ISBN: 978-80-244-6140-3 | DOI: 10.5507/prf.22.24461403

Trojúhelníkové figury

otestuj si geometrickou představivost

Jana Slezáková


Předložená monografie poukazuje na důležitost rozvoje geometrické představivosti. Zdůrazňuje její aplikaci nejen v oblasti matematiky, architektury, výtvarném umění či geoinformatiky. V teoretické části publikace seznamuje čtenáře s pojmy představa, představivost, geometrická a prostorová představivost. Je uvedena souvislost představivosti s myšlením, testy inteligence a lateralitou. Zajímavostí publikace je zmínka o teselacích.  Součástí publikace jsou dílčí teoretické poznatky a reflexe výsledků relevantních výzkumných šetření. Publikace obsahuje praktickou část, která obsahuje vlastní autorčiny vytvořené úlohy na rozvoj geometrické představivosti. Uvedené úlohy jsou členěny na dvě varianty. Varianta „sítě“ je vhodná pomůcka pro řešitele, kteří nemají dostatečně vyvinutou geometrickou představivost. Monografie rozšiřuje problematiku spojenou s geometrickou představivostí. Přispívá k uvědomění si důležitosti geometrie a geometrického myšlení k řešení nejrůznějších problémů a činností v reálných situacích.

1. vydání, Publikováno: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc



Reference

  1. Askew, M., Ebbuttová, S. (2012). Geometrie bez (m)učení. Grada Publishing.
  2. Basawanna, M. (2000). Dictionary of Psychology. Allied Publishers PVT. LTD.
  3. Čáp, J. (1993). Psychologie výchovy a vyučování. Karolinum.
  4. Dušek, F. (1964). Rozvoj prostorové představivosti. Matematika a fyzika ve škole, 14(6), 313-318.
  5. Dwecková, C. (2017). Nastavení mysli - Nová psychologie úspěchu aneb naučte se využít svůj potenciál. Jan Melvil publishing.
  6. Gardner, H. (1999). Dimenze myšlení - Teorie rozmanitých inteligencí. Portál.
  7. Hartl, P., Hartlová, H. (2010). Velký psychologický slovník. Portál.
  8. Healey, J., M. (2002). Leváci a jejich výchova. Portál.
  9. Jeřábek, O., Bílek, M. (2010). Teorie a praxe tvorby didaktických testů. UP Olomouc.
  10. Jirotková, D. (1990). Rozvoj prostorové představivosti žáků. Komenský,114 (5), 280-258.
  11. Košč, L. (1972). Psychológia matematických schopností. SPN Bratislava.
  12. Koukolík, F. (2014). Mozek a jeho duše. Galén, spol. s r.o.
  13. Kuřina, F. (1987). Geometrická představivost a vyučování stereometrii. Matematika a fyzika ve škole, 18(3), 201-212.
  14. Molnár, J. (2009). Rozvíjení prostorové představivosti (nejen) ve stereometrii. UP Olomouc.
  15. Molnár, J., Perný, J., Stopenová, A. (2006). Prostorová představivost a prostředky k jejímu rozvoji, Podíl učitele matematiky ZŠ na tvorbě ŠVP č. projektu: CZ.04.3.07/3.1.01.1/0137, JČMF.
  16. Nývltová, V. (2015). Psychologie učení. Praha.
  17. Pokorná, V. (2010): Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Portál.
  18. Portešová, Š. (2005). Centrum rozvoje nadaných dětí. Retrieved May 12, 2005, from http://www.nadanedeti.cz.
  19. "Rámcový vzdělávací program pro gymnázia", Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007, http://www.vuppraha.rvp.cz/wp-content/uploads/2009/12/RVPG-2007-07_final.pdf (accessed Oct. 10, 2020).
  20. Říčan, P. (2005). Psychologie. Příručka pro studenty. Portál.
  21. Slezáková, J. (2011). Geometrická představivost v rovině. [Disertační práce, UP Olomouc]. https://theses.cz/id/op6350/
  22. Slezáková, J. (2021): Trojúhelníkové figury jako nástroj rozvoje geometrické představivosti. Učitel Matematiky, 29(4), 194-202.
  23. Slezáková, J. (2022). Tasks for the development of geometric imagination. Классическая и современная геометрия, Moskva, ISBN 978-5-4263-1060-5 DOI: 10.31862/9785426310605 Přejít k původnímu zdroji...
  24. Sovák, M. (1985). Výchova leváků v rodině. Praha.
  25. Sternberg R. J. (2010). WICS: A new model for school psychology, School Psychology International, 31(6), 599-616. https://doi.org/10.1177%2F0143034310386534 Přejít k původnímu zdroji...
  26. Sternberg R. J. (2002). Effecting Organizational Change: A "Mineralogical" Theory of Organizational Modifiability, Consulting Psychology Journal, 54(3), 147-156. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Svoboda, M. (2010). Psychologická diagnostika dospělých. Portál.
  28. Šarounová, A. (1986). Rozvíjení prostorové představivosti ve škole. Matematika a fyzika ve škole, 16(5), 352-356.
  29. Tipps, S., Johnson, A. & Kennedy, L. M. (2011). Guiding Children´s Learning of Mathematics. Cengage Learning.
  30. Pevnost poznání. (2021). Pevnost poznání - Dotkněte se vědy. https://www.pevnostpoznani.cz/o-pevnosti/
  31. Voráčová, Š. a kolektiv (2013). Atlas geometrie: Geometrie krásná a užitečná. Academia Praha.
  32. Winn, P. (2003). Dictionary of biological psychology. Routledge. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Wright, E. (2008). Slavní leváci v dějinách lidstva. Praha.
  34. Žáková, I. (2019). Preference ruky a její souvislost s verbálními a prostorově-orientačními dovednostmi u dětí. Česká antropologie, 69(1-2), 15-21. https://doi.org/20.500.11956/83895
  35. Žahour, D. (2017). Prostorová představivost u nevidomých adolescentů. [Displomová práce, MUNI Brno]. https://is.muni.cz/th/i4y72/Prostorova_predstavivost_u_nevidomych_adolescentu_Zahour.pdf