ISBN: 978-80-244-6076-5 | ISBN online: 978-80-244-6077-2 | DOI: 10.5507/pdf.21.24460765

Vybrané aspekty formování profesního přesvědčení začínajících učitelů

Jaroslava Ševčíková, Jitka Plischke, Štefan Chudý


Proffesional beliefs of beginning teachers, which is the main topic of the monograph entitled Selected aspects of formation of the professional beliefs of beginning teachers, is a multidisciplinary phenomenon, which is not yet clearly established in professional pedagogical terminology. The aim of this work is to anchor the concept in Czech professional terminology and to construct a new theory of the interrelationships of the formation of professional beliefs based on self-reflection of beginning teacher, in connetion with his perception of satisfaction in the profession. Research in qualitative design was carried out in several research lines, namely in the life story, and then in the line leading to grounded theory. Finally, the results of both lines were repeatedly analyzed and compared. Data were obtained mainly by the method of autonomous writing on a given problem, in-depth interviews and group discussion in focus groups. It was found that professional belief is a phenomenon that is reflected in practice, is multifactorial and represented by the teacher’s faith in the profession, and the belief that he succeeds in the profession. It is formed before starting practice as a positive phenomenon, in two dimensions, stable and episodic. If the teacher has a stron positive professional belief at the time of entering practice, he shows higher self-confidence and self-assurance and declares individual satisfaction in the profession.

1. edition, Published: 2021, online: 2021, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. ANDERSON, W. Lorin, BURNS, B. Robert. Research in Classrooms: Study of teachrs, Teaching and Instruction. Oxford, Pergamon Press, 1989. ISBN ISBN-10: 0080340601.
  2. BANDURA, Albert. Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman, Times Books, Henry Holt & Co. 1997. ISBN-13 978-07-167-2850-4.
  3. BANDURA, Albert. Moral Disengagement. How People Do Harm and Live with Themselves. New York, Macmillan, Worth Publishers, 2016. ISBN- 978-1-4641-6005-9.
  4. BELZ, Horst a Marco SIEGRIST. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
  5. BUCHTOVÁ, Tereza. Fenomén kázně u začínajících učitelů. Olomouc, 2019. Disertační práce. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
  6. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-7066-822-9.
  7. DOBEŠOVÁ Cakirpaloglu, Simona, ČECH, Tomáš, KVINTOVÁ, Jana, Křeménková, Lucie. Efekt copingových strategií na šikanu na pracovišti u učitelů základních škol. e-Pedagogium, 2019, roč. 19, č. 1, s. 14-25. ISSN: 1213-7758. Go to original source...
  8. Dovednostní model učitelovy profese: sborník příspěvků. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1986, 388 s. Informační bulletiny / Univ. Karlova, suppl. 27.
  9. FENSTERMACHER, Gary D. a Jonas F. SOLTIS. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.
  10. FIVES, Helenrose a Michele GREGOIRE-GILL eds. International handbook of research on teachers´beliefs. New York; Abingdon: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-53925-8.
  11. GADAMAER, Hans-Georg. Pravda a metoda I. Nárys filosofické hermeneutiky. Praha: Triáda, 2019. ISBN: 978-808725662-6.
  12. GALIČÁK, Jaroslav. Profesní vývoj studenta učitelství. Pedagogická orientace, 1995, roč. 5, č. 16-17, s. 94-97. ISSN 1211-4669.
  13. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-79-6.
  14. GAVORA, Peter. Výskum životného príbehu: učitelka Adamová. Pedagogika, roč., 51, č. 3, s. 352-368.
  15. GAVORA, Peter. Rozhodnutie stať sa učiteľom - pohľad kvalitatívného výskumu. Pedagogická revue. 2002. ročník 54, č. 3, s. 240-256. ISSN 1335-1982.
  16. GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Brno: Paido, 2005. ISBN 80-7315-104-9.
  17. GAVORA, Peter. Učiteľovo vnímanie svojej profesijnej zdatnosti (self-efficacy). Prehľad problematiky. Pedagogika. 2008. roč. 63, č. 3, s. 222-235. ISSN 0031-3815.
  18. GAVORA, Peter. Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace. 2015, roč. 25, č. 3, s. 345-371. ISSN 1211-4669. Go to original source...
  19. GREGOIRE, Michele. Is It a Challenge or a Threat? A Dual-Process Model of Teachers' Cognition and Appraisal Processes During Conceptual Change. Educational Psychology Review 15, 147-179. 2003. https://doi.org/10.1023/A:1023477131081. Go to original source...
  20. GULOVÁ, Lenka, a Radim ŠÍP eds. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4368-4.
  21. HANUŠOVÁ, Světlana, PÍŠOVÁ, Michaela a Tomáš KOHOUTEK et al. Chtějí zůstat nebo odejít?: začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8889-4. Go to original source...
  22. HELUS, Zdeněk. Retrospektiva a perspektiva osobnostně orientovaného pojetí výchovy v teorii a praxi: Proč je osobnostní zřetel v edukaci důležitý a jak jej uplatňovat v edukaci obratu. Pedagogika, 2019, roč. 66, číslo 1, s. 4-14.
  23. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  24. HUSSERL, Edmund. Idea fenomenologie: a dva texty Jana Patočky k problému fenomenologie. Druhé, opravené vydání. Přeložil Miroslav PETŘÍČEK, přeložil Tomáš DIMTER. Praha: OIKOYMENH, 2015. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-80-7298-206-6.
  25. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika. ISBN 978-80-247-5326-3.
  26. CHUDÝ, Štefan a Pavel NEUMEISTER. Začínajúci učiteľ a zvládanie disciplíny v kontexte 2. stupňa základnej školy. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-250-5.
  27. JÁČ, Martin, KOPECKÁ, Jitka, MORRIS, Monika a Olga VRÁNOVÁ. Didaktické kazuistiky výuky přírodopisu a biologie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. Výzkum v oborových didaktikách. ISBN 978-80-244-5633-1. Go to original source...
  28. JANÍK, Tomáš a PEŠKOVÁ Karolína et al. Školní vzdělávání: podmínky, kurikulum, aktéři, procesy, výsledky. Brno: Masarykova univerzita, 2012. (Pedagogický výzkum v teorii a praxi). ISBN 978-80-210-6132-3. Go to original source...
  29. JANÍK, Tomáš a Vlastimil ŠVEC. K perspektivám školního vzdělávání. Brno: Paido, 2009. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-7315-193-5.
  30. JANIK, Tomáš, WILDOVÁ Radka, ULIČNÁ, Klára, MINAŘÍKOVÁ, Eva, JANÍK, Miroslav, JAŠKOVÁ, Jana a Barbora ŠIMŮNKOVÁ. Adaptační období pro začínající učitele: zahraniční přístupy a návrhy řešení. Pedagogika. 2017, roč. 67, č. 1, s. 4-26. ISSN 2336-2189 Go to original source...
  31. JUKLOVÁ, Kateřina. Identita začínajících učitelů. Brno: 2009. Disertační práce. Psychologický ústav, Filozofická fakulta, Masarykova univerzita Brno.
  32. JUKLOVÁ, Kateřina. Začínající učitel z pohledu profesního vývoje. Hradec Králové: Gaudeamus, 2013. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-266-9.
  33. KALHOUS František, a František HORÁK. Příspěvek ke genezi učitelské profese. Pedagogická orientace, 1995, roč. 5, č. 16-17, s. 58-69. ISSN 1211-4669.
  34. KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-253-X.
  35. KOHNOVÁ, Jana a kol. Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Publikace výzkumného záměru MSM 0021620862: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. 2012. ISBN 978-80-7290-625-3.
  36. KORTHAGEN, Fred, A. J., KESSELS, Jos, KOSTER, Bob, LAGERWERF, Bram a Theo WUBBELS. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  37. KOTÁSEK Jiří: Modely školy budoucnosti. Učitelské listy. Praha: Agentura Strom, roč. IX, 2001/2002, č. 6, str.13-17. ISSN 1210-6313
  38. KOŤA, Jaroslav. Učitel, jeho sebereflexe a společnost. Pedagogika. 1994, roč. 44, č. 4, s. 307-309. ISSN 0031-3815.
  39. KOŤA, Jaroslav a Růžena VÁŇOVÁ. Nástin profesionalizace učitelů v českých zemích. Pedagogika. 1994, roč. 44, č. 4, s. 321-332. ISSN 0031-3815.
  40. KOŤA, Jaroslav. Traktát o vybraných problémech teorie a praxe v oblasti pedagogických věd. Pedagogická orientace, 2012, roč. 22, č. 3, s. 336-352. ISSN 1211-4669. Go to original source...
  41. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak zvládat stres. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-7169-121-6.
  42. KYRIACOU, Chris. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Vyd. 4. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0052-9.
  43. LOJDOVÁ, Kateřina. Skryté kurikulum, žité příběhy. Narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace, 2015, roč. 25, č. 5, s. 647-670. ISSN 1211-4669. Go to original source...
  44. LORENZOVÁ, J. (2015). Skryté kurikulum, stále aktuální problém školy a pedagogiky. Paidagogos, 2, 5-16. ISSN 1213-3809. LUDVÍKOVÁ, Pavla. Motivace studentů Univerzity Palackého v Olomouci ke studiu na profesi učitele. Olomouc, 2016. Disertační práce. Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci.
  45. LUKAS, Josef. Životní příběhy učitelů - od kvalitativního ke smíšenému výzkumu. Příspěvek konference ČAPV: Současné metodologické přístupy a strategie pedagogického výzkumu. Plzeň, 5.-7. 9. 2006.
  46. LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1.část). Pedagogika, 57(4), 364-379, 2007.
  47. LUKAS, Josef. Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (2.část). Pedagogika, 28(1), 36-49, 2008.
  48. LUKÁŠOVÁ-KANTORKOVÁ, Hana (ed). Profesionalizace vzdělávání učitelů a vychovatelů. Sborník Výzkumného záměru organizace VZO: msm 174500001, Pedagogická fakulta, Ostravská univerzita. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2002. ISBN 80-7042-218-1.
  49. LUKÁŠOVÁ, Hana. Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, 2015. ISBN 978-80-7454-552-8.
  50. MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
  51. MAŇÁK, Josef, Vlastimil ŠVEC a Tomáš JANÍK. O vzdělávání, o učitelství a tak trochu i o pedagogice: rozhovory na průsečíku tří generací. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Reflexe (Masarykova univerzita). ISBN 978-80-210-8495-7.
  52. MAREŠ, Jiří. Tvorba případových studií pro výzkumné účely. Pedagogika. 2015, roč. 65, č. 2, s. 113-142. ISSN 0031-3815.
  53. MAREŠ, Jiří a kol. Učitelé a jejich problémy. Pedagogika, časopis pro pedagogické vědy, 1991, roč. XLI, č. 3, s. 257-268.
  54. MEIRINK Jacobiene A., MEIJER Paulien C., VERLOOP Nico a Theo BERGEN. Understanding teacher learning in secondary education: The relations of teacher activities to changed beliefs about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 2009. Vol. 25, Issue 1, s. 89-100. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.07.003. Go to original source...
  55. MEIRINK Jacobiene A., MEIJER Paulien C., VERLOOP Nico a Theo BERGEN. How Do Teachers Learn in the Workplace? An Examination of Teacher Learning Activities. European Journal of Teacher Education, 2009. Vol. 32, Issue 3, s. 209 - 224. https://doi.org/10.1080/02619760802624096. Go to original source...
  56. MILNER, H. Richard. Stability and change in US prospective teachers' beliefs and decisions about diversity and learning to teach. Teaching and Teacher Education, 2005, 21(7), s. 767-786. ISSN-0742-051X. Go to original source...
  57. NIDV, kolektiv autorů. Začínající učitel. Národní institut pro další vzdělávání v projektu 2005SYPO-Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů, 2019. ISBN 978-80-7578-012-6.
  58. NG, Wan, NICHOLAS, Howard, a Alan WILLIAMS. School experience influences on pre-service teachers' evolving beliefs about effective teaching. Teaching and Teacher Education. 2010, roč. 26, č. 2, s. 278-289, https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.03.010 Go to original source...
  59. PAJARES, M. Frank. Teachers' beliefs and educational research: Cleaning up a messy construct. Review of Educational Research. 1992, roč. 62, č. 3, s. 307-332. DOI: 10.3102/00346 543062003307 Go to original source...
  60. PALOUŠ, Radim. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. Praha: OIKOYMENH, 2008. Oikúmené (OIKOYMENH). ISBN 978-80-7298-302-5.
  61. PATOČKA Jan. Úvod do fenomenologické filosofie. Přednášky proslovené v letech 1969-1970 na filosofické fakultě UK. Praha: OIKOYMENH, 2010, dotisk 2015. ISBN: 80-7298-064-5.
  62. PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.
  63. PETERSON, Christopher. A Primer in Positive Psychology (Oxford Positive Psychology Series). New York, Oxford University Press, 2006. ISBN-10 0195188330.
  64. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-978-X.
  65. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.
  66. PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Praha: Triton, 2004. První pomoc pro pedagogy. ISBN 80-7254-474-8.
  67. POLANYI, Michael. Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. Martino Fine Books, 2013, reprint of 1962 American Edition. ISBN 1614275378
  68. PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitelka: profesní sebepojetí studentky učitelství v posledním ročníku pregraduální přípravy. Pedagogická orientace, 2013, roč. 23, č. 2, s. 174-194. ISSN 1211-4669. Go to original source...
  69. PRAVDOVÁ, Blanka. Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Pedagogika v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-7604-4. Go to original source...
  70. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika: [věda o edukačních procesech]. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-170-3.
  71. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
  72. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  73. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 3. rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-579-2.
  74. RIMM-KAUFMAN, E. Sara. et al. The teacher belief Q-Sort: A measure of teachers' priorities in relation to disciplinary practices, teaching practices, and beliefs about children. Journal of School Psychology. 2006, roč. 44, č. 2, 141-165. DOI 10.1016/j.jsp.2006.01.003. Go to original source...
  75. SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1821-7.
  76. SLAVÍK, Jan a Dana ČAPKOVÁ. Reflexe učitelské profese: divadlo, dílna a těžký život v pojetí výuky. Pedagogika. 1994, roč. 44, č. 4, s. 377-388. ISSN 0031-3815.
  77. SLAVÍK, Jan, Tomáš JANÍK, Petr NAJVAR a Petr KNECHT. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2017. Syntézy výzkumu vzdělávání. ISBN 978-80-210-8568-8. Go to original source...
  78. SLAVÍK, Jan, STARÁ, Jana, ULIČNÁ, Klára a Petr NAJVAR. Didaktické kazuistiky v oborech školního vzdělávání. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Pedagogický výzkum v teorii a praxi. ISBN 978-80-210-8758-3. Go to original source...
  79. SPILKOVÁ, Vladimíra a Jaroslava VAŠUTOVÁ a kol. Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Výzkumný záměr. Úvodní teoreticko-metodologické studie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2008. ISBN 978-80-7290-384-9.
  80. STRAKOVÁ, Jana, SPILKOVÁ, Vladimíra, FRIEDLEANDEROVÁ, Hana a Tomáš HANZÁK. Názory učitelů základních škol na potřebu změn ve školním vzdělávání. Orbis scholae. [online]. 2013, 7 (1) s. 79-100. [cit. 2018-11-22] . Dostupné z: http://old.pdf.upol.cz/fileadmin/user_upload/PdF/e-pedagogium/2017/e-Pedagogium_1-2017online.pdf. Go to original source...
  81. STRAKOVÁ, Jana, SPILKOVÁ, Vladimíra, FRIEDLEANDEROVÁ, Hana, HANZÁK Tomáš a Jaroslava SIMONOVÁ. Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele. Pedagogika [online]. 2014, roč. 64, č. 1, s. 34-65 [cit. 2020-06-01]. ISSN eISSN 2336-2189. Dostupné z: https://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?p=1498〈=cs.
  82. STRAUSS, Anselm L. a Juliet CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80-85834-60-X.
  83. STROUHAL, Martin. Teorie výchovy: k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4212-0.
  84. ŠEVČÍKOVÁ, Jaroslava a Jitka PLISCHKE. Vybrané aspekty profesního přesvědčení začínajících učitelů. e-Pedagogium, 2020, roč. 20, č. 1, s.7-15. DOI: 10.5507/epd. 2020.002. Go to original source...
  85. ŠIMONÍK, Oldřich. Začínající učitel: některé pedagogické problémy začínajících učitelů. Brno: Masarykova univerzita, 1994. ISBN 80-210-0944-6.
  86. ŠÍP, Radim a Vlastimil ŠVEC. Pojetí tacitních znalostí v paradigmatu sjednoceného pole. Pedagogická orientace. 2013, roč. 23, č. 5, s. 664-690. ISSN 1211-4669. Go to original source...
  87. ŠVAŘÍČEK, Roman. Zlomové události při vytváření profesní identity učitele. Pedagogika.sk. 2011, roč. 2, č. 4, s. 247-274. ISSN 1338-0982.
  88. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
  89. ŠVEC, Vlastimil. Sebereflexe studentů v pregraduální didaktické přípravě. Pedagogika. 1996, roč. 46, s. 266-276.
  90. ŠVEC, Vlastimil. Sebereflexe jako nástroj profesionálního (sebe)rozvíjení začínajících učitelů. Pedagogická orientace. 1997, č. 3, s. 2-13, ISSN 1211-4669.
  91. ŠVEC, Vlastimil. Moje cesta k pedagogickým znalostem. Pedagogická orientace. 2007, č. 4, s. 43-60. ISSN 1211-4669.
  92. ŠVEC, Vlastimil. Tacitní znalosti jako most mezi teorií a praxí v pedagogické přípravě budoucích učitelů. Pedagogická orientace. 2012, č. 3, s. 387-403. ISSN 1211-4669. Go to original source...
  93. ŠVEC, Vlastimil a Jarmila BRADOVÁ. Učitel v teorii a praxi. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6620-5.
  94. ŠVEC, Vlastimil, NEHYBA, Jan, SVOJANOVSKÝ, Petr et al. Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi. Brno: Masarykova univerzita, 2016. ISBN 978-80-210-849-2. Go to original source...
  95. TMEJ, Karel. Uvádění začínajících učitelů základních a středních škol do praxe: metodická příručka pro začínající a uvádějící učitele. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
  96. VÍTEČKOVÁ, Miluše. Začínající učitel: jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-269-7.
  97. Zákon č. 563/2004 Sb. o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ze dne 24. září 2004. Částka 190. Sbírka zákonů ČR. Dostupné online: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-563.