ISBN: 978-80-244-6096-3 | ISBN online: 978-80-244-6097-0, 978-80-244-6098-7 | DOI: 10.5507/pdf.21.24460963

Komunikace učitele v prostředí české primární školy

Dominika Provázková Stolinská


The publication provides information about the concept of the teacher and the level of the communication in the current conditions of the Czech primary school. Through the publication we want to emphasize the importance of teacher-pupil and the parent communication in the Czech primary school environment for the success of education, from supporting the pupil’s learning processes to the application of contemporary visions of education.

1. edition, Published: 2021, online: 2021, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. ALLHOFF, Dieter-W. a ALLHOFF, Waltraud, 2008. Rétorika a komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2283.2.
  2. BASU, Andreas a FAUST, Liane, 2013. Umění úspěšné komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-5032-3.
  3. BAZALOVÁ, Barbora, 2017. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-1195-2.
  4. BELBIN, Meredith, 1996. How to Build Successful Team. London: B-H.
  5. BĚLECKÝ, Zdeněk, 2004-2005. Klíče k ŠVP - kompetence. Učitelské listy [online]. [01-09-2021] ISSN 1210-631. Dostupné z: http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz
  6. BELLACK, Arno A. et al., 1966. The Language of the Classroom. New York: Teachers College Press.
  7. BEŇO, Matej a kol., 2001. Učitel v procese transformácie spoločnosti. Bratislava: ÚIPŠ. ISBN 8070983051.
  8. BREZINKA, Wolfgang, 1989. Familie ist Zukunft. Bonn: Bouvier.
  9. BRÜNING, Ludger a SAUM, Tobias, 2006. Erfolgreich unterrichten durch Kooperaties Lernen. Strategien zur Schüleraktivierung. Essen: NDS Verlagsgesellschaft.
  10. BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, 2012. Komunikace dětí předškolního věku. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3008-0.
  11. CAMPBELL, Lloyd, 1992. Parents and Schools Working for Student Success. NASSP Bulletin. Go to original source...
  12. CÍROVÁ, Kateřina, 2012. Rodičovská kavárna. In: Rodiče vítáni [online]. Dostupné z: http://www.rodicevitani.cz/nezarazene/rodicovska-kavarna
  13. Co se změnilo v českém školství, 2009. Praha: ÚIV.
  14. COHN, Ruth C. (1974): Zur Grundlage des themenzentrierten interaktionellen Systems. Axiome, Postulate, Hilfsregel. In: Cohn, Ruth C.: Von der Psychoanalyse zur Themenzentrierten Interaktion (6. Aufl.). Stuttgart 1983, 120-128.
  15. CORSARO, William A., 1988. Routines in the Peer Culture of American and Italian Nursery School Children. Sociology of Education. 1(61), 1-14. Go to original source...
  16. ČÁP, Jan, 1993. Psychologie výchovy a vyučování. Praha: UK. ISBN 80-7066-534-3.
  17. DANCE, Frank a LARSON, Carl, 1976. The Functions fo Human Communication. A Theoretical Approach. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  18. DE SINGLY, Francois, 1999. Sociologie současné rodiny. Praha: Portál. ISBN 80-7178-249-1.
  19. DEVITO, Joseph A., 2008. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2018-0.
  20. DOCKING, Jim, 1990. Primary Schools and Parents. Rights, Responsibilities and Relationships. London: Hodder and Stroughton.
  21. DUCK, Steve, 1993. Learning about realtionships. London: Sage Publication. ISBN 0-8039-5157-4.
  22. DYTRTOVÁ, Radmila a KRHUTOVÁ, Marie, 2009. Učitel: Příprava na profesi. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2863-6.
  23. EDUin, 2011. Vztah rodičů a školy: Jejich dítě. Prezentace výsledků výzkumu. In: Rodiče vítáni [online]. Dostupné z http://www.rodicevitani.cz/wp-content/uploads/2011/06/Eduin_Vztah_rodicu_a_skoly_jejich_deti_Perfect_Crowd.pdf
  24. EPSTEIN, Joyce L., 1992. School and Family Partnerships. New York: Macmillan.
  25. FENSTERMACHER, Gary D. a SOLTIS, Jonas F., 2008. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-471-7.
  26. FERENCZI, Sándor, 2014. Klinický deník. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0626-2.
  27. FEŘTEK, Tomáš, 2011. Rodiče vítáni. Praha: Yinachi. ISBN 978-80-904735-2-2.
  28. FISHER, Robert, 1997. Učíme děti myslet a učit se: Praktický průvodce strategiemi vyučování. Praha: Portál. ISBN 80-7178-120-7.
  29. FLANDERS, Ned A., 1970. Analyzing teaching behavior. New York Reading: Addison-Wasley.
  30. FULLAN, Michael, 2007. The new meaning of educational change. New York: Teachers College Press. ISBN 978-0807747650.
  31. GAVORA, Peter, 2005. Učiteľ a žiaci v komunikácii. Bratislava: UK. ISBN 978-80-7315-104-1.
  32. GRICE, H. Paul, 1975. Logic and Conversation. London: University of London. ISBN 0127854231. Go to original source...
  33. GROOTINGS, Peter a KALOUS, Jaroslav, 2007. Od pilotních škol k reformní strategii. Praha: Nakladatelství Fragment. ISBN 80-7200-167-1.
  34. GUIRDHAM, Maureen, 1995. Interpersonal Skills at Work. Hempstead: Prentice Hall.
  35. HÁBL, Jan, 2015. Aby člověk neupadal v nečlověka: Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém. Červený Kostelec: Pavel Mervart. ISBN 978-80-7465-136-6.
  36. HÁDKOVÁ, Kateřina, 2012. Vzdělávání žáků a studentů s kochleárním implantátem. Praha: UK. ISBN 978-80-7290-618-5.
  37. HAMPLOVÁ, Dana, RYCHTAŘÍKOVÁ, Jitka a PIKÁLKOVÁ, Simona, 2002. České ženy: Vzdělání, partnerství, reprodukce a rodina. Praha: Sociologický ústav AV ČR. ISBN 80-7330-040-0.
  38. HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena, 2009. Psychologický slovník. Praha: Portál. ISBN 80-7178-303-X.
  39. HAVLÍK, Radomír a KOŤA, Jaroslav, 2002. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0042-0.
  40. HAVLÍNOVÁ, Miluše, HAVLOVÁ, Jana a VENCÁLKOVÁ Eliška, eds., 2008. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-487-8.
  41. HEIMLICH, Ulrich a KAHLERT, Joachim, 2012. Inklusion in Schule und Unterricht. Wege zur Bildung für alle. Stuttgart: Kohlhammer. Go to original source...
  42. HELUS, Zdeněk, 2007. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1168-3.
  43. HELUS, Zdeněk, 2009. Výchova obratu - úkol naší doby. Pedagogika. 54(4), 336-340. ISSN 0031-3815.
  44. HENDERSON, Anne, 1987. The Evidence Continues to Grow: Parent Involvement Improves Student Achievement. Columbia, Md.: National Committee for Citizens in Education.
  45. HRUBÁ, Jana, 2009. Jak se mění role učitele? In: RVP.cz [online]. Dostupné z https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/3058/JAK-SE-MENI-ROLE-UCITELE.html
  46. HUSÉN, Torsten et al., 1992. Schooling in Modern European Society. Oxford: Pergamon Press. ISBN 008-04-139-35.
  47. Jan Amos Komenský a jeho odkaz dnešku: výbor z díla, 1987. Praha: SPN.
  48. JANIŠ, Karel, ed., 2001. Rodina a škola. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-170-8.
  49. JEŘÁBEK, Jaroslav a TUPÝ, Jan, 2004. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP.
  50. KALOUS, Jaroslav a VESELÝ, Arnošt, 2006. Vzdělávací politika v globálním kontextu. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1261-5.
  51. KASÍKOVÁ, Hana a VALENTA, Josef, 1994. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku: Český výbor ASSITEJ. ISBN 80-901660-0-8.
  52. KASÍKOVÁ, Hana, 1994. Pedagogické otázky současnosti. Praha: ISV nakladatelství. ISBN 80-8586-605-6.
  53. KATRŇÁK, Tomáš, 2004. Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-29-6.
  54. Klíčové kompetence v základním vzdělávání, 2007. Praha: VÚP. ISBN 978-80-87000-07-6.
  55. KOHOUTEK, Rudolf, 2002. Základy užité psychologie. Brno: CERM. ISBN 80-214-2203-3.
  56. KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana a PUPALA, Branislav, eds., 2010. Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-828-9.
  57. KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a HAVEL, Jiří, 2012. Index for Inclusion in the Czech Primary Schools. Teachers Self-Evaluation in Primary Schools. Research. Brno: MU. ISBN 978-80-210-5931-3.
  58. KREJČOVÁ, Věra, 2005. Aktuální témata výchovy a vzdělávání ve škole. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-391-3.
  59. KUČERA, Miloš, 2007. Evropská dimenze ve vzdělávání. In: Lidská práva a fenomén migrace, výzvy současnému vzdělávání. České Budějovice: JU v ČB. ISBN 978-80-244-2049-3.
  60. KULIČ, Václav, 1980. Některá kritéria efektivity učení a vyučování a metody jejího zjišťování. Pedagogika. 30(6), 677-698. ISSN 2336-2189.
  61. KURELOVÁ, Milena, 2004. Pedagogika II.: Kapitoly z obecné didaktiky. Ostrava: OU. ISBN 80-7042-156-8.
  62. LAŠEK, Jan, 2001. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 80-7041-088-4.
  63. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, Hana, 2003. Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů / teorie, výzkum, praxe. Ostrava: PdF OU. ISBN 80-7042-272-6.
  64. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, Hana, 2010. Kvalita života dětí a didaktika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-784-8.
  65. LUKAVSKÁ, Eva, 2003. Pozor, děti! Didaktické otázky vyučování orientovaného na dítě. Dobrá voda: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. ISBN 80-86473-52-X.
  66. MALACH, Josef, 2002. Obecná didaktika pro učitele odborných předmětů. Ostrava: OSU. ISBN 80-7042-235-1.
  67. MALACH, Josef, 2004. Teorie a metodika výchovy. Ostrava: OSU. ISBN 80-7042-374-9.
  68. MAREŠ, Jiří a KŘIVOHLAVÝ, Jaro, 1995. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita v Brně.
  69. MAREŠ, Jiří, 2016. Zkoumání procesů a struktur ve výukové komunikaci: Historie a současnost. Pedagogika. 66(3), 250-289. ISSN 0031-381. Go to original source...
  70. MAREŠ, Jiří, ed., 1991. Interakce učitel-žáci a učitel-studenti: Sborník referátů z celostátního semináře Hradec Králové. Hradec Králové: PdF UHK.
  71. MAREŠ, Jiří, SLAVÍK, Jan, SVATOŠ, Tomáš a ŠVEC, Vlastimil, 1996. Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita v Brně. ISBN 80-210-1444-X.
  72. MAŘÍKOVÁ, Hana, 2000. Problémy současné české rodiny. Praha: Slon. ISBN 80-85850-93-1.
  73. MATĚJČEK, Zdeněk, 1992. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN. ISBN 80-042-5236-2.
  74. MATÝSKOVÁ, Danuše, 2005. Spolupráce rodiny a školy z pohledu rodičů a učitelů. Pedagogická orientace. 15(1), 27-36. ISSN 1211-4669.
  75. MIKULÁŠTÍK, Milan, 2008. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0650-4.
  76. MOŽNÝ, Ivo, 1990. Moderní rodina: (mýty a skutečnosti). Brno: Blok. ISBN 80-7029-018-8.
  77. MOŽNÝ, Ivo, 1999. Sociologie rodiny: její vývoj, teorie a základní problémy. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-85850-75-3.
  78. MOŽNÝ, Ivo, 2004. Česká rodina pozdní modernity: nová podoba starého partnera a rivala školy. Pedagogika. 54(4), 309-325. ISSN 0031-381.
  79. MŠMT, 2020. Metodické doporučení pro vzdělávání distančním způsobem [online]. Praha. Dostupné z: http://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani
  80. MŠMT, n. d. Strategie vzdělávací politiky do roku 2020 [online]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf
  81. MŠMT, n. d. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) [online]. Dostupné z: http://aplikace.msmt.cz/Predpisy1/sb190-04.pdf
  82. NAKLÁDALOVÁ, Pavlína a STOLINSKÁ, Dominika, 2012. Analysis of teaching process as a means of posibility to the detecting intercultural kompetence of primary school teacher. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research. 1(2), 81-83. ISSN 1804-789.
  83. NAKONEČNÝ, Milan, 1999. Sociální psychologie. Praha: Academia. ISBN 80-200-0690-7.
  84. Národní program rozvoje vzdělávání (Bílá kniha), 2001. Praha: ÚIV. ISBN 80-211-0372-8.
  85. Národní vzdělávací fond. Školská soustava ČR, 2003. Praha: MŠMT.
  86. NELEŠOVSKÁ, Alena a KADLČÍKOVÁ, Jana, 2010. Pohled absolventů oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ a Učitelství pro MŠ na evropské kompetence. Olomouc: ALTYN. ISBN 978-80-87224-10-6.
  87. NELEŠOVSKÁ, Alena, 2005. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada. ISBN 80-247-0738-1.
  88. OECD, 2008. Education at a Glance 2008: OECD Indicators. Paris: OECD.
  89. ONDREJKOVIČ, Peter, 2007. Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu. Bratislava: VEDA. ISBN 978-80-224-0970-4.
  90. PEARSON, Nelson a PEARSON, Judy C., 1997. Communication and Global Values. World Communication. 26, 34-37.
  91. PELIKÁN, Jiří, 1991. Metodologie výzkumu osobnosti středoškolského profesora a jeho pedagogického působení. Praha: SPN. ISBN 80-7066-398-7.
  92. PELIKÁN, Jiří, 1997. Výchova pro život. Praha: ISV. ISBN 80-85866-23-4.
  93. PERNEROVÁ, Rotraud A., 2000. Tabu v rodinné komunikaci. Praha: Portál. ISBN 80-7178-363-3.
  94. PITNEROVÁ, Pavla a MAXOVÁ, Eva V., 2014. Inkluzívní škola pro efektivní vzdělávání všech žáků. In: PIPEKOVÁ, Jarmila, VÍTKOVÁ, Marie et al. From School Inclusion to Social Inclusion and Participation in Society. Brno: MU.
  95. PLAMÍNEK, Jiří, 2000. Synergický management: Vedení, spolupráce a konflikty lidí ve firmách a týmech. Praha: Argo. ISBN 80-7203-258-5.
  96. PLAŇAVA, Ivo, 2005. Průvodce mezilidskou komunikací: Přístupy - dovednosti - poruchy. Praha: Grada. ISBN 80-247-0858-2.
  97. POL, Milan, 2007. Škola v proměnách. Brno: MU. ISBN 978-80-210-4499-9.
  98. PROKEŠOVÁ, M., 2003. Osobnost učitele aneb Ten, který miluje. Ostrava: VAVA. ISBN 80-902357-8-6.
  99. PROKOP, Jiří, 2005. Škola a společnost v kritických teoriích druhé poloviny 20. století. Praha: Karolinum. ISBN 8024610086.
  100. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a ČÁSTKOVÁ, Pavlína, 2015. Inclusive approach as a field for integrating foreign pupil into education at primary school. Turkish Online Journal of Educational Technology. September. ISSN 2146-7242.
  101. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a FILÍPKOVÁ, Iveta, 2021. The Processes of Educational Communication in Primary Schools Determined by the State of Emergency in the Czech Republic. The European Conference on Education 2021: Official Conference Proceedings. ISSN: 2188-1162. https://doi.org/10.22492/issn.2188-1162.2021.30 Go to original source...
  102. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a RAŠKOVÁ, Miluše, 2015. Reflection of paradigms of communication between family and school in the Czech Republic. Sofia: STEF92 Technology. ISBN 978-619-7105-45-2. DOI: 10.5593/sgemsocial2015B12. Go to original source...
  103. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika a ŠMELOVÁ, Eva, 2019. Teaching Assistant: New Element Supporting the Inclusive Approach in Czech Primary School. In Proceedings of the 2019 3rd International Conference on Education and E-Learning. New York: Association for Computing Machinery. ISBN: 978-1-4503-7225-1. Dostupné z https://doi.org/10.1145/3371647.3371657 Go to original source...
  104. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, 2015a. Changes in the Czech School Environment. Vienna: IAC-TLEI. ISBN 978-80-905791-6-3.
  105. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, 2015b. Conditions for effective interaction between teacher and pupil at Czech primary schools. North Cyprus.
  106. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, 2015c. Polytechnické vzdělávání v prostředí mateřské školy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-4735-3.
  107. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, 2016. Integrated Pupil at Primary School in the Inclusive Environment in the Czech Republic. INTED 2016 - 10th International Technology, Education and Development Conference. Valencie. ISBN 978-84-608-5617-7. Go to original source...
  108. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, 2017. Educational communication in an inclusive environment of primary school. In ŠMELOVÁ, Eva, SOURALOVÁ, Eva, PETROVÁ, Alena a kol. Social aspects of elementary school inclusion in the context of internatiolnal research. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5155-8.
  109. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše a ŠMELOVÁ, Eva, 2016. Communication Competencies of the Child before Starting Compulsory Education as a Factor Affecting the Readiness for School. Procedia Social and Behavioral Sciences. 233, 240-246. ISSN 1877-0428. DOI: 10.1016/j.sbspro.2016.10.211. Go to original source...
  110. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše a ŠMELOVÁ, Eva, 2017. Friendship in preschool children as a determinant supporting the inclusive approach in kindergarten. In ECE 2017 - Educating for change - The european conference on education. Brighton.
  111. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše a ŠMELOVÁ, Eva, 2016. Inclusive approach - a trend in the transformation of Czech schools. Barcelona. ISBN 978-84-608-8860-4. DOI: 10.21125/edulearn.2016.1366. Go to original source...
  112. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše a ŠMELOVÁ, Eva, 2020a. Primární a preprimární vzdělávání s akcentem na eliminaci rizik v kontextu zajištění rovných příležitostí. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Go to original source...
  113. PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, RAŠKOVÁ, Miluše a ŠMELOVÁ, Eva, 2020b. Synergy between parents and teachers - joint responsibility for the development of an inclusive environment. Sopron.
  114. PRŮCHA, Jan, 1996. Pedagogická evaluace: Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno: MU. ISBN 80-210-1333-8.
  115. PRŮCHA, Jan, 2002. Učitel: Současné poznatky o profesi. Praha: Portál. ISBN 80-7178-621-7.
  116. PRŮCHA, Jan, 2006. Přehled pedagogiky. Praha: Portál. ISBN 80-7178-944-5.
  117. PRŮCHA, Jan, 2009. Moderní pedagogika. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-503-5.
  118. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří, 2009. Pedagogický slovník. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-647-6.
  119. RABUŠIC, Ladislav, 2001. Kde všechny ty děti jsou?. Praha: Sociologické nakladatelství. ISBN 80-86429-01-6.
  120. RABUŠICOVÁ, Milada a EMMEROVÁ, Kateřina, 2003. Role rodičů ve vztahu ke škole - teoretické koncepty. Pedagogika. 53(3), 309-320. ISSN 0031-3815.
  121. RABUŠICOVÁ, Milada, ŠEĎOVÁ, Klára, TRNKOVÁ, Kateřina a ČIHÁČEK, Vlastimil, 2004. Škola a (versus) rodina. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 80-210-3598-6.
  122. RAKOUŠOVÁ, Alena, 2008. Integrace obsahu vyučování. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2529-1.
  123. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2017. Dostupné z: http://www.nuv.cz/t/rvp-pro-zakladni-vzdelavani
  124. RAŠKOVÁ, Miluše a PROVÁZKOVÁ STOLINSKÁ, Dominika, 2015. Komunikace o pubertě: dítě - matka - otec. Magister: Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. 2/2015. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISSN 1805-7152.
  125. Reforma školství v České republice, 2006. Praha: Varianty; Člověk v tísni.
  126. RIES, Lumír, 2008. Člověk a výchova: K humanizaci školy a edukace. Ostrava: Oftis. ISBN 978-80-900745-4-5.
  127. ROGERS, Carl R., 2000. O osobnej moci. Bratislava: Persona. ISBN 80-967-980-14.
  128. SEBEROVÁ, Alena, 2006. Výzkumná kompetence v učitelské profesi a ve vzdělávání učitelů. Ostrava: OSU. ISBN 80-7368-270-2.
  129. SCHNEIDEROVÁ, Anna, 2003. Pedagogická komunikace. Ostrava: OU. ISBN 80-7042-943-7.
  130. SCHULZ VON THUN, Friedmann, 2005. Jak spolu komunikujeme? Praha: Grada. ISBN 80-247-0832-9.
  131. SOBOTKOVÁ, Irena, 2007. Psychologie rodiny. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-250-8.
  132. SOCHA, Thomas J. a STAMP, Glen, 1995. Parents, Children and Communication. Frontiers of Theory and Research. Mahwah: Lawrence Exlaubaum. ISBN 9780805816051.
  133. SPILKOVÁ, Vladimíra et al., 2005. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál. ISBN 80-7178-942-9.
  134. SPILKOVÁ, Vladimíra, 2009. V zorném úhlu profesionalita učitelů. Učitelské noviny. 112(7). ISSN 0139-5718.
  135. STEM/MARK, 2009. Sociologický výzkum zaměřený na analýzu struktury postojů: Postoje rodičů a žáků ke vzdělávání. Dostupné z: http://www.msmt.cz/uploads/VKav_200/Analyza_191109/zz_MSMT_sociologicky_vyzkum_09_vzdelavani_f.doc
  136. STOLINSKÁ, Dominika, 2008. Jak může působit vyučovací styl učitele na zájem žáků o učební činnosti?. In: Současnost a budoucnost učitelského vzdělávání: Sborník referátů z odborného semináře "Profesionalizace učitelského vzdělávání". Ostrava: PdF OU. ISBN 978-80-7368-615-4.
  137. STOLINSKÁ, Dominika, 2010. TIVT - stále živá technika měření efektivity interakce učitel-žák na primární škole. In: Aktuální problémy pedagogiky ve výzkumech studentů doktorských studijních programů. Olomouc: PdF UP. ISBN 978-80-244-2815-4.
  138. STOLINSKÁ, Dominika, 2013. Interakce mezi učitelem a dítětem jako jedna z oblastí transformace české mateřské školy. In: Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-3877-1.
  139. SVATOŠ, Tomáš, 1995. Pedagogická cvičení ze sociální a pedagogické komunikace. PdF: VŠP.
  140. ŠEĎOVÁ, Klára, 2009. Tiché partnerství: Vztahy mezi rodiči a učitelkami na prvním stupni základní školy. Studia paedagogica. 14(1), 27-51. ISSN 2336-4521.
  141. ŠEĎOVÁ, Klára, ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠALAMOUNOVÁ, Zuzana, 2012. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál. ISBN 978-80-262-0085-7.
  142. ŠPENDLA, Vojtěch, 1972. Jednotná rodinná a školská výchova. Praha: SPN.
  143. ŠTECH, Stanislav, 1997. Vývoj poznatků o vztahu rodiny a školy. Československá psychologie, 41(6), 487-502. ISSN 0009-062X.
  144. ŠTĚPANÍK, Jaroslav, 2005. Umění jednat s lidmi 2. Praha: Grada. ISBN 80-247-0844-2.
  145. ŠULOVÁ, Lenka, 2005. Raný psychický vývoj dítěte. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-0877-4.
  146. ŠVANCAR, Radmil, 2009. Scházela diskuze o tom, co ministerstvo vlastně chce. Učitelské noviny. Č. 29. ISSN 0139-5718.
  147. ŠVEC, Vlastimil, 1999. Pedagogická příprava budoucích učitelů: problémy, inspirace. Brno: Paido. ISBN 80-85931-70-2.
  148. TERMANN, Stanislav, 2002. Umění přesvědčit a vyjednat. Praha: Grada. ISBN 80-247-0304-1.
  149. TOLLINGEROVÁ, Dana, 1971. Bellackova metoda mikroanalýzy a její formální zápis. Psychológia a patopsychológia dieťaťa. 6(3), 241-259. ISSN 0555-5574.
  150. TOMAN, Jiří, 1980. Jak zdokonalovat sám sebe. Praha: Svoboda.
  151. TONNUCI, Francesco, 1991. Vyučovat nebo naučit? Praha: UK. ISBN 80-901065-1-X.
  152. UNESCO, 1997. Učení je skryté bohatství: Zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha: Ústav výzkumu a rozvoje školství.
  153. VÁGNEROVÁ, Marie, 2012. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Karolinum. ISBN 987-80-246-2153-1.
  154. VALIŠOVÁ, Alena a KASÍKOVÁ, Hana, 2011. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1734-0.
  155. VALIŠOVÁ, Alena, 1992. Asertivita v rodině a ve škole aneb Zásady přímého jednání mezi dětmi, rodiči a učiteli. Praha: H&H. ISBN 80-85467-02-X.
  156. VANĚK, Jan, 1972. K biologickým a psychologickým zřetelům výchovy. Praha: SPN.
  157. VAŠUTOVÁ, Jaroslava, 2001. Model tvorby profesního standardu učitelů. In: Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta. ISBN 80-7290-059-5.
  158. VAŠUTOVÁ, Jaroslava, 2002. Být učitelem: Co by měl učitel vědět o své profesi. Praha: PdF UK. ISBN 80-7290-077-3.
  159. VAŠUTOVÁ, Jaroslava, 2007. Změna profesních požadavků na učitele. Učitelské listy [online]. ISSN 1210-631. Dostupné z: http://ucitelske-listy.ceskaskola.cz.
  160. VETEŠKA, Jaroslav a TURECKIOVÁ, Michaela, 2008. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1770-8.
  161. VILÁNEK, Jakub. L. S. Vygotskij, A. N. Leont'jev, P. J. Gal'perin, N. F. Talyzinová [online]. 2007. Dostupný z: http://it.pedf.cuni.cz/strstud/edutech/2006_Cinnostni_Vilanek/
  162. VILÍMOVÁ, Vlasta, 2002. Didaktika tělesné výchovy. Brno: Paido. ISBN 80-7315-033-6.
  163. VÍTEK, Jiří a VÍTKOVÁ, Marie, 2010. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido. ISBN 978-80-7315-210-9.
  164. VYBÍRAL, Zbyněk, 2009. Psychologie komunikace. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-387-1.
  165. Vzdělávací systém České republiky, 2006 [online]. Praha: Národní vzdělávací fond - Národní informační středisko pro poradenství. ISBN 80-86728-29-3. Dostupné z: http://www.nvf.cz/publikace/pdf_publikace/euroguidance/cz/vzdelavaci_system_2006.pdf
  166. WAHLSTROM, Billie J., 1992. Perspectives on human communication. Minnesota: Wim. C. Brown Publishers.
  167. WATZLAWICK, Paul, BAVELAS, Janet Beavin a JACKSON, Don D., 2011. Pragmatics of Human Communication. New York: W. W. Norton. ISBN 978-0-393-71059-5
  168. WILHELM, Marianne, 2009. Integration in der Sek. I. und II. Wie die Umsetzung im Fachunterricht gelingt. Weinheim und Basel: Beltz Verlag.
  169. WYNESS, Michael G., 1996. Schooling, Welfare and Parental Responsibility. London: Falmer Press.
  170. Zpráva o vývoji českého školství od listopadu 1989, 2009 [online]. Dostupné z: www.msmt.cz/file/8254_1_1