ISBN: 978-80-244-6140-3 | DOI: 10.5507/prf.22.24461403

Trojúhelníkové figury

otestuj si geometrickou představivost

Jana Slezáková


The presented monograph points out the importance of the development of geometric imagination. It emphasizes its application not only in mathematics, architecture, fine arts or geoinformatics. The theoretical part of the publication introduces the reader to the concepts of imagination, geometric and spatial imagination. The connection between imagination and thinking, intelligence tests and laterality is presented. An interesting feature of the publication is the mention of tessellations. The publication contains partial theoretical findings and reflections on the results of relevant research. The publication contains a practical part, which contains the author's own tasks for the development of geometric imagination. These tasks are divided into two variants. The "network" variant is a suitable tool for researchers who do not have a sufficiently developed geometric imagination. The monograph expands the issues associated with geometric imagination. It contributes to the awareness of the importance of geometry and geometric thinking to solve various problems and activities in real situations.

1. edition, Published: 2022, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



References

  1. Askew, M., Ebbuttová, S. (2012). Geometrie bez (m)učení. Grada Publishing.
  2. Basawanna, M. (2000). Dictionary of Psychology. Allied Publishers PVT. LTD.
  3. Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum.
  4. Dušek, F. (1964). Rozvoj prostorové představivosti. Matematika a fyzika ve škole, 14(6), 313-318.
  5. Dwecková, C. (2017). Nastavení mysli - Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Jan Melvil publishing.
  6. Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení - Teorie rozmanitých inteligencí. Portál.
  7. Hartl, P., Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Portál.
  8. Healey, J., M. (2002). Leváci a jejich výchova. Portál.
  9. Jeřábek, O., Bílek, M. (2010). Teorie a praxe tvorby didaktických testů. UP Olomouc.
  10. Jirotková, D. (1990). Rozvoj prostorové představivosti žáků. Komenský,114 (5), 280-258.
  11. Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností. SPN Bratislava.
  12. Koukolík, F. (2014). Mozek a jeho duše. Galén, spol. s r.o.
  13. Kuřina, F. (1987). Geometrická představivost a vyučování stereometrii. Matematika a fyzika ve škole, 18(3), 201-212.
  14. Molnár, J. (2009). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. UP Olomouc.
  15. Molnár, J., Perný, J., Stopenová, A. (2006). Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji, Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP č. projektu: CZ.04.3.07/3.1.01.1/0137, JČMF.
  16. Nývltová, V. (2015). Psychologie učení. Praha.
  17. Pokorná, V. (2010): Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.
  18. Portešová, Š. (2005). Centrum rozvoje nadaných dětí. Retrieved May 12, 2005, from http://www.nadanedeti.cz.
  19. "Rámcový vzdělávací program pro gymnázia", Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf (accessed Oct. 10, 2020).
  20. Říčan, P. (2005). Psychologie. Příručka pro studenty. Portál.
  21. Slezáková, J. (2011). Geometrická představivost v rovině. [Disertační práce, UP Olomouc]. https://theses.cz/id/op6350/
  22. Slezáková, J. (2021): Trojúhelníkové figury jako nástroj rozvoje geometrické představivosti. Učitel Matematiky, 29(4), 194-202.
  23. Slezáková, J. (2022). Tasks for the development of geometric imagination. Классическая и современная геометрия, Moskva, ISBN 978-5-4263-1060-5 DOI: 10.31862/9785426310605 Go to original source...
  24. Sovák, M. (1985). Výchova leváků v rodině. Praha.
  25. Sternberg R. J. (2010). WICS: A new model for school psychology, School Psychology International, 31(6), 599-616. https://doi.org/10.1177%2F0143034310386534 Go to original source...
  26. Sternberg R. J. (2002). Effecting Organizational Change: A "Mineralogical" Theory of Organizational Modifiability, Consulting Psychology Journal, 54(3), 147-156. Go to original source...
  27. Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Portál.
  28. Šarounová, A. (1986). Rozvíjení prostorové představivosti ve škole. Matematika a fyzika ve škole, 16(5), 352-356.
  29. Tipps, S., Johnson, A. & Kennedy, L. M. (2011). Guiding Children´s Learning of Mathematics. Cengage Learning.
  30. Pevnost poznání. (2021). Pevnost poznání - Dotkněte se vědy. https://www.pevnostpoznani.cz/o-pevnosti/
  31. Voráčová, Š. a kolektiv (2013). Atlas geometrie: Geometrie krásná a užitečná. Academia Praha.
  32. Winn, P. (2003). Dictionary of biological psychology. Routledge. Go to original source...
  33. Wright, E. (2008). Slavní leváci v dějinách lidstva. Praha.
  34. Žáková, I. (2019). Preference ruky a její souvislost s verbálními a prostorově-orientačními dovednostmi u dětí. Česká antropologie, 69(1-2), 15-21. https://doi.org/20.500.11956/83895
  35. Žahour, D. (2017). Prostorová představivost u nevidomých adolescentů. [Displomová práce, MUNI Brno]. https://is.muni.cz/th/i4y72/Prostorova_predstavivost_u_nevidomych_adolescentu_Zahour.pdf