018. Designing the Spectator in Immersive Theatre. In: ARONSON, Arnold (ed.). The Routledge Companion to Scenography. London: Routledge.
  39. Arcolatheatre web. [online] 06. 3. 2019. [cit 10. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.arcolatheatre.com/about/sustainability/
  40. BROWN, Wendy, 2015. Undoing the Demos: Neoliberalism's Stealth Revolution. New York: Zone Books. Přejít k původnímu zdroji...
  41. CHAUDHURI, Una. "There Must Be a Lot of Fish in That Lake": Toward an Ecological Theater. 1994. Dostupné online [cit 10. 10. 2020]: https://www.academia.edu/4311607/There_Must_Be_a_Lot_of_Fish_in_That_Lake_Toward_an_Ecological_Theater?auto=download Přejít k původnímu zdroji...
  42. CHERKAOUI, Sidi Larbi, UYTTERHOEVEN, Lise, 2014. On Collaboration and Navigating between Dance Cultures. An Ethics of Reconciliation. In: COOLS, Guy, GIELEN, Pascal. The Ethics of Art, Ecological Turns in the Performing Arts. Amsterdam: Valiz, s. 247-258.
  43. COOLS, Guy, GIELEN, Pascal, 2014. The Ethics of Art, Ecological Turns in the Performing Arts. Amsterdam: Valiz.
  44. FISCHER-LICHTE, Erika, 2012. Estetika performativity. Mníšek po Brdy: Na Konári.
  45. GUATTARI, Felix, 2008. The Three Ecologies. Londýn: Bloomsbury Publishing PLC.
  46. HAECKEL, Ernst, 2010. Generelle Morphologie der Organismen, Berlín: De Gruyter.
  47. HENDRICKX, Sébastien, VERDONCK, Benjamin, 2014. On the "Manifesto for the Active Participation of the Performing Arts Sector in the Transition towards a Fair Durability". In: COOLS, Guy, GIELEN, Pascal, The Ethics of Art, Ecological Turns in the Performing Arts. Amsterdam: Valiz, s. 109-126.
  48. INGVARTSEN, Mette, 2013. The Artificial Nature Project - Or how to make choreography for nonhuman performers. [online] 06. 3. 2013. [cit 10. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.metteingvartsen.net/texts_interviews/the-artificial-nature-project-or-how-to-make-choreography-for-non-human-performers/
  49. JACKSON, Naomi M, 2014. Ecology, Dance Presenting, and Social Justice. In: COOLS, Guy, GIELEN, Pascal. The Ethics of Art, Ecological Turns in the Performing Arts. Amsterdam: Valiz, s. 197-226.
  50. KOLÁŘSKÝ, Rudolf, SUŠA, Oleg, 1998. Filosofie a současná ekologická krize. Morální a politická filosofie; sv. 5, 1. vyd. Praha: Filosofia.
  51. KREBS, C. J, 1972. Ecology: The Experimental Analysis of Distribution and Abundance, New York: Harper & Row, Publishers.
  52. LAMSER, Zdeněk, 2018. Sociologický slovník. [online] 10. 11. 2018. [cit 10. 8. 2020]. Dostupné z: https://encyklopedie.soc.cas.cz/w/Ekologie
  53. LAZZARATO, Maurizio, 2014. Signs and Machines: Capitalism and the Production of Subjectivity. Los Angeles: Semiotext(e).
  54. LEPECKI, André, 2016. Singularities: Dance in the Age of Performance. Oxfordshire: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  55. MIDGARD FIKSDAL, Ingri, 2019. Affective Choreographies. Oslo: National Academy of the Arts.
  56. MORTON, Timothy, 2009. Ecology without Nature: Rethinking Environmental Aesthetics. Cambridge: Harvard University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  57. NELLIS, Steff, 2019. Voice Of Nature: The Trial - Maria Lucia Cruz Correia. [online] 06. 3. 2019. [cit 10. 8. 2020]. Dostupné z: https://e-tcetera.be/voice-of-nature-the-trial-maria-lucia-cruz-correia/
  58. ODUM, Eugene, 1975. Ecology, the link between the natural and the social sciences (Modern biology series) New York: Holt, Rinehart and Winston.
  59. ONDOK, Josef Petr, 1998. Člověk a příroda: hledání etického vztahu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
  60. PEETERS, Jeroen, 2014. Imagination, Experience and Meaning as Quality of Life. In: COOLS, Guy, GIELEN, Pascal. The Ethics of Art. Ecological Turns in the Performing Arts. Amsterdam: Valiz, s. 89-107.
  61. SOMVIELE, Charlotte De, 2019. In het Amazonewoud ruik je geen jungle meer, maar olie [online] 28. 2. 2019. [cit 10. 8. 2020]. Dostupné z: https://www.standaard.be/cnt/dmf20190227_04214424
  62. ŠMAJS, Josef, 1995. Ohrožená kultura. Od evoluční ontologie k ekologické politice. Brno: Zvláštní vydání.
  63. BACHTIN, Michail Michajlovič, 2007. François Rabelais a lidová kultura středověku a renesance. Praha: Argo.
  64. BOOKCHIN, Natalie, MEIXNEROVÁ, Marie (ed.), 2014. ♯mm net art - internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Olomouc: Pastiche Filmz PAF.
  65. BRAIDOTTI, Rosi, 2013. Posthuman. Cambridge: Polity Press.
  66. BRAIDOTTI, Rosi, 1994. Nomadic Subjects: Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York: Cambridge University Press.
  67. BRANDSTETTER, Gabriele, 1998. Defigurative Choreography: From Marcel Duchamp to William Forsythe. TDR. 42(4), 37-55. Přejít k původnímu zdroji...
  68. COLEBROOK, Claire, 2016. How Queer Can You Go? Theory, Normality and Normativity. In: HIRD, Myra J., GIFFNEY, Noreen (ed.). Queering the Non/Human. London: Routledge.
  69. COOPER ALBRIGHT, Ann, 2001. Strategic Abilities: Negotiating the Disabled Body in Dance. In: DILS, Ann, COOPER ALBRIGHT, Ann (ed.). Moving History/Dancing Cultures: A Dance History Reader. Middletown: Wesleyan University Press.
  70. DE SPAIN, Kent, 2000. Dance and Technology: A Pas de Deux for Post-Humans. Dance Research Journal. 32(1), s. 2-17. DOI: 10.2307/1478270. Přejít k původnímu zdroji...
  71. DELEUZE, Gilles, GUATTARI, Félix, 2010. Tisíc plošin. Praha: Herrmann a synové.
  72. GIL, José, 1998. Metamorphoses of the Body. Minneapolis: University of Minnesota Press.
  73. GIL, José, 2006. Paradoxical Body. DR: The Drama Review. 50(4), 21-35. Přejít k původnímu zdroji...
  74. HALL, Joshua. M, 2018. Philosophy of dance and disability. Philosophy Compass. 13, s. 1-10. DOI:10.1111/phc3.12551. Přejít k původnímu zdroji...
  75. HARAWAY, Donna, 2016. Companion Species, Mis-recognition, and Queer Worlding. In: HIRD, Myra J., GIFFNEY, Noreen (ed.). Queering the Non/Huhman. London: Routledge.
  76. HARAWAY, Donna, 2002. "Manifest kyborgů: Věda, technologie a socialistický feminismus ke konci dvacátého století". In: BARŠA, Pavel (ed.). Sborník prací Fakulty sociálních studií brněnské univerzity - Sociální studia 7. Brno: FSS MU, s. 51-58.
  77. HARAWAY, Donna, 2003. The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago: Prickly Paradigm Press.
  78. HAUER, Tomáš, 2002. S/krze postmodernî teorie. Praha: Karolinum.
  79. HAYLES, Katherine, 2000. How We Became Posthuman: Virtual Bodies In Cybernetics, Literature, And Informatics. Chicago: The University of Chicago Press. Přejít k původnímu zdroji...
  80. HIRD, Myra J., GIFFNEY, Noreen (ed.), 2016. Queering the Non/Human. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  81. INGVARTSEN, Mette, 2016. Expanded Choreography: Shifting the agency of movement in The Artificial Nature Project and 69 positions. Stockholm: Stockholm University of the Arts.
  82. JAGOSE, Annamarie, 1996. Queer Theory: An Introduction. New York: New York University Press.
  83. JANOŠČÍK, Václav (ed.) 2015. Objekt. Praha: Kvalitář.
  84. KURZWEIL, Ray, 2006. The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology. London: Penguin Books.
  85. LEPECKI, André, 2016. Limithropies of the human: Monstrums nature, thingly life, and the wild animal. In: LEPECKI, André (ed.). Singularities: Dance in the Age of Performance. London: Routledge, 2016. Přejít k původnímu zdroji...
  86. MACCORMACK, Patricia, 2017a Posthuman Ethics: Embodiment and Cultural Theory. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  87. MACCORMACK, Patricia, 2017b. Queer Posthumanism: Cyborgs, Animals, Monsters, Perverts. In: GIFFNEY, Noreen, O'ROURKE, Michael (ed.). The Ashgate Research Companion to Queer Theory. London: Routledge.
  88. MACEK, Jakub, 2003. Tělesnost a kyberkultura. Revue pro média. 5, s. 2-9.
  89. MARTINOVÁ, Marta, METELEC, Matěj, RYCHETSKÝ, Lukáš (ed.), 2020. Post A2. Praha: A2.
  90. PAVIS, Patrice, 2016. The Routledge Dictionary of Performance and Contemporary Theatre. London: Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  91. PEPPERELL, Robert, 2005 The Posthuman Manifesto. Kritikos [online]. 2. [cit. 18. 7. 2020]. Dostupné z: https://www.intertheory.org/pepperell.htm
  92. THAIN, Alanna, 2008. The in-Tensions of Extensions: Compagnie Marie Chouinard's bODY Remix gOLDBERG vARIATIONS. Differences. 19 (1), s. 71-95. Přejít k původnímu zdroji...
  93. ULRICH, Jessica, 2017. Art for Animal Audiences [online]. [cit. 15. 10. 2020]. Dostupné z: http://www.performancesforpets.net/text/
  94. AGAMBEN, Giorgio, 2002. Was von Auschwitz bleibt. Das Archiv und der Zeuge. [Remnants of Auschwitz, 1998]. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  95. BISMARCK, Beatrice von, 2013. Steps and Gaps: Curatorial Perspectives on Dance and Archive. In: BRANDSTETTER, Gabriele a Gabriele KLEIN (eds). Dance [and] Theory. Bielefeld: transcript Verlag, s. 213-217. Přejít k původnímu zdroji...
  96. CARLSON, Marvin, 2003. The Haunted Stage. The Theatre as Memory Machine. Michigan: University of Michigan Press.
  97. DE CERTEAU, Michel, 2009. Der Raum des Archivs oder die Perversion der Zeit. In: EBELING, Knut a Stefan GÜNZEL. Archivologie. Theorien des Archivs in Philosophie, Medien und Künsten. Berlin: Kadmos, s. 113-122.
  98. DERRIDA, Jacques, 1995. Archive Fever: A Freudian Impression. Chicago: University of Chicago Press. Přejít k původnímu zdroji...
  99. FOELLMER, Susanne, 2020. The Archival Turn in Dance/Studies. Reflections on (Corporeal) Archives and Documents. In: DAVID, Ann R., Michael HUXLEY a Sarah WHATLEY (eds.). Dance Fields. Staking a Claim for Dance Studies in the Twenty-First Century. Hampshire: Dance Books Ltd, s. 249-273.
  100. FOSTER, Hal, 2004. An Archival Impulse. October 110, s. 3-22 [cit. 22. 11. 2020]. Dostupné z: http://www.jstor.org/stable/3397555 Přejít k původnímu zdroji...
  101. FOUCAULT, Michel, 1989. The Archeology of Knowledge [1969]. New York: Routledge.
  102. FRANKO, Mark, 2019. Epilogue to an Epilogue: Historicizing the Re- in Dance Reenactment. In: WONG, Yutian a Jens Richard GIERSDORF. The Routledge Dance Studies Reader. 3. vydání. New York: Routledge, s. 93-104. Přejít k původnímu zdroji...
  103. LEPECKI, André, 2010. The Body as Archive: Will to Re-Enact and the Afterlives of Dances. Dance Research Journal 2, vol. 42, s. 28-48. Přejít k původnímu zdroji...
  104. MATZKE, Anemarie, 2012. Bilder in Bewegung bringen. Zum Reenactment als politischer und choreographischer Praxis. In: ROSELT, Jens a Otto ULF (Hgs.). Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven. Bielefeld: transcript Verlag, s. 125-139. Přejít k původnímu zdroji...
  105. PAVLIŠOVÁ, Jitka a Barbora LIŠKA, 2021. Diskurz tance / diskurz o tanci: Současné tendence německé taneční vědy. Theatralia 2 (v tisku). Přejít k původnímu zdroji...
  106. ROKEM, Freddie, 2000. Performing History. Theatrical Representations of the Past in Contemporary Theatre. Iowa: University of Iowa Press.
  107. TAYLOR, Diana, 2003. The Archive and the Repertoire. Performing Cultural Memory in the Americas. Durham: Duke University Press. Přejít k původnímu zdroji...
  108. UMATHUM, Sandra, 2012. Seven Easy Pieces oder von der Kunst, die Geschichte der Performance Art zu schreiben. In: ROSELT, Jens a Otto ULF (Hgs.). Theater als Zeitmaschine. Zur performativen Praxis des Reenactments. Theater- und kulturwissenschaftliche Perspektiven. Bielefeld: transcript Verlag, s. 101-125. Přejít k původnímu zdroji...
  109. ŽIŽEK, Slavoj, 1989. The Sublime Object of Ideology. London, New York: Verso.