
ISBN: 978-80-244-6301-8 | ISBN online: 978-80-244-6302-5, 978-80-244-6303-2 | DOI: 10.5507/pdf.23.24463018
Didaktika přírodovědy
- Marcela Otavová
Cílem monografie je představit přírodovědné vzdělávání žáků 1.stupně v plné šíři a nastínit cestu ke zvyšování úrovně tohoto typu vzdělávání. Tento potenciál je prezentován obsahem přírodovědného vzdělávání, který odpovídá vzdělávacím potřebám současných žáků a zároveň požadavku na zvyšování úrovně jejich přírodovědné gramotnosti a environmentální senzitivity. Monografie představuje nabídku vyučovacích forem a strategií, metod s vyšší participací žáků i charakteristiku podnětného a bezpečného vzdělávacího prostředí. Důraz je kladen též na problematiku formativního hodnocení, jeho principy, strategie a prostředky v přírodovědném vzdělávání na 1. stupni základní školy a roli primárního pedagoga jako facilitátora výchovně vzdělávacího procesu. Analýza kompetencí učitelů v oblasti implementace konstruktivistických přístupů ve výuce na 1. stupni základní školy je výsledkem publikovaného výzkumu.
1. vydání, Publikováno: 2023, online: 2023, vydavatel: Univerzita Palackého v Olomouci, Křížkovského 8, 771 47 Olomouc
Reference
- ANDERSON, Lorin W; KRATHWOHL, David R. A Taxonomy for Learning, Teaching and Assessing. ddison Wesley Longman, Inc., 2001. ISBN 0-8013-1903-X.
- BÍLEK, Martin, RYCHTERA, Jiří a SLABÝ, Antonín. Konstruktivismus ve výuce přírodovědných předmětů. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 31 s. ISBN 978-80-244-1882-7.
- BLOOM, Benjamin S. Taxonomy of Educational Objectives The Classification of Educational Goals. Handbook I: Cognitive domain. 1. vydání. New York: David Mc Kay Company, Inc., 1956. 207 s.
- BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana. Didaktika přírodovědného základu. 1. vyd. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2013. 92 s. Skripta. ISBN 978-80-7414-597-1.
- CORNELL, Joseph Bharat. Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 141 s. ISBN 978-80-262-0145-8.
- ČÁP, Jan a MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
- DOSTÁL, Jiří. Badatelsky orientovaná výuka: pojetí, podstata, význam a přínosy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. 151 stran. Monografie. ISBN 978-80-244-4393-5.
Přejít k původnímu zdroji...
- FABIÁNKOVÁ, Bohumíra. Didaktika prvouky. Brno: Paido, 1995. 55 s. ISBN 80-85931-03-6.
- GAVORA, Peter. Žiak a text. 1. vyd. Bratislava: Slov. ped. nakl., 1992. 127 s. ISBN 80-08-00333-2.
- GLASERFELD, Ernst von. Cognition, Construction of Knowledge and Teaching. Synthese, 80(1),121-140.: 1989
Přejít k původnímu zdroji...
- HATTIE, J. Visible Learning or Teachers Maximizing Impact on Learning. 1. vyd. New York: Routledge, 2012.
Přejít k původnímu zdroji...
- HEJNÝ, Milan a KUŘINA, František. Dítě, škola a matematika: konstruktivistické přístupy k vyučování. Třetí vydání. Praha: Portál, 2015. 232 stran. PP: pedagogická praxe. ISBN 978-80-262-0901-0.
- HUDECOVÁ, Dagmar. Revize Bloomovy taxonomie edukačních cílů. 2003. [cit. 2011-05-05]. Dostupný z WWW: [http://www.msmt.cz/vzdelavani/telc-ii-clovek-spolecnost-dejiny-seminar-k-ramcovym-vzdelavacim-programum-pro-zakladni-a-stredni-vzdelavani-vzdelavaci-oblast-clovek-a-spolecnost-8-a-9-zari-2003?highligh].
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a MAZÁČOVÁ, Nataša. Bádání na zahradě: metodická příručka ke kurzu badatelské činnosti na školní zahradě: příručka k projektu Věda do škol. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. 43 s. ISBN 978-80-7290-691-8.
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 260 stran. ISBN 978-80-7603-051-0.
- JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina a kol. Didaktické zásady v přírodovědném vzdělávání: metodická příručka pro učitele biologie, chemie, fyziky, geografie, informatiky, matematiky a lektory environmentální výchovy. První vydání. [Praha]: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. 157 stran. ISBN 978-80-7603-289-7.
- JANÍK, Tomáš. Didaktické znalosti obsahu a jejich význam pro oborové didaktiky, tvorbu kurikula a učitelské vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2009. 119 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi; sv. 15. ISBN 978-80-7315-186-7.
- KALHOUS, Zdeněk a kol. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-7178-253-X.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2001. 179 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0192-3.
- KASÍKOVÁ, Hana. Učíme (se) spolupráci spoluprací. 2., rozš. vyd. Kladno: AISIS, 2009. 143 s. Dokážu to?. ISBN 978-80-904071-6-9.
- KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Vydání 3., rozšířené a aktualizované. Praha: Portál, 2016. 157 stran. ISBN 978-80-262-0983-6.
- KAŠOVÁ, Jitka. Jak na projekty ve výuce. Příručka ke vzdělávacímu kurz Efektivní výukové metody - projektové vyučování. 2008. 44 s.
- KLOOSTER, David. Co je kritické myšlení. Kritické listy, 2000, č. 1-2.
- KOLLÁRIKOVÁ, Zuzana, ed. a PUPALA, Branislav, ed. Předškolní a primární pedagogika = Predškolská a elementárna pedagogika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 455 s. ISBN 80-7178-585-7.
- KOMENSKÝ, Jan Amos. Analytická didaktika. 1. vyd. Praha: Státní nakladatelství, 1947. 110 s.
- KOPŘIVA, Pavel et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. 286 s. ISBN 978-80-904030-0-0.
- KOŠŤÁLOVÁ, Hana a kol. Hodnocení: důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV, 2008. 107 s. ISBN 978-80-254-2417-9.
- KOŠŤÁLOVÁ, H., MIKOVÁ, Š., STANG, J. Školní hodnocení žáků a studentů: se zaměřením na slovní hodnocení. 1. vyd. Praha: Portál, 2008.
- KOVALIKOVÁ, S. Integrovaná tematická výuka, Kroměříž: Spirála, 1995. KOVALIK, Susan. Integrovaná tematická výuka: Model. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. Vzdělávání pro 21. století. ISBN 80-901873-0-7.
- KRATHWOHL, D.R., BLOOM, B.S., and MASIA, B.B. Taxonomy of educational objectives: Handbook II: Affective domain. New York: David McKay Co, 1964.
- MAŇÁK, Josef a ŠVEC, Vlastimil. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. 219 s. ISBN 80-7315-039-5.
- MIKOŠKA, Petr. Člověk, psychoterapie a pedagogika v přístupu C.R. Rogerse. 1. vyd. Ostrava: Moravapress, 2014. 105 s. ISBN 978-80-87853-17-7.
- MIKOVÁ, Šárka a STANG, Jiřina. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Vyd. 2. Praha: Portál, 2015. 220 s. ISBN 978-80-262-0874-7.
- MOLNÁR, Josef, SCHUBERTOVÁ, Slavomíra a VANĚK, Vladimír. Konstruktivismus ve vyučování matematice: [učební text]. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2008. 79 s. ISBN 978-80-244-1883-4.
- NEZVALOVÁ, Danuše, ed. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Bibliografie publikací k projektu GAČR 406/05/0188. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. 95 s. ISBN 80-244-1247-0.
- NEZVALOVÁ, Danuše, ed. Konstruktivismus a jeho aplikace v integrovaném pojetí přírodovědného vzdělávání. Úvodní studie k projektu GAČR 406/05/0188. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 115 s. ISBN 80-244-1258-6.
- NEZVALOVÁ, Danuše. Projekt didaktického systému integrované výuky přírodovědných předmětů (biologie, fyzika, chemie). 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. 115 s. ISBN 978-80-244-1791-2.
- NYKL, Ladislav. Carl Ransom Rogers a jeho teorie: přístup zaměřený na člověka. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 183 s. Psyché. ISBN 978-80-247-4055-3.
- OBST, Otto. Didaktika sekundárního vzdělávání. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 195 s. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia. ISBN 80-244-1360-4.
- OTAVOVÁ, M. Metody RWCT - Čtením a psaním ke kritickému myšlení - rozvoj kritického myšlení a čtenářské gramotnosti v kooperativním uspořádání výuky. Distanční text. Ostrava: OU, 2011. 98 s.
- OTAVOVÁ, M. Role pedagogického mentora ve zvyšování profesních kompetencí učitele základní školy. čas. E-Pedagogium III/ 2016.
- OTAVOVÁ, M. Efektivní strategie zvyšování profesních kompetencí pedagoga v primárním vzdělávání. čas. Magister 2/2017.
- OTAVOVÁ, M. Konstruktivistické pojetí edukačního procesu z hlediska profesní připravenosti pedagoga v primárním vzdělávání. Disertační práce. Olomouc: PdF UP, 2018.
- OTAVOVÁ, M. Využití badatelského cyklu učení ve zvyšování profesních kompetencí učitele primární školy. PdF UP, 2019 (ISBN 978-80-244-5475-7).
- PASCH, Marvin et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005, ©1998. 416 s. ISBN 80-7367-054-2.
- PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. 562 s. ISBN 978-80-262-0367-4.
- PIAGET, Jean a INHELDER, Bärbel. Psychologie dítěte. Vyd. 6., V této edici 1. Praha: Portál, 2014. 142 s. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
- PODROUŽEK, Ladislav a JŮZA, Jan. Didaktika přírodovědy: vyučování přírodovědě na integrovaném pozadí vybraných ekosystémů. 1. vyd. Plzeň: Západočeská univerzita, 2000. 131 s. ISBN 80-7082-636-3.
- PODROUŽEK, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. vyd. Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2003. 247 s. ISBN 80-86473-45-7.
- PODROUŽEK, Ladislav a JŮZA, Jan. Přírodověda s didaktikou pro primární školu. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2004. 118 s. ISBN 80-86473-72-4.
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 3., přeprac. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2005. 481 s. ISBN 80-7367-047-X.
- PRŮCHA, Jan, MAREŠ, Jiří a WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický slovník. 4., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2003. 322 s. ISBN 80-7178-772-8.
- RAŠKOVÁ, Miluše. Elementární učení o přírodě a společnosti od minulosti k současnosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 69 s. Skripta. ISBN 80-244-1381-7.
- RICHARDSON, V. Constructivist Teacher Education. Building a World of New Understandings. Falmer Press, 1997.
- RVP ZV. 2021. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/.
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1.
- SKÝBOVÁ, Jana. Vybrané kapitoly z didaktiky přírodovědné části prvouky a přírodovědy: pro učitelství prvního stupně. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 82 s. ISBN 978-80-7290-319-1.
- SKUTIL, Martin a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 254 s. ISBN 978-80-7367-778-7. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/zaklady-pedagogicko-psychologickeho-vyzkumu-pro-studenty-ucitelstvi-3287.
- SPILKOVÁ, Vladimíra a kol. Kvalita učitele a profesní standard. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010. 257 s. ISBN 978-80-7290-496-9.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, CH., WALTER, S. Kritické myšlení napříč osnovami. Příručka I. Praha: OSI, OSF, 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, CH., WALTER, S. Rozvíjení kritického myšlení. Příručka II. Praha: OSI, OSF, 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Čtení, psaní a diskuse ve všech předmětech. Příručka III. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Další strategie k rozvíjení kritického myšlení. Příručka IV. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Kooperativní učení. Příručka V. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Plánování vyučovací hodiny a hodnocení. Příručka VI. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Dílna psaní: od vyjádření sebe sama k napsaným argumentům. Příručka VII. Praha: OSI, OSF 1998.
- STEEL, J. L., MEREDITH, K. S., TEMPLE, Ch.: Vychováváme přemýšlivé čtenáře. Příručka VIII. Praha: OSI, OSF 1998.
- STOKLASA, Jan, HORNÍK, František a KOČÁREK, Eduard. Vytváření didaktických dovedností učitele biologie: Určeno pro posl. fak. přírodvěd. 1. vyd. Praha: SPN, 1984. 156 s.
- STRAUSS, Anselm L. a CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert, 1999. 196 s. Scan; sv. 2. ISBN 80-85834-60-X.
- STUCHLÍKOVÁ, Iva et al. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 465 stran. Syntézy výzkumu vzdělávání; svazek 2. ISBN 978-80-210-7769-0.
- ŠKODA, Jiří a kol. Aktuální problémy vybraných oborových didaktik. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009. 235 s. ISBN 978-80-7414-169-0.
- ŠKODA, Jiří a DOULÍK, Pavel. Psychodidaktika: metody efektivního a smysluplného učení a vyučování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 206 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3341-8. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/psychodidaktika-505.
- ŠMELOVÁ, Eva. Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. 165 s. Monografie. ISBN 978-80-244-4217-4.
- ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
- ŠVAŘÍČEK, Roman a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. 377 s. ISBN 978-80-262-0644-6.
- TIMPERLEY, H. Realizing the Power of Professional Learning. 1.vyd. Maidenhead: Open University Press, 2011.
- TIMPERLEY, H. Using Students' Assessment for Professional Learning. Melbourne: Department of Education and Early Childhood Development, 2011.
- TOMKOVÁ, Anna. Program Čtením a psaním ke kritickému myšlení v primární škole: distanční text. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2007. 97 s. ISBN 978-80-7290-315-3.
- TOMKOVÁ, Anna, KAŠOVÁ, Jitka a DVOŘÁKOVÁ, Markéta. Učíme v projektech. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 173 s. ISBN 978-80-7367-527-1.
- VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2018. 456 s. ISBN 978-80-247-7840-2
- VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2007. 76 s. ISBN 978-80-7290-325-2.
- VOSIČKOVÁ, Jana. Didaktika přírodovědné části prvouky a přírodovědy pro učitelství prvního stupně. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1997. 117 s. ISBN 80-86039-53-6.
- VYGOTSKIJ, Lev Semenovič a PRŮCHA, Jan, ed. Psychologie myšlení a řeči. Vydání druhé, upravené (jako komentovaný výbor, celkově v češtině čtvrté). Praha: Portál, 2017. 151 s. ISBN 978-80-262-1258-4.
- WAGNEROVÁ, Irena. Hodnocení a řízení výkonnosti. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 117 s. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-2361-7. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/hodnoceni-a-rizeni-vykonnosti-2816.
- WILIAM, Dylan a LEAHY, Siobhán. Zavádění formativního hodnocení: praktické techniky pro základní a střední školy. Druhé revidované vydání. [Praha]: ve spolupráci s nakladatelstvím Martina Romana a projektem Čtení pomáhá vydala EDUkační LABoratoř, z.s., [2016], ©2016. xxvi, 243 s. ISBN 978-80-906082-7-6.
- WHEATLEY, Grayson H. Constructivist perspectives on science and mathematics learning. Science Education. 1991, roč. 75, č.1, s. 9-21
Přejít k původnímu zdroji...
- ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014. 239 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4590-9. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/obecna-didaktika-1001.
- Rodinná nadace Renáty a Petra Kellnerových | Nadace The Kellner Family Foundation [online]. [cit. 2023-03-13]. Dostupné z: https://www.kellnerfoundation.cz/o-nadaci
- RVP ZV - Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Edu.cz [online]. [cit. 2023-03-13]. Dostupné z: https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavacici-program-pro-zakladni-vzdelavani-rvp-zv/