
ISBN: 978-80-244-6301-8 | ISBN online: 978-80-244-6302-5, 978-80-244-6303-2 | DOI: 10.5507/pdf.23.24463018
Didaktika přírodovědy
- Marcela Otavová
The goal of the monograph is to present the science education of primary school pupils in its full breadth and outline the path to raising the level of this type of education. This potential is presented by the content of science education, which meets the current educational needs of pupils and, at the same time, the request for an increase the level of their science literacy and environmental sensitivity. The monograph presents an offer of teaching forms and strategies, methods with higher pupil participation, as well as characteristics of a stimulating and safe educational environment. Emphasis is also placed on the issue of formative assessment, its principles, strategies and means in science education in primary school and the role of the primary teacher as a facilitator of the educational process. The analysis of teachers' competencies in the field of implementation of constructivist approaches in educational process in primary school is the result of published research.
1. edition, Published: 2023, online: 2023, publisher: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
References
- ANDERSON, Lorin W; KRATHWOHL, David R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. ddison Wesley Longman, Inc., 2001. ISBN 0-8013-1903-X.
- BÍLEK, Martin, RYCHTERA, Jiří a SLABÝ, Antonín. Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 31 s. ISBN 978-80-244-1882-7.
- BLOOM, Benjamin S. Taxonomy of Educational Objectives The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive domain. 1. vydání. New York: David Mc Kay Company, Inc., 1956. 207 s.
- BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Didaktika přírodovědného základu. 1. vyd. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. 92 s. Skripta. ISBN 978-80-7414-597-1.
- CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 141 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
- ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 151 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4393-5.
Go to original source...
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido, 1995. 55 s. ISBN 80-85931-03-6.
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slov. ped. nakl., 1992. 127 s. ISBN 80-08-00333-2.
- GLASERFELD, Ernst von. Cognition, Construction of Knowledge and Teaching. Synthese, 80(1),121-140.: 1989
Go to original source...
- HATTIE, J. Visible Learning or Teachers Maximizing Impact on Learning. 1. vyd. New York: Routledge, 2012.
Go to original source...
- HEJNÝ, Milan a KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. 232 stran. PP: pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0901-0.
- HUDECOVÁ, Dagmar. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů. 2003. [cit. 2011-05-05]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/vzdelavani/telc-ii-clovek-spolecnost-dejiny-seminar-k-ramcovym-vzdelavacim-programum-pro-zakladni-a-stredni-vzdelavani-vzdelavaci-oblast-clovek-a-spolecnost-8-a-9-zari-2003?highligh].
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a MAZÁČOVÁ, Nataša. Bádání na zahradě: metodická příručka ke kurzu badatelské činnosti na školní zahradě: příručka k projektu Věda do škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43 s. ISBN 978-80-7290-691-8.
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 260 stran. ISBN 978-80-7603-051-0.
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. První vydání. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 157 stran. ISBN 978-80-7603-289-7.
- JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 15. ISBN 978-80-7315-186-7.
- KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 179 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
- KASÍKOVÁ, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací. 2., rozš. vyd. Kladno: AISIS, 2009. 143 s. Dokážu to?. ISBN 978-80-904071-6-9.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a aktualizované. Praha: Portál, 2016. 157 stran. ISBN 978-80-262-0983-6.
- KAŠOVÁ, Jitka. Jak na projekty ve výuce. Příručka ke vzdělávacímu kurz Efektivní výukové metody - projektové vyučování. 2008. 44 s.
- KLOOSTER, David. Co je kritické myšlení. Kritické listy, 2000, č. 1-2.
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, ed. a PUPALA, Branislav, ed. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
- KOMENSKÝ, Jan Amos. Analytická didaktika. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství, 1947. 110 s.
- KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. 107 s. ISBN 978-80-254-2417-9.
- KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
- KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka, Kroměříž: Spirála, 1995. KOVALIK, Susan. Integrovaná tematická výuka: Model. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. Vzdělávání pro 21. století. ISBN 80-901873-0-7.
- KRATHWOHL, D.R., BLOOM, B.S., and MASIA, B.B. Taxonomy of educational objectives: Handbook II: Affective domain. New York: David McKay Co, 1964.
- MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
- MIKOŠKA, Petr. Člověk, psychoterapie a pedagogika v přístupu C.R. Rogerse. 1. vyd. Ostrava: Moravapress, 2014. 105 s. ISBN 978-80-87853-17-7.
- MIKOVÁ, Šárka a STANG, Jiřina. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. 220 s. ISBN 978-80-262-0874-7.
- MOLNÁR, Josef, SCHUBERTOVÁ, Slavomíra a VANĚK, Vladimír. Konstruktivismus ve vyučování matematice: [učební text]. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 79 s. ISBN 978-80-244-1883-4.
- NEZVALOVÁ, Danuše, ed. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Bibliografie publikací k projektu GAČR 406/05/0188. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 95 s. ISBN 80-244-1247-0.
- NEZVALOVÁ, Danuše, ed. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Úvodní studie k projektu GAČR 406/05/0188. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 115 s. ISBN 80-244-1258-6.
- NEZVALOVÁ, Danuše. Projekt didaktického systému integrované výuky přírodovědných předmětů (biologie, fyzika, chemie). 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 115 s. ISBN 978-80-244-1791-2.
- NYKL, Ladislav. Carl Ransom Rogers a jeho teorie: přístup zaměřený na člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 183 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4055-3.
- OBST, Otto. Didaktika sekundárního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 195 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1360-4.
- OTAVOVÁ, M. Metody RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení - rozvoj kritického myšlení a čtenářské gramotnosti v kooperativním uspořádání výuky. Distanční text. Ostrava: OU, 2011. 98 s.
- OTAVOVÁ, M. Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy. čas. E-Pedagogium III/ 2016.
- OTAVOVÁ, M. Efektivní strategie zvyšování profesních kompetencí pedagoga v primárním vzdělávání. čas. Magister 2/2017.
- OTAVOVÁ, M. Konstruktivistické pojetí edukačního procesu z hlediska profesní připravenosti pedagoga v primárním vzdělávání. Disertační práce. Olomouc: PdF UP, 2018.
- OTAVOVÁ, M. Využití badatelského cyklu učení ve zvyšování profesních kompetencí učitele primární školy. PdF UP, 2019 (ISBN 978-80-244-5475-7).
- PASCH, Marvin et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, ©1998. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
- PIAGET, Jean a INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 6., V této edici 1. Praha: Portál, 2014. 142 s. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
- PODROUŽEK, Ladislav a JŮZA, Jan. Didaktika přírodovědy: vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 131 s. ISBN 80-7082-636-3.
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2003. 247 s. ISBN 80-86473-45-7.
- PODROUŽEK, Ladislav a JŮZA, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. 118 s. ISBN 80-86473-72-4.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
- PRŮCHA, Jan, MAREŠ, Jiří a WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
- RAŠKOVÁ, Miluše. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 69 s. Skripta. ISBN 80-244-1381-7.
- RICHARDSON, V. Constructivist Teacher Education. Building a World of New Understandings. Falmer Press, 1997.
- RVP ZV. 2021. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
- SKÝBOVÁ, Jana. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 82 s. ISBN 978-80-7290-319-1.
- SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/zaklady-pedagogicko-psychologickeho-vyzkumu-pro-studenty-ucitelstvi-3287.
- SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Kvalita učitele a profesní standard. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. 257 s. ISBN 978-80-7290-496-9.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, CH., WALTER, S. Kritické myšlení napříč osnovami. Příručka I. Praha: OSI, OSF, 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, CH., WALTER, S. Rozvíjení kritického myšlení. Příručka II. Praha: OSI, OSF, 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Čtení, psaní a diskuse ve všech předmětech. Příručka III. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Další strategie k rozvíjení kritického myšlení. Příručka IV. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Kooperativní učení. Příručka V. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Plánování vyučovací hodiny a hodnocení. Příručka VI. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Dílna psaní: od vyjádření sebe sama k napsaným argumentům. Příručka VII. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Příručka VIII. Praha: OSI, OSF 1998.
- STOKLASA, Jan, HORNÍK, František a KOČÁREK, Eduard. Vytváření didaktických dovedností učitele biologie: Určeno pro posl. fak. přírodvěd. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. 156 s.
- STRAUSS, Anselm L. a CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Scan; sv. 2. ISBN 80-85834-60-X.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
- ŠKODA, Jiří a kol. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. 235 s. ISBN 978-80-7414-169-0.
- ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 206 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3341-8. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/psychodidaktika-505.
- ŠMELOVÁ, Eva. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 165 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4217-4.
- ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
- ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
- TIMPERLEY, H. Realizing the Power of Professional Learning. 1.vyd. Maidenhead: Open University Press, 2011.
- TIMPERLEY, H. Using Students' Assessment for Professional Learning. Melbourne: Department of Education and Early Childhood Development, 2011.
- TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3.
- TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2018. 456 s. ISBN 978-80-247-7840-2
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.
- VOSIČKOVÁ, Jana. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. 117 s. ISBN 80-86039-53-6.
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a PRŮCHA, Jan, ed. Psychologie myšlení a řeči. Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté). Praha: Portál, 2017. 151 s. ISBN 978-80-262-1258-4.
- WAGNEROVÁ, Irena. Hodnocení a řízení výkonnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 117 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2361-7. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/hodnoceni-a-rizeni-vykonnosti-2816.
- WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., [2016], ©2016. xxvi, 243 s. ISBN 978-80-906082-7-6.
- WHEATLEY, Grayson H. Constructivist perspectives on science and mathematics learning. Science Education. 1991, roč. 75, č.1, s. 9-21
Go to original source...
- ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/obecna-didaktika-1001.
- Rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových | Nadace The Kellner Family Foundation [online]. [cit. 2023-03-13]. Dostupné z: https://www.kellnerfoundation.cz/o-nadaci
- RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Edu.cz [online]. [cit. 2023-03-13]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/