ISBN: 978-80-244-6141-0 | ISBN online: 978-80-244-6142-7 | DOI: 10.5507/pdf.22.24461410

TETRECOM

Diagnostická pomůcka k rozpoznání znalosti písmen a čísel u začínajících školáků založená na technologii eye tracking

Renata Mlčáková, Jaromír Maštalíř, Aneta Zavadilová, Diana Holá, Nikola Buchtelová


Diagnostická pomůcka TETRECOM (Technology of Eye Tracking in Reading and Comprehension) je založena na technologii eye tracking, umožńující objektivně rozpoznat znalost malých i velkých tiskacích, malých i velkých psacích písmen a čísel u začínajících školáků. Je určena pro pedagogy, speciální pedagogy a logopedy zejm. v základních školách logopedických, v základních školách běžného typu u žáků v 1. a 2. ročníku, ale i ve školských poradenských zařízeních (SPC a PPP). Přináší informace o písmenech, která žák přečte správně, chybně, s odchylkou artikulace nebo nepřečte (vynechá). Sledován je způsob dýchání (nosem/ústy). Automaticky se zaznamenává trajektorie očních pohybů dítěte při čtení písmen a čísel a specifické strategie, a to dříve, než se projeví závažnější obtíže ve čtení.

1. vydání, Publikováno: 2022, online: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Bílková, Z., Havlisová, H., Malinovská, O., Jošt, J. (2020). Morphological versus Phonological Awareness in Relation to the Czech Language Environment. Gramotnost, pregramotnost a vzdělávání, 4(2), s. 7-28.
  2. Blythe, H. I. (2014). Developmental changes in eye movements and visual information encoding associated with learning to read. Current Directions in Psychological Science, 23, s. 201-207. http://dx.doi.org/10.1177/0963721414530145 Přejít k původnímu zdroji...
  3. Boyce, S. J., Pollatsek, A. (1992). Identification in objects in scenes: the role of scene backround in object naming. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 18, s. 531-543. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Byrne, B. (1996). The learnability of the alphabetic principle: children's initial hypotheses about how print represents spoken language. Applied Psycholinguistics, 17, s. 401-426. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Caravolas, M., Hulme, C., Snowling, M. J. (2001) The foundations of spelling ability: Evidence from a 3-year longitudinal study. Journal of memory and language, 45, s. 751-774. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Foulin, J. N. (2005). Why is letter-name knowledge such a good predictor of learning to read? Reading and writing, 18, s. 129-155. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Hulme, C., Snowling, M. J. (2013). What do we know and what do we need to understand better. Child development perspectives, 7(1), s. 1-5. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Jošt, J. (2009). Oční pohyby, čtení a dyslexie. Praha: Fortuna.
  9. Jošt, J. (2011). Čtení a dyslexie. Praha: Grada.
  10. Krejčová, L. (2019). Dyslexie Psychologické souvislosti. Praha: Grada.
  11. Lerner, J. W., & Johns, B. H. (2012). Written Language; Written Expression, Spelling and Handwriting. In J. W. Lerner & B. H. Johns, Learning Disabilities and Related Mild Disabilities, s. 403-444. Wadsworth: Cengage Learning.
  12. Liversedge, S. P., Schroeder, S., Hyöna, J., Rayner, K. (2015) Emerging issues in developmental eye-tracking research: Insights from the workshop in Hannover, October 2013. Journal of Cognitive Psychology, 27(5), s. 677-683. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Maštalíř, J., Mlčáková, R. (2019). Podpora komunikačních kompetencí u dospělého muže s výrazně narušenou komunikační schopností - systematická kazuistika. In R. MLČÁKOVÁ a kol., Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání, s. 99-116. Olomouc: Univerzita Palackého. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Mikulajová, M. (2016). Špecifické poruchy učenia. In A. Kerekrétiová et al., Logopédia, s. 195-212. Bratislava: Univerzita Komenského.
  15. Mikulajová, M., a kol. (2012). Čítanie, písanie a dyslexia. Bratislava: MABAG.
  16. Mlčáková, R. (2018). Rukopisný diktát malých a velkých písmen u žáků 1. ročníku základní školy a základní školy logopedického typu se zaměřením na výsledky žáků s vývojovou dysfázií. Speciální pedagogika, 28 (1), s. 37-54.
  17. Mlčáková, R., Maštalíř, J. (2019). Způsob respirace, vyšetření porozumění řeči a čtení písmen pomocí zařízení Tobii PCEye mini u žáků s vývojovou dysfázií, u žáků s jiným typem logopedických obtíží a u žáků s typickým jazykovým vývojem. In R. Mlčáková a kol. Narušená komunikační schopnost a speciální vzdělávání, s. 121-149. Olomouc: Univerzita Palackého. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Mlčáková, R., Maštalíř, J., Lukášová, K. (2022). Hodnocení čtení písmen s využitím metody TETRECOM založené na technologii eye tracking u začínajících školáků v základní škole a v základní škole logopedické. (článek v 05/2022 v recenzním řízení). Přejít k původnímu zdroji...
  19. Paul, R., & NorburY, C. (2012). Language Disorders from Infancy through Adolescence, Listening, Speaking, Reading, Writing and Communicating. Fourth Edition. Elsevier.
  20. Rayner, K. Eye movements in reading and information processing: 20 years of research. (1998). Psychol. Bull, 124, s. 372-422. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Reichle, E. D., Liversedge, S. P., Drieghe, D., Blythe, H. I., Joseph, H. S., White, S. J., & Rayner, K. (2013). Using E-Z Reader to examine the concurrent development of eye-movement control and reading skill. Developmental Review, 33, s. 110-149. http://dx.doi.org/10.1016/j.dr.2013.03.001 Přejít k původnímu zdroji...
  22. Říčan, P., Krejčířová, D. (2006). Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada.
  23. Seidlová Málková, G. (2016). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Praha: TOGGA.
  24. Schroeder, S., Hyönä, J., & Liversedge, S. P. (2015). Developmental eye-tracking research in reading: Introduction to the special issue. Journal of Cognitive Psychology, 27, s. 500-510. http://dx.doi.org/10.1080/20445911.2015.1046877 Přejít k původnímu zdroji...
  25. spektra, v. d. n. Tréninkové karty: Práce s očním sledováním Tobii PCEye Go [online]. [cit. 2021-11-06]. Dostupné z: www.spektra.eu
  26. Stanovich, K. E. (2009). Matthew effects in reading: Some consequences of individual differences in the acquisition of literacy. Journal of education, 189(1/2), s. 23-55. Přejít k původnímu zdroji...