ISBN: 978-80-244-6019-2 | ISBN online: 978-80-244-6020-8, 978-80-244-6021-5 | DOI: 10.5507/ff.21.24460192

Český technický scénář 1945–1962

Jan Černík


Tématem knihy jsou české technické scénáře z období 1945 až 1962. Poválečné znárodnění filmového průmyslu ovlivnilo výrobu filmů několika způsoby. Ideologicky vyhovující filmy a ekonomicky efektivní produkce se staly společným cílem. Sovětský filmový průmysl se stal vzorem pro československé filmaře. Například rozlišení literárního a technického scénáře se uskutečnilo na základě sovětských příruček. Přenos sovětské zkušenosti se střetával s československou tradicí. To vyústilo v nevydařené pokusy o implementaci nových postupů. Ve třech kapitolách zkoumám technické scénáře jako 1) téma scenáristických příruček, 2) proměnu formátu technických scénářů, 3) proměny schvalovacích mechanismů. Kombinuji metodologický rámec production studies a screenwriting studies.

1. vydání, Publikováno: 2021, online: 2021, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. ALEXANDROV, G. Zásady sovětské veselohry. Praha: Československý státní film, 1949.
  2. BÄCHLIN, Peter. Film als ware. Basel: Burg - Verlag, 1945.
  3. BÄCHLIN, Peter a SOLARI, Libero. Film jako průmysl. Basel, Praha: Filmový ústav, 1966.
  4. BENEŠOVÁ, Marie (ed.). Sovětská filmová dramaturgie. Praha: Československý státní film, 1952.
  5. BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Jednotné ustanovení o výrobních štábech ve výrobě uměleckých filmů a o právech a povinnostech členů výrobních štábů. Praha: Československý státní film, 1951.
  6. BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Organizační řád Filmového studia Barrandov. Praha: Filmové studio Barrandov, 1957.
  7. BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Práva a povinnosti výrobních štábů. Praha, 1958.
  8. BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Práva a povinnosti výrobních štábů. Praha: Filmové studio Barrandov, 1960.
  9. ČÁP, František. Režisérovy požadavky na filmový námět. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1943.
  10. ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Instrukce. Jednotná nařízení o výrobních štábech ve výrobě uměleckých filmů a o právech a povinnostech členů tvůrčího štábu. Praha: Československý státní film, 1953.
  11. ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Organisační a právní otázky filmové výroby. Praha: Československý státní film, 1951.
  12. ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Rozbor současného stavu československého filmu v Praze. Praha: Československý film, 1958.
  13. ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Základní normy ve výrobě uměleckých filmů. Praha: Československý státní film, 1951.
  14. EREMIN, Dimitrij. Sovětská filmová dramaturgie a organisace scenáristické práce v SSSR. Praha: Československý státní film, 1952.
  15. FILMOVÉ STUDIO. Abeceda filmového scenaristy a herce. soubor přednášek scenaristického kursu Filmového studia. Praha: Filmové studio, 1935.
  16. FREJLICH, S., POGOŽEVA, L. a SOLOVJEV, A. Jazyk scénáře. Praha: Československý státní film, 1952.
  17. GASKILL, Arthur L. a ENGLANDER, David A. Pictoral Continuity. How to Shoot a Movie Story. New York: Duell, Sloan and Pearce, 1947.
  18. GERASIMOV, Sergej. Soudobý námět ve filmovém umění. Praha: Československý státní film, 1949.
  19. GOLOVŇA, A. Umění kameramana v sovětských filmech. Praha: Československý státní film, 1949.
  20. JAROL, V. A. Jak psáti pro film? Praha: Jarolímek, 1923.
  21. JEŘÁBEK, Václav (ed.). I. celostátní ekonomická konference filmové tvorby. Praha: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
  22. KONOPLEV, Boris Nikolajevič. Technologie výroby hraných filmů. Praha: Československý státní film, 1952.
  23. KOVÁŘ, Václav. Organisace a ekonomika výroby dlouhých hraných filmů. Kalkulace a evidence. Praha: Československý film: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
  24. KOVÁŘ, Václav a JELÍNEK, Jaroslav. Přehled výrobních ukazatelů dlouhých hraných filmů Filmového studia Barrandov za léta 1955 - 1959. Praha: Československý film: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
  25. KUČERA, Jan. Specifičnost filmové tvorby - základy skladby filmového díla. Praha: Československý státní film, 1955.
  26. KULEŠOV, Lev. Sovětská filmová režie. Praha: Československý státní film, 1949. KUZNĚCOV, S. Plánování a organisace výroby uměleckých filmů. Praha: Československý státní film, 1952.
  27. LAMAČ, Karel. Jak se píše filmové libreto. Praha: Karel Lamač, 1923.
  28. MÜLLER, Gottfried. Dramaturgie divadla a filmu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1957.
  29. PETROV, Vladimir. Sovětský vojenský film. Praha: Československý státní film, 1949.
  30. PUDOVKIN, Vselovod. Od libreta k premiéře. Praha: Čefis, 1932.
  31. PUDOVKIN, Vselovod. Základní etapy vývoje sovětského filmu. Praha: Československý státní film, 1949.
  32. ROMM, Michajl. Sovětský film v boji s imperialistickou reakcí. Praha: Československý státní film, 1949.
  33. ROŠAL, G. Historické životopisné filmy. Praha: Československý státní film, 1949.
  34. SCHMIDT, G., SCHMALENBACH, W. a BÄCHLIN, P. Der Film. Wirtschaftlich, gesellschaftlich, künstlerisch. Basel: Holbein - Verlag, 1947.
  35. SCHMIEDBERGER, Miloš. O některých otázkách výroby hraných filmů v SSSR. Praha: Filmové studio Barrandov, 1957.
  36. SCHMIEDBERGER, Miloš. Organisace a ekonomika výroby dlouhých hraných filmů. Praha: Československý film: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
  37. SMRŽ, Karel. Od filmového příběhu ke scénáři. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1943.
  38. SMRŽ, Karel a HEJMAN, Jan. Film včera a dnes. Praha: Naše vojsko, 1956.
  39. SVOBODA, František (ed.). Filmové techminimum. Praha: Československý film, 1959.
  40. ŠČERBINA, V. Ideově-umělecké zásady sovětského filmu. Praha: Československý státní film, 1949.
  41. ŠMÍDA, Bohumil. Organisace a výroba hraného filmu. Praha: Československý státní film, 1954.
  42. UTKIN, A. Dekorace v sovětském filmu. Praha: Československý státní film, 1949.
  43. HAVELKA, Jiří. Čs. filmové hospodářství 1945-1950. Praha: Československý filmový ústav, 1972.
  44. HAVELKA, Jiří. Čs. filmové hospodářství 1951-1955. Praha: Československý filmový ústav, 1972.
  45. KALLISTA, Jaromír. Filmová produkce. Osobní dokumentace Jaromíra Kallisty. Dostupné z: https://www.famu.cz/media/Texty_k_%C3%BAvod%C5%AFm_do_oboru_produkce.doc
  46. ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.
  47. BRDEČKA, Jiří. O čtyřech chybách a jiných věcech. Film a doba. 1957, č. 1, s. 28-29.
  48. E.Š. (bez názvu). Záběr. 1950, č. 1, s. 17.
  49. FERENC, Jindřich. Snad tři zásady. Film a doba. 1955, č. 11-12, s. 501-502. hbs. Malá iniciativa naší dramaturgie. Film a doba. 1955, č. 5-6, s. 278-279.
  50. JURÁČEK, Pavel. Dojde k palácové vzpouře scenáristů? Host do domu. 1961, č. 4, s. 178.
  51. KREJČÍK, Jiří, KLOS, Elmar a WEISS, Jiří. Před desetiletím státního filmu. Literární noviny. 1955, č. 27, s. 5.
  52. KLIMENT, Jan. Příspěvek do diskuse. Film a doba. 1956, č. 1, s. 10-12.
  53. MAREK, Jiří. Za lepší dramaturgickou přípravu. Film a doba. 1955, č. 1-2, s. 3-5.
  54. MAŘÁNEK, Jiří. Základní požadavek: kolektivní spolupráce. Film a doba. 1955, č. 5-6, s. 211-212.
  55. NEFF, Vladimír. Bilance diskuse "Spisovatel a film" v Literárních novinách. Film a doba. 1956, č. 4, s. 151-154.
  56. OSVALD, Ivan. Výlet do ideálna. Film a doba. 1957, č. 1, s. 14-16.
  57. PATAJSKÝ, Vladimír. K problémům ekonomiky v organisaci výroby hraných filmů. Film a doba. 1957, č. 3, s. 164-170.
  58. REDAKCE. Naše anketa: Jak pracují tvůrčí skupiny. Film a doba. 1957, č. 3, s. 149-154.
  59. SINKRAŽEVSKÝ, Evžen. Zahajujeme lidový kurz ruštiny v závodě. Záběr. 1950, č. 10, s. 2.
  60. SLAVÍČEK, Jiří. Nový pracovní postup při realisaci filmu "Konec strašidel". Záběr. 1952, č. 5, s. 2-3.
  61. TARANTOVÁ, Lydie. Rozhovor s Ludvíkem Aškenazym o scénářích a ještě ledasčem. Film a doba. 1959, č. 2, s. 82-85. Usnesení dílčí porady odboru film. Záběr. 1949, č. 5 a 6, s. 5-7.
  62. WEISS, Jiří. Počet nebo kvalita? Záběr. 1949, č. 2, s. 9-10.
  63. KLIMEŠ, Ivan. Z počátků scenáristiky v českých zemích. Iluminace. 1992, č. 2, s. 57-95.
  64. KLIMEŠ, Ivan (ed.). Kulturní rada ÚV KSČ o filmové dramaturgii 1948-1949. Iluminace. 2000, č. 4, s. 140-165.
  65. KLIMEŠ, Ivan (ed.). Reorganizace filmové výroby po únoru 1948. Iluminace. 2003, č. 3, s. 99-104.
  66. KLIMEŠ, Ivan (ed.). Banská Bystrica 1959. Dokumenty ke kontextům I. festivalu československého filmu. Iluminace. 2004, č. 4, s. 139-222.
  67. KLIMEŠ, Ivan (ed.). Film v péči cenzorů. Exkurze do cenzurní praxe. Z denních zpráv Hlavní správy tiskového dohledu 1958-1959. Iluminace. 2005, č. 1, s. 109-146.
  68. RAK, Jiří. Úvodní poznámka. Za čest vítězů (scénář). Iluminace. 1991, č. 1, s. 117-132.
  69. RAK, Jiří. Úvodem k synopsi legionářského filmu. Za československý stát. Iluminace. 1993, č. 1, s. 115-122.
  70. ŠVÁB, Ludvík. Kino v psacím stroji. Filmové scénáře. Iluminace. 1996, č. 3, s. 113-145.
  71. ADAMCZAK, M., MALATYŃSKI, M. a MARECKI, P. Restart zespołów filmowych. Kraków: Korporacja Halart; Lódż: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, 2012. ISBN 978-83-62574-73-5.
  72. ALLEN, Robert C. a GOMERY, Douglas. Film History: Theory and Practice. New York: McGraw-Hill, 1985. ISBN 0075548712.
  73. BAILEY, Terry. Normatizing the silent drama: Photoplay manuals of the 1910s and early 1920s. Journal of Screenwriting. 2014, č. 2, s. 209-224. ISSN 17597137. Přejít k původnímu zdroji...
  74. BÁRTA, Milan. Cenzura československého filmu a televize v letech 1953-1968. Securitas imperii. 2003, č. 10, s. 5-71. ISSN 1804-1612.
  75. BELODUBROVSKAYA, Maria. Soviet Hollywood: The Culture Industry That Wasn't. Cinema Journal. 2014, č. 3, s. 100-122. ISSN 0009-7101. Přejít k původnímu zdroji...
  76. BELODUBROVSKAYA, Maria. The Literary Scenario and the Soviet Screenwriting Tradition. In: BEUMERS, B. (ed.). A Companion to Russian Cinema. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2016, s. 249-269. ISBN 978-1-118-41276-3. Přejít k původnímu zdroji...
  77. BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: geneze a struktura literárního pole. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
  78. BORDWELL, D., STAIGER, J. a THOMPSON, K. The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985. ISBN 0-231-06055-6. Přejít k původnímu zdroji...
  79. CONNELLY, John. Zotročená univerzita: sovětizace vysokého školství ve východním Německu, v českých zemích a v Polsku v letech 1945-1956. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1185-3.
  80. CYROŇ, Milan. Posel schematismu: Václav Krška a ideologické požadavky 50. let. In: HAIN, M. a CYROŇ, M. (eds.). Osudová osamělost. Obrysy filmové a literární tvorby Václava Kršky. Praha: Casablanca, 2016, s. 157-182. ISBN 978-80-87292-32-7.
  81. CYROŇ, Milan. Literární příprava filmů Eduarda Grečnera v letech 1958-1967. Olomouc, 2015. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
  82. CYROŇ, Milan. Eduard Grečner a jeho filmy: literární příprava filmů Eduarda Grečnera v letech 1958-1967. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-42-6.
  83. DVOŘÁKOVÁ, Tereza Cz. Idea filmové komory. Českomoravské filmové ústředí a kontinuita centralizačních tendencí ve filmovém oboru 30. a 40. let. Praha, 2011. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií.
  84. KARL, Lars a SKOPAL, Pavel (eds.). Cinema in Service of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960. New York: Berghahn, 2015. ISBN 978-1-78238-996-5. Přejít k původnímu zdroji...
  85. KLIMEŠ, Ivan. National Cinema in a Transnational Context. A Central European Experience. Iluminace. 2013, č. 4, s. 27-40. ISSN: 0862-397X.
  86. KLIMEŠ, Ivan. Muž na obtíž. Čtyři dokumenty v lázni historikových komentářů. In: LUKEŠ, Jan (ed.). Černobílý snář Elmara Klose. Praha: Národní filmový archiv, 2011, s. 71-87. ISBN 978-80-7004-145-1.
  87. KLIMEŠ, Ivan. Stav čs. kinematografie po únoru 1948. Iluminace. 2003, č. 3, s. 97-98. ISSN 0862-397X.
  88. KLIMEŠ, Ivan. Za vizí centrálního řízení filmové tvorby (Úvod k edici). Iluminace. 2000, č. 4, s. 135.
  89. KLIMEŠ, Ivan. Filmaři a komunistická moc v Československu. Vzrušený rok 1959. Iluminace. 2004, č. 4, s. 129-138.
  90. KNAPÍK, Jiří. Filmová aféra L. P. 1949. Iluminace. 2000, č. 4, s. 97-119. ISSN 0862-397X.
  91. KNEPR, Petr. Produkční podmínky a dramaturgická praxe v československé kinematografii na přelomu 40. a 50. let na příkladu filmu Botostroj. Brno, 2013. Disertační práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
  92. KUPKOVÁ, Marika. "I o filmu platí, že na počátku bylo slovo, a to slovo píší básníci a literáti". Okolnosti vstupu Jiřího Mařánka do poválečné kinematografie. Slovo a smysl. 2013, č. 19, s. 83-98. ISSN 1214-7915.
  93. KUPKOVÁ, Marika. Nejistá převaha. Iluminace. 2014, č. 2, s. 57-74. ISSN 0862-397X.
  94. KUPKOVÁ, Marika. Z mého života: když má film právo na všechny postavy dějin. Slovo a smysl, 2015, č. 25, s. 155-170. ISSN 1214-7915.
  95. KUPKOVÁ, Marika. Z písaře ministerským radou. Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyřicátých a padesátých let. Praha, 2017. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií.
  96. LOPOUR, Jaroslav. Filmy soukromých výroben v zestátněné kinematografii. Roztočené a nedokončené protektorátní projekty a jejich osudy po roce 1945. Brno, 2015. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
  97. LUTERA, Jan. Komedianti. Autor hudby v dramaturgii hraného filmu 50. let 20. století. Olomouc, 2017. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
  98. MAREŠ, Petr. Scénář - verbální text a anticipace filmu. Iluminace. 2014, č. 4, s. 9-30. ISSN 0862-397X.
  99. MARAS, Steven. Screenwriting: History, Theory and Practice. London: Wallflower, 2009. ISBN 9781905674817.
  100. MACDONALD, Ian W. Screenwriting Poetics and the Screen Idea. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-0-230-39228-1. Přejít k původnímu zdroji...
  101. MACDONALD, Ian W. Manuals are not Enough: Relating Screenwriting Practice to Theories. Journal of British Cinema and Television. 2009, č. 2, s. 260-274. ISSN 1743-4521. Přejít k původnímu zdroji...
  102. MACDONALD, Ian W. So it's not surprising I'm neurotic, The Screenwriter and the Screen Idea Work Group. Journal of Screenwriting. 2010, č. 1, s. 45-58. ISSN 1759-7137 Přejít k původnímu zdroji...
  103. MISIAK, Anna. The Polish Film Industry under Communist Control. Conceptions and Misconceptions of Censorship. Iluminace. 2012, č. 4, s. 61-83. ISSN 0862-397X.
  104. MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-239-8.
  105. PRICE, Steven. The Screenplay: Authorship, Theory and Criticism. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. ISBN 9780230223622.
  106. PRICE, Steven. A History of the Screenplay. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 9780230291812. Přejít k původnímu zdroji...
  107. PECHAČOVÁ, Markéta. Dějiny Divadla státního filmu. Praha, 2015. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu.
  108. SLINTÁK, Petr a ROTTOVÁ, Hana. Venkov v českém filmu 1945-1969: filmová tvář kolektivizace. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2303-2.
  109. STERNBERG, Claudia. Written for the Screen: the American Motion-picture Screenplay as Text. Tübingen: Stauffenburg-Verl, 1997. ISBN 9783860573389.
  110. SKOPAL, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku: filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-971-7.
  111. SKOPAL, Pavel. Úvod: plány, změny a kontinuity. In: SKOPAL, Pavel (ed.). Naplánovaná kinematografie: český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, 2012, s. 11-25. ISBN 978-80-200-2096-3.
  112. SKUPA, Lukáš. Vadí - nevadí: česká filmová cenzura v 60. letech. Praha: NFA, 2016. ISBN 978-80-7004-172-7.
  113. SVOBODA, Jan. Skladba a řád: český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: Národní filmový archiv, 2007. ISBN 978-80-7004-132-1.
  114. SZCZEPANIK, Petr. "Machři" a "diletanti". Základní jednotky filmové praxe v době reorganizací a politických zvratů. In: SKOPAL, Pavel (ed.). Naplánovaná kinematografie: český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, 2012, s. 27-99. ISBN 978-80-200-2096-3.
  115. SZCZEPANIK, Petr. How Many Steps to the Shooting Script? A Political History of Screenwriting. Iluminace. 2013, č. 3, s. 73-98. ISSN 0862-397X.
  116. SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv, 2016. ISBN 978-80-7004-177-2.
  117. SZCZEPANIK, Petr. Wie viele Schritte bis zur Drehfassung? Eine Politische Historiographie des Drehbuchs. Montage/AV. 2013, č. 1, s. 99-132. ISSN 0942-4954.
  118. ŠEFRANÁ, Věra Adina. Česká filmová dramaturgie pod dohledem ideologie 1945-1955. Olomouc, 2012. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
  119. ŠEFRANÁ, Věra Adina. Přehled vybraných filmových korporací v českých zemích 1945-1970. Praha: Národní archiv, 2015. ISBN 978-80-7469-046-4.
  120. ŠMÍDA, Bohumil. Jeden život s filmem. Praha: Mladá fronta, 1980. ISBN 23-068-80.
  121. TAYLOR, Richard a CHRISTIE, Ian. The Film Factory: Russian and Soviet Cinema in Documents. New York: Routledge, c1994. ISBN 978-0415052986.
  122. TRNKA, Jan. Formování scenáristického řemesla v českém filmu 20. let a "osvědčený" Josef Neuberg. Iluminace. 2016, č. 1, s. 61-86. ISSN 0862-397X.
  123. TRNKA, Jan. The screenplay collection of the Czech Národní filmový archiv. An unanchored cultural heritage and its history, 1940s-1990s. Studies in Eastern European Cinema. 2020, č. 2, s. 173-185. ISSN 20403518. Přejít k původnímu zdroji...
  124. THOMPSON, Kristin. Early Alternatives to the Hollywood Mode of Production: Implications for Europe's Avant-Gardes. Film History, 1993, č. 4, s. 386-404. ISSN 0892-2160.
  125. TIEBER, Claus. Stories, Conferences and Manuals: The normative function of screenwriting manuals in their historical context. 2012 [cit. 2018-01-10]. Dostupné z
  126. https://www.academia.edu/8538126/Stories_Conferences_and_Manuals_The_normative_function_of_screenwriting_manuals_in_their_historical_context
  127. VÁVRA, Otakar. Paměti, aneb, Moje filmové 100letí. Praha: BVD, 2011. ISBN 9788087090459.
  128. VÁVRA, Otakar. Podivný život režiséra: obrazy vzpomínek. Praha: Prostor, 1996. ISBN 80-85190-42-7.
  129. VÁVRA, Otakar. Zamyšlení režiséra. Praha: Panorama, 1982.
  130. VEČEŘA, Michal. Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film. Iluminace. 2011, č. 2, s. 5-23. ISSN 0862-397X.
  131. VEČEŘA, Michal. Elektafilm - největší výrobní koncern československého filmu v meziválečném období. Brno, 2012. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
  132. ZÝKOVÁ, Veronika. Proměny trojice kriminálních filmů Vladimíra Čecha 105 % alibi, Kde alibi nestačí a Alibi na vodě. Diplomová práce. Olomouc, 2011. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.