
ISBN: 978-80-244-6279-0 | ISBN online: 978-80-244-6280-6 | DOI: 10.5507/pdf.22.24462790
Proměny hudební pedagogiky ve výzkumu a aplikacích
- Lenka Kružíková (Ed.), Jiří Luska (Ed.)
Kniha Proměny hudební pedagogiky vznikla jako odborný hudebněpedagogický materiál, který se soustředí na současná témata uměleckého vzdělávání a předkládá kapitoly s inovativními didaktickými a metodickými principy, vycházejícími z domácích i zahraničních výzkumů jednotlivých autorů a jejich zkušeností. Informace odborného charakteru i náměty do hudebněvýchovné praxe zde mohou nalézt hudební pedagogové, pro které je tato kniha určena primárně, ale i další zájemci o obor. Kapitoly se zaměřují na jednotlivé stupně hudebněvýchovného působení – tedy od mateřské školy přes základní a středoškolské vzdělávání až po umělecké vzdělávání na ZUŠ, konzervatořích či v uměleckých spolcích a sborech. Proto tato publikace nabízí nová a zajímavá témata, která poslouží jako ukázka odborné hudebněvýchovné praxe v kontextu historického vývoje a proměn v hudebněvýchovné intervenci. Předkládaná publikace je primárně motivována jubileem prof. Ladislava Daniela, od jehož narození uplynulo v květnu 2022 sto let.
1. vydání, Publikováno: 2022, online: 2022, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- Alvin, J. (1978). Music Therapy for the Autistic Child. New York: Oxford University Press.
- AsapScience. https://www.youtube.com/c/AsapSCIENCE/about [online 22.6.2022].
- Barret, J. (2004). Motivační a osobnostní testy pro výběr povolání. Brno: Computer Press.
- Beckmann, P. (1998). Historie čísla pí. Praha: Academia.
- Bělohlávek, F. (1994). Osobní kariéra. Praha: Grada.
- Beránková, P. (2008). Tonální a harmonické cítění jako základ tvořivého projevu v hudební výchově (disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Bittinger, M. L. (2006). Math study skills for students strategies for math success (3rd ed). Boston: Pearson Addison-Wesley.
- Boal Palheiros, G. & Wuytack, J. (2006). Effects of the "musicogram" on children's musical perception and learning. Proceedings of the 9th International Conference on Music Perception and Cognition, Bologna, Italy. http://www.awpm.pt/docs/ICMPC.pdf.
- Brodnianský, M. (2015). Harmonické cítenie detí predškolského veku vo vybraných regiónoch Slovenska (disertační práce). Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta.
- Bruscia, K. E. (1998). Definig Music Therapy. Barcelona: Pathway Book Service.
Přejít k původnímu zdroji...
- Campbell, P. S., Connell, C., & Beegle, A. (2007). Adolescents' expressed meanings of music in and out of school. Journal of Research in Music Education, 55 (3), 220-236.
Přejít k původnímu zdroji...
- Clift, S., & Hancox, G. (2001). The perceived benefits of singing: Findings from preliminary surveys of University College Choral Society. The Journal of the Royal Society for the Promotion of Health, 121 (4), 248-256.
Přejít k původnímu zdroji...
- Čakrt, M. (2009). Typologie osobnosti pro manažery: manažerské styly, rozhodování, komunikace, konflikty, týmová práce, time management a změny. Praha: Management Press.
- Čakrt, M. (2010). Typologie osobnosti: volba povolání, kariéra a profesní úspěch [online]. Praha: Management Press [cit. 2020-11-16]. https://www.knihovny.cz/Record/vkol.SVK01-000968250.
- Česká televize. Dobrodružství s orchestrem - Pořady - Déčko. https://decko.ceskatelevize.cz/dobrodruzstvi-s-orchestrem.
- Česká televize. Filharmonici na ulici. O hudbě a hudebních nástrojích v netradičním prostředí a nečekaných situacích - Pořady - Déčko. https://decko.ceskatelevize.cz/filharmonici-na-ulici.
- Česká televize. Hudební perličky - Pořady - Déčko. https://decko.ceskatelevize.cz/hudebni-perlicky. Česká televize. Vzdělávací videa pro školu i zábavné učení doma - ČTedu. https://edu.ceskatelevize.cz/.
- Daniel, L. (1969). Aplikace psychometrických metod v hudební psychologii. In: Sborník prací PdF UP v Olomouci. Praha: SPN, 63‒74.
- DigCompEdu: The European Framework for the Digital Competence of Educators. The European Commission's science and knowledge service. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcompedu_en. [online]. [cit. 9. 5. 2022].
- Dohnalová, L., Luska, J. (2021). Diagnostika hudebních kompetencí v online prostředí internetového portálu. Teoretické reflexe hudební výchovy, 17 (2), 822.
- Eliaš, T. (2019). Možnosti a limity interaktivních aplikací pro výuku hry na hudební nástroj (bakalářská práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Fauvel, J. (2006). Mathematics and music: From Pythagoras to Fractals. London: Oxford University Press.
- Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál.
- Fonseca-Mora, M. C., Toscano-Fuentes, C. & Wermke, K. (2011). Melodies that help: the relation between language aptitude and musical intelligence. Anglistik - International Journal of English Studies. 22 (1), 101-118.
- Forró, D. (1994). Počítače a hudba. Praha: Grada.
- Francés, R. (1984). La Perception de la Musique. Paris: Libraire Philosophique J. Vrin.
- Friedlová, M. a kol. (2021). Muzikofiletické techniky v inkluzivní výuce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Fukač, J., Vysloužil, J. & Macek, P. (1997). Slovnîk české hudebnî kultury. Praha: Supraphon.
- Fukač, J., Vysloužil, J., Macek, P. (1997) Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon.
- Grobár, M., Holubec, J. a kol. (2018). Hudební výchova. Podkladová studie. Praha: NÚV.
- Halas, Z. (2012). Využití matematiky v praxi: vzdělávací modul matematika: výukový a metodický text: Přírodní vědy a matematika na středních školách v Praze: aktivně, aktuálně a s aplikacemi - projekt OPPA. P3K.
- Hallam, S. (2006). Music psychology in education. London: Institute of Education, University of London.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hallam, S., & Prince, V. (2000). Research into instrumental music services. London: DfEE.
- Hanser, S. B. (1999). The New Music Therapist's Handbook. Boston: Berklee Press.
- Ho, W. C. (2004). Use of information technology and music learning in the search for quality education. British Journal of Educational technology, 35(1), 57-67. https://bera-journals.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdfdirect/10.1111/j.1467-8535.2004.00368.x.
Přejít k původnímu zdroji...
- Holas, M. (1985). Úvod do hudební diagnostiky. Praha: SPN.
- Holzknecht, V., Poš, V. & Nedbal, M. (1962). Kniha o hudbě. Praha: Orbis.
- Home - Socrative. https://www.socrative.com/.
- Horáčková, J. (2008). Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence (závěrečná práce). Brno: Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/th/78683/fss_b/.
- Kahoot! - Learning games. https://kahoot.com/.
- Koelsch, S. (2013). Brain and Music. Chichester: Wiley-Blackwel.
Přejít k původnímu zdroji...
- Koelsch, S., Friederici, A. D. (2003). Toward the Neural Basis of Processing Structure in Music: Comparative Results of Different Neurophysiological Investigation Methods. Annals of the New York Academy of Sciencies, 999 (1), p.15‒28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kofroň, J. (2002). Učebnice harmonie (10. upr. vyd.) Praha: Bärenreiter.
- Kokotsaki, D. & Hallam, S. (2007). Higher education music students' perceptions of the benefits of participative music making. Music Education Research, 9 (1), 93-109.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kořínek, D. (2008). Volba hudebního žánru v adolescenci a její vliv na utváření identity (závěrečná práce). Brno: Masarykova univerzita. https://is.muni.cz/th/110429/ff_m/.
- Kostelný, M. (1971). 50 rokov Speváckeho zboru slovenských učiteľov. Martin: Vydavateľstvo Osveta.
- Krejčí, F. Perception of the tonal centre in ambiguous tonal environment. Soundscape, 2012, 13 s. https://www.academia.edu/44194874/Perception_of_the_tonal_centre_in_ambiguous_tonal_environment.
- Krumhansl, C. L. (2001). Cognitive Foundations of Musical Pitch. Oxford: Oxford University Press.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kružíková, L. (2013). Kontaktní písně v muzikoterapii. Komparace hudebního materiálu aplikovaného v českém a americkém muzikoterapeutickém prostředí (nepublikovaná disertační práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Kružíková, L. (2021). Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kučera, M. (1999). Test pojmové mobility. Trnávka u Nového Jičína: Jindřich Horkel Elektronik Test.
- Lahdelma, I, Eerola, T. (2016). Mild Dissonance Preferred over Consonance in Single Chord Perception. i-Perception, 1-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- LearningApps.org - interaktive und multimediale Lernbausteine. https://learningapps.org/.
- Lehman, P. R. (1968). Tests and Measurements in Music. Englewood Cliffs NJ: Prentice-Hall.
- Lemrová, S. & Vtípil, Z. (2005). Scheinův systém kariérových kotev a jeho využití. Varia Psychologica X, Acta Universitatis Palackianae Olomucensis, Psychologica 34, 89-104.
- Leopold Godowsky, Albert Einstein and Arnold Schoenberg: Leopold Godowsky, Albert Einstein and Arnold Schoenberg at a meeting in New York, 1934 (b/w photo). (1934). https://www.bridgemanimages.com/en/noartistknown/leopold-godowsky-albert-einstein-and-arnold-schoenberg-at-a-meeting-in-new-york-1934-b-w-photo/black-and-white-photograph/asset/1108839.
- Lesiuk, T. (2019). Personality and music major. Psychology of Music 2019, 47 (3), 309-324.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lipský, M. (2021). Mámo, táto, v komoře je krockodýl. Praha: Elysion.
- Luiz, V. M. (2021). Hermeneutics and Online Pedagogy, or the Transformational Power of Recognizing the Limitations of Distance Learning. In: Zlatoš, M., Kubíčková, A. Rudorfer, F. L., Kopalová, P. Kuznetsova, V. & Frombergerová, A., Emergency in education: Proceedings of the Multidisciplinary International Conference (9-19). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Luska, J. (1991). Podíl hudby a hudební výchovy na procesu socializace studentů na folk high school v dánském Vestbirku. In: Musica viva in schola XI. Brno: Masarykova univerzita, 45-49.
- Luska, J. (1996). Sluch pro harmonii a jeho diagnostika. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Luska, J. (2017). Mental Processing of Western Music Harmony: Some Developmental and Cognitive Aspects. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Přejít k původnímu zdroji...
- MacLellan, C. R. (2011). Differences in Myers-Briggs personality types among high school band, orchestra, and choir members. Journal of Research in Music Education, 59 (1), 85-100.
Přejít k původnímu zdroji...
- Maor, E. (2020). Hudba v číslech, čísla v hudbě: od Pythagora k Schoenbergovi. Argo.
- Martinka, P., Brodniansky, M. & Pavlik, P. (2021). Informačno-komunikačné technológie v kontexte hudobnej edukácie. Bánská Bystrica: Belianum.
- McPherson, G. & Welch, G. (2012). The Oxford Handbook of Music Education. Oxford: Oxford University.
Přejít k původnímu zdroji...
- Melkus, L. (1969). Metody hudebně pedagogického výzkumu. In: Metodologické problémy hudební pedagogiky. Praha: Československá společnost pro hudební výchovu, 49-59.
- Melkus, L. (1970). Rozvoj dětské hudební představivosti při nácviku písní. Praha: Supraphon.
- Mezera, A. (2008). Pro jaké povolání se hodím. (2. vyd.) Brno: Computer Press.
- Mičková, I. (2007). Metodika k profesnímu poradenství. Nový Jičín: Gymnázium a Střední odborná škola.
- Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2018). Rámec digitálních kompetencí učitele. https://www.msmt.cz/vzdelavani/ramec-digitalnich-kompetenci-ucitele?lang=1 [online]. [cit. 9. 5. 2022].
- Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkum. Praha: Grada. Musician Composes Pi Song On Piano. https://www.iflscience.com/musician-composes-pi-song-piano-24107 [online 22.6.2022].
- Myers, I. B., McCaulley, M. H., Quenk, N. L., & Hammer, A. L. (1998). MBTI manual: A guide to the development and use of the Myers-Briggs Type Indicator (3rd ed.). Palo Alto, CA: CPP.
- Nguyen, T. (2020). Gamification and Formal Practice - A Pilot Study on Gamification's Contributions to Early Childhood Student Teachers' Musical Practice. In: Ø. J. Eiksund, E. Angelo & Knigge, J., Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives (103-131). Cappelen Damm Akademisk/NOASP. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/50345.
Přejít k původnímu zdroji...
- Níkomachos z Gerasy, N. (2. století n. l.). Harmonicum enchiridion. https://collections.library.yale.edu/catalog/17470734.
- Nordoff, P., Robbins, C. (2006). Music Therapy in Special Education. Gilsum, NH: Barcelona Publishers.
- Note Attack - Download. https://note-attack.en.softonic.com/.
- Novotná, D. (2004). Hudebně pedagogická komunikace na střední škole. In: Hudební teorie a pedagogika. Sborník Katedry hudební výchovy Univerzity J. E. Purkyně. Ústí nad Labem, 83-92.
- Packer, J., & Ballantyne, J. (2010). The impact of music festival attendance on young people's psychological and social well-being. Psychology of Music 39 (2), 164-181.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pánková, M. (2021). Základní umělecké školství v době koronavirové krize (bakalářská práce). Zlín: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.
- Pazúrik, M. (2016). Spevácky zbor slovenských učiteľov - 95 rokov 1921-2016. Banská Bystrica: Belianum - Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici.
- Pazúrik, M., Šóš, I., Benček, P. (2021). Sto rokov so Speváckym zborom slovenských učiteľov. Trenčianske Teplice: Občianske združenie Spevácky zbor slovenských učiteľov.
- Pazúrik, M., Vakoš, J. (2011). Pamätnica Speváckeho zboru slovenských učiteľov: Publikácia vydaná pri príležitosti 90. výročia založenia SZSU. Trenčianske Teplice: Domov Speváckeho zboru slovenských učiteľov v spolupráci s OZ SZSU.
- Pelcerová, L. (2016). Úroveň a rozvoj tvořivých schopností v České republice a Turecku (disertační práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
- Pitts, S. E. (2007). Anything goes: a case study of extra-curricular musical participation in an English secondary school. Music Education Research 9 (1), 145-165.
Přejít k původnímu zdroji...
- Polanský, L. (2021). Problematika online výuky sólového zpěvu. Hudební výchova, 2021(4), 9-12.
- Poledňák, I. (1964,1965). Některé problémy rozvoje hudební představivosti se zvláštním zřetelem k poslechu hudby žáků mladšího školního věku. Hudební věda 1 (4), 541-561 a 2 (1), 3-18.
- Poledňák, I. (1976). Testování jako jedna z metod hudební diagnostiky. Estetická výchova, 17 (1/2), 35-37 a 49.
- Predota, G. (2016). Pierre Boulez: Praise be to amnesia! Interlude. https://interlude.hk/pierre-boulez-praise-amnesia/ [online 22.6.2022].
- Punch, K. F. (2008). Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál.
- Révész, G. (1925). The Psychology of a Musical Prodigy. New York: Harcourt Brace et Comp.
- Révész, G. (1946). Einführung in die Musikpsychologie. Bern: A. Francke Verlag.
- Rohánek, F. (1983). Příspěvek k problematice zjišťování speciálních hudebních schopností (kandidátská disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Rohánek, F. (1987). Některé problémy při zjišťování hudebních schopností. In: Hudební věda a výchova 4. Praha: SPN, 129-139.
- Rokyta, M. Mezi námi: Jsou matematika a hudba dvě strany jedné mince? Matfyz. https://www.matfyz.cz/clanky/mezi-nami-jsou-matematika-a-hudba-dve-strany-jedne-mince.
- Ryan, R., Deci, E. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology 52, 141-166.
Přejít k původnímu zdroji...
- Říha, J. (Ed.). (2004). Hudební teorie a pedagogika: teória vyučovania hudobnej výchovy. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, Pedagogická fakulta.
- Sedlák, F. - Váňová, H. (2013). Hudební psychologie pro učitele. Praha: Karolinum.
- Sedlický, T. (1963). Spevácky sbor slovenských učiteľov. Banská Bystrica: Stredoslovenské vydavateľstvo.
- Shuter-Dyson, R., Gabriel, C. (1981). The Psychology of Musical Ability. 2nd ed. London: Methuen.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schein, E. H., (1996). Career anchors revisited: implications for career development in the 21st century. The Academy of Management Executive (1993-2005) 10 (4), 80-88.
Přejít k původnímu zdroji...
- Schwartz, E. K. (2008). Music Therapy and Early Childhood: A Developmental Approach. Phoenixville: Barcelona Publishers.
- Schwartz, E. K. (2012). You and Me Makes We. A growing Together Songbook. Melrose, MA: Centre for Early Childhood Music Therapy, LLC.
- Slavík, J. (2014). Artefiletika - expresivní tvorba ve službě osobnostnímu rozvoji. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Sørbø, E. (2020). Balancing Educational Purposes Within Higher Electronic Music Education - A Biestaian Perspective. In: Ø. J. Eiksund, E. Angelo & Knigge, J., Music Technology in Education: Channeling and Challenging Perspectives (211-233). Cappelen Damm Akademisk/NOASP. https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/50345.
Přejít k původnímu zdroji...
- SSSU (1933). Pamätnica Speváckeho sboru slovenských učiteľov SSSU. Trenčianske Teplice: SSSU.
- Stumpf, C. (1883, 1890). Tonpsychologie I., II. Leipzig: Hirtzel.
- Šiřická, J. (2021).Využití informačních technologií ve vyučovacím procesu hudební výchovy - mobilní zařízení (disertační práce). Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
- Šňupárková, M. (2017). Muzikálový projekt jako prostředek seberealizace nadaných gymnaziálních studentů (disertační práce). Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Těplov, B. M. (1947). Psichologija muzykaľnych sposobnostěj. Moskva-Leningrad: APN RSFSR.
- Těplov, B. M. (1965). Psychologie hudebních schopností. Praha: Supraphon.
- The Pi Song (100 Digits of π). https://genius.com/Asap-science-the-pi-song-100-digits-of-lyrics [online 22.6.2022].
- Tyllner, L. & Vejvoda, Z. (2019). Česká lidová píseň: historie, analýza, typologie. Praha: Bärenreiter.
- Tyllner, L. (1989). Úvod do studia lidové písně. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta.
- Václavek, B. & Smetana, R. (1950). O české písni lidové a zlidovělé. Praha: Svoboda.
- Vácha, M. O. (2022). O andělech strážných dnešní doby (přednáška).
- Vachudová, E. (2009). Diagnostika hudebnosti žáků základní školy. Komparace auditivní a audiovizuální verze testů (disertační práce). Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
- Valenta, J. (1993). Pohledy. Projektová metoda ve škole a za školou. Praha: Artama.
- Wagner, J. (2004). Nebojme se e-learningu. Česká škola. http://www.ceskaskola.cz/2004/06/jan-wagner-nebojme-se-e-learningu.html.
- Wagnerová, I. (2011). Dotazník typologie osobnosti - GPOP (recenze). E-psychologie [online], 5 (1), 83-86. https://e-psycholog.eu/clanek/118.
- Weber, E. W. (1999). Die vergessene Intelligenz: die Musik im Kreis der menschlichen Anlagen. Musikverlag Pan.
- Zouharová, J. (2017). Využití typologie MBTI v práci s klientem. Ostrava: Ceteras Profi.