
ISBN: 978-80-244-6019-2 | ISBN online: 978-80-244-6020-8, 978-80-244-6021-5 | DOI: 10.5507/ff.21.24460192
Český technický scénář 1945–1962
- Jan Černík
The topic of the book are Czech technical screenplays between 1945 and 1962. The nationalization of the Czechoslovak film industry in 1945 affected production in many ways. Ideologically suitable films and economical efficiency of production were common goals. The USSR film industry became a dominant inspiration. For example, literary and technical screenplay was established according to soviet manuals. The transfer of soviet experience encountered with Czechoslovak tradition. It resulted in unsuccessfull attempts in the implementations of the new practice. In three chapters I explore 1) screenwriting manuals, 2) changes of formal structure of TS, 3) the development of approval process. I combine metodological frameworks of production studies and screenwriting studies to explore history of technical screenplays.
1. edition, Published: 2021, online: 2021, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- ALEXANDROV, G. Zásady sovětské veselohry. Praha: Československý státní film, 1949.
- BÄCHLIN, Peter. Film als ware. Basel: Burg - Verlag, 1945.
- BÄCHLIN, Peter a SOLARI, Libero. Film jako průmysl. Basel, Praha: Filmový ústav, 1966.
- BENEŠOVÁ, Marie (ed.). Sovětská filmová dramaturgie. Praha: Československý státní film, 1952.
- BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Jednotné ustanovení o výrobních štábech ve výrobě uměleckých filmů a o právech a povinnostech členů výrobních štábů. Praha: Československý státní film, 1951.
- BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Organizační řád Filmového studia Barrandov. Praha: Filmové studio Barrandov, 1957.
- BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Práva a povinnosti výrobních štábů. Praha, 1958.
- BRACH, Stanislav a JELÍNEK, Jaroslav. Práva a povinnosti výrobních štábů. Praha: Filmové studio Barrandov, 1960.
- ČÁP, František. Režisérovy požadavky na filmový námět. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1943.
- ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Instrukce. Jednotná nařízení o výrobních štábech ve výrobě uměleckých filmů a o právech a povinnostech členů tvůrčího štábu. Praha: Československý státní film, 1953.
- ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Organisační a právní otázky filmové výroby. Praha: Československý státní film, 1951.
- ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Rozbor současného stavu československého filmu v Praze. Praha: Československý film, 1958.
- ČESKOSLOVENSKÝ STÁTNÍ FILM. Základní normy ve výrobě uměleckých filmů. Praha: Československý státní film, 1951.
- EREMIN, Dimitrij. Sovětská filmová dramaturgie a organisace scenáristické práce v SSSR. Praha: Československý státní film, 1952.
- FILMOVÉ STUDIO. Abeceda filmového scenaristy a herce. soubor přednášek scenaristického kursu Filmového studia. Praha: Filmové studio, 1935.
- FREJLICH, S., POGOŽEVA, L. a SOLOVJEV, A. Jazyk scénáře. Praha: Československý státní film, 1952.
- GASKILL, Arthur L. a ENGLANDER, David A. Pictoral Continuity. How to Shoot a Movie Story. New York: Duell, Sloan and Pearce, 1947.
- GERASIMOV, Sergej. Soudobý námět ve filmovém umění. Praha: Československý státní film, 1949.
- GOLOVŇA, A. Umění kameramana v sovětských filmech. Praha: Československý státní film, 1949.
- JAROL, V. A. Jak psáti pro film? Praha: Jarolímek, 1923.
- JEŘÁBEK, Václav (ed.). I. celostátní ekonomická konference filmové tvorby. Praha: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
- KONOPLEV, Boris Nikolajevič. Technologie výroby hraných filmů. Praha: Československý státní film, 1952.
- KOVÁŘ, Václav. Organisace a ekonomika výroby dlouhých hraných filmů. Kalkulace a evidence. Praha: Československý film: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
- KOVÁŘ, Václav a JELÍNEK, Jaroslav. Přehled výrobních ukazatelů dlouhých hraných filmů Filmového studia Barrandov za léta 1955 - 1959. Praha: Československý film: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
- KUČERA, Jan. Specifičnost filmové tvorby - základy skladby filmového díla. Praha: Československý státní film, 1955.
- KULEŠOV, Lev. Sovětská filmová režie. Praha: Československý státní film, 1949. KUZNĚCOV, S. Plánování a organisace výroby uměleckých filmů. Praha: Československý státní film, 1952.
- LAMAČ, Karel. Jak se píše filmové libreto. Praha: Karel Lamač, 1923.
- MÜLLER, Gottfried. Dramaturgie divadla a filmu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1957.
- PETROV, Vladimir. Sovětský vojenský film. Praha: Československý státní film, 1949.
- PUDOVKIN, Vselovod. Od libreta k premiéře. Praha: Čefis, 1932.
- PUDOVKIN, Vselovod. Základní etapy vývoje sovětského filmu. Praha: Československý státní film, 1949.
- ROMM, Michajl. Sovětský film v boji s imperialistickou reakcí. Praha: Československý státní film, 1949.
- ROŠAL, G. Historické životopisné filmy. Praha: Československý státní film, 1949.
- SCHMIDT, G., SCHMALENBACH, W. a BÄCHLIN, P. Der Film. Wirtschaftlich, gesellschaftlich, künstlerisch. Basel: Holbein - Verlag, 1947.
- SCHMIEDBERGER, Miloš. O některých otázkách výroby hraných filmů v SSSR. Praha: Filmové studio Barrandov, 1957.
- SCHMIEDBERGER, Miloš. Organisace a ekonomika výroby dlouhých hraných filmů. Praha: Československý film: Ústřední půjčovna filmů, 1960.
- SMRŽ, Karel. Od filmového příběhu ke scénáři. Praha: Knihovna Filmového kurýru, 1943.
- SMRŽ, Karel a HEJMAN, Jan. Film včera a dnes. Praha: Naše vojsko, 1956.
- SVOBODA, František (ed.). Filmové techminimum. Praha: Československý film, 1959.
- ŠČERBINA, V. Ideově-umělecké zásady sovětského filmu. Praha: Československý státní film, 1949.
- ŠMÍDA, Bohumil. Organisace a výroba hraného filmu. Praha: Československý státní film, 1954.
- UTKIN, A. Dekorace v sovětském filmu. Praha: Československý státní film, 1949.
- HAVELKA, Jiří. Čs. filmové hospodářství 1945-1950. Praha: Československý filmový ústav, 1972.
- HAVELKA, Jiří. Čs. filmové hospodářství 1951-1955. Praha: Československý filmový ústav, 1972.
- KALLISTA, Jaromír. Filmová produkce. Osobní dokumentace Jaromíra Kallisty. Dostupné z: https://www.famu.cz/media/Texty_k_%C3%BAvod%C5%AFm_do_oboru_produkce.doc
- ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: teoretická dramaturgie. Praha: Melantrich, 1931.
- BRDEČKA, Jiří. O čtyřech chybách a jiných věcech. Film a doba. 1957, č. 1, s. 28-29.
- E.Š. (bez názvu). Záběr. 1950, č. 1, s. 17.
- FERENC, Jindřich. Snad tři zásady. Film a doba. 1955, č. 11-12, s. 501-502. hbs. Malá iniciativa naší dramaturgie. Film a doba. 1955, č. 5-6, s. 278-279.
- JURÁČEK, Pavel. Dojde k palácové vzpouře scenáristů? Host do domu. 1961, č. 4, s. 178.
- KREJČÍK, Jiří, KLOS, Elmar a WEISS, Jiří. Před desetiletím státního filmu. Literární noviny. 1955, č. 27, s. 5.
- KLIMENT, Jan. Příspěvek do diskuse. Film a doba. 1956, č. 1, s. 10-12.
- MAREK, Jiří. Za lepší dramaturgickou přípravu. Film a doba. 1955, č. 1-2, s. 3-5.
- MAŘÁNEK, Jiří. Základní požadavek: kolektivní spolupráce. Film a doba. 1955, č. 5-6, s. 211-212.
- NEFF, Vladimír. Bilance diskuse "Spisovatel a film" v Literárních novinách. Film a doba. 1956, č. 4, s. 151-154.
- OSVALD, Ivan. Výlet do ideálna. Film a doba. 1957, č. 1, s. 14-16.
- PATAJSKÝ, Vladimír. K problémům ekonomiky v organisaci výroby hraných filmů. Film a doba. 1957, č. 3, s. 164-170.
- REDAKCE. Naše anketa: Jak pracují tvůrčí skupiny. Film a doba. 1957, č. 3, s. 149-154.
- SINKRAŽEVSKÝ, Evžen. Zahajujeme lidový kurz ruštiny v závodě. Záběr. 1950, č. 10, s. 2.
- SLAVÍČEK, Jiří. Nový pracovní postup při realisaci filmu "Konec strašidel". Záběr. 1952, č. 5, s. 2-3.
- TARANTOVÁ, Lydie. Rozhovor s Ludvíkem Aškenazym o scénářích a ještě ledasčem. Film a doba. 1959, č. 2, s. 82-85. Usnesení dílčí porady odboru film. Záběr. 1949, č. 5 a 6, s. 5-7.
- WEISS, Jiří. Počet nebo kvalita? Záběr. 1949, č. 2, s. 9-10.
- KLIMEŠ, Ivan. Z počátků scenáristiky v českých zemích. Iluminace. 1992, č. 2, s. 57-95.
- KLIMEŠ, Ivan (ed.). Kulturní rada ÚV KSČ o filmové dramaturgii 1948-1949. Iluminace. 2000, č. 4, s. 140-165.
- KLIMEŠ, Ivan (ed.). Reorganizace filmové výroby po únoru 1948. Iluminace. 2003, č. 3, s. 99-104.
- KLIMEŠ, Ivan (ed.). Banská Bystrica 1959. Dokumenty ke kontextům I. festivalu československého filmu. Iluminace. 2004, č. 4, s. 139-222.
- KLIMEŠ, Ivan (ed.). Film v péči cenzorů. Exkurze do cenzurní praxe. Z denních zpráv Hlavní správy tiskového dohledu 1958-1959. Iluminace. 2005, č. 1, s. 109-146.
- RAK, Jiří. Úvodní poznámka. Za čest vítězů (scénář). Iluminace. 1991, č. 1, s. 117-132.
- RAK, Jiří. Úvodem k synopsi legionářského filmu. Za československý stát. Iluminace. 1993, č. 1, s. 115-122.
- ŠVÁB, Ludvík. Kino v psacím stroji. Filmové scénáře. Iluminace. 1996, č. 3, s. 113-145.
- ADAMCZAK, M., MALATYŃSKI, M. a MARECKI, P. Restart zespołów filmowych. Kraków: Korporacja Halart; Lódż: Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa, Telewizyjna i Teatralna im. Leona Schillera, 2012. ISBN 978-83-62574-73-5.
- ALLEN, Robert C. a GOMERY, Douglas. Film History: Theory and Practice. New York: McGraw-Hill, 1985. ISBN 0075548712.
- BAILEY, Terry. Normatizing the silent drama: Photoplay manuals of the 1910s and early 1920s. Journal of Screenwriting. 2014, č. 2, s. 209-224. ISSN 17597137.
Go to original source...
- BÁRTA, Milan. Cenzura československého filmu a televize v letech 1953-1968. Securitas imperii. 2003, č. 10, s. 5-71. ISSN 1804-1612.
- BELODUBROVSKAYA, Maria. Soviet Hollywood: The Culture Industry That Wasn't. Cinema Journal. 2014, č. 3, s. 100-122. ISSN 0009-7101.
Go to original source...
- BELODUBROVSKAYA, Maria. The Literary Scenario and the Soviet Screenwriting Tradition. In: BEUMERS, B. (ed.). A Companion to Russian Cinema. Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2016, s. 249-269. ISBN 978-1-118-41276-3.
Go to original source...
- BOURDIEU, Pierre. Pravidla umění: geneze a struktura literárního pole. Brno: Host, 2010. ISBN 978-80-7294-364-7.
- BORDWELL, D., STAIGER, J. a THOMPSON, K. The Classical Hollywood Cinema: Film Style & Mode of Production to 1960. New York: Columbia University Press, 1985. ISBN 0-231-06055-6.
Go to original source...
- CONNELLY, John. Zotročená univerzita: sovětizace vysokého školství ve východním Německu, v českých zemích a v Polsku v letech 1945-1956. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1185-3.
- CYROŇ, Milan. Posel schematismu: Václav Krška a ideologické požadavky 50. let. In: HAIN, M. a CYROŇ, M. (eds.). Osudová osamělost. Obrysy filmové a literární tvorby Václava Kršky. Praha: Casablanca, 2016, s. 157-182. ISBN 978-80-87292-32-7.
- CYROŇ, Milan. Literární příprava filmů Eduarda Grečnera v letech 1958-1967. Olomouc, 2015. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
- CYROŇ, Milan. Eduard Grečner a jeho filmy: literární příprava filmů Eduarda Grečnera v letech 1958-1967. Praha: Václav Žák - Casablanca, 2018. ISBN 978-80-87292-42-6.
- DVOŘÁKOVÁ, Tereza Cz. Idea filmové komory. Českomoravské filmové ústředí a kontinuita centralizačních tendencí ve filmovém oboru 30. a 40. let. Praha, 2011. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií.
- KARL, Lars a SKOPAL, Pavel (eds.). Cinema in Service of the State: Perspectives on Film Culture in the GDR and Czechoslovakia, 1945-1960. New York: Berghahn, 2015. ISBN 978-1-78238-996-5.
Go to original source...
- KLIMEŠ, Ivan. National Cinema in a Transnational Context. A Central European Experience. Iluminace. 2013, č. 4, s. 27-40. ISSN: 0862-397X.
- KLIMEŠ, Ivan. Muž na obtíž. Čtyři dokumenty v lázni historikových komentářů. In: LUKEŠ, Jan (ed.). Černobílý snář Elmara Klose. Praha: Národní filmový archiv, 2011, s. 71-87. ISBN 978-80-7004-145-1.
- KLIMEŠ, Ivan. Stav čs. kinematografie po únoru 1948. Iluminace. 2003, č. 3, s. 97-98. ISSN 0862-397X.
- KLIMEŠ, Ivan. Za vizí centrálního řízení filmové tvorby (Úvod k edici). Iluminace. 2000, č. 4, s. 135.
- KLIMEŠ, Ivan. Filmaři a komunistická moc v Československu. Vzrušený rok 1959. Iluminace. 2004, č. 4, s. 129-138.
- KNAPÍK, Jiří. Filmová aféra L. P. 1949. Iluminace. 2000, č. 4, s. 97-119. ISSN 0862-397X.
- KNEPR, Petr. Produkční podmínky a dramaturgická praxe v československé kinematografii na přelomu 40. a 50. let na příkladu filmu Botostroj. Brno, 2013. Disertační práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
- KUPKOVÁ, Marika. "I o filmu platí, že na počátku bylo slovo, a to slovo píší básníci a literáti". Okolnosti vstupu Jiřího Mařánka do poválečné kinematografie. Slovo a smysl. 2013, č. 19, s. 83-98. ISSN 1214-7915.
- KUPKOVÁ, Marika. Nejistá převaha. Iluminace. 2014, č. 2, s. 57-74. ISSN 0862-397X.
- KUPKOVÁ, Marika. Z mého života: když má film právo na všechny postavy dějin. Slovo a smysl, 2015, č. 25, s. 155-170. ISSN 1214-7915.
- KUPKOVÁ, Marika. Z písaře ministerským radou. Působení Jiřího Mařánka v kinematografii čtyřicátých a padesátých let. Praha, 2017. Disertační práce. Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta, Katedra filmových studií.
- LOPOUR, Jaroslav. Filmy soukromých výroben v zestátněné kinematografii. Roztočené a nedokončené protektorátní projekty a jejich osudy po roce 1945. Brno, 2015. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
- LUTERA, Jan. Komedianti. Autor hudby v dramaturgii hraného filmu 50. let 20. století. Olomouc, 2017. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
- MAREŠ, Petr. Scénář - verbální text a anticipace filmu. Iluminace. 2014, č. 4, s. 9-30. ISSN 0862-397X.
- MARAS, Steven. Screenwriting: History, Theory and Practice. London: Wallflower, 2009. ISBN 9781905674817.
- MACDONALD, Ian W. Screenwriting Poetics and the Screen Idea. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 978-0-230-39228-1.
Go to original source...
- MACDONALD, Ian W. Manuals are not Enough: Relating Screenwriting Practice to Theories. Journal of British Cinema and Television. 2009, č. 2, s. 260-274. ISSN 1743-4521.
Go to original source...
- MACDONALD, Ian W. So it's not surprising I'm neurotic, The Screenwriter and the Screen Idea Work Group. Journal of Screenwriting. 2010, č. 1, s. 45-58. ISSN 1759-7137
Go to original source...
- MISIAK, Anna. The Polish Film Industry under Communist Control. Conceptions and Misconceptions of Censorship. Iluminace. 2012, č. 4, s. 61-83. ISSN 0862-397X.
- MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2007. ISBN 978-80-7294-239-8.
- PRICE, Steven. The Screenplay: Authorship, Theory and Criticism. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2010. ISBN 9780230223622.
- PRICE, Steven. A History of the Screenplay. New York: Palgrave Macmillan, 2013. ISBN 9780230291812.
Go to original source...
- PECHAČOVÁ, Markéta. Dějiny Divadla státního filmu. Praha, 2015. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu.
- SLINTÁK, Petr a ROTTOVÁ, Hana. Venkov v českém filmu 1945-1969: filmová tvář kolektivizace. Praha: Academia, 2013. ISBN 978-80-200-2303-2.
- STERNBERG, Claudia. Written for the Screen: the American Motion-picture Screenplay as Text. Tübingen: Stauffenburg-Verl, 1997. ISBN 9783860573389.
- SKOPAL, Pavel. Filmová kultura severního trojúhelníku: filmy, kina a diváci českých zemí, NDR a Polska 1945-1970. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-971-7.
- SKOPAL, Pavel. Úvod: plány, změny a kontinuity. In: SKOPAL, Pavel (ed.). Naplánovaná kinematografie: český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, 2012, s. 11-25. ISBN 978-80-200-2096-3.
- SKUPA, Lukáš. Vadí - nevadí: česká filmová cenzura v 60. letech. Praha: NFA, 2016. ISBN 978-80-7004-172-7.
- SVOBODA, Jan. Skladba a řád: český teoretik filmu a televize Jan Kučera. Praha: Národní filmový archiv, 2007. ISBN 978-80-7004-132-1.
- SZCZEPANIK, Petr. "Machři" a "diletanti". Základní jednotky filmové praxe v době reorganizací a politických zvratů. In: SKOPAL, Pavel (ed.). Naplánovaná kinematografie: český filmový průmysl 1945 až 1960. Praha: Academia, 2012, s. 27-99. ISBN 978-80-200-2096-3.
- SZCZEPANIK, Petr. How Many Steps to the Shooting Script? A Political History of Screenwriting. Iluminace. 2013, č. 3, s. 73-98. ISSN 0862-397X.
- SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: Národní filmový archiv, 2016. ISBN 978-80-7004-177-2.
- SZCZEPANIK, Petr. Wie viele Schritte bis zur Drehfassung? Eine Politische Historiographie des Drehbuchs. Montage/AV. 2013, č. 1, s. 99-132. ISSN 0942-4954.
- ŠEFRANÁ, Věra Adina. Česká filmová dramaturgie pod dohledem ideologie 1945-1955. Olomouc, 2012. Disertační práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.
- ŠEFRANÁ, Věra Adina. Přehled vybraných filmových korporací v českých zemích 1945-1970. Praha: Národní archiv, 2015. ISBN 978-80-7469-046-4.
- ŠMÍDA, Bohumil. Jeden život s filmem. Praha: Mladá fronta, 1980. ISBN 23-068-80.
- TAYLOR, Richard a CHRISTIE, Ian. The Film Factory: Russian and Soviet Cinema in Documents. New York: Routledge, c1994. ISBN 978-0415052986.
- TRNKA, Jan. Formování scenáristického řemesla v českém filmu 20. let a "osvědčený" Josef Neuberg. Iluminace. 2016, č. 1, s. 61-86. ISSN 0862-397X.
- TRNKA, Jan. The screenplay collection of the Czech Národní filmový archiv. An unanchored cultural heritage and its history, 1940s-1990s. Studies in Eastern European Cinema. 2020, č. 2, s. 173-185. ISSN 20403518.
Go to original source...
- THOMPSON, Kristin. Early Alternatives to the Hollywood Mode of Production: Implications for Europe's Avant-Gardes. Film History, 1993, č. 4, s. 386-404. ISSN 0892-2160.
- TIEBER, Claus. Stories, Conferences and Manuals: The normative function of screenwriting manuals in their historical context. 2012 [cit. 2018-01-10]. Dostupné z
- https://www.academia.edu/8538126/Stories_Conferences_and_Manuals_The_normative_function_of_screenwriting_manuals_in_their_historical_context
- VÁVRA, Otakar. Paměti, aneb, Moje filmové 100letí. Praha: BVD, 2011. ISBN 9788087090459.
- VÁVRA, Otakar. Podivný život režiséra: obrazy vzpomínek. Praha: Prostor, 1996. ISBN 80-85190-42-7.
- VÁVRA, Otakar. Zamyšlení režiséra. Praha: Panorama, 1982.
- VEČEŘA, Michal. Rozvoj filmové výroby v českých zemích na konci 10. a počátkem 20. let. Případ společnosti Praga-film. Iluminace. 2011, č. 2, s. 5-23. ISSN 0862-397X.
- VEČEŘA, Michal. Elektafilm - největší výrobní koncern československého filmu v meziválečném období. Brno, 2012. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta, Ústav filmu a audiovizuální kultury.
- ZÝKOVÁ, Veronika. Proměny trojice kriminálních filmů Vladimíra Čecha 105 % alibi, Kde alibi nestačí a Alibi na vodě. Diplomová práce. Olomouc, 2011. Univerzita Palackého, Filozofická fakulta, Katedra divadelních a filmových studií.