ISBN: 978-80-244-6141-0 | ISBN online: 978-80-244-6142-7 | DOI: 10.5507/pdf.22.24461410

TETRECOM

Diagnostická pomůcka k rozpoznání znalosti písmen a čísel u začínajících školáků založená na technologii eye tracking

Renata Mlčáková, Jaromír Maštalíř, Aneta Zavadilová, Diana Holá, Nikola Buchtelová


The TETRECOM (Technology of Eye Tracking in Reading and Comprehension) is a diagnostic tool based on eye tracking technology that enables objective rexognition of the knowledge of upper and lower case printable letters, upper and lower case written letters and numbers in school beginners. It is intended for teachers, special educators and therapists, especially in speech therapy primary schools, in mainstream primary schools for pupils in 1st and 2nd grade, but also in school counselling centres. It provides information about letters that the pupils reads correctly, incorrectly, with an articulation disorder or does not read at all )omits). The way of breathing (nose/mouth) is monitored. The software accurately measures reading time of letters and numbers, automatically records the trajectories of the child’s eye movements when reading letters and numbers as well as specific strategies, before more serious reading difficulties become apparent.

1. edition, Published: 2022, online: 2022, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Bílková, Z., Havlisová, H., Malinovská, O., Jošt, J. (2020). Morphological versus Phonological Awareness in Relation to the Czech Language Environment. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 4(2), s. 7-28.
  2. Blythe, H. I. (2014). Developmental changes in eye movements and visual information encoding associated with learning to read. Current Directions in Psychological Science, 23, s. 201-207. http://dx.doi.org/10.1177/0963721414530145 Go to original source...
  3. Boyce, S. J., Pollatsek, A. (1992). Identification in objects in scenes: the role of scene backround in object naming. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 18, s. 531-543. Go to original source...
  4. Byrne, B. (1996). The learnability of the alphabetic principle: children's initial hypotheses about how print represents spoken language. Applied Psycholinguistics, 17, s. 401-426. Go to original source...
  5. Caravolas, M., Hulme, C., Snowling, M. J. (2001) The foundations of spelling ability: Evidence from a 3-year longitudinal study. Journal of memory and language, 45, s. 751-774. Go to original source...
  6. Foulin, J. N. (2005). Why is letter-name knowledge such a good predictor of learning to read? Reading and writing, 18, s. 129-155. Go to original source...
  7. Hulme, C., Snowling, M. J. (2013). What do we know and what do we need to understand better. Child development perspectives, 7(1), s. 1-5. Go to original source...
  8. Jošt, J. (2009). Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna.
  9. Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.
  10. Krejčová, L. (2019). Dyslexie Psychologické souvislosti. Praha: Grada.
  11. Lerner, J. W., & Johns, B. H. (2012). Written Language; Written Expression, Spelling and Handwriting. In J. W. Lerner & B. H. Johns, Learning Disabilities and Related Mild Disabilities, s. 403-444. Wadsworth: Cengage Learning.
  12. Liversedge, S. P., Schroeder, S., Hyöna, J., Rayner, K. (2015) Emerging issues in developmental eye-tracking research: Insights from the workshop in Hannover, October 2013. Journal of Cognitive Psychology, 27(5), s. 677-683. Go to original source...
  13. Maštalíř, J., Mlčáková, R. (2019). Podpora komunikačních kompetencí u dospělého muže s výrazně narušenou komunikační schopností - systematická kazuistika. In R. MLČÁKOVÁ a kol., Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání, s. 99-116. Olomouc: Univerzita Palackého. Go to original source...
  14. Mikulajová, M. (2016). Špecifické poruchy učenia. In A. Kerekrétiová et al., Logopédia, s. 195-212. Bratislava: Univerzita Komenského.
  15. Mikulajová, M., a kol. (2012). Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: MABAG.
  16. Mlčáková, R. (2018). Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií. Speciální pedagogika, 28 (1), s. 37-54.
  17. Mlčáková, R., Maštalíř, J. (2019). Způsob respirace, vyšetření porozumění řeči a čtení písmen pomocí zařízení Tobii PCEye mini u žáků s vývojovou dysfázií, u žáků s jiným typem logopedických obtíží a u žáků s typickým jazykovým vývojem. In R. Mlčáková a kol. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání, s. 121-149. Olomouc: Univerzita Palackého. Go to original source...
  18. Mlčáková, R., Maštalíř, J., Lukášová, K. (2022). Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii eye tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické. (článek v 05/2022 v recenzním řízení). Go to original source...
  19. Paul, R., & NorburY, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence, Listening, Speaking, Reading, Writing and Communicating. Fourth Edition. Elsevier.
  20. Rayner, K. Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. (1998). Psychol. Bull, 124, s. 372-422. Go to original source...
  21. Reichle, E. D., Liversedge, S. P., Drieghe, D., Blythe, H. I., Joseph, H. S., White, S. J., & Rayner, K. (2013). Using E-Z Reader to examine the concurrent development of eye-movement control and reading skill. Developmental Review, 33, s. 110-149. http://dx.doi.org/10.1016/j.dr.2013.03.001 Go to original source...
  22. Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada.
  23. Seidlová Málková, G. (2016). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: TOGGA.
  24. Schroeder, S., Hyönä, J., & Liversedge, S. P. (2015). Developmental eye-tracking research in reading: Introduction to the special issue. Journal of Cognitive Psychology, 27, s. 500-510. http://dx.doi.org/10.1080/20445911.2015.1046877 Go to original source...
  25. spektra, v. d. n. Tréninkové karty: Práce s očním sledováním Tobii PCEye Go [online]. [cit. 2021-11-06]. Dostupné z: www.spektra.eu
  26. Stanovich, K. E. (2009). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Journal of education, 189(1/2), s. 23-55. Go to original source...